You are here

رمضان

Primary tabs

بسم الله الرحمن الرحيم، أبدأ حكايتي بشهادة أن لا اله الا الله و أن محمد رسول الله

حكايتي عن بغداد، التي كانت في عهد أمير المؤمنين هارون الرشيد جوهرة المدن.

لم يكن هناك مثيل لبلاط هارون الرشيد الذي اجتمع حوله حشد من الرجال العظماء من شتي بقاع الأرض. جمع حوله العلماء و الحكماء و الكتاب و المعلمين.

كان بالبلاط أعظم معلمي اليهود أولى أهل الكتاب و أحكم قساوسة النصاري آخر أهل الكتاب و أفضل حفظة القرآن و أفقه فقهاء السنة النبوية.

و لذا كان قصره قصر الحكمة.

كان بحريمه جواري من كل أرض، من أراض المؤمنين و أراض الكفر، نساء ذوات بشرة بيضاء كرمال الصحراء، و نساء ذوات بشرة بنية كالجبال في المساء، و نساء ذوات بشرة صفراء كدخان البخور، و نساء ذوات بشرة سوداء كالأبنوس. كلهن متمرسات في فنون الفراش.

و كان بقصره غلمان رائعي الجمال، ذقونهم لم تنبت بعد، عيونهم واسعة و مليئة بالرغبة و أجسادهم كثمرات مشمش قطفت و هي مغطاة بالندى.

و لذا كان قصره قصر المتعة.

كان بقصره فلكيين و منجمين يمكنهم تفسير مشيئة الله بقرائة النجوم و عرافين من بلاد الصين و المغول يلبسون فراء محمل بالأسرار، و سحرة من الأعراب يحفظوا سر الجن و الانس.

كان بقصره شعراء و مغنيين و عازفين ذوي موهبة كاملة و روح مرحة.

كان بقصره غرائب لا علم لأحد بمصدرها، رجال برؤوس حيوانات و وحوش تتحدث كما الرجال و آلات تشبه الأحياء ترقص و تغني اذا أمر الخليفة.

لذا كان قصره قصر العجائب. و كانت أيامه أيام العجائب.

و كان هارون الرشيد حكيم و كان يحكم بين الناس بالعدل، كانت حكمته تفوق حكمة مستئاريه و وزراءه مجتمعين، و لذا عم الرخاء و ساد السلام في عهده، و ازدهرت أمة المؤمنين و بغداد.

و مع ذلك تملك القلق من عقل و وجدان هارون الرشيد.

اعتاد هارون الرشيد أن يجول بالمدينة في الأيام التي تثقل فيها روحه، كان يتحرك متخفيا. لا يذهب معه غير صديقه و وزيره جعفر و جلاده مسرور. متخفيين في هيئة تجار من بلاد بعيدة يجوبوا شوارع بغداد بالليل باحثين عن متعة أو معرفة. اذا ما قابلوا خيرا كافئوا صاحبه و اذا ما قابلوا شرا عاقبوا فاعله.

و هكذا رقى الرشيد شحاذ لمرتبة خليقة ليوم واحد ليحقق له حلمه. و شاهد هارون الرشيد مقتل الأحدب و السبعة الذين اعترفوا بموته رغم أن الأحدب مات مختنقا من شوكة سمكة. و رأى الخليفة الحصان الزجاجي المجنح ذا العيون العاجية يطير.

و مع هذا ظلت روحه أسيرة القلق.

و في ظهر يوم من أيام رمضان شاء الله أن يقف الخليفة في شرفة قصره العالية متأملا مدينته الممتدة حتى الأفق. نظر الخليفة الي السوق، و رأى السجاجيد المعلقة، و حلويات و فاكهة و بخور و بهارات من كل أنحاء العالم، و طيور زجاجية مرصعة بالمجوهرات بديعة التصميم. كما رأى قافلة تعبر الصحراء محملة بكل ألوان الحرير و العطور، و جواري بعيون مكحلة و أقدام منقوشة بالحنة. رأى أشرعة مراكب تقترب من الميناء محملة بقمح و رمان. رأى الخليفة الحمامات و الأبخرة المنبعثة منها كما رأي قباب الجوامع و المآذن الشاهقة، و سمع المؤذن ينادي المؤمنين لصلاة الظهر.

رأى الخليفة الحرفيين و البنائين و التجار، رأي العسس و حرس المدينة و غرباء من كل بقاع الأرض جائوا لزيارة جوهرة المدن التي لا يضاهيها مكان.

دخلت زوجته زبيدة الشرفة و أحست بالهم يملأ قلبه.

يا سيدي و زوجي مال قلبك مهموم و وجهك متجهم، ألا تأتي معي و تدعني أمسح لك جبينك بالمسك و أدلك لك ظهرك المتعب بيدي الحانيتين. يمكنك نسيان همومك بين أثدائي اللدنة و التخلص من ظلام روحك بين أردافي الطريين.

أشكرك يا مليكتي و محبوبتي لكننا في شهر الصيام و الوقت لا يزال ظهرا كما أن همي أكبر من أن يزول في الفراش.

تركته زوجته و دخل صديقه و وزيره جعفر.

هيا يا صديقي لنتمشى بأرجاء المدينة عسانا نقابل فتى مسحور أو ثلاثة نساء قوامهن كغزلان الصحراء محبوسين في بيت من اليشم الأخضر أو مجذوب تائه يحكي قصص عن الصحراء و العفاريت أو ...

كلا ...

اذن فلنعد لوليمة ضخمة، و ندعوا كل البلاط، و على موائد محملة بصنوف الطعام و الخمر نستمع للشعراء و القصاصين و من يحكي أعجب قصة نكافئه و ...

يا جعفر رمضان ليس شهرا للولائم و الخمر مكروه يا صديقي.

لكن ...

أنظر حولك، أنظر الي المدينة، ألا تراها رائعة الجمال؟ هل سيأتي بعدها مدينة أخرى بهذه الروعة؟

اذا شاء الله

لكن لا يعرف انس أو جن مشيئة الله. اتركني الآن.

و ظل الخليفة واقفا في شرفته متأملا مدينته حتى غروب الشمس.

و بعد الافطار دخل اسحاق أشعر شعراء بغداد الشرفة.

يا مولاي.

السلام عليك يا من يغزل الكلمات و رحمة الله و بركاته.

مولاي هل أقص عليك قصيدة أو أنشد عليك أغنية؟

كلا، قلبي مثقل و صدري مقبض و أبياتك لن تلهيني. قل لي هل رأت الأرض يوما مدينة كمدينتي أو شعب كشعبي؟

أبدا يا مولاي. السفراء و الرحالة يأتون من كل حدب و صوب ليشاهدوا العجائب و الغرائب في بغداد، و يعودوا لملوكهم و يقولوا لهم لقد رأينا المدينة الفاضلة، لا يمكن لأي مكان أن يضاهيها. و عندها يفهم الملوك أن مملكاتهم ما هي الا قرى صغيرة باهتة مقارنة بجوهرة المدن.

نعم هي كذلك، لكن كل شئ و له نهاية. أغرب عني ... لا حاجة بي لشعراء اليوم.

نزع الخليفة مفتاح ذهبي من سلسلة معلقة برقبته و ترك الشرفة و نزل سلالم قصره. مر الخليفة بالحرملك حيث لا يستطيع أي رجل غيره الدخول و الاحتفاظ برجولته. استمر في النزول، مر بعدها بقبو العقاب و العدالة حيث يتم تعذيب من ينتظر رحمة أمير المؤمنين و استمر في النزول، ثم مر بقبو القصر و زنزاناته حيث يقبع من توقفوا عن انتظار رحمة أمير المؤمنين و استسلموا لانتظار الموت و استمر في النزول.

بعد مدة وقف الخليفة أمام باب ضخم من الحديد الأسود الصلب، محفور عليه طلاسم و نقوش، قرأ الخليفة الطلاسم ثم فتح الباب بمفتاحه الذهبي. وراء الباب سلالم أضيق و أكثر التواء و استمر في النزول.

اثناء نزوله مرت أمام أعين الخليفة أطياف بشر بملامح غير واضحة و ظن أنه سمع أصوات من أحبهم و قتلهم عبر السنين الطويلة، الفتاة الشاحبة من بلاد الشمال ذات الشعر الفضي، الغلام الذي جاء من الصحراء حاملا معه وردة من المرجان، قائد العسس الذي لم يضاهيه في الرماية و المبارزة الا الخليفة نفسه. سمع الخليفة أطياف أصوات لكنه لم يعرها أي انتباه و استمر في النزول.

وقف بعدها الخليفة أمام باب من النحاس مطعم بالزجاج و الصدف، و فتحه بمفتاحه الذهبي. خلف الباب مغارة محفورة في جوف الأرض لا يمكن نزولها الا زحفا، أغلق الخليفة عينه و عد خطواته و استمر في النزول.

