You are here

دعوة من حركة متخلفين من أجل التغيير

Primary tabs


بميدان مصطفى محمود - المهندسين - القاهرة


حركة متخلفين من أجل التغيير


تدعوا حركة متخلفين من أجل التغيير الي تنظيم معرض مستمر و مناقشة مفتوحة أسبوعيا (مساء كل خميس) في شوارع القاهرة لتوعية الجماهير بتفاصيل مجزرة اللاجئين السودانيين و للتذكير بانتهاكات قوات الأمن السابقة و الربط بينها و بين المذبحة.

بحيث تكون أول تظاهرة يوم الخميس 5 يناير الساعة الخامسة مساء في نفس مكان الاعتصام و المجزرة بميدان مصطفى محمود - المهندسين

يأمل المتخلفون الي فتح حوارات و مناقشات عديدة في شوارع الموكوسة فكل ما نملك أن نفعله في هذه اللحظة هو التواصل و التضامن و التعاطف.

ننوى تجهيز أوراق توثق للمجزرة و ترد على أكاذيب الاعلام المنبطح معتمدين أساسا على تقارير مجموعات حقوق الانسان و تقارير اللاجئين نفسهم و كتابات المدونين المصريين.

كلنا لاجئون

كلنا سودانيون

كلنا أفارقة

كلنا مقموعون

كلنا معذبون

كلنا مسحولون

كلنا ...

كلنا ...

كلنا ...

نرحب باقتراحاتكم لكيفية التنظيم و التحرك


أهدافنا

مطالبنا

Comments

http://www.elaph.com/ElaphWeb/ElaphWriter/2006/1/117609.htm

هذه مشاركتي الأولى معكم نبيل شرف الدين

After reading Nabil Sharaf El-Deen's article I pondered the paradox of Egypt being one of the highest aid recepients in the world where almost every Egyptian receives some form of subsidy from the world community and yet the majority not only denied help to those helpless Sudanese refugees but also condoned this shameful criminal act which was committed against them.

All I can say is thank God for the likes of Alaa & Co, Sharaf El-Deen and the like minded, for wihout them there will not be a glimmer of hope of civility coming back to Egypt's lost flock.

And as "food for thought", pardon the punt, just consider what would happen to those Egyptians if they were treated by the international community the same way they treated those poor refugees???

عفارم

أنا كنت لسه داخل دلوقتي هاكتب الكلام ده بالضبط

و كنت هاقترح حتي نفس الميعاد

اقترح توسيع مجال الدعوة

دعوة تجمع " يد " لتبنيها

و " شباب من أجل التغيير "

و " أدباء و فنانون من أجل التغيير "

و غير ذلك

و ليكن مساء كل خميس موعد حملة اعادة التعريف بالانسانية في شوارع مصر

و ميدان المذبحة هو المقر العام لتجريس النظام المصري اللاانساني

http://mabadali.blogspot.com

متخلفين من أجل التغيير ترحب بمشاركة كل الحركات بما في ذلك في التنظيم

و بعدين أنت عضو شرفي في الحركة يا عمرو يعني أفكارك وصلت بالتلباثي

Loosing the life of an innocents is a big tragedy, but harboring those so called refugees is a crime, they are categorized as econmical refugees they dont have the right to claim to be transfered to the west, for god sake they have insulted our country, nobody discriminate any person in Egypt, (never seen it) and you want to noblize them, what the hell is going on your minds!!!!

" nobody discriminate any person in Egypt, (never seen it)"

hahahahahahahaha

أحيه بجد

Yes I do repeat " nobody discriminate any person in Egypt, (never seen it)" Never did it whether by sayn a word to an African or never did see any one do it and I'm honest about it maybe there is some people that would call names but sorry to disappoint you I'm not one of them. although I want to admit that I dont see any african in a respectable jobs here in Egypt, this may be discriminate but I do see a lot of Indians that is working in Egypt.

the only discriminated people are the Egyptian themselves.

