You are here

تعرف ايه اللي حصل في نيويورك يوم 11 يونيو 2000???

Primary tabs

في كل مرة يتفتح فيها نقاش عن التحرش الجنسي بالنساء في شوارع الموكوسة مصر ألاقي الناس يا أما بتتكلم كأن الموضوع موجود في كل حتة في العالم يا أما تلاقي الناس بتتكلم على أن المشكلة موجودة في مصر فقط (أو الدول العربية فقط) و ده برضه مش صح.

المشكلة أن التحليل بناء على مشاهدات خاطئة نتيجته دائما اقتراحات بحلول لا علاقة لها بالواقع.

فمثلا افتراض أن كل ستات العالم بيمروا بده بيقود للتصور اللي بيقول أن الرجالة غلابة مش عارفين يمسكوا نفسهم و بالتالي لازم الستات تلم نفسها.

و طبعا اللي أي بني أدم مختارش خيار الغباء عارفه أن الستات في بلاد كتير جدا مبتقابلش التحرش و المعاكسات و التقفيش اللي بتواجهه نساء مصر و بيلبسوا براحتهم (و بمعايرنا المحلية بيقلعوا براحتهم)، و كمان الكل عارف أن في دولة كل حاجة فيها متغطية زي السعودية التحرش الجنسي طايل الستات و الأطفال و السمك و أي حاجة بتتنفس.

و كمان افتراض أن دي حاجة بتحصل في الموكوسة بس أو في الموكوسة و الدول العربية بس برضه مبني على معلومات ناقصة أو مغالطة و نتيجته تفسيرات خاطئة.

يعني مثلا في كل مناقشة من دول تلاقي واحد بيقولك الغرب معرفش ماله ، و صعب علينا جدا فهم أن الغرب ده مش حاجة واحدة و التفسير الجاهز دائما هو الكبت الجنسي في بلدنا، صحيح أن في أغلب دول أوروبا التحرش بالنساء في الشوارع نادر لكن ده لا ينطبق بالمرة على الولايات المتحدة الأمريكية مع أنهم مقارنة بينا معندهمش كبت جنسي خااااااالص.

و لو مكانش البني أدم مننا ذاكرته أخرها اسبوعين كنتم افتكرتم أحداث مسيرة يوم بورتوريكو في نيو يورك في يونيو 2000، و اللي تعرضت فيه ما لا يقل عن 20 امرأة لتحرش جنسي شديد و هتك عرض يخلي أجدعها فسل من بولاق يحس بالغيرة، و زي في بلدنا بالظبط البوليس طنش و الاعلام حاول يبرر و يتعامل مع المسألة على أنها شقاوة شباب و ناس تانية تغلط الستات.

و اللي مش مصدق أدي كلام ويكيبيديا

In 2000, the parades were marred by numerous incidents of sexual assault and violence. Roughly 50 women reported being doused with water, stripped and groped by roving packs of drunken men in New York's Central Park. Using an amateur handheld video of one such event, police arrested 18 men, who all eventually pled guilty or were convicted. [2] Several of the victims sued the city itself, claiming that the police force did not do enough to crack down on public drunkenness during the parade, and even alleged that police officers saw the roving packs and did nothing about them. [3] An official police inquiry later found that two officers on duty had disregarded complaining victims, and five superior officers had failed to properly deploy their officers.

و دي مقالات بتقدم تفسيرات راديكالية مختلفة، معلش معنديش روابط لوجهة نظر دينية أو نسوية ده اللي قريته وقتها و فضلت فاكره لحد النهاردة:

طبعا ده مثال فج و الدنيا اتقلبت بعده لكن الحالات الأخف موجودة، مؤكد مش بنفس الكثافة المصرية ما هو أحنا برضه لازم يكون لينا بصمتنا. طبعا برضه الولايات المتحدة مش لوحدها التحرش الجنسي في الشوارع منتشر جدا في دول أمريكا اللاتنينة و سمعت حواديت بالهبل عن اللي بيحصل في الأوتوبيسات في المكسيك و مش بس في المدن الكبيرة.

التفسير مش ببساطة أن هنا في كبت و هناك مفيش ولا هو ببساطة أن الستات عورة و لازم تتغطى.

