You are here

Multimedia

من خلاصة حكمتنا - ورقة تكنولوجيا من أجل التغيير

في السنوات اللي فاتت أتيحت لنا الفرصة أكثر من المرة أننا نشارك في ندوات و مؤتمرات و ورش عمل و نتكلم فيها عن الصحافة الشعبية و التدوين و غيرها من المواضيع المرتبطة بتأثيرات تكنولوجيا الاتصلات و المعلومات الاجتماعية و السياسية.

للأسف عادتي أني مبحضرش كويس في المناسبات اللي زي دي و بالتالي الأفكار اللي بقولها و الأفكار اللي بطلع بيها من الحوارات في الفعاليات دي في الغالب بتفضل غير موثقة، مؤخرا الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان دعتنا لورشة بعنوان "آليات الدعم المتبادل بين الانترنت و حقوق الانسان" و كان المطلوب مننا الكلام عن خبرتنا الشخصية في استخدام المدونة في النشاط الحقوقي، بس احنا قلنا نستغل الفرصة دي ما دام هنقعد نكتب ورقة و نبدأ مشروع توثيق الأفكار اللي عمالين نقولها يمين و شمال من غير ما تتكتب دي. و بدل ما نقصر الورقة على خبرتنا الشخصية و المدونات حاولنا نوثق لخبرات مختلفة (أغلبها من مصر) و لاستخدام أدوات متنوعة مش بس المدونات و حاولنا يكون التركيز فيها على استخدام التكنولوجيا كأدوات و وسيط للتنظيم عموما.

الورقة بعنوان تكنولوجيا من أجل التغيير و و نصها الكامل هنا، و كمان مرفق نسخة PDF.

I want Some Fun by Funkstorung

Can't make it on my own
Will anybody help me
To get out of this black hole
I want some fun

I would like to enjoy
A moment for once
And instead of being annoyed
I want some fun

And I just can't remember
My last laugh in time
People used to say to me
That I had a beautiful smile
I want some fun now

عقبال الستين

مع كل سنة بحس بالتون جون

Who'll walk me down to church when I'm sixty years of age
When the ragged dog they gave me has been ten years in the grave
And señorita play guitar, play it just for you
My rosary has broken and my beads have all slipped through

حيث تأكل البطاريق الطعمية

من يجي خمس سنين بدأنا مع محمد سمير و مصطفى حسين و يوسف أسعد و عزبي رحلة. في السكة شاركنا ناس كثيييير و الرحلة فرعت و شعبت و لقينا نفسنا بنعمل تجربة فريدة في التنظيم الذاتي و الديمقراطية المباشرة. و حققنا نجاحات مكناش نحلم بيها (و أخقنا في تنفيذ أي نجاحات مخطط ليها بشكل جيد).

EGLUG زي كل حاجة مهمة شاركت فيها قضيتلها سنتين جامدين جدا و بعدين الموضوع بدأ ينام شوية بشوية، لكن في السنتين دول غيرت مسار حياة ناس كثير و أحنا أولهم، عشان أحكي التجربة دي معناها ايه بالنسبة لي هاخد عشرات التدوينات و أنا بصراحة مكسل و مشغول. بس حبيت أشرككم في لحظتين هرتلة في وسط قمة نجاحنا لما كنا مصدقين أننا بنشكل العالم كله مش بس ذواتنا.

أظن أهم اختبار لقد ايه الحاجة كبيرة و مهمة هو مساحة الهرتلة فيها. طبعا الهرتلة داخلية تماما و يمكن متعنيش أي حاجة لأي حد من بره لكن فيه دستتين بني أدمين بالنسبة لهم هيفضل ليها معنى مدى الحياة و يتحول لفلكلور


اول اعلان عربى مصور عن اللينوكس

بفكر و ايد عربية

أنت فين يا عزرائيل

من يوم ما بدأ المدونون يتابعوا كفاية و يتكلموا عن مبارك ظهرت تجارب لطيفة لعمل مادة سمعية و بصرية هذلية تتمقلس على فرعونا مبارك و الباشا ابنه، نشر منها عندنا ثلاثية القناع الأسود و اللعبة التي حاذت على اعجاب الجماهير طاو طاو يقدم مبارك و عصابة البنزين. و طبعا مننساش في هذا الصدد ابداعات محمود توفيق زي باطل و نصف.

لكن للأسف في كل مرة لقينا حد بيطلع بحاجة و لا اثنين و بعدين يتوقف. لحد ظاهرة أحمد شريف.

