You are here

Archive for December 2006

عزلنا المجمع

www.omraneya.net

مجمع المدونات المصرية اللي كان جزء من الموقع ده بقاله سنتين اتنقل أخيرا لبيت جديد في http://www.omraneya.net

المجمع الجديد لسه تحت الانشاء و ممكن يكون فيه حاجات مش شغالة مظبوط.

أسف لكل الناس اللي أتاخرت في اذافة مدوناتهم، كلها كام يوم و أزودكم كلكم على المجمع الجديد.

The Egyptian Blogs Aggregator which was part of this website for two years has finally moved to a new home @ http://www.omraneya.net

The new aggregator is still under construction, and some things will not be working properly.

يا ريت أي حد كان حاطط رابط للمجمع يجدده

if you linked before to the aggregator please update your links

مناقشات سابقة عن مستقبل المجمع

www.omraneya.net

ما جمع الا أما وفق

في الحلقة السابقة

في شهر أكتوبر اللي فات بدأت مناقشة عن مستقبل مجمع المدونات المصرية اللي حاليا جزء من موقع manalaa.net، طرحت وقتها مشكلتين بتواجه المجمع، مشكلة مادية و تقنية في تحمل العدد المتزايد للمدونات و الزوار و مشكلة تقنية و تنظيمية في نعرض التدوينات ازاي مع تزايد عددهم بالشكل السريع ده.

من المناقشة كان واضح أن فيه اهتمام باستمرار مجمع المدونات المصرية على صيغة مفتوحة للجميع و مفيهاش اختيار مدونات، و في التعليقات ظهرت اقتراحات عديدة لمشكلة حجم المحتوى أغلبها تنفيذه محتاج مجهود كبير و برمجة كثيرة.

و بعدها انقطع النقاش بسبب المواضيع السخنة اللي بترف على المدونات و بسبب سفري مدد طويلة.

رغم أني مكملتش المناقشة على المدونة لكن كملت مع أصدقاء كثر و خدت مجموعة قرارات، مرتبطة أساسا بالوضع المادي و تمويل المجمع، قبل ما أشرح القرارات دي خليني ألخص الفترة اللي فاتت.

من أين لنا هذا

المجمع بدأ في يناير 2005 كان عدد المدونين صغير جدا و عدد الزوار صغير جدا جدا، تكلفة الاستضافة كانت لا تذكر وقتها و كنا بندفعها أنا و منال من جيبنا، مع الزمن زاد عدد المدونين و عدد الزوار و اتنقلنا من shared hosting لvirtual servers و بعدين لdedicated server و قعدنا نرقي السيرفر كل شوية لحد ما وصلت التكلفة 60$ شهريا (كان وقتها عدد المدونين بالمئات و عدد الزوار الدائمين ميعديش 10000).

طول الفترة دي كان السيرفر شايل في نفس الوقت مجموعة من المواقع و المدونات اللي أحنا مستضيفنها او بانينها كعمل تطوعي، مسألة الاستضافة دي كانت هي الهدف الأساسي من شراء نطاق manalaa.net و تأجير سيرفرات و كانت الأولوية بالنسبة لينا، لكن مع الزمن بقى المجمع أهميته أعلى و بسبب قلة امكانيات السيرفر بالنسبة للضغط عليه كان بياخد مننا مجهود و وقت أكثر.

وقتها كان كل شوية كل المواقع اللي على السيرفر تنهار بسبب المجمع، فقررنا أن ضروري يتفصل مدونة منال و علاء و المجمع عن باقي المواقع، لكن امكانياتنا مكانتش تسمح بدفع أكثر من 60$ شهريا فقررنا طلب المساعدة من الأصدقاء.

أول اقتراح جالنا كان جمع تبرعات، المشكلة كانت أن أغلب المتبرعين عايزين يدفعوا مبالغ صغيرة و ده معناه أن أنا أو منال نقضي وقت و مجهود كبير في جمع الفلوس و ده طبيعي هياكل من الوقت المخصص للعمل على السيرفر و المواقع و تدريب محرري المواقع، فقررنا أننا هنلم فلوس سنة كاملة (و قدرناها وقتها أنها هتكون 5000 جنية مصري) و مش هنقبل تبرعات صغيرة. قمت كتبت جواب صغير بيشرح أحنا بنحاول نعمل ايه في manalaa.net و محتاجين كام و ليه و مررنا على معارفنا اللي قادرين على دفع مبالغ كبيرة نسبيا، و اتلمت الفلوس فعلا (دفع أغلبها الأستاذ هاني عنان).

