You are here

Archive for February 2006

خبر عادي و استقالة غير عادية

أقرأ على كفاية، نص استقالة د. سالم أحمد سلام اعتراضا على اهدار حق طالبة ماجستير لأنها مسيحية

أرجو قبول استقالتى من رئاسة قسم طب الأطفال احتجاجا على الممارسات المعادية لحقوق المواطنة وعلى الظلم الذى مورس أثناء امتحان الجزء الثانى من ماجستير طب الأطفال دور نوفمبر 2005 ضد الباحثة/ ميرا ماهر رءوف الطبيب المقيم الأقدم بالقسم من قبل بعض أعضاء هيئة التدريس بسبب ديانتها، والذى كان يهدف إلى إعاقة تعيينها المستحق فى وظيفة مدرس مساعد بالقسم، وأيضا احتجاجا على تقاعس إدارة الكلية والجامعة فى معالجة هذا الأمر الخطير رغم الظلم الواضح لذى يمكن إثباته الذى مورس ضد الباحثة والذى حاولت تنبيه المسئولين له ولكن قوبلت بإجابة وحيدة متكررة تحمل الرغبة فى الابتعاد عن هذا الموضوع الشائك.. أو بالهجوم الظالم على من خلال اتهامى بخلق موضوع فاشل.. رغم أن الذى يخلق أى موضوع هو من يبدأه فعليا وليس من يحاول التماس المساعدة فى حله بهدوء.

الكلام ده في مكان زي المنيا نسبة المسيحيين فيه تعتبر عالية، ما بالك بما يحدث في القاهرة و دمنهور. لكن طبعا كلنا عارفين أنها أصلا مش عايزة تبقى مسيحية، دي هي نفسها تحول ورقها للدين الحق بس أمن الدولة مش سايبها، و لولا الدنمارك مكانش حاجة من دي حصلت و طبعا لو كان من حقنا ننكر المحرقة كان برضه الموضوع لم يتفاقم.

و ليه يا سنين العمر

ترضي لينا بالمر

ده لولا فينا صبر

لهان علينا المر

بخ


gtgacaaaga cataatggat tccaacacga taacctcgtt tcaggtagat tgttatctat
ggcacataag aaagctactc agtatgagag acatgtgtga tgcccccttt gatgacaggc
tccgaagaga ccaaaaggca ttaaagggaa gaggcagcac acttggactc gatttaagag
tggctacaat ggaggggaaa aagatcgttg aggacatcct gaagagtgag acaaatgaaa
acctcaaaat agccattgct tccagtcctg ctcctcggta tatcaccgat atgagcatag
aggagatgag ccgagaatgg tacatgctga tgcctaggca gaaaataact ggaggcctta
tggtgaaaat ggaccaagcc ataatggata aaagaattat ccttaaagca aatttctcag
ttctatttga tcaactagag acattagtct ctctgagggc attcacagaa agtggtgcta
ttgtggctga aatatttccc attccctccg taccaggaca ttttacagag gatgtcaaaa
atgcaattgg aatcctcatc ggtggacttg aatggaatga taactcaatt cgagcgtctg
aaaatataca gagattcgct tggggaatcc atgatgagaa tgggggacct tcactccctc
caaaacagaa acgctacatg gcgaaacgag ttgagtcaga agtttgaaga gatcagatgg
ctcattgctg aatgtagaaa tatactgaca aagactgaaa atagctttga acagataaca
tttttgcaag cattgcaact cttacttgaa gttgagagtg agataaggac cttctctttt
cagcttattt aatactaaaa aacac

اللوبي الصهيوني القادم

الكلام ده كان تعليق عند الكافر الزنديق الكخة بن عبد العزيز

الحقيقة كلامي مخلصش و كنت ناوي أكمل عليه، بس لقيت الموضوع مينفعش، لو بتكلم بغرض أني أفش غلي و أفضي شحنة جوايا فلأول مرة هلاقي نفسي بعمل رقابة ذاتية و بمنع نفسي من أني أقول كس أمين أم .... ولا بلاش

لو بتكلم بغرض التوعية بمشكلة هلاقي تدوينة واحدة متقضيش و على المهمة أكبر مني بكتير، للأسف عشان نفهم ايه اللي بيجرى حوالينا محتاجة محاولات دئوبة لمتابعة و تمحيص الاقتصاد و التكنولوجيا و الحركات السياسية الجديدة و و و و. و الكلام ده أنا أصلا معرفش فيه غير القليل يعني لازم عشان نفهم نفهم مع بعض، نتناقش و ندور مع بعض. يمكن بعدين ألاقي وقت أكتب حته من اللي أعرفه و يمكن بعدين حد تاني يلاقي وقت يكتب حته تانية و بالراحة بالراحة كده نوصل لحاجة.

