You are here

Archive for July 2005

دعوة للتظاهر أمام مكتب النائب العام غدا

دعوة للتظاهر أمام مكتب النائب العام غدا الاثنين 1 أغسطس ابتداء من الساعة 11 صباحا. لنطالب باطلاق سراح معتقلي مظاهرة الترشيح.

تم احتجاز 24 من نشطاء حركات التغيير (اثنان منهم في حالة صحية حرجة) في معسكر للأمن المركزي بالدراسة (غير معد لاحتجاز المدنيين) بالأمس بعد تعرضهم لضرب مبرح من قبل قوات الأمن أثناء فض مظاهرة سلمية للقوى الوطنية المطالبة بالتغيير.

تم عرض المعتقلين على نيابة أمن الدولة اليوم و ستستمر التحقيقات معهم غدا صباحا، و من المحتمل حبسهم 15 يوم على ذمة التحقيق.

رجاء شاركونا غدا. ممكن بالضغط نأثر على قرار النيابة.


أحب أفكركم بمظاهرة الثلثاء اللي منظمها الادباء و الفنانين بميدان طلعت حرب الساعة 7 مساءا و مظاهرة الأربعاء اللي منظماها كفاية بميدان الأوبرا (العتبة) الساعة السادسة. ضروري أكبر عدد من الناس عشان نفهم حكومة الارهاب و الفساد ان مهما ضربوا و مهما حبسوا مش هنتنازل عن مطالبنا

state terrorism Part 2

They did it again

it's the 25th of May all over, today security forces and thugs attacked peacful protesters, extreme violence, at least two activists had to go to the hospital due to severe injuries, women where sexually harrased again, cameras where confisicated, journalists attacked, around 30 where arrested at least 23 are still in custody and they might be charged and get to spend a few weeks in prison.

Al jazeera managed to show few minutes of footage from the arrests that clearly show the violence, Al Hurra or Al arabia (can't remember which) recorded the sexual harrasment and violence against women but security confisicated the tapes.

I was lucky enough to avoid all this, the university vigil kept me bussy for 20 minutes and I arrived after it was over. this means I'm safe, but it also means I got no photos to show you state terrorism

we held a sit-in in and protest in the journalist syndicate demanding they release the prisoners, they released 6 or so.

tomorrow at 12 there will be a protest in front of the prosecutor نائب العام

might wite more later. got to sleep now.

بيان من المعتصمين

بيان من المعتصمين الممثلين للقوى الوطنية التي شاركت في مظاهرة ٣٠ يوليو احتجاجا على ترشيح حسني مبارك

في أول يوم لترشيح حسني مبارك لفترة رئاسة خامسة كرر النظام فعلته الشنعاء التي ارتكبها يوم الاستفتاء الأسود على التعديل الهزلي للمادة 76 من الدستور يوم 25 مايو 2005.. لقد قام جنرالات الأمن وبمساعدة البلطجية بضرب القوى الوطنية الشريفة التي تنادي بالتغيير ورفض ترشيح حسني مبارك لفترة رئاسة جديدة وتعرضوا للسحل والاعتقال.. و إزاء هذا الموقف اللا سياسي واللا أخلاقي من النظام، وازاء استمرار اعتقال ما يقارب الثلاثين من كافة القوى، وازاء دخول العديد من المتظاهرين للمستشفيات نتيجة للضرب والسحل الذى مارسه الأمن، فقد قرر جمع كبير من مختلف قوى المتظاهرين الاعتصام بنقابة الصحفيين مساء اليوم ٣٠ يوليو احتجاجا على ما يلى:

  • ما احتواه خطاب مبارك بالمنوفية من تهديد ووعيد وهو ما قامت اجهزة الأمن بتنفيذه فى قمع المظاهرة عصر اليوم كرسالة لاستمرار الطوارىء وارهاب الدولة.
  • استمرار اعتقال ما يقرب من الثلاثين من النشطاء السياسيين ومن بينهم مرضى مهددون بالموت.
  • ويعلن المعتصمون توجههم للنائب العام غدا فى تمام الثانية عشرة ظهرا لتقديم بلاغات ضد هذه الانتهاكات وللمطالبة باطلاق سراح من تم اعتقاله فى التظاهرة.

وتتعهد كافة القوى الوطنية بمواصلة مسيرتها الاحتجاجية الرافضة للتمديد لحسنى مبارك فى الرئاسة.

عاشت مصر حرة بدون ارهاب وبدون طوارىء

عاشت ارادة شعب مصر فى التغيير.

مظاهرة الترشيح

ما رحتش المظاهرة علشان رجلي متجبسة، لكن هقولكوا الأخبار اللي سمعتها لحد دلوقتي ع التليفون:

مفيش مظاهرة في ميدان التحرير، بيقبضوا على الناس و يضربوهم قبل ما يوصلوا الميدان..ستات و رجالة بيضربوا و بيداس عليهم، و طبعا أي كاميرا بتتاخد عالطول.

اللي عرفت أنه اتقبض عليهم: جورج اسحاق من كفاية و محسن بشير المحامي و د.شريف يونس و أحمد راغب المحامي و وائل خليل.

الناس متجهة ناحية باب اللوق، احتمال المظاهرة تجرى هناك، و هيتجمعوا الساعة 8 في نقابة الصحفيين.

I didnt go to the demo today, because my leg is in a slap but I'll tell u what I heard on the phone:

There's no demo in the Tahrir square, they arrest people and beat them before they reach the square. Men and women are beaten equally and any camera is taken immediately.

The people that I knew they got arrested: George Eshak from kefaya, the lawyer Mohsen Besheer, prof Sherif Younis, the lawyer Ahmed Raghab, Wael Khalil.

People are heading to Bab el Louq, may be the demo will be held there, and they'll gather at the journalists syndicate at 8.

update:

it's 7 :43 now, and there's a demo at the journalists syndicate, I'll join them now.

A strip show in sharm

while reading about the It is our duty to shake that bootie campaign I stumbled upon this?

but it was the freedom of bikinis on the beach and wild late-night parties that made it unique in Egypt. Parties would feature pools full of foam, go-go dancers and plenty of alcohol. The resort has Egypt's only strip show — at a hotel, with only non-Egyptians allowed in.

A STRIP SHOW

is this true? why wasn't I informed? and what is it with the non-Egyptians only policy I demand equality. (maybe I should send this to the masr mesh keda folks and see watch how they'll react).

باطل: قولوا معنا لا لمبارك السبت 30 يوليو 6 مساء ميدان التحرير

باطل

إن كان الأمان مفقود
والرزق بيعافر
ربك كبير موجود
على كل شيء قادر
إن كان الكلام بالقد
والظلم مالهوش حد
وان كان الفساد في الحي
لابد يخرج ضي
من وسط سجن كبير
نتلم في التحرير
بعد الخبر ما يطير
ستة في باكر يومه
المصري فاق من نومه
نجمع في قلب ميدان
ناصر، عمل، إخوان
دا شيوعى ودا م الغد
ومن دمياط للسد
م المصنع وم الغيطان
راح نعلن العصيان

يعلن المصريون تضامنهم مع القضاة في مطالبهم لإصلاح النظام القضائي، ولممارستهم حقهم الدستوري في الإشراف الكامل على الانتخابات في مصر. نتجمع سلمياً في ميدان التحرير الساعة السادسة مساء يوم السبت الموافق 30/7/2005 احتجاجا على ترشيح محمد حسني مبارك فى الانتخابات الرئاسية القادمة التي تفتقد إلى الشرعية.

إن الجبهات التي تتبنى مطلب التغيير في مصر في تزايد مستمر، وتجمعها في قلب القاهرة يبدأ المرحلة القادمة من تصعيد العمل. انتزعنا حق التظاهر، معاً ننتزع باقي حقوقنا:

  • أمان بلا طوارئ
  • حرية العمل الجماهيري
  • حكومة انتقالية محايدة
  • انتخابات حرة يشرف عليها قضاة مصر

ملحوظة: وقفة يوم السبت ضد الارهاب لا تزال قائمة، أنوى التوجه الي مظاهرة التحرير الساعة السابعة بعد انتهاء الوقفة أمام جامعة القاهرة.

