You are here

guest writers

News from Egyptian Rafah, by Ahdaf Soueif

Outside the general Hospital in Egyptian Rafah a city of tents has sprung up. I counted 200. But the soldiers there told me they have many more and can set them up immediately. They said the beds and furnishings for all the camps are ready. I was also told that other camps are being set up, in el-Arish and other locations. I was told these camps were being set up for "the Palestinian refugees." Where will they come from? From Gaza. When? When they open the border. Officers then arrived and insisted that we leave immediately. Any information we wanted we could get from the headquarters of the Second Army in Ismailia. A soldier added that some TV stations had been here already – but they were with the Army.

كلنا ليلى : أمي الخواجاية

ماما منبهرة جدا بالمدونات من زمان، خاصة أنها بتكتب مقالات و شعر ساعات بتنشره لكن أغلبية الأوقات بيفضل في الدرج (اللي هو دلوقتي واحد من الفولدرات على الكمبيوتر)، حاولت أقنعها أكتر من مرة يبقى عندها مدونة لكن فشلت مع أن النية موجودة.

ماما برده منبهرة بكلنا ليلى و بكتابات المدونات (بكسر الواو) من زمان و السنة دي قررت تشارك بقية الليلات من على سطوح مدونتنا.

Kolona Laila 3 Logo

الخواجاية

أنا ليلى من المحظوظات اللاتى عشن فترات كانت البنات فيها يدرسن فى الجامعة مع الأولاد ويناضلن معهم فى الحركة الطلابية ولا يتحدث أحد عن لبسهن بل يتحد الجميع عن شجاعتهن وجرأتهن، كان هناك صداقة ورفقة وبالطبع كنا نحب أيضا .. كنا مشغولات بالهم العام .. ولم نكن مشغولات يوميًا بالتفكير فى ماذا سوف نلبس حتى لا تلقى علينا الشتائم فى الشوارع والمواصلات العامة، فترة لم تكن فيها فتاوى عن "اللحمة العريانة" و"زنا النساء إن تطيبن بالعطر"، أو خرجن إلى العمل "دون ضرورة اقتصادية". لم يكن الأمر واحة المساواة .. لكنه الآن يبدوا عالمًا يوتوبياً مقارنة بما نعيشه اليوم

ع حمدي قناوي يناشدكم التضامن مع محمد عبد اللطيف

أمانة يا جماعة برجاء النشر علشان نوصل قصة محمد عبد اللطيف للناس كلها

متى يعود محمد

فاكرين حبسة القضاة و فاكرين أصغر محبوس معانا الشاب الصغير الأسمر الملامح عودة كالخيرزان طويل و نحيل , ملامحة مصرية محمصة بلفحة شمس حوارى المنصورة كان ينادية الشاويش فى تمام الحبس محمد عبد اللطيف درويش و كنا نطلق علية حمادة عبد اللطيف و لكنة حين عمل بالصحافة مراسلا للبديل اختار اسم محمد طاهر ليزين بة كتاباتة المنتمية للفقراء و المضطهدين فى أقسام الشرطة

و فى يوم لم يكن يبدوا فى افقه انه مرتب كان يغطى موضوع ردود أفعال الناس عما نشر فى الوقائع تجاوزات الشرطة و التعذيب فى أقسام الشرطة المصرية بتلبانة و شها قبضوا علية فى الشارع و فى قسم شرطة المنصورة فقط عرف أنة متهم بتوزيع المنشورات : رفض التوقيع على المحضر رقم 12033 أول المنصورة

و فى اليوم التالى تم عرضة على النيابة عذابا صباحا و نكدا مساءا الغريب أن وكيل النيابة طلب عما يثبت أنة صحفى و سأل عن تواجد أى إثبات شخصية لمحمد و كان هذا مؤشرا على الإنفراج و بدانا نتقبل التهانى و هبط محمد و هو طائر فرحا على سلالم النيابة و كأنها سلالم نقابة الصحفيين التى عرفت أقدامة النحيفة

مسعد أبو فجر يكتب عن سيناء

مسعد أبو فجر روائي له رواية جميلة (و مهمة) اسمها طلعة البدن و من قادة و منظمي حركة ودنا نعيش. نقرأ يمكن نفهم أكثر ايه اللي بيحصل في سناء دلوقتي


لم يكن هناك طريق، مشى البعض من هنا، فصار طريقا..

