You are here

citizen journalism

من خلاصة حكمتنا - ورقة تكنولوجيا من أجل التغيير

في السنوات اللي فاتت أتيحت لنا الفرصة أكثر من المرة أننا نشارك في ندوات و مؤتمرات و ورش عمل و نتكلم فيها عن الصحافة الشعبية و التدوين و غيرها من المواضيع المرتبطة بتأثيرات تكنولوجيا الاتصلات و المعلومات الاجتماعية و السياسية.

للأسف عادتي أني مبحضرش كويس في المناسبات اللي زي دي و بالتالي الأفكار اللي بقولها و الأفكار اللي بطلع بيها من الحوارات في الفعاليات دي في الغالب بتفضل غير موثقة، مؤخرا الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان دعتنا لورشة بعنوان "آليات الدعم المتبادل بين الانترنت و حقوق الانسان" و كان المطلوب مننا الكلام عن خبرتنا الشخصية في استخدام المدونة في النشاط الحقوقي، بس احنا قلنا نستغل الفرصة دي ما دام هنقعد نكتب ورقة و نبدأ مشروع توثيق الأفكار اللي عمالين نقولها يمين و شمال من غير ما تتكتب دي. و بدل ما نقصر الورقة على خبرتنا الشخصية و المدونات حاولنا نوثق لخبرات مختلفة (أغلبها من مصر) و لاستخدام أدوات متنوعة مش بس المدونات و حاولنا يكون التركيز فيها على استخدام التكنولوجيا كأدوات و وسيط للتنظيم عموما.

الورقة بعنوان تكنولوجيا من أجل التغيير و و نصها الكامل هنا، و كمان مرفق نسخة PDF.

المسألة مش مسألة أعداد

بشكل مختصر للي ميعرفش القصة مستشفى المطرية حصل فيه في الفترة السابقة اكثر من مرة أن تنقطع الكهرباء و نظام مولدات الكهرباء اللي المفروض يشغل الأجهزة بتاعت الطوارئ و الحالات الحرجة ميشتغلش و واضح أن ده موضوع ادارة المستشفى عارفاه و ضاربة الطناش. المهم الأسبوع اللي فات حصل نفس الشيئ لكن المرة دي الانقطاع دام حوالي ساعتين و برضه المولدات البديلة مشتغلتش و حصل مشاكل كثير من ضمنها وفاة طفلين بسبب انقطاع الكهرباء عن الحضانة.

واحد من الأطباء اللي كانوا موجودين صور فيديو بالموبايل لمحاولات انقاذ طفل لحد وفاته و يفهم من حوار الدكاترة و الممرضة أن ده وضع متكرر و أن الادارة عارفة.

الموقف الرسمي للمستشفى و وزارة الصحة فيما يبدو أن حالات الوفاة ملهاش علاقة بانقطاع الكهرباء و شركة الكهرباء بتقولك أصلا الكهرباء مقطعتش (و الأعمار بيد الله زي ما أنتم عارفين يعني عذرائيل هو الغلطان أنه مش مقدر ظروفنا)

تقدروا تشوفوا الفيديوهات بنفسكم على حساب دكتور عكروت على يوتيوب و طبعا الموضوع مسمع في الصحافة (المصري اليوم بتتصرف كأنها صاحبة السبق) و التلفزيونات (بيقولوا العاشرة مساءا عملت تغطية جيدة) و المدونات طبعا

اسمحولي بقى أهرب من المصيبة السودة اللي اسمها الرعاية الصحية في مصر و أنظر شوية عن الصحافة الشعبية.

و أحنا بنحاول نقيم دور المدونات و الصحافة الشعبية و آليات النشر الجماعي على الوب و تأثيرها الاجتماعي دائما النقاش بيوصل لنقطة عدد القراء و عدد المدونات و انتشارهم و هل هي ظاهرة محدودة في طبقة بعينها أو جيل محدد الخ.

معا من أجل كرامتنا ... معا من أجل سلامتنا - نشوفكم يوم السبت و ميفتكوش الفيديو

التعذيب و المعاملة الغير انسانية من أكبر المصايب اللي بتواجهنا في مصر، و أظن بقى واضح خلاص أن الكل عرضة ليها، من أول سائق الميكروباص الغلبان عماد الكبير للمظهرجي الشقي محمد الشرقاوي لحد ابن الأكابر أمجد مختار، و طبعا مش فارق راجل ولا ست و شاب ولا طفل ولا كهل، مسلم ولا مسيحي التعذيب يمكن يكون الحاجة الوحيدة اللي فيها مساواة تامة في بلدنا.