الكلام ده كان في مارس 2006 لو ذاكرتي صحيحة، بعدها طبعا بدأت الاعتقالات و شعبية المدونات قفزت جامد جدا، أول ما طلعت من السجن لقيت أني محتاج أرقي سيرفر المجمع ترقية كبيرة و أرقي سيرفر الاستضافة، جمعت تبرعات ثاني رغم مرور أقل من نصف سنة على جمعي لما تصورت أنه هيغطي سنة كاملة (اللي دفعوا المرة دي كانوا مجموعة أكبر أحب أشكر منهم وائل خليل و حسام الحملاوي و عمرو غربية).

و بس من أول يوليو 2006 و تكلفتنا 100$ لسيرفر الاستضافة و 140$ لسيرفر المجمع شهريا.

طبعا مبلغ خرافي و مع ذلك مش مقضي، يعني ضروري نغير الموضوع تغيير جذري. (اكتشفنا وجود ألاف المدونات اللي مش مضافة للمجمع و في نفس الوقت شعبية التعذيب في مصر و جار القمر و فرقة رسالة زادوا فجأة ده غير النجاح الباهر للمدونات بعد موضوع التحرش الجنسي، مصيبة يعني).

ما العمل

فيه ثلاث موارد أحنا بنستهلكها، وقت التقنيين (اللي هما حاليا أنا و منال و أحيانا محمد سمير) و فلوس و موارد السيرفرات.

لازم يا أما نزود الموارد دي يا أما نقلل استهلاكها، يعني مطلوب تحسين أداء المجمع بحيث ما يستهلكش موارد كثير (بس ده محتاج وقت برمجة و صيانة أكبر) أو نزود امكانيات السيرفر (و وقتها المفروض أني ألاقي وقت أكثر للبرمجة بما أن الصيانة هتاخد وقت أقل). و ممكن طبعا نزود عدد المتطوعين بوقتهم بدل ما نزود الفلوس.

حد فاهم حاجة؟

قرار ثوري رقم ...

بعد تفكير طويل في الموضوع ده وصلنا للقرارات دي

تمويل المجمع هيكون عن طريق اعلانات

بدل من جمع التبرعات هنحاول نمول المجمع عن طريق الاعلانات، بما أن نظريا الاعلانات هتدفع أكثر لما يزيد عدد الزيارات. المشكلة أن نظام اعلانات جووجل مرتبط أساسا بأن الناس تدوس على الاعلانات (و أنا بصراحة مش شايف ليه في بني أدم عاقل هيدوس على اعلان) و بالتالي مقدرش أخمن خالص هل موضوع الاعلانات ده هينفع ولا لأ، الأكيد أن التبرعات مش هتنفع لو التكلفة استمرت في الزيادة بالشكل ده.

المجمع هينفصل عن المدونة

فصل المجمع عن المدونة كان دائما في الخطة و أظن سنتين وقت كافي عشان نفطم المجمع، السبب الرئيسي للفصل دلوقتي هو موضوع الاعلانات، أنا مش عاجباني فكرة اعلانات على مدونة دي خاصة لكن المجمع خدمة و خدمة مكلفة فبالتالي معنديش مشكلة أحط عليه اعلانات.

سيرفر جديد للمجمع

حاليا المجمع واقع نصف الوقت، لو ناوي أحط اعلانات و أستنى منها أنها تغطي التكلفة لازم نحاول أن المجمع ميقعش خالص، يعني لازم نستثمر في سيرفر أفضل لحد ما يبدتي عائد الاعلانات يبان.

حسبناها كده و قررت أن 3 شهور مدة كويسة، شهر على ما أظبط أموري و شهر على ما يجي عائد و شهر كمان على ما نشوف هوصلولنا الفلوس ازاي.

لقيت سيرفر كويس و ابن حلال بتكلفة 150$ في الشهر من netsonic.com و قررنا جمع التبرعات مرة كمان لتغطية ال3 شهور دول، قام بيسو مشكورا بدور جابي ضرائب العمرانية و جمع تبرعات توازي 400$ من مدونين و قرائهم و على أساسه حجزت فعلا السيرفر و بدأت في تجهيز http://www.omraneya.net.

