You are here

Web

الاستقلال التام أو الموت الزؤام

و أحنا في بيروت حضرنا عرض مسرحي أسمه الزائدة للفنانة اللبنانية لينا صانع بناء على نصيحة للأستاذ بيار أبي صعب اللي تحدث عن العرض على أنه حاجة ثورية جدا جدا.

بغض النظر عن رأيي في العرض (كان ممل نييييك) أكثر نقطة خبطتني مش العرض نفسه لكن سياقه، العمل بسيط جدا عبارة عن واحدة قاعدة على كرسي و جوزها واقف بيتكلم، مع ذلك العمل ممول من قبل جهتين أجنبيتين على الأقل. ثاني حاجة خبطتني كانت الجمهور. العرض المفروض أنه صادم، بيخبط في الدين و معرفش ايه لكن كل جمهوره كان فنانين،

للأسف الظاهرتين مسيطرين على مجتمعات الفنانين عندنا في مصر برضه، خد عندك مثلا ما يسمى بالسينما المستقلة. نسبة كبيرة من الأفلام له تيترات طوييييييييلة بغض النظر عن مدى بساطة الفيلم، و كثير منهم متكلف مبالغ كبيييييرة في حين أنك تقلب في يوتيوب تلاقي ناس عملت حاجات مشابهة ببلاش تقريبا. (بلغني أن فيه ناس بتملى التيترات عشان مش منظر يعني الفيلم يبقى عليه اسم واحد بس).

حتى مهرجان أفلام الموبايل اللي عاملاه فرقة المفروض أنها فرقة شارع كان متمول من جوود نيوز.

أما موضوع الجمهور فالفن عندنا فعل استنمائي الفنانين بيعملوا مع نفسهم في الضلمة و المناديل و الصابون قريب منهم.

قارن ده بتجربة زي Tarnation مثلا، فيلم شارك في ساندانس و كان و حاز على جائزة أفضل فيلم تسجيلي في مهرجان لوس أنجليس، و مع ذلك مهواش فيلم مهرجانات فقط دور عليه في شبكات تبادل الملفات و التورنت و ما شابه و هتلاقيه منتشر جدا. الفيلم تكلف تحت 220$ و تقريبا متعملهوش أي دعاية. لا تمويل ولا حبسة في تجمعات استنمائية ولا حتى اهتمام بجودة الصورة و التكنيك، فن و خلاص (و ده تورنت للفيلم لو حد مهتم)

link.net blocks ikhwanweb.info

scroll down for english text

بعد اعتقال عبد المنعم محمود بلغني أنه موقع اخوان وب اللي كان محرره عبد المنعم اتحجب في مصر.

حاليا الحكومة المصرية معندهاش قانون صريح يسمح لها بحجب المواقع و بالتالي الحجب بيتم بتواطئ موفري خدمة الاتصال و غالبا بيكون عن طريق تسميم بيانات الdns الخاصة بالموقع. و دي حاجة بتتم عند كل موفر خدمة اتصال على حدة.

لأن أحيانا بسمع أخبار خاطئة عن حجب مواقع حاولت اتأكد بنفسي و جربت أشوف عنوان http://www.ikhwanweb.info بيشاور على ايه عند تشكيلة من موفري الخدمة، جربت راية و ياللا و تي اي داتا و نايل أن لاين و لينك دوت نت.

في كل اللي جربتهم لينك دوت نت الوحيدة اللي عاملة حجب للموقع

أظن كده يبقى المفروض ندين شركة لينك دوت نت، يا ريت كل المشتركين عندهم يتصلوا بالدعم التقني و يسألوا ليه ikhwanweb.info مش شغال و لو مطلعش الموضوع خطأ تقني و اتحل بسرعة يبقى نبدأ حملة ضدهم.

ده شرح مبسط كان كتبه عزبي زماااان لموضوع تسميم بيانات الdns للي مفهمش الكلام اللي فات

ملاحظات كورس بي اتش بي من خلال دروبال

اللي اتعلمناه في كورس بي اتش بي من خلال دروبال في الجلسة الأولى و الجلسة التانية هتلاقوه على مدونتي الEGLUGية، هنا و هنا.

