You are here

وقفة تضامنية مع البهائيين المصريين من أجل حقهم في اثبات ديانتهم أو كتابة (أخرى) في خانة الديانة في الأوراق الرسمية

Primary tabs

مجلس قضايا الدولة - شارع الجيزة - بجوار شيراتون القاهرة

المبادرة المصرية للحقوق الشخصية + مدونون مصريون وأفراد ضد التمييز الديني

وزارة الداخلية المصرية تفرض على المواطنين استخراج وحمل بطاقات هوية وأوراق ثبوتية كشهادات الميلاد وغيره.. كما تفرض أيضا ملأ خانة الديانة وترفض تركها فارغة.. لكنها في ذات الوقت ترفض أن يقوم البهائيون المصريون بأثبات ديانتهم في الأوراق الرسمية أو استخراج شهادات ميلاد لأطفال ولدوا لأبوين بهائيين مصريين ولا تترك لهم سوى خيار النفاق بين اختيار مسلم أو مسيحي.. مع أن هذه ديانات هم لا يدينون بها ويطلبون كتابة كلمة "أخرى" في خانة الديانة

شاركونا الوقفة التضامنية يوم السبت 16 ديسمبر أمام مجلس قضايا الدولة من 10 الى 11 صباحا من أجل حق جميع المصريين في وطن عادل لجميع أبنائه

http://norayounis.com/2006/12/12/171

http://zamakan.gharbeia.org/2006/12/12/025807

Comments

اظن انك لا تعلم اى شى عن البهاءيه وانها بمبادئها تهدم الدين الاسلامي من اساسه بل وتهدم كل الاديان السماوية فكيف تطلب منا الوقوف مع من يهدم عقيدتنا فهل هذا في رأيك من حريه التعبير اذا انت اجهل من دابه

شكرا على توضيحك لحقيقة كانت غائبة عني، ديانة الاسلام ضعيفة جدا لدرجة أن السماح لبضعة ألاف باستخراج شهادات ميلاد يهدمها تماما من أساسها، تأكد أني هنشر الخبر ده للجميع.

الحقوا يا مسلمين ديانتكم طلعت خرعة و فاضلها زلطة و تطلع بره.

يعني بذمتك أبوكم مش شيئ مهين لما يجي واحد زي ده يقول على ديانة يدين بيها فوق البليون و عمرها فوق الخمستاشر قرن يهدها من أساسها السماح بتواجد ديانة أخرى؟

أنصح المعلق المجهول بتحويل أوراقه لديانة تكون أساساتها مسلحة شوية عشان كده خطر على صحته.

I wish that those who write insults would have the courage to indicate their identity, rather than write as "anonymous."

I wish that those who write insults can investigate the truth for themselves and not succumb in the abyss of fallacy and darkness.

It takes a real and principled human being to stand up for justice even if it is against the flow of the turbid and putrid current...it takes a well planted and solid rock to stand up to this!

السلام على من اتبع الهدى بصراحه كدا و بدون الدخول فى كلام مش جايب همه قال الله تعالى" ان الدين عند الله الاسلام فمن ابتغى غير الاسلام دينا فلن يقبل منه " انا مش حاتكلم عن مدى سماوية البهائيه لان المساله محسومه و مش محتاجه كلام

بس الى عايز اتكلم فيه هو احترام المسلم للاخر بغض النظر عن ديانته و ياريت ياجماعه بلاش شتايم و موضوع البطاقه و الخانه طبعا ماينفعش تتلغى لان فى معاملات قائمه اساسا على معاملات اسلاميه زى ان البنت المسلمه ماينفعش تتجوز الا راجل مسلم و هكذا و اساسا الاعتراف باى دين اخر مساله مش سهله يعنى البهائين فى مصر لا يتعدوا الواحد فى100000 و هى نسبه لاتذكر تقريباوانا ماقصدش الاهانه بس دى حقيقه واقعه واظن اننا لو سجلنا النهارده البهائيين فى البطاقه مفيش مانع انى بكره نسجل ديانة السيخ فى البطاقه و بعده الماجوسيه و اساسا مصر دوله اسلاميه و المصدر الرئيسي فى تشريعها هو الدين الاسلامى فطبيعى جداعدم الاعتراف باى ديانه غير سماويه

و شكرا

متشكرين جدا على اعادة شرح ما هو بديهي تماما، مظنش حد فينا كان متصور أن الاسلام معتبر البهائية ديانة صحيحة.

يا ريت نبطل بقى نعيد و نزيد و خلينا في الموضوع.

البهائيين ولاد كلب و كفرة و داخلين النار و كل الكلام ده، يا ترى ايه علاقة ده بايه اللي يتكتب في خانة الديانة في شهادة الميلاد؟

و بعدين نفرض أن فيه في وسطينا دلوقتي واحد مقتنع بالماجوسية و بيصلي صلاواتها كل يوم في بيتهم، سيادتك هتستفيد ايه من أن بطاقته يكتب فيها مسلم أو ميكونش ليه بطاقة من أصله؟

و سؤال هو ايران دولة ايه؟ طب ما ايران فيها زرادشتيين (اللي هما الماجوسيين على حد علمي؟) هل وجودهم انتقص من اسلام الدولة الايرانية في حاجة؟

و بعدين يا سيدي البهائيين مستعدين لقبول كتابة أخرى في البطاقة.

على فكرة اللي ممكن يحصل لو المحكمة محكمتش ليهم أن واحد بهائي يتكتب في بطاقته مسلم، و طبعا بما أن مكتوب في بطاقته مسلم يبقى ينفع يتجوز واحدة مسلمة مع أن مش مسلم أصلا ولا حاجة.

و النتيجة ايه؟ فيه واحد بهائي هينيك واحدة مسلمة و من منظور القانون هيبقى على سنة الله و رسوله.

ايه رأيك؟ نسجل أخرى أو بهائي في البطاقة أحسن؟

The problem here is that civil status laws got mixed up with religion!

ID cards are a component of civil status, and must have nothing to do with religion. One's religion can easily be documented on a separate card issued by the administrative body of the religion a person belongs to…this way there will be no forced lying or any chance for pretension. Therefore if you need to prove your religion in order to get married or divorced or buried in a Christian or Muslim cemetery, then you show that card (of course before dying)….

However, if you go to apply for a job, it is no body's business to know what your religion is, but we all know that this is used to discriminate against those we don't want in this company or that university because we don’t like that person's religion.

I am sure you all know exactly what I am talking about!

هي فكرة عملية فعلا، ما دام تنظيم حياتنا معتمد بشكل ما على ديانتك مفيش مانع من تسجيل الديانة لكن مفيش ضرورة لذكرها في أي وثيقة أساسية، تبقى وثيقة مستقلة و ليها اجرائات مستقلة.

ما شوفتش هبل في حياتي زي اللي مكتوب في هذا الموضوع أعتقد ان المرة القادمة ستدافع عن حقوق المثليين في حياة امنة مستقرة و ربما تذهب لتقف معهم وقفة مساندة لا حول و لا قوة الا بالله أهذه الامانة التي حملها لكم الله أهذه أخلاق حمل الامانة ترضي بأن يكفر بالله و لا تغضب بل توافق ترضي بان يكذب رسول الله صلي الله عليه و سلم انه خاتم النبيين و أن الاسلام أخر أديان الله المنزلة من السماء أترضي بهذا كله و تسانده

َمن كَانَ عَدُوّاً لِّلّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَافِرِينَ{98} وَلَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَمَا يَكْفُرُ بِهَا إِلاَّ الْفَاسِقُونَ{99} أَوَكُلَّمَا عَاهَدُواْ عَهْداً نَّبَذَهُ فَرِيقٌ مِّنْهُم بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ{100} وَلَمَّا جَاءهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِندِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ كِتَابَ اللّهِ وَرَاء ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ{101} البقرة

أتقوا الله و لتعلموا أن الله متم نوره ولو كره الكافرون

{يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ }التوبة32

كل حد له الحق في حياة آمنة بما فيها المثليين جنسيا.

و بعدين أنت عايش على أنه كوكب؟ يعني ايه ترضى أن حد ينكر الرسول؟

حضرتك مش واخد بالك أن نصف سكان العالم لا يدين بالمسيحية أو الاسلام أو اليهودية؟

و أن اللي مبيكذبوش الرسول بليون فقط يعني أغلبية البشرية مش مقتنعة أن محمد نبي أصلا مش بس مش مقتنعة أنه خاتم المرسلين؟

يا ترى أنت بتقضي كل دقيقة في حياتك غاضب عشان فيه على الأرض ناس مش مسلمين؟

و ايه علاقة ده كله بيتكتب ايه في خانة البطاقة؟

و بعدين الأيات اللي أنت ذكرتها دي المفروض أنها بتفيد ايه في الموضوع؟ يعني أنا مش فاهم علاقتها بالسياق خالص. هل حتمية أن الله متم نوره تعني أننا نكتب مسلم في خانة الديانة للبهائيين؟

أسف جداً علي كتابتي لهذا التعليق او دخولي لهذه المدونة من الواضح فكما قلت أن كل منا يعيش علي كوكب أخر والواضح جداً أستمرار مسلسل السطحية المفرطة في كتابات من يدعون الدفاع عن الحريات و حقوق المواطنة المزعومة.

عموماً انا حقول كلمة و احدة أن الله حرم ألا يعبد غيره

و قال تعالي {وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِيناً فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ }آل عمران85

ان كنتم تعقلون

و بالنسبة للمثليين فقأ عن قوم لوط

اما عن كلامي رسول الله و تكذيبه , و كلامك السطحي عن الغضب المستمر فأنا أتحدث عما نملكه و من حولنا بالطبع في دولة مسلمة دستورها الاسلام و هذا قضاء الله و شرعه ,وقول رسول الله بأنه خاتم الانبياء هو قول الحق و من يكذبه في أرض أسلامية لا يجب نصرته و الوقوف جانبه فمن بكفرون بالله و رسوله سيجتمعون جميعاً في مكان واحد و النور الذي أتحدث عنه هو نور التمكين لدين الله الذي شرعه الله ليسود في الارض شئنا و أبيت و قادم لا ريب فيه .

يعني لا بهائية و لاطعمية أن شاء الله

عموماً لا أنتظر رداً لأني لن أدخل في هذا المستنقع مرة أخري وهدانا الله و أياكم

عظيم حضرتك قلتلي المعلومة البديهية أن الاسلام حرم الكفر بالله و اللواط.