أكثر من خمسة وعشرين عاما، ونحن نشرب التعذيب والتمييز والإقصاء والاحتقار دقيقة وراء دقيقة.. حتى اعتقد البعض إن الذل صار يمشي كالدم في عروقنا.. خاصة وهو يرانا نتحايل كالثعالب على الحياة. تحايلنا تجلى في صور شتى، أكبر شيخ من مشايخ قبائلنا يرسله المخبر ليشتري له علبة سجاير من الكشك اللي قدام قسم الشرطة، اما نحن فقد صار البعض منا مثل لاعب السيرك بين الأجهزة، يلعب مع الأمن القومي ليحميه من امن الدولة، ومن لم يجد له مكان في الأمن القومي، لعب مع امن الدولة لتحميه من جهاز شئون البدو.. ومن لم يجد له مكان في جهاز أمن الدولة، لعب مع جهاز شئون البدو، ليحميه من جهاز مكافحة الجراد... وهكذا في دوخة لا تنتهي حتى تبدأ.. هذا على مستوى كبارنا، أما إحنا الناس العاديين، فقد صرنا نلف عن الأكمنة، لنتحاشى التمييز الذي يصفع وجوهنا عليها، نغير محل إقاماتنا ولوحات سياراتنا إلى محافظات أخرى، حتى نتحاشى الإهانة، نحاول قدر المستطاع ان نبتعد عن الدوائر الحكومية، إما إن لقينا نفسنا مجبرين، فسوف نبحث عن وسيط، ندفع له، حتى يخلصنا من الذل والمهانة، التي نتعرض لها إثناء تعاملنا مع الموظفين، الذين جاءت بهم الدولة، من قراها البعيدة، ليضخوا الحضارة في عروقنا (!!!) وليصيروا حكامنا الجدد.. خمسة وعشرون سنة ونحن ندفع للضباط والوسطاء والمخبرين، إن قبضت الشرطة على قريب لنا، حتى نبعد عنه عذاب التعليق والخوزقة، وهما تقليدان توارثهما حكامنا الجدد عن المماليك والعثمانلي.. وحتى لا نطيل الكلام، تعالوا الآن نمرق على محطات فارقة في علاقتنا معهم:

  • كان الحدث الفارق في التسعينات حين قامت الدولة بالاعتداء الجماعي على قبيلة تياها، وجر شيوخهم بواسطة الجيبات على الإسفلت، وتعليق نساءهم، وحجز رجالهم، وجعلهم يمشون على أيديهم وأرجلهم ثم ركوب عساكر الأمن المركزي على ظهورهم وضربهم بالعصا على أوراكهم، كما يفعلون مع الحمير في بلدانهم. لم يكن هذا حدثا عاديا، بل كان مثل 11 سبتمبر له ما قبله وما بعده.. فالحكومة فهمت غلط، إن الأرض هيأت لها تماما، إما البدو فقد عرفوا إن هذه الدولة لا تراعي فيهم عهدا ولا ذمة.. فهذه دولة ضعيفة، وقد فسرت صبرهم على انه ضعفا، وكان طبيعيا إن يكون رد فعلها جاهلا وعنيفا ومؤذيا. تلك الواقعة كانت ذروة التيه، التي سيعقبها حتما عملية البحث عن الطريق.
  • وكانت البداية حين اجتاز عرب العزازمة الحدود إلى إسرائيل، ورأى الناس كيف عادوا ليعيشوا في بطن جبل الجايفة، موطنهم الأغر، بهدوء وتوقفت تماما اعتداءات رجال الأمن ضدهم..
  • ولكن هذه الطريقة، طريقة العبور إلى إسرائيل، كان من الصعب على بدو سيناء ان يبلعوها، خاصة وفعل العزازمة له ما يبرره، من جهة إن العزازمة قوم بلادهم الأصلية شمال الحدود، وليس جنوبها كما هو الحال مع بدو سيناء ..

جلال الغزالي : شخصية من التاريخ المسكوت عنه

التدوينة دي استضافة لصديقتنا العزيزة عزة شعبان


جلال الغزالى

شخصية من التاريخ المسكوت عنه

يا عم جلال عسى أن تسامحنى على ما لم أفعل. فقد عز على فراقك، وآلمنى عدم رؤيتك قبل مماتك، وتأذيت أن أصدقاؤنا المشتركين لم يبلغونى وقت رحيلك، ويجلدنى الأحساس بالذنب لأننى منذ شهرين كنت قد قررت السؤال عنك وتكاسلت ولم أفعل، ويعذبنى أنك غادرت وبيننا خلاف.

هناك الكثير والكثير من تاريخنا القديم والحديث والمعاصر مسكوت عنه لأسباب عديدة. وقد رحل عنا منذ بضعة أيام جلال الغزالى، وهو شخصية من الشخصيات المسكوت عنها. لقد مارس مهنة المونتاج فى عدد لا يستهان به من أفلامنا القديمة، ثم حول نشاطه بعد ذلك إلى كتابة مسلسلات وسهرات تليفزوننا أيام السيتينات. وفى الثمانينات كتب بعض القصص والحواديت التى لم تنشر لأنه فقد الأتصال بالمصالح والأشخاص والمؤسسات.

وقبل أن يتوفى من الأهمال وعدم السؤال، وبعد إلحاح أصدقاؤه القليلين كتب بعض القصص والحواديت الأخرى. وقد كانت له حدوتة غير مكتوبة حكاها لى مرة زمان وأحببتها أسمها "المفيش"، وكنت من وقت لأخر ألح عليه حتى يحكيها لى مرة أخرى، وكل مرة كان يحكيها بشكل مختلف. ووقت بدأ فى كتابة قصصه وحواديته الأخيرة، أخذت ألح عليه أو أزن على دماغه -حتى مرحلة الصداع- أن يكتب حدوتة المفيش. وقد كتبها بالفعل وأعطاها لى. وأنا أحتفظ بهذه الحدوتة منذ حوالى عشر سنوات، لم أقرؤها لأحد ولم أذكرها لأحد، ولا أعرف إن كان من حقى أن أنشرها عليكم اليوم. لكنى كل يوم يتأكد لدى أننا نهدر ونضيع أجزاء هامة من تاريخنا دون أى نوع من أنواع الحفظ. لذا فقد أستقر رأيى أن أنقل لكم حدوتة "المفيش" لجلال الغزالى. لا أظن –لكنى أتمنى أن أكون مخطئة- أن أحدا سيهتم بنشر أعماله، وقد ضاق صدرى بالحواديت والأحداث التى أعرفها من تاريخنا المسكوت عنه، وأرى أنه ليس عدلا أن أحتفظ بها لنفسى فقط. أتمنى أن تعجبكم الحدوتة.