الى أن وجد الخليفة نفسه أمام باب من الخشب القديم بلا أي نقوش أو زخارف ففتحه بمفتاحه الذهبي. خلف الباب قاعات ضخمة واسعة، ما أن مر الخليفة من الباب اشتعلت ألاف المشاعل ملقية بضوئها على أنحاء القاعات الأربع.

في القاعة الأولي تلال و تلال لم تحصي و ربما لا يمكن احصائها من الجواهر و الأحجار النفيسة. القاعة الثانية معلق من سقفها سيوف و رماح مسحورة. و في القاعة الثالثة مصابيح و خواتم و قوارير ذات قوى عجيبة. أما القاعة الرابعة فتحتوي على بيض فقط. بيض من كل الأشكال و الأحجام و الألوان من أول بيضة حمراء صغيرة لا تتعدى حجم أصغر عقلة في أصغر أصبع لطفل رضيع الى بيضة طائر الرخ.

و في تلك القاعة توجد بيضتان من بيض العنقاء، فالعنقاء عندما تموت تضع بيضتان واحدة بيضاء و أخرى سوداء، من البيضاء تولد العنقاء من جديد عندما يحين وقتها، أما السوداء فلا يعلم أحد ما يخرج منها عندما تفقس.

عبر الخليفة القاعات الأربع بدون أن ينظر يمينه أو يساره و وقف أمام باب من النار و فتحه أيضا بمفتاحه الذهبي.

لم يكن وراء الباب سوى كرة بلورية على وسادة من الحرير، داخل الكرة أبخرة متحركة و على سطحها ختم.

حمل هارون الرشيد الكرة بحرص و ترك القاعة و مشى من طريق مختلف. كان بالقصر طرقات و سراديب لا يعرفها أحد غير الخليفة فقد مات كل من شارك في تصميم و بناء القصر, معرفة أسرار الملوك تقصر العمر.

صعد الخليفة سلالم وراء سلالم حتى وصل الى حائط حجري ضخم، مر الخليفة بيده على الحائط و هو يعد ثم ضغط على واحد من الأحجار لا يمكن تمييزه عن غيره فانشق الحائط.

مر الخليفة من الشق ليجد نفسه واقفا على أعلى سطح في قصره، بغداد في أولى لحظات الفجر و قبل انتشار ضوء الشمس، بدت كأنها مكسوة بنجوم أكثر من نجوم السماء، فبالمدينة ألاف الشموع و المصابيح، نظر الخليفة الى مدينته ثم الى السماء و صاح:

يا ملك الحلم و النوم أنا هارون الرشيد، أخاطبك ملك لملك و أطلب منك الحضور أمامي في هيئة تسر العين و لا تحمل تهديدا.

و انتظر الخليفة لوهلة ثم صاح:

أنا هارون بن محمد بن عبد الله بن محمد بن علي بن عبد الله بن عباس الملقب بالرشيد أمير المؤمنين و خليفة رسول الله. و بغداد جوهرة المدن مدينتي و مركز ملكي. أطلب منك يا ملك الأحلام و أمير الحكايات و حاكم أراض النوم البعيدة فلتأتني فورا.

لكن لم يسمع الخليفة أي صوت عدا همس الريح و أصوات الصحراء البعيدة.

اذن احذر، بيدي الآن كرة سليمان بن داود ملك اليهود البلورية. عندما قارب الموت سليمان حبس الملك تسعة ألاف و تسعة من أخطر العفاريت و الجن و أكثرها قسوة و بأسا في تلك الكرة و أحكم اغلاقها بختمه. مرت ألفين من السنون على العفاريت و الجن و كل يوم يملأ قلوبها حقدا و كرها لبني آدم و كل يوم تخطط لتدميرنا و تحطيم أعمالنا و تسميم أحلامنا.

عندما ألقي تلك الكرة على أرض بغداد سيخرج الجان و العفاريت و يبدأوا في اطفاء ظمائهم للخراب و الدمار، ان لم تأتني حالا سألقي الكرة.

و عندما لم يتلقي الخليفة ردا همس حسنا و ألقى الكرة من فوق قصره. و هوت الكرة و هاجت العفاريت و الجان منتظرة لحظة الحرية لكن قبل أن تلمس الكرة أرض بغداد تلقفتها يد ملك الأحلام.

ثم طار ملك الأحلام حتى وصل الى سطح قصر الخليفة و قال له، لقد ناديتني و قد لبيت ندائك.

اذن أنت ملك الحلم و النوم و أمير الحكايات؟ أنت من كلفه الله بحكم ما ليس و ما لم يكن و ما لن يكون؟

أظنك تعلم من ناديت و تعلم أنه لن يلبي ندائك غيري.

فصفق الخليفة بيده و نادى طعام و نبيذ للضيف.

ماذا بك يا أمير المؤمنين؟ أو لسنا في شهر الصوم؟ ألا تعرف أن الخمر مكروه؟

و هل أنت من المؤمنين يا ذا الوجه الشاحب و العينان الغائرتان؟

أتبع كل الرسل و كل الديانات بأسلوبي يا أيها الرشيد و لا يصح لضيف أن يأكل بينما صاحب البيت صائما. لكن قل لي ما الذي يمنعني من ترك القصر الآن أخذا معي كرتك؟ و أخذا معي ذكرى استدعائي كأني حاجب أو خادم؟

تصبب الخليفة عرقا بينما كان يشاهد الكرة البلورية تختفي داخل عبائة ملك الحلم الموشاة بالنجوم.

يا ملك الحلم يحكي الشعراء عن صياد وجد في شباكه قنينة، عندما فتحها أطلق سراح جني.

نعم و في الحكاية يحبس الصياد الجني في القنينة مرة ثانية لكن الجني كان أحمق و مغرور و أنا لست أحمق أو مغرور. لقد ناديتني و ليس من الحكمة استعداء ما لا يمكنك صرفه.

هل تهددني؟

بل أسديك النصيحة و أناشدك الحرص.

مشكور لك نصائحك، لقد استدعيتك للتجارة.

و هل القصر مكان للتجارة؟ دعنا نذهب الي السوق اذن و لنتساوم هناك.

حسنا فلنذهب الي السوق. يا خدم، في مخدعي ستجدون صندوق خشبي ورثته عن والدي الذي ورثه عن والده أحضروا الصندوق بسرعة.

و أحضر الخدم صندوق من خشب الصندل المطعم بالعاج و الصدف، عجيب التصميم و الزخرف.

أخرج الخليفة بساط قديما مهترئا و بسطه على سطح القصر، ثم وقف فوقه بخشوع كأنه سجادة صلاة. وقف ملك الحلم خلفه و انحنى الخليفة ليلمس طرف البساط بأصابعه و تمتم بكلمة واحدة ثلاث مرات، و مع المرة الثالثة ارتفع البساط في السماء.

طاف الخليفة حول بغداد و قال لملك الحلم: تأمل مدينتي، هذه مدينة العجائب و الغرائب و أنا حاكمها و المسئول عنها.

ها هو السوق، انزل برفق يا بساطي و لنواصل تجارتنا.

نزل الخليفة و ملك الحلم من على البساط في قلب سوق بغداد، ثم أمر الخليفة البساط بالتحليق لحين استدعائه.

طاف الملكان بالسوق.

أنظروا يا سادة، أنا حسن صانع الحلويات أبيع أجود أنواع الحلوة، أصنعها بنفسي من الفواكه المجففة و البهارات النادرة، تعلمت الوصفة من بحار غرقت سفينته بالقرب من جزيرة عجيبة يسكنها ...

سادتي، أسمحوا لي أن أقدم لكم أجمل جارية حلت عليها أعينكم، انظروا الى بشرتها هل رأيتم مثل هذا اللون من قبل ...

لا تنصتوا اليه يا سادة هذا الرجل ساحر مخادع، الشهر الماضي باع لي بغل و بعد أن أطعمته أجود أنواع العلف لأسابيع جائني ابن القحبة ليخطرني أن البغل فتاة .. ما هو الا فتاة جميلة سحرتها اختها من فرط غيرتها و أنه يريد اعادة شراء البغل. و عندما سألته كيف يمكنك فك السحر ....

أعطني عنقود من عنبك الهذيل هذا بدرهم.

درهم واحد؟ أتسخر مني يا سيدي؟ هذا العنب ليس كأي عنب أنظر كل ثمرة كرة لا يشوبها شيئ، هذا العنب يستخدم لعمل أجود أنواع النبيذ، أنه لا يليق الا بمولانا أمير المؤمنين حفظه الله و لن أبيع العنقود بأقل من ثلاث دراهم، لكن اذا دفعت ثلاث دراهم سأعطيك معه ثمرتين برقوق لهم حكاية عجيبة ...

