You are here

شرقاوي: قضية في 8 ساعات.. عن اختطافي وضربي وتعذيبي

Primary tabs

follows Sharkawy's testimony of what happened to him last thursday, how he was kidnapped, beaten and sexually abused

update: english translation can be found here

قضية في 8 ساعات.. عن اختطافي وضربي وتعذيبي

لحظات الخوف والفزع الشديد بحياتي كثيرة ولكن ليس من بينها اطلاقا هذه اللحظات التي تلت خروجي من نقابة الصحفيين يوم 25 مايو 2006 الساعة السادسة مساءا لأركب سيارة إحدي زميلاتي لتوصيلي إلى محطة القطار حتى أستقل القطار إلى الأسكندرية لرؤية أهلي بعد فترة ليست بالقصيرة – 30 يوم – خلف القضبان بسجن طرة تحقيق.

السيارة توقفت في إشارة تقاطع عبد الخالق ثروت مع شارع طلعت حرب، لم أنتبه كثيرا في البداية ولكني انتبهت مع صرخة الزميلة وهي تقول "مين دول". التفت حولي ومن خلف زجاج السيارة وجدت عشرات من رجال بملابس عادية يحاولون فتح الباب. قفز إلى ذهني تصور وحيد وفي خلال ثوان معدودة.. رجال أمن الدولة جاءوا ليقوموا باختطافي.. رميت ما كان بيدي داخل السيارة وفتحت الباب لأجدهم وبوحشية يقتادوني إلى مدخل آخر عمارة بشارع عبد الخالق ثروت قبل التقاطع مع طلعت حرب. وبدأت حفلة منهم لتقديم أنفسهم لي، بدأوها بالأيدي سريعة ومتتابعة إلى أن قام أحدهم بضربي برجله إلي أن وقعت على الأرض.. كانوا حوالي عشرون شخصا أو يزيد وكانت ضرباتهم متتابعة وبدون تخطيط مما دفعهم إلى ضرب أقدام بعض ويرجع هذا إلى أنهم جميعا كانوا يودون القيام بأي شيء يدعمهم أمام رؤسائهم. لم أرى من الوجوه سوى ثلاثة أشخاص، ولأنني أعرف وجوههم من قبل وسبق لي رؤيتهم كثيرا في المظاهرات. الأول هو من ظل لدقائق كثيرة يسبني بأحط وأقذر الكلمات وأعتقد أنها تشبهه كثيرا، وهو أيضا أول من ركلني بقدمه وبدأت حفلة التسليم بالأرجل. كانت لحظات بها كثير من الألم كثير من السب والضرب.

الثاني أحد ضباط الأمن العام على ما أعتقد بعد ما رأى الدماء تسيل بغزارة من أنفي وفمي حاول أن يوقف الضرب إلا أنه فوجئ بمنعه، كل هذا كان و أنا ملقى على الأرض و تقابلني أقدامهم لترسل لجسدي بعض الآلام.

الثالث أكثر من قام بضربي و هو أيضا من قام بسحبي على الأرض و السلالم إلى أن وصلت على باب عربة ميكروباص زرقاء شرطة و ظل يضربني و سأل عن الموبايل الذي كان معي أثناء وقوفي بالجمعية العمومية بنقابة الصحفيين. كانت أغلب شتائمهم تتلخص في سبي و أمي و أبويا.. ركبت السيارة خلف السائق مباشرة و ركب هو أمامي و ظل يضربني في وجهي بقوة و بسرعة شديدة.

لا أستطيع أن أقول بأنني ظللت صامدا صامتا لفترة طويلة أثناء ضربهم لي في مدخل العمارة، بعد أن طرحوني أرضا وجدتني و بدأ نزيف من وجهي ظللت أتأوه كثيرا لا أعلم لماذا و لكني خفت و من حقي تماما أن أخاف – الخوف و الفزع شعور أنساني على ما أعتقد – أن أموت على أيديهم و لا يعلم عني أحد.

بعد ركوبي السيارة فوجئت بهم يأمرونني أن أضع رأسي بين ركبتي، بالطبع امتثلت لما قالوه و ما أن فعلت حتى وجدتهم يضربونني بكل قوتهم على ظهري.

أستطيع القول هنا بأنني صمتت تماما إلى أن قالوا بأنهم وصلوا و أنزلوني من السيارة وطلعوا بي 3 درجات سلم ثم سلم ضيق نسبيا ثم وجدتهم يقتادوني عبر طرقة واسعة ثم إلى سلم آخر و في النهاية رموني داخل غرفة و بدأ الضرب مرة أخرى.

في الشارع و مدخل العمارة قدرت الضرب والسحل لمدة لا تقل عن 20 دقيقة، في الشارع أيضا الضرب كان في أي مكان من أي حيوان موجود و هذا كان يدفعهم إلى ضرب أرجلهم بعضهم البعض مما كان يصب في مصلحتي من تقليل للضرب – أحيانا.

في المكان الذي أقتادوني إليه سمعت صوت أحدهم يقول: "اقفل إشارة جاردن سيتي و متعديش حد عشان عربية البيه المأمور" عرفت لحظتها بأنني في قسم شرطة قصر النيل حيث لا توجد أقسام بجاردن سيتي غيره والسلالم التي صعدت عليها تشبه تقريبا نفس السلالم بقسم قصر النيل.

في القسم الأمر كان مختلفا. الضرب كان بتركيز أكبر على مناطق معينة و بشكل يدل على أحتراف في ممارسة التعذيب و إظهار دلالات السادية.

بدأوا بترديد كلمة واحدة "إيه اللي جاب دين أمك النهاردة – إيه اللي نزلك"، وبدأوا بعدها في الضرب بمختلف أنحاء جسدي إلى أن قال لهم – من حولي – خلعوه البنطلون. فكوا أزرار بنطلوني في عجالة وقال "خول ولابس سلب ملون" بداخلي كنت أضحك إلا أن حالي واصابات وجهي والعصابة التي وضعوها على عيني منعت وجهي من التعبير عما بداخلي وظهوره لهم. بعدها قام بتدليك الخصية اليسرى وعلى ما أعتقد باستمتاع شديد، كان الألم مبرحا وأستمر في ذلك ما يقرب من 3 دقائق و أنا مستمر في الصراخ حتى يتوقف وألتقط أنفاسي. نزع بعدها السلب "underwear" ومزقه تماما و ظل يضربني في مختلف أنحاء جسدي ثم أمر بأن أنحني، لم أنحني ولكنهم أرغموني على ذلك و قام هو صاحب الصوت الأجش الغاضب بوضع ورقة بمؤخرتي. وظلوا في مهمتهم بضربي إلى أن سمعته يقول "أرفعوا له البنطلون..لعن الله الناظر و المنظور" عندها قدرت كثيرا أن يكون الأنسان قد مر على محطة الإيمان في وقت من الأوقات.

بعدها سألوني عن المبلغ الذي وجدوه بجيوب بنطلوني و هل أعطاني إياه دكتور هاني عنان فقلت بأنني قد أقترضته من الصديق محمد طعيمة. سألوني بعدها عن أمي وأفادوني بأنها مريضة بالأسكندرية وبأنها ستموت قبل أن تراني لحظتها شعرت بالندم لعدم سفري إليها بعد خروجي من السجن مباشرة. جاء بعد ذلك بقليل شخص أخر وأعتقد أنني أعرفه تماما و قال لي: "عرفت يا **** إنك مش تساوي حاجة و لو عاوزين نجيبك هنجيبك .. هنجيبك في 3 دقائق.. يا ابن الوسخة".

سكت و لم أدر بأي شئ آخر وتقريبا انتهى الضرب ثم قال لي نام على بطنك ثم وقف على ظهري و قال "يا ولاد **** طول ما أنا موجود في مكتب المكافحة هطلع دين أبوكم وكلكم متساووش بريزة".. ساعتها فقط علمت بأنه أحد المرضى المسمون بضباط أمن السيد الرئيس "أمن الدولة سابقا".

ثم زاد في قوله "النهاردة إيه اللي نزلك يا ابن ****، آه صحيح أنت مش هتفت بس عاملي مهم وبتسجل مع الصحفيين والفضائيات.. ثم قال أخيرا، أنا جبت لك العرص التاني جنبك أهوه في الأوضة التانية. سألته: "مين؟" قالي الخول بتاع عصام الاسلامبولي. فرديت وسألته مين مش عارف. فقال "كريم الشاعر" عاملين لي بلطجية علينا. ماشي المرة دي بقى قضية ومش هتشوف الأرض تاني.. وأمك هتموت من غير ماتشوفك.. انتهى كل كلامه وأمرني بالجلوس وظللت لمدة تزيد على الساعتين جالسا أخاف أن أفرد قدمي فيضربني من بجواري إلى أن جاؤا وكلبشوني من يدي الأثنين ووضعوني وأنا مغمى العينين داخل عربة ترحيلات وسمعت بداخلها صوت شخص ما يقول: كريم، أنت كنت مع مين في العربية؟ فعرفت بأنه معي وذهبنا في السيارة الى الشوارع. للحظات قليلة تخيلت بأنني في الطريق إلى لاظوغلي ولكن ما ان عبرنا شوارع طويلة بدون تغيير في الاتجاهات حتى قفز إلى ذهني بأنني في طريقنا إلى جهاز أمن الدولة بمدينة نصر أو نيابة أمن الدولة بمصر الجديدة والأصح أن نسميها فرع وليد الدسوقي – مصر الجديدة.

ذهبنا إلى هناك وقبل دخولنا الحبس - الزنزانة فكوا عصابة العين عني ولم يفكوا "الكلابش" وأدخلونا ومنعونا في البداية من الشرب ودخول الحمام وبعد فترة تركونا ولكن دخلت الى الحمام بمصاحبتهم وبالكلابشات.

بعدها نادوا عليا وصعدت إلى الأعلى لرئيس النيابة ودخلت عليه وما أن دخلت عليه حتى قال: مين اللي عمل فيك كدة – حكيت له – قالي طيب أنا هابدأ التحقيق. قلت له "فين المحامين" سألني ورد عليا هو فيه محامين؟ - لو فيه أنا أبعت أجيبهم – خش اغسل وشك وتعالى.