My regards to the first gulfi who will insult you on your own soil, and special greetings to the next "lagna" that will take your "rokhsa"

تحت أيه اعتبارات

و وفق أية ظروف و ملابسات

و بغض النظر عن أي أخطاء ارتكبها المعتصمون او مطالبات لهم ربما نختلف حولها

هؤلاء بشر مشردون يحتاجون لحل و تضامن

ثم ان عدد كبير منهم الان قتلي راحوا ضحية عنف غير مبرر شاهده العالم أجمع علي شاشات الفضائيات علي الهواء

و اعداد اكبر الان جرحي و مشردون يحتاجون للمساعدة

يا سيدي اذا عرفت احدا ممن لا يجد ان ما هم فيه الان يستحق التضامن و المساندة

او احدا ممن يري ان ماحدث لهم علي يد الشرطة لا يستحق الاعتراض

فبلغه عني ان يزور هذه الصفحة

http://mabadali.blogspot.com/2006/01/blog-post.html

و ابلغه ايضا اني اقصد تماما كل كلمة نقلتها عن مظفر النواب بحقه

http://mabadali.blogspot.com

Perhaps I was to aggresive in my comment but all I wanted to explain that there are mistakes made by those refugees, and I wanted to point those mistakes out, that what I wanted to explain and forgot to add in my comment that I dont agree by any mean with the brutal way the police forces handled the eviction with them.

I am appalled at Ahmed Ghareeb's illogical statements, such as "harboring refugees being a crime!!!", he then goes on to categorise the lot as "economical refugees ??" denying them the right to be "transferred to the west"- what west, maybe west of the red sea. If Ghareeb's views represent even a small percentage of the Egyptian public opinion, then I, as an Egyptian, wont hesitate to denounce today's Egypt as having nothing to do with the old Egypt that loved and cared for all kinds of people being Egyptians, Arabs, Greeks and other Europeans, where compassion was abundunt and the kind Egyptian was always there for others. Shame.

first of all I dint categorize them, the refugees comission did that, second of all I ment with the west "Europe and Canada", third of all those economical refugees are occuping the space that should be given to the real refugees that they face the threat of massacre, Dont be shamed Egypt will always welcome those in need as we did and we will still, but what all I'm sayn is that we need to help those who are in real need, for god sake if they are poor there are a hell a lot of Egyptian that is below the word "POOR"

harbouring refugees is illegal? ya 3amm fashakht deen el qanoon el dawly kollo

I didnt refer to International law sir,

اقترح

  1. تجهيز نشرة صغيرة تحتوي الحقائق و توزيعها على المواطنين لضمان الوصول لأكبر عدد ممكن
  2. تجيز ورقة (س و ج حول اللاجئين) فيها كل الأسئلة المتوقعة من الناس حتى لا نفاجأ بأي استفسار
  3. الاعتماد بقدر الامكان على الصور الواضحة للضرب و الاعتداء الهمجي
  4. تجهيز ورقة عن موضوع اللجوء، و يعني ايه لاجيء و ايه اللي يجيبه هنا و ايه حقوقه ، لأن كثير من الناس مش فاهمة حتى الآن مين لاجيء ده
  5. دهان أوجه البعض منا بالأسود بصورة رمزية
  6. نفكر الناس باعتداءات الأمن قبل كده و تاريخه الأسود ، و التاريخ المنيل للاعلام المصري في الكذب و التدليس
  7. بعض الناس بيتحججوا ان اللاجئين غلطوا لما طولوا الاعتصام : نركز على رفض فكرة مقابلة الخطأ بالاعدام ، و رفض فكرة العقاب الجماعي
  8. اعادة تمثيل الجريمة : ممكن نعمل استكش او استعراض حركي بسيط فيه ناس تدهن وشها اسود تعبيرا عن اللاجئين و ناس تلبس اسود زي الأمن المركزي و نمثل واقعة الاعتداء أمام الناس بصورة استعراض