أنظر حولك يا ملك الحلم و أخبرني ماذا ترى؟

أرى مكان لافت للنظر.

فعلا أنها مدينة المعجزات و العجائب. أتشتريها مني؟

لا أبغى مملكة من ممالك الفانيين.

لا لم تفهمني، بغداد أعظم مدينة شاء الله أن يهبها لعبيده و هذا هو أفضل عصور الانس.

اذا...

أتتوقع أن يبقى أي من هذا؟ لقد رأيت العالم يا ملك الحلم، لقد عبرت الصحراء و رأيت بقايا قصور و قلاع و تماثيل مدن و شعوب و آلهة عتيقة دفنتها الرمال و أكلها الزمن، طواها النسيان لا يتذكرها بشر. ألا نحيا في أفضل ما يمكن أن يكون؟

ربما...

الله وحده يعلم طبعا لكن.... أنا هارون بن محمد بن عبد الله بن محمد بن علي بن عبد الله بن عباس، خليفة رسول الله و حاكم بغداد. أعرض عليك مدينتي أعرض عليك شرائها و أخذها معك الى أراض الأحلام.

و في المقابل؟

في المقابل لا تدع بغداد تموت أبدا. هل تقدر على ذلك؟

نعم أستطيع...

حسنا، ما المطلوب مني اذا؟ تعويذة ما يجب أن أرددها؟ مهمة ما على القيام بها؟ رحلة ما؟

كلا. كل ما عليك أن تفعله هو اخطار شعبك، فهم يأتمرون بأمرك و يتبعون حلمك.

حسنا.

يا أيها الناس أنا خليفتكم هارون الرشيد الهاشمي أعلن اليوم أن العصر الذهبي لبغداد ملك للذي على يميني. ملك له دائما و أبدا بشرط ألا تزول ذكرانا و ذكرى عصرنا إلى يوم القيامة.

استيقظ الخليفة فجأة ليجد نفسه ممددا على بساط مهترئ على أطراف السوق، و وجد جلاده مسرور يبحث عنه بقلق.

مولاي لم نجدك في القصر و قلقنا عليك، ماذا حدث؟ كيف ذهبت الى السوق و متى؟

لا علم لي يا مسرور، كنت أحلم لكن لا أتذكر الحلم.

أخشى أن تكون ضربة شمس يا مولاي، هيا بنا نعود الي القصر.

في طريقهم للقصر مر الخليفة و مسرور بقلب السوق و رأي الخليفة رجل غريب الهيئة، شاحب الوجه أشعث الشعر غائر العينين يرتدي رداء مطرز بنجوم. و في يده قنينة ضخمة.

اقترب الخليفة من الرجل و سأله، يا غريب ماذا تحمل في يدك؟

مدينة في زجاجة.

يا للعجب؟ يا لروعة و اتقان الصانع؟ هل صنعتها بنفسك؟ هل تبيعها؟

لا لم أصنعها و هي لم تعد للبيع.

رائعة الجمال.

فعلا

و لمس الخليفة الزجاجة و ابتسم كطفل يرى لعبة لأول مرة.

مولاي لابد أن نعود للقصر.

و ذهب الغريب من بغداد.

أنهى الكهل قصته بينما حلقت الطائرات الحربية في السماء قائلا: و هذه هي الحكاية كما سمعتها و الله أعلم.

سأله الطفل بلهفة: لكن ماذا حدث لهارون الرشيد و بغداد القديمة؟ و ...

هيا يا صغيري يجب أن تعود للبيت قبل الظلام هذه أوقات عصيبة و أمك ستقلق عليك، تعال غدا و أحضر معك طعام أو سجائر و ربما أخطرك بالمزيد.

لم أفهم المساومة، كيف ستبقى بغداد الى الأبد؟

اذهب الى منزلك.

و بدون اجابات اتكأ حسن على عكازه و مشي عبر حطام عمارات بغداد متوجها لمخبئه، و رغم جوعه الشديد (فصيام رمضان سهل عندما لا يمكنك أن تجد ما تأكله) و أصوات الانفجارات و دوي صفارات الانذار نام حسن بعمق و حلم بقصور و أبراج شاهقة و جواهر نفيسة و جن و عفاريت و بساط طائر و ملوك و أمراء. و في حلمه توجه حسن بالدعاء الي الله الذي خلق كل شئ و القادر على كل شئ أن يحفظ بغداد التي لا تموت و بيضة العنقاء الأخرى في غياهب الحلم.

و الله وحده يعلم ما سيكون.

عن نيل بن جايمان و فيليب بن كريج بن راسل

الي كل من لا يؤمن بصراع الحضارات: كل عام و أنتم بخير.

Comments

كل سنة وانت طيب يا علاء وانتي كمان يا منال ودة علي اعتبار انكو هتصوموا السنة دي والسنة الجاية ان شاء الله تكونوا بتعتمروا في الحرم ودة علي اعتبار اني عبيط توضيح مهم جدااااااااااا الخليفة هارون الرشيد كان من اكثر الناس تقوي وايمان بالله ومما يعرف عنة انة كان بيحج سنة ويغزو في سبيل الله سنة دة للعلم عشان محدش يعتقد فعلا انة كان خليفة خمورجي وسبرسي ما عليناااااا عجبني اوي موضوع المدينة اللي جوة القزازة سؤال

هيا البيضة التانية بتاعت العنقاء جواها اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جواها فيييل بس من غير زلومة

دي صحيح حسني عمل عمايله -- انتم خلاص في الباي باي -- ياجيل خول

أنت يا أنينموس

أنت بتشتم وتجرى ليه

وليه مش كاتب أسم مايتين اهلك

أنت بتدفع عليه ضرائب

دى أخر مره أشوف خلقتك هنا

علاءءء كمل كلامك

خلاث موت الولد الكوخه

بجد مش عارف افول ايه.....و الله انا كنت فاكركوا ناس مناضلة بأه و بتاع...بس للاسف طلعتوا من الاشكال الوسخة اللى بنشوفهوم متلأحين فى الساقية و قهاوى وسط البلدو الجاز كلوب و كل واحد فيهم مربى شعرو و ماسك شنطة و علبة سوبر و فاكر نفسة عنده فكر و صاحب مبدأ و بتاع و عامللى فيها جيفارا!..يا عم انضفوا بأه و اتنيلوا على خيبتكوا و روحوا استحمو..و الحمد الله ان الناس عرفتكوا على حقيقتكوم

بجد فعلا و من كا قلبى.....أتفوا

طيب أنت حمار و افتكرتنا مناضلين أحنا ذنب أبونا ايه؟

It is ok to be Athiest, but it is not ok to be rude to Islam!! why do you guys (athiests) always do that?? Fe 7aga batakolko men ta7t??

خلونا نتفق على حاجه الأول وهى عدم صحة الموضوع دا تاريخيا من الألف للياء إلا طبعا التسليم بحضارة بغداد التى كانت لكن القصه دى عجبتنى وحسيت ان ليها مغزى مهم قوى تحيتى اليكم

قصة لتيفه ...بس هي مرات الاخ هارون ..كانت بتشتغل ايه قبل ما تتجوزوه؟؟لووووووووول....ماعلينا ..القصه لها علاقه بسياسة الخروج من عنق الزجاجه ؟؟...مدن خليجنا الجميل المزدهر محفوظه في برميل نفط قديم عند عفريت امريكاني ..حفاظا لذكرى ستنقرض يوما كديناصور تعيس عليه ان يقبل بحقيقة نشوء تاريخ جديد....العالم كله بيركب عجل ..

Manal,Alaa Happy Ramadan

حلوة يا علاء :) كل سنة وانتم طيبين

di kowayesa, m3 en usually m3andeesh sabr leleraya el taweela bas shadetny.

Eh ba2a hasal lel 2 eggs?

ولد هارون الرشيد بالري حين كان أبوه أميراً عليها وعلى خراسان ، وكان أبيض طويلاً جميلا مليحاً فصيحاً له نظر في العلم والأدب.

وكان يصلي في خلافته في كل يوم مائة ركعة إلى أن مات لا يتركها إلا لعلة ويتصدق من صلب ماله كل يوم بألف درهم.

وكان يحب العلم وأهله ويعظم حرمات الإسلام ويبغض المراء في الدين والكلام في معارضة النص.

قال أبو معاوية الضرير: ما ذكرت النبي صلى الله عليه وآله وسلم بين يدي الرشيد إلا قال صلى الله على سيدي وحدثه بحديثه صلى الله عليه وآله وسلم "ووددت أني أقاتل في سبيل الله فأقتل ثم أحي فأقتل" فبكى حتى انتحب.

وكان الرشيد بايع بولاية العهد لابنه محمد في سنة خمس وسبعين و مائة ولقبه الأمين .

مات الرشيد في الغزو بطوس من خراسان ودفن بها في ثالث من جمادى الآخرة سنة ثلاث وتسعين ومائة وله خمس وأربعون سنة وصلى عليه ابنه صالح.