ضم مدونة منال و علاء على باقي مدونات و مواقع الشبكة

بعد فصل المجمع هنقل كل المدونات و المواقع الي مستضافة على manalaa.net على السيرفر أبو 100$ الي السيرفر أبو 140$ اللي عليه مدونة منال و علاء (بما أنه هيفضى و يخف خالص بعد اختفاء المجمع)، تكلفة السيرفر ده هتتدفع من جيبنا بمعدل 60$ في الشهر و من باقي التبرعات القديمة لحد ما يبان نتيجة موضوع الاعلانات ايه.

المرة دي هتكون آخر مرة أجمع فيها تبرعات للمجمع

ده معناه أن لو الاعلانات مجابتش 150$ شهريا على الأقل ممكن أقفل المجمع خالص، أنا متمسك بموضوع الاستضافة لكن المجمع تكلفته بقيت عبثية.

طبعا ممكن قبل ما تكون الاعلانات أثبتت فشلها يظهر حد يساعدنا و نغير البنية بتاعت المجمع و تقل التكلفة خالص، أو مين عارف يمكن البريمو يضرب و الاعلانات تعمل دخل جامد و نتنغنغ.

أمرنا هيكون شورى بيننا

في رأيي نجاح مجتمع التدوين المصري معتمد بشكل كبير على أن حلقة المدونات المصرية و المجمع تم ادارتهم بشكل ديكتاتوري محدش له رأي فيه لكن بشكل فعال و مفتوح للجميع و مشجع على التشبيك، لو كنا حولنا الادارة للجنة أو لشكل أكثر ديمقراطية كانت خربت في أول مناقشة عن البذائات.

لكن في نفس الوقت منقدرش ننكر أن فيه ناس كثير بدأت تشوف المجمع كأرضية مملوكة للجميع (مثلا تخطيط حملة كلنا ليلى اللي اعتمد على المجمع في الأول و اللي تسبب في خناقة بيني و بينهم)، ده غير التذمر المتزايد من تفاصيل عديدة في المجمع و تأخري عن اضافة المدونات و عن تطويره و تأخرمنال عن تغيير تصميمه.

بما أن المجمع هينفصل و بما أن تكلفته شارك فيها ناس كثير و بما أن المشاكل التقنية اللي بتواجهنا بقيت أكبر من أننا نحلها لوحدنا أظن جاء الوقت اللي نبتدي فيه نوسع قاعدة اتخاذ القرار بتاعت المجمع.

ده مش معناه نهاية عهد الديكتاتورية لسه، لكن معناه أننا هنبدأ نستشير مجموعة واسعة من الناس و هنحاول نخلي عملية الاستشارة دي علنية، يعني على رأي حكومتنا هنوسع هامش الديمقراطية. و استعدادا لأزهى عصور الديمقراطية اللي هيجي قريب ما تقلقوش هنبدأ في تكويد قواعد المجمع بشكل واضح.

التجنيد و توسيع القاعدة الجماهيرية

عشان ننفز كل الأحلام دي محتاجين نوسع قاعدة الناس اللي شغالة معانا، تم بالفعل تجنيد محمد سمير و بودي و الأخوان غربية و بنت مصرية في الجناح التقني لجماعة 30 فبراير و جاري البحث عن مرشحين جدد، و مع وجود ابليس شخصيا و الشهيد مالك مصطفى بروحه في صفنا لا يسعنا الا النجاح.

الكلاب لسه في المطار

عن وكالة الأنباء الفرنسية القاهرة

بيقولك مصر للطيران لبست غرامة 10 ألاف دولار بسبب كلب بوليسي شخ (لا مؤاخذه) في كابينة طائرة متوجهة الي نيويورك أثناء تفتيشها للتأكد من خلوها من المتفجرات.

أيوه الكلب البوليسي شخ في الطيارة و لبس مصر للطيران غرامة تأخير عشان الكابتن رفض يطلع بالطيارة أم شخة.

طيب أقول ايه يعني؟ اللي ادانا مطار و طيارات ظلمنا؟

لا و منال قفشت لما الراجل اتحرش بيها في الطيارة، على الأقل من نفس الفصيلة.

راجع التعليقات عند العروبي لمزيد من نوادر مطار القاهرة البولي

العنوان اشارة لمسرحية على سالم "الكلاب وصلت المطار"، المسرحية مستلهمة من قصة زوجة الدكتور عبد العظيم أنيس (حد يعرف اسمها) اللي ماتت لما عضها كلب مسعور في المطار (القصة حقيقة و الخبر اللي فوق ده حقيقي برضه، و مصر دي بلد موجودة بجد مش كارتون).