ما جمع الا أما وفق

في الحلقة السابقة

في شهر أكتوبر اللي فات بدأت مناقشة عن مستقبل مجمع المدونات المصرية اللي حاليا جزء من موقع manalaa.net، طرحت وقتها مشكلتين بتواجه المجمع، مشكلة مادية و تقنية في تحمل العدد المتزايد للمدونات و الزوار و مشكلة تقنية و تنظيمية في نعرض التدوينات ازاي مع تزايد عددهم بالشكل السريع ده.

من المناقشة كان واضح أن فيه اهتمام باستمرار مجمع المدونات المصرية على صيغة مفتوحة للجميع و مفيهاش اختيار مدونات، و في التعليقات ظهرت اقتراحات عديدة لمشكلة حجم المحتوى أغلبها تنفيذه محتاج مجهود كبير و برمجة كثيرة.

و بعدها انقطع النقاش بسبب المواضيع السخنة اللي بترف على المدونات و بسبب سفري مدد طويلة.

رغم أني مكملتش المناقشة على المدونة لكن كملت مع أصدقاء كثر و خدت مجموعة قرارات، مرتبطة أساسا بالوضع المادي و تمويل المجمع، قبل ما أشرح القرارات دي خليني ألخص الفترة اللي فاتت.

من أين لنا هذا

المجمع بدأ في يناير 2005 كان عدد المدونين صغير جدا و عدد الزوار صغير جدا جدا، تكلفة الاستضافة كانت لا تذكر وقتها و كنا بندفعها أنا و منال من جيبنا، مع الزمن زاد عدد المدونين و عدد الزوار و اتنقلنا من shared hosting لvirtual servers و بعدين لdedicated server و قعدنا نرقي السيرفر كل شوية لحد ما وصلت التكلفة 60$ شهريا (كان وقتها عدد المدونين بالمئات و عدد الزوار الدائمين ميعديش 10000).

طول الفترة دي كان السيرفر شايل في نفس الوقت مجموعة من المواقع و المدونات اللي أحنا مستضيفنها او بانينها كعمل تطوعي، مسألة الاستضافة دي كانت هي الهدف الأساسي من شراء نطاق manalaa.net و تأجير سيرفرات و كانت الأولوية بالنسبة لينا، لكن مع الزمن بقى المجمع أهميته أعلى و بسبب قلة امكانيات السيرفر بالنسبة للضغط عليه كان بياخد مننا مجهود و وقت أكثر.

وقتها كان كل شوية كل المواقع اللي على السيرفر تنهار بسبب المجمع، فقررنا أن ضروري يتفصل مدونة منال و علاء و المجمع عن باقي المواقع، لكن امكانياتنا مكانتش تسمح بدفع أكثر من 60$ شهريا فقررنا طلب المساعدة من الأصدقاء.

مكتوب و مستقبل مجمع المدونات المصرية

زي ما أنتوا عارفين الموقع ده مش بس مدونة كمان عليه مجمع المدونات المصرية المجمع عبارة عن برنامج بيزور كل المدونات المصرية المعروفة كل كام ساعة بحثا عن تدوينات جديدة، لما بيلاقي تدوينات جديدة بيعيد نشرها في مكان مركزي.

المجمع

بالاضافة للمدونات بنجمع كام موقع اخباري كمان. المجمع متقسم باللغة أساسا لكن كمان بيسحب التصنيفات من المدونات و الناس تقدر تتصفحه بالتصنيف (و ان كان أغلب المدونات المصرية مبتستخدمش نظام تصنيف).

المجمع مكانش أول جهد لتجميع المدونات المصرية، البداية كانت مع حلقة المدونات المصرية اللي علمها حلمي و لحد النهاردة الحلقة هي المصدر الأساسي اللي بنكتشف عن طريقه مدونات مصرية جديدة (لكن كمان الناس بتقدر تضيف مدونتها للمجمع مباشرة).

الزوار

أقدر أجزم أن المجمع كان ليه دور أساسي في نمو التدوين المصري و في ظهور المدونين اعلاميا و في اتساع دور المدونين سياسيا خصوصا اللي بيمارسوا الصحافة الشعبية، المجمع بيزوره من 2000 الي 3000 زائر يوميا أغلبهم بيزوره ثلاث مرات في اليوم على الأقل، في تقديري الغير علمي بالمرة فيه حوالي 30000 شخص بيتعامل مع المجمع على أنه وسيلته الرئيسية ان لم تكن الوحيدة في تصفح المدونات المصرية. و وفقا لتقديري الغير علمي برضه المجمع هو المصدر الأساسي للزوار (referrer) بالنسبة لثلث المدونات المسجلة عليه على الأقل. في الأوقات اللي بيحصل فيها أحداث كبيرة (عنف يوم الاستفتاء، الانتخابات، مجزرة اللاجئين السودانيين، غرق العبارة، اعتقالات المتضامنين مع القضاة) عدد الزوار بيزيد بشكل سريع جدا.

