You are here

من خلاصة حكمتنا - ورقة تكنولوجيا من أجل التغيير

Primary tabs

في السنوات اللي فاتت أتيحت لنا الفرصة أكثر من المرة أننا نشارك في ندوات و مؤتمرات و ورش عمل و نتكلم فيها عن الصحافة الشعبية و التدوين و غيرها من المواضيع المرتبطة بتأثيرات تكنولوجيا الاتصلات و المعلومات الاجتماعية و السياسية.

للأسف عادتي أني مبحضرش كويس في المناسبات اللي زي دي و بالتالي الأفكار اللي بقولها و الأفكار اللي بطلع بيها من الحوارات في الفعاليات دي في الغالب بتفضل غير موثقة، مؤخرا الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان دعتنا لورشة بعنوان "آليات الدعم المتبادل بين الانترنت و حقوق الانسان" و كان المطلوب مننا الكلام عن خبرتنا الشخصية في استخدام المدونة في النشاط الحقوقي، بس احنا قلنا نستغل الفرصة دي ما دام هنقعد نكتب ورقة و نبدأ مشروع توثيق الأفكار اللي عمالين نقولها يمين و شمال من غير ما تتكتب دي. و بدل ما نقصر الورقة على خبرتنا الشخصية و المدونات حاولنا نوثق لخبرات مختلفة (أغلبها من مصر) و لاستخدام أدوات متنوعة مش بس المدونات و حاولنا يكون التركيز فيها على استخدام التكنولوجيا كأدوات و وسيط للتنظيم عموما.

الورقة بعنوان تكنولوجيا من أجل التغيير و و نصها الكامل هنا، و كمان مرفق نسخة PDF.

الورقة كان أكبر بكثير من أن تعرض كلها في الوقت المحدود اللي أتاح لينا في الورشة، عشان كده في الورشة قصرت المداخلة بتاعتي على مثالين فقط و هم مجموعة مستخدموا الجنو لينوكس في مصر و جماعة العمل من أجل استقلال الجامعة (9 مارس)، و ركزت فقط على مفهوم العضوية و آليات اتخاذ القرار. مرفق تسجيل للمداخلة مدته حوالي 25 دقيقة.

في رأيي أن رغم هوس الصحافة بالمدونات و ما شابهها و رغم تعدد الفعاليات النقاش حوالين التأثيرات الاجتماعية و السياسية للتكنولوجيا عندنا محدود و سطحي جدا و الورقة دي محاولة لبدء نقاش أعمق يتخطي الأسئلة العقيمة اللي من نوع هل الصحافة الشعبية أحسن ولا الصحافة التقليدية و حزب فيس بوك و غيره من التفاهات اللي الصحفيين بيبحوا يتعاطوها.

AttachmentSize
technologies_for_change_hrinfo.pdf107.5 KB

Comments

علاء ومنال هنا وصلة لورقتكم مباشرة http://www.openarab.net/ar/node/552 تحياتي جمال