فلنرفض معاً ولاية خامسة لمبارك

فلنرفض معاً ولاية خامسة لمبارك

في مواجهة صريحة لمشاعر الشعب المصري الرافضة، قرر حسني مبارك ترشيح نفسه لفترة ولاية خامسة بعد أن حكم البلاد بالفعل قرابة ربع قرن عمل خلالها على استمرار حالة الطوارئ، وترسانة من القوانين المقيدة للحريات، وانتهاج سياسات اقتصادية ادت الى إفقار متزايد للملايين من أبناء شعبنا، فضلاً عن عجزه الفادح عن مواجهة الإرهاب وإصراره على انتهاج سياسات أمنية قمعية كرست التعذيب والاعتقال وأهدرت أبسط حقوق الانسان، ولذلك تدعوا الأحزاب والقوى السياسية والحركات المطالبة بالتغيير الديمقراطي إلى مظاهرة احتجاجية ضد ترشيح مبارك لولاية خامسة وذلك فى تمام الساعة السادسة مساء بميدان التحرير يوم السبت الموافق 30/7/2005. ونحن ندعوا كل جماهير الشعب المصري إلى أن تشارك معنا في رفض ولاية خامسة لحسني مبارك.

لا للاستبداد … لا للفساد … لا لمبارك

معا السبت 30/7/2005 – السادسة مساءا – فى قلب ميدان التحرير

ملحوظة: وقفة يوم السبت ضد الارهاب لا تزال قائمة رغم تعارضها مع ميعاد المظاهرة، أنوى التوجه الى ميدان التحرير الساعة 7 مساءا بعد انتهاء الوقفة الصامتة بجامعة القاهرة

  • حزب التجمع
  • حزب الغد
  • حزب العمل
  • حزب حركة الكرامة
  • الحزب الشيوعي المصري
  • حزب الشعب الاشتراكي
  • منظمة الاشتراكيين الثوريين
  • الحملة الشعبية من أجل التغيير (الحرية الآن)
  • الحركة المصرية من أجل التغيير (كفاية)
  • شباب من أجل التغيير
  • أدباء وفنانون من أجل التغيير
  • محامون من أجل التغيير
  • تجمع المحاميين الديمقراطيين
  • نساء من أجل الديمقراطية (الشارع لنا)

معا السبت 30/7/2005 – السادسة مساءا – فى قلب ميدان التحرير

Nora writes from sharm el sheikh

My dear friend Nora, a founding member of motakhalefin for change was in sharm el sheikh 7 hours after the bombs, read her account.

Nora wrote here before:

she was one of the organizers of the streets are ours, and our friendship started with the funky ghad radio interview

I doubt she really learned how to use her blog, she probably has slaves doing the dirty work for her.

دعوة للتظاهر بميدان التحرير في اليوم التالي لاعلان مبارك الترشيح

لا لمبارك .. لا للتزوير .. لا للطوارئ

الحملة الشعبية من أجل التغيير الحرية الآن

لا لمبارك .. لا للتزوير .. لا للطوارئ نعم لحق شعبنا في اختيار حكامه ومحاسبتهم

دعوة للتجمع والتظاهر بميدان التحرير في اليوم التالي لاعلان مبارك الترشيح للرئاسة

جرافيتي: كفاية جرافيتي: الحرية الآن
تدعو الحملة الشعبية من أجل التغيير (الحرية الآن) جميع القوى والحركات السياسية التي تناضل من أجل التغيير الديموقراطي في مصر الى الاحتشاد في ميدان التحرير في اليوم التالي لترشيح مبارك لفترة خامسة. وسوف تقوم الحملة بالتشاور مع جميع القوى وحركات التغيير للدعوة لاجتماع لجنة تحضيرية للاعداد لهذا اليوم يشارك فيها الجميع.

ليكن يوم اعلان مبارك الترشيح هو يوم اعلان الشعب المصري رفضه لاستمرار مبارك في الحكم..

لتتحد كلمتنا جميعا

لا للتجديد.. لا للتوريث.. لا لحكم العسكر الحرية الآن

Show of support to Sharm victims

دعوة

بدءاً من ظهر الخميس 28 - 7 - 2005

في حديقة ساقية الصاوي

اتركوا وردة ، أقيدوا شمعة ، خطوا عبارة ، اتلوا آية ، ضعوا صورة ، ارسموا لوحة. شاركونا في التعبير عن مشاعر الحزن على ضحايا التفجيرات الارهابية ، و في اعلان آرائكم في مواجهة الارهاب.

تقوم الفكرة على تنظيم رد فعل شعبي ضد الهجمات في صورة فنية هادئة كما حدث بعد تفجيرات مدريد و لندن.

ركن صغير يضع كل واحد فيه ما يعبر عن تضامنه مع الضحايا: ورقة بأسمائهم، شموع، آيات من القرآن أو من الإنجيل، كلمة رقيقة، وردة أو باقة ورود، لافتة....إلخ الأمر متروك لإبداع كل واحد


Invitation

Starting from Thursday 28/07 at noon, in the garden of el sakkia (in Zamalek), you can leave anything to express your feelings about what happened in Sharm el-Sheikh and about terrorism.Just put anything you want, a picture, a poem, a candle, flowers...

دعوة لإدانة الإرهاب

دعوة لجموع المصريين من مختلف الاتجاهات والتيارات لإعلان رفض وإدانة الإرهاب بالوقوف صامتين - تقديراً للموقف- لمدة ساعة واحدة يوم السبت الموافق 30/7/2005 ، بلا أي هتافات، وبلافتات تحمل إدانة لكل أشكال الإرهاب في كل العالم، وتدعو لاحترام حقوق المواطن، الساعة السادسة مساء، أمام جامعة القاهرة عند النصب التذكاري لشهداء الجامعة والذي يمثل هو والجامعة قيم الاستنارة والحرية والكفاح الوطني.


يا ريت يا جماعة أكبر عدد من الناس يشارك و ياريت ابداع في التعبير عن مشاعركم من الحزن علي الضحايا للغضب من المجرمين، ورود شموع رسم شعر أي شيئ و متنسوش تلبسوا أسود حدادا على الضحايا و تضامنا مع أهاليهم و حبايبهم

Discover Drupal

tomorrow Tuesday the 19th I will be giving an introductory session about using Drupal at the Sawy Cultural Center (al Sakia) in zamalek from 5:30pm to 8:30pm.

the session is part of EGLUG's July activities, while most EGLUG acitvities are focussed on GNU/Linux systems this session is for anyone and requires no previous knowledge of any web technology save for knowing how to use your browser.

Drupal is a powerful Free/Open Source content management system that can be used to build anything from simple blogs to full fledged portals or community websites.

we are also offering free drupal hosting on manalaa

come watch drupal in action and learn why blogspot sucks.

قولوا للنايم في عابدين

هبتيديلكوا بمجموعة صور المظاهرة (معلش يا جماعة الصور مش على مستوى فني عالي اوي لأننا كنا عاملين تظبيطة غلط في الكاميرا)

واسمحولي اعرضلكوا مجموعة صور لحركة ظباط و جنود من أجل التفعيص اللي كانت شغالة على أعلى مستوى في عابدين!!

ظباط و جنود من أجل التفعيصظباط و جنود من أجل التفعيص 2ظباط و جنود من أجل التفعيص 3 ظباط و جنود من أجل التفعيص 4ظباط و جنود من أجل التفعيص 5

أنا متهيألي أننا كنا حوالي 2000 نفر، بس علشان اللي الأمن كان عامله فينا محدش هيقدر يخمن تخمين مظبوط، ولا حد ممكن يحكي كل اللي حصل حتى لو كان أول واحد يروح و آخر واحد يمشي.

المرة دي وصلنا متأخر نص ساعة..أمن مركزي..نعدي من الكوردون فنكتشف أن فيه كوردون تاني بحذا الرصيف مطوق المتظاهرين اللي واقفين على الرصيف (عالشمال وأنت داخل ميدان عابدين)..كوردون بطبقات كتيرة و منعرفش نعدي منه. بعد شوية تدقيق و تمحيص نكتشف أن المتظاهرين دول عبارة عن مجموعتين و مابينهم كوردون تالت من الأمن المركزي (عامودي على الرصيف)!

و يبتدي التفعيص!! التفعيص ده اشتغل طول الوقت و على كل مجموعات المتظاهرين (على الأقل كل المجموعات اللي أنا شوفتها)، و فضل شغال لآخر لحظة..يعني لما جينا نروح ابتدى الأمن يفتح فتحات صغيرة ده طبعا علشان الناس ما تطلعش مرة واحدة و تعمل مسيرة في الشارع (بس برده عاملوا مسيرة و معرفش الأمن يفضها من غير ضرب)، فيقوم الأمن المركزي يبتدي يضيق علينا من الناحية التانية..حاجة مستفزة جدا، و المستفز أكتر الناس اللي تيجي تقولك انتوا بتزقوا الأمن..لأ برافو يا واد اكتشفتها لوحدك دي؟! امال ايه نسيبهم يزقونا و يقسمونا و يهشونا و يفوضوا المظاهرة، طب و نروح نتظاهر ليه بقه من أصله إذا كنا راييحين نسمع كلام الأمن، يبقى من باب أولى بقه مانعملش مظاهرات أصلا.