دخلت الحمام ووقفت أمام المرآة، لم أصدق ما رأيت، حقيقة رأيت شخص غيري تماما يقف بعيون حمراء ووجه شديد التورم وصدر عاري مليء بالجروح والورم.

دخلت إلى مكتب رئيس النيابة ووجدت جمال عيد ومعه محام آخر اسمه أستاذ سيد، اطمأننت حال رؤيتي لجمال فهو قبل كل شيء صديق أعتز كثيرا به وبدأ التحقيق. وقالوا لي بأن أثبت كل الاصابات وكل ما حدث لي وأين ومن قاموا بذلك. لحظات ودخلت راجية عمران ومعها أحمد – محاميان. بعد أن ثبتت الاصابات قلت بأني أرفض التحقيق أمام نيابة أمن الدولة وأطلب ندب قاضي تحقيق. وخرجت من النيابة بعدما تحدثت عبر التليفون الى نورا ومنال وسلمى وولاء ووالدة سلمى د. منى – شعرت كثيرا بالفخر وبالقوة وبأنني أمتلك كل هؤلاء حولي.

بعدها وجدت نفسي على باب سجن طرة تحقيق. كل هذا منذ القبض علي في شارع عبد الخالق ثروت وحتى وصولي لسجن طرة لم يستغرق أكثر من 8 ساعات. قبل دخولي إلى السجن شاهدت نورا ومنال وهم من كانوا خلفي وخلف عربة الترحيلات – ضحكات منال ونورا وابتساماتهم تعينني كثيرا- كتبت مرة سابقة لنورا أني كنت أتذكر ضحكاتها وأقول "بكرة مصر أحلى".

الآن أنا في سجن طرة وأعترف بأني أشعر بشوق الى أحمد الدروبي وسلمى ومنال وولاء ونورا- الى الجميع ولكن لي هنا أصدقاء و أشقاء.. كمال و ماهر و وائل و علاء.

محمد الشرقاوي سجن طرة تحقيق – زنزانة 8 – 1 أموال عامة

Comments

حسبى الله نعم الوكيل!! ربنا يرجعك لينا تانى بالسلامة يا شرقاوى!! انت وكل الحبايب :(

كيف الحال إنشالله بخير

ربنا يقومك ويخرجك بالسلامه

شهداء أحياء هذه حالنا نحن العرب ومهما تطول ستنجلي ولن تنجلي إلا بالدماء الطاهرة

اعتقد انك غلطان

مالك ومال السياسه

خليك فى حالك

انت عامل زى اللى مصر يخبط راسه فى الحيطه

محمد يا شرقاوي انا مش عارف اقولك ايه ، بي انا مستنيك تخرج زي الاول واقابلك عالبورصة وتقولي فين عمك يا واد اقولك تلاقيه في الجرنان تقولي هكلمه عشان انا عايزه او اقابلك ماشي عند طلعت حرب تقولي هتيجي النهاردة اقولك في ايه يا عم تقولي مظاهرة عشان كذا اقولك جاي مستنيك يا شرقواي تبصلي وتقولي ولعتوها يا ناصريين يا ولاد الكلب جمد قلبك يا صاحبي انت جزمتك برقبتهم كلهم الكلاب ولاد الكلاب دول

لا تحزن يا محمد يا شرقاوي . لا تحزنوا ايها المناضلون الشرفاء فأنتم بالفعل تسقطون نظام مبارك الفاشى كل يوم . انكم تكسرون عظام ذلك النظام الظالم الذى يزداد كساحاً كل يوم . بطولاتكم مع امن مبارك و حراسه هي مسامير تدق كل يوم في نعش مبارك و قريبا سوف يحمل في نعشه الملطخ بالقار ليلقي فى مزبلة التاريخ و سوف يتبول و يتغوط عليه كل المحللون السياسيون و كتاب التاريخ إلي الأبد سوف ينتهي مبارك و نظامه الفاسد الظالم إلي قاعات المحاكم و إلي الزنازين التي حبسوا كل الشعب المصري فيها و سيساقون إلي قاعات المحاكم ليلقوا جزائهم العادل . نعم سوف يلقي مبارك و نظامه مصير صدام حسين و أعوانه و سوف يجلسون في قاعات المحاكم مجللون بالعار يتملقون القاضى و يستجدونه. فالحق اقول صدام حسين و حسنى مبارك ليسا وجهين لعمله واحده فصدام حسين هو التلميذ و مبارك هو الأستاذ . إن ما فعله حسنى مبارك و نظامه الأسود عبر 25 عاماً من الحكم السادى للشعب المصري لم يتجرأء اعتى عتاة الإجرام في التاريخ الإنسانى علي إرتكابه و الإإقدام عليه إن مبارك لا يستحق الإعدام فهذا حكم غير عادل إن مبارك يستحق السحل و اقول السحل علي الأسفلت في ميدان التحرير وصولاً إلي قسم شرطة قصر النيل ثم إلي مباحث امن الدوله بلاظوغلي يستحق حسنى مبارك السحل حتي يتأكل لحمه و يظهر عظمه يستحق السحل حتي يتأكل عظمه علي الأسفلت .لم تعش مصر في تاريخها حكما فاسدا و ظالما و اسودا يشبه حكم مبارك لقد اتى حسنى مبارك بكم من الإجرام و الفساد و الظلم و الإنتهاك و البلطجه لم يعرفه أشياعه الأولين من عتاة المجرمين و الظلمه منذ ادم إلي يومنا هذا. سوف ينتهى مبارك و سوف يري اتباعه و اشياعه سوء المصير لن ينجوا حبيب العادلي ذلك الوجه لإجرامى السادى القبيح لن ينجوا هو او اتباعه و اذنابه و لن يقدموا إلي محاكم عادله انا لا أريد لهم محاكم عادله في اعماق ذاتى بل انا اريد لهم ان يقتلوا بأشد الطرق إيلاما و مهانه . اخوانى في النضال لا تحزنوا و لا تهنوا فدولة الظلم ساعة و وربكم هو العادل المنتقم سينصركم ان علمفيكم خيرا فإتقوا الله و اخلصوا العمل و اصبروا و احتسبوا و انتم الأعلون إن كنتم مؤمنين.

اكيد هاتعرف انا مين من كلامي عليك

يمكن الحزن الي كان جوايا وانت كنت بتحاول نخرجني منه ميجيش واحدف في الف مليون من المك ورغم كل ده كنت بصدك تخيل اني مكنتش اعرف اي حاجه عن الي بيحصلك ياااااااااااه بجد يااااااااااه و ااااااااااااااه اه من الي جرالك يابن بلدي

هاقولك حاجه

على صوتك على صوتك بالغنى لسه الاغاني ممكنة ولو في يوم راح تنكسر لازم تقوم واقف كما النخل باصص للسما

sad بجد انا حزينة عليك لو انت موجود و قريت كلامي ابعتلي يارب تكون عرفت انا مين يمكن صوت البحر والاغاني يفكرك

quote:

اعتقد انك غلطان

مالك ومال السياسه

خليك فى حالك

انت عامل زى اللى مصر يخبط راسه فى الحيطه


أعتقد أنك متخلف

اعتقد انك سلبي بتشوف روتانا كتير ايه اخر اخبار الفنانين اللي زيك هما المرحلة التانية اللي مصر لازم تتخلص منهم بعد ما تتخلص من الخونة والمرتزقة اللي فيها

الاخ المصري الشرقاوي والسيده عقيلته.... بدموع بالعين وحسرة في القلب اكتب اليك من صدى المي لاني عانيت كما عانيت انت ولكن كانت ازلام السلطه اكثر تفننا وكثر درايه بسحق كل شيء من العظام حتى الكرامه..انت بقيت ثماني ساعات وانا بقيت ثمانية اشهر وتلذذوا بتعذيبي الى حد الملل..وحكمت بالطرد من الخدمه وبالسجن مدى الحياة..قضيت سبع سنسن طوال حتى افرج عني قبيل سفوط الصنم..وسافرت الى استراليا حيث عائلتي التي هربت قبلي... اقول لك الله ولك مني قبله في كل جزء من جراجك التي اساسا جراحنا..ولك مني بافة زهور عطره اخوك الطيار العراقي

راجل يابنى والله

حاول البلطجية أن ينتقصوا من كررامتك فزادوك كرامة

حاول الأندال أن ينتقصوا من شرفك فزادوك شرفاا

حاول الخونة أن يحطموا كبرياءك فزادوك عزة وفخرا

نعم أن تحكى هذه المهازل بكل عزة وفخر ....... لأنك.. قبلنا.. تعرف أنك بطل ... في زمن عزت فيه البطولة

وأن شاء الله بكرة أحلى بدون هؤلاء الزبانية

السلام عليكم أنا مش عارفة أقول ايه من الصدمة بس ربنا يقويكم ويحرسكم ومش عارفة ليه الاية دي من سورة البقرة جاءت في بالى

قال تعالى(أم حسبتم أن تدخلوا الجنة ولما يأتكم مثل الذين خلو من قبلكم مستهم البأساء والضراء وزلزلوا حتى يقول الرسول والذين آمنوا معه متى نصر الله ألا إن نصر الله قريب)