Comments

المشكلة أن التحليل بناء على مشاهدات خاطئة نتيجته دائما اقتراحات بحلول لا علاقة لها بالواقع

لووووووووووووووووووووول هوا فينى الحلول اللى مالهاش علاقة بالواقع. أنت عندك الدبابيس والتريكو والفأس والكماشة وحاحجات تانية كتير. ده هو ده أم الواقع.

أولا ابر تريكوه مسنونة يعني معدلة مخصوص للمشكلة، ثانيا الاقتراح بتاعي مبني على نظريات علمية، ولا مسمعتش عن دارون؟

:-)

btw i wasn't making fun... i am greatly pro the idea... i even posted some suggesstions...

أولا يا علاء صح تعتبر ظاهرة التحرش بالفتيات ظاهرة اجتماعية ونفسية ،وهي ظاهرة عامة ولا تخص مجتمع بعينة ،ويحاول كل مجتمع الوصول الى اجراءات وقائية وعلاجية لهذة الظاهرة.

وانا ارى بان الدين الاسلامي وعلم النفس قدما حلولا يمكن ان تكون ناجعة وناجحة. فالله سبحانة وتعالى خالق النفس البشرية (الرجل والمراة) وهو اعلم بمكوناتها وضعفها فاذا كان جميع جسم المراة مكان اغراء محفز للرجل جاء الامر للمراة التى تريد ان تعف نفسها و لا تكون مكان فتنة لغيرها بالالتزام بمواصفات لباس معين شرعا(ساتر،لا يصف ولا يشف،وغير متبرج) وعندما كان اجزاء من جسم الرجل هي التى تكون مكان اغراء محفز للمراة جاء الامر من الله تعالى للرجل بستر ما بين الصرة والركبة وعلم النفس يوضح لنا عمل المحفز الجنسي لكلا الجنسين .والله تعالى جعل كل اجزاء جسم المراة مكان اغراء للرجل بينما اجزاء فقط من جسم الرجل مكان اغراء للمراة رحمة بالمراة وامتحانا للرجل ولاستمرار النسل والحياة على الارض.

فالمراة تكافئ على ستر جسمها كون نفس المراة تميل الى المباهاة بمفاتنها وكل امر من الله يتعارض مع رغبة يكافئ عليه الانسان.

والرجل يكافئ على غض بصره كون نفس الرجل تميل الى النظر الى جسم المراة.

و بذلك تكون المعادلة متساوية. هذة هي الوقاية والوقاية خير من العلاج.

وبالنسبة الى العلاج فقد يكون مستحيلا كوننا نتعامل مع غرائز ولسهولة التحرش ولصعوبة اثباتها قانونيا فبعص الدراسات التى اعدت في الولابات المتحدة الامريكية اثبتت بان 70% من عمليات الاغتصاب كان المسؤول عنها المراة(كونها كانت في المكان الخطئ والوقت الخطئ وبمظهر مغري) ويمكننا القول ما دامت المراة تريد المباهاة بمفاتنها وما دام الرجل لا يريد غض بصره فان ظاهرة التحرش ستبقى مستمرة.

و مترو طوكيو

Hey, There's no comparison between sexual assault occurrences in US or the West in general and Egypt. I'm an Egyptian,currently living in Canada and have been in different countries in North America, Central America, Europe and Asia, even visited Lebanon once a few years back. Egypt is BY FAR the worst country when it comes to sexual assualt. I visit Egypt once a year and feel insecure walking down the street, even when accompanied by my husband.

I don't doubt it, I think I actually wrote that in the post, it's just that we need to look deeper t understand.

you sound christian hate egypt , beacause it is not true your calim , in the west girls are raped by even parents and brothers or sisters u never see this in egyot. be fair

In reply to Dalia and Kaharmana,

Guys , i don't really know what you are talking about. I lived in Ny,illinois and Texas and talking about sexual harasments , it is everywhere. Yes, maybe you don't notice the comments or the eyes but dear pay some more attention and get rid of the bias , and you will notice them quite well. Or maybe it is 3o2dat el7'awaga when a comment or a whistle comes from a western it is a complement but when it comes from egyptian it is harasment yaay 3leihom. It is everyway and it is worse than in egypt , at least booze effect is not the same.

