You are here

Archive for March 2007

فعاليات المؤامرة الدولية - 3

جلسة أمريكا اللاتينية مملة شوية، رغم أن المتحدثين ناس شغالة في حركات مهمة و ليها شغل حقيقي و أكيد عندهم خبرات مهمة، و مع ذلك أغلب كلامهم ممكن ألاقيه على النت أو مليان شعارات و خلاص.

طبعا ممكن يكون انطباعي ده متأثر بالترجمة الفورية، الأداء لما كان الكلام بالطلياني كان أحسن بكثير. على العموم أغلب الحضور مبسوط.

عموما أهم نقطة انطرحت هي علاقة الحركة بالمؤسسة الديمقراطية النيابية و تقييم أداء حكومات اليسار الجديد المختلفة.

دي من المناقشات الأزلية طبعا اللي الواحد بيفوت فيها في أي تجمع يساريين، حكومة لولا حكومة تقدمية ولا حكومة ليبرالية جديدة متخفية، حكومة شافيز سلطوية ولا ديمقراطية الخ.

من منظوري المشكلة أصلا في كيفية التقييم، و الدايلما الأزلية بتاعت اصلاح ولا ثورة.

هاه لو حد مهتم برأيي الشخصي، أنا شايف أن تقييم ثوري ولا لأ مش مفروض يكون على النتائج ولا حتى على الأهداف، المفروض يكون على أساليب العمل، و عموما بحصر تقييمي للمقارنة بالوضع قبل التجربة مش بالأهداف، هل الوضع بعد حكومة لولا أفضل ولا أسوأ ولا مش فارقة كثير؟ طبعا سهل على أقول كده، متفهم تماما أن اللي اشتغلوا سنين عشان الناس دي توصل للحكم ميكتفوش بالاجابة دي.

بيقولوا أن الليبرالي هو محافظ دخل السجن، و بيقولك أن المعتدل هو راديكالي وصل للحكم.

واحدة من المواضيع المتكررة برضه هي الاحتياج لآليات اعلامية ضخمة، افتكرت نصيحة ريتشارد ستالمان لشافيز أنه يقلد الجزيرة.

بدأت أشكل في دماغي هقول ايه بكره.

حجم اليسار في أمريكا اللاتينية مرعب.

فعاليات المؤامرة الدولية - 2

تصحيح: كل الأماكن الشبيهة اسمها مركز اجتماعي بغض النظر عن اطار الملكية، و البتاع اللي أنا فيه ده متاخد وضع يد فعلا مش مملوك قانونا.

تخليلوا في اجتماع دولي بالشكل ده الناشط الوحيد اللي مقدرش يشارك بسبب تعنت حكومته ناشط أمريكي!! عضو سابق في الفهود السوداء و قبل سفره بيومين حكومة الولايات المتحدة قررت تعيد فتح واحدة من قضايا الفهود السوداء و منعته من السفر.

الجلسة الأولى مخصصة للكلمات الافتتاحية.

فيه شبه اتفاق أن حركة مناهضة العولمة بصورتها ما بين أحداث تشياباس 1994 و جنوة 2001 مرورا بسياتل 1999 انتهت و أن الحركة بصورتها الحالية في أزمة و محتاجة تعيد بناء نفسها بصورة مختلفة (البعض رأيه أن ده بدأ فعلا و أننا ابتدينا نشوف صور جديدة من العمل و التنظيم).

مسلي جدا أنك تشوف الناس دي كلها بتتكلم على أن أهم خطوة الحركة العالمية وصلتها هي أنها عدت خلاص الصور التقليدية للديمقراطية و تخلت تماما عن المؤسسات اللي من نوع البرلمان و القضاء على أساس أن دي مؤسسات مفقود الأمل منها. في نفس الوقت تبص في بلادنا تلاقي ثلاث أربع الصراع مبني على محاولة لانقاذ أو اعادة بناء المؤسسات دي.

المتحدثين من أجيال قديمة و بالتالي ثيمة اعادة تعريف الطبقة العاملة أو على الأقل التجمعات اللي أحنا معنيين بيها بحيث تكون واسعة و شاملة أكثر متكررة كثير، فهل نشمل كل من يعمل أيا كان العمل؟ ايه موقف العامل في عمل ذهني بحت الخ.

ثيمة ثانية متكررة هي أننا داخلين على مرحلة بدل الهيمنة المطلقة للولايات المتحدة هيبقى فيه هيمنة مشتركة تدخل فيها كل الحكومات الكبرى. و أن ده حصل كرد فعل للصراع ضد الهيمنة على أمل أن يخف حدة الصراع، و فيه خلاف بقى ده تطور ايجابي و يدينا فرصة أكبر ولا سلبي و يصعب المهمة.

أنطونيو نيجري

شيوعية اليوم مش مفروض تكون معنية بالسلطة، هدف الحركة هو بناء مؤسسات مستقلة تماما تدير الحياة، الكلام مش عن فوضويية، أحنا شايفين ضرورة لتنظيم المجتمع و تنظيم عن طريق مؤسسات، لكن المؤسسات دي لازم تكون غير سلطوية و مركزة على العاملين في المنطقة الجغرافية المحيطة بيهم، أنا مقصدش سوفيتات السوفيتات كانت مفتوحة لعمال من نوع محدد جدا و مرتبطة بمؤسسات أخرى، أنا بتكلم عن ادراج كل صور العمل (بما فيها ستات البيوت و الطلبة أي عمل).

حد ثاني

لو الجيوش اتحولت لبوليس البوليس بيتحول لجيش داخلي، الحرب تعريفها مش صراع ما بين قوتين عسكريتين الحرب هي الحكم بالعنف و الارهاب و بالتالي تعريف السلام لازم يتغير ليشمل كل أشكال مقاومة الحكم بالقوة.

الحقيقة باقي الكلام كان نظري قوي على ذوقي مناقشات عن مركزية الدخل كمفهوم سياسي و حاجات من دي. أنا طبعا فصلت و طلعت أتمشى في المطره. و كلام عجيب من نوع أن كميونة باريس بدأت باطلاق الرصاص على الساعات في الميادين.

وقت الغذاء بما أن الأغلبية ناوية تتكلم عن موت البرلمان و اعادة تصنيف الدخل واضح أني مش هعرف أتكلم غير مع اسحاق، اتمقلصنا شوية على الأوروبيين و عجزهم التام عن تخيل عالم مختلف عن عالمهم "وفقا لاسحاق حركة مناهضة العولمة مهياش تحالف واسع، أن تتضامن مع نفسك حاجة سهلة و متستاهلش أصلا الكلام عنها، أن تتضامن آخرين هو الاختبار الحقيقي لقوتك كحركة". بعدها حكالي عن ابنه اللي عنده 12 سنة و ازاي كان بيحب بيريز لحد ما شاف مشاهد اطلاق النار على شاطئ غزة و ازاي لقاه ماشي في مظاهرة ضد الحرب الأخيرة في لبنان بيهتف بسقوط الصهيونية.

بعدها دخلنا في نقاش على ضرورة تسمية موقف معاداة الصهيونية و هل مقبول أن الواحد يبقى عمليا بيشتغل ضد الكيان الصهيوني لكن ما بيعلنش رفضه المباشر للأيديولوجية و لا لأ (أنا طبعا رأيي أن ضروري تعلن بصراحة عدائك للفكرة و هو شايف أن ده مش عملي لأنه هيتصنف في اسرائيل على أنه متطرف و محدش هيسمعله).

تفاديا للخلاف نقلنا للكلام عن الكورة، الكورة في ايطاليا مربوطة ارتباط عجيب بالسياسة.

U left me on Pause

Every time u travel without me, I know that I'll have plenty of free time.. I can do all the delayed mashaweer, visits and tasks.. I start planning my busy schedule and write notes with events, calls, dates.. spend a lot of time trying to fit all these things in the few days u r not here..

And as soon as u leave, I just lose interest in doing anything, in going out, attending meetings or concerts, shopping, watching movies, ..

Even afraid of seeing friends.. I think I'll feel more lonely when doing the things we do together without u.

This doesnt mean that I dont go out and do stuff.. but I have to push myself to wake up and get ready and go out, and it's only to pass the time.

How the hell do some people live without a companion???

Love u.