المفيش

تأليف جلال الغزالى

النيابة تضلل محاميي عبد الكريم نبيل سليمان

باين كده أن الاستنطاع و الاستهبال و البلطجة مبقيتش حكر على كلاب الداخلية و شكلها بهتت على وكلاء نيابة و قضاة كمان، عشان يبقى مفيش حد أوسخ من حد يعني.

المدون عبد الكريم نبيل سليمان اللي محتجز من 6 نوفمبر قال ايه على زمة تحقيق في تهم وهمية من نوع اهانة رئيس الجمهورية (يا أخي بق أمه) و التحريض على قلب نظام الحكم و الذي منه كل عرض نيابة يشوف العجب، من أول وكلاء نيابة بيأمروه بالتوبة و بيسألوه بيصلي ولا لأ لحد وكيل نيابة بيجيب اصحابه يتفرجوا على الكافر.

النهاردة كان العرض الرابع طلعوا باختراع جديد، تضليل و تتويه المحامين بحيث يمنعوهم من مقابلة عبد الكريم و من حضور التحقيق معاه، عبد الكريم نقل من نيابة جزئية لنيابة كلية من دون اخطار المحامين ولا حتى اخطار القاضي اللي في المحكمة الجزئية اللي فضل مستني، و طبعا المحامين قعدوا يجروا في البلد كلها لحد مكتشفوا هو فين لكن وصلوا متأخر و كان عبد الكريم اتعرض فعلا رغم رفضه للمثول أمام النيابة بدون حضور محاميه و اتجددله الحبس الاحتياطي 15 يوم كمان.

أفرجوا عن عبد الكريم نبيل سليمان

اقرأ بيان الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان

6 نوفمبر 2006

أمرت نيابة محرم بك بالإسكندرية اليوم بحجز المدون عبد الكريم نبيل سليمان – 22 سنة و طالب سابق بالسنة الثانية بكلية الحقوق جامعة الأزهر - أربعة أيام على ذمة التحقيق بعد استجوابه فيما ينشره من مقالات رأي على شبكة الإنترنت في عدة مواقع أهمها مدونته http://karam903.blogspot.com

في مارس الماضي قامت كلية الحقوق في جامعة الأزهر التي كان عبد الكريم (الشهير بكريم) مقيدا بها كطالب بفصله بصفة نهائية من الكلية على خلفية كتاباته المشككة في صحة الدين الإسلامي و نقد بعض رموزه, و كانت جريدة الجمهورية قد نشرت وقتها ما يفيد بأن أوراق التحقيق مع كريم في مجلس التأديب – و التي رفض كريم التوقيع عليها لأسباب خاصة به - قد أرسلت نسخة منها إلى النيابة العامة. و بناءا عليه استدعته النيابة العامة في محرم بك بالإسكندرية لاستجوابه.

جدير بالذكر أن كريم كان قد تعرض للحبس من قبل في نفس التاريخ (6 نوفمبر) العام الماضي لنفس الأسباب, حيث اقتحمت قوة من جهاز أمن الدولة منزل كريم واقتادته لمكان مجهول، بسبب كتاباته على الإنترنت لبعض المواقع الإخبارية فضلا عن المدونة " البلوج" الخاص به

يجب أن تتوقف مصر عن امداد اسرائيل بالطاقة

عن د. ليلى سويف

أدعو لأن يصبح مطلب أن تتوقف مصر عن بيع الغاز والبترول لاسرائيل مطلبا محوريا فى حملتنا للتضامن مع لبنان وفلسطين، وفى هذا الصدد يمكن لكل منا أن يرسل خطابا أو فاكس أو email إلى السيد وزير البترول نطالبه فيه بذلك

واقترح أن تتكون الرسالة من سطر واحد

"لنوقف الآن وفورا الصادرات المصرية من غاز وبترول إلى اسرائيل فلا يعقل أن نستمر فى إمداد قتلة الأطفال بحاجتهم من الطاقة"

أو أية صياغة يراها الراسل مناسبة

العنوان:

وزارة البترول

عمرو حسني يكتب: أوطان قديمة ... شعوب للبيع

عمرو حسني، صديق و شاعر بعتلي القصيدة دي، و بما أني معنديش حاجة أقولها اليومين دول، خليها مفتوحة للأصدقاء.

على فكرة احتمال كبير تكون شفت شغل عمرو حسني قبل كده، هو من الناس اللي اشتغلت في ترجمة كارتون ديزني للعامية و عمل شغل كويس قوي، جرب كده تتفرجوا على فيلم "قطط ذوات" و شوغ ترجم الأغاني حلو ازاي.