أكملكوا اللي شفته: تبتدي المجموعة اللي عرفت تعدي الكوردون الأولاني تكبر و ترد على هتافات مجموعة من اللي مفعوصين، الأمن يزود في فعص المجموعة..المنظر كان كئيب جدا، كنا حاسيين أن اليوم مش هيعدي من غير ما يموت لنا حد. علاء يصور الفعص (الصور اللي فوق). المجموعة البرانية تكبر أكتر و يظهر لها هتيفة منها..بس تبدي تتجه بعيد عن الكوردون الأولاني. أنا كنت تعبانة شوية فوقفت بعيد عن كتلة المجموعة التالتة، علاء يروح يصورهم و يرجعلنا و يروح و يرجع..شوية و الأمن يأخد باله من المجموعة التالتة و يبدأ تكوين الكوردون الرابع و ينفصل علاء عننا. شوية و يبتدي تفعيص المجموعة التالتة يعني هي دي اللي و قعت من قعر القفة؟! نحاول ننضم للمجموعة علشان نفضل مع بعض لكن ما فيش فايدة.

بعد شوية المجموعة التانية و التالتة يكسروا الكوردون اللي ما بينهم و ينضموا لبعض، لكن احننا برضه مانعرفش نخشلهم. نطلع على الرصيف يمكن نعرف ننضم للمجموعة الأولى وللا حاجة. عمر يكلم علاء و يقوله على موقعنا. عبير العسكري مغمى عليها بيحاولوا يفوقوها..يا ناس ابعدوا عنها شوية خلوها تعرف تتنفس، معاها دكتورة لكن مش هيقدروا ينقلوها برة المظاهرة، نعمل حواليها كوردون علشان نبعد الناس عنها و تعرف تتنفس شوية، ننطلب من السكان مية بملح أو مية بسكر، فيرمولنا ازازة عالطول.

المجموعة 2+3 تكسر الكوردون اللي حواليها و تأخد مساحة أكبر والمرة دي نقدر نضم عليهم. الموضوع مبقاش كئيب ذي الأول و في أمل.

أكلم علاء ونروحله أنا وعمر. عددنا كبير قوي ورغم المساحة اللي حررناها من الأمن المركزي لكن احنا لسه برضه مزنوقين. علاء قعد يدردش مع عساكر الأمن المركزي اللي وراه: "ليه بتتاخدوا الأمن المركزي؟ ذل يعني؟""انت منين؟""متجوز؟""طب في حد مستنيك؟""لما تخلص مدتك هتعمل ايه؟" و كانوا بيرودوا عليه و يضحكوا معاه، و اشتكولوه انهم واقفين من الفجر وان نفر واحد من المتظاهرين يقدر يزق عشرة منهم ماهو احنا بنفطر لحمة و هما بيفطروا فول!

يفضل يجرى كل شوية محاولة فعص و تطلع ضدها محاولة "أنتي فعص" و هكذا لحد لما نيجي نروح. قبل ما نروح جمال يطلب مننا ناخد الصورتين دول

جرافيتي: كفايةجرافيتي: الحرية الآن

خلاص ماشيين و بنعدي من ممر الأمن و فجأة يطلع علينا اللواء ابن الـ.. اللي أشرف على ضرب علاء و طنط ليلى و يحاول يستظرف على علاء، يخبط على كتفه و يقولوه علاء..يا خويا لما أنت عامل فيها راجل اوي كده خايف تقول اسمك ليه؟! طبعا علاء لف و اداهملوا!!

طبعا الشباب المروحين لقوا نفسهم عزوة فابتدوا يهتفوا و قلبوها مسيرة، مشينا معاهم شوية لحد محطة المترو و سيبناهم و روحنا..طبعا كان ساعتها الأمن اتبلغ بالمسيرة و ابتدوا يهلوا، سمعت بعد كده أن حصل ضرب علشان المسيرة تتفض..بس الغريب أن لما الشباب ابتدوا يهتفوا اتحدف علينا أكياس مية من فوق، مين بقه صاحب الفكرة دي؟

بعض الاصابات:

  • حالات إغماء كتيرة اوي و منهم (عبير العسكري، بهاء)
  • مجدى حسين (حزب العمل) - اصابة في الساق
  • محمد (شباب من أجل التغيير) - كسر في الدراع
  • ده غير طبعا الكدمات و الخدوش و الهدوم اللي اتقطعت، لكن دي حاجات الناس بتعتبرها عادية أصل الناس عندنا ما تقولش عنف غير لو حد اتكسر فيه حاجة او كان لازمه خياطة مش أقل من عشر غرز، غير كده يبقى بنكبر الموضوع و بنبالغ!!

تفاصيل و صور و تغطية أكتر:

اعتداء أخر من بلطجية الأمن على أساتذة الجامعة

و كنسنا عليهم السيدة .... ولا نافع كده ولا كده
الحجة زينب، مظاهرة امبابة

الاعتداء على د. منار حسن

ده نص فاكس تم ارساله النهاردة للاعتراض على الاعتداء


الأستاذة الدكتورة مديحة خطاب عميد كلية الطب، جامعة القاهرة

تحية طيبة وبعد

مقدمته لسيادتكم الدكتورة منار حسين مدرس الآشعة بكلية طب القصر العيني، جامعة القاهرة، لتقديم شكوى بشأن ما تعرضت له من تحرش من الأمن اليوم الثلاثاء الموافق 12 يوليو 2005 حيث بدأ التحرش بمنعي من الخروج بسيارتي من الجراج بواسطة اثنين من رجال الأمن بالزي الرسمي وإغلاق الباب أمام سيارتي حيث طلبوا مني التوجه الى مكتب الأمن وحين رفضت فتحوا الباب ليوقفوني مرة أخرى لمدة نصف ساعة أمام باب الخروج الكائن أمام كلية الصيدلة.. حيث منعنى أحد النقباء من الخروج دون إبداء أي سبب سوى رغبته فى أن أتوجه معه الى مكتب أمن الكلية ولما رفضت ذلك أصر أن أنتظر حتى يأتي رئيسه في العمل الذي أصر بدوره على اقتيادي الى مكتب الأمن وحين رفضت مرة أخرى أصر على احتجازي بسيارتي عند الباب لحين مجيء مدير أمن الكلية اللواء محمود محيي الذي طلب مني بدوره الذهاب معه الى مكتب الأمن. وقد أصريت مرة ثالثة على عدم الذهاب وأصريت أن أتوجه الى مكتبكم فرفض وقال لي: لن تذهبي الى مكتب العميدة وأغلق البوابة بالجنزير والقفل ولم يفتح البوابة إلا بعد أن أطلعته على الكارنيه الذي ما كنت لأدخل الى القصر العيني أصلا إن لم أكن قد أظهرته عند البوابة عند دخولي، وسمح هذا اللواء لنفسه بالتعليق على صورتى بصورة تليق لا بسنه ولا وظيفته ولا مكانتي كعضو هيئة ندريس. إنني إذ أتقدم لسيادتكم بهذه الشكوى أطلب لقائكم غدا صباحا ومعي عدد من الزملاء أعضاء هيئة الترديس في جامعة القاهرة لنتداول فيما يجب عمله لوضع حد لمثل هذا التحرش الأمني السافر والذي فيه امتهان لحرمة الجامعة ومكانة أعضاء هيئة التدريس وتفضلوا سيادتكم بقبول فائق الاحترام مقدمته لسيادتكم

د. منار حسين مدرس الآشعة بكلية الطب جامعة القاهرة

نحن الموقعون أدناه من أعضاء هيئة التدريس وقد بلغنا ما تعرضت له اليوم الزميلة الدكتورة منار حسين من تعدى من قبل رجال الأمن بكلية طب القصر العينى، نرجو من سيادتكم سرعة التصرف فى الأمر بما يضمن محاسبة الضابط المذكور وابعاده تماما عن حرس الجامعة، حيث لا يمكن قبول مثل هذه السلوكيات التى تحط من صورة جامعتنا ومن كرامتنا جميع وسوف يحضر وفد من أعضاء هيئة التدريس ممثلين للكليات المختلفة بجامعة القاهرة لمناقشة الأمرمع سيادتكم باكر الأربعاء 13-7 .


لسه جاري جمع التوقيعات فأخترت منشرش أسامي لحد ما يثبتوا، أظن هيكون في خبر في المصري اليوم

WTF IS THIS TRUE?