فعاليات المؤامرة الدولية

أول حاجة اكتشفت أني انبعت، الاجتماع في ضاحية قريبة من فينيسيا يعني مش هشوف المياة ولا هركب الأتوبيس النهري، و بما أن كثير من راديكاليي اليومين دول بيعتبروا السياحة شر مش هقدر أعبر عن خيبة أملي.

الاجتماع هيتم في مركز اجتماعي مستقل، واضح أن فيه مراكز عديدة من دي في أيطاليا (خصوصا في الشمال)، بعد طرد و اخلاء الكثير من ال(squats) ابتدوا يكرروا التجربة لكن على أراضي مملوكة بشكل قانوني (أكيد الصراع على مدى ثورية النقلة دي كان ضاري). المراكز الاجتماعية مستقلة تماما، ملهاش تسجيل أو صفة قانونية و ممولة ذاتيا بتبرعات (مفيش تمويل) و شوية أنشطة رابحة (مكتبة و بار و مطعم). و طبعا العاملين كلهم متطوعين.

لسه مفهمتش قوي أنشطة المركز لكن واضح أن دي بتختلف من مكان لمكان.

النهاردة أول يوم في الاجتماع و الناس بدأت توصل، الكوفيات الفلسطيني موجودة بكثافة شديدة لكن طبعا ملابس و علامات حركة الزاباتيستا الجدد و EZLN أكثر انتشارا، الانتفاضة الفلسطينية فقدت صورتها الثورية الرومانسية خلاص.

المباني مزينة بالجرافيتي و المكان مرقع بوسترات و لافتات، مش فاهم منها غير البوسترات اللي عن ثورة الانترنت اللاسلكي و البرمجيات الحرة و مناهضة الملكية الفكرية. الأممية السادسة رقمية يا جدعان.

و طبعا في كل حتى Ya Basta! و دي معناها كفاية للي ميعرفش

المكتبة بيتباع فيها منتجات الزاباتيستا و الفلوس بتروح لهم في المكسيك لتمويل حركتهم و مساعدة مجتمعات السكان الأصليين اللي هما بيشتغلوا معاها، المنتجات فيها قهوة مزروعة بطرق عضوية خالصة، ملابس مقاتلي الزاباتيستا، مشغولات يدوية، أفلام تسجيلية عن الحركة الخ.

غير منتجات زاباتا بيبيعوا كتب و سيديهات، أشي ماركسية و عولمة و حقوق انسان و حركات ثورية و طبعا حضور قوي للكوميكس، كوميكات تحت الأرض (بترجموا underground في السياقات الثقافية ازاي؟) و حتى حاجات ألان مور (على أساس أن V ثوري فوضووي يعني).

بكره هتكون جلستي و على المنصة معايا هيكون اثنين اسرائيليين معاديين للصهيونية، المنظمين عملوا معايا اجتماع مخصوص امبارح عشان يؤكدولي معلومة أنهم معاديين للصهيونية و من الناس الحلويين مش الناس الوحشين :-)

قابلت منهم اسحاق لاور، شاعر و كاتب من ضمن القلائل اللي رفضوا يخدموا في الجيش الاسرائيلي في السبعينات (قبل ما تبقى موضة) و اتحبس بسبب موقفه ده. اتكلمنا شوية عن اليسار المعتدل في أوروبا و دعمه للكيان الصهيوني. بصراحة رغم أن الراجل أيديولوجيا معانا و واخد موقف شجاع لكن لقيت صعوبة في التعامل. افتكرت ران صديقي الاسرائيلي المقيم بجنوب أفريقيا، ران برضه من ضمن الناس اللي اتحبست في لرفضه الخدمة العسكرية و هاجر بعدها على جنوب أفريقيا. ملقيتش مشكلة في التعام مع ران أبدا بس ده يمكن لأن زوجته صديقة عزيزة مثلا؟

طبعا بما أننا ثوريين و بتاع فلازم منلتزمش بالمواعيد، أول جلسة كان مفروض تبدأ من ساعة الا ربع.

تحديث عن المعتقلين

تحديث: أطلق سراح الجميع في وسط الصحراء و هما بخير، كفارة

بعد ما المعتقلين قضوا ليلة كاملة في عربية ترحيلات واقفة في قلب الصحراء بالقرب من التجمع الخامس بلغنا أنهم أفرجوا عن عمر سيزر .

عمر اترمى في الصحراء (حرفيا، سابوه على الرمل) و هو دلوقتي تائه بيحاول يوصل للطريق.

تضامنوا مع وزير الداخلية و وزير العدل و النائب العام و رئيس الوزراء

تنويه

هذه التدوينة خالية من البذائات و منزوعة الدسم ، مش حبا منا في الأدب لا سمح الله لكن تقية و حماية لشخصنا من خطر قضايا السب و القذف، أستسمح جمهوري العريض اللي تعود منا على مستوى أداء معين أنه يعذرني المرة دي، صدقوني أنا زيكم شايف أن في طرف من أطراف القضية الشتيمة فيه تبقى مديح لكن ما باليد حيلة.

أيوه أنا فعلا بأناشدكم تتضامنوا مع السادة وزراء العدل و الداخلية و الاتصالات و كمان رئيس الوزراء (ياللا يمكن نشيلهم جمايل تنفعنا في يوم أسود)، أصل المسألة أن سيادة القاضي المبجل عبد الفتاح مراد رافع قضية ضدهم و ضد الدولة كلها في محلس الدولة على أساس أن السادة الوزراء دول فشلوا في حماية الوطن من المواقع الارهابية الشريرة و بيطالب بحجم المواقع دي.

مين بقى المواقع الارهابية الشريرة؟ مدونة بنت مصرية، مدونة صاحب الأشجار، مدونة الله الوطن فاطمة، مدونة الصعيدي، موقع الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان، موقع مركز هشام مبارك للقانون، موقع مركز النديم لتأهيل ضحايا التعذيب الخ.

شفتوا ازاي بقى؟

دلوقتي عدالة القاضي عبد الفتاح مراد رافع القضية دي مش خوفا على الوطن من المواقع الارهابية زي ما بيقول لكن كمحاولة للضغط و الانتقام من الناس اللي كتبت عن فضيحة (أسف عن احتمال فضيحة يعني) نسخه لمحتوى تقرير الشبكة العربية و تدوينة لبنت مصرية في كتبه عن المدونات بدون الاشارة لأصحاب العمل الأصلي.

عارف الولية اللي لما تختلفوا مع بعض تروح خابطة نفسها في الحيطة لحد ما راسها تجيب دم و تروح القسم تتهمك انك ضربتها مع أنك مقربتش ناحيتها أصلا؟ أهي الولية دي ملهاش أي علاقة بالقضية بتاعتنا ولا حاجة.

المهم رغم أن السبب وراء القضية خناقة ملهاش علاقة لا بالدولة و لا بحجب المواقع ولا بالارهاب، لكن القضية دي قضية خطيرة و ممكن يترتب عليها نعت المواقع دي بأنها ارهابية فعلا و ممكن يترتب عليها حجب المواقع دي.

لو مش عاوز المواقع دي تتحجب، لو عاوز تضمن أن الانترنت تفضل فضاء لحرية التعبير، مهم تشاركنا . بكره الصبح أول جلسة في القضية و يحق لأي مواطن يحمل رقم قومي أنه يحضر الجلسة و يتدخل (تدخل هجومي) معلنا للمحكمة عن رفضه لطلبات القاضي مراد بالحجب.

طبعا ده مش هيكون تضامن مع حبيب العادلي، ده هيكون تضامن مع محاميو و نشطاء حقوق الانسان اللي بيقضوا كل وقتهم في الدفاع عنا، هيبقى تضامن مع المدونين، هيبقى تضامن مع الصحافة الشعبية، هيبقى تضامن مع حرية الرأي و التعبير. هيبقى دفاعا عن حقكم في أنكم تقرأوا و حقكم في أنكم تكتبوا.

ميعادنا يوم الثلثاء 26 مارس الساعة 9 صباحا في مجلس الدولة بشارع مراد بالجيزة

لمزيد من المعلومات راجعوا موقع حملة سيبونا

تنويه

الدعاء أو الشتيمة سرا أفعال لا يعاقب عليها القانون حتى الآن يعني براحتكم

أخر الأخبار عن المعتقلين

الناس اللي اختطفت امبارح و هما بيحاولوا يعتصموا في ميدان التحرير اعتراضا على التعديلات الدستورية لسه لحد دلوقتي محتجزين في عربيات ترحيلات، يعني قضوا ليلة كاملة في العربية و لحد دلوقتي مش باين هيعملوا فيهم ايه.