ياترى دى قصيدة مقاومه والا قصيدة استسلام ؟

ياترى بيرم كان عنده حق لما قال إننا تلتميت مليون زلمه لكن أغنام ؟

ياترى دى قصيدة مكتوبه لرفع الهمه والا لتخليص الذمه ؟

بصراحه .. ما تفرقش.. اقراها زى ما تقراها وافهمها زى ما تشوف وسيبنى ف بلوتى التقيله أزق قدامى عربية الرويابيكيا اللى متستفه عليها خيبتنا المتلتله من المحيط للخليج .. واسمعنى وانا بازعق وانادى واقول:

أوطان قديمة

شعوب للبيع

عم حمدي قناوي يكتب عن شرقاوي

فاكرين عم حمدي الراجل الجميل زميل زنزانة 8/1 عنبر قديم؟

عم حمدي كتب حاجة عن شرقاوي اللي لسه مرمي في السجن في ظروف سيئة جدا.


بــاقــة ورد

فى ليلة صيفية خانقة أيقظنى العطش وقلق الحبس مبكراً، فوجئت به ممدداً على (النمرة) التى أمامى مباشرةً، هرب النوم من عينى وسكنت الدهشة مكانها لم أكن أتصور أبداً أن أراه مرة أخرى داخل السجن وبهذه السرعة، فقلت لنفسى (دا لسه خارج من السجن أول أمس مش ممكن..!! الشرقاوى؟ تانى؟!) هممت بإيقاظه لاستقباله.. (حاسب اوعى تلمسه دا جاى الفجر مضروب جامد )جائنى تحذير وائل حاسماً.

د. سالم سلام يكتب: عدم تعيين معيد بجامعة المنيا - القصة الحقيقية

فاكرين د. سالم سلام؟ عضو مجموعة 9 مارس اللي قدم استقالته من منصبه كرئيس قسم طب أطفال بجامعة المنيا اعتراضا على التمييز الديني في القسم؟

اقرأ للدكتور و متنساش تعدي على موقع مجموعة استقلال الجامعة (9 مارس)


رصد كتيب "لا للتدخلات الأمنية فى الجامعة": الطبعة الثانية مارس 2006 والصادر عن جماعة 9 مارس فى الجزء الخاص عن "الأمن وتعيين المعيدين" حالة السيد/ عبد الله ابراهيم زنونى ابراهيم خريج كلية الزراعة جامعة المنيا عام 2004 بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف والذى كان ترتيبه الأول على دفعته وتم ترشيحه للتعيين فى وظيفة معيد بقسم المحاصيل -حيث أنه الأول على الكلية والقسم- من قبل القسم والكلية، ولكن رئيس جامعة المنيا رفض استكمال إجراءات تعيينه وتم تعيين المرشحين الثلاثة الآخرين الذين جاءوا فى الترتيب الثانى وحتى الرابع فى الأقسام التى رشحوا للتعيين بها (أنظر صفحة 9 من الكتيب المشار إليه).

عم حمدي قناوي يكتب: مجموعة أرابيسك .. وجيل لن ينهزم

عم حمدي قناوي، رفيق زنزانة 8/1 عنبر قديم. الراجل الخدوم جدا اللي يحرجك بكم نشاطه و حيويته و اصراره، عم حمدي اللي يشرفني أني أعرف أنه من زوار موقعنا الدائمين، راجل مخلص ميفوتش أي مظاهرة مع أنه بيسافر لها، راجل مبدع كل مظاهرة يصمم و ينفذ لبس تنكري مختلف حسب موضوع المظاهرة. أكيد شفتوه قبل كده.

عم حمدي مش مبدع في التنكر و بس، بيشوف الحاجات بعيون فنان، في يوم قعد يوصف أوضاع النوم المختلفة في زنزانة زحمة و يشبها، قالك ساعات بتبقوا زي بوكيه الورد، رجليكم لازقة في بعضيها لكن متباعدين عند الأكتاف، و ساعات زي البازل معشقين، و ساعات حروف s مرصرصة ...

أقرأ عم حمدي يحكي عن مجموعة سجن المحكوم


بعد ثلاث خمستشرات أفرجوا عني.. بطعم الملح استقبلت النبأ ولم أعرف لماذا؟

فقط وأنا على الباب الحديدي الكبير وآخر باب حديد تراه العيون قبل الإنعتاق، ساعتها فقط عرفت السبب، لأني حسيت إني فيه حتة مني لسه جوه زوغت مني ومش عايزة تخرج إلا معاهم.

والضمير هم يعود على مجموعة الشباب إلى جم على صوت (النداهة) إللى اسمها كفاية فلمست أوتاراً لم تصدأ بعد بفعل كساد 25 عاماً، فأتوا من كل صوب ولون، كرامة، غد، إخوان، ناصري تجمع إلخ،،،،بصراحة بدا لي في أول الأمر أنني أمام مجموعة متنافرة وشباب جديد مش قادر أفهمهم ولا قادر أتعامل معاهم فلا أنا قادر على تفسير تصرفات مالك وحماقاته ولا ضجيج بهاء واندفاعاته ولا حدة الصحارى وتصلباتة ولا زعيق الفيل وانفعالاته ولأني مش فاهم قلت أسكت وأقعد وراقب وحافظ على شيبة 56 عام.