المدونات

المجمع مسجل بيه 1377 مدونة و أرشيفه فيه 63886 ألف تدوينة، معدل نموه سريع جدا، قمثلا في أول نوفمبر 2005 كان مسجل بالمجمع 372 مدونة فقط يعني بنتضاعف بمعدل مرة كل نصف سنة (مشابه لمعدل نمو المدونات العالمي).

مجمعنا و الحلقة يعتبروا حالة شاذة في وسط فضاء التدوين العربي، كل المجمعات العربية الأخرى بلا استثناء عندها معايير ما غير المعيار الجغرافي للمدونات اللي بتربط ليها، لدرجة أن المدونة التونسية الأشهر فكرة لجأت سياسيا الي مجمع المدونات المصرية بسبب رفض كل حلقات التدوين التونسية الربط لها.

يعني أهم هدف عندنا هو أننا نكون شاملين لكل المدونات المصرية (تحت تعريف فضفاض جدا للمصرية). و أنا كنت داير فعلا أدعي أن المجمع و الحلقة بيعبروا عن كل فضاء التدوين المصري.

مكتوب

لحد كده و جميل المصيبة بقى أن طلع المجمع مش بدرجة الأهمية اللي أنا متصورها خالص، أكتشفت مؤخرا أن خدمة مدونات مكتوب بها 1546 مدونة مصرية مش مسجلة على المجمع ولا على حلقة المدونات المصرية و ولا عمرنا سمعنا عنها، ده معناه مئات من المدونات اللي مفيش ولا مدون من اللي نعرفهم بيربط ليهم و غالبا معناه فئة من القراء مفيش تقاطع كبير بينها و بين قراء المجمع.

الأسكندرية عروس البحر المتوسط، المدينة المتوسطية الساحرة رمز التعايش و التسامح

مش وقته خالص المجمع يتوكس و يبوظ، يا جماعة اللي كتب تدوينة و عدى عليها أربع ساعات من غير ما تظهر يبعتللي ايميل على [email protected] لما نشوف أخرتها

و على فكرة جار القمر كتب تدوينة تانية فيها شهادته عن أحداث العنف يوم الأحد و دي برضه تدوينة مهمة جدا و بتطرح طرف آخر اللي هو البلطجية المحترفين، و ألف كتب تدوينة برضه مهمة شايف أن فيه بعد طبقي للموضوع.

سمعت أن في حتة أسمها أرض بشاي خلف سيدي بشر ولعت تماما امبارح من أثر الشغب و العنف و القتل (حد عنده خبر؟)، المصيبة أن الاعلام و البيانات الرسمية بتدي صورة أخف بكتير من الصورة اللي واخدها عن طريق كلام شهود عيان أثق فيهم. عموما في احتمال يتعمل بعثة تقصي حقائق و جمع شهادات و ده ممكن يوضح الصورة (لو حد شاف تقرير بعثة المنظمة المصرية لحقوق الانسان عن أحداث الكشح هيقدر أهمية البعثات دي).

الصحافة الشعبية تغطي أحداث الأسكندرية

جار القمر كان شاهد عيان لما حدث في كنيسة القديسين و كعادته كتب تدوينة خطيرة و مهمة و مليانة تفاصيل غالبا مش هيتطرق ليها الاعلام التقليدي أو مش هيديها حقها.

تغطية جار القمر للأحداث اللي بيعيشها دائما غنية و احيانا ممتعة جرب تقرأ عن الانتخابات و ما شابه في باب تجارب عنده و أنت تشوف أنا بتكلم على ايه.

الصحافة الشعبية و عمر أفندي

مثال جيد للصحافة الشعبية هو تناول موضوع بيع عمر أفندي في المدونات المصرية.

