You are here

عاجل: محمد الشرقاوي يتعرض لتهديدات بالقتل داخل سجن المحكوم بطرة

Primary tabs

يتعرض محمد الشرقاوى ناشط بشباب من أجل التغيير والمقبوض عليه منذ 24 ابريل الماضى ، الى تهديدات بالقتل من المخبر الذى يشرف على حراسته داخل زنزاته بسجن المحكوم بسجن طره ، حيث حرم الشرقاوى من الخروج من الزنزانة دون باقى المساجين ، وقال له المخبر التابع لمباحث امن الدولة داخل السجن " ممكن نخلص منك بابرة معفنة من الحمام ويجيلك اى مرض يقضى عليك " ، ويلقى الشرقاوى معاملة تعسفية منذ خروج باقى المعتقلين ، خاصة وانه تم عزله عن كريم الشاعر منذ اخر تجديد لهما .

واضاف الشرقاوى اثناء زيارته فى يوم 10 يوليو " انه يتعرض الى مضايقات من قبل بعض الجنائين بايعاز من ضباط المباحث ، وانه تم تكدير احد الجنائيين المتعاطفين مع الشرقاوى كتهديد لكل من يتعاون او يتعاطف معه " ، والشرقاوى المسجون الان داخل زنزانته على ذمة قضية احداث التضامن مع القضاة ، محبوس احتياطيا قرابة الـ 90 يوم !!

الجدير بالذكر ان محمد الشرقاوى قد تعرض لانتهاكات جسدية وجنسية عنيفة خلال اعتقاله للمرة الثانية فى 25 مايو الماضى عقب الافراج عنه فى 23 مايو الماضى .

واكد عدد من زوار الشرقاوى انه يعانى من حالة نفسية سيئة نتيجة هذه الممارسات والمضايقات الامنية ، التى تمنع الشرقاوى من رؤية كريم الشاعر الموجود معه فى سجن المحكوم .

Comments

eshme3na ???

ana 3ayza a3raf eshme3na howwa elly 3amleen 3aleih koll el do3'oot di??

أولا أحنا منعرفش اذا كان كريم الشاعر بيتعرض لحاجة مشابهة، بكره المحامين رايحين السجن و يمكن يقابلوهم هما الاأتنين و نعرف معلومات أكثر.

ثانيا مين قال هو بس، المجموعة كلها اتعرضت لتهديدات في الفترة الأيام الأولي و ده كان السبب وراء اضرابهم عن الطعام.

ده غير أن شرقاوي و كريم في وضع سيئ لأنهم محبوسين لوحدهم، يعني لما تتحبس و معاك 50 واحد، حتى لو مفرقينكم تقدروا تاخدوا مواقف مع بعض (زي الاضراب الجماعي) و كمية الزيارات اللي بتيجي بتبقى كبيرة فبنقدر نتابع الأخبار أول بأول، لكن لما تبقى لوحدك تماما الموقف بيبقى أصعب بكتير.

بص ياعلاء..أنا عايز أقول لك حاجة بدون مانخش فى خناقة..أنا عندى احساس انك فيك حاجة متغيرة من ساعة ماخرجت..صوتك بقى فيه رعشة وحماسك بقى فيه خوف...ياترى اتهزيت ولا أحبطت ولا ايه؟ طبعا انت اتعرضت لتجربة فظيعة..بس احن كنا متوقعين انك تسجل ده وتترجمه بعد ماتخرج..حتى لو عن طريق سلسلة تدوينات عن رفقاءك مثلما فعل مالك ( أن تكون معتقلا...)..لكن هس خالص كده؟ هو فيه ايه؟

أنا مش الموضوع دلوقتي خالص يا m4m الموضوع دلوقتي شرقاوي و كريم الشاعر و بقية الناس اللي لسه حوه السجن.

حالتي الأيام دي متسرش، مقدرش أعرف ده احباط أو خوف أو مجرد اكتئاب عابر، المهم هتعدي و أكيد هبقى أحسن لما الناس اللي جوه تخرج.