أنا مقلتش أن البهائيين داخلين الجنة، و مقلتش أن ربنا مبسوط بيهم.

هما يا سيدي كفار و المثليين جنسيا كخة و وحشين، و أنت غضبان لوجودهم في مصر (على أساس أن مصر دستورها الاسلام و دي حاجة أنا مش فاهم معناها ايه و مش عارف ده على أساس ايه بس ما علينا).

و بعدين؟ بقيت القصة ايه؟ يعني أنت شايف المفروض يتعمل ايه بالظبط في قصة شهادات الميلاد؟

و الله انا شايفه الحل الامثل للموضوع دا مع علمنا كل ان مصر دوله اسلاميه و مع احترامي الشديد لاخونا المسيحين بس ممكن بقي البهائيين دول يهاجروا يعني اللي مش مسلم و لا مسيحي يغور في داهيه مش عايزينه و تقول علينا ساميين بقي تقول علينا ماعندناش حرية دين اللي مش عاجبه يشرب من المحيط

ya nas kefaya 3ada2 ba2a! el deen eli koloko 3amaleen bet7arbo b 2esmo da howa nafso eli nada bel 7orreya fel e3teqad wel 3ebada! walla ento fakreen kol el ayat w nasyeen "lakum dinukum wa leya din"?? yareit ne3raf ma2asna fel donya di! rabena howa eli beyda7'al el ganna wel nar, mish ay wa7ed feena ya bani2admeen! w fi gamee3 el a7wal, zay ma 3alaa 2al 7awali 37 marra, mish heya di el moshkela! el baha2iyeen masriyeen zay ay wa7ed feena! kon enohom deenhom mish el islam mish ma3nah en malhomsh nafs el 7o2ou2 eli le ay wa7ed mennena! la2en el 7o2ou2 di makfoula bi mougab al dostour! madda 40 min el dostour bet2oul المواطنون لدى القانون سواء، وهم متساون فى الحقوق والواجبات العامة، لا تمييز بينهم فى ذلك بسبب الجنس أو الأصل أو اللغة أو الدين أو العقيدة wel shari3a el islameya eli heya "المصدر الرئيسى للتشريع" fe masr (tebqan le madda 2 min el dostour nafso) layomken ella enaha tesma7 b enohom yakhdo 7o2o2hom kamla! walla 7ad feeko ye2dar ye2oul en el shari3a wal 3eyazu billah tesma7 bel zolm?????

على كدة بقي يا مروة يبقى الدول المسيحية اوالدولة الغير اسلامية (مبتعترفش بالأسلام) تطرد المسلمين من اراضيها وهي على كل حال في حالة زي أسبانيا مثلاً عندها سبب وجيه انهم قتلوا المئات من غير ذنب في تفجيرات مدريد، اوشارون مثلاً عنده حق يطرد الأسرائيلين العرب بما انه لايعترف لابمسيحيهم وبمسلميهم!!! منطق مش مضبوط http://egyptprogress.blogspot.com

"زي أسبانيا مثلاً عندها سبب وجيه انهم قتلوا المئات من غير ذنب في تفجيرات مدريد،"

But the Spaniards have actually evicted, forcefully converted, persecuted, and killed Muslims in hundreds of thousands, and you know when; in 1492 after the FALL OF GRANADA.

And by the Way Madrid was not called Madrid back then, it was called Ma-Ga-rit, and it was a small town with no importance, Toledo was even the capital before the Muslims take the area, they even stayed for more than 400 years in Toledo alone.

A large part of the Iberian Peninsula was a Muslim state for centuries, and the Spaniards forced the Muslims to convert, leave, or die, when they re-took the Southern part of the Peninsula.

Akis Patsourakis

P.S. I am not saying Egypt should evict any body, this is barbaric. If those people did nothing to hurt Muslims or the Muslims society in Egypt, they should be allowed to stay. the ID thing is a matter to be decided in courts, but not by the Government, this is not an issue.

A Secular state is a bad idea, Egypt is a BASTION of Islam and it will in shaa Allah stay like that.

ده ايه علاقته بالموضوع؟

أولا أحنا مش بنتكلم في تاريخ من كام قرن الراجل بيتكلم في حاجة حاصلة اليومين دول.

ثانيا هو مش بينادي بطرد المسلمين من أي حتة أصلا، هو بيقول ليه نزعل لو ظهرت دعاوى لطرد المسلمين من أسبانيا بعد ما شوية منهم يرتكبوا جريمة فظيعة و في نفس الوقت نطالب بطرد البهائيين من مصر؟

أنا فاهم أنك مش بتطالب بطرد البهائيين بس أكيد تقدر تفهم أن مناقشة سقوط الأندلس و همجية الرجل الأبيض لا علاقة ليها بالموضوع أصلا.

اللي عاوز يبقي بهائي يروح يبقي بهائي في اسرائيل عشان يبقي جنب ضريح الحمار بتاعهم اما احنا هنا في مصر منعرفش غير الاسلام والمسيحيه واليهوديه

يا خبر اسود ومنيل بستين نيلة في الليلة السودة المزفتة بقطران دي

مصريين مولودين من أب وأم مصريين وبني آدمة مفترض فيها إنها عندها خلايا مخية وبقايا جهاز عصبي مركزي بتقترح تهجيرهم إلى أي دولة أخرى عشان ما هماش مسلمين ولا هماش مسيحيين

ألطم على وشي؟؟ مش قادر اصدق إننا في القرن الحادي والعشرين ولا إن اللي بتتكلم دي بتتعاطى مع نفس القرن اللي احنا فيه

مش قادر أتصور إنها بكتب الكلام دا من على كمبيوتر ومن خلال شبكة المعلومات الدولية طب لعلمك اللي اخترع الكمبيوتر كافر واللي عمل النت ملحد والله يخرب بيت أمه اللي مسكك كمبيوتر تفتكسي بيه هذا الرأي العميييييك

بس ما قلتلناش يا ست مروة هتهجريهم توديهم فين؟ موزمبيك؟ ولا بوركينا فاسوا؟ طب وضميرك مش هيموتك من العذاب بإنك بتقاومي دين الله الذي بدأ فجره يبزغ في هذه الأمم؟؟ وبعدين اللي مش عاجبه يشرب م المحيط؟ طب مش تحددي أنهو محيط؟ على معلومات المتواضعة مصر لا تقع على أي محيط

وبعدين يا أمي الأسهل من موضوع المحيط دا إنك كنتي تقولي اللي مش عاجبه يشد في حواجبه كدة تبقى سهلة

يا اخوانا ما تركزوا في اللي بنتنيل وبنشيل طين بنحكي فيه من الصبح القضية مش الاعتراف بالبهائية ولا عدمه ولا هما كويسين ولا هما زفت... القضية بسيطة أوي... سواء اعترفنا بيهم أو لأ هما موجودين ومش هينفع نهجرهم لأسباب خاصة بالعلاقات الدولية يا ست مروة

وبالتالي اقتراحك مش مرفوض لكن مش هينفع هما موجودين وهما مواطنين في دولة مش أنفار في عزبة والسؤال مش هل يحق لهم الوجود لأنهم موجودين واللي مش عاجبه يشرب من نهر النيل العظيم ويجيله تسمم ونخلص من أمه

بما أنهم موجودين واحنا مش عايزين نعترف بوجودهم يبقى الحل الأمثل يا عبقرية مش إننا نرحلهم لكن إننا نقتلهم... بتكلم جد... يعني هما أحسن من السودانيين الزنوج الوسخين اللي كانوا عاملين ريحة وحشة في المهندسين وقتلناهم قبل ما المنتئة كلها تتلوث؟

مش أحسن منهم... بس يبقى خلاص نموتهم... أصدي شرطتنا اللي سهرانة على دين أمن المواطن تروح تخلصنا منهم... وممكن نعمل ده ف احتفال لطيف يوم تلاتين الشهر دا

عشان يبقى منه ذكرى التخلص من السودانيين اللي ريحتهم وحشة واحتفال بمذبحة البهائيين الكفرة

احترم نفسك يا مكركس لو عندك رد منطقي قوله من غير ما تقول كلام هبل بيفوح بالغيظ و تشتم و تلطم , ده بيؤكد افلاسك فكريا

و بلاش حكاية " ياي احنا في الكرن الواحت و عشريييين" علشان معظم اللي بيتمحكوا في الحكاية دي مالهمش علاقة اصلا بمعطيات العلم أو التقدم, و بيكونوا في الغالب نسوان عايزة تقلع ملط على حس الجملة

و كونك انك عارف الكلة و الترامادول - بالإضافة لأسلوبك في الكلام- بيؤكد انك انت اللي بتتعاطاهم مش هي

قول كلام معقول

الأخ الفاضل برهان الإسلام

طب يا سيدي إنت لقيتني فلست فكريا وبشتم وبالطم وقربت أشق ثيابي الفكرية على ما رأيته مصائبيا وكارثيا في فكرة الأخت مروة اللي طرحت نظرية تهجير البهائيين وهم على حد معلوماتي مصريون فعلا ومواطنون يفترض أن الدستور تبعنا بينص على أن المواطنين جميعا متساوين في الحقوق والواجبات أمام القانون... طب لقيت أخوك مزنوق فكريا ومفلس مد إيدك في محفظتك الفكرية والحقني بقد تلاتة جنيه فكرية أسند بيهم الجثة بدل الجوع الفكري دا الناتج عن الفلس

قلي خد يا اخويا "مكركس" اللي جيبي الفكري في جيبك واحنا بيننا إيه غير العشم ... وتظرفني كدة بفكرة عبقرية نحل بيها الأزمة... يعني آديك جيت وانتقدت أخوك مكركس وقلت لي كلام عيب ونسوان بتقلع ملط وان انا بضرب كلة وترامادول... طب منين فلس ومنين بقدر ع الحاجات الغالية دي؟ دا شريط الترامادول يقال إنه عامل تسعين جنيه دلوقت دا لو لقيته.. بدل ما تعاير أخوك خده عالجه يا راجل من الكلة والترامادول