الأفكار المذكورة في تدوينتي جزء منها وصلتله بعد نقاش مع عمرو عزت، عمرو كتب تدوينة مهمة في الموضوع لخص فيها الكلام اللي سمعته منه أول ما الهوجة بدأت.

the self-important, self-indulgent and incoherent award winning blog

The Daily star has a weird article about Egyptian blogs. it happens to be the first negative press manalaa.net get (yeah the web is full of people dissing manalaa.net but so far all the mainstream media coverage we got was favorable) but just like the praise we get on the press it's mostly rubbish stuff written by clueless and lazy journalists.

Local bloggers offer the constructive, the amusing and the pointless

... Manal and Alaa (www.manalaa.net), a poor blog site, is surprisingly recommended by what are arguably much better bloggers. Manal and Alaa is at best, a jolly personal Web site. But as blogs go, it is self-important, self-indulgent and incoherent. It claims to be a voice for Egyptian rebels and to have some affiliation with activist causes but all that can be seen are disguised personal vanity photos. ...

live blogging from the sit in التدوين على الهواء مباشرة من الاعتصام

in a few hours we will start the sit in in support of judges and journalists, we'll spend around 18 hours in Tahrir square, protesting, chanting, talking, reciting poetry, and having fun.

to keep you all in the loop we'll blog live using our mobile phones.

I tried to copy mostafa and and setup an sms feed so I can blog live from the sit in, but it didn't work with vodaphone. so we'll use mostafa's blog instead.

keep up with the news live from the trenches on http://mostafa.foolab.org

Flame Wars: A Brief History of Blogging in Iran

My first published article, and the first time to work with an editor is a review of Nasrin Alavi's We Are Iran, a book about Iran's huge blogosphere.

the article got published in Bidoun an English language magazine about arts in the Middle East.

You can read the Article here

After going through 4 editors the final version has nothing to do with my original draft, didn't feel great but all the edits did make sense, let's just say blogging is much more fun but the published article thing pays better :-)

if anyone is interested here is a copy of the first draft, similar to what you typically see on this blog since I never edit or review my posts

del.icio.us أو روابط في اللذيذ

ازاي ديليشوس

Web 2.0

من كام سنة كده في نفس وقت ظهور المدونات حصل نقلة في في تفكير المبرمجين تجاه الوب، نجح مجتمع البرمجيات الحرة/مفتوحة المصدر بالأساس و بعض شركات ما بعد الدوت كوم في تغيير ثقافة الوب و رجع الناس يتكلموا عن وب كأداة لتمكين البشر و وسيلة لاطلاق العنان لابداعهم. الطريقة الجديدة في التفكير و العمل دي نتج عنها شوية أفكار فلسفية أساسية و تكنولوجيات و best practices و خدمات اطلق عليهم مجتمعين Web 2.0. أو وب الاصدار الثاني.

التدوينة دي مش لشرح Web 2.0 لكن المهم نعرف شوية أفكار أو مبادئ أساسية تعتبر صميم وب 2.0 (خدي بالك أن ده أصلا موضوع خلافي تعريف web 2.0 اختلف عليه الناس و فيه ناس رافضة الكلمة أصلا)، قال ويكيبيديا:

a social phenomenon referring to an approach to creating and distributing Web content itself, characterised by open communication, decentralization of authority, freedom to share and re-use, and "the market as a conversation"

كلام جميل بالنسبة لي المهم في وب 2.0 هو التركيز على البشر مش المعلومات، الناس العادية مش الخبراء، المستخدم مش المبرمج ولا البرنامج ولا الشركة، لكن الفكرة الثورية خلف وب 2.0 هي أن في حالات كتير مجموع رأي عدد كبير من الغير خبراء قيمته أعلى من رأي عدد قليل من الخبراء، و لو مجموع الرأي ده يشمل الخبير و اللي مش خبير و اللي في النص يبقى خير و بركة.

اعتداء جديد على حرية التعبير على الانترنت في مصر - Assault on Internet freedom in Egypt

اعتداء جديد على حرية التعبير على الانترنت في مصر

أبو إسلام أحمد عبد الله صحافي مصري، وعضو في حزب العمل سابقا. عمل مديرا لتحرير صحيفة الشعب (موقع محظور في مصر) الناطقة بلسان الحزب، ثم أصدر صحيفة بلدي من قبرص، وأتبعها بصحيفة صوت بلدي أصدرها من مصر، إلا أن الصحيفتان أغلقتا. اتجه أبو إسلام بعدها إلى النشر على إنترنت من خلال موقع شبكة بلدي. أبو اسلام من كتاب صحيفة الميثاق العربي (كانت محظورة في مصر لفترة) الدائمين.