أحمد سيف الاسلام المحامي بمركز هشام مبارك للقانون (و أبويا) عن العلاقة بين التعذيب و الاعتقال في مصر

لتنزيل الفيديو

دلوقتي أكيد تابعتوا ازاي المدونين مع الصحافة المستقلة و الفضائيات و منظمات حقوق الانسان قدرت مش بس توثق و تفضح وقائع تعذيب لكن تبحث و تتقصي و تضغط لحد ما بقى عندنا أكثر من قضية بتنظر في المحكمة على خلفية نشر فيديوهات التعذيب، و أشهرهم طبعا كليب عماد الكبير.

يوم السبت الجاي 17 مارس مجموعة من المدونين (من ضمنهم أبطال قضية عماد الكبير وائل عباس و دماغ ماك و محمد الشرقاوي و حسام الحملاوي و أسد) و مجموعة من نشطاء و محاميو حقوق الانسان (من ضمنهم الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان و مركز هشام مبارك للقانون و جمعية المساعدة القانونية لحقوق الانسان) هيتجمعوا في جمعية المساعدة القانونية - 2 شارع معروف تقاطع شارع طلعت حرب 2 الدور الرابع - وسط البلد عشان نتناقش في ازاي ممكن نوسع الحملة ضد التعذيب و نعلي تأثيرها. الاجتماع هيكون من الساعة 5 مساء للساعة 9 مساء

مهم كمان نعرض المضايقات الأمنية اللي بيتعرض ليها المدونين و نشطاء حقوق الانسان و نسمع آخر أخبار قضية هويدا طه، و نتكلم شوية في ايه الحماية اللي ممكن نقدمها لبعض. هنعرض في القعدة وقع التعذيب في مصر و نتناقش في تطويره و نشوف اذا كان حد مستعد يتطوع يشارك في تحريره.

القعدة هيبقى فيها مداخلات مختلفة حقوقية و قانونية و تقنية و نتمن ى كمان أننا نتعرف على بعض أكثر و نقضي وقت لطيف برغم كئابة الموضوع.

يا ريت تشاركونا، يوم السبت 17 مارس من 5 الى 9 مساء بمقر جمعية المساعدة القانوين لحقوق الانسان - 2 شارع معروف تقاطع طلعت حرب (عمارة يعقوبيان) الدور الرابع - وسط البلد - القاهرة.

لمزيد من التفاصيل

أهمية أن تجمع كل حاجة

من ألطف الحاجات في التدوين المصري هو قلة التخصص، المدونات اللي ليها خط واحد فقط قليلة جدا، الصحافة الشعبية عندنا في أحوال كثير عمل عفوي بيحصل بالصدفة مش قرار واعي و رسالة و نضال، و عشان كده أنا شايف أنه مهم نجمع كل حد على مجمع المدونات المصرية.

touregypt.net موقع هادف للربح فيما يبدوا عملته شركة سياحة بيقدم مجموعة خدمات للسائحين اللي ناويين يجوا مصر.

touregypt.net يمكن يكون أو شركة تستخدم التدوين في جزء من عملها، على الموقع فيه مجموعة مدونات عن أماكن سياحية زي الأقصر و أسوان و نويبع و شرم الشيخ و طابا و الواحات البحرية و مدونة عن المصريات و الأثار و مدونة أميرة المدونة الشابة ساكنة الأقصر (أظن أنها أصغر مدونة مصرية).

مدونات touregypt.net بدأت مع بدايات نمو التدوين في مصر و موجودة على حلقة المدونات المصرية من البداية خالص، بالنسبة لحد مهتم أساسا بالصحافة الشعبية و النشر على وب كآلية لاحداث تغيير اجتماعي و سياسي ممكن نقول أن مدونات touregypt.net مش مهمة بالنسبة لنا خالص.

عن طريق مدونة العرباوي لقيت تدوينة على مدونة الأقصر التابعة لtouregypt.net بتوصف الاستعدادات لزيارة مبارك للأقصر و من ضمن الاستعدادات دي أن أربع رجال شرطة مسلحين يعسكروا في شقق أصحاب المدونة (أظن أنها شقق تؤجر للسياح مش شقتهم الخاصة).

لمحة صحافة شعبية عن مبارك و تشريفته و وقف الحال المرتبط بزيارته ظاهرة بشكل بسيط و غير مباشر لمجرد أن فيه حد اختار يدردش معانا بانتظام

baheyya's latest post

برضه الكبير كبير

Baheyya writes Three Elections, One Principle

...

