You are here

جينالك يا أم النور، عاوزينه يرحل و يغور

Primary tabs

contrary to common belief kefaia did not organize the zeitun church protest.

in fact kefaia did not organize anything since the candles protest, why this is so hard for reporters to grasp is beyond me, makes you wonder how accurate their reporting of anything is.

more photos

we arrived early to inspect the place since we had no chance to reconnaissance earlier, security forces where deployed all over Toman Bay street, five minutes later they block the two major streets that pass by the church.

in front of the church we see a small group of protesters cornered by security, I get a phone call from my mom I hear chants and slogans around her, but the protesters here are all quiet!!!

turns out we where split into at least two groups, none of us knew the area well, we had a hard time finding out where the other group was, security directed us through a long winding path when we finally arrived we discovered the two groups where only about 50 meters apart on the main street (Toman Bay).

جمهور مظاهرة كنيسة العذراء بالزيتون جمهور مظاهرة كنيسة العذراء الناس نزلت الشارع
so by the time I arrive the demo had already started, we where in the middle of a very busy intersection with big residential buildings overlooking us, families gathered in the balconies to watch us, some went down in the streets but police prevented them from joining.

علم مصر اه يا مصر واه يا مصر يا بلدنا يا وسية
We decided to use the flag of Egypt as the central visual theme of the demo, so we bought 50 small flags and a big one, I quickly distributed the 50 small flags, found out I forgot the large flag pole in the car :-(

جينالك يا أم النور
This demos big box had the colors of the flag and the moto of the demo, we carried it around and near the end put it on top of a kiosk so it would remain visible for a while after the demo (same as we did in Sayeda).

يلا بقى شغلوا الابداع
This time Youth For Change had innovative posters and banners too (good to know we are not the only ones doing this), I'm very proud of our christian crosses and islamic star banner (manal did a good job with the colors kaman, but people still missed the point waaaa2 ;-(

I went outside the cordoned area to try an involve more people, we distributed leaflets about torture and URLs for blogs.

امسك منشورات
security tried to limit the space we had again, the few of us who where outside tried to encourage the demo to hit the street, after a few minutes of pushing security a smart amn markazi officer had the brilliant idea of giving the protesters more space on the curb instead of having them in the street.

that amn markazi officer was operating on his own, he fought with the plain clothsmen of state security and ordered them to move away from the protesters (they probably rank higher than him but he managed to enforce his will).

tab3an this absorbed the protesters tension, we had a very big space to protest in, and we suddenly got access to two buildings, some of the tenants went down to talk to us (some of them where forced out of their flats by the state security photographers who used their balconies to record all our moves).

الميه تروى العطشان و الكلمة تروى القلقان
we had a constant supply of water, the water there sucks, it has a huge amount of chloride (or is it chlorine) content, should be the theme of another protest.

at one point the officers decided to cut our water supply and separate us from direct contact with the audience, they tried to move the central security soldiers between us and the buildings, this lead to a small skirmish, the young protesters still boiling over what happened in lazoughly and the many new young faces from al ghad boiling over what happened in the court on tuesday jumped on the soldiers, the smart amn marakazy officer threw himself in the face of protesters and shouted at us not to touch his soldiers (that was the first time in my life I see an officer risking harm to protect his soldiers, whoever made the decision to send this guy knew what he was doing), we had to stop tab3an, but we negotiated with him and he ordered the troops back, we retained our water and audience supply.

outside few protesters where leading discussion circles with the people, after 30 minutes of discussion we got a group of National Democratic Party members two in expensive suites and one guy in a galabeya joining in the discussions and trying to convince us that there is no one on earth who can replace mubarak, that this country did not and will never have anyone better (yet somehow we are the ones who get accused of shirk), one of the protesters started pointing out at each and every male present including all the security officers and generals and saying how is he better than kol dol, he was effective and moved the people to murmur.

after failing to thwart us the NDP used a new technique, they engage you in a discussion to the point where you don't notice your surrounding then start pushing you away from protesters, we had to drag people back several times.

this is Zakareya Azmi's district, the guy is too smart to use thugs or deploy the middle finger.

الدين لله و التعذيب للجميع
one of the goals of this protest was to encourage more young christians to join us, I was told Al Kosh7 is still fresh in their minds, my crosses and stars banner was about Al Kosh7, we did attract at least one group of young christians who came down to talk to us.

they discussed the banner with me and said do you really know what happened there, do you really care? I told them the officers responsible are the same officers who tortured my dad while he was in prison, off course I care, everyone cares.

we explained how this movement is new, we explained how it is a loose coalition, they asked about the Islamists among us, and we explained how many of us disagree with them on almost everything but we share the same demands for democracy, the end of this regime and the end of torture, we explained how it is important for them to join us to balance the other forces and to make sure that whatever change we achieve reflects their concerns, how they need to accept the different views even if they completely disagree with them but they should also speak out and discuss what they don't agree with.