المهم دلوقتي التعليق أهه زي ما هو و خليها كده أحسن:


أنا بقى اللي مضايقني و قالقني من الموضوع ده كله جملة واحدة، جملة تدل أولا على جهل عميق و تكشف نوايا مستقبلية منيلة بنيلة

من الآخر المسلمين مش هيرتاحوا الا لما يتحولوا للوبي صهيوني تاني يرعب الدنيا و ينحر في الحريات و يلغي أي فرصة للحوار العقلاني

شوفوا الفسل بيقول ايه

> حتى ولو نجحت بعض هذه المحاولات في إقناع الشركة المستضيفة للموقع بإغلاقه فإننا لاحظنا أن الموقع لا يعجز عن إيجاد شركات أخرى مستضيفة طالما أن هذه الشركات لا تسعى سوى إلى الربح المادي بالدرجة الأولى .

مش عارف أبتدي منين، من أول طول ما الشركات غرضها الربح؟ حقيقي علامة أعاد أكتشاف أهم ثوابت الاقتصاد سيادته؟ سيبنا من دي عشان دي منقشة طويلة في طبيعة الرأسمالية و البتنجان.

خلينا في لاحظنا أن الموقع لا يعجز عن إيجاد شركات أخرى مستضيفة.

برضه مفيش أدنى فهم لقيمة حرية التعبير، مبقولش نؤمن بيها كل واحد حر يؤمن باللي هو عايزه، بقول تفهمها تفهم مدى انتشارها في المجتمعات الديمقراطية الحديثة (خصوصا الغربية) و تفهم الصراع المستمر من أول ما ظهرت الانترنت للحفاظ عليها كمساحة لحرية تعبير مطلقة، الانترنت صممت لتكون حرة غصب عن عين أي حكومة في العالم. يعني ايه الكلام ده؟

يعني مش بس الفكر المطارد هيلاقي شركات تستضيفه و كمان هيلاقي أفراد و جماعات و جمعيات تستضيفه.

ثعني لو فيه كلام عنصري بغيض و مغالطات واضحة ضد المسلمين و العرب على موقع نجح اسلام أونلاين في حجبه هيلاقي مليون مكان، أنا هديله مساحة عندي ما بالك اللي لا ينتمي للمسلمين و العرب أي انتماء (عرقي، ثقافي، ديني، سياسي، بتنجاني).

الثابت في الانترنت هو أن المعلومات عايزة تبقى حرة. أي حد متابع هيشوف أزاي تقريبا كل حكومات العالم (بما في ذلك حكومات الدول الغربية الديمقراطية) بتحاول تقلص حرية التعبير على الانترنت و بتستغل فزاعات زي بورنو الأطفال و الارهاب و انتشار الفايروسات كحجج، و بيشاركهم الرغبة دي شركات و مؤسسات مالية ضخمة متضررة من أولا الخطر الحقيقي في تقليص دور شركات التوزيع و الانتاج فيما يخص المنتجات الثقافية و الاعلامية (المحتوى الحر، الانتاج المستقل، البرمجيات الحرة، الأطر الاقتصادية الجديدة على الانترنت) و ثانية متضررة من اعادة توزيع منتجات تلك الشركات بشكل غير قانوني على الشبكة (ما يطلقوا عليه القرصنة)، و أخيرا الشركات المذعورة من قدرة التجمع البشري الانترنتي على البحث و التقصي وراء ممارسات تلك الشركات و كشف عيوب منتجاتهم، روابط الشركات ببعض، روابط الشركات بالسياسيين، التأثيرات البيئية السيئة لعمليات الانتاج أو المنتجات نفسها، وقائع استغلال العمالة الخ الخ الخ

التكنولوجيا دي من أهم الحاجات اللي بتمكن الشعوب الواعية النتعلمة الناشطة و تتيح لها تقرير مصيرها و ممارسة ديمقراطية مباشرة و رقابة كاف السلطات بما في ذلك السلطات المالية، التكنولوجيا دي اتولد منها حركات سياسية في كل حتة في العالم مسببة صداع لكل الحكومات، التكنولوجيا دي عنصر أساسي في تجديد شباب حركات سياسية بتاخد خطوات ثورية/تقدمية مهمة في أفريقيا و أمريكا اللاتينية.

لكن نيجي أحنا زي البهايم و نتخانق معاها، و واضح جدا قد ايه الاسلاميين استفادوا من الانترنت و من الحرية عليها، لكن واضح جدا قد ايه بيكرهوها و ناوين لها على مصيبة، الفسل بيقولك لو مكانش بس همهم الربح كان زماننا طلعنا ميتين أبو اللي يستجرأ يتكلم، و موضوع الدنمارك وضح القدرة الجبارة للاسلاميين على بث الرعب في النفوس، و الجلالة خدتهم و قاعدين يتكلموا عن الخطوة الجاية الطابور الخامس (مقصود بيه نجيب محفوظ و أمثاله) و عن لو كنا سمعنا كلام الخوميني و قتلنا سالمان رشدي و الخ.