حد يقوللي أن ده كلام جرايد و مش بجد أو وراه تفسير تاني، لو الكلام ده صحيح يبقى سياسة الفعص امتدت لبره المظاهرات كمان

islam online reports

إغلاق مقاهٍ يرتادها المثقفون بالقاهرة
القاهرة- وسام الدويك- إسلام أون لاين.نت/ 11-7-2005
الشمع الأحمر على باب مقهى زهرة البستان

ثمانون عاما هي عمر مقهى "زهرة البستان" الشهير بوسط القاهرة لم يتعرض خلالها لقرار إغلاق من جانب محافظ القاهرة حتى يوم السبت 9-7-2005، حيث قامت أجهزة المحافظة بوضع الشمع الأحمر على بابه، كما قامت بتصويره بكاميرا فيديو، بحسب شهود عيان.
القرار أثار غضب رواد المقهى الذي يرتاده كوكبة من المعارضين والمثقفين من الأدباء والفنانين التشكيليين تردد بينهم بقوة أن الإغلاق ما هو إلا محاولة من السلطة لتضييق الخناق على الناشطين "الإصلاحيين" الذين اعتادوا الجلوس على المقهى مؤخرا، وبدأت مداولاتهم تجذب العديد من رواد المقهى العاديين

I never understood why people enjoy the place but still closing a cafe for political is dumb.

الاصلاح الزراعي و العنف

لما اتكلمت قبل كده و قلت احنا على مشارف صراع طبقي حاد في ما يخص موضوع ملكية الأراضي و الاصلاح الزراعي الناس اتهمتني بالتهويل، مفيش شهر بيعدي من غير أحداث عنف مرتبطة بالموضوع و لا زلت عند رأيي ان في حاجة خطيرة بتواجهنا

أنا عارف أن الموضوع شائك و ما فيش عليه اتفاق، أنا شخصيا منحاز للي شغالين في الأرض

على العموم وصلني البيان ده على الايميل


دنشواي جديدة والجناة أبناء الإقطاعيين

محاكمة فلاحي ميت شهالة بمركز الشهداء

في واقعة تماثل وتتطابق مع حادثة دنشواي عام 1906 في كل التفاصيل عدا جنسية الجناة، تعرض فلاحو ميت شهالة بمركز الشهداء بالمنوفية لحملة من الترويع والإرهاب والإذلال على يد أبناء عائلة إقطاعية قديمة هم المستشار/ أحمد عزيز الفقي (رئيس محكمة) وأخوته صلاح ولمياء الفقي.

فبعد أن نجح ورثة السيد/ عزيز الفقي في استصدار قرار إداري من هيئة الإصلاح الزراعي بالمنوفية يقضي بتسليمهم مخزنا مقاما على أرض زراعية بحوض السطح بقرية ميت شهالة بمركز الشهداء بمحافظة المنوفية، قامت مباحث الشهداء بمداهمة منازل عدد من الفلاحين وساقتهم إلى مركز الشرطة وتم احتجازهم وتهديدهم بهدف إجبارهم على تسليم المخزن للمستشار/ أحمد عزيز الفقي إلا أن الفلاحين رفضوا ذلك وأوضحوا لرجال الشرطة أن الأرض المقام عليها المخزن هي أرض إصلاح زراعي وهي في حيازة الفلاحين منذ حوالي خمسين عاما وعليها نزاع قضائي بين حائزيها من الفلاحين وعائلة الفقي الإقطاعية، فضلا عن أن القرارات الإدارية لا يمكن تنفيذها بالقوة الجبرية، الأمر الذ أضطر أجهزة الشرطة للإفراج عنهم.

إلا أن الفلاحين فوجئوا بعد هذا بأيام معدودة بحملة من أبناء عزيز الفقي وأعوانهم بمصاحبة عدد من البلطجية تداهم حوض السطح وتطلق النار في كل اتجاه مستهدفة بث الذعر في نفوس فلاحي القرية ليسلموا مخزن الإصلاح الزراعي لهم في وجود لجنة من منطقة إصلاح زراعي المنوفية كانت قد صاحبت الحملة، لكنها غادرت موقع الصدام وعادت أدراجها بسرعة فور سماعها لدوي الرصاص الذي تصور أبناء عزيز الفقي أنه سيفزع الفلاحين ويدفعهم للهروب من الأرض ويمنعهم من مغادرة منازلهم مما يمكنهم من استلام المخزن والأرض المقام عليها.

إلا أن دوي الرصاص الذي أطلقه صلاح عزيز الفقي وأعوانه من البلطجية تحول إلى نفير جمع الفلاحين والفلاحات من كل أرجاء القرية. وخلال دقائق وجد أبناء عزيز الفقي وبقية طاقم الحملة أنفسهم محاطين بعشرات الفلاحين من ثلاث جهات فزادوا من إطلاق الرصاص وبدأوا في التقهقر إلى حيث جاءوا تحت ساتر من طلقات الرصاص في موجهة قطع الحجارة التي دافع بها الفلاحون عن أنفسهم مما أسفر عن بعض الإصابات في صفوف الفلاحين فضلا عن وقوع إغماءات بين بعض الفتيات.

وبعد هروب وتفرق أفراد الحملة تمكن الفلاحون من القبض على أحد البلطجية (سعيد السيد عبد المقصود من البدرشين) ومعه أسلحة غير مرخص له بحملها وتخص أحد أبناء عزيز الفقي حيث قاموا بتسليمه مع الأسلحة والطلقات الحية والفارغة للشرطة التي كان المستشار/ أحمد عزيز الفقي قد قام بإبلاغها (شفاهة) بالحادث. ففوجئ الفلاحون المعتدى عليهم بالشرطة – التي ساقتهم إلى القسم للاستماع إليهم كشهود – تعرضهم على النيابة التي أحالتهم بدورها بعد أخذ أقوالهم - ودون أخذ أقوال أقوال مقدم البلاغ – إلى المحاكمة بتهمتي الضرب بالحجارة ومقاومة موظفي الإصلاح الزراعي.

لم يتم إعلان الفلاحين بموعد جلسة المحاكمة فأصدرت محكمة جنح الشهداء حكما غيابيا ضدهم بالحبس سنة وغرامة ثلاثمائة جنيه لكل منهم، فقام الفلاحون بعمل معارضة في ذلك الحكم أمام ذات المحكمة وتحدد لنظرها جلسة 14 يونيو 2005 حيث قررت المحكمة تأجيل نظر القضية لجلسة 19 يوليو 2005.

جمال و بابا و الأربعين حرامي

I got this little political animation over the email.

it is made by The Black Mask

mildly interesting, I would like to see more of this stuff art and creativity are powerful tools and computers enable us all to be a as creative as we can be.

the video equates Israel/zionism with Jews as usual :-( dunno why we insist on this, sound like hate speech to me.

anyways enjoy it, 4megs of some funky M$ codec

نصيحة تقنية: problems in your feeds

بعض المدونات بها مشاكل تمنعها من الظهور في مجمع المدونات، شرح طبيعة هذه المشاكل موضوع طويل يتطلب شرح يعني ايه web و html و xml و atom و rss و شرح لأهمية المعايير القياسية على الوب

يمكن أكتب حاجة مبسطة في الكلام ده كله بعدين المهم دلوقتي أنه كل اللي بيكتب في برنامج Microsoft Word و برنامج مشابه و بعدين يعمل copy and paste في مدونته بيخرب مدونته لأن مبرمجي ماكروسوفت ولاد وسخة مش فارق معاهم المعايير و مصممين يبوظوا الوب و يخرتئوها

اللي عاوز يعرف اذا كانت تلقيمته (feed) مطابقة للمعايير ولا لأ ممكن يستخدم feed validator

و دي مجرد عينة، هتلاقوا كل المشاكل من tags زي o:p و st:city و حاجات زي كده اختراعات من عند مايكروزفت

على قد ما المشكلة بسبب برامج مايكروسوفت برضه كان ممكن blogspot تحوشها عنكم كل أدوات التدوين المحترمة بتساعد الواحد يطلع كود مقبول و تفلتر البلاوي بتاعت مايكروسوفت

sample of error messages I get when trying to aggregate posts.

links point directly to feedvalidator reports

وداعا Ed McBain

Ed McBain أو Evan Hunter 1926-2005

في زحمة المذابح فاتني خبر موت Ed McBain بالسرطان.