I agree with you in one point though , is that we always blame it on the women and this need to be corrected like a lot of stupid traditional beliefs we have.

لا اونت الصادق الستات عااار ولازم ينطخو بالنار علشان نتاوي عارهم ولو اتكلمو وقالو احنا بيحصل فينا حاجه تبقي هيا البنت دايما هيا اللي بتبقي ماشيه علشان تتعاكس

في كتاب مهم وقع في ايدي بالصدفة من كام سنة عنوانه when god was a woman by marlin stone- a havest book - 1978 بينور شوية حاجات في العلاقة المعقدة بين الذكر والأنثى منذ ان كانت " الربات " و" الإلاهات " يحكمن العالم وبعدين حصل إن الكهنة الذكور قرروا ان "" تحويل " الإلهة الذكور الهامشيين إلى رئيسيين .. وماحدش احسن من حد . وحانلاقي حكايات خرافية جميلة في الميثلوجيا اليونانية والفرعونية .

مثال واحد اقدمه عن التحرش بين ذكر وذكر لإثبات نظرية جر الشكل واعىن التفوق الذكوري من الميثلوجيا الفرعونية . ففي الخناقة بين ست إله الشر وايزيس ومعها ابنها حورس بعد مقتل اوزير اخو ست ان ست استفرد بحورس وانتهكه جنسيا . حورس اشتكى لأمه ايزيس التي نطقت بتعوذاتها السحرية ومدت يدها وسحبت المني الذي قذفه ست داخل حورس واخرجته .

التفسير المباشر هنا ان التحرش هو تأكيد القوة واسترجاع منطقة غائبة . ان أخذ النساء سبايا في الحرب هو اعلان التفوق الذكوري ضد العدو المنهزم . ان اغتصاب المليشيات الصربية للنساء الكرواتيات المسيحيات والكوسوفيات المسلمات ، موش مجرد هياج ذكوري .. انه يحمل دلالات ذكورية عميقة منذ انسان الكهف. فالتحرش الجنسي في الشوارع والأتوبيسات وحتى اماكن العمل هو مثل ما تفعل الكلاب التي تقوم بالتبول والقطط وبعض الحيوانات التي تقوم بالتبول في اماكن محددة تعلن فيها ملكيتها لهذه الأماكن .

من يشاهد افلام الناشيونال جيوغرافي عن علاقة رئيس جماعة القرود الذكر واخضاعه للإناث المختطفات من القردة يقوم اساسا على الإخضاع الجنسي لهن قبل ضمهمن إلى الحريم القردي.

السؤال إللي ما لهوش إجابة حتى الآن لماذا يعتبر الذكر أن الجنس وسيلة إخضاع وامتهان مع ان الجنس هو في الأساس وسيلة البقاء ؟ لماذا يحول بعض الناس من الذكور الجنس إلى حاجة وسخة ومنحطة مع انه مزيكا حلوة واجمل لحظة صدق انسانية بين شخصين ( اي شخصين ) ؟

I am not sure but willing to bet that who ever committed these sexual assaults in June of 2000 are probably foreigners in the US. I am an Egyptian who lives in the US; although the state I live in is nowhere as wild as New York. But I can tell you that when walking on the streets here I am never afraid that someone might harass me. Human nature is the same every where and men are “pigs” whether they were born in Egypt or the US. The main difference is the LAW. We actually have laws here that make men think a hundred times before harassing anyone. Do they have dirty thoughts? Of course but they can’t act on them. That is why you find that the most common here is either sexual harassment from a place of power where the woman would be afraid to report it OR just plain rape when the man in question thinks he can get a way with it but just your-everyday-in-the-street-comments-or-whistles(sp?)-or-stripping-the-woman-with-a-look, now that is very rare if ever happens here.

well ..

this issue, being under "feminine" category doesn't mean that the comment has to be feminist, no?!