و أفكركم مين أكتر حركة سياسية في مصر عرفت تستفيد من الانترنت، و مين الحركة السياسية الوحيدة في مصر اللي بتطالب بقوانين رقابة على الانترنت؟

و بس بقى كفاية كده أنا خرمت في موضوع ملوش دعوة كالعادة و لو فتحت فيه مش هقفل أصلا


و بعدين بما أني لجمت نفسي و محققتش حاجة من دين أم التدوينة دي مش عارف أختمها ازاي، هنلافيها من بوش ولا من هاليبرتون و لا من مايكروسوفت ولا من ديزني ولا من شل و لا من مبارك و لا من سيد عبد العال و لا من مهدي عاكف و لا من شارون ولا من كل فسل ربى دقن في مخه ولا م علينا

كس أم العمرانية
ألف مرة
عدد شعرة بضان التنين البمبي

حد فاكر الدرنكة

من كام يوم بتكلم مع حد عن موضوع العبارة و بنتكلم عن ازاي دي بقيت حادثة طبيعية و ازاي مكتوبلنا حادثتين خرافيتين في السنة، حادث خرافي على مستوى عدد الضحايا و على مستوى تفاصيل الاهمال اللي بتوصل للحدث و على مستوى الفشل الذريع في التصرف بعد الكارثة ما تبدأ و انقاذ الناس و على مستوى التعامل مع نتائج الكارثة و تعويض الضحايا و على مستوى التغطية الاعلامية و التحرك السياسي حوالين الحدث و على أي مستوى ممكن تفكروا فيه.

حاجة تخليك حاسس أن البلد دي بلد كارتون، بيقع فيها المواطن من عاشر دور فجسمه يتبطط شوية و بعدين يقوم عادي ولا كأن حاجة حصلت.

و طبعا احساس غريب بأنك مسئول لأن كل حادثة من دول بتموت أساسا ناس أفقر منك و حالهم أصعب منك و أنت عارف غلبهم و عارف عايشين ازاي و معملتش حاجة و أديك عرفت بيموتوا ازاي و برضه معملتش حاجة.

و احساس بالعجز مش بس لأنك مش عارف تعمل ايه للي صابته المصيبة و لا عارف تعمل ايه للي اتسبب في المصيبة و كمان مش عارف تعمل ايه عشان متصيبكش أنت مصيبة، صحيح أغلب اللي بيروح في الكوارث غلابة لكن مش كل الكوارث، و بعدين الاهمال و التسيب و انهيار البنية التحتية ممكن يكون أسرع شوية مع الغلابة لكنه طايل الكل، و المسألة مسألة احتمالات كل الحكاية، لو عمرك طال أو عدد معارفك و حبايبك زادوا مكتوب لك كارثة تأخدك أو تاخد حد عزيز عليك، و أنت عاجز مفيش حاجة تعملها حتى عشان تحمي حبيبتك، ده غير أنك خطوتين و تتحسب على الغلابة لا دخلك مأمون و لا حال البلد كلها يطمئن و لا ليك ضهر تتسند عليه.

المهم و أحنا بنتكلم قعدنا نفتكر، الزلزال و القطر اللي ساب مساره و دخل البلد و الأتوبيس اللي وقع من الكوبري و قتل اللي جواه و اللي كان تحتيه، و قطر الصعيد اللي اتحرق و نعدد في العمارات اللي وقعت و و و و

و قعدت أقوله كان في قرية في الصعيد في مجري السيل في التسعينات و السيل لما جه شال معاه بنزين كان متخزن في مجرى السيل و الناس غرقت و أتحرقت في نفس الوقت، مقدرتش أفتكر القرية ولا أسمها، حسيت أني بحكي أسطورة توراتية، حاجة على مستوى من العبث و الضخامة و الفظاعة بحيث أن لازم يكون فيه اله غاضب وراها (و أن كان اله الغلابة رحيم و حنين)، و كالعادة ملقيتش حد فاكر، سألت الناس حوالية، سألت سواق التاكسي و أنا مروح، لحد ما شكيت في نفسي (زي ما ساعات و أنا بحكي عن السلعوة بشك أني بتكلم عن فيلم خيال علمي بايخ عن كلاب تحولت وراثية بسبب تلوث المدينة و رجعت تنتقم و تبث الرعب في قلوب أهل المدينة).

أنا متشكر جدا يا أستاذ أحمد عمر أنك ما نسيتش أهلك الغلابة في الدرنكة و أن ذاكرتك طلعت أحسن من ذاكرتي و كل اللي أتكلمت معاهم، أقرأوا التدوينة دي و افتكروا، أظن حتى لو هنفضل عجزة على الأقل نحاول نفضل فاكرين ضحايا أبطئ و أطول و أفظع هولوكوست في التاريخ، هولوكوست الغلابة المصريين، اللي بيحصل حبة حبة كل شهرين و كل ست شهور كام دستة و كل سنة كام مئة.

و المصيبة أني فاكر كأس العالم 1994 كويس قوى بس افتكرت القرية المنكوبة بالعافية، و المصيبة أننا هنفتكر كأس الأمم 2006 كويس قوى و دي مش حاجة وحشة، كل الناس بتحب الكورة، لكن المشكلة مش في أننا هنفتكر الكورة المشكلة في أننا هننسى العبارة.