أحمد انتاجه غزير لدرجة أني مش قادر أتابعه، كل يومين تقريبا تلاقيه عمل فيديو أو موسيقى جديدة، متابع لكل الأخبار و مغرق المدونين و النشطاء مجاملات و كلام حماسي أكثر مما يستحقوه بكثير. الشغل بروح مصرية جدا لكنه فاهم برضه ازاي يعمل رسالة تخاطب الأجانب وقت الحاجة. و طبعا بسبب غزارة الانتاج المستوى بيتذبذب أحيانا لكن بيفضل أغلبه حلو جدا.

و بمناسبة تجاهل عذرائيل لدعوات و آمال عموم المصريين سنة كمان تعالوا نغني مع أحمد الشريف

سنة حلوة يا جميل سنة حلوة يا زعيم سنة حلوة يا ... مزور يا جبان يا فاشل يا قاتل سنة حلوة يا حرامي و بالمرة برضه نشكر سيادة الرئيس على جمايله اللي مغرقانا و نغني مع أحمد الشريف

عبد المنعم و أبوه و عبد المنعم و أبوه

فاكرين عبد المنعم جمال الدين؟

اللي مش فاكر يشوف الفيديو ده

والد عبد المنعم جمال الدين اللي شفتوه في الفيلم ده توفي الشهر اللي فات، مات من غير ما يشوف ابنه حر و يا عالم آخر مرة قدر يشوف فيها ابنه كانت امتى. و والدته اللي شفتوها في الفيلم برضه رجل في الدنيا و رجل في الأخرة، ادعولها تعيش لحد ما تشوف ابنها حر.

طيب عارفين عبد المنعم محمود؟

شوفوا بقى الفيديو ده

والد عبد المنعم في حالة صحية حرجة و منعم قلبه ملهوف على والده و نفسه يطمئن عليه و بعدين يسلم نفسه لكلاب مبارك

بالمناسبة

قدك المياس ياعمري .. يا غصين البان كاليسرِ
انت أحلى الناس في نظري .. جل من سواك يا قمري

قدك المياس مذ مالَ .. لحظك الفتان قتالا
قال لي واصل ..قلت لا لا لا ..فاقطع الآمال وانتظرِ

أنا وحبيبي في جنينة .. والورد مخيم علينا
طلب مني وصاله ... يا رب تستر علينا

معا من أجل كرامتنا ... معا من أجل سلامتنا - نشوفكم يوم السبت و ميفتكوش الفيديو

التعذيب و المعاملة الغير انسانية من أكبر المصايب اللي بتواجهنا في مصر، و أظن بقى واضح خلاص أن الكل عرضة ليها، من أول سائق الميكروباص الغلبان عماد الكبير للمظهرجي الشقي محمد الشرقاوي لحد ابن الأكابر أمجد مختار، و طبعا مش فارق راجل ولا ست و شاب ولا طفل ولا كهل، مسلم ولا مسيحي التعذيب يمكن يكون الحاجة الوحيدة اللي فيها مساواة تامة في بلدنا.

أحمد سيف الاسلام المحامي بمركز هشام مبارك للقانون (و أبويا) عن العلاقة بين التعذيب و الاعتقال في مصر

لتنزيل الفيديو

دلوقتي أكيد تابعتوا ازاي المدونين مع الصحافة المستقلة و الفضائيات و منظمات حقوق الانسان قدرت مش بس توثق و تفضح وقائع تعذيب لكن تبحث و تتقصي و تضغط لحد ما بقى عندنا أكثر من قضية بتنظر في المحكمة على خلفية نشر فيديوهات التعذيب، و أشهرهم طبعا كليب عماد الكبير.

يوم السبت الجاي 17 مارس مجموعة من المدونين (من ضمنهم أبطال قضية عماد الكبير وائل عباس و دماغ ماك و محمد الشرقاوي و حسام الحملاوي و أسد) و مجموعة من نشطاء و محاميو حقوق الانسان (من ضمنهم الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان و مركز هشام مبارك للقانون و جمعية المساعدة القانونية لحقوق الانسان) هيتجمعوا في جمعية المساعدة القانونية - 2 شارع معروف تقاطع شارع طلعت حرب 2 الدور الرابع - وسط البلد عشان نتناقش في ازاي ممكن نوسع الحملة ضد التعذيب و نعلي تأثيرها. الاجتماع هيكون من الساعة 5 مساء للساعة 9 مساء

مهم كمان نعرض المضايقات الأمنية اللي بيتعرض ليها المدونين و نشطاء حقوق الانسان و نسمع آخر أخبار قضية هويدا طه، و نتكلم شوية في ايه الحماية اللي ممكن نقدمها لبعض. هنعرض في القعدة وقع التعذيب في مصر و نتناقش في تطويره و نشوف اذا كان حد مستعد يتطوع يشارك في تحريره.