"Human nature is the same every where and men are “pigs” whether they were born in Egypt or the US" i don't know which farm you grew up in, but rolling with wrong joints doesn't generalize that joints are wicked.

they execute the rapist over here "Egypt" - don't talk about law at the land of liberty :D if i think of knockin' down some piece of a** I'd pay visit to the US. where the heaven for every single "PIG" in the whole world.

err, stupidity ruins my day :/

http://e-m0ti0n.deviantart.com

Give her credit. Maybe it was a bit sexist of her to say "all men are pigs" (though you have to admit it is a topic worth some research) and maybe she is law ignorant, but I am sure she was willing to say something more about "law and culture" that you and her and me and every Egyptian is AWARE OF. See, a woman cannot simply report rape over here for a million number of reasons that are culturally biased on one hand and because of the inefficiency of the law on the other hand. Assume you are sitting in your house and a thug comes and sits in it claiming it is his and you seek the law route, maybe this thug would be having children going to the same university as your kid before you gain your "right" to sit in your own house. Got what I am trying to say? Maybe we have the same just laws as the US on this matter but we definetely dont have the same practices.

I was not going to respond to the comment made by e-m0ti0n but since thankfully someone tried to defend me I will say please read my comment carefully. When I talked about the law I was NOT referring to rape; I know there are laws everywhere against rape although in any Arab country you would find a healthy dose of blame landed on the woman (she must somehow brought it on herself) Anyway back to the law; I am not aware of any sexual harassments laws in Egypt but since I haven’t lived there in 15 years I might be wrong and therefore stand corrected. So please let me know if there is a low that prevents a man from saying a sexually oriented comment to a woman. For example if someone here at work said something to me (words not touching or anything like that) that might carry a sexual meaning I could report him and if the place I work in didn’t do something about it I could sue them for failing to protect me. Ok back to rape; a man can go to jail here for “raping” his wife; meaning she said “no honey I am not in the mode tonight” and he didn’t pay attention and forced himself on her anyway. And there are also laws against someone on the street sexually harassing women using words but women don’t usually bother reporting them if they happen but the point is they don’t happen not because the men don’t want to but because they can’t and that bring me to the “pig” comment which our friend e-m0ti0n took great exception to (I wonder why!!); believe it or not I didn’t mean to insult men but e-m0ti0n’s comment about “knockin' down some piece of a**” is a further proof to the “pigs” theory.

we do have laws that could be used in such cases in Egypt, but they're not being enforced.

you see you can't bring criminal charges against anyone you can only inform the police and it's up to the police to respond or ignore.

besides you'll live through hell if you try it, society protects such acts, I'm not saying the law can't be improved, it probably needs loads of improvements but the law alone won't fix anything, you have to have mechanisms to implement it and some social acceptance (laws that don't reflect acceptable norms are doomed, you can fix society by laws).

من الواضح ان عندك عقدة نفسية أشبه بعقدة النقص زي اللي عند اللي انت بتدافع عنهم, و بتاخد الأمور من طرف واحد يا وطاء , و انك عنصري عكسي , عنصري مع الغلط,,,

و متجاهل لحقيقة ان لو في واحدة حد اتحرش بيها بيكون 95% لأنها اصلا متبرجة او لابسة لبس ضيق او غيره , يعني عاملة أي سلوك غرضه الإثارة الجنسية "المتعمدة" , بس انت شايف ان ده حق طبيعي للمرأة و الرجالة المفروض يشوفوا و يتم استفزازهم و يسكتوا ,,

أنا مش بقول إن التحرش بأنثى من تلك العينة شيء مقبول أو له مبرر ,,, لا طبعا أنا مش موافق نهائيا لاي رجل انه حتى يبص على امرأة اجنبية عنه حتى لو قلعت جلدها أو ادت وشها سكنتين معجون و الوان يوتن ,,,,, هي أصلا ما تستاهلش حد يعملها اعتبار ,, لأن المفروض إن المؤمن يغض بصره و يتق شر الفتنة حتى لو حضرت ليه,,,, أنا بقول إن الإناث بيشاركوا في الخطأ ,الجزءالأكبر منه,,,,

على راي زين الدين زيدان بعد طرده في آخر مباراة في كاس العالم:

ليه دايما بنعاقب على رد الفعل و بنتجاهل الفعل المسبب له ؟

الأنثى اللي انت بتدافع عنها بتتعمد الإثارة الجنسية للرجل و بتمضي اغلب وقتها و تفكيرها و تركيزها و نقودها في جعل نفسها فاتنة و مثيرة و مرغوبة و مستفزة و من يراها يفكر فيها من ناحية جنسية , مش كائن بريء ساذج ,,, زيك