وهذا هو باقي الموضوع في هذا الرابط :

http://www.bawazir.com/Abbasid-caliphate/haroun-al-rasheed.htm

اتق الله في كتاباتك فلا تشهر بالمسلمين وخصوصا الخلفاء عسي الله ان يهديك فكثيراً كانوا مثلك وأكثر منك ولكن بفضل الله قد اهتدوا واتمني من الله ان يهديك وتنفع بكتاباتك المسلمين ...

متشكرين على المعلومات التاريخية القيمة و يا ريت شوية حس تقديري، دي تدوينة بتعيد حكي قصة مصورة أمريكية عن رجل عجوز يحكي قصة عن حلم، مظنش أزمة أن متكونش دقيقة تاريخيا و أظن هبل التعامل معاها على أنها تشهير بالمسلمين و رجس أعظم.

قال الراوى يا سادة كرام هكذا انتهت الحكاية وخلصت الرواية واصبح علاء ابن الععمرانية علاءا بن بغداد الأبية يروى حكاياتها المنسية من لياليها الالفية يؤنس بها وحشتنا فى رمضان ويسمعنا مالم يعرفه انس ولا جان

حلوة القصة بس الترجمة وحشة. فيها غلطات نحو بالهبل

معلش قدراتي في الفصحى محدودة جدا، مدارس بلدنا بقى نعمل ايه.

عموما لو مهتم قوي تقدر تبعتلي تصحيحات.

دي بعض التصحيحات. لو فضيت حبعت لك الباقي

كان بالبلاط أعظم معلمي اليهود (أول) أهل الكتاب و أحكم قساوسة النصاري آخر أهل الكتاب

كان بحريمه (جوار) من كل أرض، من (أراضي) المؤمنين و (أراضي) الكفر،

و كان بقصره غلمان (رائعو) الجمال

كان بقصره (فلكيون) و (منجمون) يمكنهم تفسير مشيئة الله بقرائة النجوم و (عرافون) من بلاد الصين و المغول يلبسون فراء (محملاً) بالأسرار، و سحرة من الأعراب (يحفظون) سر الجن و الانس.

كان بقصره شعراء و (مغنيون) و (عازفون) (ذوو) موهبة كاملة و روح مرحة.

و كان هارون الرشيد (حكيماً) و كان يحكم بين الناس بالعدل، كانت حكمته تفوق حكمة مستئاريه و (وزرائه) مجتمعين

وكان بقصره غلمان رائعي الجمال. خبر كان منصوب. كان بقصره عازفون ذوي موهبة. خبر كان منصوب حكيمًا. التنوين دائما على الحرف المنون، ولا يأتي أبدا على الألف. لو مش عارف، سيبه، وما تلخبطش الناس.

مستئاريه؟

لو فضيت، روح اتعلم نحو وإملا.

--صاحب الأشجار

يا ريتك يا صاحب الأشجار كنت رحت سألت حد بيفهم قبل ما تكتب الكلام العبيط ده وتستعرض جهلك. بس الحق مش عليك. الحق على اللي ما عرفش يعلمك عربي

و كان بقصره غلمان رائعو الجمال ؛ فأصل الجملة "كان غلمان رائعو الجمال بقصره ",فهى نعت لاسم كان المؤخر المرفوع .... وكذلك "ذوو" .

الله ينور عليك يا كبريت

ده مبتدأ مؤخر لأنه نكرة يا عمرو .. وكمان المفروض النعت يكون مطابق للمنعوت - الموصوف يعني الا لو كان نعتمنقطع زي مثلا رايت الفاروق عمر العادل ممكن العادل تبقى مرفوعة مثلا موش منصوبة لانها نعت منقطع

مش فاهم يا علاء يا حبيبى. الجملة الأخيرة بالذات غير واضحة الأهداف.

بالمناسبة يا علاء الأرداف هذه هى المؤخرة. الدعوة كانت للافخاذ (thighs)

حرام عليك يفهموا الخليفة غلط

الموضوع كله مكتوب بلغة مغرقة فى الاستشراق و الدلالات المتعالية. مش فاهم الجماعة اللى بيحيوك على الحدوتة بيحيوك على إيه؟

طبعا كله يعتمد على قصدك بالجملة الأخيرة.

نرجو التوضيح.

الإخوة المنبرين للدفاع عن الخليفة هارون برجاء تذكر إن القصة مترجمة و إن معنى الجملة الأخيرة (على الأقل فى حدود فهمى) ما زال فى بطن الشاعر.

و بمناسبة بطن الشاعر، أتمنى يا علاء أن تتوقف عن الكتابة الرمزية. مش ماشية معاك كويس. لا هى واضحة كفاية و لا غامضة كفاية. و الأسوأ إنها مش مسلية. طبعا إنت حر فى البلوج بتاعك لكن أحلى ما فيك قدرتك على الوضوح و الدقة فى الأفعال و المواقف. نسيب الرموز لزرياب أحسن.

صايم و لا زى كل سنة؟

الجملة الأخيرة واضحة الأهداف تماما، عموما في رمضان المسلمين بيقولوا لبعض كل عام و أنتم بخير و أنا حسيت أن كل من لا يؤمن بصراع الحضارات، كل اللي شايف أن فيه حضارة انسانية واحدة متعددة الثقافات ، كل اللي شايف أن النزاعات وراها مصالح و تفسيرات لا علاقة لها بثقافة و ديانة الشعوب يستاهل أن يتقاله كل عام و أنتم بخير في رمضان.

ايه أزمتك بقى؟ و بعدين أنت مفهومك عن الرمزية ايه بالظبط؟ فين ميتين أم الرمز في الجملة؟، جملة مباشرة و اذا كنت تقصد مصطلح صراع الحضارات فده مصطلح بقى منتشر و معروف من بعد الخواجة هنتنجتون ما كتب كتابه الأشهر.

اللي مكتوب مش ترجمة (لأنها قبل كل شيئ قصة مصورة، ترجتمها تستدعي ترجمة الحوار فقط و نشر كل الصور)، دي اعادة حكي و زي أي حد بيحكي حدوتة مغير فيها شوية، و ان كنت هعترف أن حتى أرداف دي كانت غالبا جهل مش تحوير.

القصة طبعا مغرقة في الاستشراق و ده ممكن اعتباره شيء سلبي جدا و مصيبة سوداء لو قررنا أن هدفها هو التعبير الصادق عن مجتمع بغداد و ثقافات الشرق، و زي ما ادوارد سعيد وضح شيئ سلبي لما يبقى هي دي الصورة الوحيدة اللي الشرق بيظهر بيها.

لكن كونها مغرقة في الاستشراق ميخليهاش قصة وحشة، عموما في رأيي الاستشراق مقصود تماما مش مجرد غباء أو زلة من الكاتب و الرسام و لو قرأت بقية مجموعة قصص sandman هتلاقيهم بيمارسوا مكافئ الاستشراق على عناصر من الثقافة الغربية (شكسبير و الأساطير الأغريقية و تاريخ الدولة الرومانية و تاريخ الثورة الفرنسية و محاكم التفتيش و ثقافات الكلت بل و حتى تاريخ الولايات المتحدة). الفكرة هي أنك بتشوف أحلام و في عالم الأحلام الأمور بتاخد أشكال exotic.

أسفين يا سيدي على الكتابة الغير مسلية و شاكرين ليك أنك قرأت تدوينة طويلة و اهتميت ترد رغم أنها مش مسلية، مكانش فيه أي غموض مقصود في التدوينة دي بالمرة. و عموما مظنش أني بكتب كتابة رمزية في أي حتة (الا لو اعتبرت أن حكايا الوراجي مش هرتلة فارغة)، أنت اللي مصر تجعلص الأمور و تفترض أن عندي أهداف معقدة و مركبة من الكتابة.

أما بخصوص الصيام، و أنت مال أهلك.

بالراحة شوية يا ابنى. م كانش المقصود نضايق حضرتك.

طبعا القصة المفروض إنها رمزية وهذا كان قصدى فى الكلام على الرمز. و زى ما انت قلت القصة ليس الهدف منها وصف بغداد!

الجملة الأخيرة غير رمزية و لكنها كانت غير واضحة. أنا مثلا كنت أعتقد أنك تقصد السخرية من هؤلاء الغير مؤمنين بصراع الحضارات. بصراحة القصة نفسها تعبير أنيق جدا عن إختلاف التصور الغربى عنا عن فكرتنا نحن عن نفسنا. و هذا الإختلاف هو جوهر صراع الحضارات كما رآه الخواجة صمويل

كيف يمكن أن نكون جزءا من حضارة عالمية واحدة إذا كانت صورتنا فى مرآة الذات مغايرة تماما لصورتنا فى مرآة الآخر؟

طبعا المشكلة موجودة على الناحية المعاكسة. تصورنا نحن عن الأمريكان مثلا يختلف تماما عن تصورهم عن نفسهم.