We listened alot and talked alot about how we organize and move, I invited them to check the blogs.

وحوه جديدة كتير الكشك
among the protesters I met two new but familiar faces, they where from shobra, from the people we talked to on the post protest discussion, I was so happy to see them with us I embraced one of them, al ghad radio interviewed them but I had no chance to hear it.

Al 3amal the islamists among us this time did a great job IMO in showing how islamists are not such a scary monster (I'm still a bit worried and I'm sure the christians are still worried but I believe they want freedom and democracy).

and to those who are wondering al 3amal are the only group that really adopted this protest and promoted it, the little speech they gave they cleared with us beforehand.

ابن الوسخة حرامى الكاميرا
I saw my general again (ابن الوسخة مش هيحس على دمه و يحل عن المظاهرات بقى) I pointed him out again for the cameras, we chanted about state terrorism, informed him that we can see him and we are not about to forget his crimes, etc, he gave me a threatening look bas kosomien omo I'll have justice one day.

at the end of the protest while we where leaving our balconies audience cheered us, tab3an this raised morale and the girls gave a big za3'routa and we all clapped and shouted heeeeeeeeiiiiih.

after the protest dispersed we found security running in the direction of protesters, I'm not sure what happened exactly, seems security wanted us to walk in dark secluded roads to avoid binging more attention to us, some of the youth for change folks started chanting or raised their banners, so security attacked them and beat them hard, we went after them, tried to calm everyone down and get everyone into the metro so we could go home safe.

we went into one car with a bunch of youth for change, and al ghad youth, dunno who started this but we suddenly began singing kefaia kefaia kefaia, and singing sheikh imam songs, I got the big Egypt flag out and started waving it, we distributed leaflets.

كفاية كفاية كفاية مصر يا أم البلاد عايزه ثورة يا بلادي
it was very energetic, in the beginning we used to stop when the train stops to avoid attracting security's attention, but I thought this made us look like cowards and continued the singing until the end, we really felt free at that moment, and tab3an attracted alot of attention.

to the fucking sickos who think we do everything for media attention, there was no media in the metro, there was no one but fellow citizens, we did not care about media, or even the risks, we sang till we all lost our voices (I'm sure we sounded terrible) and we meant every word we sang.

Comments

damn it, i wish i was there,

next time insha2 allah

You need to start something outside Cairo for a change. Why not in Alex next time.

someone in alex should start one and some of us will join

طب ما نعوز ، نعوز ، مش مشكله ما كل واحد فينا عاوز ، واحد عاوز يجوز وواحد عايز لاب توب جديد ، رأي إن الموضوع يكون ( هانخليه يمشي يغور) وهايحصل إليه لو كانت المظاهرة الجاية قدام قصر الرئاسة ، يمكن يحس على دمه، وفيها إيه لو فضل مصدر الصارمة ومصر إنه يفضل لازق لحد ما عزرائيل يزحزحه ؟ من راي لابد مما لا منه بد ، كلنا ( كلنا أقصد كلنا بجد كفاية والامهات المصريا ، صحفيون من أجل التغير ، وأطباء كلنا كلنا كلنا نروح نبات له قدام قصر الرئاسة ننام في الشارع ، هم الأوكرانيين أحسن منا في إيه فضلوا نايميين في الشارع تحت الثلج والزمهرير ، ما ينفعش شلة الحراميين يفضلوا سارقنا واحنا مطاطين روسنا ، لازم ولاد ال... ، هم عارفين نفسهم يغوروا

