You are here

من علاء إلي عبير العسكري

Primary tabs

"أنا أستشهدت قبل كده تلات مرات" وضحكت، يوم 1 مايو كان مزاجك رايق ونازلة تريقة علينا وعلى الحركة و الحكومة وعلى نفسك. " قال أبعت هاتلنا 100 عربية واحنا مش قادرين على اتنين" و"بكرة اللى بقالنا سنين مستنينه مع أن عمر القهر ما يقدر يأخره".

أقولك ايه بس والواحد مكسوف من نفسه، اتلميت في قبضة هبلة ما تستاهلش وقاعد فى الحبس أشمشم على أخبار عن يوم الخميس، كل ما أسمع عن ضرب أو مظاهرة أفرح علشان لما حاجة بتحصل، علشان الضغط ممكن يطلعنا بدري وعلشان كده حبسي له لازمة. لحد ما جه يوم الحد ووصلت الجرايد، قعدت أتفرج على الصور بسعادة ونشوة لما أشوف الضرب باين ازاي، الصور دي هتولع الدنيا.

كل اللي في بالي ردود الفعل للتغطية الأعلامية، جه المغرب ورجعنا الزنزانة وأبتديت أقرأ مش بس أتفرج على الصور وقتها بس اللي أخدت بالي أن الضرب ده كان يشمل ناس أعرفهم وأحبهم وأحترمهم. وقريت عن اللي جرالك.

هقولك ايه بس؟! أستشهدتي للمرة الرابعة ؟ عمري ما اتعرضت لربع اللي شفتيه ومقدرش أتخيل نفسي مستحمل ده كله.

يوم 25 مايو السنه اللي فاتت خدت علقة صغيرة وانزعجت وقلت محناش نازلين تاني، وبعدين لقيتك أنتي وباقي البنات نازلين ومصرين وانكسفت من نفسي وفوقت. في دماغي صورة ليكي وأنتي بتهتفي فى مظاهرة ودراعك في جبيرة، وفي ودني صوتك وأنت بتسألي على صور وليد الدسوقي، يا ترى ده تمن مقال وليد الدسوقي ولا تمن مقال تاني ولا تمن أنك عبير العسكري.

هقولك ايه بس، بكرة أحلى!!! أنا عارف أنك مثال لمناضلي جيلنا منتيش مستنية أمل ببكرة عشان تنزلي وتتكلمي، أحنا لا عندنا أمل ولا حتى عندنا يأس، أحنا أحنا ودي عيشنا.

هقولك سلامتك ؟! يخرب بيتك يا بت تلاقيكي مكسرة الدنيا.

هقولك أجمدي وأصمدي؟؟ يا سلام وأنا اللي قاعد هنا مرعوب ينقلوني زنزانة أسوأ أو يقطعوا عني الزيارات. هقولك ليهم يوم ؟! يا خوفي أحفادنا ما يشوفوا اليوم ده مش أحنا وبس. مش هقولك غير أشوفك قريب ويمكن المرة الجاية يكون نصيبي ابقى معاكي لما تستشهدي للمرة الخامسة.

Comments

mesh fahem 7aga khaleeeeeeeeeeeeeees

علاء شد حيلك يا بطل ، انا عارف ان انت بتدفع تمن الحرية لينا كلنا ، عارف ان احنا جبنة وقاعدين في بيوتنا ومش قادرين نعمل حاجة

معلش يا علاء سامحنا انت وكل اللي معاك ، عرفنا دلوقتي ازاي ان جزمة اسماء علي وندا ورشا احسن من ميت الف راجل خول قاعدين في بيوتهم ومبيعملوش حاجة

علاء انا اخر مرة شوفتك فيها لما كنا متحاصرين عند الحزب الناصري يوم عيد العمال وانشاء الله مستنيك تاني في اقرب مظاهرة هنعملها يارب نكون نع بعض يوم الخميس الجاي

يا اما انت معانا في المظاهرة ، يا اما احنا معاك في السجن

تحياتي ليك ولفادي اسكندر وياريت لو شفت الشرقاوي قوله ابن اخو عمرو بدر بيقولك " بطل هلس شوية "

سلام يا جميل وخليك فاكر وانت في السجن او ما تصحي وقبل ما تنام

يسقط يسقط حسني مبارك

  • منال يا ريت تطبعوا الرسايل دي وتودوها لعلاء

انا عارف إن علاء علماني بس هو ملحد؟؟

انا مش عترض علي الإطلاق ودية حرية شخصية وأنا مسلم ليه أصحاب ملحدين..بس انا عايز بس أتأكد من إن الاتقال دة معلومة مش رأي أو استنتاج..