الاحتجاز في عربية ترحيلات لا فيها مكان للنوم ولا تهوية ولا اضاءة ولا حمامات و من غير توفير رعاية صحية (معاهم أحمد دروبي المصاب بالسكر) ده صورة من صور التعذيب.

اختطاف مالك مصطفى

تحديث : أفرجوا عن مالك و أنا لسه مكلمه دلوقتي، منتظرين أخبار عن محمد عبد القدوس و جيمي هوود

كفارة يا شهيد مالك يا أسد 30 فبراير

تحديث العربية لسه قدام ماكلدونالدز الجامعة الأمريكية و محتجز فيها حوالي 7 أفراد. (السبعة كانوا مخبرين، مالك مش قليل)


مالك اتخطف من ميدان التحرير و هو في طريقه للمشاركة في وقفة أمام مجلس الشعب للاعتراض على التعديلات الدستورية و التضامن مع نواب الشعب المعتصمين.

آخر الأخبار أن مالك محتجز في سيارة ملاكي القاهرة نمرتها 865171 العربية كانت واقفة أمام ماكدونالدز الجامعة الأمريكية و اتحركت تجاه ميدان التحرير من خمس دقائق، للأسف لم نتكمن من متابعتها.

اتقبض كمان على محمد (جيمي هوود) جمال و الأستاذ محمد عبد القدوس و مفيش أي معلومة عن مكانهم و فيه ناس كانت اتمسكت و اتسابت زي الصحفي عصام فضل.

المظاهرة اتفضت بالعنف و المتظاهرين تقهقروا و متواجدين دلوقتي في نقابة الصحفيين، يا ريت اللي يقدر ينزل يشاركهم لحد ما نسمع أخبرا عن المعتقلين.

عاجل: المعتقلين بدأوا اضراب عن الطعام و اعتصام أمام قسم الظاهر

بما أن استهبال أمن الدولة ملوش حدود لم يفرج عن أي من معتقلي كفاية لحد دلوقتي رغم أن النيابة أمرت باخلاء سبيلهم كلهم، مأمور و ظباط قسم الظاهر أظهروأ أنهم مخصيين و غير قادرين على تنفيذ قرار النيابة بدون أوامر مباشرة من مباحث أمن الدولة و طبعا أمن الدولة سايقة في الاستهبال.

المعتقلين بدأوا اضراب عن الكعام احتجاجا على استمرار احتجازهم اللي ملوش أي مبرر و مأمور قسم الظاهر الجبان رفض يعمل محضر يثبت فيه الاضراب.

كمان فيه اعتضام أمام قسم الظاهر تضامنا مع المعتقلين و من أجل تشكيل ضغط على ظباط المباحث و مأمور القسم، يا ريت اللي يقدر يشارك، القسم قريب من ميدان السكاكيني بمنطقة الظاهر (قريب من محطة مترو غمرة و منزل كوبري أكتوبر بتاع غمرة برضه و اللي يسأل ميتوهش).

و أكتب على حيطة الزنزانة حكم مبارك عار و خيانة

تحديث عن تحقيقات النيابة مع معتقلي كفاية

تحديث: أدي النهار عدا و لسه محدش أفرج عنه، يعنى قمة الاستهبال، لما أنتم مش ناويين تسيبوهم اديتوهم اخلاء سبيل ليه؟

رغم قرار اخلاء سبيل الجميع برضه محدش أفرج عنه لحد دلوقتي، و آخر الأخبار المأمور كان بيقول للمحامين أنا دلدلول مليش لازمة و بتاع أمن الدولة ده هو اللي في أيده كل حاجة، شكرا سيادة مأمور قسم الظاهر على صراحتك، الراجل اعترف أن رغم أنه مأمور ملو شنباته غير قادر على تنفيذ أمر نيابة و يا عارف بيعرف يدخل الحمام لوحده ولا بيحتاج أمن الدولة تشطفه برضه.

شكلها كده محدش خارج قبل بكره.


هيييييييييه مبروك يا جماعة الكل خد اخلاء سبيل

طبعا محدش فاهم حاجة خالص، ده تضارب في الأوامر مثلا ولا ايه اللي بيحصل، ما علينا المهم دلوقتي أن يتم الافراج الفعلي عنهم بسرعة و من غير بهدلة. و أدينا مستنيين الأخبار

تحديث: تم ترحيل المعتقلين من النيابة الى قسم الظاهر و المفروض أنهم دلوقتي في اجرائات الكشف عن اي قضايا سابقة ممكن يكونوا مطلوبين فيها و بعدها يتم الافراج عنهم


قائمة الأسماء النهائية (لاحظوا أن كان فيه أخطاء في كل القوائم السابقة)

  1. وليد صلاح
  2. محمد عادل
  3. خالد عبد الحميد
  4. بهاء صابر
  5. كريم رضا
  6. مصطفى سيد اسماعيل
  7. أحمد عبد الجواد
  8. ناجي رشاد
  9. محمود الورداني
  10. أحمد علاء
  11. عمر ابراهيم
  12. عصام شعبان
  13. جاد الاسلام جمال
  14. فيكتور نجيب
  15. أحمد أبو ستيت
  16. أحمد اسلام وحيد
  17. حمادة رجب محمد عبد اللطيف
  18. نائل يحي
  19. عمرو مصطفى عبد العظيم
  20. محمد عبد المالك
  21. رامي توفيق

التحقيقات في أخرها خلاص و متوقع صدور قرار النيابة بعد قليل

هنوافيكم بالأخبار أول بأول

التحقيقات معتمدة على محضر تحريات لمباحث أمن الدول اتعمل يوم 10 مارس 2007 الساعة العاشرة و أشر عليه المحامي العام لنيابة أمن الدولة معطيا المباحث الحق في القبض على الناس في حالة التلبس فقط بعدها بساعتين (يعني العملية دي كان بيتخطط لها قبل المظاهرة بخمس أيام على الأقل). الكلب اللي حرر المحضر أسمه محمد الأنوار

التحقيق تم في نيابة قصر النيل لكن بصلاحيات نيابة أمن الدولة، اتقدم للتحقيق 21 معتقل (هنوافيكم بقائمة الأسامي النهائية قريبا) بعضهم رفض التحقيق لعدم دستورية نيابة أمن الدولة و بعضهم قبل التحقيق.

رقم القضية 1754 اداري قصر النيل لعام 2007 و التهم

  1. الاشتراك في تجمهر مؤلف من أكثر من خمس أشخاص الغرض منه تعطيل تنفيذ القوانين و اللوائح و التعدي على رجال الشرطة و بث دعايات مثيرة و تعطيل حركة المواصلات العامة و تعريض حياة الأشخاص للخطر.
  2. بث دعايات مثيرة و اذاعة أخبار من شأنها تكدير الأمن العام و الحاق الضرر بالمصلحة العامة
  3. حيازة و احراز محررات و مطبوعات معدة للتوزيع و اطلاع الغير عليها تتضمن موضوع الاتهام سالف ذكره
  4. التعدي بالقوة و الاشارة على موظفين عموميين و كان ذلك أثناء و بسبب تأدية وظيفتهم (مفيش مجني عليهم)
  5. تعريض سلامة النقل البري للخطر عمدا و تعطيل سيرها

جدير بالذكر أن التهمة الثالثة بتذكر أحراز و في محضر أحراز رقمه 425 لعام 2007 و مع ذلك مفيش أي أحراز قدمت للنيابة!!!!

على نفس النغمة التهمة الرابعة بتذكر موظفين عموميين تم التعرض ليهم و مع ذلك مفيش قائمة بأسماء المجني عليهم الموظفين العموميين الغلابة اللي أحنا خرشمناهم و صبعنالهم دول.

المحامين على خلاف هل النقل البري اللي تم تعريض سلامته للخطر هو خط النقل البري اللي تحت بلكونة التجمع أم اللي تحت بلكونة الغد.