انا من الناس اللى شفت الفساد بعنيه ماحدش قاللى واتأذيت منه كمان كنت باشتغل فى مدينه الانتاج الاعلامى عند كلب من كلابهم اسمه علاء بسيونى وده كان صديق شخصى لصفوت الشريف الخلاصه ان البيه منعنى من دخول المدينه بدون سبب غير انى حاولت انقل لقطاع آخر هربا من تعسفه وحاولت انقل اكتر من مره وكانت كل مره مصحوبه بتهديد اشتكيت لطوب الارض فى هذه الاوضاع القذره وكانت غلطه عمرى لانه قاللى عينى عينك قدام الناس انت بتلعب مع الحيتان ليه؟ علشان اشتكيت تعسفه وقذفه وسبه لى امام الناس وهذا اسلوبه ورحت للعجل الكبير عبد الرحمن حافظ واكتشفت ان العجل له فايده عنه المهم قصتى معروفه فى المدينه واتحدى اى شخص فى حكومه مبارك يرجعنى اذا عرف مبارك نفسه اصلا يرجعنى لان علاء بيه كما يحب ان يناديه العبيد واصل للريس وانا وصلت شكوايا لصفوت بس على مين علاء بيه؟ اللى ماسك ذلل لكل القيادات زى مابيقول قدام الناس وهمه كلاب ماحدش بيرد او بينكر يللا اهو قطع عيشى وعيش 100 قبلى وبعدى دانا اشتكيته فى مباحث أمن الدوله ماقدروش عليه وكان بيلفقلى التهم القذره وانا مش اول واحد لانه معروف بالاسلوب ده هاكرر الاسم عشان تسألوا عليه وتتأكدوا من كلامى علاء بسيونى اللى ورانى اللى عمرى ماشفته لقيت نفسى ياخوانا رايح الشغل كالعاده فى رمضان 2003 الباشا منع الامن يدخلنى عشان يعملولى انقطاع عن العمل وعلى رأى الست اروح لمين واقول لمين يرحمنى منك انا الان عااااااااااااااطل لانه مانعنى حتى ادخل اسحب ورقى وقاللى خليك معلق كده زى المره الشرموطه باللفظ كلمت عبد الرحمن بيه عالموبايل عشان ينجدنى اسحب ورقى بس مش اكتر قاللى كلمنى بعد الماتش عشان مش فاضى باشوف الماتش وانا مستعد اواجه التخين فيهم فى وشه ماباقيش حاجه اخاف عليها انا والحمد لله اداينت لطوب الارض وعندى ولد وبنت وزوجه واهم من ده كله انى عاااااااااااااطل عشان علاء بيه اللى ربنا حرمه من نعمه العيال يبقى مبسوط هو وسى صفوت وعلى رأى المثل راح صفوت وجه البلتاجى وراح البلتاجى وجه الفقى وهايروح الفقى وهايفضل علاء بسيونى لان صفوت هو صاحب التكيه الاصلى واللى بيحصل ده كلنا عارفين انه تحريك قطع شطرنج عشان تتوه التكيه والمالك الاصلى بيتفرج سلام يا حسنى باشا انا مش عارف انت هاتتحاسب ازاى بس لازم يكون فيه حساب

أنا احمد بتاع مدينه الانتاج فوجئت بمصداقيتكم فى النشر وبصراحه كنت متأكد انكوا بتوع كلام بس زى أى حاجه فى البلد مالهاش مصداقيه لقيت اللى باكتبه بيتنشر عالصفحه بتاعتكم انا ممتن جدا ومشكور وعندى بلاوى عن الوسط الاعلامى والسرقه والنهب والتعريس العلنى وتعيين الاقارب وأختلاساتهم بالاسماء والادله بس طبعا طول ماحسنى حسنى وصفوت صفوت وسرور سرور والشازلى شازلى والشله الوسخه اياها مع مراعاه علاء بسيونى لانع عضمه كبيره قوى قوى قوى فاللى عندى لو رميته فى النيل لامؤاخزه السمك يقرف ياكله وماتنسوش أنا العاطل بتاع المدينه اللى علاء بيه مسمينى صاحب الشعبيه الرخيصه لان والحمد لله كل الناس بتحبنى عكسه تماما وكل الناس واقفه جمبى بس أرجع واقولكم قصاد مين ربنا ؟ قصدى علاء بيه بسيونى المنافق الوضيع اللى فى بلد زى البلد القزره دى مالوش كبير الواحد يشتكيله بالحق وبالاصول ده كان بيخللى الناس وانا منهم مع مراعاه انى رفضت للاسف الشديد اشهد ضد الناس زور بتهم قزره ووضيعه زيه واقلها تهمه القواده يعنى التعريس مرورا بالسرقات وووووو الموضوع كبير ومعلومه ليكم جدعنه علاء بيه بسيونى الوحيد اللى يقدر يشغل اى حد فى المدينه فى المكان اللى يحبه ولا تسألن على السبب ويقدر يمشى أى حد فى أى وقت بما فيهم عبد الرحمن حافظ رئيس مجلس الاداره والعضو المنتدب سامى بدوى والباقى طبعا لانهم بالنسبه له حشرات وهمه تقريبا كده نفسى حد يحاسبنى عالكلام ده نفسى لانه حاجه من التلاته ياتقتل ودى تبقى فى الجون شهاده وقصه يا اما ادخل السجن باحدى التهم الجاهزه وكده يبقى اتشال هم اكلى وشربى ومعيشتى وربنا يستر على مراتى وعيالى لانه مابينساش حد يا اما المستحيل بعينه وهو رجوعى للعمل فى قطاع بعيد عن بسيونى وان كان اى قطاع تحت سيطرته ولكن غير المباشره وهزا فى حد زاته نعمه كبيره ولكن الاخير هو المعجزه بعينها فى عصر اللامعجزات والله العظيم انا راضى وممتن لاى من الحلول الثلاثه بنفس مستوى الرضى لا يقل أحدهما عن الآخر وألقاقم على خير

يبقى لازم تشوف محامي

واجيب منين اتعابه يا استازى الفاضل باقولك عااااااااااااااااطل وغرقان ديون وعندى تلات افواه تقوللى محامى ياقلبك الحامى

في محامين حقوق انسان بيتبنوا القضايا اللي زي دي من غير أتعاب (الرسوم عليك طبعا بس دي بسيطة)

المهم القصة تكون جد و يكون في فرصة لاثبات حقك.

