You are here

abou fagr

مسعد أبو فجر يضرب عن الطعام بمعتقل برج العرب

بدأ مسعد أبو فجر في إضراب عن الطعام من تلات أيام بسبب اللي بيتعرضله هو و عيلته و إدارة السجن مبلغتش النيابة لحد دلوقتي!!!

مسعد محتجز بدون وجه حق بالرغم من صدور قرارات كتير بإخلاء سبيله من القضايا اللى متهمينه فيها، و مصنفينه معتقل جنائي و حبسينه مع الجنائيين، ده غير أنهم كمان قبضوا على أخوه و حبسينه في سجن الترحيلات بقاله أكثر من عشرة أيام مع أنه صدر قرار بإخلاء سبيله هو كمان .. لكن هو فيه حد بيحاسبهم ؟!

و مازال مسعد أبو فجر سجينا

بالرغم من صدور أكثر من قرار لإخلاء سبيله لكن مازال مسعد أبو فجر سجينا بلا أي تهمة أو سند قانوني، و مازالت ابنته الصغيرة في انتظار عودته...

 Mosaad's daughter asking about him

مسعد أبو فجر معتقل في سجن برج العرب من يوم 24 فبراير (يعني حوالي شهرين)، غير الشهرين اللي قضاهم محبوس على زمة التحقيق من ساعة القبض عليه في 26 ديسمبر 2007.

يا ترى أنت فين يا مسعد؟؟

خلفية و تفاصيل:

  • مسعد أبو فجر أخصائي معلومات بهيئة قناة السويس، كاتب و مؤلف رواية 'طلعة البدن'، و من قادة و منظمي حركة ودنا نعيش المهتمة بحقوق بدو سيناء
  • قبضوا عليه من بيته في الاسماعيلية يوم 26 ديسمبر، و حرزوا جهاز الكمبيوتر و اسطونات (و منها اسطونات أطفال تعليمية بتاعة بنته اللي في الحضانة) و شرائط مرسيل خليفة (يا ترى حد هيرجعهمله لما يتأكدوا من خلوها من الشبهات؟؟)

اعتقال الروائي والناشط السيناوي مسعد أبو فجر

قامت قوات الأمن صباح يوم الأربعاء 26/12/2007 باقتحام منزل الناشط السياسي "مسعد أبو فجر" في مسكنه بمساكن هيئة قناة السويس بالاسماعيلية حيث مقر إقامته وعمله و تم اعتقاله على خلفية تزعمه اعتصام مفتوح يوم 1/1/2008بشمال سيناء .

مسعد أبو فجر روائي له رواية جميلة و مهمة اسمها طلعة البدن (دار ميريت) و من قادة و منظمي حركة ودنا نعيش المعنية بحقوق بدو سيناء .

بيان الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان

Subscribe to RSS - abou fagr