القعدة هيبقى فيها مداخلات مختلفة حقوقية و قانونية و تقنية و نتمن ى كمان أننا نتعرف على بعض أكثر و نقضي وقت لطيف برغم كئابة الموضوع.

يا ريت تشاركونا، يوم السبت 17 مارس من 5 الى 9 مساء بمقر جمعية المساعدة القانوين لحقوق الانسان - 2 شارع معروف تقاطع طلعت حرب (عمارة يعقوبيان) الدور الرابع - وسط البلد - القاهرة.

لمزيد من التفاصيل

أفرجوا عن عبد المنعم جمال الدين

مصر فيها ألاف المعتقلين السياسيين، محدش يعرف عددهم بالظبط لكن عارفين كويس مدى الظلم الواقع عليهم و البهدلة اللي بتحصلهم، من أول معتقلي الجهاد للي محبوسين من الثمانينات لمعتقلي الجماعة اللي محبوسين من التسعينات لحد معتقلي السلفيين اللي بيتقبض عليهم النهاردة، و كله من غير محاكمة. مش بس من غير محاكمة، ده المحكمة بتحكم بالبرائة و الافراج و يستمر الاعتقال.

من فتره اتصلت بنا أسرة واحد أقدم معتقلي مصر، و حاول بعض المدونين أنهم يحكوا عن قصة الأسرة دي كمثال للهم اللي عايش فيها مئات الأسر.

ده فيديو بسيط عملناه أنا و مالك مع والدي المعتقل عبد المنعم جمال الدين و فيه تعليقات من الأستاذ أخمد سيف الاسلام المحامي بمركز هشام مبارك للقانون عن أوضاع المعتقلين في مصر، الفيديو تم تحضيره بكاميرا محدودة الامكانيات جدا و أحنا طبعا لا لينا في السينما و لا بتاع فيا ريت تتغاضو عن المستوى الفني السيئ و مشاكل الشوشرة و خلافه. يتبع الفيديو روابط لتدوينات و مقالات عن عبد المنعم.

لتنزيل فيديو حوارات مع أسرة المعتقل المصري عبد المنعم جمال الدين

أخوكم عبد المنعم جمال الدين

  • اعتقل عقب اغتيال السادات في 1981
  • قضى ثلاث سنوات متنقلا ما بين سجون طره و أبي زعبل و الوادي الجديد بدون توجيه تهم أو محاكمة ثم أفرج عنه
  • تم اعتقاله للمرة الثانية عام 1993
  • برأته المحكمة العسكرية في قضية طلائع الفتح سنة 1993 لكن استمر اعتقاله
  • في 1999 اتهم في قضية العائدين من ألبانيا (رغم أنه كان معتقل منذ 1993) و برأته المحكمة العسكرية مرة ثانية و مع ذلك لا يزال في المعتقل
  • تزوج قبل الاعتقال الثاني بفترة بسيطة و له ابن عمره 13 سنة لم يراه أبدأ
  • بسبب سوء الأوضاع في السجون تحول من شاب الي كهل مصاب بأمراض الكلى و الكبد و انزلاق في الغضاريف

هتجن يا ريت يا أخوانا مرحتش لوندون ولا باريز

زكريا أحمد و بيرم التونسي

هتجن باريت يا خوانا مارحتش لندن و الا باريز
ده بلاد تمدين و نضافة و ذو ق و لطافة و حاجة تغيظ
مالا قيتش جدع متعافي و حافي و ماشي يقشر خص
و لا شحط مشرمخ أفندي معاه عود خلفة و نازل مص
و لا لب أسمر و سوداني و حمص و انزل يا تقزيز
هتجن باريت يا خوانا مارحتش لندن و الا باريز

و لا عركة في نصف الليل دايرة بالحيل و ساحبها بوليس
قدامها جدع متجرجر و شه معور قال ده عريس

مزهقتوش من قعر الحلة؟

قعر الحلة

قعر الحلة

قعر الحلة

قعر الحلة


أنا المصري كريم العنصريين ... بنيت المجد بين الأهرمين
جدودي أنشأوا العلم العجيب ... ومجرى النيل في الوادي الخصيب
لهم في الدنيا آلاف السنين ... ويفنى الكون وهما موجودين