انت بموقفك المطلق مع اللي بتتعرض للتحرش بسبب انها أصلا واطية, عامل زي المثل اللي بيقول ضربني و بكى و سبقني و اشتكى,,,

و الحضارة الغربية , و أمريكا حبيبة قلبك اللي انت واخدها كمثل يحتذى به فيها حالة اغتصاب كل 7 دقائق و جرائم قتل لأسباب جنسية على حسب احصائياتهم , ده غير اللي مش بيبلغ عنه,,,

و فريق بحث امريكي اجتماعي محايد من جامعة بنسلفانيا اقر في دراسة إن كل الإجرام في امريكا و منه الإغتصاب و التحرش الجنسي سببه الرئيسي الإنحلال الأخلاقي الانثوي و الحرية المفرطة و الإعلام الجنسي,,,

و خرج بروشتة علاجية لأمراض المجتمع الأمريكي كنتيجة نهائية للبحث , لو سيادتك اطلعت على النتائج اللي البحث وصى بها هتلاقيه باختصار تعاليم الدين الإسلامي.

,,,, ساعات بتحسسني يا وطاء ان انت بتكتب المواضيع دي و انت عندك الدورة,, يا اخي استنى لما تخلص الأول و عقلك يرجع طبيعي , و اكتب,,,

بالمناسبة ,,

كنت هسألك هو مين اللي خلقك و أنعم عليك و خلق الكون كله ووضع قوانينه و شرايعه بحكمته و عظمته و علمه بكونه بكل تفاصيله, و بالتالي تتبع حكمه في الحاجات دي و غيرها, بس انا عارف انك مش مؤمن بربنا , مش مشكلة كده كده هتتسأل السؤال ده في القبر...

طيب ,,هو مين اللي اخترع الكمبيوتر , و الإنترنت اللي انت عايش عليها , و لغات البرمجة اللي شغال على قفاها و لولاها ماكانش كلامك الفارغ انت و النسوان الغبية الناقصة اللي كاتبة في البوست ده ليها أي وجود,,,

مش الرجال يا ناقص ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

طبعا انا موافق جزئيا على كلامك ولكن في نقطتين مهمين وهما:

  1. ان التحرش الجنسي لا يطول فقط الممتبرجات المتبهرجات اللي بالك منهم لأ كمان للأسف الستات المحجبات المحترمات وكتير من اللي بيتحرشوا بالستات مش بيفرقوا بين الست "المشخلعة" نفسها والمحترمة في لبسها وسلوكها وإن كانت "المشخلعة" أكثر عرضة للتحرش.
  2. لو هانلوم مش هانلوم الشاب اللي بيتحرش ولا البنت أو السيدة الضحية لأ نلوم الوضع الحالي اللي احنا فيه وضع اللي رقصوا على السلم بمعنى:

إحنا حاليا مجتمع ولا هو مجتمع شرقي بقيمه وأخلاقه ودينه (مسلم ومسيحي) ولا مجتمع غربي منفتح ومفتوح وسايب ومش هاقول حر لأن اللي في المجتماعت الغربية مش حرية بل تسيب وهما بدأوا يدركوا دة وفيه أصوات كتير بتنادي بالعودة للقيم والمبادئ وكبت جماح الحرية المبالغ فيها.

يبقى ياريت نرجع تاني لأصلنا وقيمنا وأخلاقنا ودينا (مسلم ومسيحي) عشان يبقى الموضوع بدل ما هو ظاهرة يبقى تصرفات فردية.

في رأيي أن التحرش عموماً ناتج عن إحساس بتفوق الذات و بدونية الآخر والاحساس بأن الطبيعة و قد خصت جنساً بالتفوق العضلي يعني استباحة و استحلال الأضعف. و الرجال يتحرشون ببعضهم ، و أمريكا نازلة في العالم كله تحرش آخر حاجة.أمالماذا يحدث تحرش في التجمعات البشرية الصاخبة، فذلك في اعتقادي لأن مستوى الهرمونات في الدم يكون أعلى ما يمكن و بالذات الأدرينالين. عزة مطر