I guss the alterntive way for people experince that much violnce is violnce

For every action there is a reaction

My heart with you Mr. sharkawy and the others

يالهوي !

لسه فيه ناس ليها عين تزايد و تقول كلام بالشكل ده ؟

إنت يابني مين أصلاً عشان تحاسب الناس و تشكك في خوفها ؟.. مش عاوزه يخاف أو يهتز بعد كل ده ؟.. ماشفتش السايت و هو كل شوية خبر ورا خبر بيقول "التجديد لعلاء" ؟ ماشوفتش منال لما جت على السي إن إن و كان وشها أصفر من الدوخه ورا جوزها ؟

بينما شوية متناكين قاعدين في بيوتهم لسه عندهم الجرأة على السؤال و الاستفسار !!

قال و جاي يدحلبها و يحط رجل على رجل و يسأل بكل تناكه و قلة ذوق " أنا حاسس يا علاء إن فيك حاجة متغيره.. صوتك بيترعش.. مش هو ده علاء اللي عرفته و حبيته".. صحيح.. يتغير ليه علاء بروح أمه ؟.. دول يعني ماكانوش شهر و لا اثنين في السجن و ظروفه المقرفه .. بسيطه يعني .. ماهو كان أصلو مشوار صد رد !

إلا يا أستاذ علاء مش حاتكتب مذكراتك ؟ عاوزين نتسلى شوية أحسن النت بقى دمها تقيل !

اااااه يا ظلمه !!!

تعمدت عدم ذكر اسمي عشان مايجيش واحد ابن شرموطة غبي يقول باكسكس لعلاء ! جتكم القرف !

أنا حقيقى مش قادر أصدق ان فيه حد بكل كمية غباء سيادتك...أزايد على مين وعلى ايه وأتنك على مين وأتسلى بمذكرات مين؟ يابنى انت حمار؟ ايه كل كمية البذاءة والقذارة اللى ف الزبالة اللى انت كاتبها دى؟ لو كنت تعبت نفسك شوية وقريت رد علاء بعدى كنت شفت ان هو نفسه قال ان حالته اليومين دول مش طبيعية وانه بيمر بحالة احباط أو خوف أو اكتئاب عابر....ايه بقى مشكلتك؟ وبعدين أنا باسأله لأن علاء عمر ماكان بيهمل مدونته زى دلوقتى...لاحظ كم تدوينة كتبها منذ خروجه وكم تعليق..لاحظ انه مانزلش مظاهرة السفارة وكان مستنى تليفون مع انه دايما كان فى المقدمة...كل ده مش تشكيك فيه ولا تقليل من تجربته اللى انا معترف بفظاعتهاوقلت ده فى كلامى..لكنه دعوة له لكى يعود كما كان وأقوى حبافيه فعلا كمدون شجاع وليس حبا فيه سخرية كما كتبتها انت...حبا فى نشاطه وحرصا علبى استمراره...وأنا ماطلبتش منه مذكرات أصلا سيادتك...انت لو كنت بتتابع مدونة مالك مصطفى كنت فهمت أنا طالب ايه ومش حاشرح لك عشان مش حاتفهم...... أنا مش قادر أفهم ليه التداخل بهذه القذارة فى حوار بين طرفين فهم فيه كل منهما مايريد الأخر ورد عليه..أنا سالت علاء وهو رد عليا..ايه دخل سيادتك؟ نقطة أخيرة...مش عيب نقعد فى بيوتنا ونسأل بأدب عن اللى احنا عاوزينه....العيب اننا نقعد فى بلاعة مجارى وناخد منها الخرا اللى انت كاتبه..أما بخصوص دعاءك المهذب لنا أن يجيئنا القرف فنحيط سيادتكم علما أن السماء استجابت لك وجانا القرف لما شفنا كلام سعادتك