يعني لا قلت لي رأيك إيه في موضوع تهجير البهائيين الكفرة ولا قلت لي حل بديل... أنا بالعكس "تعاطيت" مع أفكار مروة بإيجابية وطرحت بديل لأن طرحها مستحيل التطبيق... وف نفس الوقت ما ينفعش نسيبهم كدة... يعني لا هما اتكتب ههم مسيحي ولا مسلم والمسلمين مش عايزينهم يكتبوا مسلمين لأنهم ببساطة مش مسلمين ولا المسيحيين هيرضوا ...طبعا سيبك من إن البهائيين الكفرة دول أساسا مش هنسألهم على رأيهم لأنه لا رأي للكافر... خلاص حلها انت بقى... انا يا سيدي غلب حماري وأفلست فكريا ... مش لاقي حل... اقتراحي اليائس كان إننا نريحهم من مشاكلهم زي ما ريحنا السودانيين المسيحيين الوسخين السنة اللي فاتت واهو ينوبنا ثواب فيهم والداخلية تشتغل ويلاقوا حاجة تلهيهم عننا شوية

مستني سلفة من محفظتك الفكرية في أقرب فرصة ما تتأخرش بقى

What the hell is going out here? Some jerks are defending the existence of Bahaaee in Egypt? And with which argument? Freedom of belief?? This magic word "freedom" under which some use to justify every sort of bull shit. If someone claimed homo sexuality is not forbidden in Islam, and were organized and active enough to form a new religeous group under any name, say Loutee, does this imply Egypt should recognize them???? Do not start with silly attempt to differentiate. There are already movements trying to acknowledge homosexuality in Islam. They say Prophet Muhammad, though was not a homosexual, tolerated it and declined to younger men, like Abu Bakr, Zeid and others!!!!!. They go further to render the remarkable military performance of earlier Muslim to the "love they had to each other". While Bahaee teachings and practice are not sexually perverse, they are not less corrupt. Should an Islamic state recognize them as a monotheist religion? And if it did, what would stop homosexual and other jerks to demand recognition? And in such a state, what would remain Islamic???? Only mentally handicapped would admit such bull shit.

أنا مش فاهم بصراحة الحتة دي يا سيد علاء؟

انا افهم الحرية الدينية و أنا لها أساسا دينيا قويا تقوم عليه و لذلك أدافع شخصيا عنها و أن يظهر البهائيين أو غيرهم دينهم بشكل لا لبس و لا غموض فيه .. بس موضوع حرية المثليين أو عذرا الشواذ جنسيا فكلمة مثلي كلمة دخيلة و كلمة تجعل الموضوع مستساغ و هو مرفوض من هنا للصبح .. أصل الحريات مش هيصة ..

يعني مش عايزين ندخل الحريات الدينية في الحريات الجنسية في البتنجان .. كده تبقى هيصة فعلا

انا بس عايز أضيف حاجة في موضوع البهائيين ده .. الاعتراف بدين ما لا يعني أبدا الاقرار به و بصحته و بأن أهله من داخلي الجنة .. فالاسلام يعترف بالمسيحية و لكنه لا يقر بنسختها الحالية و نفس الكلام عن اليهوديه فكلا الدينين لا يعترف بالنبي محمد عليه الصلاة و السلام و لا بالقرآن و اذا لم يكن كذلك فالاسلام مكانش ليه لازمة أساسا يبقى اشمعنى بقى البهائيين ؟؟

هناك ديانات ظهرت بعد الاسلام .. الدروز مثلا أو كما يسمون أنفسهم الموحدين ليسوا مسلمين بل ان علماء الاسلام اعتبروا الدروز من غير أهل القبلة و من المذاهب التي انسلخت من الاسلام من زمان .. نفس الكلام يقال عن اليزيدية ( و ليس الزيدية و هم شيعة ) هذه الديانات ظهرت بعد الاسلام بزمن طويل و تأثرت به بشكل كبير و مع ذلك كانت لهم الحرية في اظهار دينهم عبر التاريخ الاسلامي .. يعني أيام الخلافات المتعاقبة .. يعني ايام الحكم بالتشريع الاسلامي ما ينفعش بقى السيد نظيف ييجي يقول انها علمانية و في نفس الوقت يجبر فئة من الشعب أن تكون منافقة !

أنا مش معتبر أن فيه أي علاقة ما بين قضية البهائيين و المثليين جنسيا بس فيه حد سألني أن كنت شايف أن المثليين جنسيا من حقهم يعيشوا حياة آمنة فرديت على السؤال.

لو مزعلك قوي الخروج عن الموضوع متأسف يا سيدي.

لازم نكتب الديانة علشان كل واحد أو وحده على الأقل يعرف هو هينيك ميين أو هى هتتناك من ميين

اسمحلي ياعلاء اقولك رآيي في الموضوع اللي طرحته مع احترامي الشديد ليك برغم انك شخص لا ديني و انا مسلمه و الحمد لله . اولاً الدستور المصري بينص علي ان الاسلام هو الدين الاساسي للدوله و الاسلام بينص علي ان اهل الذمه هم اهل الكتب السماويه و كلنا كمسلمين معترفين بدا و اهل الكتب السماويه هم اليهود و المسيحيين و دول عمرهم ماشتكوا انهم بيتمنعوا من ذكر ديانتهم او اقامة شعائرهم الدينيه لكن البهائيين دول مش اهل كتاب يعني مش ذميين دول ناس مؤمنين بمبادئ مخالفة للشريعه الاسلاميه مش اكتر من مجرد مبادئ يعني مش ديانه . و الطبيعي ان صاحب المبدئ مش بيذكر مبدءه في بطاقتة الشخصيه او اي اوراق رسميه علشان كدا مش دستوري انهم يذكروا في خانة الديانه انهم بهائيين و اذا كان حصل زمان انهم كانوا بيقيدوا بالشكل دا فاعتقد ان دا كان غلط لازم يتصلح دلوقتي.

بصفتك خبيرة دستورية، يا ريت تشرحيللي المفروض يتكتب في خانة الديانة ايه لو الواحد بهائي.

يعني هو لا هو مسلم و لا مسيحي ولا يهودي، نكتب ايه في خانة الديانة؟

عموما هما متمسكوش بكتابة بهائي، هما قابلين أن يكتب أخرى أو أن تترك الخانة خالية.

معلش حضرتك مش دقيقة في كلامك. بعض الصحابة كانو بيعتبروا المجوس من أهل الذمة. وبالتالي فتعريف أهل الذمة إللي هما أهل العهد. ناس مش مسلمين بيننا وبينهم عهد(ملحدين بأه، مريخيين ده حريتهم الشخصية) وبيدفعوا جزية لو هم مش مشاركين في الدفاع عن البلد (يعني وجودهم في الجيش بالتعبير المدني النعاصر) لو موجودين في الجيش يبقي ليهم ما للمسلمين من حقوق وعليهم ما علي المسلمين

يا ريت نقري كتيـــــــــــــــــــــــي أوي في الدين والشرع وكده قبل ما نحكم

أولاً مصر هي الدولة الوحيدة في العالم التي تسجل ديانة المواطن في البطاقة وجوازالسفر. أنصحك ان تتصفح اي جواز سفر حتى عربي وليس اجنبي وسوف لن تجد خانة للديانة.اما عن قولك ان المعاملات مثل الزواج لن تتم بسبب خانة الدين فمردود عليه ان الدول الأسلامية الأخرى لاتعتمد على جواز السفر او البطاقة لتحديد دين العريس. اما عن أستشهادك بالقرآن الكريم للدلالة على عدم تحريف او عدم وجود أديان اخرى فهو لا قيمة له بالنسبة لمن لايعترفون بالقرآن اصلاً، إذا كنت تريد المجادلة بالمنطق، ينبغي لك ان تأتي بحجج محايدة. هذه أصول المجادلة. الوقفة مع البهائيين هي مسألة مبدأ وليست معناها اننا نؤمن بالبهائية، ولكننا نؤمن بحرية الناس في أختيار العقيدة وهو حق أساسي في الدستور المصري الذي هو القانون الأساسي الواجب أتباعه في حالة رغبنا في أستمرار الدولة التي نعيش فيها "مصر".

السلام على من اتبع الهدى قال الله تعالى" ان الدين عند الله الاسلام فمن ابتغى غير الاسلام دينا فلن يقبل منه "

اذا كنت ايها الداعي الى حضور وقفة من اجل البهائية!!! محبا لهم فاعلم ان من احب قوما حشر معهم

والحمد لله المسلمين يحبون جميع الديانات والايمان بها شيء اساسي في الديانة الاسلامية فنحن نؤمن بالمسيحية واليهودية والحنيفية الاسلامية وبابراهيم وموس وعيسى ومحمد خاتم الانبياء صلى الله عليهم وسلم جميعا وبعد الاسلام فلا دين جديد وكل الانبياء جاءو بالاسلام على ماقدر الله وشرع لكل منهم على حسب زمنه والقوم الذين ارسل اليهم هذا النبي

والطبيعي جدا ان كل اعداء المسلمين يتحمسوا لهذه الوقفة مش لانهم بيحبوهم لا ابدا لاكن لمجرد كرههم العميق للاسلام والمسلمين

على فكرة اللي بيقول شوفو دين يكون قوي غير الاسلام الاسلام اقوى دين يكفي ان الله هو الذي ارتضاه لعباده ويكفي ان الله حرمك من الدخول فيه ويكفي انه الدين الوحيد الذي لم يحرف فيه ولو حرف واااااااحد ومت بغيظك والله متم نوره ولو كره الكافرون

يا ريت تقرأ التعليق اللي أنا كنت برد عليه، أنا طبعا غير مقتنع بالكلام اللي قلته ولا حاجة لكن كنت بحاول أوري الشيئ اللي قبلك النتيجة المنطكقية لكلامه.

هل أنت يرضيك أن حد يقول أن مجرد السماح للبهائيين باستخراج شهادات ميلاد مكتوب فيها في خانة الديانة أخرى هيهدم أساسات الديانة الاسلامية؟

بغض النظر عن الدين الاسلامي يعترف بأي ديانات أكيد أنت عارف أن نصف سكان العالم عقائدهم خارج الديانات اللي أنت ذكرتها، أكيد أنت عارف بوجود البوذية و الهندوسية و الكونفوشية مثلا على الأقل.

السؤال هنا مهواش مين هيدخل الجنة و مين هيدخل النار، السؤال هنا هو هل يحق لبهائي استخراج شهادة ميلاد ولا لأ، و يذكر ايه في خانة الديانة في شهادة الميلاد.