ماتخليك فى حالك وتيب الناس فى حالها .. كل واحد حر يااخى يبقى مؤمن او يبقى ملحد .. انت مالك .. ؟؟

والله من المنطقي إني أحب أعرف الانتماء الديني لأي شخص اهتميت بيه ودخلت علي صفحته وبقرا عنه في الجرايد..مش عشان أصنفه في خانة مؤمن ولا كافر..لكن عشان دة مدخل مهم لفهم كلامه ودوافعه..زي بالظبط انتماؤه السياسي..ليبرالي..اشتراكي..مش قصدي بردة إني بنمط الناس أو بحطهم في قوالب ضيقة..لكن المفروض إن ديه المعلومات الأساسية اللي المفروض تعرفها عن أي واحد بتقراله وبتقيم فكره..أنا مش بسأل علي دين واحد في الشارع ولا لأني حشري وفضولي..أنا بسأل عشان مهتم أفهم..وأطن إن واحد من دعاة التغيير في مصر وعنده الشجاعة الكافية إنه يتسجن في سبيل فكره-ودة شيئ يستحق مليون تحية-عنده الشجاعة الكافية إنه يعلن انتمائاته الدينية للناس سواء كان ملحد أو مؤمن باله أو بدين..

يار يت أي رد ييجي -لو حد رد-يكون بأسلوب مهذب ومحترم..مش بأسلوب انت مالك وخليك في حالك..مافيش داعي للعصبية

am watching in Aljazeera a report about you,Manal +Alaa, and the others.. am an Egyptian living abroad and almost lost hope in Egypt and Egyptians, but you guys are giving us hope again...do not give up please...there is no other way to get ride of this corrupt president and his gang...am very proud of you all and wish i were your age and could be with you....do not listen to this nonsens about religion and "islam is the solution", am a moslem but who cares!!! why should we push religion in every aspect of our life!!!get over it, we are all Egyptian...i hope!!!

قرأت اسمك بالصطفة وانا اتطلع لاحدى جرائد المعارضة الشئ الذي دفعني لان اعرف من هم هؤلاء الذين يناضلون من اجلنا ونحن في اشد الغفلة انهم أناس فعلا يستحقون ان تحفر اسمائهم في تاريخ مصر الحديث أأمل ان انضم اليكم يوما ما

احمد العزيزي

المنيا 0129306926 [email protected]

موضوع جميل بس مين عبير العسكرى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يا حاج اللة سبحانة و تعال وحدة هو الادرى بما فى القلوب اما ما تدعوا انت الية فهو ان يكون لك الحق فى شق الصدور والاطلاع على ما بها من اسرار بين العبد و ربة مش شايف معايا انها عملية غير محترمة وانك كدة تتطاول على حقوق ليست لك كبشر المنطقى ان تقرأ الرأى وتديرة فى عقلك ايا كان الدافع لهذا الرأى وتحكم علية فى حياد اما هو رأى صالح ويتفق مع ما وقر فى قلبك من مبادىء او هو رأى فاسد يعنى لو كافر قال رأيا سليما لا تتبعة لان قائلة كافر اما اذا كان الرأى فاسد او داعر فانت سوف تتبعة او تقبلة اذا كان قائلة مؤمن؟ اعتقد ان عليك واجب واحد ان تستمع للكلام ,وتتبع احسنة واحب ان اقول لك ان الانسان يظل يتعلم ويكتسب الخبرات مما قد يغير موقفة فقد يكتشف مثلا انة كان على خطأ وهنا يغير موقفة فهل علية فى هذة الحالة ان يرجع لسيادتك ليعدل التصنيف؟ حرام عليك اللى بتعملة فى نفسك و اللى عايز تعملة فى الناس

للأخ المش فاهم حاجة http://harakamasria.org/node/6110

مش باين لها آخر يا علاء , بعد 25/5 يا هنكون كلنا في السجن يا هيكون مبارك هو اللي في السجن , وانتوا طبعا عارفين مين اللي هيكون في السجن ساعتها !