الموقع حاليا محتجب، والسبب اعتقال أبو إسلام في الواحدة والنصف صباح الإثنين 5 ديسمبر 2005، عندما نزل عناصر مباحث أمن الدولة من سيارات خاصة وحاصروا المنزل قبل أن يقتحموه. حكى إسلام الإبن لخمسة من المدونين المصريين (مالك، وعمرو عزت، وسقراط، ومنال وعلاء) زاروه مساء الثلاثاء 6 ديسمبرأنه لاحظ عند اقتحام الأمن حملهم لثلاث بنادق آلية. أيقظ الأمن باقي أهل البيت، وأمروهم بالاصطفاف تحت تهديد السلاح، ثم فتشوا المنزل وصادروا منه أقراصا صلبة ومدمجة، ومئات الكتب.

How popular is this blog part II

we started this blog on 20th of march 2004, since then we moved it from server to server 7 times, the resources required for the aggregator and hosting platform are not trivial and maintaining the whole thing has been a tough, time consuming and expensive job.

now we are running on a dedicated server (an old one true, but still we can't go higher than that), which means we are staying here for a year at least.

and finally after a whole year of tweaking I think I'm approaching a stable setup, the new aggregator code performs much better and things are stable now.

in the past few months the load was so high we could never serve everyone who wanted to visit the website, it was always down or too slow on rush hours, now we sometimes see 600 visitors on a single hour.

what this means we won't be able to measure the true popularity of this website until the end of december when a month has passed with the new setup.

شفت يا بوب كسبنا البوب

YAAAAY we won the special Reportes Without Borders Best Of The Blogs award.

The BOBs - BEST OF THE BLOGS - Deutsche Welle International Weblog Awards 2005

the Jury award that is, most likely we'll rank lowest in the voters award.

what does it mean? we have a good blog but no one reads it maybe?

whatever, who cares about the voting public anyway, what do they know, 12 members of the elite chose us and we get an IPOD shuffle and that's what counts.

ابحث في جداول ناخبي دائرة العطارين و اللبان بالأسكندرية

تم اضافة قوائم ناخبي دائرة العطارين و اللبان لقاعدة بيانات الناخبين.

لو أنت من المنطقة تقدري تبحثي عن اسمك لتعرفي لجنتك الانتخابية، لو أنت من مواليد 1982-1986 و محل ميلادك في العطارين يبقى احتمال عالي تكون مسجل و تقدر تنتخب روح دور على اسمك.

الأهم دلوقتي هو أن تنظيم الجداول في صورة قاعدة بيانات يسهل البحث فيها سمحلنا بالفعل أننا نرصد تجاوزات في امبابة (مجرد ترتيب الجداول بالاسم بيظهر الأسامي المكررة مثلا).

أبحث في جداول ناخبي مصر القديمة و عين الصيرة

أنتهيت أخيرا (بعد تأخير يومين) من اضافة جداول مصر القديمة و عين الصيرة لقاعدة بيانات الناخبين عندنا.

لو أنت من المنطقة تقدري تبحثي عن اسمك لتعرفي لجنتك الانتخابية، لو أنت من مواليد 1982-1986 و محل ميلادك في مصر القديمة يبقى احتمال عالي تكون مسجل و تقدر تنتخب روح دور على اسمك.

الأهم دلوقتي هو أن تنظيم الجداول في صورة قاعدة بيانات يسهل البحث فيها سمحلنا بالفعل أننا نرصد تجاوزات في امبابة (مجرد ترتيب الجداول بالاسم بيظهر الأسامي المكررة مثلا).

عاوزين نستغل الفرصة دي بحيث قبل ما نوصل لانتخابات مجلس الشوري تكون الجداول اتنضفت تماما، محتاجين تعاونكم في جمع جداول كل الدوائر، اتصل بمرشح المعارضة أو الاخوان بمطقتك و اطلب منهم نسخة من الجداول و ابعتهالي.