حضرتك رأيك ايه؟

يا ريت تقرأ الدعوة كويس، الدعوة ليست لأجل البهائية، الدعوة لأجل السماح للبهائيين باستخراج شهادات ميلاد، أنا أصلا مش مصدق أن ده موضوع محتاج نقاش، ما بالك بمحاكم، و يا ريت مادام أنت فاضي تقولنا رأيك في مين هيدخل الجنة و النار تقولنا رأيك في الموضوع الحقيقي اللي هو شهادات الميلاد.

خالص الشكر لكل عقل أناره ضمير الحق لكى يعطى كل ذى حق حقه ولكى يكون شمعة تضئ لكل من حجب عن عقله رؤية الحق . لك منى يا صاحب الضمير الحى -صاحب هذه المدونة لك منى كل التقدير ولتكن دائماً صوت الضمير لكل من عز ضميره وغاب عنه وسط الزحام.

لازم كلنا نروح ونحضر عشان نتف على ولاد الكلب دول ونهريهم ضرب بالجزم

بسم الله الرحمن الرحيم لا دين عند الله غير الاسلام و البهائية ليست ديانا سماوية هى مجرد ديانة فلسفية أتقو الله

القضية ليست عن مدى سماوية الديانة البهائية، القضية عن حق من سبق لهم التسجيل كبهائيين أن يستخرجوا وثائق لأبنائهم، استخراج وثائق مثل شهادة الميلاد و البطاقات الشخصية ضرورة و البهائيين محرومين منها و مستعدين لقبول كتابة ديانات أخرى في خانة الدين، يعني معركتهم ليست الاعتراف بالديانة ولا وصفها بالسماوية.

و هل حرمان الناس من استخراج شهادات ميلاد جزء من تقوى الله؟

ممكن اعرف تعريف حضرتك لكلمات دين - ديانة -ديانا- سماوي- فلسفي ؟

بجد يعني موش واضح الفكرة العظيمة بتاعتك دون توحيد تعريف المصلحات وبعدين على فكرة كمان العبارة اللي تقصدها هي "إن الدين عند الله الاسلا" حسب المؤمنين بالاسلام و ليس معنى الجملة أنه لا دين غير الاسلام كما كتبت حضرتك أما الأخطاء اللغوية الباقية في الجملتين اللي انت كاتبهم فموش ها اعلق عليهم ها اسيبك للايام وهي تعلمك هههههههه

السلام عليكم

تعليقي لا يخص قضية البهائيين بالذات و لكنه عبارة عن تسجيل استغراب من أمر خانة الديانة هذه

هل ترونه من المقبول أن يكون مواطن ملزما بتسجيل ديانته في بطاقة هوية وطنية ؟

أليس هذا تصنيفا "غير بريء"؟

ألا يمكن أن يكون مدخلا للتمييز أو الإقصاء في الأمور المدنية التي تستلزم الإستظهار بالبطاقة؟

أعتذر من حضرتكم لو اعتبرتموه "حشرية" باعتبار كوني غير مصرية الجنسية

:-)

أخيرا تحية تقدير لصاحبي المدونة

منال و علاء

هنالك أشياء و مواقف لا أتفق فيها معكما و لكن كما قال مونتسكيو

يمكن أن أختلف معك و لكني مستعد أن أدفع حياتي ثمنا لأن تقول رأيك بحرية

السلام عليكم

كلامك منطقي 100% ولكن هناك أشخاص في مصر مصرين على انهم يحتكرون الحقيقة وكل الباقي يجب ان يتبعهم. انا شخصياً أويد ألغاء خانة الديانة في البطاقة وعملنا التماس وفيه جمعيات أهلية حاولت من حوالي سنة او أكثر إلغاء خانة البطاقة ولم تنجح هذه المحاولات. المشكلة في الثقافة حتى لوالغيت خانة الديانة، انا عندما أطلب تعيين مهندسين في اي مشروع إديره، اجد كل السير الذاتية (السي في) تبدأ بالأسم، ثم الدين (غالباُ في حالة المسلمين) وكأن الدين مسوغ للتعيين، وهي شيء سيء عندنا. كما ان من يريد ان يمييز على أساس الدين -وهم كثر- ممكن ان يعرف دين الشخص الأخر من أسمه. ففي مصر المسيحيين يتسمون في معظم الأحيان بأسماء أنجيلية يسهل معرفتها، وليس كما في لبنان وسوريا حيث لايمكن في معظم الأحيان ان تعرف دين الشخص من أسمه (سمعت ان ذلك بسبب التمييز ايام العثمانيين). القضية قضية ثقافة الشعب وهي للأسف إحادية الألوان، لاتقبل التعدد. http://progressegypt.blogspot.com

إنتوا في تونس حسمتوا الليلة من زمان وقررتوا أن المواطنة أساس بناء الوطن وليس الانتماء الديني وبتحافظوا على دا بإيديكوا وسنانكوا

إحنا أولا الجملة بتاعة المواطنة أساس مش عارف إيه إلخ دي ما زالت تعتبر عبارة كافرة من مواطن كافر عايز يفرض وطنية كافرة على من لا يرون في مصر سوى ولاية (ربنا يسترها على ولايانا) من ضمن ولايات الإمبراطورية الإسلامية الكبيرة التي تصل حدودها إلى آخر بقعة أرض يقف عليها مسلم في الأرض ومن ثم طظ ف مصر كما قال مرشد الإخوان وطظ في الأوطان ولتحيا الخلافة

إنتوا أسستوا موضوع المواطنة وبتمسكوا فيه بإيديكوا واسنانكوا إحنا بقى هنا يا أمي قطعوا إيدينا وكسروا سناننا ولا أقصد بذلك النظام (فقط)... راجعي الهطل الموجود في التعليقات وهتعرفي أد إيه إحنا غلابة أوي

الحاجة الأخيرة من فقعتي وما لهاش دعوة بالموضوع إنتوا ليه معندكوش راجل يقول للأعور بن علي إنت أعور ودكتاتور وزفت ف عينه؟؟؟

دفاعنا عن حق البهائي في الحصول على اعتراف بمواطنته (وليس حتى بديانته ولا حريته في الاعتقاد) زي ما انتي شايفة بيواجه بحمى وحمم مستعرة من الهطل الفكري والغباء الإيديولوجي دا بخلاف تفسخ البؤرة في اللا مضمون

I can't imagine how close-minded the system is to prevent some people from claiming and declaring their belief! the constitution of this country protects freedom of religion, it is about time the system respected its own constitution. Or they are too ruled by the KKK Moslem Brothers sympathizers?

الوقفة ساعه ..؟ من عشر لحدعشر الصبح ..؟ لا بتتعبو أوي أوي ياعيني .. ربنا يوقفكم ..يوووه أقصد يوفقكم بكره ..

ملحوظه ضغننه : تعليقي اتحدف ليه ؟ لبخت في حاجه يعني ..؟!؟ ماعلينا

لماذا يذكرني كل ما اراه و أسمعه و ربما ما أقرأه من حولي بأننا في وضع يكاد يتطابق مع أوروبا المسيحية في العصور الوسطى؟ جهل مفعم بالشعوذة , دجل ملتف بعباءة الدين و تعبئة من أجل قضايا لا وجود لها ....و قبل كل ذلك خوف غير مبرر ولا منطقي من الآخر... أنا مسلم.. و أعتز بذلك و لكن هذا لا يمنعني من احترام حرية "الآخر" أياً كانت قناعاته بالديانة التي يراها اليقين فكل سيحاسب على ما سيصنع هو, لا من حوله.

نقطة أخيرة : يقول الله تعالى : "قل يا أيها الكافرون" و لم تخص الآية أي ديانة سماوية كانت أو أرضية أو فلسفية. بل كانت "الكافرون" دليلاً -لا أعلم كيف يمكن الجدال في وجوده - على حرية العقيدة في ظل الاسلام

الاجدى هو الغاء هذه الخانه فى البطاقه...

لا أتفق معك في ذلك. خانة الدين لا يجب الغاؤها على الاطلاق من وجهة نظري. لماذا؟ لأن الدين يشكل مكوناً رئيسياً في حياة كل كائن بشري - حتى الملحدين , يكون انتفاء الدين مكوناً رئيسياً لفكرهم- لذلك لا يجب منع أي فرد من أن يعلن ما هي قناعاته الشخصية , حتى و ان ولد ذلك نوعاً من اضطهاد كما يحدث في عصر أسود كعصرنا الحالي على الأقل لأن هذا يندرج تحت خانة حرية التعبير التي نسعى جميعاً للوصول بها الى مستوى يسمو بنا عن تلك الخلافات الشكلية التي قد غرقنا فيها لنصف قرن أو يزيد . سأقول لك أمراًربما لن يعجبك, ربما لن يعجب أحداً من الأساس, أنا أرحب بأن يعود اليهود المصريين , ان وجدوا, الى مصر و لكن كيهود لا أكثر . التنوع , و الاحتفاء به, هما أمران رئيسيان لنمو أي مجتمع بشري

dear friends

thanks for all person that write her his own openion . tomorrow will be great day for all egyptian that the people will stand besid rights of Egyptian bahai . As a bahai whatever the court ruling we beleive in God justice . Again thanks deard friends Manal & Alaa god blessing u

Egyptain bahai

انا كتبت حاجة و بعدين غيرت رايي و عايز امسحها بما ان مفيش زرار للمسح مضطر امسح المكتوب و اسيب التعليق فاضي

ايه يا حس , احنا هنهزر ولا ايه؟ انا شفت اللي كتبته و بعدين ما تلم الواد ابنك عشان مزودها حبتين

مش عارفين ندور على اللقمة العيشة بقت صعبة----المواصلات زحمة----الاخلاق معدومة----بهائية ايه بلا قرف و كلام فارغ صاحب العقل يميز بهاء الدين لا مؤاخذة تخريفة قديمة و العالم الهابلة ماشية وراها زى الحمير

يا أيها الأذكياء أوكلما خرج علينا جاهل نشجعه ونقول إنها حرية شخصية إن الحرية الشخصية يجب أن تحد بحدود ولا تطلق هكذا من أجل أن الغرب أطلقها إذن يجب علينا أن نتبعه

وياللأسف أصبحنا كالهواء وخاصة كثير من هؤلاء المدونين الذين ما إن وجدوا مكانا يكتبون فيه حتى هاجوا وماجوا واعتبروا أن هذا هو المتنفس وليس الكل بالطبع ولكن هذا هو سلوك بعضهم فقط إن مصر بلد مسلمة ويجب اعتبار هذا في المقام الأول فإن الحرية الشخصية محدودة بما تضعه الدولة من هذه القوانين

أما عن وضع الديانة فهذا مهم لأنها من أهم مكونات الشخص في حياته ونفسيته فهي لازمة للتعرف على الشخص الذي أمامك والله أعلم

ينعل أبو أم الغباء

حد يا بجم جاب سيرة الحرية و الشخصية؟

الموضوع عن ايه اللي يتكتب في خانة الديانة لما تكون مش مسلم ولا مسيحي.