Let’s remember that Nasser and Sadat were not battling Islamists in these institutions, but an assortment of leftists, liberals, nationalists, Islamists, and independents. That today the Islamists are at the forefront of the battle for associational autonomy should not obscure the fact that what is at stake is institutional autonomy and undistorted representation. If today the Ikhwan were replaced by leftists as the major electoral and political force, would the regime back off and let them carry on? Absolutely not. Just look at the regime’s multi-tiered involvement in the journalists’ and judges’ associations, two institutions where the Ikhwan historically have had and continue to wield very little clout. So while it’s comforting to dismiss the recent elections as yet more staging grounds for Ikhwan-regime competition, it would be entirely missing the point.

...

Read it all

اتحاد الطلبة و الصحافة الشعبية

موضوع التحرش الجنسي مش الموضوع الوحيد اللي المدونات كان ليها السبق في نشره اليومين دول، ما يجرى حوالين انتخابات اتحاد الطلبة من عنف و بلطجة و تزوير و تعريص حكومي موثق بشكل جيد جدا على المدونات و بشهاات و صور و كالعادة الموضوع تاه في وسط أحداث ثانية رغم أهميته.

تحية للصحافة الشعبية اللي جايلنا من الجامعة، كان بودي أجمع الروابط كلها لكن للأسف مشغول جدا، لو حد عنده روابط يحطها هنا في التعليقات و محتاجين نفكر في حلول خلاقة زي الاتحاد الحر بتاع السنة اللي فاتت.

ميم التحرش تصيب برنامج العاشرة مساءا

أنا كنت ناوي أبطل كلام في ميم حفل السعار الجنسي الشهير بما أن ورايا كلام مهم متأجل بقاله زمن، لكن بما أن الميم صابت التلفزيون أخيرا فيجب التنويه

الأستاذة نوارة نجم مشكورة استغلت فرصة ظهورها في برنامج العاشرة مساء بقناة دريم و حكيت لهم على اللي حصل في وسط البلد أول و ثاني يوم العيد، و البرنامج مشكور برضه نزل عمل حوارات في الشارع و اتكلم عن الموضوع ثاني يوم على طول، و وائل عباس مشكورا برضه حمل فيديو فيه المقطع اللي تناول الموضوع على youtube.

أدي شهادات من عاملين في المحلات بالاضاف لشهادات المدونين و التحقيق اللي عمله حسام، أظن مفيش مجال للانكار بقى.

روابط اليوم

ميم التحرش عقبال ميم المنطق قادر يا كريم

روابط اليوم تحت خالص (بعد ما تدوس Read More)

موضوع حفلة التحرش الجنسي الجماعي بقى موضوع ملحمي، يمكن تكون من أقوى الميمات اللي هتعدي على فضاء التدوين المصري و تدوينة مالك هتكسر الأرقام القياسة بتاعت تدوينة منال الشهيرة. التعليقات عند مالك خلاص وصلت مرحلة البلالا و صعب متابعة المناقشة، لكن برغم ده كله رصدت كام فكرة متكررة في التعليقات و المناقشات أحب أعلق عليهم

جريمة عنف

قبل كل شيئ خلينا نفهم البشر البضينة اللي زي السيد بيسو ليه الناس مستغربة، التحرش الجنسي بالنساء في شوارع المخروبة سلوك شائع بقاله زمن طويل و حدته و كثافته بتزيد و القبول المجتمعي ليه بيزيد لحد ما بقى استحالة تتكلم عنه على أنه جريمة. لكن حادثة وسط البلد مختلفة اختلاف جذري.

التحرش أشكال، الدارج أنه بيكون سرقة على الماشي، يعني واحد لازق في واحدة في الأوتوبيس ولا مد ذراعه بسرعة و جري كده يعني، أو بيكون معتمد على سلطة/قوة زي مدير يتحرش بالعاملات (و أسطى يتحرش بالصبيان) أو عم يتحرش بطفلة، حد بيستغل مركز قوة للتحرش الجنسي و دي نماذج منتشرة جدا.

أما الأقل انتشارا فهو التحرش العنيف، و في المعتاد يرتبط في ذهننا بالخطف و الاغتصاب، أن عصابة عفوية من الشباب تستخدم العنف لهتك عرض عدد مش قليل من البنات في الشارع فده ظاهرة غريبة و كونها متكررة ده ظاهرة مقلقة جدا، الغصب بالعنف و القوة الجسدية ده اغتصاب جماعي و أظن واضح أحنا ليه مذعورين.

لو حقيقي أن الموضوع متكرر بالشكل ده يبقى ده أقرب لحالات العنف الجماعي الطائفي منه للتحرش اللي بندلعه و نسميه معاكسة.