انا و منال بنحاول دايما نركز و نحتفي بالحاجات المشتركة مابينا، Ed McBain من أكتر الحاجات اللي بنتفق عليها، مهما قرينا أدب راقي و رائع بنرجع دايما لSteve Carrella و Mathew Hope و لا يمكن أبدا نختلف في الرأي مادام McBain هو الكاتب.

لا يمكن أروح سور الأزبكية من غير ما أرجع برواية واحدة McBain أيا كان رحت أعمل ايه أصلا، لا يمكن أسافر من غير روايتين ليه على الأقل.

زعلت قوي ليه يموت ويسيبني، طب لما أقراله كل حاجة أعمل ايه؟ الراجل بيكتب من الخمسينات و بقرأله بقالي 10 سنين.

أغلب الحاجات اللي بقراها بيصنفها المثقفين على انها هيافة، كوميكس و ستريبس، خيال علمي، فانتازيا و جريمة، في الأول ماكنتش بحب أدب الجريمة للدرجة الحاجات الكلاسيكية بتزهقني لكن الراجل ده حاجة تانية خالص، بيكتب procedural crime novels يعني واقعية شديدة على حاجة تفكرك بالسينما نوار.

أسلوب غريب تطور الشخصيات فيه بيحصل ما بين الروايات، يعني بتشوف أبو Carella بيتقتل و في الرواية اللي بعدها تلاقي Carella بقي بني أدم تاني، من علوش ممكن تفتكره مش مهتم بالشخصيات، بالمشاعر، تفتكره كتاب سطحي لكن لما تمشي معاه كتاب ورا كتاب تلاقي الجريمة مش مهمة بالمرة و الموضوع كله في الشخصيات. حتى ساعات الجريمة ما بتتحلش أو الحل بيكون معروف من الأول.

المجرمين و عند McBain مش عباقرة بالعكس ملخبطين أغلبهم مش أشرار لكن نادر ما يفكرلهم في عذر، الاجرام عنده اختيار الواحد بيعمله الشر فينا كلنا، المخبرين مش عباقرة بالعكس الموضوع كله أنهم دؤوبين بيعملوا شغلهم و نفسهم طويل، ما فيش قوالب أكتر مخبر كريه و عنيف و فاسد Olly Weeks شاطر جدا.

الشخصيات النسائية عنده أقل بكتير من الرجالة، زوجات و مجرمات صغيرات و شرطيات أدوارهم صغيرة لكن لما عمل تجربة أنه يحطهم جنب بعض بأنه مجرد يقص الحتت اللي عنهم و يلزقها جنب بعض من غير أى تحرير أو تعديل لقيناهم مش سنيدة بالمرة، صورة جبارة اتبنت، كل واحدة فيهم انسان حي ماليان قصص و تناقضات و معارك، و يمكن يكون أحلى مشهد كتبه بتاع العاهرة الحامل اللي بتولد في وسط القسم، المشهد بيبتدي عنها على ما توصل للولادة تلاقي عشرين راجل حواليها من السكارى اللي في التخشيبة للمخبرين و العساكر و الفراش (الوحيد اللي عرف يتصرف و يولدها). طلع مشهد عبقري عن الرجالة.

الحقيقة ده بالنسبالي موضوع Ed McBain الرجولة. (بكل المعاني التقليدية و الغير تقليدية، السلبية و الايجابية)، و دايما بحس معاه بأني شايف جدران السجن اللي أسمه الرجولة ده، كاراكترات عمرها ما بتسأل يعني ايه راجل أو ليه أنا كده. بعكس مثلا Marion Zimmer Bradley و تناولها للأنوثة كل شخصياتها بتسأل و تدور على اجابة، يا ترى أحنا كده مش بنحاول نفهم ولا ده شخصيات Ed McBain بس؟

بصراحة ماناقشتش منال في الفكرة دي قبل كده، يا ترى أنت شايفاه عن ايه؟

أهم من الشخصيات المكان، في روايات 87th Precinct المدينة Isola المفروض انها شبه New York، المدينة كائن حي أسطوري هي بطلة كل الروايات حتى اللي ماتكتبتش هي اللي خلت المجرم مجرم و اللي خلت الطيب طيب و اللي خلت الشرير شرير، McBain لازم يوصف الجو في كل مشهد لازم تعرق معاهم و تبرد معاهم (و طبعا الحر بيسرع تحلل الجثث و يبقي لازم الطب الشرعي يتحرك أسرع)، بيوصف كل حاجة العين عين مخبر بياخد باله من التفاصيل لكن الرك على اللي بيقرا لو عرف يفوت من عقلية المخبر يقدر يفهم المكان و الناس (حاجة المخبرين عمرهم ما بيلاقوا وقت ليها و يصعبوا عليك بسببها).

ما فكرتش أعرف عنه حاجة غير بعد ما مات أتاريه كاتب سيناريو The Birds بتاع Hitchcock و طلع كيروساوا عامل فيلم مستلهم من رواية ليه (ده لازم أشوفه طبعا).

أكتر كتب حبتهاله

أرامل Widows: أكتر رواية حياة المخبرين فيها بتتعقد و تتكعبل Carella أبوه بيتقتل و Eileen بتغتصب. لا يمكن ما تكرهش الضحية، راجل لزج و مع ذلك ستات كتير حبته

سم Poison: هتقع في غرام Marilyn الجميلة اللى مقطعة السمكة و ديلها و كل عشاقها بيتقتلوا، هتصعب عليك لما تطلع عاهرة هربانة من سجون المكسيك و قوادها اللى قتلته في الأرجنتين و من بعدها هتقضل تتابع بقلق Willis المخبر القبيح القصير اللي حبها ولازم يعيش بقيت حياته مخبي سرها

رومانسية Romance: رواية McBain الأقرب للثقافة و المثقفين (بعد الشر) فكرتني بأفراح القبة لنجيب محفوظ، برضه فرقة مسرحية كل شخصياتها متعفنة و نقد شديد للنفس الانسانية (و فيها سطر بأضحك كل ما أفتكره) على الجنب Kling (اللي كل رواية بيبقاله مغامرة عاطفية مختلفة من بعد Eileen ما سابته) بيدخل في علاقة متشابكة و قمة في الرومانسية مع طبيبة سوداء

كان في بنت صغيرة There Was a Little Girl: رغم اتفاقي أنا و منال على Ed McBain هي بتفضل روايات Mathew Hope غالبا عشان الجوانب الرومانسية و أنا بفضل 87th precinct عشان الحضور الطاغي للمدينة، لكن الرواية دي من أحسن روايات سلسلة Mathew Hope عالم عبثي غريب ما بين السيرك و الهيروين

لسه قدامي كتير لEd McBain أقراه مش هحس بموته بجد الا لما الكتب تخلص (زي ما بزعل و أفكر في Moris كل ماأقرأ Asterix).

وداعا Ed McBain و شكرا على أكتر من 50 سنة عطاء، و خللي حد يستجرأ يقول أدب استهلاكي ولا تافه قدامي

فيديو جديد من الأربعاء الأسود

بعد التفجيرات الوحشية (الله يخرب بيت الارهاب على الارهابيين) في لندن مكسوف شوية وأنا ببعت ده بس أتأخر قوي على جهازي

تسجيل تاني من أحداث الأربعاء الأسود 25 مايو 2005

المقطع من 1:15 الي 2:20 باين فيه الضرب اللي اتعرضتله أنا و والدتي

another video of the events of black wednesday 25th of May 2005

the sequence from 1:15 to 2:20 shows part of what happened to me and my mother that day.

تسجيلات سابقة

previous recordings

حركة متخلفين من أجل التغيير

لسبب ما لسه الناس بتتخانق على موضوع مظاهرة كنس السيدة و كنيسة العذراء، ناس بتشتم و ناس بتدافع و ناس بتحلل و تذكر ايجابيات و سلبيات و هيصة و طبعا كفاية الغلابة لبسوها مع أنهم ماكانش ليهم دعوة

المهم من أسبوعين أمي كتبت رد على الموضوع ده في قائمة بريدية (معرفش أنه واحدة متبطولهم و تستخدموا حاجة بتبان في جوجل يا أخوانا) و كنت فاكر الموضوع عدى بس لما لقيت الدستور و الفجر كاتبين قلت ننشر رد ماما و بالمرة نعلن عن تأسيس حركة متخلفين من أجل التغيير.

الحقيقة من أحسن الردود كان رد ميسرة اللي اتمسح مع مدونة سينماتوجراف يا ترى عندنا منه نسخة؟


Laila Soueif said:

We are the motakhalefine who organized the Sayeda Demo

Attached you will find a clarification concerning the demonstration at el-Sayeda for which some people have criticized Kefaya, despite the fact that Kefaya had nothing to do with organizing this particular protest.

