You are here

فعاليات المؤامرة الدولية

Primary tabs

أول حاجة اكتشفت أني انبعت، الاجتماع في ضاحية قريبة من فينيسيا يعني مش هشوف المياة ولا هركب الأتوبيس النهري، و بما أن كثير من راديكاليي اليومين دول بيعتبروا السياحة شر مش هقدر أعبر عن خيبة أملي.

الاجتماع هيتم في مركز اجتماعي مستقل، واضح أن فيه مراكز عديدة من دي في أيطاليا (خصوصا في الشمال)، بعد طرد و اخلاء الكثير من ال(squats) ابتدوا يكرروا التجربة لكن على أراضي مملوكة بشكل قانوني (أكيد الصراع على مدى ثورية النقلة دي كان ضاري). المراكز الاجتماعية مستقلة تماما، ملهاش تسجيل أو صفة قانونية و ممولة ذاتيا بتبرعات (مفيش تمويل) و شوية أنشطة رابحة (مكتبة و بار و مطعم). و طبعا العاملين كلهم متطوعين.

لسه مفهمتش قوي أنشطة المركز لكن واضح أن دي بتختلف من مكان لمكان.

النهاردة أول يوم في الاجتماع و الناس بدأت توصل، الكوفيات الفلسطيني موجودة بكثافة شديدة لكن طبعا ملابس و علامات حركة الزاباتيستا الجدد و EZLN أكثر انتشارا، الانتفاضة الفلسطينية فقدت صورتها الثورية الرومانسية خلاص.

المباني مزينة بالجرافيتي و المكان مرقع بوسترات و لافتات، مش فاهم منها غير البوسترات اللي عن ثورة الانترنت اللاسلكي و البرمجيات الحرة و مناهضة الملكية الفكرية. الأممية السادسة رقمية يا جدعان.

و طبعا في كل حتى Ya Basta! و دي معناها كفاية للي ميعرفش

المكتبة بيتباع فيها منتجات الزاباتيستا و الفلوس بتروح لهم في المكسيك لتمويل حركتهم و مساعدة مجتمعات السكان الأصليين اللي هما بيشتغلوا معاها، المنتجات فيها قهوة مزروعة بطرق عضوية خالصة، ملابس مقاتلي الزاباتيستا، مشغولات يدوية، أفلام تسجيلية عن الحركة الخ.

غير منتجات زاباتا بيبيعوا كتب و سيديهات، أشي ماركسية و عولمة و حقوق انسان و حركات ثورية و طبعا حضور قوي للكوميكس، كوميكات تحت الأرض (بترجموا underground في السياقات الثقافية ازاي؟) و حتى حاجات ألان مور (على أساس أن V ثوري فوضووي يعني).

بكره هتكون جلستي و على المنصة معايا هيكون اثنين اسرائيليين معاديين للصهيونية، المنظمين عملوا معايا اجتماع مخصوص امبارح عشان يؤكدولي معلومة أنهم معاديين للصهيونية و من الناس الحلويين مش الناس الوحشين :-)

قابلت منهم اسحاق لاور، شاعر و كاتب من ضمن القلائل اللي رفضوا يخدموا في الجيش الاسرائيلي في السبعينات (قبل ما تبقى موضة) و اتحبس بسبب موقفه ده. اتكلمنا شوية عن اليسار المعتدل في أوروبا و دعمه للكيان الصهيوني. بصراحة رغم أن الراجل أيديولوجيا معانا و واخد موقف شجاع لكن لقيت صعوبة في التعامل. افتكرت ران صديقي الاسرائيلي المقيم بجنوب أفريقيا، ران برضه من ضمن الناس اللي اتحبست في لرفضه الخدمة العسكرية و هاجر بعدها على جنوب أفريقيا. ملقيتش مشكلة في التعام مع ران أبدا بس ده يمكن لأن زوجته صديقة عزيزة مثلا؟

طبعا بما أننا ثوريين و بتاع فلازم منلتزمش بالمواعيد، أول جلسة كان مفروض تبدأ من ساعة الا ربع.

Comments

حرام عليك "الانتفاضة الفلسطينية فقدت صورتها الثورية الرومانسية خلاص" بالعكس ده السنة دى الحطة رجعت كعامل مشترك فى المظاهرات و حتى ك"ستايل" حتى بص على مظاهرات واشنطن الاخيرة و مظاهرات امريكا الجنوبية كلها وقت زيارة بوش الشهر ده. يمكن الزباتيستس و ماركوس عاملين "منافسة" بس ده مش فى كل حتة و محصور فى اسبانيا و ايطاليا و كاليفورنيا بصورة كبيرة. انا كنت فى مؤتمر طلبة فى بوليفيا و فوجئت بالحطة فى كل مكان و اهتمام عالى بالقضية الفلسطينية , اكيد التدمير اللى حصل للانتفاضة اثر بس الاهتمام بالقضية متغيرش.

أنا أقصد كموضة فقط و لسه مفقدتش تماما بس ماشية في السكة دي

من ناحية الاهتمام بالقضية الفلسطينية عموما الاهتمام عالي، لكن مفهوم يعني أنهم مش هيتعاملوا مع حماس و حزب الله بنفس الحماس اللي هيتعاملوا بيه مع EZLN