الدرنكة يا ناس، الدرنكة اللي مغزولة في تاريخ مصر و تاريخ مصر مغزول فيها، الدرنكة اللي فيها محاجر و مناجم من العصور الفرعونية، الدرنكة اللي زارتها السيدة العذراء، الدرنكة اللي الجيش و الشرطة مطلعين عين أهاليها النهاردة، عادي يعني الدرنكة اللي زي كل قرى صعيد مصر.

الحكمة المصرية بتقول الحي أبقى من الميت، المأساة الكبيرة في الحي الحي اللي اتاخد منه أهله فجأة،الحي اللي عايش بحبل حوالين رقبته مش عارف أمتى الباب هيتفتح فجأة و يضيع. يضيع في لحظة كريشيندو مصري عبثي ملوش أي تأثير على السامعين.

Firebrand

The Firebrand is another 600 pages novel by one of my favourite writers Marion Zimmer Bradley. As in The Mists of Avalon the story of King Arthur is told with a different perspective, Firebrand tells the story of Troy and the Trojan Wars with a twist, giving more space to the female characters. It tells us how the old religion of worshipping the goddesses and the days were Queens ruled the cities and Amazon warriors lived, away from and without men meeting them only in mating seasons, declines in favor of worshipping the new Gods, and cities being ruled by kings where women's role was to stick to the women's quarters, cook, weave and breed the king many sons.

The story is told by Kassandra, daughter of King Priam of Troy and sister of Paris, who grows up to be a priestess, and lives as a sworn virgin of Apollo in his temple. She has the gift of the sight since her childhood, but her gift is her curse, she always prophecies the fall of Troy, and no one wants to believe her and they decide to treat her as a mad woman.

The book is very interesting, it kept me company while I was sick and wasnt able to leave my bed much, but it's LONG. Though I never got bored of it, I got tired of some scenes being repeated in a very similar way almost with the same dialogue. For example, the scene were Khryse , Kassandra's fellow priest tries to seduce her and she answers that she is a virgin of Apollo and will never give herself to a mortal man, and then ends up angry and swearing that even if she should give herself to a mortal she'll never give herself to him if he was the last man on earth. Also the scene, when the sight comes upon her while she's among her family and she gives them an evil prophecy, the way they react to her is the same, I thought that they should get used to it after sometime, and stop accusing her every single time that she only sees evil omens and that she is just plain mad.

I enjoyed it while reading it, but I'm glad I've finished it..I get so absorbed in these kind of novels and my mood is affected very much. And reading about so many evil prophecies, and how Kassandra tries to interpret them had me having very weird dreams (probably also the effect of being sick), then trying to interpret them in the few minutes before truly waking up and realizing it was only a dream.

I really enjoy reading fantasy novels..though it is time consuming and I have a lot of work to do. Anyway I got another book by her, from the book fair (sour el azbakeya hall)..I still prefer reading books to e-books. It's one of her Darkover Series and I'm looking forward to read it.

كفايه - لك كل الاحترام

برافو كفاية

لا أعلم ان كان هذا البيان ردا على خطابي المفتوح أم رد على استفسارات و استنكارات كثيرة مثله أم كان في الطريق منذ البداية لكن تأخر

ما أعرفه هو أن حركة كفايه استمعت الى أراء أعضائها، و رصدت مشاعر الجمهور المصري و في النهاية، و رغم الأخطاء السابقة و رغم صعوبة الموقف و كثرة العثرات تمكنت من اتخاذ القرار الصحيح، و أسعدتني و أذهلتني مرة ثانية.

اليكم بيان كفاية فيما يخص موضوع الكاريكاتور الدنماركي منقول عن موقع الحركة

لا أملك ألا أن أعبر عن عميق احترامي للحركة و منسقيها.


لم يكن أحد ليتطاول على مقدساتنا لو إكتسبنا تقدما سياسيا واقتصاديا واجتماعيا، خاصة التغيير الديمقراطي. ندين، لكن لن نضع الكل في سلة واحدة، ولنقاطع المحتلين والفاسدين كما المسيئين للرسول.

الحركة المصرية من أجل التغيير

(كفايــه)

لا للتمديد.. لا للتوريث.. باطـــــــــــــل

بيان حول الصور المسيئة للرسول الكريم

اجتاحت العالم العربي والإسلامي موجة غضب عارمة على الإهانة العميقة التي لحقت بالدين الإسلامي الحنيف وبالرسول الكريم (ص) بسبب الرسوم الساخرة، المشينة، التي نشرتها إحدى الصحف الدنماركية وأعادت نشرها صحف أوربية أخرى تحت ذريعة حرية الرأي وحقوق التعبير المكفولة في العالم الغربي!.