اللهم أرنا الحق حقا واهدنا اليه وأرنا الباطل باطلا واصرفنا عنه

Hi shar2awy ana asfa gedan 3ala ally 7asal wa akeed lazm na3nel 7aga

لا أحد يستطيع إهانتك يا شرقاوي

اكيد " بكره مصر أحلي " و انت هايفضل صوتك حر و عالي و مسموع

-

-

http://mabadali.blogspot.com/

الى محمد الشرقاوى فى محنته ـ انا عايش فى امريكا ـ والحكومة هنا لما تعوز تنفذ اى مشروعات تعطيها للمقاولين للتنفيذ وطبعا بتدفع كويس قوى ـ وكتبوا هنا ان امريكا ترسل الى مصر والاردن الناس اللى عاوزين يعذبوهم ـ يعنى مصر والاردن مقاولين تعذيب ـ وطبعا امريكا بتدفع للحكومتين المصرية والاردنية كويس قوىـ وعلشان يستمر تدفق الدولارات للحكومتين لازم يكون التعذيب وحشى وعلى اصوله وموثق كمان وممكن قوى يخلصوا عليك لو لزم الامر ـ معلش يامحمد ياشرقاوى متزعلش من البشوات الضباط لانهم كمقاولين لازم يدو الشغل حقه انت عاوز المعونة تنقطع عنهم والشقق التمليك واراضى البناء والعربيات تروح لناس غير البشوات

اصبر يامحمد واصحى وفوق ولازم تعرف ان الشعب المصرى مش حيقوم بثورة علشانك ولا علشان مالك وعلاء والبنات وغيرهم اللى فى السجن ولا علشان المناضلين اللى متفقين مع الحكومة على الشعب المناضلين اللى كتب عنهم مالك مصطفى ـ وحستعير سطرين كتبهم مالك فى مدونتة عن المناضلين دول ـ قال كنت اقف مذهولا وانا اسمع وارى تتابع بيانات الاخوه المناضلين القوميين واليساريين واليمينيين دينيين او ليبراليين كنت اقف اشعر ان هناك شئ خاطئ وان الثوره قامت وانا قاعد في الحمام اعاني من امساك شديد كالعاده ـ انتهى كلام مالك ـ الشعب المصرى ميهموش كل دة الشعب المصرى لما الحكومة غصب عنها من بعد الفساد اللى سرق فلوس المصريين بتسهيلات حكومية وهرب بيها برة مصر واصبحت الحكومة مجبرة تشيل الدعم عن الوقود اللى بدوره حيرفع اسعار كل شئ فى البلد هنا بس الشعب حيخرج للشارع وحتكون الحكومة مستعدة بالرصاص الحى مش المطاطى لان حكومة مصر الحالية لاتحترم الشعب المصرى وهو فى نظرها شعب غوغائى لازم ينضرب بالجزمة وبالرصاص اذا لزم الامر ـ وامريكا لن تهب لنصرة الشعب المصرى لان امريكا مع النظام اللى بيحقق لها مصالحها فى المنطقة كلها ـ والله وحده يعلم بعدها حيصل ايه ـ كنت اود ان اكتب اسمى وعنوانى ورقم تليفونى ولكن ما الفائدة التى ستعود على من فى السجون من ذلك لاشئ بالمرة ـ ما يمنعنى انهم من الممكن ان يمنعونى من دخول مصر وانا لااريد ان يحدث لى هذا فانا لست فى جراتك يامحمد الشرقاوى اعانك الله على ماانت فية والى الضباط الاشاوس اقول انتم عارفين ان الشرقاوى صح وبيدافع عن مستقبل ولادكم خلوا عندكم ضمير وخافوا من ربنا معرفش ازاى بتناموا ولايمكن فى كلية الشرطة بيجردوكم من الضمير كاحد شروط التخرج.

i wonder that those bastards of this loser government wanted tp push us for the down of the hell....what they want more than kidnapping every egyptian dreams of being free people ... with that emergency law that suppose that all the Egyptian are guilty and it drives the right to any dog of the police to arrest who dosent like in the street of even from home...the same fucking faces who stayed for many decades in this loser government..i would like to say to them: isnt enough what you stolen our money and helped to sell the country for any fucking enemy..and how much money you targeted to do more from our blood and new generation dreams that you killed before born..

but the day is coming when the Egyptian population put in the rubbish of the history like we did it before with all the enemies out and inside our great country from: mwaten masri

شرقاوى البطل

كل دة تمن للحرية

اوعى تزعل و اوعى تحس انك كرامتك ضاعت

بالعكس انت كدة اكتر واحد عنده كرامة

فى سبيل كرامتك و حرية ذاتك

قاتل و اصمد

و ربنا معانا جميعا

باقى كلامى كتبتهولك هنا

http://www.t5at5a.blogspot.com

Mr.GEMYHOoOD

صباحك زى وشك يا مصر

ماينفعش تعليق .. ينفع بكاء و مراره .. الكلام اللي فوق ده وجعني اكتر من اي حاجه قريتها في حياتي

هاتطلع من السجن وهاتروح اسكندرية تتطمن على اهلك وهاتلاقيهم بخير وطيبين وفى انتظارك بس ياريت وانت خارج من السجن تتف على البلطجية كلب كلب ، واحد واحد ، و تقولهم ان السجن ليه باب يعنى هايتفتح .. هايتفتح .. مهما طال الزمان

فى انتظارك

محمد يا شرقاوي.

عايز اقلك حاجه افهمها كويس أوى.

الى حصلك دا حصل لناس كتير اوى ملهاش فى السياسة ولا الكفاح.

أنت ممكن تكون ماشى فى الشارع فى حالك تماما، ضابط بتفتين على كتفة يرخم عليك وينده عليك بألفاظ بذيئة، دا بيحصل فى شباب كتير اوى..

أكيد أنت مش هاتقبل الشتمية وأى حد فى الموقف دا هايبجح فى الضابط.

ساعتها ممكن ياخدك يا شرقاوي ويلبسك أى حاجه من ورقة بنجو لقرش حشيش او حمل سلاح ابيض..

ساعتها بكل سهولة ياخدك على القسم ويعمل فيك الى هو عايزة.

أى حاجه هو عايزها هايعملها فيك، من أول النفخ والكهرباء لغايه الأختصاب والضرب بعصا على الخصيتين.

انت معرض فى البلد ديه للأهانة فى أى لحظة ، ومعرض انه يتعمل فيك الى أتعمل دا فى أى لحظة (حتى وانت ماشى جنب الحيط)

فاما يحصل فيك الكلام دا فى سبيل قضية أنت مؤمن بيها وحق مهدور بتدافع عنه. وكمان مش حق شخصي فقط، ديه قضية عامة وحق شعب.

تبقا أنت بطل.

تبقا أنت عظيم.

شرقاوي..

احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف احنا مش بنخاف يا ضباط أمن الكلب..

والمظاهره الجاية هاننزل كلنا برضوا، وأنت أما تطلع هاتنزل فى المظاهرة برضوا، وكلنا هاننزل..

شد حيلك يا أرجل راجل فينا كلنا.

شرقاوى

ولا كلمة ممكن أقولها.. لا تعرفى ولا أعرفك ... لكن شايفك وإنت كمان باصص فى عين كل واحد منا

معلش مش اعما لك ايه بس دعائى لك وبأقولك انت وامثالك فخر لمصر وان شاء الله سترى ووالدتك وستفتخر بك وسيكون غدا احلى وستعيش مصر حرة مستقرة بك وبامثالك

تحيا مصر يسقط الخائنون تعيش مصر حرة مستقرة

اليوم كنت عم اتفرج على برنامج الجزيرةعن المدونين وكل ما شوف شرقاوي عم يهتف وسط الكل ما اقدر امسك حالي وقول يا حبيبي يا محمد الله يكون معاك ...

قلبي عم يتقطع عليه يا ويلي الانسان شو حقير .. سلامة قلبك وعيونك يا حبيبنا انت .. وسلامتك كمانيا كريم ما عطيناكحقك بس لانو محمد اتأذى اكتر .. انت صرت من اغلى الناس ع قلوبنا الله يكون معك ويحميك ويرجعك مع الكل بالف خير

ياسر الغالي معك وانشاء الله ما رح يتركك .. كلنا منحبك ومنقلك انت بطلنا ومصدر فخرنا .. يلا ارجعلنا بسرعة

يا رب فك اسر الجميع

ولدى الحبيب الذى لم اقابله و لم اعرفه الا منذ 24 ساعه فقط يابنى جزاك الله خيرا على صبرك على هذا الظلم الذى تعرضت له فى بلدك التى ولدت فيها و تعلمت فيها كل هذا الحب الذى دفعك للقيام والدعوة للحريه و العدل يابنى ماشبه موقفك هذا بمواقف الفدائين فى الماضى و صراعهم ضدد الاحتلال وماتعرضوا له من التعذيب 00كم انا حزينه على بلادى وما فيها من ظلم والاشد ظلما و قسوة على نفسى انهم من ابناء هذا الوطن وربما نفس الدين الذى ينهى عن هذه الفواحش من التصرفات او الكلام حتى 0 لله درك يامصر و شباب مصر ربنا معاك يابنى و ينصرك و يجزيك جزاء الصابرين فى الباساء و الضراء و حين الباس ربنا ينصرك و ينصر كل زمايلك الى بيحبوا بلادهم00 والتاريخ يثبت لنا ان الظلمه لا تستمر ولكن النور دائما ابدا لان النور من اسماء الله الحسنى الله يصبر والدتك ام مصريه زيها

اتفق مع جار القمر، مفيش غير الغم والحزن

شرقاوي و لا أنهزام و لا أنكسار و بكرة مصر أحلى

رفيق كلنا معك

منيح طلع من ال350 مليون عربي مين يقف في وجه الطاغية ملعون ربهم350 مليوون

ما في حد قادر على حسني

ولكم يا خوات الشرموطة مصر هادي بدون مصر شو احنا!!

رفيقي لك المجد والحرية و للمتخاذلين العار ولمصر الفجر الاتي

بدأت الآن فقط المعركة الحقيقية لتحرير مصر من عصابة العنف.

لمن لا يعرف محمد الشرقاوى , فهو الجندى رقم واحد فى صفوف الحركة الوطنية الجديدة.