ربنا معاك يابني وتذكر ان السجن محنه من المحن التي ابتلى بها اكرم الخلق و هم الأنبياء وربنا ينصرك على كلاب النظام الظالم ياشرقاوي ويسجن الكلب حسني مبارك وعصابته زي صدام حسين ومافيش حاجه بعيدة على الله (رغم ان ده هايزعل مني علاء بصفته من اللا دينيين ( و ربنا يهدي الجميع

i was realy ashamed of living in such acountry but after reading what happened to you i'm proud of what you have done as an egyptian young man

فى أى عصر نعيش، هل يمكن لعاقل أن يصف العصر الذى نعيش فيه بغير عصر الإجرام. يحلوا لبعض الظرفاء أن يتحدث أحيانا عن الشرعية الدولية! يالها من مأساة إنسانية . الشرقاوى شاب مصرى يوضع داخل سجون مبارك، بقرار من النيابة، دون أن تكون هناك تهمة واضحة، والعالم المتشدق بحقوق الإنسان يرى بأم عينيه الجرائم التى يرتكبها نظام حكم فاجر، ليس مع الشرقاوى فحسب ولكن مع جيل الشرقاوى من الشباب الواعد الذى يبحث عن المستقبل وطموحاته. والأمم المتحدة ومنظماتها أصيبت بالصمم والعمى فهى لاتهتم كثيرا بسجون مبارك وعصابته التى ملأت الأرض فسادا ثم بعد ذلك يشكون من الإرهاب . هل يعلم المدافعون عن حقوق الإنسان ان الذين يمارسون الإرهاب اليوم هم خريجوا سجون الأمس لقريب الذين تربوا داخل السجون ونالوا من العذاب قسطا جعل حياتهم تقوم على هدف واحد وفكر واحد هو الإنتقام . ولكن الإنتقام ممن؟ الإنتقام من الجميع .

أين شرفاء العالم المدافعون عن الإنسان وحقوقه؟أين اصحاب المبادىءالذين يدينون بكل قوة الإرهاب ؟ أليس ما يقوم به مبارك إرهابا ؟ فلماذا تقفون هذا الموقف المخزى وتقابلونه كما يقابل الحكام الشرفاء. أين غيرتكم على حقوق الضعفاء . الشرقاوى شاب مسكين يقبض عليه بصورة همجية، ويمارس ضده التعذيب بأبشع الصور التى يعف القلم عن ذكرها، ويوضع داخل السجن ويتم نهديده بالقتل ومنظمات خقوق الانسان المحلية والعالمية لاتمارس أى قدر من الحركة لمواجهة أشد الناس بلطجة فى العالم . يا من تدعون أنكم وهبتم حياتكم للدفاع عن حقوق الإنسان, أغلقوا مكاتبكم وانصرفوا إلى أعمال أخرى واتركو المظلومين والمضطهدين حتى لاينخدعوا بدعواتكم الخادعة.

هذه مشاعر قلب متألم يود أن يخرج الى شعاب الجبال ويبحث فى كيفية العيش مع مجموعة من الحيوانات عوضا عن العيش وسط هذا العالم الغاجر الذى يتحول المجرمون واللصوص والسفاحون فيه الى حكام أقصد رؤساء عصابات.

Can you share details about visits?

what kind of details?

the visits where too short to know more information, but his lawyers will visit him tomorrow.

Details about HOW to visit.

visiting is almost impossible, officially only family members and lawyers are allowed to visit. on every visit a large group of friends and fellow activists try to get in but only one or two of us are ever allowed in.

الأعزاء

أنا رأيي التصعيد في مواجهة التهديدات التي يتلقاها الشرقاوي ، فقد قمت بزيارته بالأمس ولم أراه سوي دقائق معدودة ، ولكنه حالتها النفسية سيئة للغاية، ومن الواضح انه يتعرض لضغوط كثيرة وخصوصاً أنه بمفرده ،فلم يتقابل هو وكريم - رغم وجودهم بنفس السجن - منذ التجديد الأخير ، ولا يعرف شرقاوي أية أخبار عن كريم الشاعر . .