لايمنى انت عالمحامى او دلنى عالسكه وليك الحلاوه مع انى هاديله شغل مايحلمش بيه وللمره التالته أقسم بالله العظيم ان اللى مكتوب ده مايجيش عشر اللى حصل معايا واقل من عشر البلاوى اللى بتحصل فى مدينه الانتاج الاعلامى بالذات من سرقه مبالغ فيها ونهب غير طبيعى يا راجل لما البلتاجى جالنا قدر عالتليفزيون وماقدرش يهوب ناحيه المدينه ولا يغير فيها صرصار من مكانه ولا حتى يلوح بكده لانه مش كان اتشال من الوزاره بس لأ ده كان بقى البلتاجى الله يرحمه اسأل كده وشوف لو كان قدر ينقل فراش يبقى ليك الكلام والله العظيم تذاكر الماجيك لاند بينهبها ابن اخت سامى بيه بدوى ولما اتمسك كفوا عالخبر ماجور وأمروا بالتحقيق الداخلى لزوم كثكثه الموضوع وعدم وصوله للنيابه الاداريه وطبعا علاء بيه مسك الادله دى وحطها فى درجه عشان يلاعب سامى بيه وكل من تسول له نفسه بقلب نظام الحكم فى المدينه يابهوات علاء بيه كان بيبعتنى اجيبله خضار من سوق 6 اكتوبر فى اوقات العمل الرسميه ده غير تشطيب احدى شققه بمدينه الشيخ زايد وغير وغير وعلى فكره انا معايا ورقه طلباته من السوق بخط ايده يعنى اشتغلنا معاه خدامين ومش عاجب لانى بعت عربيتى من كتر اللى كان بيطلبه منى مالاحقتش بنزين وطلبات ووالله العظيم كنت ساكت ومابتكلمش لكن لما لقانى باسعى للنقل من عنده جن جنونه وهاج وماج وللصراحه مش عليه انا بس كل اللى كان بيحاول يتنقل من الامبراطوريه بتاعته كان مصيره الفصل او تلفيق التهم والقاؤه فى السجن ومكالمه الزوجات فى المنزل وتهديدهم الموضوع كبير ومايقدرش عليه حسنى مبارك نفسه يا أستاذ يابتاع محامى حقوق الانسان والله العظيم حسنى لو دخل فى املاك علاء بسيونى يشيله من الرياسه ومش بعيد يكون هو اللى هيج عليه الشعب والجرايد المعارضه بالشكل ده يمكن علاء بيه قال لحسنى باشا نكته وهو ماضحكش عليها سلام يا صاحبى