إن (الحركة المصرية من أجل التغيير) من منطلق احترامها الكامل لكافة المعتقدات الدينية ترفض التطاول عليها أو ازدرائها بأي صورة من الصور، وبرغم إقراراها بحرية الرأي وحقوق النشر والتعبير فهي لا تجد فيما حدث من إساءة جارحة لمعتقدات واديان الآخرين أية صورة من صور الحرية، لما يترتب على ذلك الموقف من إيذاء للمشاعر وصدمة الوجدان.

أما فيما يخص حملة مقاطعة البضائع والشركات الدنماركية التي انتشرت مؤخرا فمع تسليمنا بضرورتها، واحترامنا لدوافعها ومستهدفاتها إلا إننا نرى أيضاً توسيع مجال نشاطها لمعاقبة العدو الصهيوني على ممارسته العنصرية في الأرض المحتلة، بما تضمنته من قتل وتخريب وتدمير لأبناء الشعب الفلسطيني وممتلكاته، وللمقدسات الإسلامية والمسيحية (المسجد الأقصى وكنيسة المهد وغيرهما)، وكذلك في مواجهة العدوان الأمريكي على الشعب العراقي، بما تضمن من اجتياح للمساجد وقتل المدنيين الأبرياء داخلها.. الخ، وكلها ممارسات مدانة تستحق أيضاً تفعيل مبدأ المقاطعة الإيجابية في مواجهتها، انتصارا لحقوق الشعوب المشروعة في الحرية والاستقلال.

ويهم حركة (كفايــه) إن تنبه إلى ضرورة التمييز بين مقاطعة المسيئين إلى الدين الحنيف ورسوله الكريم (ص) وبين الموقف من أبناء الشعب الدنماركي والنرويجي وكثير منهم أصدقاء للعرب والمسلمين وأنصار لقضاياهم، فالعقاب الجماعي لشعبي الدنمارك والنرويج على جريمة فرد منها يسئ إلى صورة الإسلام السمح ويؤدي إلى خسائر جسيمة للمصالح العربية والإسلامية الاستراتيجية.

إن الحركة المصرية من أجل التغيير (كفايــه) تقدر الغرض الصادق الذي عبر عنه المصريون جميعاً انتصاراً للمعتقدات والرسل والذات الإلهية تأمل أن تتواصل هذه الروح دفاعاً عن مطالبنا المشروعة في الحرية والديمقراطية والعدالة، وتؤكد أن ما حدث من تطاول وتجاوز يؤثر على مقدساتنا من الغير ما كان له أن يكون لولا استهانة هذا الغير بما صارت إليه أوضاعنا الداخلية الاقتصادية والسياسية والاجتماعية وتآكل المكانة على المستويين الإقليمي والدولي بفعل السياسات الخاطئة للنظام الحاكم.

كما تؤكد أن اكتساب المكانة والمنعة والحصانة في علاقتنا مع كافة القوى الدولية رهن بما نحققه من تقدم سياسي واقتصادي واجتماعي وبالذات في ملف التغيير السياسي والديمقراطي.

كذلك نلفت النظر إلى ضرورة أن يتم التعبير عن الرأي في هذه القضية وغيرها بصورة سليمة متحضرة وألا يتم اللجوء إلى العنف لما يؤدي إليه من نتائج سلبية.

كذلك فإن حركة (كفايــه) تدعو لتعميم مبدأ المقاطعة، بحيث يشمل كل من يتجرأ على مواطنينا وحياتهم ومستقبلهم ويؤدي إلى إيذائهم بدنيا وروحيا وفي مقدمتهم الشركة التي تمتلك العبارة (السلام – 98) والتي أدى استهتارها بقيمة المصريين وتقاعسها عن أداء أوجب واجباتها إلى وقوع الكارثة بما انتهت إليه من غرق نحو ألف مصري برئ.

القاهرة في: 5/2/2006


حكم

قالت منال:

الدنيا زي الدوش

أول ما تظبطه ... الجيران يفتحوا الموتور

حكايا الوراجي
سفر المنزل {19:20}
4604 ق.ر.


قال علاء:

الدنيا زي ماتش كورة

لو مصر بتلعب ... يبقى أكيد الحكم هو الغلطان

حكايا الوراجي
سفر الدوران {4:15}
4601 ق.ر.

رسالة مفتوحة الي حركة كفاية

خطاب مفتوح الي الحركة المصرية من أجل التغيير "كفاية"

من منتصف 2005 و أنا مشارك فعال نوعا في تظاهرات و فعاليات الحركة و من أحسب نفسي من أشد مؤيديها و المتحمسين لها.

من حين لأخر كنت أرصد مشاكل في الحركة و أعترف أني في أوقات كنت أظن الحركة غير قادرة على الاعتراف بتلك المشاكل و أبرر هذا بكلام عن الأجيال و عدم ممارسة الديمقراطية داخليا، و في كل مرة تذهلني و تسعدني الحركة بتدارك المشاكل و مواجهتها بصراحة و تقديم محاولات جادة لضمان عدم تكرارها. و من بعدها اعتبرت أي مشكلة تنظيمية أرصدها جزء من ألام المخاض ففي النهاية لا يملك أي منا خبرة حقيقية في الممارسة الديمقراطية فبلادنا في حالة قمع مستمر دام طويلا و لا أظن أن أحد منا يعرف أو يتذكر كيف كانت الحياة بدون قمع.