كـلاب

كلاب متوحشة مسعـورة مأجورة

كلاب تنهـش اشرف ابناء هذا الوطن

كلاب ليس لها عـقـل يفكر ولا قلب يشعـر

كلاب ليس لديها تمييز ولا احساس

كلاب ليس لديها انتماء لوطن او دين

كلاب ليس لديها وازع ولا رادع

كلاب لسلطان جائر

سلطان لا يلام على استعباد شعبه

بل يلام الناس على ما قبلوه على أنفسهم من هوان

فمرحى لإبطال جهروا بكلمة الحق

وويل لكل من أشاح بوجهه

ورضي بغصة الظلم في حلقه

و ابتلع مرارة الظلم صاغرا

  • مع الاعتذار للكلاب

عزيزى علاء لا اجد كلمات اصف لك بها شعورى و انا اقرا كلامك..الالم يعتصر قلبى على ما آل له الحال فى بلدنا .. حيث تصبح السلطة فى يد كلاب ليس لهل تمييز و تمتلى الزنازيين برجال و بنات من خيرة شبابنا ضفر اى واحد منهم برقبة مبارك وحكومته واحد واحد...ربنا معاك...و خليك مكمل...و ثق تماما ان الزنزانة الصغيرة اللى لنت فيها شرف لأى واحد حر موجود اساسا جوه الزنزانة الكبيرة اللى هى مصر..و كل ما ينتابك يأس او حزن افتكر ان فى ناس حسة بييك و بتدعييلك..وهاقولك تانى..ربنا معاك

عزيزتى عبير طبعا مش هاقدر اوصفلك احساسى المتضارب و انا بقرا تفاصيل اللى حصلك...احساس بالفخر بأن فى بنت بتعمل اللى رجالة بشنبات مش قادر ين عليه..احساس بالعار من سلوك كلاب الحكومة معاكى..احساس بالعجز لانى مش قادر اعملل حاجة كأن اختى بيحصلها نفس اللى حصللك قدام عنيه و مش قادر اعمل حاجة..كأنك بالظبط رمز لمصر و اللى بيحصلها و احنا كلنا مش قادرين نعمل حاجة

Dear Alaa,

You know, I have always had this idea of Egyptian girls all being so dependant on their parents or family to do things for them, it is what we call in Greece or the Gulf the Egyptian Female Syndrome. However, girls like Abeer make a difference and they tell us that Egyptian girls are not just intellectual and aware, they are also strong and brave and they can stand for what they believe is right and for the rights of their fellow Egyptians too.

In shaa Allah things will be great for both you and Abeer along with all those who are unjustly arrested or kept behind bars by the tyrannical regime.

Akis Patsourakis

P.S. I had this java applet keyboard, but I do not know where did it go. I used to write Arabic scrip with it. Now I can only use English (hec, I can't even use Greek)

هي دي اول مره لعلاء في السجن؟

إلى علاء وعبير كل يوم وله تقاديره . واحتمال ان بكره اسوأ من النهارده.والتقادير بتاعة الأيام ليها حساباتها المسطورة .لا سجن اتبنى على مسجون ولا حكم اتبنى على ظالم. الحكمة بتاعة الناس هي اللي باقية . هذه سنة الحياة وقانون الطبيعة. امثال وليد الدسوقي يجيوا ويروحوا ولا حد بيحس بيهم رغم الغاغة اللي عاملينها . لا هو باقي وللا اللي قبله قعدوا. . إحنا اللي باقيين رءوف مسعد من البلاد الواطية