تعالوا أحكيلكوا عن تقسيمه الغنيمه بتاعة المدينه باختصار على قد ماقدر وحيث ان ماحدش هايحاسبنى اقول اللى فى نفسى وانا مطمن انى باكلم جبللات وخنازير لاتسمن ولا تغنى من جوع ، شوفوا يا بهوات : المدينه دى (مدينه الانتاج الاعلامى) عباره عن تكيه كبيييره متقسمه قطاعات ويرأسها صوريا بس اللى اسمه عبد الرحمن حافظ ولكن المتحكم الفعلى فى شئون وأقدار المدينه شخصان واحد اسمه المهندس سامى بدوى وده العضو المنتدب وعدوه الاول السيد علاء بسيونى وده ماسك قطاع أسمه الأمانه العامه وماحدش يقوللى يعنى أيه لانه مالوش معنى ، همه دول الشخصين المتحكمين فعليا والباقى تماثيل لزوم الامضاءات والذى منه. وعندك قطاع أسمه العلاقات الدوليه وده اللى ماسكاه الست منى مراة عبد الرحمن بيه رئيس مجلس الاداره وده شغال فيه 3 شباب زى الورد وبنتين زى القمر بيعملوا ايه ؟ أقولكوا....باختصار مختصين باستقبال الزيارات وعمل المصالح الخاصه جدا بيهم بالاشتراك مع السيده الاولى حرم رئيس مجلس الاداره كمان مختصين بحجز الفنادق واقامه الزوار وكمان حجز المصايف اللى بيمصوا فيها دم الموظفين الغلابه بتوع المدينه وحاجات كتيييير قوى والقطاع ده بالذات مقفول عليهم بالضبه والمفتاح وماحدش يجروء يهوب ناحيته وشهاده للحق السيده منى اللى ماسكه القطاع ده فى حالها وغلبانه ومالهاش دعوه غير بقفش الفلوس بس كنوع من الاتاوه للسكوت على نزوات السيد زوجها رئيس مجلس الاداره الموقر ، نيجى لقطاع خدمات الاستوديوهات وده ماسكه المهندس صالح بيه من 250 سنه تقريبا قبل مايخترعوا التليفزيون وده قطاع مش قد كده بس متعين فيه عائله السيد صالح ومعارفه وازواج بناته واخواتهم وده قطاع معلن من الاول انه قطاع عائله السيد صالح واللى مش عاجبه يخبط راسه فى الحيط ، قلنا على ايه ؟ نمشى جنب الحيط أحسن . وعندك السيد مثعود (مسعود) وده دراع صالح بيه اليمين وده ماسك مناطق التصوير المفتوحه من كله .....من كله ركزوا وحاولوا تفهموا، من ايجار اماكن التصوير لايجار الرصيف للكافيتيريا لغايه النفس اللى هايتنفسوا كاست (طقم) العمل . نيجى لقطاع الانتاج وده جوهره الجواهر وماسكه السيد عماد عبدالله ذو ال40 ربيعا من كام سنه لما كان فى الثلاثون ربيعا والقطاع ده اسمه قطاع الزكايب نظرا لزكايب الفلوس والسرقات المفتوحه عالاخر بلا رقيب ولا حسيب واياك ثم اياك تقول اشتغل فى القطاع ده (الانتاج) الا لما تكون ساحب فى ايدك وزير حالى وانت داخل اقل من وزير يقولوا عليك زير . تعالى لقطاع السياحه والماجيك وده اختصاص قرايب سامى بيه الاساسى وكل اللى يمسكه تبع سامى بيه ابن اخته ،جوز بنته ،وخلافه عشان السياحه تزدهر.اما قطاع التسويق فده للكبار فقط زى ابن سامى بيه شخصيا وكفايه كده . وماننساش قطاع البرامج بتاع عمرو الليثى والذى لايعمل فيه سوى شخصين بس اسمه قطاع برضه لزوم القفش.نيجى للقطاع المعجزه واللى فيه من عجائب الدنيا السبع مجتمعه وهو قطاع الامانه العامه بتاع السيد اللواء الوزير الباشا الملك الرئيس الدكتور لو أمكن علاء بيه بسيونى والقطاع ده ياخواننا أنشيء سنه 2001 يعنى قبل كده ماكانش فيه حاجه أسمها قطاع الامانه العامه وده ليه قصه ظريفه ، لما الباشا علاء بيه طلع على المعاش بالتليفزيون وكان ماسك قطاع الامن كان الرجل الاول والمفضل لدى السيد صفوت الشريف وزير الاعلام السابق (على الورق بس) والحالى (من غير ورق)المهم علاء بيه قالله يعنى ايه اطلع معاش اقعد فى بيتنا يعنى ازاى والاسرار والورق والبلاوى اللى انا ماسكها اعمل بيها ايه افرشها عالاكل وانا باتغدى ؟ ومين هايجيبلك بلاوى المدينه ومين هايقرفلك الناس اللى هناك ويجيبلك عليهم بلاوى محبوكه منها ماهو ملفق ودى الغالبيه ومنها ما هو حقيقى وده موجود برضه ، وحيث ان صفوت ودنى زى اللى جايبه قام قال والله فكره طيب تدخل ازاى يا علاء تدخل ازاى يا علاء قام علاء قالله نعمل قطاع جديد ونبقى ننقيله اسم بعد ماندخل وأقسم بجلال الله ان العبد لله اللى هو انا شارك فى تنقيه الاسم اللى مالوش معنى ده (الامانه العامه) وقام علاء قال لصفوت هايبقى قطاع فاضى كده قام صفوت قالله عين فيه يابوعلاء اللى يعجبك انت تأمر قام علاء ابتدى يشوف مصالحه رايحه فين ماهو راجل دلوقتى عالمعاش يعمل ايه ؟ استغل الظروف الوضيعه التى وضعتنا فيها الحكومه الوضيعه وتسببت من ضمن ما تسببت بالبطاله وابتدى يلعب عالعبه دى وكانت لعبه فى الجووون زى مابيقولوا.مين ايا كان منصبه فى البلد القذره دى ماعندوش فى عيلتهم شويه عاطلين حاصلين على اعلى الشهادات؟ الاجابه كل العائلات لديها عاطلين ومعاهم شهادات ودكتوراه كمان لان الحكومه مش بتوزع الوظايف الا على الصفوه اللى مش محتاجينها ، ابتدى علاء ينشر خبر التعينات وكان لايقبل تعيين اى واحد الا من طرف وزير أو مساعد وزير أو مدير اداره المرور (لزوم الرخص المسحوبه) او قائد الجيش التانى لزوم أعفاءات التجنيد وقيسوا على كده كله مصالح مباشره وانتوا عارفين مثلا تكلفه الاعفا من التجنيد تدخلها فى 15 لغايه 25 باكوا وشوفوا القبول فى كليه الشرطه بيعمل من 30 ل 50 باكوا ولازم رئيس كليخه الشرطه يكون له كام عيل من عيليتهم فى المدينه وووووووووووووووووالله ده اقل القليل وقيسوا بقى الباقى بمعرفتكوا. بيعمل ايه بقى قطاع الامانه ده قاللك فى الاول حاجه كده زى العلاقات العامه وبعدين قالك نخليه أمن طب ازاى؟اللى ماسك الامن راجل أسمه اللوا بهى وده مش قد علاء طيب (علاء قائلا لصفوت) ايه رايك نمسك اللواء بهى أمن المناطق المفتوحه وأنا أمن المجمع العالمى الجديد ويبقى كل واحد ليه أمنه مع نفسه وطبعا اللواء بهى مايقدرش يرفض الراجل كان بيقول موافقون وخلاص عايز يمشى جنب الحيطه ومعاه حق قام بقى فيه فى المدينه أمنين واحد للبلطجه أسمه رجاله اللواء علاء وواحد فى حاله وشايف شغله أسمه أمن المدينه وهات يا اسافين ومقالب قذره شهدت منها الكثير ودايما كله من عند رجاله علاء عشان عاوزين يرضوه خوفا من سخطه وجبروته ، المهم علاء باشا وصلت تعييناته الى 180 شخص كلهم ليسانس حقوق وبكالوريوس تجاره وفنون تطبيقيه وووووووووشويه مؤهلات متوسطه لانهم جايين من طرف ناس يهموه قوى وكمان عشان يخزى العين لانه أقل قطاع من كل شيء واعلى مؤهلات من الناحيه الاخرى.وكان تخصص هذا القطاع باوامر من علاء بيه مباشره وشخصيه ، -أفتعال المشاكل مع الاخرين عشان يدخل هو ويحلها ويبقى حلال المشاكل -التجسس على ادق خصوصيات الناس وعمل تقارير خاصه بها ورفعها الى سيادته -مراقبه كل افراد قطاعه لبعضهم البعض على اساس ان ينصح المخطيء وتشمل هذه المراقبه داخل المدينه وخارجها يعنى مثلا لو انا كتبت فى واحد تقرير وقلت فيه انه اثناء سيرى امام فندق معين فى مصر الجديده مثلا لمحت السيد فلان ابن فلان ومعه واحده وداخلين الفندق وكمان ياسلام لو ادخل وراهم واكمل التقرير واقول دخلوا قعدوا فى الكافى شوب بس ياسلام لو قلت بداله الديسكو المكافأه تزيد وأعيش بقى واعمل السيناريو حسب علاقتى الشخصيه بالشخص اللى باقابله يا أبيعه بيعه كبيره فيها فصل يا بيعه صغيره لمجرد قرص الودن انه خرج سهر من غير ماياخد أذن بابا علاء ويعزمه كمان وعندى شهود عالكلام ده كتييييييير لان كلنا اتعمل فينا الفصل ده . يا اخوه يا افاضل لما كان تلاته وللا اربعه يقعدوا على قهوى وعدى الخامس يسلم عليهم كان بيبقى فيه تقرير وتسبقه مكالمه تليفونيه شخصيه لعلاء بيع بالكلام ده يقوم الباشا يقولهم ماتروحوش وياخدهم المكتب قدام الناس ويقولهم انتوا بتعملوا تجمهر بره المدينه وبتتفقوا عليا وعايزين تقلبوا نظام الحكم و...و...و..... وأقسم بالله العظيم ان اللى باقوله برضه اقل من الحقيقه وانا حضرت معظمه للفرجه لانى كنت بارفض اقوم بالادوار دى وكفايه ان الباشا بيجيلوا تقارير اسبوعيه عن تحركاتى الشخصيه خارج العمل عن طريق السيد شافعى دراعه اليمين بالتليفزيون واللى معينه بالمدينه باليوميه مع انه مابيجيش كتير ودراعه الشمال السيد جمال الذى يعمل حاليا بالتليفزيون وبرضه فى المدينه كمدير لمكتبه لشءون الفصل والارهاب والتهديد.قوم بابا علاء يكلم اهالينا وزوجاتنا فى البيوت علشان يقولهم عيالكوا بيلعبوا بديلهم وازواجكم كذلك وانا هاربيهم لكوا لانه بابا علاء مايرضاش بالحال المايل يعنى أدى تهمه الاعتداء على الحياه الشخصيه للغير والتهديد والارهاب وخدوا بالكوا من الارهاب دى لانه كان بيلوح لزوجاتنا ان هو اللى فاتح بيوتنا وهايسامحنا المره دى بس عشان خاطر مراة الضحيه وعياله لو عنده وتقوم هيه تقولله انت الخير والبركه وهو يقولها انا هاكلمك باستمرار اطمنك هو عامل ايه والغبى يفهم بلاش الذكى لأنها مش محتاجه ذكاء. لو فيه اقل من عشر عداله فاقل تهمه يعاقب عليها بابا علاء انا باقول اقل تهمه هى الارهاب بالمفهوم الحالى يعنى المفروض يجيبوه فى ميدان عام وكل واحد عرفه يجى يقطع من جسمه النحيل قطعه لحم صغيره بسكين بارد وهو حى حتى يغفر الله له جزء من اعماله القذره ولو كحبه رمل فى الصحراء الكبرى. ياخواننا انا مستنى حد يحاسبنى انا باتحايل عليكوا بقالى كام يوم عايز حد يحاسبنى فيه اكتر من كده ايه على رأى أونكل ايهاب توفيق........ ملحوظه صغيره: مش دى كل القطاعات بس انا زهقت فى العد لان كل واحد ذو وزير له الحق فى أنشاء قطاع لحسابه طالما الوزير فى الخدمه وله تأثير على صفوت ومن قبله الملك حسنى يعنى عندك قطاع الهندسه وقطاع السينما و...و.....و...الليله كبيره على رأى عم جاهين وسلام عليكم.