أحد الحلول أن نسخر من كل الموجود و نبنى بناء جديد متجانس. فكرة قد تبدو جيدة و لكن الذاكرة البشرية أعمق من أن تنسى.

أخيرا

صايم و لا زى كل سنة؟

(ده سؤال عادى جدا يا علاء مش تلميح يعنى شيل إيدك من على راسك)

و أنت بتتشطف بعد ما تشخ ولا زي كل مرة؟

مال كس أمك بأنا صايم ولا لأ و مصثر ليه يا بجم على السؤال.

اية يا عم؟احنا مش قلنا الألفاظ بني المتناكة دى متتقلش كدة على الفاضية و المليانة؟كمان كل عام و انتم بخير يعنى,,,الراجل بيسأل سؤال عابر, بيهرج معاك...بالراحة عالناس يا عم,,,خللى عندك شوية حساسة :)

لا ده مش على الفاضي يمكن حد معدي يتعلم ميسألش في اللي ميخصهوش

علاء.... أنا عايز أديللك نصيحة انت عندك مشكلة أراها عظيمة و هى أنك تستخدم أحيانا ألفاظا قد تعكس البيئة التى تربيت بها و هذا الامر لم يكن ظاهرا للناس من اعتبارهم انك مناضل و لست مجرد عيل ماتربتشى ..... أنصحك تكون محترم أكتر من كدة انت عندك حاجات شوية كويسة

In spite of the implicit meanings in the story, it is a very nice story. Beside the usual stereotypes of the East, it seems to advocate to an idea that the Arabs are chasing a dream that is all a hallucination or a dream of a civilization that has become a mirage like a trapped jinni (by US) in a bottle that may one day be released. I think counter-play ideas can be done by making comics that reveal our view of the matter too.

How about a story of a templar crusader knight of the great city Jerusheko (fictional holy city) who was ordered by a priest to search for a magic box that is said to contain powers that can bring a kingdom of justice to earth. The only problem is that the box is in possession of a great powerful king. The knight had to fight the king in a gruesome battle to achieve his noble goal. Many of his men were slain to get the box but it is worth the sacrifices. The king was defeated and the magic box was captured.

Finally, the Templar can lay hands on the box; he is filled with anxiety and temptation to open the box. He will be remembered as the man who brought the world to salvation. He started lifting the box lid bit by bit and then suddenly, he was surrounded by thick black smoke that hid a vague figure. The Templar knight was terrified as the figure approached. He knew the creature from paintings in old holy books. Yes, that was Lucifer in his flesh and bones. The devil is unleashed to reclaim his kingdom on earth. The poor knight had realised as the devil began to consume his soul that he found nothing more than Pandora’s Box.

I know it is a stupid story. Very clear in its religious message, but is can work as a story for an English comic done by Arabs. It is just an example of how we can strike back using their nasty game. And wake up new arab generation to the war of civilizations that become obvious every day.

OMG, Carlos Latuff, the great artist! Nice to see you here :)

heey mano .. missed ya bro .. m happy birthday for manal ..i like that post but i didnt finished it yet its tooooo long .. take care bro ciao ciao http://x-ist.blogspot.com .::I'LL iNJECT tHEM wITHA pOISON::.

كم تمنيت التعليق بموضوعيه ولكن تدنى مستوى الحوار بينكم صدمنى وجعلنى اتراجع ، ولكن لابد من كلمه ، إذا كان هذا هو واقعنا ونحن لا نملك ولا نحكم ومع ذلك لا نقبل او نتقبل النقد او الإنتقاد والذى هو من اول ابجديات الممارسه الديمقراطيه التى ننادى بها ، فلماذا نلوم ونهاجم من يملك ويحكم وبيده زمام الأمر والنهى ؟؟!!

ان من يختار أن يقف امام الجماهير فى اى من الأطر السياسيه او الاجتماعيه او الثقافيه ، وجب عليه الإلتزام بالموضوعيه فى ردوده على الانتقادات الموجهه إلبه حتى لو كانت انتقادات عبثيه ، وإلا فلا أمل فى صلاح أو إصلاح

That was just a mere comic strip..what good dose it make to raise hell about it while we r virtually under occupation..u r doing a good job alaa but as u posted a few days ago-or was it weeks? - that the road for anywhere starts here..

ياااه..كل الناس دي تاعبة نفسها في الأقصوصة دي!

عموما هو دا سر سحر الأقصوصات المصورة..بسيطة و عبيطة و تهبلك.

هارون الرشيد مجرد رمز للسلاطين المسلمين الذين بلغوا أوجا كبيرا في القوة و المال. مجرد رمز.

عرفه الغرب عن طريق ألف ليلة و ليلة التي تمتلئ بحكايات عن شخصية تتسمى باسمه، و أخذه رسام الأقصوصات الأمريكي عن تراث ألف ليلة و ليلة و ترجم علاء الأقصوصة الأمريكية لجمال خيالها.

الموضوع ليس كما يتصور المتشنجون؛ و مش مستاهل.

هل فيه فرصة ان حد يختصرلنا الحدوتة دي؟ بصراحة بقي انا صايم ومفيش خلق اقعد اقرا الكلام ده كله؟ ايه الخلاصة؟ :) j/k

yes , religion is good as it take people away from the material world and make them less mechanic and more human ,but also too much religion separate them from the real world make them un efficient and eventually will ruin their existence .....so use drugs better than religion...maybe some BANJOOOOO !

يا علاء مش كل قصه تنفع للتسليه خاصة لما تكون مغلوطه وبتصور امير المؤمنين هارون الرشيد بصورة صاحب القصر اللى فيه راقصات وغلمان انت راجل قارىء ودا على عينى وراسى بس انتقى قرأتك يا علاء عشان فى ناس كتير مبتقراش وتيجى تبص عندك تلاقى قصه زى دى عن امير المؤمنين بالشكل دا وانت اللى هاتتحاسب عن كلامك دا لو كنت مقتنع انك فى يوم من الايام هاتتحاسب

يا اخى كس اخت امير المؤمنين و كس اخت اى أمير في التاريخ و بالذات بقي كل بتاع امراء المؤمنين دول

واضح انك محتاج علاج فليس عليك حرج يا ابليس وبينى وبينك العيب مش عليك العيب على علاء انه فاتحلك مدونته والعيب عليه برضه عشان بيكتب مواضيع تخللى واحد زيك مالوش قيمه يقول الكلمتين دول وسؤال بوجهه لعلاء انت شايف ان لماامير المؤمنين يتشتم تبقى حريه ابداء رأى يا علاء؟

لا متبقاش أنا بقول تروح تبلغ النيابة بسرعة لحسن نسيج المجتمع يتفكك

واضح ان عندك برده لبس في نقطة ما أنا شخصيا ضد حرية الرأي و التعبير و بقولها في كس اخت حرية الرأي أنا ببلطج و بسب لأمير المؤمنين و اذا كنت انت او امير المؤمنين يقدروا يعملوا لى حاجة انزل قابلنى في الشارع

برولم... شغلتك على المدفع برولم يا عسكري

هارون الرشيد ومعظم الخلفاء كانو خمورجية وبتوع نسوان وبتوع عيال وخولات وحرامية وقتالين قتلة وغزواتهم كانت لإخضاع وإذلال شعوب العالم وحلب خيرات البلاد لزوم تمويل شراء الجواري والغلمان... كل هذا ثابت في التاريخ لا ينكره إلا المكابرون والمغيبون

المصيبه هي إستمرار هذه الممارسات حتي اليوم في بلاد رعاة المعيز في جزيرة الجرب... والمعرصين في بلاد المسلمين ما عندهمش إلا آمين

جاتكو نيلة في خيبتكم وتخلفكم.... نفسي حد يفكر شوية بقي

سلامو عليكو يا مسلمين

ولو فى ملاحده ولا ناس م اللى ظهرت اليومين دول اصحاب الافكار بتاعت المشى ع الحيط ولبس اللباس ف الدماغ على اساس ان دا حرية بقولهم ارحمونا بقا الشهر ده عشان احنا فصيام ومش هنركز معاكوا .. اما اصدقائنا النصارى انا عارف ان كتير منهم محترمين والله اعلم بما تخفى الصدور المهم الظاهر يا جدعان