صباح الخير يا عبير من امستردام . وصباح الخير ياعلاء انت وكل اللي معاك .انا إتعرفت عليكي وعلى اللي حصلك من مدونة علاء ومنال. انا بعرف علاء من زمان هو ومنال . الواحد بيحس انه رجع لشبابه الغابر من تاني لما يتابع اللي بيحصل ، واللي بيعملوه الشباب من كافة الاتجاهات والاحزاب وخاصة اللي ما لهومش اية اتجاهات سوى المزاج العالي وكراهية الضلم اللي بيقوده الدسوقسة من ملازمين ومن حرامية .السحل والتعذيب هو جزء من "ثقافة " العسكر .. الحاجات دي ما كانتش بتحصل ايام الاستعمار . بدأت في عهد عبد الناصروتواصلت إلى قتل المعغتقلين والمسجونين السياسين . عبد الناصر ورثنا للسادات والسادات ورثنا لحسني . لكن التاريخ اشطر منهم جميعا. شوفوا هما فين واحنا فين وعلى رأي العظيمة الخالدة سعاد حسني " دولا مين واحنا مين "

رءوف مسعد وعلى فكره ده اسمي الحقيقي

صباحكم فل وياسمين

parent | reply

برافو عليك ياعلاء إكتب كمان وكمان انا باشوف والدك ووالدتك العظيمة فى المظا هرات ولاعتصامات

ربنا معاك انت وزمايلك وسلامى الخاص لكمال خليل ومحمد عادل وبهاء صابروكريم رضا

يد

الأبن العزيز علاء والسيدة حرمه" منال" أرجو من الله عز وجل شأنه -أن تكون -وزوجتكم في أفضل حال أنا هنا لكي أعلق علي الفقرة الاخيرة من رسالتكم "لعبير" ياعلاء ما ذكرته صحيح --ربما لن يري أحفادكم هذا اليوم --في هؤلاء الطغاه--مبارك وعصابته ياعلاء.... لقد ارسل مبارك أبنه جمال عقب مذبحة الخميس الاسود الي البيت العالي الملقب ب البيت الابيض في سابقة ما حدثت من قبل في التاريخ المصري الحديث -- ياعلاء---- هؤلاء بشر أخذتهم شهوة الحكم الي مدي انهم علي أستعداد لعمل " اللامعقول" والعبث بكل أبناء الوطن في سبيل كرسي الحكم والاسباب معروفه ززلانهم لو سقطوا سوف تسقط معهم كل الرؤوس الفاسدة المفسدة وعلي رأسهم "مبارك " نفسه علي سبيل المثال--- شوف هذا الخبر---- نواب الإخوان يرفضون الانضمام لاعتصام المعارضة التضامني مع القضاة --- هل هذا يعقل ؟؟؟ يابني كله وراء مصلحتة وشعب مصر -- بل ومصر نفسها "طز" مثل ما قال المرشد بتاعهم-- يبقي شئ واحد هو الامل --تعرف ما هو ياعلاء؟؟ هو أنتم --أنت ومالك واحمد فوزي وعبير العسكري وجورج أسحاق وغيرهم وغيرهم --- لا تقول لي حزب الغد ولا الوفد ولا الاخوان --بل قل لي حزب الاحرار ال مش عاوزين غير وطن حر لشعب حرز أما عن انك خايف --خايف حتي ينقلوك لزنزانه تانيه!!! ياأبني هذا شعور عادي ليس من الجبن بمكان -- شئ عادي ان تخاف --لا هو نقص في وطنيتك -- ولا هو جبن منك -- هذه هي الطبيعة البشرية في كل احوالها واطوارها--تخاف من المجهول -- تماما كما يخاف المؤمن من الموت؟؟؟ يخاف لانه مجهول -- وانت مش عارف ايه ال هيحصلك بكره؟؟؟ أذن عادي ان تخاف -- واسال مجرب !1 وسأل كمال خليل ماهو دخل معايا المعتقل سنة 72 و 74-- تجربة غالية هترفع من قدرك -- وسيبك من العيال ال بيشتموك انت وزوجتك " ودوا لو كانوا متلك "" يعني حقد عليك وعلي وطنيتك المشكلة ياعلاء في الجموع من الشعب المصري --رضوا بالذلة والهوان --هنا المشكلة ز في المظاهرات كام واحد طلع -- الكل خايف وخايب ومش عارف أنه بهذا التصرف أخر البلد وهدد مستقبل أبنائه ل مائة سنهز أجمد ياعلاء أجمد انت وكل رفاقك -- أجمدوا -- أل هيصختوك ياقرد !!! هيعملوا ايه ما هيه بايظه بايظه --بمبارك بايظه -- بجمال بايظه -- بالاخوان بايظه الشعب كله بايظ --كلنا في الاونطه وما فيش فايده -