عرفته عن قرب فى ليالى الاعتصام الأول على الرصيف المقابل لنادى القضاة , محب للحرية لحد التعصب , ومحب لمصر لحد الوله , وعشان خاطرهم (مصر والحرية ) ممكن يغلط (حتى فينا) ويشتم ويضرب وينسى نفسه تماما ,,,,

هو دائما أول المتظاهرين فى الوصول وآخرهم فى الانفضاض , أكثرهم حرصا على الوحدة بين القوى المتشرذمة لدرجة أنى بعد معرفة دامت سنة تخللها عدد كبير من سندويتشات الفول والبطاطس لا أعلم للآن اتجاهه السياسى انها شخصية الجندى المصرى المتفانى فى اخلاصه لبلده وعنيف فى قتاله حتى الموت , أراهن أن الصف الأول فى جيش أحمس الذى أذل الهكسوس ودفعهم من حدود أسيوط الى قفار سيناء كانوا نسخة منك ياشرقاوى.. ... وكان وهو الأهم الملهم الأول لباقى الشباب المتردد أو الخائف فى الاقدام والشجاعة ,,,

لهذا كان لابد من اذلاله وكسر ارادته ,,

هم يريدون أن يطلقوه ليختفى تحت السرير ويرتعد اذا ذكرت أمامه كلمة مبارك , ويعتقدون أن هذا كفيل باخافة الآخرين ,,

أولا هم قد يكسروا عظام شرقاوى ولكنهم لن يغيروا حبه لمصر , وهم قد يثيرون خوفنا من مصير مماثل , ولكنهم أيضا أيقظوا داخلنا وحش الكراهية والرغبة الجامحة فى الانتقام ,,,,

التى لن يبردها الا رؤية من تبقى من عائلة مبارك يخرجون أذلة من مصر , تاركين من عذبوك ياشرقاوى لمصير يتمنون الموت عنه بديلا.

لااستطيع ان اصفهم بالحيوانات فقد تحتج الحيوانات على ذلك فهى لاتعذب بعضها البعض بهذه القسوه والبشاعه- هولاء اوطى حلقه فى سلسله الخلق - اما انت يا شرقاوى يابطل ارجوك سامحنا فلم نساندك واكتفينا بالبكاء والحزن والغم ولكن غدا يحكى عنك التاريخ بطل فى زمن عز فيه الابطال غدا نحكى عنك انت وزملائك الابطال وصبرا فالله هو المنتقم الجبار

يا بختك يا شرقاوي انت محظوظ فعلا يا ريتني كنت مكانك مش عارف ليه الناس هنا بتتكلم بتعاطف اكتر من الحسد و الغبطه انا عن نفسي بحسدك علي اللي جرالك

عايزين حقه /></a>
</p>
</body></html>

الله معاك يا محمد ارجعلنا بسرعة يا رب فك اسر الجمي معلش أنت بطل أنت عظيم احنا مش بنخاف هاتطلع من السجن كل دة تمن للحرية قاتل و اصمد لا أحد يستطيع إهانتك يا شرقاوي حسبى الله نعم الوكي

ده التعليقات اللى اتقالت لحد دلوقتى. انا مش فاهم هو شرقاوى هيرجع بالكلام؟ هو كرامتة هترجع باهجص ده؟ كلام و بس. كل واحد قاعد على طيزه وعمال يظرت كلام. اعملو حاجه بدل منتوا قاعدين ننظم مظاهرة او اعتصام. اى حاجة. القضام محسوش بأن البهدله اللى اتبهدلوهه كانت بفايدة الآ لما شافو الناس واقفالهم. عوزين الشرقاوى يرجع و زى الأول؟ اوقفولوا وقفة رجالة عشان يحس ان اللى بيعملة ليه معنى و كرامتة متبعزقتش هدر. مش يرجع يلاقى شوية هجص عل مدونات. و شكرا

يجب علينا جميعا ان نعتصم امام قسم قصر النيل كل يوم خميس في نفس الموعد الذى تم فيه التعذيب حتي يقدم هؤلاء الخنازير للمحاكمة واذا لم يحدث هذا اعتقد ان قتلهم حلال . يلعن ابو امك يا مبارك ربنا يورينا فيك وفي عيلتك يوم والشعب كله يقوم معاك انت وعيلتك باحلي واجب.

اللهم يارينا أنت مطلع على ما يحدث لنا من هذا الطاغية، الذى سرق أموالنا، واعتدى على أبنائنا ويناتنا، وأهان علماءنا، ودمر مجتمعنا. فيا حى ياقيوم أغثنا بعفوك ومددك وخلصنا من هذا الرجل ويطانته . اللهم إن كان يستغيث ببوش فنحن يا خالقنا ومطعمنا نستغيث بك من هذا الطاغية. اللهم أرنا فيه يوما أسودا يكون عبرة لكل ظالم فاجر . أما أنت أيها المناضل البطل فنسأل الله العلى القدير أن يمدك بمدد من عنده ويحوطك برعايته وفضله. أما كلاب الشرطة الفجرة فنسأل الله أن يغرقهم كما أغرق جنود فرعون

اللهم آمين، قولوا آمين

حقا لا اجد كلمات توفى البطل حقه علبنا و لاتوفى الطغاة حنقنا و غضبنا عليهم ولكن لست ادرى لماذا تحضرنى هذه الابيات من شعر محمود درويش

حاصر حصارك لا مفر اضرب عدوك لا مفر سقطت ذراعك فالتقطها وسقطتُ قربك فالتقطني واضرب عدوك بي فأنت الآن حر وحر

I have seen the prog. on El Jazirs the other day ,This is crasy, what is happining to you, its worth than at the time of Sadam Husain, And Eidy Amin. I am sending a link to the human wrights organisation , you should tray to get photo of these criminals who turcher you and put it on the internet with fullname etc, its important there are som camiras you can hid . put the photoes on a SHAME Page for itself, can you do that ? as you know the American know this, but they do not want to do any thing yet , because they have a problem i Iraq . I hope you get out soon to see your mother and your friends. I told many of my friends about this , we are with you , tace care.

يا ناس يا هوووووووو فى أكثر من 70 مليون شرقاوى يعنى كل المصريين باستثناء العائلة الحاكمة و أصدقائهم و باقى المنتفعييين .....وبعديين هل كل اللى حنعمله هو اننا نقول لشرقاوى معلش انت راجل استحمل هى دى ضريبة الحرية لااااااااا لااا يا ناااااس لأ حراااااااااام لازم نعمل حاجة فعلية بقا يأما نسكوت الى الأبد ...أنا واحد مش عارف أخد حقى ولا عارف أنيل حاجة فى حياتى مع انى دكتور طفحت الدم لغاية مبقييت دكتور حصلى حاجات زى اللى حصلت لشرقاوى بس بشكل تانى أصل مش كل الاعتدائات الجنسية لازم تبقى مباشرة كده انت ممكن يعتدى على كرمتك جنسيا زى كل الشعب المصرى .....المهم والخلاصة اننا يقما نتنيل نعرف نعمل حاجة قوية عظيمة ننهى بها هذا الطغياان الرهيب يقما نسكت و نموت فى صمت و مرحبا بمليون شرقاوى جديد يوميا

يجب علينا جميعا ان نعتصم امام قسم قصر النيل كل يوم خميس في نفس الموعد الذى تم فيه التعذيب حتى يخرجوا لنا الشرقاوي.

أوافق على هذا الإقتراح..

نريد أحدهم ينظم هذا الأعتصام..

منااااااااااال أين أنتى .

افتحى موضوع بهذ الاعتصام ، أو لتفتح كفاية به موضوعًا ..

شرقاوى لن يعود بالكلاممممم فقط.

حق الشرقاوي حقنا كلنا

كما علقت على لافتة مشابهة في مكان آخر، توجد مشكلة في هذه الصورة التي يحمل فيها الشرقاوي لافتة معدلة رقميا - مع احترامي للمجهود و الغاية - و هي أنها تغير الوقائع و تجعل محمد الشرقاوي يرفع لافتة لم يرفعها في الحقيقة لأن الصورة المستعملة أخذت له في آخر مرة شوهد فيها في الشارع قبيل اختطافه و تعذيبه بساعات و فيها رفع لافتة تطالب بحقه و هو الإفراج عن المعتقلين الآخرين.

كما أنها تفرض عليه موقفا متصورا ربما لم يكن ليختاره و هو أن يرفع هو شخصيا لافتة عن الواقعة.

هناك لافتة بديلة أدعوك لاستخدامها.

ان حنتقملك

صدقنى يامحمد انا مش قادرة استوعب اى حاجة من اللى بتحصل حاسة انى فى كابوس مرعب مش ممكن تكون انت واللى زيك تتهانوا للدرجة دى علشان كل مصرى ينعم بالحرية واحنا حطين ايدينا على خدينا وبنقول ربنا معاكواانا فخورة انى اختك بس دموعى مش كفاية مش حتداوى جرحك صدقنى حقك مش حيضيع وحق مصر كمان مش حيضيع

ألإعتصامات والمظاهرات والإضراب عن تناول الطعام لها وظيفة واحدة تتمثل فىنقل صورة للعالم الخارجى لما يحدث من نظام حكم يتسلح بالإجرام ويستخدم عصابات إجرامية يسميها كذبا رجال شرطة ورجال نيابة وماهم فى الواقع سوى مجموعة من المجرمين القتلة سارقى قوت الشعب، لذلك يتعين مواجهة الموقف بأساليب جديدة تردع منطق المجرمين الذين باعوا الوطن لأعدائه، فمثلا جماعة المجرمين الذين يقال عليهم كذبا رجال أمن الذين باعوا ضمائرهم لخدمة نظام فاسد يتم التعامل معهم بنفس أسلوبهم بمعنى من قام بخطف أحد المواطنين يتم خطفه ومحاسبته على ما قام به من جرائم فإذا لم يتم التمكن من اختطافه لشدة الحراسة يتم خطف أقرب الناس إليه . أما المظاهرات فيجب أن تكون إيجابية لاتحاصر قسم قصر النيل كما يقترح البعض بل تحاصر الشوارع التى تحيط بقصور كبار المجرمين فهذا هو ثمن الحرية . أما الخوف من المجرمين فلن يزيدهم إلاسعارا. عندما ذهب بابا الفاتيكان الراحل إلى مسقط رأسه بولندا وكانت تخضع فى ذلك الوقت لحكم عصابة أقل قسوة من العصابة التى تحكمنا الآن قال لهم: انزعوا الخوف من صدوركم تهزمون الطواغيت واستجاب البولنديون لتوجيه البابا فانتصروا فى معركتهم وطردوا المجرمين من مناصبهم وبدأوا فى بناء وطنهم. يجب البحث عن حلول عمليه تواجه القوة بالقوة أما أنتم ياخدم الطاغية يامن تطئون بأحذيتكم الغليظة وجوه الشرفاء وتنتهكون أعراض النساء فانتظروا قليلا فالأبطال قادمون لبعلموكم ما عجز من ربوكم صغارا على العفة والكرامة واحترام حقوق أبناء الوطن ولكن لن تنتظروا طويلا