نشرت الأستاذة فريدة النقاش مقالا فى جريدة المصرى اليوم بتاريخ 21/6/2005 تنتقد فيه بشدة حركة كفاية بسبب مظاهرة الأربعاء 15/6/2005 فى السيدة والتى كان شعارها "تعالوا نكنس عليهم السيدة"، كما نشر الأستاذ خالد الفيشاوى نقدا مماثلا يتم تداوله من خلال الإنترنت، وربما كان هناك كتابات مماثلة لم تصل إلى علمى، وفى هذا الصدد يهمنى أن أوضح الآتى:

  1. حركة كفاية لم تكن هى الداعية لهذه المظاهرة، بل أن فكرة هذه المظاهرة بدأت من مجموعة من الأصدقاء (من بينهم كاتبة هذه السطور) لا يمثلون حركة كفاية -ولا حركة أى حاجة تانية- ثم لاقت الفكرة استحسان مجموعات مختلفة (لم تكن بينها كفاية) فتبنتها تلك المجموعات. فإن كانت مظاهرة السيدة جريمة ودليل تخلف أو انتهازية أو غير ذلك مما أطلق عليها من نعوت، فلا ذنب لكفاية وهى بريئة من الجريمة، وقد رأيت أن أكتب هذا التصحيح حتى لا تتهم حركة كفاية دون جريرة بجريمة أنا إحدى المسئولين عنها.
  2. نشأت فكرة هذه المظاهرة أصلا من هذا الكاريكاتور للأستاذ صلاح جاهين

    كان هذا الكاريكاتور ختاما لسلسلة عن هيئة التليفونات والشكوى منها ...الخ
  3. رمزية الموضوع، والنكتة فيه، كل هذا كان واضحا فى الدعوة إلى المظاهرة كما نشرت على http://www.manalaa.net كما كان واضحا أيضا من المسئول عن الفكرة: علاء سيف، منال بهى الدين، عمرو غربية، نورا يونس، ليلى سويف، أمال عبد الهادى.
  4. لا أفهم سر انزعاج بعض ممن علقوا على المظاهرة من أن روزاليوسف إتريقت عليها، فلا أظن أن روزاليوسف فى عهد رئيس التحرير الحالى لها أى أهمية، ويمكن لمن يهمه الأمر أن يعود إلى أعداد روزاليوسف إبان أزمة الكشح وسيجد أنها إتريقت وقتها على شهادات ضحايا التعذيب فى الكشح، وبالذات على شهادة طفل(سنه 14 سنة) ممن تم تعذيبهم فى الكشح.

ملحوظة أخيرة: لامنى بعض الأصدقاء ممن أعجبتهم الفكرة على أننا كتبنا اسمائنا على الدعوة واعتبروا هذا نوعا من التفاخر، وأؤكد لهم أننا لم نقصد التفاخر، وإنما لم نكن متأكدين أن تلقى الدعوة قبولا، فأردنا أن نتحمل مسئوليتها بالضبط حتى لا يحدث ما حدث وينتقد غيرنا بسببها، ولكن يبدو أنه لا يغنى حذر من قدر فى التعامل مع "النخبة" المصرية!!

ليلى سويف فى26/6/2005

Welcome Shadowfax

today is the أربعين of my poor nibbler, after 40 days of mourning I think I can afford to move on.

so I'm now te proud owner of Shadowfax
Shadowfax open Shadowfax closed

yes I got me a new laptop yaaaaaay, this means I'll be adding more wifi hotspots soon, it also means I'm in debt till next year but hey shadowfax is worth it.

wikipedia has this to say about Shadowfax

Shadowfax is a mighty horse of Rohan, the chief of the Mearas, tamed by Gandalf and reluctantly granted as a gift to him (after Gandalf had borrowed him for some time) by King Théoden of the Rohirrim. No Man could tame Shadowfax. He would not tolerate a bridle or saddle, and only carried Gandalf by choice. The great horse also bore a hobbit, Pippin, for a short time during the War of the Ring.
Like the other Mearas, Shadowfax was a grey/silver stallion, and could understand the speech of Men. He was also seemingly fearless, and could run faster than any other horse in Middle-Earth.
Shadowfax is thought to have passed West over the Sea with his master but this is unclear in the works of Tolkien. In French, he is known as Gripoil

Asus have a slightly different opinion

how popular is this blog

now I usually enjoy inflating my ego, being told my blog is important sure is flattering but watching EgyptianSandMonkey taught me a bit of humility, if I let my ego run free I'm bound to get delusional.

so in the interest of painting a realistic picture I decided to analyze my webbrowser logs. I usually don't do that, I only look at performance metrics but I had to know how popular is manalaa.

I used a couple of loganalysis tools, did not like the way they work and decided to count on my own, if anyone is interested in knowing what analog and webalizer had to say about it just ask.

Quick Analysis of Manalaa.net June 2005 traffic

Hits

Successful GET Hits
542509
Successful POST Hits
6862
Other Successful Hits
938

impressive isn't it? if I was an impostor I'd run around screaming HALF A MILLION HITS PER MONTH but we all know that while is factually correct is misleading, lets take a closer look

Overhead

Administration overhead hits
2515
BOTS
15445 (2001 of them for robots.txt)
Visit to Atmo2Rss gateway by aggregator
66632
Favicon.ico
3884
Site Logo
24995
CSS
82692

thats quite large overhead when you think of it around a third of the hits. note though that I'm too lazy to avoid overlap, for instance some of the hits on the logo might be by bots and so are counted twice.

The Aggregator

the Aggregator had 26962 visits last month.

note that one does not need to visit the aggregator pages, most people are probably using the sidebars which appear on all pages.

so it is anyone's guess how popular the aggregator really is (maybe other bloggers can tell us how many hits they get referred from manalaa.net).

Main Page

front page hits
14143
site rss feed hits
3451 (excluding hits from the Manalaa aggregator itself).

now that's not much, and average of 471 visits to the front page per day, keep in mind alot of them are just here to check the aggregator and not to check manalaa.net.

but it's not bad either specially when you consider that We don't update this blog daily.

the RSS number is significant though, considering that very few Egyptians know about RSS and RSS aggregator, but then again being part of the FOSS community means I deal with tech savvy people.

Multimedia

files/*
264941
thumbnails
162106
photos
48641

most of the media files I serve are on the files/ subdirectory, more than half the hits (and most of the bandwidth) is due to images.

Politics

Never Forget pdf
1715
Zeitun protest banner
7448
Lazoughly protest banner
12078

direct links to these three files where mass distributed by email, they probably had higher visibility since many posted copies instead of links.

Writing

Hits on full articles
31246
Hits on Sayeda protest advert
3550
Hits on my May25th account
833

this is the true measure of the popularity of the blog, how many people bother to read the full text and check the comments.

so is that the number AVERAGE OF 1042 READERS EVERY DAY

well thats still not accurate, how many repeat readers who just came back to check comments? how many arrived via google while looking for something else (the lack of properly encoded arabic websites gives manalaa very high ranking), for instance the weird post about the Linux sicko (الشباب المصري و الجنو لينوكس و التهتهة) is one of the most popular posts just because it has the word سكس.

drupal claims only half of those who visited the sayeda protest advert where unique readers the rest where repeat visitors.

I would say according to drupal statistics that on average a post on this blog gets 1000 unique readers, thats a big rise before the 25th of may it used to be 200 directly after black wednesday it became 400, when this blog was used to advertise political events it became 800, when I started distributing the URL on leaflets it became 1000

so did I answer the question?

not really, I would love to take a look at wa7da masrya's logs and at misrdigital and maybe one of the popular but not particularly political bloggers.

finally there is the question of influence, obviously my blog is being read by many activists and journalists, I like to think blogs in general where influential in attracting more young people to the protests.

might analyze May's logs, but I don't think I'll do the whole exercise again, I'll probably just trust analog next time.

مظاهرة امبابة: ضد الفساد و الاستبداد

لا للتجديد.. لا للتوريث.. لا للعسكرة

الحملة الشعبية من أجل التغيير (الحرية الآن)

دعوة للتجمع والتظاهر

الأربعاء 6 يوليو السابعة مساء

موعدنا في امبابه شارع الوحدة – محطة السلم بالقرب من تقاطع شارع الوحدة مع شارع نادي امبابة الرياضي

يمكنك ركوب ميكروباص من الكيت كات

تحية لنضال القضاة

ليستمر كفاحنا من أجل التغيير السياسي والدستوري

وليصل صوتنا الى الشعب المصري في كل مكان

hamla.net
epc4change@yahoo.com mailto:epc4change@yahoo.com

مظاهرة الزيتون

كان يوم متعب اوي، و غريب شوية. بما أن نص مجموعة الانترنت المستقلة اللى ماتتسماش ما جووش، ادبيست أنا فى تلات تربع شغل البوسترات من قص و لصق و كتابة و تلوين. خلصت معظم البوسترات لكن كان نفسي أفنن فيهم شوية. قابلنا وائل خليل عند مركز هشام مبارك ماحنا لازم نروح بعربية، ما ينفعش نركب المترو بالأعمال الفنية دي.