After 20 days, Sharkawi writes that he hasn't got medical treatment

Sharkawy wrote about denying him medical treatment ..you can find the translation of his letter on the arabist

وكيل النيابة ****** اللي اسمه “محمد فيصل” لما رحت ليه المرة اللي فاتت وطبعا احنا مختصمينه وطلبنا رده عن التحقيق كان بيحاول يتودد لينا جدا وبيعمل أي حاجة احنا عاوزينها، وقاللي أنه هيحولني لمستشفى المنيل الجامعي ويادوب رحت السجن لقيته محولني على مستشفى السجن “ليمان طرة.
على أي حال السجن مودانيش أتعرض على أخصائي أو استشاري عظام زي ما اشارة النيابة بلغتهم. بس كل يومين بييجي دكتور ويعمل تقرير طبي عن حالتي. النهاردة – الأثنين- كان آخر واحد جه وكتب تقرير تالت عن حالتي الصحية ولقى أن عندي شرخ في الضلع السابع، وكسر في العظمة الزورقية في اليد اليسرى يحتاج لعملية ترقيع عظمي “تركيب مسمار” وأنا أخدت منه ورقة بكدة. بس هو مارضيش يكتب كل حاجة في التقرير الطبي.

شرقاوي: قضية في 8 ساعات.. عن اختطافي وضربي وتعذيبي

follows Sharkawy's testimony of what happened to him last thursday, how he was kidnapped, beaten and sexually abused

update: english translation can be found here

قضية في 8 ساعات.. عن اختطافي وضربي وتعذيبي

لحظات الخوف والفزع الشديد بحياتي كثيرة ولكن ليس من بينها اطلاقا هذه اللحظات التي تلت خروجي من نقابة الصحفيين يوم 25 مايو 2006 الساعة السادسة مساءا لأركب سيارة إحدي زميلاتي لتوصيلي إلى محطة القطار حتى أستقل القطار إلى الأسكندرية لرؤية أهلي بعد فترة ليست بالقصيرة – 30 يوم – خلف القضبان بسجن طرة تحقيق.

Kidnapping El Sharkawy and El Shaer again

I participated in today's protest and this is a quick summary of what happened today:

Security forces have put press syndicate under siege banning reporters and protestors from leaving. LA Times journalist Hossam el Hamalawy was attacked by plain cloth police who pepper-sprayed his face.

Plain cloth police kidnapped Mohamed el Sharkawy, Youth for Change activist, following his release from Tora prison few days ago. Sharkawy took part in the pro-democracy demo at press syndicate this afternoon.

Plain cloth security raided Dina Samak's car while beating Ahmed Salah and kidnapping Kareem el Shaer. Dina Samak is a BBC reporter also pregnant was injured in the process. Both Kareem el Shaer and Ahmad Salah were released from Tora prison few days ago.

On another front, Ashraf Abdel Aziz - Kefaya coordinator in Qena was arrested today while demonestrating in Qena comemorating the false referendum and supporting judiciary independence.

the great dane and the 12 cartoons

I'm trying hard not to fall for the current meme and write about the infamous 12 cartoons of prophet Mohammed.

scroll down for the cartoons themselves and some discussion on what they mean, and btw they're not all bad.

instead I'd like to share with you what my friends Tomas Krag said about the whole fiasco in a couple of emails.

At Africa Source II Tomas used to joke about Danish society his pitch was that Denmark is a fairy tale land with no real industry and their only important export was the song Barby Girl, this lead to him writing the international smash hit Access Girl, while reading about the boycott movement the only thing I could think of was WOW we found products to boycott??

First email

in which Tomas expresses his opinion on how every one involved is stupid

اعتداء جديد على حرية التعبير على الانترنت في مصر - Assault on Internet freedom in Egypt

اعتداء جديد على حرية التعبير على الانترنت في مصر

أبو إسلام أحمد عبد الله صحافي مصري، وعضو في حزب العمل سابقا. عمل مديرا لتحرير صحيفة الشعب (موقع محظور في مصر) الناطقة بلسان الحزب، ثم أصدر صحيفة بلدي من قبرص، وأتبعها بصحيفة صوت بلدي أصدرها من مصر، إلا أن الصحيفتان أغلقتا. اتجه أبو إسلام بعدها إلى النشر على إنترنت من خلال موقع شبكة بلدي. أبو اسلام من كتاب صحيفة الميثاق العربي (كانت محظورة في مصر لفترة) الدائمين.

الموقع حاليا محتجب، والسبب اعتقال أبو إسلام في الواحدة والنصف صباح الإثنين 5 ديسمبر 2005، عندما نزل عناصر مباحث أمن الدولة من سيارات خاصة وحاصروا المنزل قبل أن يقتحموه. حكى إسلام الإبن لخمسة من المدونين المصريين (مالك، وعمرو عزت، وسقراط، ومنال وعلاء) زاروه مساء الثلاثاء 6 ديسمبرأنه لاحظ عند اقتحام الأمن حملهم لثلاث بنادق آلية. أيقظ الأمن باقي أهل البيت، وأمروهم بالاصطفاف تحت تهديد السلاح، ثم فتشوا المنزل وصادروا منه أقراصا صلبة ومدمجة، ومئات الكتب.

اعتقال مدون مصري - Egyptian Blogger taken in Detention

اعتقال مدون مصري

أطلقوا سراح المدون المصري عبد الكريم

عبد الكريم نبيل سليمان طالب مصري له من العمر 21 سنة. يدرس القانون بجامعة الأزهر فرع دمنهور، وهو ناشط في مجال حقوق المرأة، ومراسل لموقع الأقباط متحدون ، بالإضافة إلى كتاباته في موفع الحوار المتمدن، فهو ينشر في مدونته كريم عامر.