أما السلوك العجيب بتاع اهانة الناس عشان مستغربين مع أن ده حصل في حفلة منير و نهائي كأس الأمم، مش عارف أقول ايه، حادثتين في السنتين اللي فاتوا، حضارتكم مش واخدين بالكم أن البلد أكبر شوية من أن الكل يكون شارك في الحادثتين دول و أكيد واخدين بالكم من أن مكانش فيه (ولا هيكون فيه) تغطية اعلامية جادة تخلي اللي محضرش يعرف، مفيش حاجة بديهية ولا واضحة في الموضوع بلاش تنطيط على البشر مش ناقصاكم.

لوم النظام

Eid a festival of sexual harassment

Sexual harrasement of women in public spaces has been discussed several times before in the Egyptian blogosphere, everybody knows it's prevalent but denial flows like a river in Egypt, any woman dares open the topic has to face an avalanche of abuse on anonymous comments sometimes even from fellow bloggers. blaming the victims is the most common response but sometimes they even deny it happens at all, with the abuse also comes more accounts and stories of how it's like to be female in urban Egypt.

Last tuesday was the first day of Eid El Fitr the streets are typically full of people celebrating and enjoying their time, downtown Cairo is full of cinemas and Eid is the main cinema season, this year Malek, Wael Abbas, Mohammed Sharkawy, Ma3t, GemyHood and Radwa Osama witnessed a mob attacking and sexually harassing women in downtown cairo, their reports sparked heated discussions on the blogosphere, with no shortage of theories everything was blamed at one point or another as being responsible, music videos, sheikhs, israel, drugs, mubarak, class dynamics, you name it.

One topic that always pops out when discussing sexual harassment is the veil since the veil is sometimes promoted as a way to protect women from sexual harassment, yet it's as common to hear complains from veiled women as from unveiled ones, the molesters do not differentiate they attack anything that might be female.

This time the question of policing was brought to the front, downtown Cairo is where most political protests happen it's common to see thousands upong thousands of police officers and anti riot soldiers attacking a few hundred (and sometimes a dozen) protesters yet on a day like the first day of el Eid they failed to show up and protect the women.

As with any interesting discussion it was mostly in Arabic, but we had a few English posts on the topic.

3arabawy wrote a short post focusing on the role (or lack of) of police. Mechanical crowds did a great job of trying to summarize and dissect all the eyewitness accounts and some of the discussions, a must read. Zenobia searches for a reason and Tarek offers an explanation based on identity and culture while chris finds it hard to believe. Hope links the incident with Sheikh Taj el-Din al-Hilali's sermon that offered the metaphor of women as uncovered meat and men as hungry alley cats.

روابط اليوم عن موضوع حفل التحرش الجماعي بوسط البلد

لو معندكيش خلفية ابدأي بالقراءة عن حفل هتك العرض الجماعي اللي حصل في وسط البلد أول يوم العيد

حسام محمد دياب مشكور جدا نزل عمل حوارات قصيرة مع العاملين في المحلات حوالين سينما مترو لتقصي الحقائق بنفسه، و نشر نص حواره مع العاملين في 5 محلات مختلفة. (يا حسام متعملك مدونة عشان نعرف نتابعك)

فيه ناس اعتبرت الحوار ده دليل على أن كان فيه تهويل، الحوار فيه كلام خمس أفراد و المدونات عليها شهادات من مالك و شرقاوي و جيمي هوود و وائل عباس و معت نقلت شهادة أصدقاء لها بالاضافة لشهادة من رضوى عن أحداث مشابهة ثاني يوم، ده من غير ما أتابع التعليقات. دي كلها مصادر معلومات قرر أنت هتثق في مين أكثر أنا شخصيا هثق في المدونين أكثر.

الأهم هو أن فيه اتفاق على وجود تحرش جنسي جماعي و فيه شواهد على أن دي حاجة متكررة و دارجة و في أماكن ثانية كمان.

الخلاف على أصابع الشباب وصلت لفين بالظبط و هل تم تعرية الثديين أم ثدي واحد خلاف عبثي لو كان كل اللي حصل تقفيش من فوق الهدوم هل ده يخليها مشكلة أقل من لو حصل من تحت الهدوم؟؟ ده عامل زي اللي يقولك متهولوش محصلش تعذب ده يادوبك الظابط لطشله و ضربه على القفا، أو اللي يقولك لأ الأبله كويسة بتشتمنا بس. خليكوا فاكرين التلطيش تعذيب و التحسيس تحرش و الشتيمة اهانة

ما علينا روابط اليوم

كل سنة و أنتم طيبين بدأ عيد هتك العرض بداية موفقة

أيوه هتك العرض

أصل حضرتك ده جزء جديد في الفلكلور المصري احتفالا بنهاية رمضان الشباب المصري بينزل وسط البلد و بدل البمب و المراجيح و الكحك و الحاجات بتاعت زمان دي بيبقى فيه حفلة هتك عرض جماعي.