اولا المؤمن مش بيخاف من الموت علشان ببساطة هو مؤمن وانتا بتقول فى الاخر مفيش فايدة طب لية بتقول اجمدو انتو الامل والعمر اللى باقى كلامك مش موزون يعنى من الاخر مع احترامى لاحضتك انتا بتاع بطيخ

حضرتك -- وبعدين في الاخر بتاع بطيخ -- أكيد انت تنادي أبوك بنفس الطريقة --لان أكيد أمك ماعرفتش تربيك

مين قالك ياحمار ان المؤمن لا يخاف الموت -- سيدنا عبد الرحمن ابن عوف وهو من العشرة المبشرين بالجنة -- عند موته -- قال " أخشي من مالي يقيد قدمي الي الجنة فلا أبلغها ألا زحفا" -- فاهم ياحمار ولا مش فاهم --- سيدنا ابو بكر الصديق وهو علي فكرة اسمه "عبدالله ابن ابي قحافة -- كان يقول في مرض الموت --والله لا آمن مكر الله وقدمي في الجنة -- فاهم يابجم وبعدين تقول لي حضرتك -- وبعدها تقولي بطيخ -- اكيد انت سمعت امك تنادي علي ابوك بنفس الطريقة

والله لا آمن مكر الله وقدمي في الجنة -- فاهم يابجم

وبعدين تقول لي حضرتك -- وبعدها تقولي بطيخ -- اكيد انت سمعت امك تنادمين قالك ياحمار ان المؤمن لا يخاف الموت -- سيدنا عبد الرحمن ابن عوف وهو من العشرة المبشرين بالجنة -- عند موته -- قال " أخشي من مالي يقيد قدمي الي الجنة فلا أبلغها ألا زحفا" -- فاهم ياحمار ولا مش فاهم --- سيدنا ابو بكر الصديق وهو علي فكرة اسمه "عبدالله ابن ابي قحافة -- كان يقول في مرض الموت --ي علي ابوك بنفس الطريقة

جميل جدا

ربما نتفق سويا ان مايقوم به علاء ومنال وعبير العسكرى وكل المصرييين المدافعين عن مصر هو اعظم شىء ممكن ان يقوم به اى مصرى تجاة وطنه وكما قال صديق لى فى احد قصائدة (انا برة السور ببحث عن دور)ولكنى اختلف معكى يا سيدتى فى ان من سيقوم بتغيير هذا الوضع هم هؤلاء الشباب وحركة كفايا فقط ,انهم ليسو مصر ,ولكنهم جذء بسيط من هذا الشعب وهذه البلد فمصر غنية برجالها واحزابها ,لقد زكرتى يا سيدتى انه لن يغير الوضع الحالى لا حزب غد ولا وفد ,وان كل هذه الاحزاب تسعى وراء مصالحها فقط ,هل تعلمى يا سيدتى ان د.ايمن نور هو احد مؤسسى حركة كفايا ,هل تعلمى انه يدفع الان من حريته ثمن المطالبه بحرية مصر كلها ,هل تعلمى ان د.ايمن نور هو صاحب ما نحن فيه الان من حاله حراك سياسى حقيقى .وباعتراف الحكومة نفسها فى جريدتها الرسمية وهى الاهرام .اما حزب الوفد فيكفينا شرفا ما قدمه لمصر طوال هذا التاريخ المشرف من نضال وكفاح من اجل الحريه لهذا الوطن,اما ما يحدث الان هو بسبب هذا الديكتاتور نعمان جمعه الزى حول الحزب لمسخ من الحزب الوطنى ,ولكن مازال هناك امل فى مجموعة الاصلاحيين بقيادة اباظة .يا سيدتى مصر كلها هبت لتنقذ نفسها من هذا الاحتلال فهبى انتى ايضا لتنقذى بلدك وكما قال د.ايمن نور (الحريات لا تمنح بل تاخذ)