يا أمة ضحك من جهلها الأمم مرة و اثنين و ثلاثة و عشرة و بعدين قالوا قديمة.

هاه مزهقتوش من قعر الحلة؟

مرهقتوش من قعر الحلة؟

مزهقتوش من قعر الحلة؟

مزهقتوش من قعر الحلة؟

تغيير ميعاد الوقفة

يا جماعة ميعاد الوقفة اتغير و بقى يوم 29، أو بمعنى أصح تم ضم و قفة 29 و وقفة 30 في وقفة واحدة يوم 29 منعا لتشتيت الجهود.

حبس انفرادي، منع من الزيارة، استمرار حبس 45 يوم رغم انتهاء التحقيقات، منع من المحامين، بس عادي أصله كافر

عبد الكريم نبيل سليمان، المدون المصري الشاب اللي محبوس بقاله أكثر من شهر المفروض على ذمة تحقيق مبيحصلش أصلا اتحولت قضيته لنيابة أمن الدولة.

و نيابة أمن الدولة أول حاجة عملتها أنها حبسته 45 يوم كمان، أصل التحقيق يا عيني صعب قوي لأن الواد عبد الكريم ده لئيم و جامد و صعب عليهم يكتشفوا خبايا مؤامرته بسرعة.

عبد الكريم اللي كان بيتمني يتنقل من التخشيبة لسجن عشان تتحسن حالته حالته بقيت أسوأ، محبوس حبس انفرادي بدون سبب و منعوا أهله من الزيارة، و طبعا صعوبات في أنه يقابل محاميته.

كل ده ليه؟ عشان كتب على مدونته.

اقرأ بيان الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان

طبعا ولا الهواء هيجي كام فسل يقولوا على نفسهم مسلمين و يقعدوا يشتموا في الكافر الزنديق عبد الكريم و ازاي أن الاسلام بيتحتم حرمانه من حقوقه لأن ربنا أمرنا بالظلم ما دام ضد حد مش عاجبنا و يشتموا في سنسفيل جدود اللي يتشدد للكفرة أمثال عبد الكريم، و هيطلع كام بهيمة و يقول أننا مبندافعش غير عن اللي بيشتم الاسلام و معرفش ايه.

افرحوا يا مسلمين، اسلامكم صار أقوى ببطش أمن الدولة، افرحوا يا مسلمين أمن الدولة بتكوم بفرض الكفاية نيابة عنكم (عشان كده اسمها نيابة) و لما يجي يوم الحساب اطمنوا لو ربنا سألكم عن أي حاجة قولوله شتمنا و شمتنا في عبد الكريم، شوفت أحنا مسملين جدعان و جامدين و فاهمين تعاليمك ازاي؟

افرحوا يا مسلمين الأمة في خير لأن حراسها من زبانية مبارك و مجاهيل التعليقات صاحيين و بالمرصاد لأي كافر يستجرأ يكتب كلمة في مدونته،

افرحوا يا مسلمين لأن كلمة ربنا و شريعته هي اللي شغالة فمحناش محتاجين لا قوانين ولا دساتير ولا اجرائات ولا محاكم ولا حتى محامين.

هنيئا لكم اسلامكم و ايمانكم و عزتكم و أمتكم، يا ريت تبقى تنفعكم لما يتقبض عليكم عشان اللي قلتوه أو كتبتوه.

baheyya's latest post

برضه الكبير كبير

Baheyya writes Three Elections, One Principle

...

Let’s remember that Nasser and Sadat were not battling Islamists in these institutions, but an assortment of leftists, liberals, nationalists, Islamists, and independents. That today the Islamists are at the forefront of the battle for associational autonomy should not obscure the fact that what is at stake is institutional autonomy and undistorted representation. If today the Ikhwan were replaced by leftists as the major electoral and political force, would the regime back off and let them carry on? Absolutely not. Just look at the regime’s multi-tiered involvement in the journalists’ and judges’ associations, two institutions where the Ikhwan historically have had and continue to wield very little clout. So while it’s comforting to dismiss the recent elections as yet more staging grounds for Ikhwan-regime competition, it would be entirely missing the point.

...