باركوللي يا ولاد أنا اترقيت من مجرد متظاهر لمحرض و عنصر اثاري مرة واحدة، بيقولك اسمي ذكر ضمن قائمة ب19 محرض مطلوب القبض عليهم (مفيش خوف حقيقي من القبض علينا بسبب المحضر ده لأن كان مفروض يتقبض علينا تلبس، ده ميمنعش أن يكون فيه محضر أخرى طبعا لكن مستبعد).

ترحيل المعتقلين لمجمع محاكم الجلاء بانتظار عرضهم على النيابة

أخر أخبار معتقلي كفاية

تم ترحيل كل المعتقلين من قسم الظاهر الى مجمع محاكم الجلاء بانتظار عرضهم على النيابة، الأساتذة المحامين في طريقهم دلوقتي.

ده معناه أن ممكن الحبس يطول بل و ممكن يتعمل قضية كمان.

يا ريت اللي يقدروا ينزل يتجمعوا دلوقتي أمام مبني مجمع محاكم الجلاء عشان نسمعهم صوتنا و يعرفوا أن الناس معاهم.

يسقط يسقط حسني مبارك

يسقط يسقط حسني مبارك

يسقط يسقط حسني مبارك

تحديث عن اعتقال المتظاهرين

بعد آخر تحديث انضمينا للاعتصام اللي كان قدام حزب التجمع، و تابعنا الاتصالات لحد ما عرفنا أن فيه أكثر من عربية ترحيل و أن فيه وف من تشتيت المعتقلين و بالتالي مطلوب متابعة عربات الترحيل، تركنا الاعتصام و توجهنا عشان نشارك في المتابعة و في النهاية اتجمعت كل العربات عند قسم الظاهر.

في قسم الظاهر نزلوا المجموعات المختلفة و جائت أكثر من عربية محملة معتقل واحد فقط و بان أن العدد يمكن يكون أكبر من توقعاتنا الأولى، المهم كان معنا محامين و بعد فترة بدأوا يفرجوا بالقطارة، أكتشفنا أن د يحي القزاز كان معاهم و بدأنا نتأكد من قائمة الأسماء، بعد الافراج عن 13 معتقل توقفوا عن الافراج و ظباط المباحث و أمن الدولة سابوا القسم خالص و روحوا

المهم على الساعة 3 فقدنا الأمل في افراجات أخرى و في أن يسمح لمحامينا بالدخول للاطمئنان على المعتقلين. فاضل مجموعة صغيرة مننا و من المحامين واقفين أمام القسم و الباقي روح. متوقع أن يتم عرض جزء من المعتقلين على النيابة غدا.

من المدونين تم الافراج عنمحمد طاهر لكن يبقى محمد عادل و مصطفى سيد اسماعيل في الحجز

أنا هدخل أنام بقى

قائمة بأسامي المفرج عنهم

  1. محمد طاهر
  2. عبدالخالق فاروق
  3. أحمد الجندي
  4. محمد إسماعيل,
  5. فتحي فريد
  6. أحمد اسلام
  7. صلاح الوتيدي
  8. محمد عبدالسلام قطري
  9. محمد سعدعبدالحفيظ
  10. محسن سميكة
  11. د.يحيى القزاز
  12. محمد بدر
  13. عمرو عادل

قائمة بالمحتجزين في قسم الظاهر

  1. أحمد عبد الجواد
  2. كريم رضا
  3. محمد عادل صاحب مدونة ميت
  4. عبد الهادي المشد
  5. رامي توفيق
  6. نائل يحيى
  7. خالد عبد الحميد
  8. عبد الحميد عرفة
  9. وليد صلاح
  10. أحمد علاء
  11. محمد عبد اللطيف
  12. بهاء صابر
  13. ناجي رشاد
  14. عمر إبراهيم
  15. محمد مالك
  16. حسام شعبان
  17. محمود الورداني
  18. حمادة فيصل
  19. جاد الاسلام جمال
  20. فيكتور نجيب
  21. أحمد أبوستيت
  22. محمد محمود الشهير بعلي
  23. عامر عبدالمنعم,
  24. بلال (حزب غد)
  25. إسلام( حزب التجم
  26. أحمد اسلام وحيد
  27. علي عبد الحميد
  28. محمد فتحي
  29. مصطفى سيد اسماعيل

عاجل القبض على أكثر من 20 متظاهر من ضمنهم اثنين مدونين

تحديث على الأقل مجموعتين من المعتقلين بيتم ترحيلها دلوقتي، أخر الأخبار كانوا واقفين في صلاح سالم بالقرب من منشأة ناصر

اثنان مدونين من ضمن المعتقلين محمد عادل صاحب مدونة ميت و محمد طاهر صاحب مدونة مواطن مصري واخد على قفاه

أنا لسه هربان من مظاهرة التحرير دلوقتي، الأمن هجم بعنف و اتفتت المظاهرة لثلاث مجموعات على الأقل و بعدها بدأوا في اختطاف الشباب المتظاهرين

قدام عيني قبضوا على بهاء صابر و أربعة أخرين

محمد عادل (ميت) اتصل بي و كان فيه دوشة حواليه و كان بيوشوش بيحاول يقوللي حاجةـ بعدها تليفونه فصل، أنا قلقان يكون اتقبض عليه هو كمان.

قبضوا على 20 واحد على الأقل و أحنا بنحاول نجمع أساميهم

حاليا والدتي الدكتورة ليلى سويف و الدكتورة عايدة سيف الدولة و معاهم اثنين ثلاثة كمان معتصمين في ميدان التحرير (أمام مسجد عمر مكرم) و رافضين يمشوا الا لما يتم الافراج عن كل الشباب، المعتصمين محاطين بألاف من جنود الأمن المركزي و كلاب مباحث أمن الدولة.

في مجموعة متظاهرين متجمعة بالقرب من حزب التجمع و مجموعة أخرى عند نقابة الصحفيين.

مظاهرة التجمع متحولة الى اعتصام مفتوح الى أن نعرف أخبار المعتقلين و الكل بيضم عليها.

وصلنا اتصال بيبلغنا بترحيل المعتقلين الى قسم الدراسة

هنحدث التدوينة دي كل ما توصلنا أسامي

المجموعة الأولى (أسامي مؤكدة)

  1. نادية رشاد
  2. محمد عادل
  3. محمد طاهر
  4. وليد صلاح
  5. أحمد الجندي
  6. عبد الخالق فاروق
  7. محمد مالك
  8. محمود الورداني
  9. أحمد علاء
  10. عمر ابراهيم
  11. حسام شعبان

باقي المجموعة

  1. نائل يحى
  2. أحمد عبد الجواد
  3. محمد فتحي
  4. محسن سميكة
  5. رامي توفيق
  6. فتحي فريد
  7. محمد عبد اللطيف
  8. مصطفى سيد اسماعيل
  9. محمد سعد عبد الحميد
  10. صلاح وتيدي
  11. عبد الهادي المشد
  12. عامر عبد المنعم
  13. محمد عبد السلام
  14. بهاء صابر
  15. خالد عبد الحميد
  16. محمد بدر
  17. اسلام ؟؟؟؟؟
  18. بلال ؟؟؟؟
  19. أحمد عبد السلام
  20. عمر عادل؟
  21. على عبد الحميد؟
  22. عماد صابر؟
  23. محمد اسماعيل؟
  24. كريمة الحفناوي

معا من أجل كرامتنا ... معا من أجل سلامتنا - نشوفكم يوم السبت و ميفتكوش الفيديو

التعذيب و المعاملة الغير انسانية من أكبر المصايب اللي بتواجهنا في مصر، و أظن بقى واضح خلاص أن الكل عرضة ليها، من أول سائق الميكروباص الغلبان عماد الكبير للمظهرجي الشقي محمد الشرقاوي لحد ابن الأكابر أمجد مختار، و طبعا مش فارق راجل ولا ست و شاب ولا طفل ولا كهل، مسلم ولا مسيحي التعذيب يمكن يكون الحاجة الوحيدة اللي فيها مساواة تامة في بلدنا.