باختصار أفخر بانتسابي للحركة و تعلمت منها الكثير و أرجوا أن أكون قد قدمت لها القليل.

و لكن أقلقني ما قرأت اليوم على موقع الحركة

من جانبها نظمت الحركة المصرية من أجل التغيير "كفايه" وقفة احتجاجية بوسط القاهرة. وردد المتظاهرون هتافات تدعوا الرئيس المصري لإغلاق السفارة وسحب السفير المصري من الدانمرك ومقاطعة المنتجات الغربية، كما رددوا هتافات تحث شيخ الأزهر على أخذ موقف حازم لنصرة النبي الكريم.

ثم انطلق المتظاهرون إلى مقر حركة "كفايه " بوسط العاصمة حيث انضم إليهم جورج إسحق - المنسق العام للحركة - الذي دعا جموع الشعب المصري للانضمام للتظاهرة التي تنظمها الحركة يوم الثلاثاء التي ينتظر أن يشارك فيها كل القوى السياسية الرافضة للإساءة للنبي الكريم.

وشدد إسحق على أن هذه الإساءة ليست موجهة إلى الإسلام والمسلمين فحسب ، بل إلى كل مؤمن بقيم الدين والحضارة في العالم. محذراً من ان التطاول على الأنبياء أو الرموز الدينية يساهم في اشتعال الصراع.

و أطالبكم بتفسير موقف الحركة، هل صحيح أن الحركة تطالب بالغاء التمثيل الديبلوماسي بين مصر و الدنمارك بسبب ما نشرته صحيفة دنماركية مستقلة؟

و ما هي أهداف و مطالب المظاهرتين؟

هل تطالبون الدنمارك بتغيير قوانينها بحيث تجرم و تمنع نشر مثل هذه الرسومات؟

هل تؤمن الحركة بأن حرية النشر و التعبير لا تضمن الاسائة الي المقدسات؟

و ان كانت الاجابة على السؤال الأخير بنعم هل يمكنكم توضيح أي مقدسات تقصدون؟ هل هي مقدسات الأديان "السماوية" الثلاثة أم مقدسات كل الأديان التي يدين بها البشر اليوم.

مهم جدا أن أفهم موقف الحركة، فموقفي الخاص هو أن حرية التعبير مطلقة و مع احترامي للحركة لا يمكن لي أن انتمي الي كيان ينادي بتضييق حرية التعبير و يحاول التدخل في شؤون دول ديمقراطية شعوبها قادرة على احداث أي تغييرات يرونها ضرورية.

علاء عبد الفتاح
[email protected]

subliminal message

عشان خاطر الخواجة بيسو

ركز معايا

عينيك معايا

ريييييلااااااكسسسس

أنت هتنااااااام

هتنااااااام

أضغط READ MORE ده أحمر و كبييير و جميييل

أضغط READ MORE ده أحمر و كبييير و جميييل

أضغط READ MORE

من هنا و رايح يا بجم لما تلاقي زرار read more تدوس عليه عشان تكمل قرائة التدوينة مش تفترض أننا عندي زهايمر و بقطع الكلام في النص و أنفض.

فاهم يا حمار؟

فاهم يا حمار

فاهم يا حمار

فاهم يا حمار أضغط read more

أضغط read more

أضغط read more

أضغط read more

لم أطرقع صوابعي هتصحي تاني

...

...

the great dane and the 12 cartoons

I'm trying hard not to fall for the current meme and write about the infamous 12 cartoons of prophet Mohammed.

scroll down for the cartoons themselves and some discussion on what they mean, and btw they're not all bad.

instead I'd like to share with you what my friends Tomas Krag said about the whole fiasco in a couple of emails.

At Africa Source II Tomas used to joke about Danish society his pitch was that Denmark is a fairy tale land with no real industry and their only important export was the song Barby Girl, this lead to him writing the international smash hit Access Girl, while reading about the boycott movement the only thing I could think of was WOW we found products to boycott??

First email

in which Tomas expresses his opinion on how every one involved is stupid


Alaa,

it seems our little fairy tale nation has finally managed to get some real enemies ;-)

Yesterday i was sitting with some friends here in denmark, and we were laughing out loud, at what, from our perspective seems like the childish arguments of 6 year old children. The absurdity is on all sides.

The danish press for apparently thinking that freedom of speech means "duty to speak". The duty to say everything that can be said. The complete lack of respect for other people, in the name of "freedom of speech" is childish at best.

The danish prime minister, for first refusing to apologize, claiming that an apology on behalf of the danish people would be the same as admitting that freedom of speech is wrong. Never before have i heard a worse explanation. I mean isn't it OK to be sorry for hurting someones feelings, without admitting that what you said was illegal, or somehow unright?