Read it all

مزهقتوش من قعر الحلة؟

قعر الحلة

قعر الحلة

قعر الحلة

قعر الحلة


أنا المصري كريم العنصريين ... بنيت المجد بين الأهرمين
جدودي أنشأوا العلم العجيب ... ومجرى النيل في الوادي الخصيب
لهم في الدنيا آلاف السنين ... ويفنى الكون وهما موجودين

كنتم فين لما فرنسا

فين العركة

الكلام ده كله اتقال مليون مرة قبل كده و اللي يلف على المدونات هيشوف، لكن بما أن كل مدون فينا عنده نسبة من القراء مبتقرأش الثانيين مفيش مانع من الاعادة.

فيه حملة على بعض المدونات بعنوان فين القضية، الحملة تضامنا مع حق البهائيين المصريين في استخراج أوراق رسمية تثبت فيها ديانتهم، و فيه هجوم في مدونات أخرى و في تعليقات على من تضامن، الهجوم في الغالب ماشي على كام فكرة بسيطة لكن للأسف من يتهم مش مهتم بالنقاش و تقريبا مبيسمعش الردود أصلا.

أغلب من يهاجم يبدأ بحاجة من نوع كنتم فين لما منعوا المحجبات في فرنسا، و كنتم فين لما فاروق حسني عمل معرفش ايه و ما شابه.

ليه تدافع عن أقليات لما ممكن تدافع عن أغلبية

طبعا أسئلة بالغباء ده بتسهل جدا على الواحد تجاهلها هي و اللي بيسألها، لكن الحقيقة أن غالبا وراها سؤال أهم بكثير لكن اللي بيهاجم بما أنه مش مستني رد أصلا فمبيبذلش مجهود.

أتصور أن المقصود هو اتهام باختيار قضايا معينة للدفاع عنها و تجاهل قضايا أخرى.

طبعا من حق كل بني أدم أنه يختار أي قضايا اللي تحركه بناء على انحيازاته أيا كان انحيازاته دي ايه و سببها ايه، لكن كمان مينفعش نتجاهل تأثير ده.

يعني أنا مثلا شايف أن البيان التضامني مع فاروق حسني بتاع المثقفين كان مستفذ جدا، و أكره الناس تتصور أني على علاقة بيه، مش بسبب موقف ما أنا واخده ضد فاروق حسني لكن لأن نسبة كبيرة من الموقعين على البيان مبياخدوش أي مواقف سياسية تضامنا مع الأغلبية، اختيارهم للقضايا فيه انحياز شديد لفئة وهمية اسمها المثقفين و بس.

نفس السبب بيخليني أشمئز من أغلب "النشطاء" الأقباط اللي شغالين على حقوق الأقباط، لما بيتكلموا عن التمييز في التعيينات في الدولة مثلا بيتناسوا أن نفس التمييز بيمارس ضد فئات أخرى زي البدو و الصعايدة و اللي ليهم سجل سياسي و الاسلاميين و ما شابه.

ممكن تكون قضيتهم عادلة، و ممكن جدا يكون التمييز الموجه ضد الأقباط أوسع انتشارا و أخطر تأثيرا و ممكن كمان يكون تمييز مختلف شكلا و موضوعا لكن في النهاية مش عاجبني أنك تشتغل على قضايا تمس أقليات فقط في وقت فيه الأغلبية مطحونة.

ده مش مفروض يترجم لتفادي قضايا لمجرد أنها شائكة أو ممكن عموم الناس متحبهاش، مش معناه لا يحق لينا اختيار نشتغل على ايه.

أظن كل المدونين اللي نشروا تضامن مع البهائيين شاركوا في فعاليات حركة كفاية اللي بتنادي بالديمقراطية للجميع، و شاركوا في حملات تطالب بالافراج عن معتقلي الأخوان المسلمين و ألاف المعتقلين الاسلاميين، شاركوا في حملات ضد التعذيب مركزين فيها على تعذيب المواطنين الغلابة مش على تعذيب النشطاء السياسيين.

يعني انحيازهم الأول لحقوق الأغلبية في التعليم و الصحة و الأمان و العمل و الحرية و الديمقراطية و العدالة.

ما يحدث في أوروبا

فيه كلام كثير (خصوصا حوالين موضوع الحجاب) حوالين ما يحدث في أوروبا، فيه تصور ضمني أن "العلمانيين" عاجبهم اللي بيحصل، فيه كمان تجاهل من اللي بيوجهله الاتهام ده للموضوع من أساسه و افتراض أن مفيش مشكلة أساسا، أو أن المشكلة تخص مواطني البلد نفسها و مش موضوعنا.