تحليلي أن أمن الدولة يشن حرب نفسية علي الشرقاوي بالتحديد ،لأن واقعة الإعتداء عليه موثقة بالأدلة ومثبتة في محاضر رسمية ولاقت ردود فعل علي المستوي الدولي قوية جدا سواء اعلامياً أو حقوقياً، فهم يفعلون ذلك حتي يهتز قبل خروجه من السجن لضمان عدم تصعيد الموضوع علي مستوي المنظمات الحقوقية داخل مصر وخارجها .

أنا اقتراحي أن نفكر في سلسلة وقفات احتجاجية عند نقابة الصحفيين وأمام النائب العام مع التركيز علي الإعلام المحلي والدولي . .

وجاري التنسيق مع نقابة الصحفيين لعمل وقفة احتجاجية يوم الخميس 13/6 للمطالبه بالافراج الفوري عن محمد الشرقاوي وكريم الشاعر وذلك في تمام الساعه السادسه مساءًا .

أسماء علي شباب من أجل التغيير أجيال عاشت عمرها في ظل الطوارئ http://tafassel.blogspot.com/

FUCK EGYPT ,,FUCK IT ALL THERE'S NO HOPE IN THAT NATION NO HOPE,,

THIS NATION WORTH THIS GOVERNMENT, LOOK FOR THE ATTITUDE OF THE PEOPLE,LOOK FOR THEM,,CONCENTRATE ON THEIR AWFULL BEHAVIOR,LOOK FOR THE SAVAGENESS OF THEM,,FUCK EYPT FUCK IT

ربنا معاك يا علاء وتعدى عليك الايام دى على خير وترجع احسن من الاول فى الحقيقة يا علاء ناس كتير بتقول نفس كلام انك مش زى الاول بس عمتاً ربنا معاك إن شاء الله وتعدى الايام على خير ويخرج كريم والشرقاوى

بالمنسبة من 3 ايام كنت قاعد مع صديق وكيل نيابة واتكلمنة انا وهو فى موضوع المعتقلين والشرقاوى وكريم والمجموعة وجمال مبارك وحسني والناس الكبيرة الوكلها ولعة وملخص رده كان بسيط ومقنع وهو

لو حد غير مبارك من المعارضة مسك البلد فى يوم من الايام او لو حتي ايمن نور نجح فى الانتخابات كل كبار البلد هتتحاكم بقضايا الفساد المعروفة للناس ومنهم مبارك وجمال مبارك السياسة كبيرة ومليانة فساد والافضل بنسبة لرجالة الحزب الوطني وكل المعروفين بالفساد والتعريص انهم يقعدة جمال مبارك على الكرسي لان جمال مش هيجي فى فكرة طبيعي انه يحاكم ابوه على حاجة ولا يحاكم رجالة ابو ولا امن الدولة البتحميهم البدوس على اى مواطن بيقول حرام عليكم ايه البتعملو فى البلد دا وفى الشعب اخر كلامة قالي مش بعيد لو حد من المعارضة خد الكرسي فى يوم من الايام انا كمان اتحاكم تخيل المحكمة دى هتبقا عاملة ازاى قولتلة والمتوقع قالي جمال ولو مكنش جمال هيبقا حد من الحزب او من مجلس الشورى المهم ان اللعبة متخرجش عنهم للكل يداس عليه كلام كتير دا مبنا بس دا اهم كلام

وربنا معانا وياريت ميزعلش لما يشوف كلامي دا واكيد مش هتزعل لان انت من جواك حاسس بالندم وانت قولتلي كدا

يارب ارحم كل مظلوم بيطالب بحقه وحريتة

يا عم مفيش حاجة، عادي يعني الواحد يعدي عليه أيام متيس أو مكتئب، متكبروش الموضوع.