السكة معقولة مش زاحمة، قابلنا عربية تانية فيها زملة رايحيين المظاهرة برده، يشوفونا و نبتدى نكلكس كأننا رايحيين ماطش كورة..تيت تيت تيت تت تيت..تيت تيت تيت تت تيت

نوصل شارع طومان باي و نأخده من أوله، شوية و تبان تجمعات نشطاء الأمن المركزي اللى نازلين معانا المظاهرة. كمية مش طبيعية من عربيات الأمن المركزي، ده غير ظباط البوليس و الظباط اللى بلبس ملكي. عربيتين مطافي فى شارع جانبي..و كل ده و لسه ما وصلناش قرب الكنيسة.

وصلنا بدري و ما كنش في حد واقف أصاد الكنيسة، قلنا نلف لفة كمان و نركن لكن على بال ما لفينا كانوا قفلوا شارع طومان باي، ركنّا في شارع جانبي و مشينا في شارع السنان (كنيسة العدرا عند تقاطع السنان و طومان باي). قبل ما نوصل طنط ليلى اتصلت و كنا سامعين أصوات الهتيفة حواليها..خمس دقايق و نبقى عندكوا.

نوصل التقاطع نلاقي مجموعة صغيرة ما تزيدش عن تلاتين و قفة فى شارع السنان و حوليها كوردون أمن..البوليس ما سبهمش يقفوا جنب الكنيسة! أللاه؟ أومال فين الهتيفة اللى كنا سمعينهم عالتليفون؟؟ فين طنط ليلى؟؟

نتصل بيها تاني فنسمع صوت الهتيفة تاني و نفهم ان فيه مظاهرتين مفصولين عن بعض تماما. علاء يفهم منها هما فين بالظبط و يروح في بعثة استطلاعية مع وائل خليل و جوش من العروبى. ننضم للمظاهرة اللي هناك وللا هما اللى ييجوا؟ هنا مكان المظاهرة المعلن عنه..بس هناك حوليهم عمارات كتير و الناس وقفة بتتفرج وده اللى أحنا عايزينه أن الناس تشوفنا، و بعدين ماهما وقفين برضه في طومان باي مش بعيد اوي عن الكنيسة (يطلع في الآخر أنهم كانوا بعيد عنا بحوالي 50 متر بس لكن كان في طبقات من الأمن المركزي خللتنا منحسش بيهم خالص).

اتفقنا أن احنا اللي نروح لهم من غير منستنى البعثة الاستطلاعية ما تيجي بالأخبار. نبتدي نتحرك عالطول الأمن المركزي يعمل حوالينا كوردون و يتحركوا معانا. اسمع واحد من الظباط بيكلم ريسه عاللاسلي "متخفش يا باشا متحوطين يا باشا..أحنا محوطنهم كويس يا باشا"

يمشونا في شوارع ضيقة و العربيات راكنة فيها عالصفين، بالعافية يمشي فيها تلاتة أو أربعة بالعرض (طبعا التلاتة أربعة دول منهم اتنين من الأمن المركزي واحد عاليمين و واحد عالشمال)، و يفضلوا يحودوا بينا كل شوية. اكلم طنط ليلى واقولها أن أحنا جايين لكم لكن الأمن قاعد بيلف بينا فى سكك غريبة.."لو موصلناكوش كمان شوية ابقوا اتصلوا اطمنوا علينا". لسه ماشيين في شوارع ضيقة، نحود تاني واحس انهم حيخدونا على شارع سد و فين يوجعك يا معلم.

الناس رفعت اليفط و ابتديت تهتف..و يبتدي الناس اللي في الشارع يقفوا يتفرجوا، أسأل واحد من المتفرجين على اسم الشارع، ما يعرفش لكن اللي جانبوه يقوللي. شوية و نوصل عند مجموعة من المتظاهرين. هى دي وللا دي مجموعة تلتة؟؟ حواليهم أمن مركزي كتير زنقنهم في مكان ضيق عالناصية متبعين تكنيك الفعص على رأي وائل عباس زي في مظاهرة لاظوغلى.

أعدي الكوردون وأدوّر على علاء أو طنط ليلى أو وائل خليل، لاقيت علاء و اطمنت و ابتديت أصور المظاهرة. كان في ناس كتير بتتفرج علينا من الشابابيك والبلكونات

جمهور مظاهرة كنيسة العذراء جمهور مظاهرة كنيسة العذراء بالزيتون

و ناس كتير في الشارع لكن الامن مش سايبهم يدخولوا

الناس نزلت الشارع

لكن في شوية عرفوا

وحوه جديدة كتير

طبعا الولاد الصغيرين ماكنش عندهم مشكلة في الدخول و الخروج من كوردون الأمن، و كانوا معجبين اوي بالأعلام و كل شوية يجي ولد و يطلب مني علم.

علم مصر

جه ولد و سألنى "هو جاي؟" "هو مين؟" "حسني مبارك..لما يجي هنضربه!" امسك نفسي من الضحك و اقوله "لاء مش جاي" شوية و يشتد الهتاف في محاولة لاختراق كوردون الأمن و نزول الشارع يجي نفس الولد يسألني بحماس "هو جه و للا ايه؟"

محاولة الاختراق و النزول للشارع منجحتش اوى، لكن المجموعة الصغيرة اللي نزلت الشارع و قفت اتكلمت مع شوية ناس و وزعت منشورات فيها أسامي و عناوين و تليفونات جمعيات حقوق الأنسان اللي شاغّلة على موضوع التعذيب و بعض مواقع الصحافة الشعبية و في ضهرها شهادات من ضحايا التعذيب، ودخلت اللي عايز ينضم للمظاهرة، و في نفس الوقت البوليس قرر يديينا مساحة أكبر نقف فيها و يبطل فعص فينا احسن ننجح و ننزل الشارع.

بقى عندنا فرصة مثلا اننا نتعامل مع سكان العمارة اللي كنا واقفين تحتيها اللي نزلوا جابولنا مية و وقفوا يتكلموا معانا و طبعا وزعنا عليهم المنشورات برضه

الميه تروى العطشان و الكلمة تروى القلقان

و سمعيت أن في بنت من سكان العمارة حدفت الأمن المركزي بكوباية ازاز لمل حاولوا يهجموا على المظاهرة من الجنب و يفصلوا ما بينا و ما بين مدخل العمارة.

بعد ساعتين (عالساعة 8) انهينا المظاهرة و عرفنّا الموجودين بمعاد و مكان المظاهرة اللي جاية..هتفنا "المظاهرة اللي جاية..يوم الأربع..في امبابة..شارع الوحدة..محطة السلم". أنا شايفة انها فكرة كويسة اوي اننا كل مرة نقول على معاد و مكان المظاهرة اللي بعدها، لأني فجأة لقيت واحد بيسلم علي و يقوللي انه اتعرف علينا في مظاهرة شبرا..افتكرته كان من الناس اللي وقفت تتناقش معانا بعد المظاهرة.."اااه اذيك؟" سلميت عليه بحرارة و عرفت منه انه جه مظاهرة لاظوغلي بس معرفش يشوفنا. علاء برضه اقابل اتنين كمان من جمهور مظاهرة شبرا.

واحنا ماشين سكان العمارة ودعونا من الشبابيك و البلكونات، راحت شوية بنات زغرطوا و كلنا سقفنا و هتفنا هييييه


طبعا اليوم ماخلصش..

ابتديت الناس تروح، معظم الناس مشيت في اتجاه المترو، و احنا مشينا في اتجاه عربية وائل و قابلنا رجل شاف جزء من المظاهرة و قعد يتكلم معانا لحد ما جلنا تليفون أن البوليس ضرب ناس من اللي مروحين عالمترو. قررنا نروح لهم (شكرا وائل و إيهاب و اسفة اننى بالغت في رد فعلي).