فيه حاجة بتحصل في أوروبا فعلا، فيه صراع شديد في رأيي أنه صراع أساسه طبقي و الأبعاد الثقافية اللي واخدها مهياش لبه، و رغم أني مش شايف قوي أحنا نقدر نعمل ايه لكن مقتنع أن مينفعش نتجاهله.

طبعا فيه تبسيط مخل في نقل أخبار الصراع ده، يعني أنا شايف أن فعلا فيه حرب تدار على أجساد النساء المسلمات في أوروبا دلوقتي، يعني فيه هجوم حقيقي على الحجاب، في نفس الوقت في خلط شديد ما بين مواقف مختلفة في دول مختلفة و ما بين معركة أخرى على النقاب ليها أبعاد أعقد مثلا.

و في نفس الوقت السقوط في تفاصيل التفاصيل ممكن يخلينا مناخدش بالنا من وجود نزعة معادية فعلا، فرغم أن النقاش حول النقاب مرتبط أساسا بموقف الدولة من حق المواطنين في التخفي و الخصوصية في سياق وجودهم في أماكن عامة الا أن ظهور النقاش ده في اللحظة دي بالذات أكيد مش مصادفة.

ضيف على ده قيادات دينية على مقاس أبو لبن زائد استعداد حقيقي لجماعات المسلمين في أوروبا لقبول تنتازلات ثقافية كبديل عن حلول جذرية لأوضاعهم الاقتصادية و الجو القفش بتاع الحرب ضد الحضارة اللي شغالة مع التنافس بين مهاجري الجنوب و مهاجري أوروبا الشرقية، غير طبعا الرعب المزمن عند قبيلة الرجل الأبيض بسبب فشلهم في التكاثر.

يعني توليفة منيلة بنيلة جاهزة للانفجار في أي وقت (راجع حريق باريس) و تبسيط مخل من كل الأطراف.

أنا تهت، هو أنا كنت بقول ايه؟

أنتوا بتوع الغرب

حلو اللخبطة اللي فوق دي معناها أن فيه صراع ما بيقدم على أنه صراع حضارات و للأسف البشرية كلها قررت تصدق أنه صراع حضارات. المشكلة أنه صراع بيقدم على أنه من طرفين فقط لا غير و أن كلنا منحازين لطرف فيهم.

و بما أننا بنطالب بكلمات أفنرجي من نوع الديمقراطية يبقى أحنا أكيد حبايب الغرب و الغرب حبيبنا و بالتالي أكيد انحيازنا في الصراع ده للغرب.

معلش تغاضى عن المنطق المعقوف، الحقيقة أن ده تصور ناس كثير فعلا و بالتالي لما بيهاجمونا و يقوللنا "كنتم فين لما فرنسا ..." ده نابع من ايمان حقيقي بانحيازنا ضد ناسنا و كده يعني.

مشكلة ده بقى أنه بيحطك في خانة بنت كلب، فالنقاش حول الحجاب في بلدنا في الغالب مرتبط بهل الغير محبجة تتبعبص في الشارع ولا لأ و هل صحي أنه نبقى قادرين نصنف الناس دينيا بناء على شكلهم ولا لأ، في نفس الوقت موقفك المحلي المهتم بأن محدش يتبعبص في الشارع هيترجم لمساندة لقمع المواطنين المسلمين بأوروبا طبقيا و ثقافيا (و هيترجم كده في الاعلام الأوروبي برضه على فكرة).

معنديش تصور حقيقي الواحد يعمل ايه في اللخبطة دي و هل الواحد يعمل حاجة أصلا ولا يتجاهل و خلاص، طبعا كمدون و واحد نشاطه محدود مش مهم قوي.

فين القضية

بعيدا عن الهجوم فين لقضية صحيح؟

معرفش ليه المناقشات حوالين البهائيين لازم تمشي في سكك متشعبة ملهاش علاقة بالقضية اللي قدام المحاكم دلوقتي، القضية كلها مرتبطة بحق البهائيين في استخراج وثائق رسمية زي شهادات الميلاد و البطاقة الشخصية مسجل فيها دياناتهم.