The danish people for thinking the world should immediately rise to the "outrage". The loss of a few hundred danish jobs due to lost feta-cheese exports, the "poor" danish factory workers losing their jobs because the muslim world is boycotting danish products. Not 10 years ago the entire nation was boycotting feench wines as a protest to the french nuclear testing, and everyone said that the lost jobs amongst french wine-farmers was regrettable but necessary. But now, that this hits the luxury of fairy-tale denmark, we are all up in arms.

Every muslim who boycot's danish produce, not wanting to understand that we do have freedom of press here, but that doesn't mean that what a newspaper writes is the opinion of the people. In fact, most danes have spoken out against these pathetically trite and boring pictures. I wish some middle eastern newspapers would just get on with showing the former danish prime minister (during world war 2) in a nazi uniform, or a typical danish viking raping and pillaging the villagers, or jesus with the sword of a crusader killing inncoent people, and then we could all laugh at the sadness of it all.

I also hope the particular danish newspaper that printed this crap never sells another paper, but that is unlikely to happen....

But most of all, i hope this goes away quietly, that no violence is caused by it, and that it doesn't make travelling too much more difficult for me as a dane :-)

cheers

/tomas


Second email

in which Alaa and Tomas look at the cartoons and try to interpret them giving much details about danish context and danish humor

>the first one is just a drawing. doesn't fit with what mohammed should >look like IMO but nothing wrong with it.

sure, it's a simple, fairly well drawn picture of a non-descript person of middle eastern descent.

>second one I'm not sure about, >is it a hallo that turned into horns? or is it the islamic crescent used >as a hallo?

I'm guessing it's a crescent turned into a halo. And the guy has a certain "who, me?" look in his eyes. There's a danish idiom which is "to polish ones halo" which basically means trying to make yourself seem holy (as in morally clean) and innocent when describing your own actions. There'ّs hardly anything insulting in it, it's just a bit boring and trite.

>third one is just abstract drawing,pretty meaningless, interesting >though to see that islam == ottoman for the artist, the crescent and >star is a turkish ottoman emblem these symbols came into use hundreds >of years after the death of the prophet but what do danes know.

sure, but then everyone in the world depicts danes as vikings with horns in their helmets, although not a single viking is likely to have ever worn horns in their helmets. In a way the art of abstract charicature is defined by stereotypes, and while this is hardly intelligent, it is a natural, and something that our society teaches us to use in many circumstances. The entire works of disney are based on prejudices and preconceptions, as is most modern comedy and art. So in some sense to criticize a cartoonist for using popular stereotypes in what is essentially a humourous artform, would be to criticise him for trying to be humourous. I think a number of these cartooniusts were trying not to be political about their depictions, but to make them "funny" or at least interesting to danisg readers. 12 historically correct depictions of mohammed wouldn't really be interesting.

In other words, what i am trying to say is that there must be 2 levels in this:

- Primarily one must decide whether even depicting mohammed is ok, when so large a group of muslims consider this blasphemous. I basically think doing so is fine, if it is done in a reasonably sane way. Even trying to be funny about it is ok, if consideration is made towards those who might not find it funny. After all the newspapers readership is the danish population, and they never expected this to reach the world as it did.

- secondarily, depicting a religious symbol in obviously degrading circumstances is,as you say, vile, and shouldn't be done under any normal circumstances.

>the fourth is just plain vile, what's with the big eyebrows thing? I >thought this kind of cartoon stereotype thing was so last millennium, >and the women did not cover up this way back then, they may or may not >have covered the same amount but the dresses looked very different from >what they see today (which is mainly influenced by pakistan and afghan >dress code).

This one is unfortunate, especially because it probably depicts many danes idea of what the middle east looks like. Dark-skinned, bearded men with crescent-shaped knifes and women dressed head-to-toe in black. But perhaps it was actually meant as a sarcastic comment on the whole idea of depicting mohammed? An extreme stereotype as a way to illustrate the stupidity of the typical stereotype? One can always hope. Basically it is important to undewrstand that much of danish humour is based on depicting extremely exaggerated stereotypes. Of unemployed drunken danes, of the royal family, of rich people in their villas along the coast north of copenhagen, of farmers, and city-boys, and also of immigrants and foreigners. Sarcasm and exagerated stereotypes are all anyone ever laughs at here.

In some ways for this picture I could find an explanation for what the artist was thinking, and why he came up with the design he did that isn't evil or vile. If he was drawing something, and wanted to illustrate how silly prejudice and stereotypes can be, perhaps that is exactly the drawing he would draw. And the same artist might draw a danish tourist as a bumbling viking heading to ibiza to rape and pillage, or even draw jesus as a crusader. I am not sure that this is actually what the artist was thinking, but one of my favourite quotes, is also one of my basic rules of life:

"Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity." - Nick Diamos

>fifth, hahaha is that typical of danish humor? and what with the soltan >look, he was a freaking poor desert dweller, they did not become an >empire until the guy died, imagine wearing that stuff when you live in >a tent in the arabian desert.