البهائيين موجودين، دي حقيقة و وجودهم مش ضد القانون، و لحد قريب كانوا بيسجلوا عادي زيهم زي المسلمين و المسيحيين و بعدين الموظفين بطلوا يسجلوهم.

ايه علاقة ده بكلامك؟

يا ريت أي فسل فيكم يقول هو عايز شهادات ميلاد و بطايق البهائيين تبقى عاملة ازاي عشان نفهم بس.

اللطيف في الأمر أننا سألنا نفس السؤال البسيط ده شخرميت مرة و مفيش أي حيوان فيكم رد، كل واحد داخل يفكرني أن البهائيين كفرة و أن مصر بلد اسلامي و يكلمنا عن رعبه الشديد من الهندوس.

اهدى شوية يا عم علاء , مش أسلوب رد برده . الأخ ضارب كلة و ماخدش باله هو بيكتب فين و لا لمين

الدّين البهائيّ هو أحد الأديان السّماويّة، ويشترك معها أساسًا في الدّعوة إلى التّوحيد، ولكنّه دين مستقلّ له كتبه المقدّسة وعباداته وأحكامه كالصلاة والصوم وغيرها، ولقد دعا إليه ميرزا حسين علي النّوري، الملقب ببهاء الله. يختلف مدى انتشار الدّين البهائيّ في العالم باختلاف المجتمعات وانظمتها. ولكن ما يتميز به هو القبول العام لمبادئه وتعاليمه، فالملايين الّتي تؤمن به اليوم تمثّل مختلف الأجناس، والأعراق، والثّقافات، والطّبقات، والخلفيّات الدّينيّة. ومنهم تتألّف جامعة عالميّة موحّدة، تحظى باحترام وافر في المجالس الدّوليّة، وتشترك، بوصفها منظّمة عالميّة غير حكوميّة، في نشاطات هيئة الأمم المتّحدة ووكالاتها المتخصصّة وخصوصا فيما يتعلق بالتعليم، وحماية البيئة، ورعاية الأم والطفل، وحقوق المرأة والإنسان، وغيرها مما يخدم البشرية.

تتميّز تعاليم الدّين البهائيّ بالبساطة والوضوح، وتركّز على الجوهر، وتبعد عن الشّكليّات، وتحثّ على تحرّي الحقيقة، وتـنادي بنبذ التّقليد والأوهام، وتهتمّ بنقاء الوجدان، وتـنشد السّعادة الحقّة في السّموّ الرّوحانيّ، وتؤكّد أبديّة الرّوح الإنسانيّ، وتبشّر باستمرار تتابع الأديان، وتعلن أنّ الدّين هو سبب انتظام العالم واستقرار المجتمع، وتـنشد الحرّيّة في الامتثال لأحكام الله، وتشترط أن تكون أقوال الإنسان وأعماله مصداقًا لعقيدته ومرآة لإيمانه، وترفع إلى مقام العبادة كل عمل يؤدّيه الفرد بروح البذل والخدمة، وتعتبر الفضل في الخدمة والكمال لا في حبّ الزّينة والمال، وتدعو للصّلح والصّلاح، وتـنادي بنزع السّلاح، وتروم تأسيس الوحدة والسّلام بين الأمم، وترى إن كان حبّ الوطن من الإيمان فمن الأولى أن يكون كذلك حبّ العالم وخدمة الإنسان.

لا وجود في الدّين البهائيّ لكهنة، ولا رهبان، ولا رجال دين، ولا قدّيسين، ولا أولياء. والعبادة فيه خالية من الطّقوس والمراسيم، وتؤدّى صلاته على انفراد. وتميل أحكامه لتهذيب النّفس أكثر منها للعقاب. وتجعل أساس الطّاعة هو حبّ الله. ويعترف الدّين البهائيّ بأن الأديان السماويّة واحدة في أصلها، متّحدة في أهدافها، متكاملة في وظائفها، متّصلة في مقاصدها، جاءت جميعًا بالهدى لبني الإنسان. ولا يخالف الدّين البهائيّ في جوهره المبادئ الرّوحانيّة الخالدة الّتي أُنزلت على الأنبياء والرّسل السّابقين، وإنّما تباينت عنها قوانينه وأحكامه وفقًا لمقتضيات العصر ومتطلّبات الحضارة، وأتت بما يدعم روح الحياة في هياكل الأديان، وهيّأت ما يزيل أسباب الخلاف والشّقاق، وأتت بما يقضي على بواعث الحروب، وأظهرت ما يوفّق بين العلم والدّين، وساوت حقوق الرّجال والنّساء توطيدًا لأركان المجتمع. هذا بعض ما يقدّمه الدّين البهائيّ لإنقاذ عالم مضّطرب وحماية انسانيّة محاطةٍ بخطر الفناء، ما لم يتجدّد تفكيرها وتتطوّر أساليبها لتتمشّى مع احتياجات عصر جديد.

إنّ مبادئ وأحكام الدّين البهائيّ الّتي أعلن بهاء الله، أنّها السّبب الأعظم لنجاة البشر واتّحاد العالم، قد أثبتت قدرتها على تحقيق غاياتها في المجتمعات البهائية: فقد أدّت إلى تطوير أفكار النّاس، وتقويم سلوك الملايين من أتباعه وألّفت منهم، مع تباين أعراقهم، وثقافاتهم، وبيئاتهم، ومكاناتهم الاجتماعية، وثرواتهم، وسابق معتقداتهم، جامعة إنسانيّة لا شرقيّة ولا غربيّة متّحدة في مُثُلها ودوافعها وأهدافها، دائبة السّعي لرعاية مصالح الإنسانيّة جمعاء، بغض النّظر عن اختلاف الدّين والرّأي والتّفكير.

كما أظهرت الهيئات الإداريّة لهذا الدّين رغم حداثة عهدها أمانة ونزاهة في قيادتها، ورشدا في تدبيرها، وحنكة في تخطيطها، وتمتّعت بتأييد إتباعها؛ وسعت لحلّ مشاكل المجتمعات الّتي وجدت فيها، وجهدت في معاونة كثير من المجتمعات في مجالات التّـنمية الاقتصاديّة والاجتماعيّة في أنحاء العالم المختلفة، وقدّمت حلولاً عمليّة للمشاكل المعضلة الّتي تواجه زماننا. إنّ هذا النّظم الإلهي المتدفّق بالثّقة والحيويّة، والقادر على مواجهة المشاكل بأنواعها، هو نظم توفّرت فيه عناصر الصّلاحية والكفاءة والنّجاح، ودلّل على قدرته على مجابهة تحدّيات هذا العصر ومشاكله. فالأديان أُمّ الحضارات ونبع الفضائل والكمالات. وتتابعها هو الّذي مهّد طريق الرّقي الفكريّ، والسموّ الخلقيّ، والتقدّم الاجتماعيّ الّذي سلكته شعوب الأرض عبر أحقاب التّاريخ. فما من حضارة خلت من هذا الجوهر الّذي أمدّها بالقدرة والحيويّة والإلهام، وقاد أهلها إلى أوج المجد ومعارج الابتكار.

إنّ المسلّمات القديمة الّتي يطرحها الدّين البهائيّ على بساط البحث من جديد، والمفاهيم الواضحة الّتي يقدّمها لمن يعنيهم دراسة الأديان على أسس جديدة، والحلول الّتي يقدّمها لإعادة تـنظيم الحياة الفرديّة والجماعيّة على السّواء، تفتح أمام المتطلّعين لغد أفضل آفاقًا فسيحة لما يمكن أن يقود العالم إلى التّعاون والوحدة والاتّفاق.

لا يمكن لمحاولة عاجلة كهذه للتّعريف بالحقائق الأساسيّة للدّين البهائيّ إلاّ أن تكتفي بموجز لبعض المبادئ الّتي تدور حولها تعاليمه وأحكامه، ونذر يسير من أحداث تاريخه، وعرض سريع لآراء بعض من عرفوه عن كثب، ومقتطفات وجيزة من نصوصه وآياته. هذا ما ستسعى لتقديمه الصّفحات التّالية، في جهد متواضع لا يكاد يفي بالغاية، ولكن الأمل معقود على أن يكون فيما تعرضه ما يحثّ القارئ على مداومة البحث بدافع المسئولية والسّعي وراء الحقيقة

a7a a7a soma a7a 7ad kan sa2l deen ahlak ? walla ahy forsa lel da3aya el maganeya ?

انا من رأيى اننا نكتب الديانه بهائى فى خانه الديانه وبلاش نكتب ديانه اخرى عشان شكلها مش حلو وفيها قليل من الاهانه لللاقليه البهائيه الموجودين فى مصر

مش عيب ابدا اننا نعترف بديانات الاخرين لان دى حريه الاعتناق

وبعدين عمر الدين او المذهب البهائى ما حيأثر على الاسلام او على اى ديانه اخرى لانه دين صاحب افكار ساميه جدا وبالعكس انا ساعات بحس انه قريب جدا للاسلام من اى دين تانى

يا ريت نكتب بهائى وبلاش نكتب ديانه اخرى عشان يبقى متساوى مع المسلم والمسيحى

للأسف يا عزيزي القضاء الظالم حكم بالغاء حق البهائيين في التسجيل في الاوراق الرسمية لا اعرف اذا كان لهذا علاقة بكون مقركم العالمي في اسرائيل ام لا

لكني اظن ان اختيار اسرائيل لتكون مقركم العالمي كان اختيار غير حكيم بالمرة و ان كان لا يبرر الحكم الظالم

ربنا معاكم


قبل ما تشتم

انا مش حسني بجد انا حسنى كده و كده

The fact is that the Baha'is were in Palestine long before the State of Israel was ever thought of! This was where the Baha'i Holy family exiled...it was not by choice! Baha'u'llah, the Founder of the Baha'i Faith was imprisoned in Akka for 40 years. I think it would be important for you to study the history of the Baha'i Faith from authentic sources so that you can express yourself accurately and fairly. Thank you for your interest and for your participation in this dialogue.