ألقت مباحث أمن الدولة المصرية القبض على عبد الكريم يوم الأربعاء 26 أكتوبر 2005 من منزله، وصادرت مقالاته المطبوعة، وهو الآن في طريقه إلى أحد المعتقلات. زار ثلاثة من المدونين المصريين عائلة عبد الكريم، الذين أرجعوا سبب اعتقاله إلى آراءه، وإن لم يستطيعوا تحديد إن كانت لمدونته صلة مباشرة بالاعتقال. طبقا لأخيه، فإن لعبد الكريم علاقات متوترة مع جماعات السلفيين في حي محرم بك بالإسكندرية حيث يسكن، ومن المحتمل أن يكون للسلفين صلة ببلاغ أدى إلى اعتقاله.

أطلقوا سراح المدون المصري عبد الكريم

Egyptian Blogger taken in Detention

Abdolkarim Nabil Seliman is a 21 year-old Egyptian student of law at the Azhar University, Damanhour Campus, a women's-rights activist and a correspondent for Copts United.

In addition to writing at Civic Dialogue, he also publishes at a blog he maintains.

On Wednesday 26 October 2005, Egyptian State Security took Abdolkarim from his home, and confiscated hard copies of his writings. He is now on his way to an unknown detention. Three Egyptian bloggers visited Abdolkarim's family. The family attributed the state security raid to his writings, although it was not clear if his blogging is directly related. According to his brother, Abdolkarim's relations with Islamist Fundamentalists in his neighborhood of Moharram Bek, Alexandria, are tense. It is possible that the fundamentalists have filed a security complaint that led to his detention.

أطلقوا سراح المدون المصري عبد الكريم

رسالة من أهالي المعتقلين

لماذا يفتخر ضباط الداخلية المصرية بضرب النساء و الأطفال أمام وزارتهم ؟

أمهات المعتقلين المصريين

[email protected]

الساعة الثانية عشر يوم25أكتوبر2005 كان موعد الاعتصام الذي قررت أمهات المعتقلين المصريين تنظيمه أمام مقر وزارة الداخلية، كما كان متوقعاً حاصرت قوات الأمن النساء المشاركات بالاعتصام من بداية تجمعهن أمام مقر نقابة المحامين بشارع رمسيس و أمام أقرب محطة مترو لمكان الاعتصام – محطة سعد زغلول ، عندما تجمعت الأمهات أمام مقر الوزارة بعد ساعة كاملة من موعد بدء الاعتصام- برفقة عدد من الشباب المتعاطفين مع قضيتهن و مطالبهن حاصرت الشرطة الجميع (باستخدام الحواجز الحديدية و صفوف متوالية من العساكر و الضباط ) حاصورا السيدات على الرصيف المقابل ، لحد أن الحركة داخل هذا المكان- السجن كانت صعبة للغاية خاصة في ظل وجود مسنات و أطفال.

يا رمم حرام فيكم النت

شكرا شنكح هبللو على تنبيهي لمصدر المقال الأصلي واضح أني لازم أدي الحاجة 24 ساعة قبل ما أدور عليها في جوجل

يا ريت البشر التلمة اللي مقضية حياتها copy و paste ترحم شوية، التعليقات موجودة عشان الناس تتناقش و تضيف جديد من عندها مش عشان تتكلموا في مواضيع لا علاقة لها بالموضوع الأصلي، لو كل اللي عاوز تضيفه أنك تذكر مقال أتنيل ابعت رابط و بطلوا غباء يا غفر ميتين أم الأنترنت بتشتغل بالروابط

لأ و المصيبة الهبل اللي يبقى عندهم موقع فعلا و يجي برضه يبعت مقاله في تعليقات عند ناس تانية، ده غير اللي بيغرقونا بالسخام عشان نروح بنفس المقال اللي موجود على الموقع

صلاح الدخيل يكتب: نقطــة نظـــام

صلاح دخيل كتب الكلام ده في تعليق

هو صحيح بعت التعليق مليون مرة بس معلش، الراجل كتب كلام كويس مبذول فيه مجهود، و لو حد حاسس أنه كلام مكرر أو مقدمش جديد أفكركم أن نصف ما تنشره جرائد المعارضة كلام زي ده و أن كان صلاح بيكتب أحسن شوية.

بس أنا كنت فاكر أننا بنتكلم في فترة خامسة مش سادسة


نقطــة نظـــام

أسعد الله صباحكم بكل خير .. جئت هنا لأواسي الشعب المصري بمناسبة فوز مبارك المرتقب قبل إغلاق الصناديق بطبيعة الحال ، بالأمس كتبنا وصرخنا كثيرا لا لمبارك .. وهذا أمر طبيعي .. بل واجب وطني وديني ومن حق أهلنا وأبنائنا علينا أن نقولها عالية مدوية لا لمبارك .. هل تريدون أن تعرفوا الأسباب بهدوء ؟ إذن فليأتي كل الأخوة الذين ضحك عليهم النظام وسلب قدرتهم على التفكير وغسل أدمغتهم بمساحيقه الإعلامية الخائبة (حتى هذه خائبة). تعالوا نهدا شويه ونقوم بتقييم الراجل ده بصورة صحيحة .

بهتيم مخنوقة ..وكمان عندها تيفود ..