أول حاجة فكرت فيها لما سمعت الموضوع ده، طيب و ليه وجع الدماغ ما فيه ألاف مسجل أنهم مسلمين و هما مش مسلمين ولا حاجة، ملوش لازمة نتخانق على البطايق و ان كانت المشكلة حصة الدين ما هو التعليم كله تضييع وقت و مدرسي الألعاب بيتكلموا في خرافات الثعبان الأقرع و يأجوج و مأجوج و حسنين و الدجال و كده يعني و أهو أحسن من أمنا الغولة برضه.

لكن المشكلة طلعت مش تناكة ولا حاجة، المشكلة أن زمان كان بيسجلوا دياناتهم باعتبارهم بهائيين، و بعدين قرروا من نفسهم كده يبطلوا، يعني لو بهائي حاول يسجل لابنه أنه مسلم ممكن ميعرفش ﻷنه مسجل أن أبوه بهائي، ده غير حتى لو عرف ممكن يطلع حد بعد كان سنة و يقولك لا يا عم مينفعش ده مش مسلم بجد حتى أبوه كان مسجل في بطاقته أنه بهائي.

دلوقتي بقى يا تري الأخوة المسلمين على روحهم اللي حارقهم قوي موضوع البهائيين ايه اقتراحهم؟ يا ترى اقتراحهم ميطلعوش وثائق رسمية؟ ولا اقتراحهم أننا نقتل البهائيين؟

اللي هيحصل لو اللعبة دي استمرت أن هيبقى عندنا فئة بدون زي في الكويت كده، ناس وقعوا من قعر القفة تماما عشان مش عاجبينا.

نتعلم من اليهود

رجعهة ثاني لموضوع الأقليات في ظل كحرتة الأغلبية، بما أن المسلمين على روحهم مصرين يتعلموا من اليهود ازاي يعملوا ارهاب للعالم كل ما يجيب سيرتهم و لو من بعيد مفيش مانع أحنا كمان نتعلم من اليهود.

اليهود قبل هيمنة الصهيونية على حياتهم السياسية كانوا هما طليعة الحركات الاشتراكية في العالم، و كان أغلبهم مؤمن بأن ده أفضل حل "للمسألة اليهودية"، نفس الشيئ حصل لأغلب الجماعات النسوية و أتصور أن دور اليهود و النساء في الصراع من أجل عدالة اجتماعية و ضد الحرب العالمية كان له دور كبير في المكاسب اللي حققوها بعد كده، مكانش ينفع يختاروا النضال لمطالب اليهود و النساء فقط.

موقفش دور اليهود عند الحركات الماركسية فقط، اليهود كانوا ممولين و محامين لحركة الحقوق المدنية بالولايات المتحدة و لحركات التحرر الوطنية في أفريقيا و غيرها.

بغض النظر عن اختطاف الصهيونية لكل الأصوات اليهودية و تحويلهم من طليعة تقدمية لمصيبة على العالم أنا شايف أن دخ الخيار الوحيد للأقليات و المدافعين عنها و الخيرا الوحيد للي متمسك بمواقف اجتماعية و سياسية ممكن ميكونش ليها قبول شعبي.

البتاع ده سايح على بعضه تماما و المفروض أقرأه ثاني و أكتبه من جديد بس مكسل، يا ريت اللي هيعلقوا يستحملوني و يبذلوا مجهود يقرأوه كله الأول رغم البظوطة و ربنا يجعله في ميزان حسناتكم.

أنا و الأربعين حرامي

قاغد في اجتماع مع أربعين من المهتمين باستخدام اللاسلكي لنشر استخدام الانترنت في أفريقيا، و في وسط المناقشات اللي عن الشبكات الشعبية و العضوية ألاقي الاعلان ده عند وائل عباس

يا فرحتي، كده يبقى ثلاث أربع اللي أنا بحكي فيه خارج نطاق القانون؟!!!

يا ترى ايه الدافع وراء حاجة زي دي؟ حماية الأمن القومي؟ ولا حماية ربحية الشركات؟

و لما نجرم التعاون و التضامن الاجتماعي و نحرم ألاف الشباب من فرصة العمل في مشاريع استثمارية صغيرة و نحرم شركات الشبكات الصغيرة من سوق مهم و نحرم ألاف المصريين من المشاركة في مجتمع المعلومات و نهدر مواردنا و ....

ياللا يعني اشمعنى دي يعني اللي عايزينها تمشي كويس.

طبعا كثير مننا هيتجاهل الموضوع ده أصلا، ما هو نسخ البرامج و الأفلام ضد القانون و استخدام التليفون اللاسلكي ضد القانون و الفاكس عايز تصريح باين و أياك و سكايبي فهو رجس عظيم و عقابه الحبس و اهانة رئيس الجمهورية برضه ضد القانون و كده يعني.