اقتراحات

  1. تجهيز نشرة صغيرة تحتوي الحقائق الاساسية و نقاط الحوار توزع على الجمهور و يكون شكلها جذاب لدفعهم للاحتفاظ بها
  2. تجهيز ورقة بعنوان س و ج حول اللاجئين تحتوي على كل الأسئلة المتوقع ان الناس تسألها بحيث لا نفاجأ بأي سؤال
  3. الاعتماد على الصور الواضحة للاعتداء الهمجي و التي تبين أن العنف كان سياسة منظمةو مقصودة
  4. التركيز على السجل الاسود للأمن و الاعلام الكاذب
  5. تجهيز ورقة لشرح معنى اللجوء و يعني ايه لاجيء و ايه اللي جايبه هنا و حقوق اللاجيء الخ ، مع التركيز على ظروف السودان و الحرب الاهلية هناك
  6. اعادة تمثيل الجريمة ، ممكن ناس تدهن وشها اسود و ناس تانية تلبس لبس شبه الامن و نعيد تمثيل الجريمة في شكل استعراض حركي بسيط يهز المشاعر

يا أخ أحمد الكلام جميل جدا جدا بس المهم تاخد مبادرة، أحنا موافقين بس اتحرك و فكر ايه من ده نلحق ننفذه المرة دي و ايه من ده ننفذه المرات القادمة

و اللي هيتنفذ المرة دي نفذه، جهز الورة و انشرها بسرعة في أي حتة عشان اللي هيقدر يطبع يطبع، المرة دي مش هتبقى منظمة كويس قوى و يمكن هتعتمد على الكلام أكتر بس برضه لو كل واحد طبعله 20 ورقة و كام حد تبرع و طبع أكتر هنقدر نجمع عدد مش بطال.

المهم استغلال الخميس اللي جاي في الاتفاق على تفاصيل الخميس اللي بعده.

و على فكرة منظمات المجتمع المدني دعت لاجتماع الساعة 7 مساء يوم الخميس في مركز هشام مبارك لمناقشة تنسيق ردود الفعل السياسية و أظن هيفيد أن المشاركين يوم الخميس يفضوا بعد ساعة و نصف عشان يلحقوا الاجتماع.

What happened in Mohandessin was not only disgusting on behalf of the so called "security" forces, but it was even more so regarding the average people's response. Highly educated, supposedly, cultured people were sort of relieved after the massacre. They viewed the Sudanese refugees as unwelcomed filthy visitors, and needless to say, being black in Egypt is like living a nightmare. Just see what the poor Sudanese women and children who use our wonderful underground are treated and made fun of by our respectable, religious, ethical young women in the women's carriage.

Since the majority of the Egyptians are Muslims and, hopefully, the religious sentiment is not dead yet in the hearts of many Egyptians. I suggest the use a collection of Quranic verses and Hadithes that strongly deplore destroying lives of peaceful humans who has not committed any crime whose punishment is murder. I know that such suggestion may not go well with the secular background that you have.

However, from an opportunistic viewpoint, one should use the kind of discourse that is most capable of conveying the message. I think that the message is “what happened in el mohamdessen is an unjustifiable crime, thus those who commanded and conducted it are nothing but bloody killers” below are some hadithes that convey this opinion

‏حدثنا ‏ ‏علي ‏ ‏حدثنا ‏ ‏إسحاق بن سعيد بن عمرو بن سعيد بن العاص ‏ ‏عن ‏ ‏أبيه ‏ ‏عن ‏ ‏ابن عمر ‏ ‏رضي الله عنهما ‏ ‏قال ‏ ‏قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏لن يزال المؤمن في فسحة من دينه ما لم يصب دما حراما

ولا تقتلوا النفس التي حرم الله إلا بالحق "

‏حدثنا ‏ ‏محمد بن جعفر ‏ ‏حدثنا ‏ ‏شعبة ‏ ‏سمعت ‏ ‏يحيى بن المجبر التيمي ‏ ‏يحدث عن ‏ ‏سالم بن أبي الجعد ‏ ‏عن ‏ ‏ابن عباس ‏ ‏أن رجلا أتاه فقال أرأيت رجلا قتل رجلا متعمدا قال ‏ ‏جزاؤه جهنم خالدا فيها وغضب الله عليه ولعنه وأعد له عذابا عظيما

‏حدثنا ‏ ‏محمد بن جعفر ‏ ‏حدثنا ‏ ‏شعبة ‏ ‏عن ‏ ‏منصور ‏ ‏عن ‏ ‏هلال بن يساف ‏ ‏عن ‏ ‏القاسم بن مخيمرة ‏ ‏عن ‏ ‏رجل ‏ ‏من ‏ ‏أصحاب النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏عن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏أنه قال ‏ ‏من قتل رجلا من ‏ ‏أهل الذمة ‏ ‏لم ‏ ‏يرح ‏ ‏رائحة الجنة ‏ ‏أو لم يجد ريح الجنة