اعتقال مدون مصري - Egyptian Blogger taken in Detention

اعتقال مدون مصري

أطلقوا سراح المدون المصري عبد الكريم

عبد الكريم نبيل سليمان طالب مصري له من العمر 21 سنة. يدرس القانون بجامعة الأزهر فرع دمنهور، وهو ناشط في مجال حقوق المرأة، ومراسل لموقع الأقباط متحدون ، بالإضافة إلى كتاباته في موفع الحوار المتمدن، فهو ينشر في مدونته كريم عامر.

ألقت مباحث أمن الدولة المصرية القبض على عبد الكريم يوم الأربعاء 26 أكتوبر 2005 من منزله، وصادرت مقالاته المطبوعة، وهو الآن في طريقه إلى أحد المعتقلات. زار ثلاثة من المدونين المصريين عائلة عبد الكريم، الذين أرجعوا سبب اعتقاله إلى آراءه، وإن لم يستطيعوا تحديد إن كانت لمدونته صلة مباشرة بالاعتقال. طبقا لأخيه، فإن لعبد الكريم علاقات متوترة مع جماعات السلفيين في حي محرم بك بالإسكندرية حيث يسكن، ومن المحتمل أن يكون للسلفين صلة ببلاغ أدى إلى اعتقاله.

أطلقوا سراح المدون المصري عبد الكريم

Egyptian Blogger taken in Detention

Abdolkarim Nabil Seliman is a 21 year-old Egyptian student of law at the Azhar University, Damanhour Campus, a women's-rights activist and a correspondent for Copts United.

In addition to writing at Civic Dialogue, he also publishes at a blog he maintains.

On Wednesday 26 October 2005, Egyptian State Security took Abdolkarim from his home, and confiscated hard copies of his writings. He is now on his way to an unknown detention. Three Egyptian bloggers visited Abdolkarim's family. The family attributed the state security raid to his writings, although it was not clear if his blogging is directly related. According to his brother, Abdolkarim's relations with Islamist Fundamentalists in his neighborhood of Moharram Bek, Alexandria, are tense. It is possible that the fundamentalists have filed a security complaint that led to his detention.

أطلقوا سراح المدون المصري عبد الكريم

تنتخبوا مين؟ و حبيبكم مين؟...احنا!!

The BOBs - BEST OF THE BLOGS - Deutsche Welle International Weblog Awards 2005

يا جماعة البلوج بتاعنا اترشح لجائزة صحفيين بلا حدود لأحسن بلوج في مجال حرية التعبير، ودي جائزة خاصة من ضمن جوائز مسابقة أحسن بلوج في مجالات و لغات مختلفة.

ياريت لو عاجبكم الموقع تروحوا تدونا صوتكم لأننا متبهدلين خالص، نازل قصادنا بلوجات نشطاء جامدين قوي و طبعا ليهم جماهير كتيرة..لكن أنا متهيألي أن الموقع بتاعنا مختلف شوية..مايعتبرش بلوج و بس، فيه حاجات تانية كتيرة.

برضه ياريت تدوا صوتكوا لواحد من البلوجرز/المدونين المصريين في جائزة أحسن بلوج عربي لأنهم متبهدلين برضه، مترشح للجايزة دي: طي المتصل و حوليات صاحب الأشجار و الوعي المصري و طق حنك و لنتعد الطبيعي و العدالة للجميع

برضه تقدروا تنتخبوا Our Media و Global Voices

New feature: events calender

we've been using our blogs to announce and promote events for a while now, each blogger pics and chooses events at random. and so far it worked out fine.

but some of us think we need a better solution, a centralized event calender.

anyone can submit an event. you can keep track of upcoming events through rss and through ical.

أوعي الويكي ويكي

ويكي ببلاش خبط براحتك على http://wiki.manalaa.net

الموضوع ده بدأ بتعليق عند بنت مصرية على مشروعها ايجيتوبيا

ألف كان كتب تدوينة عن الويكي زمااااااااان و برضه الكبير كبير

ايه هو الويكي

ده نظام لنشر و ادارة المحتوى على الوب (زي البلوج كده ماهو نظام لنشر و ادارة المحتوى برضه) له سمات خاصة شوية.

فكرة الويكي أن أي حد ممكن يعدل و يحرر أي صفحة، يعني كلنا بنعدل على شغل بعد، النظرية هي أن محصلة المعرفة و الخبرة بتاعت المجموع أكبر بكتير من الفرد. نفس المبدأ اللي أثبت نجاحه أسلوب تطوير برمجيات حرة و مفتوحة المصدر كتير.