Solidarity hunger strikes begins at Tora prison

Politics-CAIRO: In the wake of Thursday’s turmoil and claims of abuse and torture, the inmates as Tora prison, where Karim El Shaer and Mohamed Sharkawy are currently being held, have initiated a hunger strike. El Shaer and Sharkawy were released from prison last week but defied orders to stay away from demonstrations by being present at the journalists syndicate on Thursday.The hunger strike is in protest of the alleged abuse against El Shaer and Sharkawy, according to a statement released late Saturday. The statement announced the intentions of the prisoners to implement the strike early yesterday morning.They are demanding an examination of their colleagues by a forensic examiner; investigation into the kidnap and torture of fellow activists, which includes bringing to justice the security officers involved and the release of all detainees in the solidarity movement with the judiciary.The Min... by Joseph Mayton

حسبنا الله و نعم الوكيل و لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم اللهم استر المسلمين و اهلك حسنى مبارك اللعين

الكلام الى بيتقال و اللى حصل لمحمد مؤلم بس ان شاء الله تعالى حنفرح كلنا لما مصر تتحرر من اللا مبارك لعنه الله هو و جلاديه. وانت يا محمد ربنا يحميك ويساندك ثم بعد ذلك اخوتك المناضلين ودعوات الامة كلها معك يا بطل انت شجاع و نحن جبناء

اخوك

اكيس باتسوراكيس

مش حقدر أقولك غير حاجتين:

انت بطل , مش علشان اللى اتعرضتله , انما لأنك جات لك الشجاعة و الوعى انك ماتتكسفش و تقول اللى حصل , لأنه فى بلد زى اللى احنا فيها بيعملوا كده علشان يكسروا المناضل , انما انت أثبت انك أقوى و أوعى منهم ميت مرة , لأنك كده ضربت مثل فى الاعتزاز بالحق و الثبات عليه ثانيا : اتمنى ان تزيدك التجربة صلابة و وعى و نضوج , ماحصلش أى حاجة تخجل منها , ده شرف يخلى كل واحد فى الشارع يبوس راسك , علشان هما بيتكلموا عن الشرف و مايعرفهوش , و أتمنى أن لا تلقى مكافأتك فى الدنيا و أ، يتكفل رب العالمين بعطائك

على فكرة هم اللي المفروض يتكسفوا مش إنت!! هم اللي ساديين ومجرمين ومتوحشين وسفلة!!! معلهش هي دي البداية ولكن من يضحك أخيرا يضحك كثيرا، بكره يدخلوا السجون ، بكره هم اللي حيتقبض عليهم من سرايرهم ويبقى حد ينفعهم، سواء حسني ولا الشياطين اللي بيعبدوهم

الف اه ياجدع لما الزمن بيخيب

والسبع يصبح اسير الكلب ولا الديب

شرقاوي ..... الشاب الجدع ابن البلد اللي بيقف مع صحابة حتي لو فيها موته ...... اللي دافع عني باستماته في مظاهرة ذكري الحرب علي العراق حين حاولوا جذبي من المظاهرة . هو ده محمد الشرقاوي الوجه البارز في كل التظاهرات ... هو ده اللي خرج معايا من طرة في نفس الكلبش وكان بيقولي " مهما عملوا صوت الحق طالعه طالع " هو ده الشرقاوي اللي كنت كل مااستيقظ ليلا وانا في السجن اجده صاحي عشان يطمن اننا نايمين كويس وعشان يوفر لينا مكان اوسع ننام فيه .

ااه ياصاحبي خرجت معايا وكنت بتشجعني ودلوقت لوحدك بس انا عارف انك هاتفضل محمد الشرقاوي اللي انا عرفتة الجدع الصامد المناضل اللي مبيخفش ومش هيخاف .

يمكن ياصاحبي قبل السجن مكنتش اعرفك كويس وكنت دايما بتعامل معاك علي انك الشخص العصبي المنفعل دائما , لكن دلوقت عرفتك بجد وعرفت قد ايه انت طيب وجدع ومناضل بجد مش من بتوع الفضائيات وكمان عرفت قبل كل ده انك انسان جميل وطيب .

وانا دلوقت ياشرقاوي فخور بيك جدا وفخور اني اشاور عليك وقول هو ده محمد الشرقاوي اللي كنت معاه في نفس الزنزانة وكمان فخور اني اقول ان هو ده اللي كان بيهتف ويقول :

عمر السجن ما غير فكرة ....... عمر القهر مااخر بكرة

شوف يامحمد لما قتل السادات فرحنا جميعا لان هذا الرجل حبس البلد كلها لكن الندم على ايامه سر عان مابدا منذ اليوم الاول لتولى حسنى اللا مبارك اتدرى لماذا ؟ لان التعذيب فى السجون والمعتقلات بدأ معه لقد انتهكت حرية واجساد الالاف ولاتفه الاسباب(ربما اهانة موظف فى اجهزةالامن اوحوت اوقط سمين) ويبرر ذلك بمقاومة الارهاب فمابالك وانت تتصدى لعمل كبير وهو التغيير والاصلاح ان النظام الفاسد والمرعوب من اصواتكم الصغيرة والتى برهنت على ان مصر ولادة وبها رجال حقيقيون يستطيعون ان يراروا رافضين الواقع المظلم الا ترى ان هذا يرعبهم ويزلزل كراسيهم لذلك اقول لك كلما كان التعذيب شديدا دل ذلك على جبنهم ورعبهم من اصواتكم فتالم وتكلم وتعلم كيف تكره فقدان الاوان وباصواتكم البطلة ان تنجلى الظلماء وستنتصرون ان شاء الله ومعكم شعب مصر الابى

هناك عند البحر القابع مثلك

تنتظرين

ترنو عيناك نحو الأفق

تكبتي الدمع الحزين

تضمين ظلى لصدرك

تتنهدين

أمد يدى من بين القضبان

أصرخ دون صوت

اليوم يا أمى، رغم القيود

سآتيك.. مرفوع الهامة أقبل أياديكى

ممشوق القامة كما عودتنى

رغم ضلوعى التى نهشها الجلاد

هامة الرجل يا أمى تعلو

كما أوصيتنى

هامتى يا أمى أبداً لم تنحنى

هل تعلمين

انحنى الجلاد لى كى أنحنى

مال بجسده العفن فوقى كى انثنى

مد يده النجسة إلى جسدى

طاح بيده الغشوم فى حنايا وجهى

انغرست أسنانه الصفراء تنسل خلقة الرب

تالله يا أم كدت أبكى

لكن لفرط إرتعاده غلبنى الضحك

بدا خوفه فى إهتزازة المقل

ربما كان أدميا مثلى

لكنما سلب سيده منه الروح

مد بفيه الأنياب وأسمن في عقله الوحش

قد كنت أرثى يا أماه فيهما ميتة القلب

هامتى التى جللوها بدمى

قد تاقت لعلى كفك الحانية

تمسح الألم

لو كسروا ضلوعى فلن أنكسر

لو هتكوا سترى فلن أرتعش

لن أخاف على قسمات وجهى

إن شوهوه

ولن أفزع إن حطموا العظم

لن أميل لأحمى الجسد

فأنا يا أماه تحفظنى كرامة الوطن

مع احترامي الكامل لكل الناس اللي طالبت باعتصامات ومظاهرات وكلام من ده عشان خروج شرقاوي او المطالبة بحقه .. لان النتيجة معروفة .. بدل شرقاوي واحد هيبقى فيه 100 شرقاوي واكتر .. ونرجع ننوح ونتغم ونطالب بخروجهم .. وتتكر المأساة في دائرة عبثية لا نهاية لها ..

يا جماعة النظام المصري اثبت عمليا ونظريا وتعذيبيا ان مسألة الاعتصامات والمظاهرات وحركة الشارع كلها لا تهمه في شيء ولن يتورع عن فعل اي شيء للقضاء عليها ولن يعطي اي اهمية لاي ضغوط خارجية بعد زيارة المحروس الصغير للبيت الكبير والحصول على موافقة ضمنية واستمرار للصداقة العريقة بين القاهرة وواشنطن ...

اعتقد ان الواحد مش لازم يرمي نفسه في تهلكة وبلا نتيجة كمان .. لازم نلجأ لخطوات عملية اكتر وعبر قنوات شرعية .. الجأوا للقضاء ولمنظمات حقوق انسان دولية .. وان شاء الله القضاء الدولي وتقارير للامم المتحدة وحملات خارجية .. هي دي وسائل الضغط العملية المتاحة وليها نتائج بلا خسائر او ضربات قاسمة في المرحلة الحالية .. حتى لا نخسر اكتر مما خسرنا بدون تحقيق نتائج تذكر ..

غير كده كل الجهود والمحاولات خسائرها هتكون اكتر من مكاسبها .. ومعنديش كلام اقوله لشرقاوي اللي معرفوش غير انك بطل يا شرقاوي .. والابطال لا تكسرها افعال الحمقى واشباه البشر ..