أحمد سيف الاسلام المحامي بمركز هشام مبارك للقانون (و أبويا) عن العلاقة بين التعذيب و الاعتقال في مصر

لتنزيل الفيديو

دلوقتي أكيد تابعتوا ازاي المدونين مع الصحافة المستقلة و الفضائيات و منظمات حقوق الانسان قدرت مش بس توثق و تفضح وقائع تعذيب لكن تبحث و تتقصي و تضغط لحد ما بقى عندنا أكثر من قضية بتنظر في المحكمة على خلفية نشر فيديوهات التعذيب، و أشهرهم طبعا كليب عماد الكبير.

يوم السبت الجاي 17 مارس مجموعة من المدونين (من ضمنهم أبطال قضية عماد الكبير وائل عباس و دماغ ماك و محمد الشرقاوي و حسام الحملاوي و أسد) و مجموعة من نشطاء و محاميو حقوق الانسان (من ضمنهم الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان و مركز هشام مبارك للقانون و جمعية المساعدة القانونية لحقوق الانسان) هيتجمعوا في جمعية المساعدة القانونية - 2 شارع معروف تقاطع شارع طلعت حرب 2 الدور الرابع - وسط البلد عشان نتناقش في ازاي ممكن نوسع الحملة ضد التعذيب و نعلي تأثيرها. الاجتماع هيكون من الساعة 5 مساء للساعة 9 مساء

مهم كمان نعرض المضايقات الأمنية اللي بيتعرض ليها المدونين و نشطاء حقوق الانسان و نسمع آخر أخبار قضية هويدا طه، و نتكلم شوية في ايه الحماية اللي ممكن نقدمها لبعض. هنعرض في القعدة وقع التعذيب في مصر و نتناقش في تطويره و نشوف اذا كان حد مستعد يتطوع يشارك في تحريره.

القعدة هيبقى فيها مداخلات مختلفة حقوقية و قانونية و تقنية و نتمن ى كمان أننا نتعرف على بعض أكثر و نقضي وقت لطيف برغم كئابة الموضوع.

يا ريت تشاركونا، يوم السبت 17 مارس من 5 الى 9 مساء بمقر جمعية المساعدة القانوين لحقوق الانسان - 2 شارع معروف تقاطع طلعت حرب (عمارة يعقوبيان) الدور الرابع - وسط البلد - القاهرة.

لمزيد من التفاصيل

خبر عاجل: القانون تعيشوا أنتم

قبل ما تقرأ يا ريت تشوف الحوار المنشور على مدونة زنزانة مع روضة أحمد محامية عبد الكريم، لجنة دفاع عبد الكريم فيها محامين كبار معروفين في مجال حقوق الانسان، لكن روضة محامية شابة لسه في أول الطريق و هي اللي شالت القضية من أول التحقيقات الي اليوم، محدش من المتضامنين مع عبد الكريم منبهرش بروضة و حبها.

لسه واصلني الخبر، محكمة استئناف أسكندرية أيدت الحكم على عبد الكريم بالأربع سنين (أيوه بما فيهم السنة بتاعت اهانة رئيس الجمهورية) و مش بس كده و حكمت المحكمة كمان بقبول الدعوى المدنية (دعوى الحسبة يعني).

المذهل في الأمر أن بعد قضية نصر حامد أبو زيد تم تعديل القانون بحيث لا يحق لأحد رفع دعوى حسبة مباشرة و القانون بينص على أن دي من اختصاصات النيابة، لكن ايه دخل القانون بالموضوع أصلا؟ هو المحاكم ساحات لتطبيق القانون لا سمح الله؟!

من المقلق أيضا تجاهل القاضي لتوضيح الدفاع أن حكم محكمة الدرجة الأولى باطل لأن القاضي حكم على عبد الكريم بمادة في القانون تم تعديلها، أيوه القاضي ذكر في حكمه نص مادة مش موجود حاليا في القانون و أيوه محكمة الاستئناف اعتبرت ان ده عادي جدا.

المحامين مندهشين من سرعة الحكم، رغم تقديم أكثر من مرافعة مطولة و مركبة، يعني كان مفروض ياخد وقته يقرأ المذكرات و يراجع نصوص القانون و أوراق القضية. عموما الأمل مكانش كبير أصلا و برضه مش كبير في مرحلة النقض أحمد سيف الاسلام (محامي عبد الكريم) بيقول أن عمره ما شاف برائة في قضية اذدراء أديان واضح أن نسبة كبيرة من قضاتنا عاجزين عن الالتزام بالقانون لما الموضوع بيمس الدين. (و عاجزين عن اظهار الرحمة في تخفيف العقوبة حتى لو اللي ماثل قدامهم شاب صغير أو كهل أو مريض نفسي).

يعني محكمة استئناف أسكندرية بتقولكم ينفع يتحكم بنص غلط أو نص القاضي مش عارفه.

و ينفع يترفع عليكم قضايا من جهات غير مختصة برضه مش مهم.

و اللي يقول على مبارك أنه ديكتاتور و مستبد هيتحبس.

مبروك على الاسلام و الأمة.

نص الحكم على المدون المصري عبد الكريم نبيل سليمان

أولا أفكركم أن النهاردة الأثنين 12 مارس هو جلسة الاستئناف في قضية المدون المصري عبد الكريم نبيل سليمان.

و ثانيا يا ريت تدخلوا تقرأوا بيان و لم يؤخذ الكلام الى المحكمة و توقعوا عليه.

لم يؤخذ الكلام إلى المحكمة!

ده نص الحكم على عبد الكريم اللي القاضي بيشرح فيه أسبابه لحبس عبد الكريم أربع سنوات، يا ريت تقرأوه.

مبدأيا بغض النظر عن نزاهة و عدالة المحكمة و النيابة من عدمه أنا ضد محاكمة و حبس أي فرد بسبب تعبيره السلمي عن رأيه، بغض النظر رأيه ده ايه و تعبيره السلمي ده استخدم ألفاظ و تعبيرات عاملة ازاي، لكن أهم من ده كله لازم المحاكمة تكون عادلة لأن من غير محاكمة عادلة مش هيفرق أصلا القانون عاجبني ولا لأ المسألة هتخرج خارج سياق القانون. كنت كتبت قبل كده عن التجاهل السافر للقانون و العدالة من قبل النيابة العامة، و كان واضح تماما أن السيد وكيل النيابة بيحكم دينه و مشاعره و بيحاول يعلي السكور بتاع حسناته يمكن يطلعله قصر زيادة في الجنة ولا حاجة و كل ده على حساب عبد الكريم، من أول حبسه احتياطيا بدون أي سبب مقنع و لمدة أطول من متطلبات التحقيق لحد تعمد التفتيش في معتقدات عبد الكريم بدل من التحقيق في الوقائع.

المحكمة مكانتش فجة زي النيابة لكن عندي ملاحظات على نص الحكم تخليني أشك أن القاضي توصل لقراره مبكرا و بناء على عقيدته و مشاعره برضه مش بناء على القانون، وفقا لهيئة دفاع كريم المحكمة ارتكبت أخطاء قانونية فادحة كمان لكن دي صعب علي فهمها و أتصور أننا هنعرف عنها أكثر بعد الجلسة.

هتلاقوني عملت بعض المقاطع ببنط ثقيل، و دي المقاطع اللي هعلق عليها

مما يؤدي للاضرار بالوحدة الوطنية

بعيدا عن أسطورة أن أصلا فيه وحدة وطنية، دي حتة مش مفهومة خالص بالنسبة لي، حسب فهمي للمصطلح الوحدة الوطنية دي معناها أن المسلمين يبطلوا يدبحوا المسيحيين و يحرقوا كنائسهم و أن المسيحيين يبطلوا (معرفش بصراحة يبطلوا ايه بالظبط بس ما علينا هنفترض أن فيه سلوك ما للمسيحيين بيغذي احتمال وقوع جرائم عنف طائفي و يشعلل الكراهية بين الطائفتين)، دلوقتي عبد الكريم قالك أنا ملحد و مفيش ربنا أصلا، يعني هو في ناحية و طرفي الوحدة الوطنية المزعومة في ناحية ثانية خالص، ازاي يكون نقد عبد الكريم لدين أمه له تأثير على العلاقات ما بين المسلمين و المسيحيين؟ و الأدهى ازاي القاضي يعتبر أن تعليق عبد الكريم الناقد للاسلام اللي جاء كرد فعل لطعن مسلم لراهبة مسيحية و مهاجمة عصابة من الغوغاء المسلمين لكنيسة تهديد للوحدة الوطنية؟؟؟ يعني بعد أحداث محرم بك كان فاضل شوية وحدة وطنية و جاء عبد الكريم و خلص عليهم باعلان الحاده و نقده للرسول و الصحابة؟

خد بالك ده كلام النيابة مش القاضي لكن القاضي بعد كده قال كلام يفهم منه أنه موافق النيابة على الموضوع ده، خدي بالك بقى أن عبد الكريم الوحيد اللي بيحاكم على خلفية أحداث محرم بك، يعني اللي حرق و كسر و شرع في القتل و أرهب و هدد عادي ميخصش النيابة في شيئ لكن اللي كبت مقال بيتحاكم، عادي يعني.