مش مصدقني؟ أقرأ مالك و معت و جيمي هود و وائل عباس

مش قلنا

تحديث روابط لمدونين ناقشوا الموضوع! شهود عيان

مناقشات

يا جماعة الموضوع جد فيه عصابة هجمت على النساء وسط البلد قدام سينما مترو و هتكوا عرض أكثر من بنت في وسط الشارع و أعداد كبيرة شاركت.

و مع ذلك لسه فيه ناس بتلوم الضحية و تقولك البنات هي اللي غلطانة.

الاختراق الدستوري للمدونات

تحديث

تأكدنا أن صديقنا الصحفي الغلبان ملوش ذنب و أن الأسئلة جاتله من فوق بالنص، يعني الهيافة دي هيافة على مستوى رفيع و استراتيجي

عموما كتبت رد على الأسئلة هنا


فاكرين الروبي الصحفي بتاع الجمهورية اللي مستحملش تعليقين تلاتة و طلع يجري؟ الراجل اتصدم لما أكتشف أن الناس ممكن ترد و تكتب هي كمان.

أهلا بيك في الفضاء السيبري.

في ناس في الدستور اتسرعت برضه لما لقيت أن الناس ممكن تكتب عنهم ولا ما تفهم.

يعني تدوينتين قرأوا كام ألف مرة و عشرات التعليقات و مدونة جديدة عدد قرائها محدود جدا تعمل ده كله؟ ده كلام يعقل ده جرنان بيبيع فوق المئة ألف نسخة أومال فيه ايه؟ مكالمات تليفون من كل ناحية و ناس تطلب مننا نمسح التدوينة و هيصة.

لكن ألطف حاجة رد فعلهم الأخير، ألاقي صديق من الدستور بيتصل بي يقوللي عايز أعمل معاك حديث عن المدونات و يطلع الموضوع كله محاولة لتصوير المدونات على أنها مخترقة أمنيا و معرفش ايه. و يا ترى صديقي العزيز أهبل ولا متآمر ولا أنا ظالمهم و عندي بارانويا؟

ياللا يا جماعة دي دعوة أنكم تشاركوني في الرد على أسئلة الدستور العبقرية.

  • ما هو تأثير المدونات علي النظام و لماذا يخافها ؟
  • هل يستطيع النظام استخدام الامن في انشاء مدونات خاصة تشبه الموجودة و لكنها توظف لصالحه من خلال دعم الخلافات بين المعارضة او تشويه بعض رموزها ؟
  • اذا لم يستطع النظام السيطرة علي فكرة المدونات من خلال القبض علي اصحابها او الترهيب هل تعتقد انه قد يميل الي تجنيد البعض للعب هذا الدور ؟ او استعارة اسماء معينة و الادلاء باراء تظهر انها ضد النظام و لكن من اجل اكتساب مصداقية داخل المدونة تستطيع بعدها ان تظهر الدعم للنظام و لكن في الوقت المناسب ؟
  • هل عرض عليك ان تكف عن الكلام او ان تترك المدونة الخاصة بك ؟
  • هل للمدونات الامنية مواصفات نستطيع من خلالها التمييز بينها و بين المدونات المعارضة الحقيقية ؟
  • هل وسائل الاعلام تعتمد في الوقت الحالي علي تشويه المعارضة و داخلها المدونين ؟

الدونين يكتبوا ردودهم في التعليقات لو سمحتم.

الصحافة التقليدية بتشلق في فضاء الصحافة الشعبية

على مدونة مصرنا، تدوينة بسيطة هادئة بيعبر فيها المدون زانجولا عن افتقاده لرسوم و كتابات عمرو سليم في الدستور.

بعد ثلاث أسابيع اتحولت التدوينة لأرض معركة ما بين مجاهيل، أغلبهم بيدعي أنه كان بيشتغل في الدستور أو لسه بيشتغل فيها. و هاتك يا شتيمة و شرشحة و محدش فاهم ايه اللي بيجرى.

الخناقة عن ناس سابت الدستور و طرف بيقولك ده بسبب مستحقات مالية و طرف بيشتم و يقولك معرفش مين نام مع مين و هيصة.

Subscribe to RSS - citizen journalism