أنت و الله العظيم بتتعب أعصابى.... و بتجبلى قشعرة مميتة.. و إحساس قاتل بالغثيان مع كل كلمة بتكتبها... الكرثة ..كل الكارثة, إن إللى أنت بتحكيه دا.. مجرد جزء من المنظومة.. يعنى نفس الشىء بيتكرر فى كل الجهات و الوزارات و القطاعات الكبيرة و الصغيرة و المتوسطة... أنا شخصيا معنديش حاجة أعملهالك و سمعت و حصل لأهلى حاجات مشابهة للى بتقولة .. كلة بياكل فى البلد.. الوزير و غير الوزير.. و إللى معاهم فلوس كتير كتير.. واكلينها ..واكلينها تمام يعنى..و كلة بيسمع كلامهم من الوزير و طالع... و روحنا كمان حتطلّع قريب.. زى ما قلت معنديش حاجة أعملها لك.. ربنا يعينك..و الله يلعنهم.. و حسب الله و نعم الوكيل.. ....

I am sure that many of our NDP are reading all this and doing nothing. Why? because they have a direct/indirect masla7a. Koloh tamam ya rayes we Ahly we Zamalek we koloh nayem

والله معاك حق الله يلعنه

انا احمد بتاع المدينه حبيت بس اعرفكوا ان تليفونات التهديد ابتدت توصل لغايه اللحظه دى جالى 3 تليفونات اتنين فى البيت وواحده فى بيت اهلى ردت عليها والدتى وكانت اقساهم ومجملها زى الافلام بالظبط ، ابنك بيلعب بالنار وماتلعبش مع الكبار وخليك فى حالك واللى فى البيت كانت بالظبط ، انت عندك عيال وماحدش هايفيدك فى البلد دى من كبيرها لصغيرها وخد بالك على نفسك لانك لو ماقفلتش المواضيع دى عيالك هايتيتموا ، والله زى الافلام بالظبط ، انا كنت مذهول من البجاحه اتارى الافلام واقعيه بس بتبالغ ساعات فى المعالجه لزوم التسويق ، عالعموم بأمنكوا أمانه تسألوا عليها يوم الدين لو أتقتلت زى ماقالولى هايكون واحد فقط مالوش تانى وهو السيد/ علاء بسيونى ، ولو اتسجنت هايكون أكيد تهمه جاهزه من تهم علاء بيه حيث فاقت شهرته فى موضوع التهم ده الآفاق وتجاوزت الحدود المحليه ، وذنبى فى رقبه كل من يقرأ هذا الكلام ، وانا مش خايف من حاجه لانى متوقعها جدا وكمان اللى معاه الحق لما يتظلم بالشكل السافر ده فى بلد زى دى فلا جدال ان له الجنه ولابديل عنها . أراكم على خير لانه ربما تكون هذه آخر كلماتى ، والسلام عليكم

اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا

عالعموم انا عملت برضه زى الافلام ورحت صورت الكام ورقه اللى فيهم الشفا اللى قلتلكم عليهم السمك يقرف ياكلهم لو رميتهم فى النيل وحطيتهم عن اتنين أأمن من بعض واحد فى ظرف والتانى فى ظرف زيه عشان يظهروا بعد مايقتلونى والله زى الافلام بالظبط ، بس فى الافلام بيقبضوا عالحراميه والقتله فى الآخر ، ياترى هايحصل كده فى الواقع ، انتوا بقى اللى هاتشوفوا انا هاكون فى التربه أو على أقل تقدير فى المعتقل زى آخر تليفون ماقاللى .