كل عام والكل بخير .. كل عام والفكر المعوج يستقيم .. كل عام و الحق اوضح واجلى

القصه لذيذه جدا .. اللى خنئنى بس تشابه الاسماء ..تخيلو بطل القصه هنا اسمه هارون الرشيد بردو .. والله العظيم بشوف ف المدونه دى يا جدعان شوية صدف عجب .. زى اللى شفناها ف القصه بالظبط طب يا علاء بترجم وقلت انك بتغير يبقا تغير الاسماء يا راجل .. عشان اللى بيقرا ميفتكرش ان هو دا هارون الرشيد اللى فكتب التاريخ .. هارون دا هارون تايوانى .. انت تعرف مين هارون الرشيد اساسا ؟؟؟ ... عادى دا سؤال انت لو تعرفه كنت اتأكدت انه مش هو وقلت اكيد الجماعه الخواجات اللى الفو القصه اكيد غلطو ولا حتى غلطه مطبعية

عادى يا علاء .. انت ممكن تشتغل شهرزاد ع العيد ومنال شهريار .. توزيع عادل للأدوار بس تخيل ان دخول المدونه دى قبل الفطار بيخنؤنى جداااا .. بحس انى هفطر على ولاد الـ... اللى الفاظهم زباله .. طبعا اذا كان رب البيت بالدف ضارب .. انت يعنى يا راجل بتبص حواليك ليه .. (سورى على كلمة راجل )

والاخ اللى سألك ع الصيام دا فعلا مش تمام .. ايوا بجد .. اكيد زى كل سنة يا بنى ادم انت بتسأل ازاى على حاجه واضحة انا مش فاهم .. واحد بيشتم الشتايم دى يبقا صايم بردو .. تك نيله ف استنتاجاتك

بس مش بالضرورى الفاظ الحوارى تبقا عمال على بطال كدا .. الحرية حلوه بردو بس من غير شتايم .. لولا انا صايم كنت مارست حريتى مع كتير هنا ..

اللهم انى صائم .. وحتى لو حد شتمنى بعد ميقرا الكلام دا بقوله مقدما ربنا يسامحك يا عم .. كله من زوقك وتربية امك ليك ..

ربنا يصلح المعوج يا رب

have you noticed that the wind that blows the sails of most of your audience is going in a certain direction? If we believe the statistics (you are the bob, after all), should we be concerned that we are all going that way? that should be an 'interesting' epoch...

In the end, Morpheus died too. Wonder who got the city-in-a-bottle?

eh too vague for me, don't know which direction and who is going where.

oh ans speaking of stats number of visitors been declining slowly recently.

well it's we the dreamers who get the city-in-a-bottle, but Daniel is taking care of it since morpheus died.

تخيل ياض يا علاء انا كنت فاكرك محترم رغم انك ديوث وشاذ فكريا بس يالا ما علينا عيثوا فى الارض فسادا وليكو يوم ان شاء الله

أتذكر في ألف ليلة و ليلة قصة قصيرة جدا في المجلد الثانى طبعة مكتبة صبيح قصة عن هارون الرشيد وزوجته تبدأ هكذا

((...مما يحكى أن الخليفة هارون الرشيد كان يحب السيدة زبيدة محبة عظيمة وخصص لها مكاناً للتنزه وعمل لها سياجاً من الأشجار وأرسل إليها الماء من كل جانب فالتفت عليها الأشجار حتى لو دخل أحد يغتسل في تلك البحيرة لم يره أحد من كثرة أوراق الشجر، فاتفق أن السيدة زبيدة دخلت ذلك المكان يوماً وأتت إلى البحيرة.

وتفرجت على حسنها وجمالها فأعجبها رونقها والتفاف الأشجار عليها وكان ذلك في يوم الحر فقلعت أثوابها ونزلت إلى البحيرة ووقفت وكانت البحيرة لا تستر من يقف فيها فجعلت تملأ بإبريق من عين وتصب على بدنها فعلم الخليفة بذلك فنزل من قصره يتجسس عليها من خلف أوراق الأشجار فرآها عريانة وقد بان منها ما كان مستور، فلما أحست بأمير المؤمنين خلف أوراق الأشجار وعرفت أنه رآها عريانة التفتت إليه ونظرته فاستحسنت منه ووضعت يدها على فرجها ففاض من بين يديها لفرط كبره وغلظه، فولى من ساعته وهو يتعجب من ذلك وينشد هذا البيت:

نظرت عيني لحيني / وزكا وجدي لبيني

ولم يدر بعد ذلك ما يقول، فأرسل خلف أبي نواس يحضره، فلما حضر بين يديه قال له الخليفة: أنشدني شعراً في أوله:

نظرت عيني لحيني / وزكا وجدي لبيني

فقال أبو نواس: سمعاً وطاعة، وارتجل في أقرب اللحظات وأنشد هذه الأبيات:

نظرت عيني لحيني / وزكا وجدي لبينـي

من غزال قد سباني / تحت ظل الدرتـين

سكب الماء عـلـيه / بأباريق اللـجـين

نظرتني سـتـرتـه / فاض من بين اليدين

ليتني كنت عـلـيه / ساعة أو ساعتـين

فتبسم أمير المؤمنين من كلامه وأحسن إليه وانصرف من عنده مسروراً

بس فعلا أنا شايف مشكلة و مشكلة كبيرة كمان! أولا القصة لزم فعلا التعامل معاها على إنها صورة من صور الفنون يعنى زى ما كلنا عارفين إن مافيش ملك للأحلام وإن "حرملته" (ده اللفظ العربى الصحيح للرداء على الكتفين دون أكمام)كان عليها نجوم، يبقى المفروض نبص للقصة كلها من باب الخيال و لو فيه تشابه فى الأحداث أو الأسماء مش المفروض يكون ده هو مدخل التحليل للقصة: ما إحنا قانا الموضوع خيال يبقى التحليل للفن ، للخيال، للرمزية فى القصة (و إن كانت القصة دى واضحة وضوح الشمس الصراحة).

الموضوع كان كله خلص بكتابة العبارة المشهورة إن ده عمل فنى و إن أى تشابه بينه و بين الواقع هو صدفةغير مقصودة و بكده: علاء بيقول إنه مبيشهرش بهارون الرشيد و فى نفس الوقت اللى عاوز (قصدى مصر و راسه و الف سيف)يعمل الصلة و يبص للقصة من خلالها هو حر (وغالبا غلطان كمان بس هو 100% حر فى تحليله)

المهم فاضل نقطين: 1- فعلا بلاش شتيمة عمال على بطال، أنا أظن إن دى صورة من صور التعبير عن الإحباط اللى عندكم بس ده أسوأ إختيار للتعبير عن الإحباط زى كده فى الأفلام القديمة لمل حبيبتك تسيبك و أنتدوغرى على الخمارة . . . يا جماعة بالراحة على بعض .

. لماانتوا مش قادرين تتحاوروا من غير شتيمة يبقى تلوموا الناس الميرى على شتيمت أهالكوا ليه بقى؟ أبتدى بنفسك و اتعلم تحكم لسانك . . و ان شاء الله خير

2- ياريت فعلا حد يفهمنى إزاى سؤال صايم ولا زى كل سنةإنتهى لماتش الشتيمة ده؟ طبعا يا سيد علاءأنا بحترم دينك و خصوصية العلاقة بينك و بين ربنا و فعلا محدش ليه أى دعوةإنت صايم ولا لأ إلا ربنا ده موضوع منتهى و مفيهوش نقاش. لكن انا لغاية ما سبت مصر كان عادى السؤال ده و كان الإجابة عليه الحمدلله زى كل سنة . . فين المشكلة؟ و كان ايه الداعى للفيلم ده؟

أخر حاجة: ليه فى ناس بتشتم زى اللى قال "ده انتوا جيل *** " ؟ ليه بتنشروا سطر كل اللى فيه شتيمة من بنى ادم مش متربى؟؟

أنا لسه عندى امل ف مصر و فيكم . . لسه عندى امل عشان دى أخر حاجة ممكن أعملعا لبلدى بعد ما سبتها و قررت أعيش برا ترابها

Silver Knight

مش فاهم يعني فيه صور من قصة مصورة و رابط لمقال في ويكيبيديا عنها و القصة فيها عفاريت و بساط طائر و أفشخنات أكيد مش محتاج بعد ده كله أوضح أن القصة خيالية. اللي انبضن انبضن و هو فاهم أن القصة خيالية.

لكن اللي كتب القصة قرر أنه يستخدم مكان و شخص تاريخي لسبب بالتالي أني أقول أي تشابه غير مقصود يبقى استعباط التشابه مقصود و واضح و مباشر برضه.

ممكن بلاش نصائح عمال على بطال؟ مش ممكن كل يومين هنتناقش في موضوع ميتين أم الشتيمة، خلاص كل الكلام اللي ممكن يتقال في الموضوع ده اتقال و أديكم عرفتم النظام هنا و اللي مش عاجبه يا يسكت يا يبطل يزورنا و خلاص.

أنا اعتبرت سؤال صايم ولا لأ قمة في الصفاقة و الغتاتة و رديت الرد اللي برده على كل فسل بيسألهولي، عارف أنه سؤال دارج في مصر بما أني برد الرد ده مئات المرات كل سنة مش عارف يفرق في ايه أنه سؤال دارج، بالعكس سبب أدعي أني ألوش في دين أم اللي بيسأله.