شرقاوى يابطل فى زمن عز فيه الأبطال... أقرأ يا ولدى عملوا أيه فى اللى قبللك لكن اوعى تنكسر ده انت اقوى منهم 1000 مره وهمّ يابنى اللى معتقلين ومنتهكين جسديا وليس أنت يا أجدع شاب سمعت عنه وللأسف لم أعرفه شخصيا حتى الان

الوعد ع الكل لا شيوعى ولا اخوان

واللى قتل شهدى جلادك يا سيد قطب

الموت خانات والخانات من خبثهم ألوان

جزاره .. واحنا غنم متعلقين م الكعب

مسيحى مسلم شيوعى سُـنى فى الشَّـبكه

الرك كله على الصَّيده وع الصياد

خميس وبقْرى وعجَّالى وأهى دبكه

هاود وهوَّد وصهين واخطف الأولاد

غاويين تكاثر وبس .. ومصر *ـس و*ب

عَمَّـالَه تحبل وتولد بس للجلاد !!

ياولاد بلدنا ياحسره ع اللى منا يطب

يبقى عليه العوض يا مصر فى الاولاد

وياما ثرنا وبقت ثوراتنا بالدَّوره

وف كل مره نلاقى النيل بقى إحباط

وننام ونصحى نلاقيها ثورة ع الثورة

ونعيده تانى وكل الركّ ع الخياط

نجيب سرور

To Everyone, Pleas read this: I know most of you prefer reading in Arabic (including myself) but forgive me I am bad Arabic typer plus I don’t have an Arabic keyboard. I am following the blogs not from so long. and I was shocked from what is happening in Egypt. I feel close to Malik, Sharkawi, Wa2el, karim and a lot of others, following their news on daily bases and for the first time I feel that there might be hope. BUT...... and big line under BUT...

I have a lot of friends In Egypt. And when i chat or email them asking .. are you following up with what’s happening in Egypt, did you see the bloggers, kefaya.. Did you see all this (wa7sheya) from the current system? Did you see these protests!!! i always get this answer!! What blogs!! What protests!! Who are those you are talking about!!. These friends are highly educated, internet users, and belongs to the middle class and they love Egypt. But it seams that very very few people who are in awareness of your presence guys, not everybody saw your Aljazeera documentry. a lot of them have no idea about what is happening, most of the people in this kind country (beyegro wara lo2met 3eshhom) have a believe that (mafish fayda) the magical word that everybody keeps saying. My advice (and i have a marketing background) in order to let something happen. you have to let your voice reach the biggest amount of people. There are more that 1,500,000 unique internet users in Egypt. How many of them know about you guys. Some volunteer (and it is not me cause I am new to this) needs to make some email shots or circulate an email with a list of the most important blogs out there. With a good intro in Arabic educating people with what is happening... guide them how to be effective. This email should circulate marketing this efforts, inform people with what’s happening to people like Sharkawi. This is a very important tool and not less in the importance than the protests or any other portion of your movement. I hope somebody initiate this and please do not ignore my suggestion regards Egyptian from Canada

tool 3omrohom kda...kol da msh gdeed, bye7sal l2ay wa7ed mashy fe 7aloo odam ay zabet m3aras.. wenta ba2a.. hatetla3.. we lsanak hayeb2a atwal mn awal..we hatefdal tehtef we ngeblak yansoon.. we yedraboo we n2ool wlad sharmoota..

l7ad mane7'las mn omohom we hane7'las..

ana msh za3lana 3leek 3shan enta hateb2a a7san mn el awal.

In the name of Allah the most gracious the most merciful....

Sharkawy,

You were not insulted nor were you beatin...furthermore, you are not in jail... We are the ones who are in jail my friend. We are locked in our walls of silence and fear. We are not beatin like you physically but we feel helpless and useless and that is worse than physical pain, because that makes up feel DEAD!

You on the other hand, have faced the floods while carrying our burden on your shoulders yet you did not sink. You are man in a time where men are known just by thier names.. but you are a man by your actions and courage.

God bless you and I will pray for you and others to keep your voice heared.... You give us a role model and an image to look up to, so you are not alone. We are behinde you.

Salamu 3alykom Wa Ra7matu Allah Wa Barakatoh.

معقول اللى بيحصل ده . احنا عايشين فى غابه ولا ايه .ربنا يفقكم ويثبتكم على طريق الحريه الذى تسلكونه لتنيروا الطريق للعامه......ز

ما حدث هو شيء طبيعي. لأن هناك مجرمين قد تخرجوا من كليه الشرطه . تعلموا فيها فنون التعذيب و البلطجه و السفاله و قله الأدب.كيف تنتهك أدميه إنسان لهذا الحد البشع.ثم نتسائل جميعا. من أين يأتي الإرهاب.إن ما حدث للشرقاوي قد يحدث في أي وقت لي أو لك أو لإبنك أو أخوك أو أي من أصدقائك واحبابك.لابد من إصلاح شامل يبدأ بوزاره الداخليه وما يعرف بجهاز أمن المجرمين و كليه الشرطه.حتي تتوقف عن تخريج وحوش ينتهكون أدميه البشر بهذا الشكل البشع..... و

للاسف الشديد ناس كتييير ماتعرفش اللي حصل ولا تعرف عن مواقعكم اي حاجة اصلا لازم تحاولوا تعملوا رسائل دورية فيها شرح بسيط وسريع للاحداث الحالية مع وجود روابط لكل المواقع الحيوية الناس لازم تعرف صدقوني ناس كتير مش عارفه حاجة . اما انت يا شرقاوي ماعنديش حاجة اقولها لك غير ان مصر كلها لازم تكون فخورة ان فيها ناس زيك لسة بيحبوها.

الأوله م الحق كلمتى أنا اقولها والثانية غنوتى وبلدى أرغولها والتالته قسمتى فى بلد غشيم غولها الإسم محمد المصرى والمهنة أنا راوى إسكندرانى من بحرى والنقب شرقاوى اكتب حكاية وطن بيموت م العفن وحكم المخاوى طار من عيون جلادى النوم خاف من مشاورة لوم لما شافنى للحق غاوى رمانى ف حبسه لما انفضح ظلمه وعلى ندايا الحق لكل إنسان متساوى ديابه نطت فى أرضى كممت حلقى هددت عرضى فنصبتلهم الحاوى نهشم مناالضلوع طلبم منا الخنوع قام صوتى غنى لحريتنا غناوى قالو نوينا نسفح دمك ونموت بالحسرة أمك رديت وأنا فرحان ع الحب أنا ناوى يا مصر يا ام العجب بحق اللى خلق فيكى الخلود قومى بقى بالجود وامحى دولا البلاوى

علمنا التاريخ ان الكلمات لا تجدى وان الانتفاضات سريعاً ما تخمد .. اللى حيحصل انك حتخرج يا محمد , وغيرك حيفضل لأن محدش عرفه , ممكن ياخدوك تانى , وممكن لأ . ممكن تتكرر الانتفاضة تانى وممكن لأ . انا مش مع اللى بيقولوا ان البلد فيها امل لأن مفيش امل من غير الجيش .. التاريخ علمنا كده ان الجيش كان دايماً مع الثورة الناجحة لأن الحق دايماً محتاج القوة ... بس انت امل .. برعم صغير بيقول ان رغم كل شئ احنا هنا .. بس ..

الرموز الكريمة محمد , مالك , علاء , كمال , اسما , ندى , ...

ننحنى لكم احتراماً لأن هذا كل ما نملك

I'm so sad from your story bu realy with you and your friends. What you did is great and I can say only one thing : continue the resistance - It's shure that with time you'll win. I have lived in Egypt some years ago and I know the "system". Egypt needs so much peoples like you - there are so much oppressed peoples in Egypt and the middle East - you are their voice

إخس عليك يا محمد، بقى تعمل كده يا راجل، قبل ما اكمل عتابى شوف الداخلية الشريفة العفيفة اللى مبتزعلش حد قالت إيه فى اللى حصل نفي مصدر أمني ما وصفه بـ «الادعاءات التي روج لها البعض بشأن تعذيب المواطن محمد الشرقاوي وهتك عرضه».. وأشار إلي أنه تم القبض علي كل من محمد حسن السيد الشرقاوي وكريم أحمد عمر وشهرته «كريم الشاعر» بتاريخ ٢٥ مايو الماضي علي ذمة القضية رقم ٥١٧ لسنة ٢٠٠٦ حصر أمن دولة عليا خلال مشاركتهما في تجمهر. بالإضافة إلي وقائع تعطيل المواصلات العامة والتعدي علي القوات بمنطقة وسط المدينة بالقاهرة، وقررت النيابة حبسهما وآخرين لمدة ١٥ يوما علي ذمة التحقيق، وعرضهما علي الطبيب الشرعي. وأكد المصدر الأمني علي أن ما تم اتخاذه من «إجراءات تم وفق ما يوجبه القانون ويرخص به فضلا عن أنه سبق أن تكرر الإعلام والتحذير من مخالفة القانون بالتجمهر أو التظاهر دون تصريح».. وأشار المصدر إلي أن «محاولات الإساءة لدور أجهزة الأمن بالإسهام في إنفاذ القانون لن تفلح، كما أنها لن تثنيها عن أداء واجبها».

طب يا محمد مش عيب، بذمتك ترضى توقف المرور اللى ماشى اسهال فى وسط البلد ودربك الدنيا وتضرب ومش كده وبس، مش عيب يا راجل يا كمل انك تضرب العشرين ألف عسكرى اللى كانو حاشدينهم، مش دول زى جيرانكم برضه، كده تفقع القوات علقة، طب والله خسارة فيك الحلاوةاللى انا كنت هابعتها يا وحش، ده أنا كنت فاكرك مظلوم والجماعة بتوع المباحث دول وحشين، كده تهدد أمن الدولة، مش عيب عليك عيب

أخوك فى الوطن

وليد الدسوقى

ضابط متابعة بالحرس الجمهورى ملحق على أمن الدولة

يا شرقاوي اعرف انها كل ما تضيق ربنا هيجعل من بعدها فرج كبير..

مش عارف يا شرقاوي يمكن لو كنت شايفك أو معاك كنت جريت عليك و حوشت عنك من ايديهم و رجليهم و عصيانهم و ختلي كام ضربه سخنه و كام سحله من قفايا بس احس بلي انت حاسه دلوقتي ...