اه نسيت اقولكوا خليكوا كده انتوا كمان متنحين لغايه مايحصلكوا اللى بيحصلى والعيب مش عالحكومه ، يظهر العيب فيكم انتوا يا جبلات ياللى يتقروا وعاملين زى الخنازير ، ياللى صفاره تلمكوا وحزام يفرقكوا ، وخساره فيكوا السلام،،،

قد يجد المرء نفسه خجلاناً من وطنه لا يريد أن يعرف أحد من أى البلاد هو وخصوصاً إذا كانت بلده تلك تجمع فى حاضرها كل الشرور والموبقات هى البلد التى تقود مسيرة الامة نحو الذل والإستسلام نحو الركوع والهوان كل هذا لكى يظل البرميل جالساً على تلها الخرب أبد الدهر

هى دولة البائسين والفقراء والشحاذين، الدولة التى يعمل بها الطبيب جرسوناً والمحامى عامل نظافة واَلاف من خيرة أبنائها تحت الإقامة الجبرية فى منازلهم يموتون فى بطئ فالقاعدة تقول لا تعيين لا عمل لا حياه هى دولة شواطئ العراه على أرض الشهداء.. هى دولة اللحم الرخيص من الجنسين ذكوراً وأناثاً.. الجميع للبيع فى مزاد علنى يشترك فيه القريب والبعيد

من كان يمكنه أن يتصور أن تكون هذه الحالة المزرية هى حالة مصر فى بدايات القرن الواحد والعشرين كل من بداءوا معنا فى منتصف القرن الماضى صرنا ننظر إليهم من بعيد فقد بنوا صناعة وتكنولوجيا صار من العسير علينا اللحاق بهم فعلى سبيل المثال لا الحصر أين الهند وأين نحن الأنإلى من أوصل بلدى الى هذه الحال

سيدى أنت أكبر مجرم فى التاريخ ولا يظن أحدكم أن يده بريئة من الإثم فكلنا ساعدناه فى إرتكاب الجريمة ملحوظه: هذه ليست كتابتى وان كنت افخر بشجاعه كاتبها

Hooah People i Love you All :|

مبارك فى الفتره القادمه سيبتدع مشاكل تشغل الراى العام وتكون زريعه لاستمرار قانون الطؤارىء وتشويه صورة اى شخص قد يكون بديل لحكمه القذر ويجهز الكرسى الملكى لولى عهده حبيب امه وننوسها جيمى نواعم واصحابه ولاد الاكابر اغنياء عهد دراكولا مبارك الجرح الزى اصيبت به مصر وادى الى تراكم الجراثيم والبكتريا والفيروسات فوق الجسد المصرى لينهكه وياكل من لحمه ومكوناته ومقدراته فهل لنا من طبيب جراح يستطيع ازالة الجرح عن جسد مصر دون خسائر

" إنتو مين علشان تقولوا مين يمشي ومين يقعد؟ القيادة السياسية وحدها هي التي تختار وتحدد هذه المسألة.

دة كلام النطع اللى اسمة الشاذلى فى الحلقة الماضية من مهزلة الحلوف عماد اديب كانت الحلقة عن التشكيل العصابى , قصدى الوزارى , وكان الاتصالات على ودنة من المشاهدين , كلهم بدون استثناء , طالبوا او تمنوا ان لا تشمل الوزارة الجديدة , اى من الوزراء المخللين , وطبعا النطع اللى اسمة الشاذلى كان لة الاغلبية فى الرفض, وطبعا دى حاجة دايقة اهلة , قام اتكرع وقال البق الحمضان دة

طيب ياسى بتاع , احنا ياسيدى كومبارس بنمثل دور شعب , و مستنيين القوادة الصياصية بتاعة اهلك اما نشوف حا تعمل اية

هل شاهد احدكم مبارك وهو جالس ويده بين فخذيه كالبنت البكر وهو يستقبل وزير خارجية المانيا الذى كان يضع رجل على رجل فى وجه من يعتقلنا ويعذبناويأوى من سرق اقواتنا فقط لانه كبير الفاسدين ثم يطلع علينا الاعلام المصرى ليسمعنا ما تخجل منه عاهره فقدت اخر ما تبقى لديها من خجل ان مصر تشهد نهضه فى عهد سيادته صحيح اللى اختشو ماتو

انا مش اقول اسمى اي بس هقول كلمة واحدة فى يوم للظالم

ياجماعة أكيد وصلتكم دعوات فرح جيمى...ياريت كده نلم من بعض كل واحد خمسين جنيه عشان نجيب هدية حلوة واحنا رايحين...عيب ندخل بايدينا فاضية....وأنا باقول حيث انهم عرسان جداد فياريت ياعم علاء تخللى حرمكم منال تسأل العروسة عن الحاجة اللى ناقصاهم فى الجهاز واحنا نجيبها...غسالة أطباق مثلا...حاجة للمطبخ..ايه رايكم فى مقوار بتنجان؟

عيب