و بعدين أنت ليه مفترض أن الرد الحمد لله زي كل سنة؟ مش يمكن غيرت عن السنة اللي فاتت؟ أو يمكن مخنوق من ربنا اليومين دول و مش شايف أني مفروض أحمده؟

و بعدين يعني ايه ايه الداعي للفيلم ده؟ كلفني ايه الفيلم ده؟ ايه اللي أنا خسرته و اللي يخلي أحسنلي أني أعمل غير كده؟ أنا مبسوط كده يا أخي، ممكن تخليك في نفسك و تبطل تنحشر في اللي ملكش فيه؟

أما ليه بننشر الشتيمة لنفس الأسباب اللي بننشر عشانها الخراء اللي أنت كاتبه ده أشمعنى أنت يعني؟

يا ريت تبطل يبقى عندك أمل فينا. بقية مصر كفاية عليك.

للأسف . . .

من أصعب المواقف على البنى ادم إنه يتحكم فى اعصابه.و من الأصعب إنك تسمع عن بنى ادم و تحط له صورة معينة فى دماغك و بعدين البنى ادم ده يطلع صورة تانية خالص.

عارف الفيلم دم ممكن يخسرك إيه ؟ يخسرك إحترام الناس ليك. إحترام الناس ليك بيضيف لإحترامك لنفسك. فكر لمدة دقيقة واحدة لما تفقد إحترام الناس ليك تبقى عامل إزاى و زى مين؟ ح تبقى زى الناس اللى خرجت فى مظاهرات و اتبهدلت عشان بس تقولهم امشوا! سيبونا ف حالنا! محدش بيحترمكوا هنا!!

شوف يا سيد علاء، طبعا إنت صاحب السايت و إحنا اللى بنيجى نشوف مكتوب إيه. لكن مفتكرش حد بييجى هنا عشان إنت تشتمه ولا تتريق عليه. و لا كمان المفروض إن راجل محترم يقول للناس أديكوا عرفتوا النظام هنا عاجبكم على كده عاجبكم مش عاجبكم متجوش السايت!!

أنااللى عرفنى على السايت قاللى ده راجل محترم هو و مراته اتبهدلوا فى المظاهرات عشان خاطر مصر و البلد والكلام ده كله . . . لكن محدش منهم قاللى إنك بتشتم أى حد يقول رأيه ولا إنك غاوى شتيمة زى ما تكون لسه عندك 14 سنة و متعلم كام كلمة أبيحة و نفسك تبقى راجل زى عبده سمكرى العربيات وهو بيشتم صبيانه!! بقول محدش قاللى إنك زى أى واحد من دول. ده حتى فى ناس أعرفهم فى مصر لما جبت سيرتك قالولى يعرفوك و يعرفوا مراتك وإن ولادك مع ولادهم فى نفس المدرسة!!! تخيل؟؟ فى ناس ف مصر معجبين بيك لدرجة إنهم يكدبوا و يقولوا انكم صحاب!! و إنت كل اللى عاوزه أنك تشتم و إحنا نقول اّمين! يا إما منجيش السايت بتاعك تانى!!

عيب . . عيب إنك تقول على كلام حد بيكتبه إنه هراء . .خاصة إن كل اللى فيه إنك تكون عفيف اللسان و ميبقاش السايت بتاعك كل اللى فيه شتيمة و سفالة: محدش محتاج ييجى أون لاين عشان الكلام ده . . . جنب أى ورشة ممكن تشنف ودانك بكل انواع الشتيمة لو كان ده اللى نفسك فيه . . و إن كنت اتمنى غير كده

يا سيد علاء انا فى تلات شهور اللى فاتم كنت بقول لكل مصرى اعرفه عايش فى مصر و لا برا مصر على السايت بتاعك . . . يا ريت متطلعنيش غلطان واطلع فى الأخر رشحتلهم سايت يروحوا يتشتموا فيه!!

كلمة أخيرة . . أقرا اللى أنت كتبته فى "تالت خمستاشر" من كام شهر . . . وردك اللى إنت كتبتهولى النهاردة: تفتكر هو نفس البنى ادم اللى كتب الإتنين؟

سلام

Silver Knight

بص يا كابتن ارجع اقرأ في المدونة لورا شوية و أنت تكتشف أن هو ده النظام هنا من يوم ما فتحت مش حاجة جديدة حصلت النهاردة بس.

سعادتك بتديني نصائح أخلاقية و ده عندي قمة قلة الأدب و يفوق استخدام الألفاظ و الشتيمة بمراحل، مش عايز تتشتم يبقى متدخلش في سلوكي و تديني مواعظ و نصائح من غير ما أطلب، مش عايز تشوف شتيمة يبقى فعلا أحسنلك متقرأش لأنه كثير بيجيلي تعليقات من ناس تستاهل الشتيمة و لأنه ساعات بنشتم في التدوينات نفسها و مش ناوي أبطل قريب.

غالبا اللي عرفك على السايت مقالكش حاجات كثير عننا و عن السايت مش بس مقالكش أننا بنشتم، أكيد اللي عرفك مسمعلكش كل التدوينات و التعليقات و أكيد مسمعلكش كل الخدمات اللي موجودة على الموقع، أديك ابتديت تكتشف الوضع عامل ازاي.

تقييمك للراجل المحترم واضح أن داخل فيه "عفة اللسان"، تقييمي للراجل المحترم مش داخل فيه الكلام ده، بالتالي لما سيادتك تقوللي أن مينفعش راجل محترم يعمل معرفش ايه دي ملهاش أي قيمة عندي، فيه ناس شايفة أن مينفعش راجل محترم يشرب بيرة هبطل عشان خاطرهم؟

لما الفيلم ده يبتدي يخسرني احترام ناس يفرق معايا احترامهم هبقى أراجع نفسي، حاليا مش واخد بالي أنه حاصل و تأكد أنك مش على اللستة اللي تفرق معايا (مش لعيب فيك لا سمح الله لكن لأني معرفكش)، موضوع أن فيه ناس معرفهمش بيحترموني ده للأسف ملوش قيمة كبيرة أولا لأن الناس اللي معرفهمش غالبا ميعرفونيش بجد و بني عني صورة عبثية منقولة من ناس ثانية لا علاقة لها بالواقع و بالتالي ملوش أي معنى أني أفتخر بالانجاز ده و ثانيا لأن فيه ملايين بتحترم أوساخ زي بن لادن و بوش و بالتالي وجود أشخاص بتحترم شخص في حد ذاته لا قيمة له المهم مين و ليه و الاحترام ده ممكن يوصل لايه.

و بعدين أنا مقلتش هراء قلت خراء و هو خراء بالذات عشان كل اللي فيه أني أكون عفيف اللسان.

أشكرك أنك بتقول للي تعرفهم على السايت دي حاجة لطيفة يا ريت لو هتستمر في الموضوع ده تبقى تحظرهم من موضوع الشتيمة عشان مقعدش أعيد المناقشة دي كل شويتين.

أما السؤال الميتافيزيقي العبقري بتاع تفتكر نفس البني أدم اللي كتب الاثنين، لأ طبعا نفس البني أدم ازاي، أنا عندي انفصام في الشخصية و الصبح أسمي محسن.

عندك حق!!

عندك حق يا محسن فى كل اللى كتبته. أما عن احترام الناس ليك و ازاى إن احترام الناس ليك ملوش إعتبار إلا إذا كانوا يعرفوك و تعرفهم و "على لستة الناس اللى يفرقوا معاك" ف دى اول مرة أسمع المنطق ده . . . بس إنت حر فى رأيك!

أما عن راى أنا . . ف بعد الكام رد دول و بما إنى مليش ف مشاوير الشتيمة فكل اللى أقدر أقوله: هو إن شاء الله ترجع طره تانى!! و الصبح محسن يكتب عن السجن و النيابة و بقية الناس هناك . . . و بعدين باليل لما ييجوا بتوع أمن الدولة يحققوا معاك ييجى ميعاد د.هايد أو علاء... و يتجدد لك خمستاشر فى خمستاشر لغاية حاجة من إتنين: يا تخف من موضوع إنفصام الشخصية و فى الحالة دى محسن ممكن ياخد إفراج أما لو ربنا مكتبلكش الشفاو فضلت علاء(و من طريقة كلامك واضح إنك ح تفضل علاء فترة طويلة) حتبقى مبسوط فى طره عشان مفيش حد هناك ح ينفخّ عليك و يقولك بلاش شتيمة!!!

أنا أسف إنى نصحتك تبطل شتيمة و أسف إنى كتبت "خراء" إنت شايف إنه زيه زى اللى كتب سطرين مفيهمش غير شتيمة و أسف إنى شابف إن الراجل المحترم يكون لسانه عفيف و أسف إن محدش قاللى إن شرب البيرة هو فعلا اللى بيخلى الراجل محترم.