لو كان هو بس اللي بهائي يكتب كافر ولو كان ابوه بهائي يكتب كافر وابن كلب واظن ان ده نوع من العدل عشان يا حرام مايكتبش مسلم او مسيحي نفاقا وفي نفس الوقت ده يعبر عن شخصيته فعلا هاتقولي ليه يكتب كافر هو معتقد في عقيدة زيك بالظبط اقولك بس مرجعيته-اللي هي الدولة اللي هو بيعمل فيها البطاقة دي- بتقول انه كافر وده بالظبط زي لما انت بتكتب رأيك في اي حد في مدونتك اي حد ده شايف - من وجهه نظره- انه على حق وانت شايف في مدونتك انه كذا وكذا يارب تكون الاجابة شافية

يعني ايه هو بس اللي بهائي؟ مش فاهم؟ ده سؤال عن عددهم؟

أولا المشكلة مش في أنهم مش عايزين ينافقوا و بس، أنا من رأيي أن اللي يلاقي فرصة ينافق و يشرتي دماغه المفروض ينافق و يشتري دماغه، لكن المشكلة أنهم لحد قريب كانوا بيسجلوا في البطاقة بهائيين يعني لو كتبوا دلوقتي مسلمين ممكن جدا حد يتلككلهم و ياخدهم المحكمة في أي موضوع بصفتهم منافقين (و أظن الأزهر أعلن فعلا رفضه لتسجيلهم كمسلمين).

أخيرا اقتراحك أن يتكتب في الخانة كافر عشان الدولة المصرية زي مدونتي، حقيقي أعجزت.

ممكن تشرح بشكل جدي أكثر من كده ليه يتكتب كافر مش أخرى؟

عموما مشكور أنك عبرت السؤال من أصله.

عموما مشكور أنك عبرت السؤال من أصله


ياسيدي العفو ده هو ده اللي مفروض اساسا

اولا يعني ايه هو بس اللي بهائي يعني ليس لابوين بهائيين

موضوع انهم لحد وقت قريب كانوا بيكتبوا بهائيين فده كان في فتره معينة وبعدين الظروف اتغيرت او القوانين اتغيرت او الموظفين غلسوا او او او يبقي دلوقتي ادامهم حل من تلاته يا اما يتمسكوا برأيهم ويكتبوا بهائي يا اما يوصلوا لحل وسط مع الحكومة ويكتبو اخرى يا اما الحكومة تمشي اللي في دماغها وتخليهم يكتبوا مسلم او مسيحي اذا كان الازهر هايعترض ممكن يكتبو مسيحي وانا شايف في ده حل يرضي الجميع من وجهه نظرك انت لان اللي قدامه فرصه يكبر دماغه وينافق المفروض انه يكبر دماغه وينافق

واذا كان على الورق اللي طلعوه قبل كده ممكن ياسيدي يكملوها نفاق بنفاق ويشهروا اسلامهم او يتنصروا مش مشكله ادام الناس بس يعني ويغيروا ورقهم تاني لحد هنا والموضوع محلول من غير مشاكل

المشكله بقي انهم عاملين قضية عشان مصريين ماينافقوش او عشان الحكومة بطلت تكتبلهم الديانة بتاعتهم او عشان بيطالبوا بحقهم كاقلية او حتى عشان ينفعوا محامي قريبهم ايا كان السبب انت سالتنا عن تصورتنا لخانة الديانة

انا اقترحت انهم يكتبو كافر -لو مش لابوين بهائيين- ويكتبو كافر وابن كلب - لو لاب او لابوين بهائيين- واقتراحي ده مبني عن قناعة شخصية

اما ليه فضلت كافر ومافضلتش اخرى لان قناعتي الشخصية بتقول ان البهائية مش دين اساسا ولا عقيدة البهائية سياسة اكتر منها معتقد يعني البهائية لاهي دي سماوي ولا غير سماوي -من وجهه نظري الخاصة

ولذلك البهائي لا يتبع ديانة (اخري) ولكنه لا يتبع ديانة مطلقا ولكنه حزب سياسي يرتدي ثوب الديانات وسواء البهائية دين او سياسة فهي في نظر الدولة المصرية كفر ولذلك كافر اوقع من اخرى

موضوع بقي انها زي مدونتك بمنتهى البساطة تعليقي هنا راجع في الاخر لمراقبتك وموافقتك على نشره بغض النظر انك بتوافق على ردود لو انا مكانك مش هاوافق عليها ولكن في النهاية نشر الرد يرجع لموافقتك وقناعاتك الشخصية اولا واخيرا واللي عاجبة على كده يكتب مش عاجبه مايكتبش نفس القصة بالنسبة للدولة الدولة ليها قناعتها الشخصية وبناء على كده تم الحكم ورفض وضع كلمة اخرى في خانة الديانة فمن الواضح اني فهمت قناعات الدولة صح-مرة من نفسي- مش عارف لو كان اقتراح كافر وابن كلب ده معروض على المحكمة كانوا هايوافقوا عليه ولا لا لكن اهو اقتراح على كل حال

قبل ما تسالني بقي عن قناعاتي بالنسبة لكون البهائية مش دين اساسا -ده لو كنت هاتسأل يعني- فده مقال اقرب لبحث مزود ببعض مراجع البهائية -ان شاء الله هاكمله قريب بس افضى اكمله- هو لحد دلوقتي بيتكلم في البذرة الاصلية في البهائية وهي البابية ودي نوعا ما كانت نوع من انواع الديانات لكن فيما بعد ذلك من تاريخ البهائية نفسه يتضح كون البهائية سياسة http://luaysakr.blogspot.com/2006/12/blog-post_15.html شكرا على نشر الرد

هما فعلا كانوا بيطالبوا بكتابة أخرى، معنديش فكرة ايه اللي هيحصل دلوقتي، على حد فهمي الحكم يمنع فقط كتابة بهائي و لم يتطرق لبدائل.

لو كنت مطرحهم كنت أشهرت اسلامي (موضوع التسجيل كمسيحي مظنش أنه عملي، أولا الكنيسة أكيد أكيد هتقفش، ثانيا مش هيكون مسموح ليهم الطلاق) و اشتريت دماغي، و محدش عارف أنا في قلبي ايه و بعمل في بيتي ايه. لكن لازم نشوف هما رأيهم ايه، يمكن الناس مش مستعدة تنافق، يمكن خبرتهم العملية أثبتتلهم أنه مش هينفع و هيواجهوا مشاكل (كنت لسه بسمع عن دكتورة جامعة بهائية حاول زملائها تعطيل ترقيتها عن طريق استخراج فتوي بعدم جواز ترقية الكافر أو حاجة عبثية من النوع ده).

المقارنة بين الدولة و مدونتي مقارنة عبثية، قراء المدونة ليس لهم حقوق لكن المواطنين لهم حقوق، الدولة مهياش كيان مستقل عن المواطنين أصلا لكن المدونة كيان مستقل عن القراء.

لا أظن أن فيه حاجة في القانون أسمها أن الدولة يكون رأيها أنك كافر، لكن العلاقة بين الدين و الدولة في مصر بصراحة معقدة و منيش فاهمها كويس، المفروض أن خانة الديانة موجودة لشئون تنظيمية مش لتقييم مدى ايمان و كفر المواطن.

أما رأيك في الدين البهائي و هل هو دين ولا لأ و معرفش ايه، موضوع لا يخصني ولا يهمني، أكيد أنا متصورتش أن فيه مسلم هيعتبر أن البهائية ديانة صحيحة، أما تفاصيل ليه هي مش صحيحة فتحصيل حاصل، اللي يهمني أنهم موجودين و مصريين.

عموما على الأقل أنت واضح في أنت عايز ايه، صحيح اللي أنت عايزه ينم عن كراهية شديدة لكن ده كان متوقع.

وفى واقعة فريدة من نوعها أصدرت المحكمة الإدارية العليا بيانا صحفيا أكدت فيه أن الدساتير المصرية المتعاقبة كفلت حرية العقيدة وحرية إقامة الشعائر الدينية مشيرة إلي أن الأديان التي يحمي الدستور حرية القيام بشعائرها – وحسبما ورد بالأعمال التحضيرية لدستور 1923 في المادتين 12 و13 منه اللتين تعتبران الأصل الدستوري لجميع النصوص التي تضمنتها الدساتير المتعاقبة – هي الأديان السماوية الثلاثة الإسلام والمسيحية واليهودية.

أما البهائية فهي كما أجمع أئمة المسلمين وقضاء المحكمتين الدستورية العليا والإدارية العليا ليست من الأديان السماوية المعترف بها وأن من يدين بها من المسلمين يعتبر مرتدا لكون مبادئها تناقض مبادئ الدين الإسلامي وأصوله كما تناقض سائر الأديان السماوية وقد حرم معتنقوها الجهاد المقرر في الشريعة الإسلامية تحريما قطعيا ومطلقا فهم يريدون للأمم والشعوب أن تسلم عنقها لجلاديها بدون أية مقاومة في مقابل كلام شاعري معسول بالدعوة إلي إقامة حكومة عالمية هي الهدف الأول والأساسي للحركة البهائية وهذا أحد أسرار علاقتهم بالقوي الاستعمارية قديما وحديثا التي تحتضنهم وتدافع عنهم.

كما شرع معتنقوها لأنفسهم شريعة خاصة تهدر أحكام الإسلام في الصوم والصلاة ونظام الأسرة ولم يقف مؤسسوها عند حد ادعاء النبوة والرسالة معلنين أنهم رسل يوحي إليهم من العلي القدير منكرين أن سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام خاتم الأنبياء والمرسلين بل جاوزوا ذلك وادعوا الإلوهية وهو ما دعي المشرع إلى إصدار القانون رقم 263 لسنة 1960 بحل جميع المحافل البهائية ومراكز وجودها في البلاد والتي قضت المحكمة الدستورية العليا بعدم مخالفته للدستور.

وانتهت المحكمة إلى أنه لما كانت البهائية لا تعد ديانة فانه لا يجوز لمصلحة الأحوال المدنية إثباتها أمام خانة الديانة في جميع المستندات والوثائق التي تصدرها المصلحة كشهادات الميلاد وبطاقات الشخصية وغيرها كما لا يجوز إثباتها في أي مستندات رسمية أخرى تصدرها أي من الجهات الرسمية بالدولة ويكون ضمن بياناتها البيان الخاص بالديانة وبحسبان أن النصوص القانونية المنظمة لهذه القواعد جميعها تعتبر من النظام العام فلا يجوز إثبات ما يخالفه ويتعارض معه في بلد يقوم أصله وأساسه علي الشريعة الإسلامية.