ربنا ياخدك يا علاء وياخده جاتكوا البلاوي قرفتونا وفلقتونا بمحمد زفت ده

ربنا ياخدك انت و اللى جابوك يا زبالة و يا اوسخ حاجة حصلت فى مصر لغاية دلوقتى

عملولك ايه القضاه --- يامحمد ياشرقاوي--ولا حاجه؟؟؟ سابوك في السجن -- أنت تضامنت معهم من أجل مصر -- وهمه الاندال تركوكم لزباينه النظام-- ياخساره -- شباب ذي الورد أتبهدل علشان مصر -- ماشي -- مصر تستحق -- ولكن علشان شعب أبن وسخه --جبان وحقير --شعب النفاق والتملق في دمه الي أن يرث الله الارض ومن عليها --- شعب من أحقر الشعوب -- يرضي بما لا ترضي به الكلاب الضاله --شعب لا يستحق حتي كلمق شعب -- شعب سافل -- قليل الأدب -- جاهل --حقود ---عديم الاحساس -- متبلد الذهن -- شعب غبي حقير -- يامحمد ياشرقاوي أول ما تخرج قول بعلو صوتك -- يامصر -- ياشعب مصر -- كلكم علوج -- كلكم علوج -- كلم علوج -- وبعد كده اعمل لك باسبور وهاجر الي أوسخ مكان في العالم -- فهذا المكان لن يكون أنظف من مصر -- والناس ال في هذا المكان هيكونوا أشرف وأنبل من الشعب الخراوي -- أقصد المصري -- يامحمد أقسم بالله مـــافــيــش فايده والدليل علي القذاره شوفه في تعليقات العلوج علي "كبد الحقيقة"

والله كلام معقول . يعني الجماعة بتوع القضاء دول راحوا فيه صحيح؟؟؟ قعدوا يقولوا هنصعد الموضوع مش عارف فين ... ونضرب عن المحاكم ومشعارف هنعمل أيه ... وفي الاخر طلع كلام في كلام ودم الشرفاء في مصر أنذبح علي الاسفلت.... والله الجدع بتاع انا من ضيع في الاوهام عمره مس كبد الحقيقه مثل ما قال. أصل أحنا شعب بتاع كلام ... والجماعة بتوع القضاء دول هيطلعوا عن السلوك العادي للمصريين ليه ... ما همه مصريين _ بتوع جعحعه وخلاص -- وحسني والوجه الجديد - أحمد عز _ عارفين كده -- عنا -- وشغالين " نيك" فينا لما أتهرينا. القضاه دول -- مش همه ال حكموا علي أولاد مصر الشرفاء بالسجن !!! القضاه دول مش همه ال بوظوا البلد بالرشوه والفساد--- دي القاضي ال أنضرب في مايو الماضي كل العائلة عندهم من سلك القضاء -- أبوه واخوه وابن عمهم كما ذكرت الجرائد في هذه الفتره. يعني همه بيورثوا الوظائف لبعض يمكن قبل ما حسني مبارك زعيم العصابة يفكر في توريث الحكم لننوس عينه جمالز ياجماعة ال أنا وغيري يعرفوه ان مش عاجبك الحاكم يبقي لازم تثور - تنفجر - تدافع عن حقق في الحياه -- تماما كما عمل الشرقاوي ورفاقه -- قله قليله من 70 مليون خول -- أتناكوا ولسه هيتناكوا ومبسوطين رغم ان النيك ماشي في الكل -- في نسوانا وبناتنا من حسني وعصابته --- لو عاوزين مثال علي وساخت هذا الشعب -- فكروا مين ال بلغ علي التلميذه ال عندها 14 سنه -- مين مصري ذي ذيك -- مين ال رفع الامر لوكيل الوزاره -- مصري وسخ ذيي وذيك -- ومين ال رفع الامر للوزير -- برده مصري أبن شرموطه ذيي ذيك -- أبن الوسخه عاوز يترقا درجه علي مستقبل "طفله " شوفتم وساخه وحقاره أكتر من كده -- مين ال ضرب القله القليله من شرفاء شباب مصر -- مصري خول جبان مثلي ومثلكم -- مين ال بيهدد الشرقاوي -- برده مصري وسخ -- مين ال سمح لحسني ورجاله بسرقت مصر -- أحنا -- أحنا -- أجبن ناس -- هل وصل لكم ياعلوج -- والله كلمه حلوه وماشيا حلاوه علي المصريين -- هل وصل لكم ياعلوج ال عمله شعب نيبال -- هل وصل لكم ياعلوج أل عمله الشعب الموريتاني في ولد "الصايع" اقصد ال"طائع رئيسهم هل وصل لكم ياشعب جبان -- ياشعب بتاع "خلينا نربي العيلين -- ابن الوسخه عنده عشرة ويقول عليهم عيلين ؟؟؟ أسفخص عليكم

