You are here

تحديث عن تحقيقات النيابة مع معتقلي كفاية

Primary tabs

تحديث: أدي النهار عدا و لسه محدش أفرج عنه، يعنى قمة الاستهبال، لما أنتم مش ناويين تسيبوهم اديتوهم اخلاء سبيل ليه؟

رغم قرار اخلاء سبيل الجميع برضه محدش أفرج عنه لحد دلوقتي، و آخر الأخبار المأمور كان بيقول للمحامين أنا دلدلول مليش لازمة و بتاع أمن الدولة ده هو اللي في أيده كل حاجة، شكرا سيادة مأمور قسم الظاهر على صراحتك، الراجل اعترف أن رغم أنه مأمور ملو شنباته غير قادر على تنفيذ أمر نيابة و يا عارف بيعرف يدخل الحمام لوحده ولا بيحتاج أمن الدولة تشطفه برضه.

شكلها كده محدش خارج قبل بكره.


هيييييييييه مبروك يا جماعة الكل خد اخلاء سبيل

طبعا محدش فاهم حاجة خالص، ده تضارب في الأوامر مثلا ولا ايه اللي بيحصل، ما علينا المهم دلوقتي أن يتم الافراج الفعلي عنهم بسرعة و من غير بهدلة. و أدينا مستنيين الأخبار

تحديث: تم ترحيل المعتقلين من النيابة الى قسم الظاهر و المفروض أنهم دلوقتي في اجرائات الكشف عن اي قضايا سابقة ممكن يكونوا مطلوبين فيها و بعدها يتم الافراج عنهم


قائمة الأسماء النهائية (لاحظوا أن كان فيه أخطاء في كل القوائم السابقة)

  1. وليد صلاح
  2. محمد عادل
  3. خالد عبد الحميد
  4. بهاء صابر
  5. كريم رضا
  6. مصطفى سيد اسماعيل
  7. أحمد عبد الجواد
  8. ناجي رشاد
  9. محمود الورداني
  10. أحمد علاء
  11. عمر ابراهيم
  12. عصام شعبان
  13. جاد الاسلام جمال
  14. فيكتور نجيب
  15. أحمد أبو ستيت
  16. أحمد اسلام وحيد
  17. حمادة رجب محمد عبد اللطيف
  18. نائل يحي
  19. عمرو مصطفى عبد العظيم
  20. محمد عبد المالك
  21. رامي توفيق

التحقيقات في أخرها خلاص و متوقع صدور قرار النيابة بعد قليل

هنوافيكم بالأخبار أول بأول

التحقيقات معتمدة على محضر تحريات لمباحث أمن الدول اتعمل يوم 10 مارس 2007 الساعة العاشرة و أشر عليه المحامي العام لنيابة أمن الدولة معطيا المباحث الحق في القبض على الناس في حالة التلبس فقط بعدها بساعتين (يعني العملية دي كان بيتخطط لها قبل المظاهرة بخمس أيام على الأقل). الكلب اللي حرر المحضر أسمه محمد الأنوار

التحقيق تم في نيابة قصر النيل لكن بصلاحيات نيابة أمن الدولة، اتقدم للتحقيق 21 معتقل (هنوافيكم بقائمة الأسامي النهائية قريبا) بعضهم رفض التحقيق لعدم دستورية نيابة أمن الدولة و بعضهم قبل التحقيق.

رقم القضية 1754 اداري قصر النيل لعام 2007 و التهم

  1. الاشتراك في تجمهر مؤلف من أكثر من خمس أشخاص الغرض منه تعطيل تنفيذ القوانين و اللوائح و التعدي على رجال الشرطة و بث دعايات مثيرة و تعطيل حركة المواصلات العامة و تعريض حياة الأشخاص للخطر.
  2. بث دعايات مثيرة و اذاعة أخبار من شأنها تكدير الأمن العام و الحاق الضرر بالمصلحة العامة
  3. حيازة و احراز محررات و مطبوعات معدة للتوزيع و اطلاع الغير عليها تتضمن موضوع الاتهام سالف ذكره
  4. التعدي بالقوة و الاشارة على موظفين عموميين و كان ذلك أثناء و بسبب تأدية وظيفتهم (مفيش مجني عليهم)
  5. تعريض سلامة النقل البري للخطر عمدا و تعطيل سيرها

جدير بالذكر أن التهمة الثالثة بتذكر أحراز و في محضر أحراز رقمه 425 لعام 2007 و مع ذلك مفيش أي أحراز قدمت للنيابة!!!!

على نفس النغمة التهمة الرابعة بتذكر موظفين عموميين تم التعرض ليهم و مع ذلك مفيش قائمة بأسماء المجني عليهم الموظفين العموميين الغلابة اللي أحنا خرشمناهم و صبعنالهم دول.

المحامين على خلاف هل النقل البري اللي تم تعريض سلامته للخطر هو خط النقل البري اللي تحت بلكونة التجمع أم اللي تحت بلكونة الغد.

باركوللي يا ولاد أنا اترقيت من مجرد متظاهر لمحرض و عنصر اثاري مرة واحدة، بيقولك اسمي ذكر ضمن قائمة ب19 محرض مطلوب القبض عليهم (مفيش خوف حقيقي من القبض علينا بسبب المحضر ده لأن كان مفروض يتقبض علينا تلبس، ده ميمنعش أن يكون فيه محضر أخرى طبعا لكن مستبعد).

Comments

أمال فين تهمة اهانة الرئيس؟ انتم ماشتمتوهوش يا أولاد ولا اية؟ اخص

ها ياعلاء اتاخرت علينا ؟ ايه الاخبار ادينا اى اسماء مبن خرج مين لسه صحيح هو ميعاد بكرة الساعة خمسة لسه زى ما هو ولا اتغير عشان اللى حصل؟

تم نشر آخر الأخبار، ميعاد بكره زي ما هو احنا لا بنخاف ولا بنطاطي

انا مش فاهمة اى حاجة ازاى امبارح سابوا ناس و النهاردا افتكرنا ان دول اللى هياخدوا العلقة و بعد كدا ادولهم براءة ع العموم حتى لو مش فاهمة كدا احسن بكتير ما انى ابقى فاهمة و يبقوا هما جوا اما بالنسبة للتحريض فكل تحريضة وانت طيب

أنا عاجبنى قوى فكرة إنهم ماشيين قانونى. يعنى حتتسحل و تضرب و كله بالقانون. آه يا بلد ماشيه............... بضهرها (ماشيها بضهرها المره دى)

السلام عليكم

على موقع الإخوان الرسمى وعلى جريدة المصرى اليوم عدد السبت 3-17 أنى أحد شباب الإخوان كان بيوزع ورد على الظباط أنا صاحب فكرة الورد وانا اللى كنت باوزع بس الحاجة المهمة جدا انى مش من الإخوان خالص انا مصرى وبس غير منتمى لأى حزب سياسى لنى من الآخر مافيش حزب عدل فى مصر كمان انا باحترم الإخوان بس معترض معاهم فكريا ومعترض معاهم فى كيفية التنفيذ على الأرض علشان كده باقول أنا مواطن مصرى يطمح للحرية ويتمنى ان يرى مصر مستقرة ولا للتمديد ولا للتوريث وكمان يعنى من ليبرالى لإخوان أزاى يعنى , ولا اللى أتكتب ده علشان الإخوان يأكدوا أنهم كانوا مشتركين وبس؟ http://3abkarino.blogspot.com/

مش بعيد يعني يقبضوا عليك وانت متلبس ..بأي ملابس يعني ... يلا ما فيش حاجه بعيده عن الحكومه ... اقصد ربنا