متنساش تفضل مخنوق من ربناو متحمدوش عشان ربنا يزيدك كمان و كمان . .

أنا فعلا أسف إنى ضيعت وقتى فى المدونة بتاعتك . .

سلام . . سلام يا عم محسن

يا ريت تركيز شوية

أنا قلت الناس اللي يفرقوا معايا مش بالضرورة يكون الناس اللي يفرقوا معايا كلهم أعرفهم معرفة شخصية، ممكن يكونوا بينتموا لفئة ما، لكن لازم أعرف عنهم على الأقل.

أنا أديتك مثال لناس ليهم احترامهم عند فئات و أنا بحتقرهم، فيه كمان ناس أنا بحترمهم و فيه ملايين بتحتقرهم زي مثلا ناعوم تشومسكي و ريتشارد ستالمان و ادوارد سعيد و نصر حامد أبو زيد.

ايه اللي صعب في الفكرة دي؟ احتراك فئة عشوائية من البشر لا يعني أي شيئ.

ان شائ الله ترجع طره ثاني ده مش رأي ده دعاء و المذهل أن عندك منظومة أخلاقية تعتبر فسل أزمة لكن الدعاء بالأذى لأ.

أما الاستهبالة بتاعت أن الراجل المحترم هو اللي يشرب بيرة اتعلم تقرأ لو سمحت قبل ما تكتب، أنا قلت أن شرب البيرة لا يقلل (ولا يضيف) للاحترام مش أنه من معايير دين أم الاحترام.

ياللا نشوف وشك بخير.

انا عندي اقتراح يا علاء يكمن بيه تريح نفسك و تريحهم، اعمل صفحة FAQ

فوق كده و معلش اتعب نفسك شوية و اكتب فيها الكلملين اللي بيجروا نفسهم للحوار كل كام تعليق دول!! يعني، موضوع ان المدونة دي مساحة "شخصية" ليكم، موضوع الشتيمة، موضوع "مناضلين"، و ممكن كمان موضوع الدين ده لو ما عنكدش مانع، ملحد بأه، لا أدريي، او حتي غير مهتم -بالرغم مع اختلافي مع الحاجات دي - لكن

انت انسان مثقف و تعرف ازاي تبحث و تعرف بنفسك و لازم اللي يتكلم معاك يحترم اختياراتك و مايدخلش حاجة انت رافض تناقشها، واهو زي ما بتقول "من باب اني اريح العقول المريضة".. اعذرني اذا أطلت عليك لكن انت و احنا بنخسر وقت كتير في قراءة نفس الكام كلمة اللي بيقلوهم كل شوية

و يا سيدي لما يجيلك تعليق مصر على يتكلم علي الحاجات دي في غير موضوع التدوينة ابقي إلزقلوه الرابط بتاع الصفحة في وشه او أمسحه خالص لو غلس

و يا سيدي شكرا علي تعريفي بالقصة

معاك حق أنا بدأت فعلا FAQ بس مكسل أكملها.

انت شوية منال شوية ممكن يخلص. و ممكن تحطوا الرابط تحت إعلان الاستضا فة بلأحمر كده عشان محدش يبقي ليه حجة،

و بلالين ايها الاخوة المترأعين جمع للفظة بلونة و في لغة أخرى أمبولة وقد ذكرها شيخنا االكبير المطرقع بن منفوخ محاطة بأبهى آيات التعظيم و التجلة مما يوحي بفضلها الكبير عليه و أيضا مما جاء في الأثر أن عباس بن فرناس -عليه وعلى جميع طيارينا العظام أجل التحية و السلام و الكلام- قد روى عن ابيه العلامة الهمام فرناس بن مكناس المقدام أنه كان جالساً في نفر من صحبه فحدثهم قائلاً بأن معظم الاشياء أصله لا محالة من هواء فاستنكروا قوله بكل شمم و اباء فما كان منه الا أن سبهم و نعتهم بالغباء و قال لهم أما شممتم يوماً الفساء؟

من الواضح ان الشباب اللى عامل فيها مثقف بيستقى معلوماته من التلفزيون او من امريكا

http://ar.wikipedia.org/wiki/هارون_الرشيد

السلام عليكم و صباح الفل..... من اكتر الحاجات الي باموت فيها و كان نفسي امتهنها لولا اني ماقدرتش اوفق بينها و شغلي وطبعا فلوسها زي الزفت هي و مستقبلها رسم الكوميكس(القصص المصورة)... قصة لذيذة..رسام لذيذ وطبعا انا مش شايف شغله كويس واضح ان كادر التوتل بيرسموا حلو(لونج شوت) بس رسم الشخصيات جنب بعضها والمديم عندو زي الخرة....و ايه مراة الخليفة الي رسمها دي..تدعكلو ايه وتنيل ايه دي دايس عيها قطر و في مسافة دماغ بين عينيها......بس ملك النوم عملو جامد..... قصة فيها سحر الشرق و جو مدن ومماك العرب والسحرةو السلاطين (و بالمناسبة تفصيلة الحصان الزجاجي و بيضة العنقاء ساعدو على الاستغراق في الجو)دة موود جامد جدا للقصص و بتغاظ لما احنا العرب بنهملو .و بتبضن من الاجانب كل ما يجيبو سيرة الجو دة لازم يعملو سترس على الحريم و يلبسوها شال ويعرو اول صدرها و بطنها ورجليها عشان العرب البهايم ما بيحبوش شعر البنات...و دايما يفكروني بلوحة المحظية. واحساس القصة هايل ... انك لو مؤتمن على حاجة غالية ماتفرطش فيها للي متعرفوش ...او احساس بالمسؤلية اتجاه كل غالي عليك لانو لو راح يبقى باى باى... و الحاكم دة عيل اوى...عشان ملك الاحلام مجالوش يسيب 60 عفريت يلوشو ف ام المدينة الي بيحبها و لو كان استنى لبعد الفطار و ساب مراتة الي دايس عليها قطر تدعكلو اي حاجة كان هدي و نام بدرى و خلص الحوار..... اممممممم كدة مش حلو انا حفليها..و هية قصة لذيذة زي ما هية...

Wallahi ... Fala2touna be7ekayat el din wel mella.

Men el fagr lel fagr ... din fi din lama kafarouna.

Rabena yeg3al kalamna khafif 3aleihom ... bas el youmein dol el kalam mouch khafif 3ala 7ad.

Weli gay belta2keed mouch a7ssan.

هو الناس متشنجة على بعض كده ليه؟

أولا القصه لطيفه و ظريفه و خياليه و تشكر يا عم علاء على مجهودك فى تحويلها من قصه مصوره لحدوته مكتوبه.

ثانيا هارون الرشيد سيدنا و تاج راسنا و مالوش دعوة بالموضوع من أصله.

ثالثا بقى و بعد إذنكم جميعا كل سنة و إنتم طيبين و خفوا على بعض شويه.

قصه جميله جدا ومشكور الاخ علاء على هذه القصه وانا مع الاخ ابوالدراويش لابد ان نبسط الامور شويه

عذرا لتخلفى الشديد و انى لسة باعلق على البوست ده النهارده أول ماشفته

القصة المصورة فــــــــــــــن معـــــــــــــــــاصر هـــــــــــــام جـــــدا لابد ان يعرف الجميع انه بقلم وورقة فقط يمكن للواحد انه يعمل الكومكس ( قصة مصورة) ان تتاح له حريــــــــــــــة تعبير و خيــــــال خلاق بلا حدود.

طبعا فيه ناس كتير مابتحبش حكاية حرية التعبير و الابداع دى أبدا و دى حالة لما بتيجى للمجتمع بيطلعوا فن و اختراعات و حلول اجتماعية و صناعية مالهاش حدود لان الابداع مالوش حدود و الكومكس واحدة من اوجه الابداع دى

المشكلة ان اللى مش عاوزين حرية ولا ابداع مش بس الحكومة ده الخطير ان فيه ناس عاديين السجان عشش فى عقولهم و سكن روحهم

وهنا احب اقول لهم ماتخافوش مش ده البعبع ده اللى السجان مفهمكم انه بعبع.

و هنا احب اعـــــــــــلـــــــــــــــــــــــــــــن عن ورشـــــــــــــــــــــة لفن الكومكـــــــــــــــــــــــــــــــس فى جوته اديرها مع فنانة كومكس المانية مارس - 2009

و يسعدنى تلقى اى رغبة فى النضمام على اى ميلى [email protected]

مرحبا بكم و شكرا على هذا البوست النادر الذى يقدم ساندمان - لأول مرة تقريبا - باللغة العربية للمتأملين شوية دى احد روائع الكومكس و الادب و الفن المعاصر