محمد انا حبيبة يارب تكون فاكرني ياريت حد يبلغه اني بجد قلبي معاه شرقاوي فاكر ايام ما كنت بتكلمني ع البال توك و تقولي غني عشان تنسي همومك انا كمان هاقولك غني عشان تنسى همومك كان نفسي اشوفك و انت كمان كان نفسك تشوفني بس الايام مقدرتش اننا نتقابل بس الايام جيه كتير اخرج انت يا بطل و ارجع للناس الي بتحبك و مستنياك متزعلش مني يا محمد في الي هاقولهولك و انت كمان يا علاء عايزة اقولكم حاجه كان اولى بيكم تغيروا من نفسكم الاول قبل ما تغيروا في الي حواليكم و كانكم بتنفخوا في قربة مخرومة البلد هاتفضل زي ما هي كان اولى بيكم بدل العمر الي بتضيعوه ده تشتغلوا و تنجوا جواها او براها الموضوع عايز صبر و تفكير صح عايز تغير ابدأ من جواك انجح وكون انسان ناجح و بعد كده ابقى دول على البلد و الي عايز تغيره فيها الكلمة مش هاتغير الي هايساعدك انك تغير ان يبقى معاك فلوس احنا في زمن معاك قرش تساوي قرش كل الي انتوا بتفكروا فيه ده احلام احلام وردية في دنيا سودة لازم تتعلم تبقى أناني عشان تعيش وعشان تكون اخرج يا محمد و عيش لنفسك بجد الي انت فيه مفيش منه فايده تعب قلب ع الفاضي كلامي ده مش بيقلل من الي عملته الي عملته كان كتير و كبير بس حصدت ايه قصاده سلبوك كل حاجه وهاتخرج من جوه السجن حطام انسان وانت متخيل انك دخله راجل بس مسألتش انت دخلته عشان مين ؟ عشاني و عشان غيري من الشباب الشباب الي متلقحين عالنت بيشيتوا و بيحبوا في دي و بيضحكوا على دي دول الي بتضحي عشانهم صدقني ميستهولش حتى الي حصلك مفوقهمش ولا كان هايأثر فيا لولا اني اعرفك و اتكلمت معاك احنا مش زمان معدش الشباب فيه حماسه جيل الستينات و مسكه بندقية يبقى بيها اسد دلوقتي كبيرة يمسك عصاية بلاي ستيشن و يلعبله جيم فيفا و الدنيا حلوة و فكك و كبر هما دول الي انت اتعذبت عشانهم صدقني ميستهلوش ياريت كلامي ميتحذفش انا زيكم بحب مصر بس كمان نفسي هي تحبني ياريت

ابني العزيز علاء ترددت كثيرا في الكتابه اليك لانني والد مدون تحت عبائتك ولكنني لا حظت في الفتره الاخيره ان بعض المدونين يذكرون اهلهم بطريقه مهينه اي انهم فقدوا البوصله الذاتيه لتدوين جميل وممتع وذو رساله واسعه لذلك قررت الكتابه للتنين البمبي حتي يطرح للمدونين فكره ميثاق شرف للمدونين ولك جزيل الحب والاحترام