ولدى سؤاله عن ..... وايمانه بسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم

دي تقريبا كده محكمة التفتيش بتاعة الأزهر اللي سألت السؤال ده مش محكمة التفتيش بتاعت النيابة، المهم ممكن حد يشرحلي ليه حد يسأل في تحقيق عن مدى ايمانه بسيدنا محمد؟ و هل يعقل أن القاضي ميلاقيش أي مشكلة في السؤال خالص؟ هل نحاكم على ما في قلوبنا الأيام دي؟

و يا ترى مسموح بالسؤال عن الله و الرسول فقط؟ و لا ممكن كمان تسأل في تحقيق عن رأيك في القرآن مخلوق أم أزلي و عرش الله كائن مادي أم استعارة و آدم نبي أم لا و الانسان مخير أم مسير و هل تؤمن بالجن أم لا و ما شابهها من الأسئلة المصيرية الملحة التي طالما شغلت عقول علمائنا و مفكرينا حتى صرنا خير أمة.

كما هاجم نظام الحكم بذكره ان الرئيس مبارك رمز الاستبداد وقاهر العباد فى مقاله بايعو الرئيس مبارك أميراً للمؤمنين

خد بالك من دي يا كابتن أنت و هو، أولا مهاجمة نظام الحكم حرام (ما هو الأزهر اللي بيسأل) و مش بس حرام جريمة و جنحة كمان (ما هو النيابة اللي بتسأل)، صحيح الحكم بيقول اهانة الرئيس، لكن التحقيق بيقول مهاجمة نظام الحكم، و كلنا طبعا عارفين أن وظيفة مجالس التأديب الجامعية و النيابة العامة و المحاكم و مصلحة السجون منع أي هجوم على نظام الحكم بصفتنا يعني في بلد ديمقراطي و كده.

اعترف بما هو منسوب اليه من اتهام

وسألته المحكمة عن التهمة المنسوبة اليه فاعترف بها

دي بقى اللي مصيبة، كل اللي فات ده تفاصيل كده مش مهمة و مش مسئولية القاضي، لكن تعالى نشوف دي و نشوف سيادة القاضي بيفكر ازاي.

نفرض مثلا مثلا مثلا أن سيادتك متقدمة للمحاكمة بتهمة القتل مع سبق الاصرار و الترصد، و قمتي سيادتك قلتي أن واقعة القتل حصلت فعلا و أنك كنتي مسئولة عنها فعلا لكنها مكانتش مع سبق الاصرار و الترصد ولا حاجة ده كان دفاع عن النفس لأن أصلا المجني عليه يا عدالة المحكمة كان بيحاول يغتصبك.

يبقى كده أنتي اعترفتي صح؟ بس اعترفتي بايه؟ هل اعترفتي بما هو منسوب اليك من اتهام؟ هل اعترفتي بالتهمة المنسوبة اليك؟

لأ طبعا أنت اعترفتي بالوقائع فقط لكن بتقوللي أنك بريئة من التهمة المنسوبة اليك، و أي قاضي نصف لبة هيفهم الفرق على طول.

طيب عبد الكريم اعترف أن الكتابات المذكورة في تحقيقات النيابة كتاباته فعلا و قال كتبتها تعبيرا عن رأيي، لم يعترف بالتهم اعترف بالوقائع، ممكن النيابة تثبت غير ذلك و ممكن القاضي ميصدقهوش، لكن مينفعش يتقال أنه اعترف بالتهمة دي تبقى استهبالة شديدة جدا.

يا ريت الاستهبال وقف هنا، القاضي بيقول اعترف بالتهم، طيب اعترف امتى؟ في تحقيقات النيابة و في جلسة سابقة على جلسة النطق بالحكم صح؟

عظيم جه القاضي يوم النطق بالحكم و غير التهم المنسوبة اليه، يبقى ازاي عبد الكريم اعترف؟ هل ينفع الواحد يعترف بتهمة ستوجه اليه في المستقبل؟ ده كده يبقى سيادة القاضي بيدعي أن كريم يعلم الغيب و كلنا عارفين أن ده شرك بالله.

موس علاء بيقولك لا يفسر بالدهاء ما يمكن تفسيره بالغباء، لكن صعب قوي قوي أفترض أن فيه قاضي مش فاهم الفرق ما بين الاعتراف بالوقائع و الاعتراف بالتهم و أن فيه قاضي مش فاهم الاستحالة الفيزيقية في الاعتراف بتهمة مستقبلية، ده ملوش غير اسم واحد لكن مش هنقوله عشان قضايا السب و القذف كثرت الأيام دي و خلينا مع الرصين أحسن.

قد اطمأنت الى أدلة الثبوت فضلاً عن إعتراف المتهم امام المحكمة

الحتة دي برضه مهمة جدا. بيقولك الدفاع طلب خبير لشكهم في أن المحكمة مختصة بالنظر في الدعوى دي بما أن في رأي الدفاع وقائعها تمت خارج البلاد، و كانوا عاوزين الخبير يشرح الموضوع ده.

طيب القاضي قالك الأدلة اللي عندي كافية و المتهم اعترف (أيوه للمرة الثالثة بيقولنا أنه اعترف، يا حاللولي).

هنفرض جدلا أن الأدلة كافية و أن المتهم أعترف، الأدلة كافية لايه؟ لثبوت حدوث الجريمة.و المتهم اعترف بايه؟ بوقائع الجريمة. ايه علاقة ثبوت حدوث الجريمة بمدى اختصاص المحكمة؟ هو الدفاع كان قالك هنجيب خبير يثبت أن الوقائع محصلتش؟ يعني الدفاع غبي؟ شايف موكله معترف بالوقائع بس بيطلب خبير يثبت أنها محصلتش؟ ما الدفاع قال لعدالتكم أن الخبير عاوزينه للنظر في اختصاص المحكمة؟ أحنا عارفين أن سيادتك قاضي في مكمة جزئية و لسه في أول الطريق بس مش للدرجة يعني؟ أكيد عدى عليك قبل كده قضية كان فيه شك في تخصكم و لا تخص غيركم.

طيب تعالى نفهمها، نفرض أن سيادتك بعد ما اعترفتي بقتل المغتصب الشرير دفاعا عن نفسك محامينك قاللوا للقاضي حضرتك حتى لو كان مش دفاعا عن النفس أصلا الحادثة حصلت موزمبيق و المحكمة دي أخرها محرم بك ملهاش دعوى باللي بيحصل في موزامبيق خالص.

ممكن يطلع المحامين غلطانين و الحادثة لم تحدث في موزمبيق لكن لازم يكون في أدلة بتحدد اختصاص المحكمة و اعترافك يكون بيحدد الحادثة وقعت فين عشان المحكمة تقول بس يا محامين بلاش تضييع وقت الأدلة باينة قدامي أهه كل حاجة حصلت في محرم بك و مفيش داعي لانتداب خبير. طبعا في قضايا القتل الاختصاص أسهل من قضايا النت لأن الجثة و السلاح بيتلاقوا في مكان معين و لأن الشهود بشوفوا الحدث في المكان ده و هكذا، في قضايا النت الموضوع أعقد بكثير و مفيهوش حتى تشريع قاطع و واضح و كان مفروض الدفاع ياخد حقه في طرح وجهة نظره، و مجاتش يعني على جلسة زيادة.