مش قصدي احساسك بالألم لأني واثق ان احساسك بالألم هو احساسك بحزنك علي الي وصلت ليه مصر ... و انا متأكد انك بتقول تسوا ايه حريه مصر قدام ضرب و اهانه و شتيمه و سحل ... متأكد انها متسواش...

بس اعرف يا شرقاوي انت و غيرك من الي ضحوا علشانا انك عملت الخطوه الي انا و غيري لسه بنحسب في عواقبها .. أيوا يا شرقاوي انت بطل لأنك لغيت الخوف جواك من موقف زي الي انت فيه حاليا ... أنا كل ما أنوي أمشي ف مظاهره أو أاقف في اعتصام أحسبها مليون مره من الي ممكن يحصلي من ضرب و اهانه و سحل و أمن دوله ( يا ريت يشوفوا أي اسم تاني غير أمن دوله ده ) و لكن اعرف ان انت و الي زيك هما الأمل الي مخلينا لسا نحس ان في فايده و ان ربنا سبحانه و تعالي هيغير كل شيء للأحسن و لكن ربنا عايزنا نتعب و نعرق علشان لما نوصل نحس بالانجاز ...

ربنا معاك و معانا و مع مصر كلها

I am Egyptian living in the US.

Shocking, Shameful, and Disturbing but Awakening, Hopeful, and Promising!

Weakening the base of the corrupt government is more achievable and measurable. The actions of the government's interior ministry should be exposed to every Egyptian and to the world.

I would call for the making of "The Oppressive's list" which keeps track of every government individual who committed a crime against the Egyptian population. This list will contain whatever known about the individual: a name, picture, location, or whatever to bring this to an individual pursuit so those perpetrators can be chased for eternity. Each name will be complete with the associated crime. Make this list available to all Egyptians, in every Blog, in every print, and to human watchdogs around the world. They can no longer hide behind a "system" that they actually form! Expose them and the awakening will begin within.

أريد أن أسال السيد العادلي عليك لعنة الله هل تحب أن يفعل في بناتك كما يفعل مع الصحفيات من هتك أعراضهن أو هل تحب أن يفعل فيك كما فعل مع الشرقاوي , حسنآ أعلم يا أقذر خلق الله أنك كما تدين تدان و أنه سيأتي اليوم الذي لن ينفعك فيه كرسيك و لا نفوذك و الذي ستندم قيه علي جبروتك هذا

يا حبيب العادلى اية اخبار مركز شرطة ابو المطامير واخر الجرائم الملفقة بواسطة رئيس المباحث محمد ابو كيلة والاهطل النقيب مصطفي سراج والملفقين الكبار محمود الصيرفي وعبد العزيز الطنيخى ياريت تهتم وتحقق وانت تعرف

الى محمد الشرقاوى :- يادامى العينين والكفين..ان الليل زائل

لا غرفة التوقيف باقية ..ولا زرد السلاسل

نيرون مات..ولم تمت روما..بعينيها تقاتل

وحبوب سنبلة تموت..ستملأ الوادى سنابل

"محمود درويش"

ستكون أنت هذه السنبلة ان شاء الله ولكن بدون موت..حفظك الله

http://www.malayalzam.blogspot.com

لما الكلاب تنبح مافيش حد مش هيسمعها او يتألم من اصواتها واسواطها بس لازم نكون أد المسئولية , نكون أد الطريق اللى اخترناه , فين الحق بكرة يبان الحق مع طلوع الفجر ،وشقشقة الصبح وزقزقة العصافير فين الحب راح الحب من بينا مش عيب لما نلاقى عسكرى أخ فى الوطن بيضرب أخو لأن النهاردة الابن بيقتل ابوه ،بس الحب لسة موجود وهيكبر من تانى لما يلاقي حد يسقيه المحبة والحنان ، كلنا اتحولنا من شباب منعدم المسئولية والاحساس الى شباب من أجل التغيير ،كفاية سلبية وكفاية طناش بكرة أحلى بكتير صدقنى يا شرقاوى بكرة احلى بكتير صدقنى يا كريم بكرة احلى بكتير صدقنى يا علاء وانتى يا منال يمكن مفيش حد منكم يعرفني بس كفاية ان احنا بنتشارك نفس الحلم للوطن كفاية ان انا وكل اسكندراني سامعنى يا شرقاوي اتربينا على نفس منظر بحر إسكندرية اتعلمنا الحب والعشق والمعشقة ادام امواجه وقصاد غروب شمسه بكرة احلى بكتير

I m egyptian living in paris, i read about your blog and i was very excited when i found it... i feel sorry about whats happenning today in our country but i really hope that we egyptians react... Egypt is going very bad, it is sad but the reality that those who tortured Sharkawi are egyptians.... i just urge you guys to protest to strike to block the country economy. The police cant stop a strike.. Shame on Egypt and those egyptians who accept to be slaves to their gov

تنهال اللعنات والشتائم علي رأس حبيب العادلي، مع أن حبيب العادلي ليس هو المجرم، فالمجرم الحقيقي بل رأس الإجرام، الذى يستحق اللعنات هو حسني ابن محضر محكمة شبين الكوم سابقالكن الخطأ الذى يقع فيه حبيب العادلي هو أنه يظلم نفسه كثيرا عندما يتحمل أوزار الآخرين الذين يصدرون إليه الأوامر ,وإشفاقا عليك أيها الرجل الذى أظن أنه محترم ولا يستحق كل هذه اللعنات والدعوات التي تصب فوق رأسه أن يحذو حذو وزير الخارجية السابق إسماعيل فهمي عندما حاول السادات الضغط عليه أثناء تواطئه مع الكيان الصهيوني فقدم الرجل استقالته من منصبه ورفض المشاركة في عمل لايتفق مع مبادئه الوطنية، علاوة علي أني أذكر اللواء حبيب العادلي بزميله السورى غازى كنعان الذى اختفي فجأة من علي مسرح الحياه وتضاربت الروايات في مصيره هل انتتحر؟ أم قتل ؟ فيا حبيب العادلى: نصيحة من أخ لك في الوطن لايبغي غير الإصلاح بادر بتقديم استقالتك فهذا خير لك ولوطنك ولآل بيتك وأسرتك واترك ابن محضر محكمة شبين الكوم لمصيره لأنه لن يفلت من جرائمه التي ارتكبها في حق الشعب المصرى الذى رباه ورعاه ثم انقلب عليه

ابقى الله ابن الوسخة و اعوانه اخى الكريم

اراك تبزل النصح الى اولاد الشراميط لا مؤخذة

حبيب العادلى وحسنى لعنات على مصر و شعبها لا يعالج حالهم العوج النصح ولا حتى البوس على ايديهم الطاهرة حشى لله ان نمسسها بسوء ولا بافواهنا التى لا تعرف الانغلاق بل يعالج حالهم هذا شىء واحد ان يفعل بهم ما يفعلون بشعب مصر القرفان منهم ومن عمايلهم السودة ومن افكرهم الوسخة اولاد القالعات العاريات ابناء العاهرات الاواهر لا مؤخذة كمان مرة اصلى بحاول اتكلم عنهم بادب بس للاسف مش عارف فى العادة الناس بتقول انى مؤدب بس اول مبتكلم عن اولاد الاوساخ وخصوصا عمو حسنى وعمو محمد طنطاوى و عمو حبيب العادلى فجاءة وبدون مقدمات يهبط على الوحى فى صورة سفالة و اخيرا اللهم خلصنا من حسنى وحبيب و محمد وسائر اولاد الكلب الدواعر العواهر الاواهر قلوا امييييييييييييييييننننننننننننننننننننن

كنت قد توقفت عن الكتابة منذ مدة ليست بالقصيرة لان ما اكتبه لم يكن يقرأهه سواي ولكن من فترة ارسل لي احدهم لينك لاحد المدونين ومن وقتها وانا غارق في هذا العالم متعلما حتي جاء وثائقي الجزيرة فرايت فيه اشخاص اري صورهم كثيرا وازداد اهتمامي

حتي رايت صور الشرقاوي حليق الراس بعد الافراج عنه مباشرة في تضامن القضاة ليثبت انه جدع وجبل مابيتهزش

وبعد ساعة واحدة قريت خبر اعتقاله وبعد كده قريت رسالته

فقررت اني اكتب ومقدرتش اكتب من جديد دون ان ارفع له -غطاء القلم- اقصدي القبعة

زورو مدونتي الجديدة http://masryta7n.blogspot.com/

وللحرية الحمراء باب 0000 بكل يد مضرجة يدق

محمد .. برغم تسأولى كثيرا عن جدوى ما نفعله من أعتصامات و مظاهرات و تدوين .. وعندما أصطدم - كثيرا أيضا - بعدم أكتراث من حولى بما نفعل .. قد أفقد الأمل فى مستقبل أفضل للوطن .. فى أستنشاق هواء حر أو رفرفة فى سما مفتوحة .. لكن تتردد فى عقلى رباعية لجاهين .. و أرى من هم مثلك فى صلابتهم و جلدهم أمام جلاديهم .. أجد نفسى أخرج الى الشارع هاتفا مطالبا بـحريتى .. أنت تلهمنا الأصرار و الصبر يا عندليب ماتخــفش من غنوتك قول شكوتك و احكى على بلوتك الغنوة مش هاتموتك ..... انما كتم الغـنا هوا اللى هايموتك

Its really hard to comprehend how could a human being supposedly with sentiments and feelings, find it inside himself to brutally torment a fellow human. The controversy of objecting to the crimes the Israelis or Americans commit against the palestinians or the Iraqis but then at the same time doing such a thing to a citizen of your own country is beyond any comprehension of mine. Inspite of the point that there is use of all of u going on strikes or not, there is no excuse for the government to react this way.Ana 3arfa eni mesh ba2ool 7aga gedida bas ana makontesh motakhayela en fe3lan el 7agat di bete7sal in real life. Heya 7ekooma weskha and i have no idea how or when would all this corruption come to an end bas until then rabena m3ana kolena, wenta ya 3ala2 wi shar2awy wi all those who r suffering for a cause shedo 7elko, one day u will make a change but it wont come the easy way.