صدر الحكم برئاسة المستشار السيد نوفل رئيس مجلس الدولة ورئيس المحكمة وعضوية المستشارين عصام عبد العزيز ومصطفي حنفي وعبد الحليم القاضي وأحمد عبود نواب رئيس مجلس الدولة وبحضور المستشار عبد القادر قنديل مفوض الدولة بأمانة سر كمال نجيب.

The Bahai religion is well recognized and widely spread in 235 countries. Bahais are well known of their ethecis and peaceful nature. The Bahai Principals: Onece of mankind, Equiality between man and women, One language, Elimination of prejudice. Bahai Religion is a religion whether you accept it or not. You should not take somebody's right because hisor her religion is different than you. You should stop telling lies about the Bahais, enough is enough.

For information: www.Bahai.com

وكسبنا القضية قضاة مصر الشرفاء انحني لكم اجلالا واكبارا واحتراما ولا عزاء لاعداء الوطن والمتاجرين باسمه وصائدي الماء العكروالمنادين بحرية الكفر قبل حرية الكلمة وسد الافواه الجائعة كلمة اخيرة لكل اللي وقفوا عشان يتصورا ويطلعوا في القنوات الفضائية خليها تاكلكو جاتكم القرف مليتوا البلد

معلش يا اسطي علاء نسيت اقولك شباب جامعه الازهر الغلابةالمحبوسين في امن الدوله عايزين حد يقف معاهم وكدة همتك بقي يا عم الكتكوت تعملنا حملة محترمة كدة زي حمله المناضل كريم وشد حيلك معانا لان العيال دي حقوقها الدستورية والانسانية بتنتهك وملبسينهم قضايا كتير سلاح وانضمام لجماعات محظورة ومنشورات وارهاب ومش بعيد يكونوا ملبسينهم قضايا دعارة كمان عقبالك كدة وعشان انا عارف انك قلبك قلب خسية وضميرك صاحي وبيلعب ولا تنام من اجل هذا الوطن وانك احن من الضفدع بام بام عارف انك مش هتسيبهم وهتعملينا حملة معتبرة للتضامن معاهم تكون احسن من حملة الواد كريم العفش متخذلنيش بقي يااسطي علاء وحياة امك انا حلفتك بالغاليه

معاك حق فعلا شباب الأزهر محبوس ظلما، معنديش فكرة حاليا الاجرائات عاملة ازاي و تفاصيل الانتهاكات لكن التهم الموجهة ليهم عبثية (و بالذات موضوع السكاكين اللي اتحرزت من البيوت) و حملة محاكم التفتيش اللي معمولة ضدهم في الاعلام (بما فيها للأسف الاعلام المستقل) أكثر من حقيرة.

الشباب معمولهم حملة كويسة لحد دلوقتي مشارك فيها أولا جماعة الأخوان طبعا و نشطاء حقوق انسان و محامين و بعض المدونين، لو سيادتك عندك اقتراحات بدور أنا أو غيري ممكن نلعبه اتفضل أقترح.

شباب الأزهر ليسو مظلومين، لقد قامو بتنظيم أستعراض شبه عسكري في الجامعة! انا قد أتفق معك على الأعتراض على الطلبة الثمانية المفصولين، لكن تنظيم أستعراض عسكري ونزع البوابات الحديدية ولبس أقنعة مثل حماس كلها مناظر تهدد بقاء الدولة المدنية في مصر في الصميم! وأي حكومة كان يجب عليها ان تتصرف بسرعة حتى لايكون الأستعراض القادم بالكلاشينيكوف والأر بي جي! وعلى فكرة الأخوان المسلمين لمن لايعرف لهم تاريخ أرهابي أسود من ايام قتل رؤساء الوزراء أحمد ماهر والنقراشي، الي محاولة أغتيال جمال عبد الناصر (وهي محاولة حقيقية وليست ملفقة) الي كتابات سيد قطب التي كفر فيها المجتمع والتي تعتبر مرجعاً لكل أرهابي في العالم.

حضرتك بتقول تاريخ ارهابي؟؟ وده ايه علاقته بشوية شباب بيعملوا تدريبات كونج فو .. حد فيهم مسك سلاح؟ حد فيهم اعتدي علي حد.

وبعدين التاريخ الارهابي ده ماله كده منزوع السياق؟؟ الاغتيالات دي تمت في ظل وجود احتلال انجليزي وملك متواطئ .. والكفاح المسلح اللي بيقوم بالاغتيالات مش حكر علي الاخوان في الوقت ده. هوه ده السياق.

النقطة التانية ان الطلبة دول مش معاهم سلاح وماينفعش نقبض عليهم لأن الاخوان "ليهم تاريخ أسود" ... مش هنلبس طاقية حسين علي دماغ ولاء

أحب أفكر الناس أن التاريخ اللي ممكن يتصور على أنه ارهابي مش حكر على الأخوان، فيه تيارات ثانية شالت سلاح برضه في مصر و منهم الشيوعيين و الناصريين

الراجل بيقول لك محاولة اغتيال الرئيس عبد الناصر سنة 54 وكتابات المرحوم سيد بيه قطب اللي بتكفر المجتمع والدولة وتعتبر مرجعا أساسيا لإرهابيي العالم... وانت تقول له الملك المتواطئ والاحتلال الغاشم والسياق... كلامه رادد عليك بالفعل في حين إنك ما رديتش على موضوع عبد الناصر وموضوع كتب قطب مش باقول لك إني باتبنى رأيه بس خلي ردك وافي لو عندك رد

تحياتي واحترامي

ماذا تعرف عن سيد قطب أنت لكى تتهمه بالارهاب؟ و لماذا تدافع عن عبد الناصر الذي أصر على قتل سيد قطب رغم محاولات دول اسلامية أخرى التوسط للافراج عنه و عرضهم أن يأخذزه للاقامة في بلادهم لأنهم يعلمون قدره كعالم و يحتاجون الى عقول مثل عقله ؟ واضح انك ناصري و مجنون بالناصرية و أنصحك بقراءة كتاب "كلمتي للمغفلين" للأستاذ محمد جلال كشك لكى تعرف من هو الذي خرب مصر في الحقيقة و من الذي يستحق المحاكمة و الرمى في السجون و المعتقلات بس مش حقول أكتر من كدة

أعتقد أنه يوم أسود لحرية الأعتقاد في مصر! أنا مسلم، ولكني أؤيد بشدة الدولة العلمانية وحرية الأعتقاد، وعدم فرض إرادة بعض الناس على باقي الناس. على فكرة بعض أهم الشخصيات المصرية بهائيين مثل الفنان الراحل "بيكار" والذي قبض عليه عام 1985 بسبب ذلك. لن تتطور مصر في ظل تطور سياسة اللون الواحد وعدم الأعتراف بالأخر. http://progressegypt.blogspot.com

الحقيقة ان الدين لله و الوطن للجميع دة صحيح لكن لو انت عايز تكون علماني كون بس تكتب في البطاقة علاماني مش مسلم و يريت لو تعرف تخترع صلاة جديدة ذي العالم الهفأ اللي زيك من البهائيين . ياراجل خلي عندك دم و حس احنا بنتحارب من العلمانيين و البهائيين و الشيعة و غرهم انت عار علي الاسلام

howa aslan e7na leeh nekteb deyana...elnedef nedef we law kan bozy we me3afen me3afen we law jan moslem aw coptes...wala ra2yak eih eh ya 3ala2

قال تعالي {وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِيناً فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ }آل عمران85

لا إله إلا الله محمد رسول الله وخاتم النبيين والمرسلين لا دين بعد الدين الإسلامي

والبهائية لا تعتبر دين سماوي وليست دين اساسا بل مجرد عقيده فلسفيه تريد ان تحارب الإسلام والمسلمين اتقوا الله يا أصحاب النفوس الضعيفه من أين لكم كتاب سماوي جميع الأديان السماويه لها دين سماوي منزل من عند الله..وأنتم ايها البهائيون أين كتابكم السماوي؟؟ والدين الإسلامي والرسول محمد صلى الله عليه وسلم ذكروا في جميع الكتب السماويه المسيحيه واليهوديه وذكر في القرآن الكريم أن الإسلام هو آخر الأديان السماويه ولا تقولوا ان البهائيه قريبه من الإسلام بل هي بعيده أبعد الحدود..يملؤها الفسق والفجور..اعاذنا الله لو علمتم ياأصحاب البهائيه ماهو الإسلام لكرهتم الذي أنتم فيه من ظلال.. والذي نعرفه نحن المسلمين ولا نريد ان نعرف غيره أن الإسلام آخر الأديان السماويه وأن الرسول محمد صلى الله عليه وسلم خاتم المرسلين وفي القرآن الكريم ذكرت جميع الأديان السماويه ولم تذكر البهائيه لكن حسبي الله ونعم الوكيل اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك اللهم منزل الكتاب سريع الحساب اهزم الأحزاب اللهم اهزمهم وزلزلهم آمين آمين آمين

يا راجل القرآن بيقول أن الكفار هيدخلوا النار و الاسلام لا يعترف بالبهائية؟

يا نهار أسود، دي معلومة مكنتش أعرفها خالص، حقيقي متشكر ليك أنت أنقذتني من الهاوية.

دلوقتي لازم أعيد التفكير في موقفي من شهادة ميلاد البهائي، همممم هيدخلوا النار و الاسلام هممممم لا يعترف بيهم همممممم

معلومتين ملهمش أي علاقة بايه اللي يتكتب في البطاقة و شهادة الميلاد و ميغروش من موقفي حاجة.

سوري جرب مرة ثانية.

Dear Fellow Egyptians, sorry my keyboard is in English - I have read over and over again the Verse from the Holy Quran regarding "religion to God is Islam" - I agree, but how I understand this is Islam is the "verb" in this verse, not the noun, that is Islam means to submit oneself to The Will Of God the Almighty, to declare and bow down to the Oneness of God. The word "Muslim" is derrived from the verb that means "a believer in God", to me if a Baha'i says he/she believes in God it means they Submit to God and which ever way they choose to worship God and declare His Oneness is entirely up to them and in the end God is the Ultimate Judge and no one can escape His judgement - if you truly believe.