دون حاجة أن تلفت نظر الدفاع إلى ذلك

وفقا لكلام القاضي يحق للمحكمة تعديل التهم و مواد القانون من غير ما تخطر الدفاع و نحكمعليه بكلام غير اللي الدفاع رد عليه (أصلا الدفاع حرم من حقه في الترافع من كثر عدالة المحكمة). لو الكلام ده صحيح تبقى مصيبة و مسخرة و محدش يهوب ناحية محكمة أبدا بقى لحسن الموضوع طلع عوق و لو مش صحيح يبقى فيه خطأ كبير ارتكب في القضية دي.

طبعا مش بعيدة على قوانينا (ما هو بتوع الحزب الوطني و أسلافهم هما اللي كتبوها) لكن بجد بجد بجد يعني ينفع يتغير التهمة الموجهة اليك في نفس النفس اللي بينطق فيه الحكم؟ بجد بجد بجد مفيهاش حاجة لما محاميك يتبعت و يدافع عنك في تهم غير اللي هيتحكم عليك فيها؟ يعني تخيلي كده أنك محاميكي مقضي وقته كله بيرد على تهمة القتل مع سبق الاصرار و الترصد يقوم القاضي يقلبها خيانة عظمى على أساس اللي كان هيغتصبك ده طلع رئيس جهاز مباحث أمن الدولة و أنت مش واخدة بالك مثلا (أنا بقول أسيب سيناريو القتل و الاغتصاب ده لحسن بهوق قوي).

نزع القدسية النبوية عن محمد بن عبد اللاه و وصف أصحابه سالفى الذكر بأنهم سفاكى الدماء مع أنهم رموز طائفة المسلمين على الأرض ومجمع كافة المسلمين فى بقاع الأرض على هذه القدسية للرسول محمد صلى الله عليه وسلم

خد بالك يا كابتن منك ليه، محكمة محرم بك جزئية حكمت أولا أن كل مسلمي العالم مؤمنين ايمانا تاما لا شك فيه أن الرسول مقدس (و ليس مجرد بشرا أنزلت عليه رسالة) و أنه لا خلاف على كل الصحابة (بغض النظر عن الفتنى الكبرى أو غيرها) فكل الصحابة رموز فوق النقد لكل المسلمين.

أيوه أنا عارف أن كثير منكم شايف كده فعلا، بس مصدقين أن كل مسلمي العالم شايفين كده بالظبط؟ متأكدين يعني أن دي مسألة مفيش عليها أي خلاف؟

التى يستطيع الاطلاع عليها أى شخص دون رغبة ما يوفر ركن العلانية

مش عارف بقى دي فيها خطأ في الكتابة أو النقل أو يمكن انا فاهمها غلط.

لكن لو أنا فاهمها صح سيادة القاضي بيثبت هنا العلانية، أولا مقالش ده بناء على ايه، هو أصلا رفض انتداب خبير للنظر في الموقع المرفق في ملفات التحقيقات و الأدلة كانت مطبوعات عن موقع مش عرض للموقع ذاته أمام القاضي. يعني يبدوا لي أنه أقر بالعلانية بدون أي دليل فعلي.

مش بس كده، تقريبا كده بيقولك كشرط للعلانية أنك يبقى ينفع تتطلع على الحاجة دون رغبة، طيب دي حصلت ازاي يعني؟ لتقرأ مقالات عبد الكريم لازم تزور المواقع المنشور فيها مقالات عبد الكريم و غالبا لازم تبذل جهد في ده ده مش تلفزيون بتسع قناوات فقط بحيث يبقى مؤكد هتتشنكل في أي حاجة بتبث فيه؟

لكن يمكن أنا فاهم غلط، كلام القانون مش زي كلامنا، يعني يمكن يكون النص ده بينطبق على الكتب مع أنك لازم تروح تدور على الكتاب و تختاره من بين عشرات الألوف من الكتب بنفسك. لكن المقلق هو غياب الأدلة عن علانية المواقع مش يمكن يكون ناشرها في أماكم محتاجة اشتراك؟

طبعا ده مش هيفرق في حالة عبد الكريم، لكن عممها، أنت نشرت حاجة في منتدي كر على مجموعة أصدقاء ثم تسرب ما نشرت مطبوعا للنيابة و لقيت نفسك بتتحاكم، ممكن يقف قاضي يقول علانية علانية و لو طلبت خبير هيقولك ما أنت اعترف يا روح طنط.

ما يحرض الطوائف الأخرى على النيل من المسلمين وتحرض المسلمين أيضاً على النيل ممن يريدون النيل من رموزهم

مش عارف أضحك على دي و لا بجد فيه ناس بتفكر كده؟

حد يشرحلي فين التحريض للطوائف الأخرى بالظبط؟ عبد الكريم كان بيحرض طائفة الملحدين على مقاتلة المسلمين باين عليه مش كده؟ أيوه الأربعتاشر ملحد و نصف في البلد اللي كانوا بيقرأوا لعبد الكريم دلوقتي منخرطين في تنظيم جهادي مسلح للنيل من المسلمين عشان عبد الكريم قال أن أصحاب نبيهم كانوا سفاكي دماء.

و الواد عبد الكريم ده بقى طلع سهن، مش بس حرض التنظيم الطليعي الالحادي ده، راح من وراهم و قابل مجموعة من عتاولة السلفيين (في مقابلة سرية رتبها له أبوه) و حرضهم على مقاتلة الأربعتاشر و نصف ملحد الباقيين.

الحتة دي بصراحة مش مفهومة بالنسبة لي خالص، لكني متأكد أن الأخوة طلائع القص و اللصق هيشرحوللي ازاي دي بديهية تماما.

خرج فى مقاله عن حدود النقد المباح إلى المساس بشخص رئيس الجمهورية بأن وجه إليه الفاظ تمس شخصه وهو أن الرئيس مبارك هو رمز للإستبداد وقاهر العباد

أوعى وشك، واخدلي بالك يا مؤمن أنت و هو؟ من يوجه للسيد الرئيس ألفاظ مثل رمز الاستبداد و قاهر العباد هيدخل السجن سنة. أدي عدالة و نزاهة المحكمة قالتها أهوه، كله يسمع. عدوا معايا كده كام مدون و صحفي و ناشط سياسي أو حقوقي و كام واحد قاعد على القهوة و كام سواق تاكسي (و كلهم لاتنتفي فيهم صفة العلانية) قال كلام مشابه أو أشد؟

منورين يا أخواننا، كله يروح يعمل توكيلات لمحاميوا مركز هشام مبارك و يعدي بالمرة على التوحيد و النور يطلب منه شنطة السجن (هما عارفين اليه المطلوب متحملش هم أنت) عشان وارانا عدالة عاوزين نطبقها.

يا مبارك أنت وحش

يا مبارك أنت كخة

و يسقط يسقط حسني مبارك

قوللوا للكلب العادلي و سيده بكره الشعب هيقطع ايده

أفرجوا عن عبد المنعم جمال الدين

مصر فيها ألاف المعتقلين السياسيين، محدش يعرف عددهم بالظبط لكن عارفين كويس مدى الظلم الواقع عليهم و البهدلة اللي بتحصلهم، من أول معتقلي الجهاد للي محبوسين من الثمانينات لمعتقلي الجماعة اللي محبوسين من التسعينات لحد معتقلي السلفيين اللي بيتقبض عليهم النهاردة، و كله من غير محاكمة. مش بس من غير محاكمة، ده المحكمة بتحكم بالبرائة و الافراج و يستمر الاعتقال.

من فتره اتصلت بنا أسرة واحد أقدم معتقلي مصر، و حاول بعض المدونين أنهم يحكوا عن قصة الأسرة دي كمثال للهم اللي عايش فيها مئات الأسر.

ده فيديو بسيط عملناه أنا و مالك مع والدي المعتقل عبد المنعم جمال الدين و فيه تعليقات من الأستاذ أخمد سيف الاسلام المحامي بمركز هشام مبارك للقانون عن أوضاع المعتقلين في مصر، الفيديو تم تحضيره بكاميرا محدودة الامكانيات جدا و أحنا طبعا لا لينا في السينما و لا بتاع فيا ريت تتغاضو عن المستوى الفني السيئ و مشاكل الشوشرة و خلافه. يتبع الفيديو روابط لتدوينات و مقالات عن عبد المنعم.