يعني تصور مثلا أنك بتقرأ صفحة و لقيت غلطة في معلومة، أو حتى غلطة في اللغة أو لقيت عندك حاجة اضافية عاوز تضيفها أو تنظيم جديد أفضل للمعلومات، لو دي ويكي تقدر تعدل و تعمل كل التغييرات دي. بس ممكن طبعا تخرب برضه، أو ممكن اللي في رأيك أفضل يكون في رأي غيرك أسوأ.

اللي بيمنع الويكي من الانهيار و الفوضي هو أنها بتخزن تاريخ الصفحة بالكامل، يعنى مش بس ممكن أقرأ الصورة النهائية، ممكن كمان أقرأ الصفحة كان شكلها عامل ازاي امبارح و مين اللي عدل و عدل ايه بالضبط.

بدل الويكي ما تمنعك من التخريب بتخلي التخريب ما لوش تأثير فعلي لأن ممكن في أي لحظة نقول رجع الصفحة لشكلها أول امبارح مثلا.

Discover Drupal

tomorrow Tuesday the 19th I will be giving an introductory session about using Drupal at the Sawy Cultural Center (al Sakia) in zamalek from 5:30pm to 8:30pm.

the session is part of EGLUG's July activities, while most EGLUG acitvities are focussed on GNU/Linux systems this session is for anyone and requires no previous knowledge of any web technology save for knowing how to use your browser.

Drupal is a powerful Free/Open Source content management system that can be used to build anything from simple blogs to full fledged portals or community websites.

we are also offering free drupal hosting on manalaa

نصيحة تقنية: problems in your feeds

بعض المدونات بها مشاكل تمنعها من الظهور في مجمع المدونات، شرح طبيعة هذه المشاكل موضوع طويل يتطلب شرح يعني ايه web و html و xml و atom و rss و شرح لأهمية المعايير القياسية على الوب

يمكن أكتب حاجة مبسطة في الكلام ده كله بعدين المهم دلوقتي أنه كل اللي بيكتب في برنامج Microsoft Word و برنامج مشابه و بعدين يعمل copy and paste في مدونته بيخرب مدونته لأن مبرمجي ماكروسوفت ولاد وسخة مش فارق معاهم المعايير و مصممين يبوظوا الوب و يخرتئوها

اللي عاوز يعرف اذا كانت تلقيمته (feed) مطابقة للمعايير ولا لأ ممكن يستخدم feed validator

و دي مجرد عينة، هتلاقوا كل المشاكل من tags زي o:p و st:city و حاجات زي كده اختراعات من عند مايكروزفت

على قد ما المشكلة بسبب برامج مايكروسوفت برضه كان ممكن blogspot تحوشها عنكم كل أدوات التدوين المحترمة بتساعد الواحد يطلع كود مقبول و تفلتر البلاوي بتاعت مايكروسوفت

how popular is this blog

now I usually enjoy inflating my ego, being told my blog is important sure is flattering but watching EgyptianSandMonkey taught me a bit of humility, if I let my ego run free I'm bound to get delusional.

so in the interest of painting a realistic picture I decided to analyze my webbrowser logs. I usually don't do that, I only look at performance metrics but I had to know how popular is manalaa.

I used a couple of loganalysis tools, did not like the way they work and decided to count on my own, if anyone is interested in knowing what analog and webalizer had to say about it just ask.

Quick Analysis of Manalaa.net June 2005 traffic

Hits

Successful GET Hits
542509
Successful POST Hits
6862
Other Successful Hits
938

نحو صحافة شعبية

صحافة بديلة

ظهر على شبكة الانترنت صحافة مغايرة تتميز بدرجة أعلى من الحرية و التنوع، و يميز الصحافة الرقمية القدرة على متابعة الأخبار أول بأول فالحدث يتم تغطيته و نشر أخباره وقت حدوثه. لكن ربما تكون قدرة القراء على المشاركة فى نقض و صنع الخبر بالتعليق عليه و المناقشة العلنية بين القراء أهم ما يميز هذه الصحافة البديلة.