و احنا ماشيين لقينا كتيبة أمن مركزي جاية من مكان المظاهرة و ماشية في اتجاه المترو..مشينا وراهم. شوية و لقينا ناس من اللي كانوا معانا في المظاهرة، فيه ايه؟؟ محدش عارف بالظبط بس الأغلبية رأيها أن في شوية شباب هتفوا راح البوليس بدأ يضرب. في حد جراله حاجة؟ الأصابات مش خطيرة على حد علمي. في حد اتمسك؟ اتنين تلاتة لكن سابوهم في ساعتها.

لمحنا طنط ليلى و قررنا نروح معاها بالمترو. يبدأ الشد و الجذب..البوليس يحاول يمشينا من شوارع جانبية علشان ما حدش يشوفنا و لا حد فينا يحاول يهتف تاني..واحد من سكان المنطقة يحذرنا أن الشوارع دي ضيقة و ضلمة و ممكن يبعتلكوا ناس من الحزب الوطنى يروقكوا..نقولهم لاء احنا هنمشي في النور وسط الناس. شوية و يتكرر نفس الحوار تاني نشوف سور مترو الأنفاق و نوافق..صاحبنا اللي من المنطقة يمشي معانا و يسحب معاه ظابط علشان كده محدش يقطع علينا الطريق، يمشي معاه الظابط شوية و بعدين يفلفص و يفلت منه قبل نص الطريق.

نوصل الشارع الموازى للمترو..شارع مقطوع و ضلمة، صاحبنا كان عنده حق. المهم وصلنا المترو بالسلامة و ركبنا ونهينا اليوم بغنا فى المترو، غنينا كفاية وغنينا أغاني الشيخ امام

كفاية كفاية كفاية

و وزعنا على ركاب المترو منشورات برضه

عايزه ثورة يا بلادي

جينالك يا أم النور، عاوزينه يرحل و يغور

contrary to common belief kefaia did not organize the zeitun church protest.

in fact kefaia did not organize anything since the candles protest, why this is so hard for reporters to grasp is beyond me, makes you wonder how accurate their reporting of anything is.

more photos

we arrived early to inspect the place since we had no chance to reconnaissance earlier, security forces where deployed all over Toman Bay street, five minutes later they block the two major streets that pass by the church.

in front of the church we see a small group of protesters cornered by security, I get a phone call from my mom I hear chants and slogans around her, but the protesters here are all quiet!!!

turns out we where split into at least two groups, none of us knew the area well, we had a hard time finding out where the other group was, security directed us through a long winding path when we finally arrived we discovered the two groups where only about 50 meters apart on the main street (Toman Bay).

جمهور مظاهرة كنيسة العذراء بالزيتون جمهور مظاهرة كنيسة العذراء الناس نزلت الشارع
so by the time I arrive the demo had already started, we where in the middle of a very busy intersection with big residential buildings overlooking us, families gathered in the balconies to watch us, some went down in the streets but police prevented them from joining.

علم مصر اه يا مصر واه يا مصر يا بلدنا يا وسية
We decided to use the flag of Egypt as the central visual theme of the demo, so we bought 50 small flags and a big one, I quickly distributed the 50 small flags, found out I forgot the large flag pole in the car :-(

جينالك يا أم النور
This demos big box had the colors of the flag and the moto of the demo, we carried it around and near the end put it on top of a kiosk so it would remain visible for a while after the demo (same as we did in Sayeda).

يلا بقى شغلوا الابداع
This time Youth For Change had innovative posters and banners too (good to know we are not the only ones doing this), I'm very proud of our christian crosses and islamic star banner (manal did a good job with the colors kaman, but people still missed the point waaaa2 ;-(

I went outside the cordoned area to try an involve more people, we distributed leaflets about torture and URLs for blogs.

امسك منشورات
security tried to limit the space we had again, the few of us who where outside tried to encourage the demo to hit the street, after a few minutes of pushing security a smart amn markazi officer had the brilliant idea of giving the protesters more space on the curb instead of having them in the street.

that amn markazi officer was operating on his own, he fought with the plain clothsmen of state security and ordered them to move away from the protesters (they probably rank higher than him but he managed to enforce his will).

tab3an this absorbed the protesters tension, we had a very big space to protest in, and we suddenly got access to two buildings, some of the tenants went down to talk to us (some of them where forced out of their flats by the state security photographers who used their balconies to record all our moves).

الميه تروى العطشان و الكلمة تروى القلقان
we had a constant supply of water, the water there sucks, it has a huge amount of chloride (or is it chlorine) content, should be the theme of another protest.

at one point the officers decided to cut our water supply and separate us from direct contact with the audience, they tried to move the central security soldiers between us and the buildings, this lead to a small skirmish, the young protesters still boiling over what happened in lazoughly and the many new young faces from al ghad boiling over what happened in the court on tuesday jumped on the soldiers, the smart amn marakazy officer threw himself in the face of protesters and shouted at us not to touch his soldiers (that was the first time in my life I see an officer risking harm to protect his soldiers, whoever made the decision to send this guy knew what he was doing), we had to stop tab3an, but we negotiated with him and he ordered the troops back, we retained our water and audience supply.

outside few protesters where leading discussion circles with the people, after 30 minutes of discussion we got a group of National Democratic Party members two in expensive suites and one guy in a galabeya joining in the discussions and trying to convince us that there is no one on earth who can replace mubarak, that this country did not and will never have anyone better (yet somehow we are the ones who get accused of shirk), one of the protesters started pointing out at each and every male present including all the security officers and generals and saying how is he better than kol dol, he was effective and moved the people to murmur.

after failing to thwart us the NDP used a new technique, they engage you in a discussion to the point where you don't notice your surrounding then start pushing you away from protesters, we had to drag people back several times.

this is Zakareya Azmi's district, the guy is too smart to use thugs or deploy the middle finger.

الدين لله و التعذيب للجميع
one of the goals of this protest was to encourage more young christians to join us, I was told Al Kosh7 is still fresh in their minds, my crosses and stars banner was about Al Kosh7, we did attract at least one group of young christians who came down to talk to us.

they discussed the banner with me and said do you really know what happened there, do you really care? I told them the officers responsible are the same officers who tortured my dad while he was in prison, off course I care, everyone cares.

we explained how this movement is new, we explained how it is a loose coalition, they asked about the Islamists among us, and we explained how many of us disagree with them on almost everything but we share the same demands for democracy, the end of this regime and the end of torture, we explained how it is important for them to join us to balance the other forces and to make sure that whatever change we achieve reflects their concerns, how they need to accept the different views even if they completely disagree with them but they should also speak out and discuss what they don't agree with.

We listened alot and talked alot about how we organize and move, I invited them to check the blogs.

وحوه جديدة كتير الكشك
among the protesters I met two new but familiar faces, they where from shobra, from the people we talked to on the post protest discussion, I was so happy to see them with us I embraced one of them, al ghad radio interviewed them but I had no chance to hear it.

Al 3amal the islamists among us this time did a great job IMO in showing how islamists are not such a scary monster (I'm still a bit worried and I'm sure the christians are still worried but I believe they want freedom and democracy).

and to those who are wondering al 3amal are the only group that really adopted this protest and promoted it, the little speech they gave they cleared with us beforehand.

ابن الوسخة حرامى الكاميرا
I saw my general again (ابن الوسخة مش هيحس على دمه و يحل عن المظاهرات بقى) I pointed him out again for the cameras, we chanted about state terrorism, informed him that we can see him and we are not about to forget his crimes, etc, he gave me a threatening look bas kosomien omo I'll have justice one day.

at the end of the protest while we where leaving our balconies audience cheered us, tab3an this raised morale and the girls gave a big za3'routa and we all clapped and shouted heeeeeeeeiiiiih.

after the protest dispersed we found security running in the direction of protesters, I'm not sure what happened exactly, seems security wanted us to walk in dark secluded roads to avoid binging more attention to us, some of the youth for change folks started chanting or raised their banners, so security attacked them and beat them hard, we went after them, tried to calm everyone down and get everyone into the metro so we could go home safe.

we went into one car with a bunch of youth for change, and al ghad youth, dunno who started this but we suddenly began singing kefaia kefaia kefaia, and singing sheikh imam songs, I got the big Egypt flag out and started waving it, we distributed leaflets.

كفاية كفاية كفاية مصر يا أم البلاد عايزه ثورة يا بلادي
it was very energetic, in the beginning we used to stop when the train stops to avoid attracting security's attention, but I thought this made us look like cowards and continued the singing until the end, we really felt free at that moment, and tab3an attracted alot of attention.

to the fucking sickos who think we do everything for media attention, there was no media in the metro, there was no one but fellow citizens, we did not care about media, or even the risks, we sang till we all lost our voices (I'm sure we sounded terrible) and we meant every word we sang.