لتنزيل فيديو حوارات مع أسرة المعتقل المصري عبد المنعم جمال الدين

أخوكم عبد المنعم جمال الدين

  • اعتقل عقب اغتيال السادات في 1981
  • قضى ثلاث سنوات متنقلا ما بين سجون طره و أبي زعبل و الوادي الجديد بدون توجيه تهم أو محاكمة ثم أفرج عنه
  • تم اعتقاله للمرة الثانية عام 1993
  • برأته المحكمة العسكرية في قضية طلائع الفتح سنة 1993 لكن استمر اعتقاله
  • في 1999 اتهم في قضية العائدين من ألبانيا (رغم أنه كان معتقل منذ 1993) و برأته المحكمة العسكرية مرة ثانية و مع ذلك لا يزال في المعتقل
  • تزوج قبل الاعتقال الثاني بفترة بسيطة و له ابن عمره 13 سنة لم يراه أبدأ
  • بسبب سوء الأوضاع في السجون تحول من شاب الي كهل مصاب بأمراض الكلى و الكبد و انزلاق في الغضاريف


من مالك

عبد المنعم 13 عاما وراء الجدران

(13 سنه ياما 13 سنة يابا عجزت يابا عجزت ياما ومبقتش اعرف ادخل حمام) تذكر دموع أمه عندما تم ترحيله في الخفاء الى الوادي الجديد ولم يعلموا أهله بمكانه الا بعد 9 أشهر . تذكر امه وهي تسجد امامه وتقبل قدميه وتبكي
(ياضنايا الحمدلله اني شفتك الحمدلله انك بخير )
حاول ان ينهض امه من أمامه لكنه لم يستطع ألام الظهر والعظام جعلته يخر بجوارها ,صرخت الام ,جاء الحراس حملوه من على الأرض الى داخل الزنزانه. كانت كلمات امه تتردد داخله
(عجزت قبلي يا منعم,عجزوك قبل أمك يا ضنايا !!حسبي الله ونعم الوكيل في كل ظالم ومفتري ربنا ع الظالم) ....

عبدالمنعم...13 عام وراء الجدران...2

الست .....حرم عبد المنعم جمال الدين ساكنه هنا ؟
ايوه مين عايزها ؟
انا ....أمين شرطة أمن دولة ,جاي من طرف الباشا ....نقيب أمن دوله
خير ؟
عايزها في كلمتين كدا .
أستدعت أخاها لكي يجلس معاها فهي لا تأمن شرهم أبدا,أسترسل أمين الشرطه في الأسئله وإسترسلت هي في الخيال,منعم سنوات إعتقاله الطويله,خوفها من زيارته لكي تتفادى التحرشات ولكي تستطيع ان تبعد طفلها عن جو الموت الذي يحياه والده,هي ماتزال تحبه ,لم تطلب الطلاق رغم ان ذلك حقها قانونا وشرعا,لكنها لا تستطيع ان تراه . مضى الأمين الى حاله,أسئله معاده ,مكرره ,لامعنى لها ,لا تعرف ما الذي يحدث ولما ,أحست بدوار شديد حاولت أن تستلقي قليلا فقط كي تحاول الا تموت رعب ....

من عائلة عبد المنعم

شقيقة عبد المنعم

وفى احدى الزيارات لم نجد عبد المنعم، واخبرونا انه قد تم نقله لسجن استقبال طرة! دون مراعاة الى حالته الصحية، ليحاكم فى قضية (العائدون من البانيا)، ولا نعلم كيف ذهب اخى وعاد على البانيا وهو بين فراش المرض والزنزانة، وبرأته المحكمة العسكرية من القضية ورغم تبرئة المحكمة لاخى فى كل قضية لفقت اليه ، الا ان الاخلية ابت الافراج عنه، فقد صدرت العديد من قرارات اعتقاله واحد تلو الاخر ، وقدمنا نحن تلالا من التظلمات لم يفلح اى منها، ففى كل مرة تنتهى فترة الاعتقال ، يصدر قرار جديد بتكرار اعتقال اخى لمعاودة ممارسة نشاطه، رغم انه لم يخرج لساعة! ....

والد عبد المنعم

فقد قامت إدارة السجن بوضعه ومجموعة من المعتقلين المرضى في بهو بارد عبارة عن ممر بين غرف مستشفى السجن التي لا يوجد بها عناية أصلاً !! وهذا الممر عبارة عن 180 سم شديد البرودة لا يسع لثلاثة أشخاص! لكن إدارة السجن إمعاناً في إذلال المعتقلين المرضى وضعت 25 معتقلاً مريضاً في نفس المر حيث لا توجد أسرة ولا أية مستلزمات خاصة بهم!! بالإضافة إلى أنهم لا يستطيعون النوم إلا قرفصاء فينامون وهم قعود ....

من التعذيب في مصر

في الوادى الجديد..ممنوع المرض

حالة عبد المنعم تتردى يوما بعد الآخر ، وادارة السجن ترفع شعار"ممنوع المرض" ، والداخلية تحتفل بيوم الشرطة، ووزيرها يتفاخر ببسالة رجاله فى الحفاظ على أمن الوطن، وأسرة عبد المنعم تعد سنوات حرمانه من الحرية والعلاج......... ....

يحدث في طره

"كانت حالتي تسوء كلما علمت أنه أضرب عن الطعام وكدت أموت عندما علمت أنه محمول علي كرسي في إحدى زيارات ابنتي له التي روت لي أنه كان يرتدي جلبابا من الخيش وأنه كان يطلب عدم زيارته لما يلاقيه من إهانات حيث يضطروه إلى الزحف علي يديه ورجليه من مكان الحبس لمكان الزيارة كنت أسمع آهات المعتقلين المعذبين وأصوات الضرب والصراخ ونحن علي أبواب المعتقل، كان قلبي ينفطر لما يحدث بالداخل وتكرر عدم السماح لي برؤيته رغم ساعات السفر الطويلة وتكلفته، و عندما أعادوه إلى طره ورأت أمي حالته وآثار التعذيب أصيبت بجلطة في المخ والقلب وشلل نصفي كانت تنتظره كل رمضان وفي الأعياد كل عام أرسلت استغاثات إلي وزير الداخلية ومصلحة السجون والنائب العام دون جدوى رغم أن لدية مشاكل مرضية عديدة بالكبد والكلي والعظام والغضروف ونريد الإفراج عنة لعلاجه ومحاولة مساعدته في بناء أسرته المكونة من زوجته وطفلهما لاستكمال الحياة التي توقفت منذ ١٤ عاماً، حتى أنه تخيل أن ابني هو ابنه الوحيد،عندما زرته لأول مرة ....

من المصري اليوم

١٤ عاماً في سجن المعتقلين رغم البراءة والمرض

منذ ٤ سنوات وقع وحيدي علي مبادرة نبذ العنف ونقل بعدها لسجن استقبال طرة وهو الآن عنده مشاكل مرضية عديدة بالكبد والكلي والعظام والغضروف وأريد استرداده لعلاجه ومحاولة مساعدته في بناء أسرته المكونة من زوجته وطفلهما لاستكمال الحياة التي توقفت منذ ١٤ عاماً. ....


و لا بد من يوم معلوم

تترد فيه المظالم

أبيض على كل مظلوم

أسود على كل ظالم

أخبار محاكمة الكلب اسلام نبيه و قريبا حلقة نقاشية عن دورنا في مواجهة التعذيب

خبر على الماشي لحد الشباب اللي حضروا المحكمة النهاردة ما يكتبوا.

النهاردة كانت جلسة محاكمة الكلب ابن الكلب (أبوه مدير أمن سابق) اسلام نبيه، الجلاد المسئول عن تعذيب عماد الكبير و هتك عرضه.

إسلام نبيه ضابط شرطة عذّب مواطنا و انتهك عرضه في مركز شرطة ناهيا و صور فعلته بالفيديو

و تم تأجيل لجلسة 2 ابريل بناء على طلب الدفاع و القاضي أمر باستمرار حبس اسلام نبيه، فيه حواديت كثيرة عن أجواء المحكمة و تفاصيل مهمة لكن باختصار كده الدفاع بيتنطط بقضية هويدا طه و حكم البراءة اللي أخذه الكلب الثاني

من ناحية ثانية جاري التحضير لحلقة نقاشية عن دور الصحافة الشعبية و المدونين في مواجهة التعذيب، الحلقة داعي ليها جمعية المساعدة القانونية و قريب نتكلم في التفاصيل.