يا حضرت مولانا و حضرت البابا و حضرت بوتيكات عباس العقاد كمان

سوق الثلاث في كاديكوي بالجانب الآسيوي kanyon mall

بيقولك عندي ستوك، ستوك هنا مش معناها ستوكات هو يقصد عنده مخزون يعني انما السعر زي ما هو

تأمين البابا قبل ما يوصل أصلا أمال لو الجيش نزل كان هيركب ايه

you see el Papa, him stays here in Halic in golden horn, because the people like him, they live there so all of next week will be like this traffic

استمع للناي كيف يقصّ حكايته
فهو يشكو آلام الفراق قائلا:

إنني منذ قطعت من منبت الغاب
و الناس، رجالا و نساء يبكون لبكائي

إني أنشد صدرا مزّقه الفراق حتي
أشرح له ألم الاشتياق

فكل إنسان أقام بعيدا عن أصله
يظل يبحث عن زمان و صله

مهما طالت المسافات العمرانية في القلب

العمرانية الشرقية قوي قوي

ميم التحرش تصيب برنامج العاشرة مساءا

أنا كنت ناوي أبطل كلام في ميم حفل السعار الجنسي الشهير بما أن ورايا كلام مهم متأجل بقاله زمن، لكن بما أن الميم صابت التلفزيون أخيرا فيجب التنويه

الأستاذة نوارة نجم مشكورة استغلت فرصة ظهورها في برنامج العاشرة مساء بقناة دريم و حكيت لهم على اللي حصل في وسط البلد أول و ثاني يوم العيد، و البرنامج مشكور برضه نزل عمل حوارات في الشارع و اتكلم عن الموضوع ثاني يوم على طول، و وائل عباس مشكورا برضه حمل فيديو فيه المقطع اللي تناول الموضوع على youtube.

أدي شهادات من عاملين في المحلات بالاضاف لشهادات المدونين و التحقيق اللي عمله حسام، أظن مفيش مجال للانكار بقى.

روابط اليوم

بمناسبة دخول المدارس

هييييييه متتصوروش مبسوط قد ايه، لثاني سنة الدراسة بدأت و مليش دعوة بالموضوع ده (عدا يعني محاولات تفادي زحمة المدارس).

و بالمناسبة السعيدة دي أهديكم يا كتاكيت يا صغننين أغنية لطيفة لUncle Carl

Unless I Get What I want

Not gonna eat my dinner
Unless I get what I want
Not gonna clean my room up
Unless I get what I want
Gonna run away from home
Spend my life alone
Never call you on the phone
Unless I get what I want

Not gonna do my homework
Unless I get what I want
Not gonna go to school
Unless I get what I want
Gonna lock the door to my room
Howl at the moon

طاوطاو يقدم : لاعب عصابة مبارك على الثلاثين قرش - الجزء الثاني

طاوطاو يقدم : لاعب مبارك على الثلاثين قرش

podcast: فِرِيندَي ووكا في الدَسَرت سلوللي

عن سلمى بنت آل bebz:

ألوفُكِ لوفاً في البَلَدِ مساره
و هارتِي ماي دارلنج سريع التَرَمبُلِ
فهومِيَ دماثٌ و هومِكِ لندنٌ
و بيتويننا الديستنس فيري مطولِ

podcast: what is the answer to life the universe and everything?

42 or maybe something else?

recorded @ Africa Source II, Kalangala, Uganda

من القناع الأسود الي رفيقه بقصر العروبة

عصابة القناع الأسود بتمسي على الريس بمناسبة نجاحه بأسلوب الحل الجماعي (متسموهوش غش يا جماعة حرام عليكم، أحنا بنساعد بعض بس) و بتقوله:

دلعنا يا ريس دلعنا

عصابة القناع الأسود بريشة دون روسا

download

و متنسوش تبصوا على الأصدارات السابقة

بعد ما أجرنا الهرم

بعد ما أجرنا الهرم ما بقيتش عارف أنا بنتمي لأي طبقة

بس سيبك أنت الرقاصة كانت جامدة جدا

و أديني أديني أكتر ... المياه في أيدك سكر

و مع ذلك ما فيش فايدة، perl و كرنل و موديوووول و كفاية و يسقط يسقط و حتى الرقص على باطل و نص، العيال دي عاوزالها أجازة