حدثنا ‏ ‏يعلى بن عبيد ‏ ‏حدثنا ‏ ‏محمد ‏ ‏عن ‏ ‏يزيد بن أبي حبيب ‏ ‏عن ‏ ‏مرثد بن عبد الله ‏ ‏عن ‏ ‏رجل من أصحاب النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏سئل رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏عن القاتل والآمر قال ‏ ‏قسمت النار سبعين جزءا فللآمر تسع وستون وللقاتل جزء وحسبه ‏

‏أخبرنا ‏ ‏أحمد بن سليمان ‏ ‏قال حدثنا ‏ ‏أبو داود ‏ ‏عن ‏ ‏سفيان ‏ ‏عن ‏ ‏الأعمش ‏ ‏عن ‏ ‏أبي وائل ‏ ‏قال قال ‏ ‏عبد الله ‏ ‏أول ما ‏ ‏يقضى بين الناس يوم القيامة في الدماء ‏

‏حدثنا ‏ ‏عبد الرزاق ‏ ‏أنبأنا ‏ ‏سفيان ‏ ‏عن ‏ ‏يحيى بن عبد الله ‏ ‏عن ‏ ‏سالم بن أبي الجعد ‏ ‏قال ‏ ‏جاء رجل إلى ‏ ‏ابن عباس ‏ ‏فذكر الحديث ‏ ‏فقال ولقد سمعت نبيكم ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يقول ‏ ‏يجيء المقتول يوم القيامة آخذا رأسه إما قال بشماله ‏ ‏وإما بيمينه ‏ ‏تشخب أوداجه في قبل عرش الرحمن تبارك وتعالى يقول يا رب سل هذا فيم قتلني

Amgad, your suggestion makes a lot of sense, except that when you are dealing with policised religion common sense jumps out of the window, and anything that would attract the masses away from the narrow-minded interpretations that keep the masses on leash to their supposed religious masters is rejected out of hand... it was not sponsored by those masters whose claim to supremacy must not be challenged by good humanbeings wanting to use religion as it's intended to be, the soothing comforting relationship between God and us, however I hope I'm wrong and that you idea will be a success

Alaa,

Can you organize a protest tomorrow against the Palestinian invasion of our country, and the killing of our soldiers?

although this is off topic, and although I don't know much about that incident at the border, I'll give you a short reply here.

you cannot organize a protest overnight keda, it is now 3:30 practically impossible to organize anything.

what you need to do now is do a proper write up explaining the situation, your position and why a protest is needed, find a bunch of people who share your thoughts (could be very small), agree on a time and a place, pick a place that is either symbolic or gives you access to the audience you want to talk to or that you feel is media friendly.

then that core group should use every means of communication they have to announce the protest, post on blogs, post comments, send emails, sms, phone people you know, find emails, faxes for journalists and send to them, always distribute a url where people can get back to ask questions and discuss.

respond to everyone so you can guage how many will participate, don't worry about starting small, there will be other times, use your existing network then extend into other networks.

are there groups in egypt who are already active and who would adopt your position or support your action? talk to them immediatly and coordinate.

if your existing network is too small and you don't want to do a small protest then start online, figure out how to stir debate so your network can grow, spend the next week haunting blogs, mailing lists and forums taling, ranting, flaming etc.

the one thing you don't do is expect someone to do it for you, dont go and say folan can you organize this for me, it won't happen even if folan agrees with your cause.

ثلاثه الاف عسكري مصري ما عرفوش يعملوا حاجه في شويه صيع فلسطينيين و لكن يموتوا السودانيين الغلابه

اذا كان الموضوع جد فأضافه الى كل المقترحات السابقة أقترح المطالبه بأن كل المرحلين من اللاجئين السودانيون الذين انطبقت عليهم مقولة المستجير من الرمضاء بالنار يرحلوا الى حلايب وفتح هذا الملف لمجرد الفهم لنا ولهم اذا كنا كلنا سودانيون كما هو مكتوب اعلاه ولا ايه لمؤخذه