I always knew that our country is falling, and every year passes on us through this shit, i imagine that it has to be better cause theres no worse, but the surprise that always theres worse..! I am very sorry about whats happening in our country, Though we love it to death, but theres a horrible power abuse, and people who are really sick and think of theirselves that they are humans while they are just cheap animals with no price in any community but ours cause the government gave those pigs the chance and right to do this,, god bless u Shar2awy.. gonna pray for u bro..!

يا من كانت الاوراق في مؤخرتك هل ما قاموا به معك يذكرك بالجاهلية و أفلام الكفار ؟

البلد فيها حاجات غلط و حجات زي الزفت و حجات حلوة و حجات تستحق , اما الحدوتة اللي انت بتقولها فأعزرني مش هاقدر أقولك حاجة غير و بعد مالعبلك ف الخصية و حطولك ورقة ف **** ( المؤخرة ) حد طلب منك تصوير فيلم ثقافي و لا لسة ؟

المنتج الكبير محمد طلعت بيدور على فيلم ثقافى كل همة انة يتفرج على سفالة مش قادر يفهم خطورة اللى حصل اللى حصل يا باشا ان واحد بنى ادم بيقول رأى وواحد حيوان بيمنعة انة يكون لة رأى طيب اية اللى بعد كدة يا سعادة المخرج الكبير؟ اللى بعد كدة مش فيلم ثقافى دا فيلم رعب فيلم ثأر لشىء ما تعرفوش اسمة الكرامة دا معناة يا سعادة المخرج الهمام ان الشباب حا يبطل مظاهرات لكن حا يبدأ سكة تانية ولو ان البلد فيها سياسى بيفهم كان فورا اجرى التحقيق فيما حدث لا لاحقاق الحق ولكن لامتصاص الاثر لكن للاسف البلد مافيهاش سياسى بيحكم

فيها حلاليف غبية حاتودى البلد الى سكة

ربنا يستر منها

طبعا انت مش فاهم انا قصدى اية

لان اللى زيك اخرهم كفين على الافا

يا شاطر احنا وصلنا لمرحلة فى منتهى الخطورة

واذا فقد الانسان المصرى ثقتة فى العدالة

فان ذراعة وحدة هو اللى ينفعة

ساعتها ستكون هناك مذبحة للحلاليف ومن يشجعهم

اما الشاب الذى تسخر من ما حدث لة

فهو لا شك بطل لا ينقص من قدرة ما فعلة معة الاوغاد

بل يزيد

اما الفيلم الثقافى فارشحك لتمثيلة خاصة وان هناك اعادة وكلاكيت اول مرة

وتانى مرة وعاشر مرة.....وهكذا لغاية ما تتكيف يا عم وتطلع من مناخيرك

u r totly stopid to say such a thing as long as ppl like shar2wy and akrim el bald deh yatsal7 7alha 3ashn yab2a fe makn le ebnak we banatk 3ashn low 2lo ra2yahom mayt3amlsh fehom keda wenta ya shr2wey batl we batel kaberr we ew3a taftaker en 7a2k hade3 isa rabna hakramk we ya7`odlak 7a2 we e3rf en everybody w2fen ma3k and dont give up coz enta bedaf3 3an good couse so help u god we7na kolna hande3lk and am raely sry about what happen to u ... we seebak men kalam el 3abeet dah asln dah wa7ed mish fahem 7aga asasn ..

لا استطيع ان اصف شعوري ولكني كعادة الشعب المصري لم اجد حلا سوي السخرية والتريقة http://ma2lob.blogspot.com/

نفسى اشوفك واحنى راسى ابوس على ايدك وراسك ورجلك لانك تستاهل اكتر مننا عارف ليه لانك بتدافع عن شرفنا وعرضنا اللى داسوه وامتهنوه واعلم ان كل كلمه وحشه اتقالت لك مستنا كلنا وكل حركه وسخه جرحتنا كلنا لكن انت بطل واحنا جبناء انت شجاع وفاعل واحنا مفعول بنا اسمع يا بطل فى يوم من الايام ويا رب يكون قريب مصر الحره حتيجى وتشكرك وتحنى جبهتها العاليه لكرامتك وتستسمح انك تسامح ولادها الخوافين وتوعدك انهم مش حيخافو تانى ولا يبقو عبيد فرعون تانى ولغايه ما يجى اليوم ده ادعيلنا اننا نبقى رجاله زيكم

ازاى الواحد قلبه يطاوعه يعمل كده فى بنى ادم زيه و من نفس دينه (كل المؤمن على المؤمن حرام ) يبقى ازاى تعمل فيه كده الظابط ده و لا العسكرى هل بينام بالليل و ضميره مرتاح و بيروح بيتهم و ياكل و يشرب و يلعب مع ولاده مبيبصش فى المرايه و يشوف وشه و هل بيصلى و يقعد جنب الناس فى خطبة الجمعه مفكرش فى امهات اللى بيعذبهم و الحسره و الحزن اللى عندهم مفكرش انه عنده ولد او بنت او ام او زوجه زي ما الناس ديه عندها سبحان الله ما دايم الا وجهه لا اله الا الله - للدرجه ديه بقى بأسنا بيننا شديد حسبنا الله و نعم الوكيل

بصراحة شديدة لا ارى اى فيدة من كل العذاب ده ولاد الوسخة نظام وسخ اقل ما يوصف به انه نظام ارهابى هذا النظام باقى فى السلطة بقانون الطوارء و الاجهزة الارهابية المسماة تجاوزا و عبطا بالاجهزة الامنية هذا النظام لا يمكن مواجهته الا بالقوة اللازمة اعنى العنف وبدقة اكبر العنف الشديد القاصى بلا رحمة مثلا الضابط اللى يعمل حركة وسخة فى مواطن يقتل ويباد كل عائلته اعتقد ان هذه الافعال ستكون رادعة لهؤلاء الحيوانات ببساطة لا امل الا الارهاب مواجهة ارهاب النظام بارهاب المواطن هذا ما اراه واجبا

masr bokra a7la la2enaha feha nas zyaak w zay a wa7ed wa2ef f wesh el 3ela el 7akmaa welad el...ana mesh ha2oul gheer enak gada3 w b meet ragel w te2dar men el nahrda tow2af rafe3 rasaaak wala yehmaak meen desouky bashaa w amsalo la2enak la2en homaa khoudaaan el RAYEEES EZAA KAN WALEED EL DOSOUKY ZABET 3AYZA 2A2OUL EN EL SHARF MESH BEL NESR EL 3ALA KETFHOM LAKEN EL SHARF HOWA EL KARAMAA W EL KOWA EL ENTA EDETHALANA amaal ENENA NEKAMEL W MANKHFSH WALA NETRGE3 3AN EL 7AA2 OKHTAAK EL LAW KAN 3ALEHA KANET GATLAAK W SANDETAAK ANA S.A. MASR Bokra a7la howa my nick name

I discoverd your website very recently, and was very impresd with the great effort you do and the way you work, and felt sory for Egypt. Things are very clear and I have no more comment.

It is the begining of the end ....... shame on the gov. to reach this point ........ shame on them.

مفيش فايده

all what i want to say that i'm sure that the end of this miss is soon... very soon isa & we all hate the evil which is happens right now every moment and i'm here and every human being is here ready to be against the policy that is applied on good people who is seeking for good life.........

Reading yr story was like reading "Yacoubian Buliding" by Alaa Al Aswani. The same shit that happend to Taha was happening to you,same people but different time.

What pisses me off is that I still don't get it an Egyptian doing that to another Egyptian? I'd understand if non Egyptian did that to Egyptians like in colonial times. Damn power drives people crazy it shows their animal side.

Freedom is priceless people sacrifice their dignity, pride & lives to gain it.

Just remember that what comes round goes round, believe in Allah & His Divine power as they say " yomhel wala youhmel"

Stay strong fellow Egyptian, u've our support, love & faith in you. hasbona Allah wa na3m al wakeel

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخويا محمد الشرقاوي انا ثناء من فلسطين المحتله وبقولك انت وكل الي معاك انو احنا اهل فلسطين بنشد على ايديكو وبنفتخر بيكو انتو المجاهدين انتو الي بنفتخر بوجودهم في امتنا الي بدافعوا على الحق وبيثبتوا

اخي محمد كلامك ابكاني وبعدها فكرت انو بعد هادا الكلام محدش يكلمني عن النصر كيف حينصرنا الله واحنا هيك وبعدين قرات باقي الرساله ولما شفت انو في شباب مثلك بلاقوا كل العذاب هادا وبيثبتوا فالدنيا بخير والنصر ان شاء الله قريب

اصبروا ومتخافوش ربنا معاكوا واحنا معاكو وبندعلكم

هي ساعات بتضلم قوي والواحد بيفكر مش حيطلع نور تاني بس بيطلع ودول الساديين حيجي يومهم وحيتفضحوا قدام العالم كلو

متخافوش واثبتوا والله معاكم

اه يا شرقاوي صورته شبه واحد اعرفه يمكن جار او صديق فيه ملامح مصر الجميله شاب مصري مطحون ياعيني الأسم محمد الشرقاوي بس مش مهم الأسم اهو واحد من شبابك الطيب يا مصر قالو لنا ذاكرو ذاكرنا امشو جنب الحيط مشينا انظر حولك بصينا بس اتصدمنا لما بصينا البلد متباعه للحراميه و اليهود كل كلب يأخذ مليارات و يفلسع على اوروبا من دمي و دمك بس اهم حاجه يظبط ننوس عين امه جيمي اه يا شرقاوي هانروح فين بين الوحوش دي هاتروح فين يا مسكين غير في غيابات سجون العادلي والغريبه ان اسمه ضد وصفه بدل ما يسموه حبيب العادلي يسموه عدو الظالمي ربنا معاك يا شرقاوي و يفك سجنك قريب

من مدونة القلب الطيب [email protected]

Pages