Maybe, after 1500 years in heaven he has replaced his clothes :-) I think this look comes from the cartoon Iznogoud by Goscinny about the Grand Vizier who wants to be Caliph.

>six is translated, apparently the artis is called mohammed and is of >iranian origin, very smart, a great hack IMO. pitty it was lost on all >the angry muslims.

Yes, the guy in the drawing is supposed to be Mohammed from the 7th grade in a school in copenhagen (Valbyskole) known for having a high percentage of immigrant kids. It is quite funny actually, and a clever hack.

>seven I don't get.

The way i see it, this is a self-portrait of the artist drawing mohammed, and trying to cover up the drawing with his left hand,. while he is sweating (obviously from fear). In retrospect this is actually probably one of the cleverest drawings. It is a comment on the fact that there are things you cannot write or draw without risking severe consequences in the world today, and as such is one of the only drawings that is actgually a comment on the importance of free speech. In other words he is illustrating his awareness of the "dangers" involved in drawing mohammed. In retrospect, given the reaction, quite clever.

>eight can you translate that stuff?

It's quite hard to make out in the version you have, but basically this is a police line-up of people, including some very well-known danish politicians (nr. 2 is the head of the danish right-wing party, Poeples Party), and number 6 is supposed to be the stereotypical bearded, black-haired muslim again.

The guy in front is looking at the police lineup and saying "Hmm, I can't really recognize him" It must be some comment on the constant danish misconception that immigrants are the cause of all the crime in danish society, but io don't quite get it.

WikiPedia says: Not all people in the line-up are immediately identifiable. They are: 1) Imam Abdul Wahid Pedersen 2) Politician Pia Kjوrsgaard 3) Possible Jesus 4) Possible female Buddha 5) Possible Muhammad 6) Imam Fatih Alev 7) Journalist Kهre Bluitgen, carrying a sign saying: "Kهres PR, ring og fه et tilbud" ("Kهre's public relations, call and get an offer")

>9 needs translation also, and did he get paid to draw that?

The text on this one is a small poem, it's not easy to translate, but here's an attempt:

"Prophet!
not quite sane
who keeps women
oppressed."

WikiPedia says: The poem goes in the lines of: "Prophet! daft and dumb, keeping woman under thumb"

>10 haha again, and castle, elaborate dresses, why is it difficult to >understand the concept of 1500 years of history? I mean you want to >believe mohammed sucks or is evil fine with me, but you want to believe >he looks like an ottoman soltan fantasy that byron or hollywood sold to >you then you're just plain stupid.

Sure, but as I mentioend earlier, stereotypes are just a form of humour, and I wouldn't take it too seriously. I don't even think the drawing is supposed to be of mohammed, it's just some random sheik character saying to his soldiers not to worry about the drawing of mohammed he is holding in his hand, because it was just drawn by some crazy-ass danish farmer in fairy-tale country.

WikiPedia says: ...while Muhammad addresses them with: "Rolig, venner, nهr alt kommer til alt er det jo bare en tegning lavet af en vantro sّnderjyde" ("Calm, friends, all being said it is just a drawing made by an infidel Southjute"). Southjute being a person from South Jutland and a common Danish expression to describe a person from nowhere, e.g. the provincial part of Denmark.

>11 vile vile vile, what with the eyebrows? and no research again, >turban, wrong looks (mohammed had long smooth hair).

This is the one all the debate in denmark is about. It's inexcusable, completely vile, and lower than the lowerst place i can imagine going. It is equivalent of a drawing of a jew being gassed with stacks of money coming out his pockets, or a stalinist draweing of a typical greedy capitalist stealing from children before being crushed by the hones and truthful communist hero.

No excuse can save that from being despicable, and in my opinion this is the only one of the drawings that is really bad, whereas many of the others are just stupid or misunderstood, this one is pure evil, bigoted racism.

>12 I don't get it, who is thi guy with the PR-Stunt turban?

It's eaither a self-portrait of the artist, or it's the editor of the Jyllands Posten newspaper, i am unsure.

WikiPedia says: Another shows Kهre Bluitgen (the guy who wrote the book, failed to find an illustrator, cried to the newspaper and started the whole ordeal) , wearing a turban with the proverbial orange dropping, with the inscription "pr stunt". An "orange in the turban" is a Danish proverb meaning "a stroke of luck." In his hand is a stick drawing of Muhammad.

/cheers

/tomas

>cheers,
>Alaa


off course Tomas is right, I got very angry at the drawings being historically incorrect loosing track of myself, check these images of the prophet (some of them beautiful) mostly from Persian and Turkish culture), he is obviously drawn looking Persian and wearing Persian cloths or Turkish and wearing Turkish cloths. Everytime I travel to Africa I see images of Jesus and the virgin marry as black Africans, I know this is different from the cartoons but the point is it was silly to except and demand accurate portrayals.