As for the golden solution to what should be in the ID's and birth certificates of those who are not Christian, Jew, Muslims and so on, "Let them Eat Cake...." those who are not affected by this law will never contribute a good solution, because they couldn't care less. Before the French revolution an officer to Queen Marie told her the people are starving, they do not have bread to eat that is why they are rioting, and she told the officer "if they don't have bread, let them eat cake" and she was serious.

Yes we can all dish out our sincere, insincere or scornful brilliant ideas, but lets not forget we are talking about the basic rights of an Egyptian Citizen irrespective of how she/he relates to God, religion, and society. The government should accommodate and give all its citizens their basic rights, what they write or do not write in the ID is irrelevant, what is relevant is "Baha'is should be given their ID's as any other Egyptian citizen ---- and the rest is details, whether they choose "other" or strike through and tick "nil" is up to the government, what is not up to the government is denying Egyptian citizens their rights.

If you want to protect Egyptian society from Baha'is (as if this is the most urgent thing one needs to do in Egypt)--- but never mind, if you do not want Baha'is to "thrive" in society, each individual can choose to be exposed or not exposed to them. The same way Christians do not mix with Muslims and vice versa, everyone knows his or her own boundaries. Baha'is are not eager to mix with any body, they simply want to go to work, schools, live and let live --- and by the way they have been in Egypt since the late 1800's about 50 years after the Baha'i faith started in Iran in 1844. So if they wanted to "mix" or "affect or infect" anyone they could have done that by now. Supporting their cause in having the government give them their basic rights has got nothing to do with Fearing God, or obeying God or "protecting" Egyptian society.

إلى السيد / محمد حسني مبارك رئيس جمهورية مصر العربية تحية طيبة و بعد ،، أنا مواطن مصري اسمي أحمد حلمي محمد عبد الوهاب بهائي الديانة ، كنت أطالع صحيفة الأخبار يوم الأربعاء الموافق 27 ديسمبر 2006 و أعجبتني كلمة سيادتكم الواردة في الصفحة الأولى ( .... كلنا مصريون متساوون في الحقوق و الواجبات ...) و أيضا في الصفحة الخامسة عنوان كبير عن الإصلاح الدستوري ( تأكيد المساواة بين المواطنين و عدم التفرقة بسبب الجنس أو الدين أو الأصل ) و بعد قراءتي لتلك السطور و لإيماني بأن سيادتكم تفي بوعودك و بأنك أب لكل المصريين فقد قررت أن أكتب هذا الخطاب كمواطن مصري و ابن من أبناء مصر يرى أن من حقه عندما تنفذ جميع السبل المشروعة للمطالبة بحقه و عندما تغلق جميع الأبواب أمامه أن يطلب من رئيس الجمهورية الاستماع إليه بل و مقابلته و يكون مسئولا عن حل مشاكله و الوقوف إلى جانب أبنائه الذين لا يريدون منه سوى حقوقهم المشروعة و هي حقوق المواطنة و عدم التفريق بينهم و بين باقي مواطني مصر و ذلك لأنهم يعتنقون الدين البهائي في بلد لا تعترف به سيادة الرئيس لقد أحزنني حكم المحكمة الإدارية العليا بعدم أحقية البهائيين في استخراج أوراق شخصية إلا إذا وافقوا على كتابة أحد الديانات الثلاثة ( الإسلام و المسيحية و اليهودية ) فهو حكم يحرم مواطنين مصريين من حقوقهم الأساسية أي من وجودهم و حياتهم و حتى وفاتهم غير معترف بها، فما تنادي به سيادتكم من مساواة بين المواطنين يجد مقاومة من الآخرين الذين ينادون بعكس ذلك تماما ، و لا أعتقد أنك تقبل بهذا أو توافق عليه كلي ثقة بأنك على علم بما يحدث على أرض مصر و تعلم تماما بأن البهائيين مسالمين و مطيعين للحكومة . و لا أريد أن أطيل عليك و لكنني كمواطن مصري مولود على أرض مصر و أبي و أمي و أجدادي مصريون أطالب بحقي في استخراج بطاقة الرقم القومي بدون إجباري على إنكار ديانتي أو كتابة دين غير الذي أعتنقه . فإننا نقبل سيادة الرئيس بكتابة كلمة ( أخرى ) في خانة الديانة أو بتركها فارغة حتى لا يدعي البعض بأننا نطالب الدولة بالاعتراف بالديانة البهائية و هذا غير صحيح بالمرة و أنا أرجو من سيادتكم الوقوف إلى جانب أبنائك المصريين البهائيين الذين يطالبون بحقوقهم كمواطنين و بحقوق أولادهم في استخراج شهادات ميلاد مصرية لهم حتى يتسنى لهم دخول المدارس و لا يحرمون من التعليم و بحق موتاهم في استخراج شهادات وفاة لهم حتى يتسنى لذويهم صرف حقوقهم و معاشاتهم ...... ، نحن نطالبكم سيادة الرئيس بحقوق المواطنة الكاملة و نطالب بتطبيق المبدأ الذي ناديت به على صفحات الجرائد و هو تأكيد المساواة بين المواطنين و عدم التفرقة بسبب الجنس أو الدين أو الأصل و أخيرا أرجو من سيادتكم أن تولي هذه الرسالة العناية و الاهتمام ، و آمل أن تتأكدوا بأنفسكم من حقيقة الأمر و رفع الظلم الواقع علينا .

مع خالص الشكر و التقدير

مقدمه لسيادتكم المواطن : أحمد حلمي محمد عبد الوهاب

بهائي؟ يعني ايه بهائي يعني؟ مش فاهم نزل امتي رسولكم دا ؟ لا يا بيه بهائي علي نفسك لا مؤاخذه عاوز تبقي بهائي بعيد عننا بعيد عن مصر ان شا الله حتي تولع بره في ستميت داهيه لكن هنا لا

انا شايف ان الشباب دخل فعلا فى نقاشات مالهاش لازمة عن صحة البهائية واعتبارها ديانه او لاء وهو مش موضوعنا اصلا فعلا بس موضوعنا اصلا بديهي وغبي زي اصحابه بالظبط دلوقتي لما توافق الحكومة على تسجيل البهائية فى خانه الديانه الى هيا انا شايف انها ضرورية جدا لاسباب كتير واضحة ومنطقية هتبقي خرابة يا معلمين كل واحد او بلاش واحد تبقي واسعه كل 100 واحد امثال علاء والمخرقين امثاله يعملولك ديانه جديدة كل يوم وطبعا يطالبو بتسجيلها وطبعا بتسجيلها يبقي الحكومة اعترفت وبما ان الحكومة اعترفت بيها يبقي ليهم حقوق ومطالب ومش بعيد كمان يدخلوا انتخابات مجلس الشعب تحت شعار البهائية هيا الفشخ يعني من الاخر مش فاهم ايه ام الافق الضيق الى احنا بنعيشه دا وسياسة الاعتراض عمال على بطال يا شعب زبالة واى حاجه تعملها الحكومة تبقي غلط وانتو الى صح بعيد عن الاديان وحواراته وبعيد عن موضوعنا الهايف الى مالوش لزوم انا اقبل بحكم حسني مبارك وابنه وحفيده لسابع حفيد ولا يحكمني شوية مخاريق ليهم فكر علاء او امثاله .

انا موافق علي كل كلمه قالها Enta Mal Omak و والله معاك حق دي بقت مليطه

بهائى اية يا متخلفين (إن الدين عند الله الأسلام) ولا دين غير الأسلام ول\لك لا وجود لبهائى او اى ديانة اخرى وهذا المفروض اتباعة فيا من تقول انك بهائى ارجع إلى الله ال\ى خلقك فسواك ولا تؤمن بوجود اى رسول او نبى بعد سيدنا محمد وإلا كنا اتخذنا من مسيلمة الكزاب رسول واتمنى ان يهديك الله الى الصةاب والحق والاسلام وان تمحو كل الأفكار الغبية لوجود دين آخر ورسالة بعد الأسلام

انتم لازم مجانين بهائية ايه يا عالم يا فاهمة يا مذاكرة يا ناصحة جتكوا خيبة فى تعليمكم واتفو على ده تعليم اتعلمتوه البهائية ديه كبيرها اوى اوى مسلسل ممل ابيض واسود عارف لو بتتكلم عن المسيحية كنا سكتنا اهى ديانة سماوية وليها نبى احنا مؤنين بيه وبوجوده الهودية وليست الصهيونية ديانة سيدنا موسى وبرضه سماوية لكن بهائية الله يخيب املكم يا بوعدا بصوا فى كده حتة فى مصر اسمها العباسية وفيها مستشفى لطيفة جدا اسمها السرايا الصافرة ممكن تروحوا تتجمعوا هناك والله صعبتوا عليا وهدعيلكم ربنا يشفيكم

أنا للست بهائي و لا أؤمن بالبهائية أصلا و لكن هل انتهت كل مشاكلنا في مصر لكى يثار موضوع البهائيين ا؟ هل قضينا على البطالة؟ هل رفعنا مستولى المعيشة؟ هل قضينا على الفقر و العشوائيات و التخلف؟ هل فكرنا كيف نكفي أنفسنا في أكلنا و ألا نعتمد على استيراد السلع الأساسية التي ضمنت سيطرة الآخرين علينا؟ هل حلينا مشاكل التعليم و الصحة ؟ هل نهضنا بالصناعة و الزراعة؟هل حلينا مشاكل الزواج و العنوسة المنتشرة بشكل رهيب ؟ هل أصلحنا الانهيار الأخلاقي للشباب المتفشي حاليا؟ هل قضينا على الرشوة و الفساد؟ هل قبضنا و حاكمنا من نهبوا البلاد و العباد؟اذا فعلنا فقط و لو نصف هذه الأشياء بعد ذلك نبحث في مشكلة البهائيين لعل الله يهديهم للصواب خلال هذه الفترة

و على بال مانحل المشاكل دي مفيش مشكلة يقعدوا شوية البهائيين من غير بطايق و لا شهادات ميلاد.. هيجرى ايه يعني لو أجلوا جوازهم أو لو عيالهم أتأخروا شوية في دخول المدارس سنة و لا سنتين (تفتكر هناخد وقت قد ايه علشان نحل المشاكل دي و نفوق لموضوع البهائيين.. بالكتير خمس سنين مش كده؟)