I missed youth 4 change's secret/surprise protest today :-( but as usual nermo was there and tells it all.


بهتيم مخنوقة ..وكمان عندها تيفود ..!

الثلاثاء 30 اغسطس 2005 كان موعد لقاء شباب من اجل التغيير مع بهتيم تلك المنطقة المنبوذة فى اقصى شمال القاهرة الكبرى بالقرب من شبرا الخيمة .

بهتيم مكان له طعم ورائحة ولون...! ما تفرحوش اوى كدة اقصد لها طعم المجارى ورائحة الابخرة الملوثة للجو ،ولون الطين ،اما عن اطفال بهتيم فحدث ولا حرج ..! فالذبول والوهن والفقر جزء اصيل من ملامح الاطفال هناك ،والسبب الرئيسى هو اختلاط مياه الشرب بمياه الصرف الصحى مما حول التيفود لمرض صديق ومصاحب لمعظم اهالى المنطقة وخاصة الاطفال .اما مصدر التلوث الجوى فهى مداخن مصانع شبرا الخيمة التى تبث السموم فى الجو على مدار ال24 ساعة يوميا .والذى نحت ماساة كاملة على وشوش وصدور اهالى بهتيم الذين يبلغ عددهم حوالى نصف مليون نسمة معظمهم عمال فى مصانع شبرا الخيمة ومسطرد يتم حلبهم بشكل يومى لمراكمة الارباح لاصحاب المصانع .وعلى الرغم من ادرارهم للثروات تنبذهم الحكومة وتتركهم واسرهم فريسة للتلوث بكل انواعه والفقر بكل جبروته .

تأملات نرمو

بما أن النهاردة يوم تنضيف الايميل العالمي و يوم نشر حاجات مش أنا اللي كاتبها أقدملكم عمل أخر من أعمال نرمو نظرة تأملية في تأثير المكان على البلطجية (البت باين عليها مثقفة)


تأملات

المظاهرة عالم فيه اللى واقف بيهتف وفيه اللى بيوزع بيان وفيه المخبر وفيه الناضورجى وفيه اللى بيصور وينقل للتليفزيونات وفيه جيوش الامن المركزى واقفين صفوف صفوف ومن وراهم الرتب مترشقة .وفيه البلطجية جنب باشوات الداخلية واقفين زنهار يعلنوا للشعب المخنوق عن " تحالف البلطجية وامن الدولة من اجل التاديب " فى مواجهة حركة كفاية والحملة الشعبية والتحالف الوطنى وكله من اجل التغيير .ولكل مظاهرة لون وطعم ومهازل . ومن مظاهرة الاستفتاء لكنس السيدة ومن شبرا لعدرا الزيتون ومن امبابة لعابدين صوت الهتاف كان له نداء بيخش قلب البيوت وبيعدى صفوف الجيوش وبيخرج للى قاعد على القهاوى واللى ماشى فى الشوارع واللى نايم على الرصيف من غير سكن .

ولما كانت المظاهرة بتتحاصر بالامن ومن وراهم البلطجية يبقى لازم نتكلم عن كل مظاهرة من منظور جديد" لنج "الاوهو تاثير المكان على البلطجية وخاصة ان الداخلية اخترعت وظيفة جديدة اسمها "بلطجى وطنى " .

ومش هابدا بمظاهرة الاستفتاء لان ما كانش فيه اى وقت للتامل وكان لازم اهرب بسرعة قبل ما يحصلى اللى انتوا شوفتوه وعرفتوه فى هذا اليوم الفظيع .

وليد المصري: اقتراح خطة بديلة لمقاطعة الانتخابات

أرسل وليد المصري تلك الخطة لبعض الأفراد طالبا منهم توصيلها للأحزاب و القيادات السياسية، تم مناقشة الخطة في أكثر من اجتماع و الأن وقت نشرها للكل، رجاء المناقشة و التعقيب


ثغرتان فى تعديل المادة 76 و الدستور

و خطَّتَى عمل للتغيير السلمى عام 2005

( بديلاً مُقتَرَحاً لمقاطعة الإنتخابات )

مقدمة :

يظن ترزية القوانين لدى الحزب الوطنى و مَن وراءَهم من الفاسدين و المستبدين أنهم – بتفريغهم للمادة 76 من مضمونها - قد إنتصروا على إرادة شعب مصر و نجحوا فى غلق أبواب الترشيح فى وجه كل المستقلين وحرموا الأحزاب من ترشيح من تشاء و فرضوا سيناريو "التمديد فالتوريث"..... ليس التوريث فى عام 2011 كما يعتقد البعض , لكنه التوريث المضمون لجمال مبارك فى أى وقت بدءاً من عام 2006 إذا إضطر أو إختار الرئيس مبارك أن يتنحى لظروف صحية أو فى حالة وفاته.

نرمو تتكلم: اعتصام ليلة صيف

بما أن الوعي المصري عنده وعكة الأيام دي هنشر أنا مقالة نرمين خفاجي الأخيرة، نرمين بتكتب حلو و دمها خفيف و في يوم من الأيام هقنعها تعمل بلوج

قبل ما نبدأ كتابات نرمين السابقة


اعتصام ليلة صيف لزجة

يوم السبت الماضى 30 / 7 / 2005 كان يوما ساخنا فى تاريخ حركات التغيير فى مصر حيث قامت الحكومة باطلاق فرق الكاراتيه لضرب مظاهرة الرفض لنصف دستة حكم جديدة لمبارك بعد دستتين حكم من الانهيار والتدهور والاضمحلال والتردى الى الدرك الاسفل من الفساد والتخلف والفقر والقهر والبطالة .