النيابة تضلل محاميي عبد الكريم نبيل سليمان

باين كده أن الاستنطاع و الاستهبال و البلطجة مبقيتش حكر على كلاب الداخلية و شكلها بهتت على وكلاء نيابة و قضاة كمان، عشان يبقى مفيش حد أوسخ من حد يعني.

المدون عبد الكريم نبيل سليمان اللي محتجز من 6 نوفمبر قال ايه على زمة تحقيق في تهم وهمية من نوع اهانة رئيس الجمهورية (يا أخي بق أمه) و التحريض على قلب نظام الحكم و الذي منه كل عرض نيابة يشوف العجب، من أول وكلاء نيابة بيأمروه بالتوبة و بيسألوه بيصلي ولا لأ لحد وكيل نيابة بيجيب اصحابه يتفرجوا على الكافر.

النهاردة كان العرض الرابع طلعوا باختراع جديد، تضليل و تتويه المحامين بحيث يمنعوهم من مقابلة عبد الكريم و من حضور التحقيق معاه، عبد الكريم نقل من نيابة جزئية لنيابة كلية من دون اخطار المحامين ولا حتى اخطار القاضي اللي في المحكمة الجزئية اللي فضل مستني، و طبعا المحامين قعدوا يجروا في البلد كلها لحد مكتشفوا هو فين لكن وصلوا متأخر و كان عبد الكريم اتعرض فعلا رغم رفضه للمثول أمام النيابة بدون حضور محاميه و اتجددله الحبس الاحتياطي 15 يوم كمان.

يا ريت ميجيش فسل متخلف منكم يقوللي عبد الكريم كافر و زنديق و يستاهل عشان يا بهايم اللي بيحصل غير قانوني بالمرة و فيه انتهاك لحقوقه الدستورية و المفروض أي حد حتى لو شايف أن عبد الكريم أخطأ يقلق من استخدام الحبس الاحتياطي كعقوبة و تفتيش النيابة في ضمير و عقيدة المتهم و الضغط عليه بسلاح الحبس الاحتياطي عشان يتوب و قلة الأدب و حرمانه من المحامين ده غير حبسه أسبوعين في تخشيبة قسم و ما أدراك ما تخشيبة القسم.

لو قلبك مش مطاوعك تطالب بالحرية لعبد الكريم تقدر على الأقل تطالب بالعدالة لعبد الكريم، يا يفرجوا عنه يا يحاكموه من غير استهبال و استنطاع.

بانتظار تقرير المحامين في الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان.

تصحيح ميعاد الندوة

ندوة "المدونات ما لهم و ما عليهم" اللي هتكلم فيها يوم الخميس 7 ديسمبر في ساقية الصاوي بالزمالك هتبقى الساعة 6:30 مساء مش الساعة 7 زي ما أعلن قبل كده، أسفين على الخطأ ده.

الندوة هتكون بحضور عبد اللطيف المناوي و هتتناول مدى مصداقية المدونين في نقل الأخبار و بالتحديد موضوع التحرش الجنسي.

ياللا نشوفكم هناك بقى

يا حضرت مولانا و حضرت البابا و حضرت بوتيكات عباس العقاد كمان

سوق الثلاث في كاديكوي بالجانب الآسيوي kanyon mall

بيقولك عندي ستوك، ستوك هنا مش معناها ستوكات هو يقصد عنده مخزون يعني انما السعر زي ما هو

تأمين البابا قبل ما يوصل أصلا أمال لو الجيش نزل كان هيركب ايه

you see el Papa, him stays here in Halic in golden horn, because the people like him, they live there so all of next week will be like this traffic

استمع للناي كيف يقصّ حكايته
فهو يشكو آلام الفراق قائلا:

إنني منذ قطعت من منبت الغاب
و الناس، رجالا و نساء يبكون لبكائي

إني أنشد صدرا مزّقه الفراق حتي
أشرح له ألم الاشتياق

فكل إنسان أقام بعيدا عن أصله
يظل يبحث عن زمان و صله

مهما طالت المسافات العمرانية في القلب

العمرانية الشرقية قوي قوي

مراسلكم من اسطنبول (القستنطينية سابقا، جالاتا سابقا قوي، عوكل سيتي لاحقا لو استمر عباس العقاد على حاله) بيمسي