You are here

فعاليات المؤامرة الدولية - 2

Primary tabs

تصحيح: كل الأماكن الشبيهة اسمها مركز اجتماعي بغض النظر عن اطار الملكية، و البتاع اللي أنا فيه ده متاخد وضع يد فعلا مش مملوك قانونا.

تخليلوا في اجتماع دولي بالشكل ده الناشط الوحيد اللي مقدرش يشارك بسبب تعنت حكومته ناشط أمريكي!! عضو سابق في الفهود السوداء و قبل سفره بيومين حكومة الولايات المتحدة قررت تعيد فتح واحدة من قضايا الفهود السوداء و منعته من السفر.

الجلسة الأولى مخصصة للكلمات الافتتاحية.

فيه شبه اتفاق أن حركة مناهضة العولمة بصورتها ما بين أحداث تشياباس 1994 و جنوة 2001 مرورا بسياتل 1999 انتهت و أن الحركة بصورتها الحالية في أزمة و محتاجة تعيد بناء نفسها بصورة مختلفة (البعض رأيه أن ده بدأ فعلا و أننا ابتدينا نشوف صور جديدة من العمل و التنظيم).

مسلي جدا أنك تشوف الناس دي كلها بتتكلم على أن أهم خطوة الحركة العالمية وصلتها هي أنها عدت خلاص الصور التقليدية للديمقراطية و تخلت تماما عن المؤسسات اللي من نوع البرلمان و القضاء على أساس أن دي مؤسسات مفقود الأمل منها. في نفس الوقت تبص في بلادنا تلاقي ثلاث أربع الصراع مبني على محاولة لانقاذ أو اعادة بناء المؤسسات دي.

المتحدثين من أجيال قديمة و بالتالي ثيمة اعادة تعريف الطبقة العاملة أو على الأقل التجمعات اللي أحنا معنيين بيها بحيث تكون واسعة و شاملة أكثر متكررة كثير، فهل نشمل كل من يعمل أيا كان العمل؟ ايه موقف العامل في عمل ذهني بحت الخ.

ثيمة ثانية متكررة هي أننا داخلين على مرحلة بدل الهيمنة المطلقة للولايات المتحدة هيبقى فيه هيمنة مشتركة تدخل فيها كل الحكومات الكبرى. و أن ده حصل كرد فعل للصراع ضد الهيمنة على أمل أن يخف حدة الصراع، و فيه خلاف بقى ده تطور ايجابي و يدينا فرصة أكبر ولا سلبي و يصعب المهمة.

أنطونيو نيجري

شيوعية اليوم مش مفروض تكون معنية بالسلطة، هدف الحركة هو بناء مؤسسات مستقلة تماما تدير الحياة، الكلام مش عن فوضويية، أحنا شايفين ضرورة لتنظيم المجتمع و تنظيم عن طريق مؤسسات، لكن المؤسسات دي لازم تكون غير سلطوية و مركزة على العاملين في المنطقة الجغرافية المحيطة بيهم، أنا مقصدش سوفيتات السوفيتات كانت مفتوحة لعمال من نوع محدد جدا و مرتبطة بمؤسسات أخرى، أنا بتكلم عن ادراج كل صور العمل (بما فيها ستات البيوت و الطلبة أي عمل).

حد ثاني

لو الجيوش اتحولت لبوليس البوليس بيتحول لجيش داخلي، الحرب تعريفها مش صراع ما بين قوتين عسكريتين الحرب هي الحكم بالعنف و الارهاب و بالتالي تعريف السلام لازم يتغير ليشمل كل أشكال مقاومة الحكم بالقوة.

الحقيقة باقي الكلام كان نظري قوي على ذوقي مناقشات عن مركزية الدخل كمفهوم سياسي و حاجات من دي. أنا طبعا فصلت و طلعت أتمشى في المطره. و كلام عجيب من نوع أن كميونة باريس بدأت باطلاق الرصاص على الساعات في الميادين.

وقت الغذاء بما أن الأغلبية ناوية تتكلم عن موت البرلمان و اعادة تصنيف الدخل واضح أني مش هعرف أتكلم غير مع اسحاق، اتمقلصنا شوية على الأوروبيين و عجزهم التام عن تخيل عالم مختلف عن عالمهم "وفقا لاسحاق حركة مناهضة العولمة مهياش تحالف واسع، أن تتضامن مع نفسك حاجة سهلة و متستاهلش أصلا الكلام عنها، أن تتضامن آخرين هو الاختبار الحقيقي لقوتك كحركة". بعدها حكالي عن ابنه اللي عنده 12 سنة و ازاي كان بيحب بيريز لحد ما شاف مشاهد اطلاق النار على شاطئ غزة و ازاي لقاه ماشي في مظاهرة ضد الحرب الأخيرة في لبنان بيهتف بسقوط الصهيونية.

بعدها دخلنا في نقاش على ضرورة تسمية موقف معاداة الصهيونية و هل مقبول أن الواحد يبقى عمليا بيشتغل ضد الكيان الصهيوني لكن ما بيعلنش رفضه المباشر للأيديولوجية و لا لأ (أنا طبعا رأيي أن ضروري تعلن بصراحة عدائك للفكرة و هو شايف أن ده مش عملي لأنه هيتصنف في اسرائيل على أنه متطرف و محدش هيسمعله).

تفاديا للخلاف نقلنا للكلام عن الكورة، الكورة في ايطاليا مربوطة ارتباط عجيب بالسياسة.

Comments

ياعم الحج الشيوعي ارحمنا

لأ مش هرحمكم

يا جماعة ما حدش يقول على علاء إنه شيوعي و النبي لأن ما فيش شيوعي دمه تقيل و بضان و تافه و بيبعت يعيط و يقول إني ماكنتش اكر إني هاتمسك أول ما يتحبس له يومبن و كفاية البلاوي اللي بيقولوا على نفسهم شيوعيين

يا عم باشا ارحم نفسك بقى.. و الا انت مش حاسس بالدنيا اللى بتضيق حوالينا بسبب نظم بوليسية ظالمة.. الانسان المتحضر - زى علاء اللى مش عاجبك - يتميز باحساسه بغيره و بالقضايا العامة لكن عمرك ما ح تلاقى قبيلة من اكلة لحوم البشر عاملة مظاهرة سلمية لحماية الصحة مثلاَ

عزيزى باشا انت فى مأساة بيلعب عليها النظام عشان تعيش و تموت زى الحيوان اللى عامل نفسه عارف كل حاجة و عامل كل حاجة .. و للأسف عيشته و هو كله ... زى عدمه

الله يرحمك مجدى