وقد قامت فرق الكاراتيه الارهابية بترك بصامتها و لطع العلامات على الاجساد من كسر ضلوع و نزيف داخلى الى كدمات ملونة بكافة الوان الطيف بالاضافة الى تكسير الكاميرات والنظارات وتمزيق الملابس وضياع الموبايلات .ولقد بدا لى ذلك اليوم ان الحكومة قد قررت تفطسنا زى الكتاكيت وخاصة ان الجو كان حار وخانق وتخلص علينا باسرع وقت ممكن مع الحرص على القبض على المصورين الصحفيين ودشدشة كاميراتهم لمسح اى اثر للجريمة

حركة متخلفين من أجل التغيير

لسبب ما لسه الناس بتتخانق على موضوع مظاهرة كنس السيدة و كنيسة العذراء، ناس بتشتم و ناس بتدافع و ناس بتحلل و تذكر ايجابيات و سلبيات و هيصة و طبعا كفاية الغلابة لبسوها مع أنهم ماكانش ليهم دعوة

المهم من أسبوعين أمي كتبت رد على الموضوع ده في قائمة بريدية (معرفش أنه واحدة متبطولهم و تستخدموا حاجة بتبان في جوجل يا أخوانا) و كنت فاكر الموضوع عدى بس لما لقيت الدستور و الفجر كاتبين قلت ننشر رد ماما و بالمرة نعلن عن تأسيس حركة متخلفين من أجل التغيير.

الحقيقة من أحسن الردود كان رد ميسرة اللي اتمسح مع مدونة سينماتوجراف يا ترى عندنا منه نسخة؟


Laila Soueif said:

We are the motakhalefine who organized the Sayeda Demo

Attached you will find a clarification concerning the demonstration at el-Sayeda for which some people have criticized Kefaya, despite the fact that Kefaya had nothing to do with organizing this particular protest.

مش بس تلفيق حصار و ارهاب المحكمة كمان

Nora writes about what she saw in Ayman Nour and Al Ghad's trial yesterday.

photos coming soon, meanwhile check them here

محاكمة أيمن نور فى وزارة الداخلية

أحد المتضامنين مع نور مات ضحية للحصار الأمنى

نورا يونس - 28/6/05

كانت أول مرة أحضر محاكمة. بس كانت فعلا مهزلة. فى اليوم السابق للمحاكمة ذهبت لمقابلة القاضى لاستخراج تصاريح قاللى "مفيش! اللى عايز يدخل أهلا وسهلا. الجلسة علنية ومفتوحة للجميع." (يجب التنوية ان مقابلة القاضى دى ماكانتش حاجة سهلة بس ما علينا) قلتلة بس سيادتك القاعة صغيرة جدا يادوب تاخد المحامين. ازاى اضمن دخول الكاميرات؟ "يعنى عايزة ايه؟ أهدلك الحيطة؟" ..! لا ماتتعبش نفسك.

سيبوا مبارك يهتف عن الديموقراطية و بينا نهتف فى الشارع

Nora writes about the Streets are ours event that she helped organize.

this event was a unique experience that is unfortunately not getting enough coverage, will try to post about it later today.

meanwhile check the photos, and read Nora's account below


Let Mubarak Chant of Democracy while we Chant for the Streets

Nora Younis

June 10, 2005

Nora speaking about her black wednesday experience

So yesterday we had this conference "The Street is Ours". We were some 400 people at the Press Syndicate’s fourth floor auditorium. Very far away indeed from the street, yet claiming it was ours! We, the organizers, are a group of individual women who experienced police violence and sexual harassment at first hand on the referendum day, supported mainly by a dedicated team from Youth for Change movement. Initially, we had thought of organizing a peaceful women march in the street after the conference, but looking down from the windows, it was clearly occupied with security forces trucks and riot police. What Gaza strip looked like compared to this, I wondered.

The Anti Mubarak Laptops

my dad (Ahmed Seif Al Islam not Al Bana) has a magical touch, any laptop he uses is immediatly transformed into a threat to National/Mubarak security, or so it seems. the poor guy lost three laptops in a few months, last one wasn't even his.

now considering how much money he makes out of pro bono work I can't even imagine how he managed to get hold of three laptops, maybe thats the new approach for amn el dawla bankrupt activists by stealing their laptops.

this whole thing started on my last birthday, we had a wild party and decided to finish the night in a feloka, so we left the flat at 2am but where back one hour later (the felokas where sleeping) to find the door broken, nothing was missing save for a mobile phone.

ok most probably a stoned theif or something, there wasn't anything of value anyway, but a couple of weeks later they broke into my parents house, this time they got a laptop.

ok we suspect nothing, just a theif, maybe the dog decided to do its job for a change and the guy freaked out, but yesterday they broke into my parents place again (not broke in, they obviously had a key) and ran away with the laptop, this time there is no doubt about it.

if only dad would listen to me, he should have installed GNU/Linux, the mother fuckers (literaly) are idiots it would take them years to figure out what to do with it.

here is my dad's response

Subscribe to RSS - guest writers