من الاتصال للتواصل

اعتاد مستخدمى الانترنت استغلال المنتديات و المجموعات البريدية لتبادل الأخبار، و النقاش و التعبير عن النفس، و يمكن تصور امتداد و تطور صور التواصل تلك وصولا الى تمكن كل مستخدمى الشبكة من المشاركة في بناء كيانات صحافية جديدة. فالتقنيات المستخدمة لا تختلف كثيرا عن المنتديات و البريد الالكترونى، و التكلفة قليلة أو منعدمة.

صحافة شعبية

اذن ليس من الضرورى التوقف عند صحافة بديلة تعطى القارئ دور أكثر فعالية، يمكننا تكوين صحافة شعبية ينعدم فيها الفرق بين القارئ و الكاتب و يتوارى دور الناشر، و لقد بدأت بالفعل هذه الصحافة فى التبلور، ففى الولايات المتحدة تعتبر الصفحات و الجرائد الشخصية المسماة بالمدونات (weblogs/blogs) من ضمن القوى المشاركة فى تشكيل الرأى العام، و فى ايران صارت السبعون ألف مدونة أو أكثر المساحة الوحيدة المتاحة للتعبير بلا رقابة (و أن كان التدخل الأمنى قد طال المدونين)، و أثبتت الصحافة الشعبية قدرتها الحقيقية على التأثير الايجابى بعد مشاركة المدونون فى تغطية حادث التسونامى و فى تنسيق جهود الاغاثة.

SORRY EVERYBODY

soory folks Manalaa and all the websites we are hosting are under very heavy load due to high traffic (aka slashdot effect).

it seems yesterday's horrific events attracted lots of attention, I'm glad they did and hope this will lead to something, but unfortunatly I can't take the load, I had to disable the EGBLOGS aggregator for now.

hopefully by tomorrow I'll manage to upgrade the VPS server with more ram so we can support more visitors and bring the aggregator back, be patient.


UPDATE got the upgrade and tying to bring things back online.

Ikhwan Online blocked??

Arabist reports that ikhwan online might be blocked in Egypt.

this is not the first time this happens, and one case went to court, the government never denied the claims, but the sites where unblocked.

I don't know much yet but one big problem with blocking is to prove it happens, I want to collect traceroute data from all egyptian ISPs to confirm and document, please help

Link.net


$ traceroute ikhwanonline.com
traceroute to ikhwanonline.com (216.55.165.36), 30 hops max, 38 byte packets
 1  router (192.168.0.1)  0.414 ms  0.336 ms  0.332 ms
 2  62.135.86.1 (62.135.86.1)  341.498 ms  301.400 ms  379.071 ms
 3  * 172.17.4.149 (172.17.4.149)  615.741 ms  514.956 ms
 4  * 172.17.4.121 (172.17.4.121)  527.554 ms 172.17.4.101 (172.17.4.101)  478.521 ms

Leave blogspot ba2a

Three of my 8 Free Drupal Hosting subscribers have launched their sites, ladies and gentlemen please check

I expect at least 2 more to be ready soon, after exams I'll migrate the other websites I host to this new platform.

but most bloggers refuse to move because they want their old blogspot content to move with them, I got good news for you folks I think I have a solution to migrating from blogspot to drupal, its a matter of writing a template to generates php code that will

Free Drupal Hosting Promo

So while the free drupal hosting service we are running on manalaa was not a spectacular success we got 5 subscribers ya3ni the service is useful.

thought I'd tell you about the features in drupal (sad attempt at PR ya3ni).

you can test all these features at the demo site.

At Manalaa (TM) You have the power to

CREATE

  • Blogs
  • Image galleries
  • Discussion forums
  • Polls
  • Surveys
  • Event calendar and send invitations
  • Create your own content types and forms (book or movie reviews)
  • Books with hierarchical organization

CONTROL

  • Categorize your content (unlimited categories and hierarchies)
  • Selective unpublishing of contents (no need to permanently delete content)

Free Drupal Based Hosting at manalaa.net

seeing how most Egyptian bloggers are struggling with awful services like blogspot I decided to run a small free hosting service for Egyptian websites.

Now my original plan was to offer free WordPress hosting for very simple blogs and free Drupal hosting for the advanced blogger and other complex websites.

but since Blogsome is doing a good job offering free wordpress hosting, I'll just focus on drupal (the best thing that happened to the web since the introduction of CSS).

if you are an Egyptian, or if you live in Egypt or if you want to build a website about Egypt just send me an email

Drupal is a very powerful yet easy to use content management system,

Pages

Subscribe to RSS - Web