Mubarak New Look 2

مبارك و النيو لوك الجزء الثاني

download

أقوى من سنجام

الجزء الأول

ليش تأخر عباس

ليش تأخر عباس


من البين ياحسين من زغري وشاب الراس
تانيت ناديت ليش تأخر عباس؟
ريته يـمي .. يـجلي همي .. وينه عمي
ليش تأخر عباس؟

يبدأ فيلم الدعاية الانتخابية لأحمدي نجاد بأغنية بلهجة عامية عربية (غالبا عراقية) تقول ليش تأخر عباس. أغنية أكثر من رائعة، لحن و أداء بسيط، كلمات مؤثرة ، بس مش فاهم حاجة من الكلام رغم بساطته، مين عباس؟

قررت أفهم الأغنية، هاتك يا جووجل، اتفتحت قدامي دنيا معرفش عنها حاجة، معرفش كتير عن الشيعة و فنونهم رغم هوسي بايران.

المغني يسمى رادود، و باسم الكربلائي من أشهر الرواديد، الشاعر جابر الكاظمي، القصيدة عبارة عن لطمية!

لقيت حوارات مع الشاعر و مع الرادود، أهم سؤال هو هل عشت قصة حب تعبر عنها في أغانيك؟ هل حبك الدنيوي خلاك تفهم حبك للحسين و أهله أكتر؟ طبعا في السكة كلام كتير عن قمع و بهدلة على ايدين صدام.


مليت .. ظليت .. انطر واحسب لحظات
وتنوح .. هالروح .. تقدر تصبر هيهات
دمعي يهمي ... جفني مدمي ... وينه عمي
ليش تأخر عباس؟

Mubarak New Look

مبارك و النيو لوك

فيلم شبابي جديد

download

البلطجية اشتكوا من كتر مظاهراتي

فيديو الجزيرة

صور الاختطاف عدسة محمد زارع

arrests arrests arrests george ishak arrest

صور طارق حسن (على حد علمي)

مبنى ايفر جرين على اليمين وشارع طلعت حرب وهو مغلق

الحزب الواطي اللا ديموقراطي

طق حنك بعتلي ملفات فيديو من مظاهرة الحزب الواطي اللا ديموقراطي (بتاع العشرين جنيه) اللي فبركوها قدام مظاهرة ميدان الأوبرا، يللا عشان محدش يقول أني منحاز أديني بدي مساحة لفكر الأخر أهه

أركان الفكر الجديد الأربعة

عودة القناع الأسود

حاميها حراميها

القناع الأسود رجع تاني بانتاج قوي جدا

5.5MB WMV

متشكرين لكل الأقنعة السوداء المبدعة و يا ريت نشوف شغل أكتر و أقنعة أكتر

Creative Commons live on radio cairo

I will be appearing live today on European Radio Service (95.4 FM) at 11:15pm, the program is called Urban Sounds

believe it or not I will not be talking about blogs, politics, or GNU/Linux instead I will be talking about Creative Commons and music.

we'll play some of my favorite open music (all under creative commons license).

anyone with an FM radio tuner please record this for me.

Tracks likely to be played

جمال و بابا و الأربعين حرامي

I got this little political animation over the email.

it is made by The Black Mask

mildly interesting, I would like to see more of this stuff art and creativity are powerful tools and computers enable us all to be a as creative as we can be.

the video equates Israel/zionism with Jews as usual :-( dunno why we insist on this, sound like hate speech to me.

anyways enjoy it, 4megs of some funky M$ codec

فيديو جديد من الأربعاء الأسود

بعد التفجيرات الوحشية (الله يخرب بيت الارهاب على الارهابيين) في لندن مكسوف شوية وأنا ببعت ده بس أتأخر قوي على جهازي

تسجيل تاني من أحداث الأربعاء الأسود 25 مايو 2005

المقطع من 1:15 الي 2:20 باين فيه الضرب اللي اتعرضتله أنا و والدتي

another video of the events of black wednesday 25th of May 2005

the sequence from 1:15 to 2:20 shows part of what happened to me and my mother that day.

تسجيلات سابقة

previous recordings

on torture in Egypt

material on torture in Egypt

فيلم شهادة محمد بدر الدين

عذبوه حتى اعترف بقتل ابنته ثم اتضح أنها حية و أنهم محتجزينها، فلت الجلادين من العدالة بل و تتم ترقيتهم و مكافئتهم

جمعيات عاملة فى مجال التعذيب

Pages

Subscribe to RSS - Multimedia