هل تعلم أن أيمن نور هو أكبر مؤيد وداعية لمبارك منذ 5 سنوات؟ هل تعلم ان أيمن نور نصاب وبتاع 3 ورقات باعتراف كل من يعرفه ؟ هل تعلم أن أيمن نور من عملاء المخابرات الأجنبية فى مصر؟ هل تعلم أنه ليس صاحب فضل فى أى شىء كما تقول ولكنه مجرد عروسة ماريونيت؟ هل تعلم أن جمعة وأباظة ولاد ستين كلب والاتنين بيغتبروا الشعب خدام فى عزبتهم الخاصة؟ هل تعلم أنى مصرى عادى ولست مخبرا ولا ظابط أمن دولة؟ هل تعلم أن سيادتك مش فاهم حاجة؟

يا اخى العزيز ايمن نور هو صاحب ما نحن فيه الان من حاله حراك سياسى حقيقى وده مش رايى انا ولو عايز تتاكد عندك جريدة الاهرام الصفحة المخصصة لمركز الدراسات الاستراتيجية ,بس الكلام دة ايام الانتخابات الرئاسية لو تعرف تجيب العدد دة يمكن تتاكد انى كلامى صح ,ثم انت مكنتش موجود معانا فى الايام دى وبتتفرج على التليفزيون بس مش المصرى وتسمع اراء كل خبراء السياسة ,لو انت بتنكر دة كله يبقى انت اكيد بتغالط نفسك اوك,اما بالنسبة لموضوع انه عميل للمخابرات الاجنبية والامريكية تحديدا فانت اكيد بتصدق الاشاعات اللى بتطلع بمعرفه الدولة,طب لما د.ايمن نور عميل مسجون ليه ؟؟ تقدر تجاوب ؟.تسمع عن الجاسوس عزام عزام دة طلع ليه من السجن مع ان التهمه ثابته عليه وكان المفروض انه يقضى باقى عمرة فى السجون المصريه ,تعرف ان عزام عزام دة كان رجل اعمال كبير وكان بيتجسس لصالح اسرائيل ومع زلك طلع ,تقدر تقولى طلع ليه مع انه جاسوس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يا اخى صدقنى لو ايمن نور عميل كان زمانه على الاقل مدخلش السجن من اصله ,تعرف بقى لو انه عميل فعلا كان زمانه قاعد على كرسى مبارك ,انا كمان مصرى ع7ادى وبحب لدى زيك

صدقت نحن نعيش فى مجتمع اعلانى يظهر فيه المجرم بطل وفاتح والشريف ارهابى ومجنون ولكن عزائى أن هذا كان فيما قبلنا وأزيل ومازال الامل يحدونا فى أن نجد فى قول الله عز وجل مخرجا ((إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيرو ما بأنفسهم ))

هل تعلم ان جميع الوزراء فى الحكومه الجديده لصوص هل تعلم ان هناك وزيرا لم يكمل شهر واحدا حتى اختلس 30 مليون جنيه هل تعلم ان ايمن نور اجرأ رجل حزبى بل يكاد يكون اجرأ رجل فى مصر هل تعلم ان الحكوميه ليست لها مصداقيه اساسا بل هى جبانه ليس لديها اسلوب تتفاهم يه الا الضرب هل تعلم اننا نرجع الان الى عصر السرقه والبلطجه هل تعلم ان اكثر من نصف مصر مسروق على لصوصها وباقى الناس لا ينالهم الا ان يسرقو

waiting for you alaa

http://egyptcamira.blogspot.com/

فى انتظارك يا علاء

http://egyptcamira.blogspot.com/

قلبى معاك .. شدة وتزول عنك وعن الوطن

ربنا ياخدك إنت و مراتك يا علمانيين يا معفنين قبل ما الناس إللي هنا تقول ربنا معاك و مش عارف إيه إنتوا عارفين إنه مبيؤمنش بربنا أصلا ؟؟؟ ده علماني مبيؤمنش بأي ديانة ولا له مله و غالبا حد بيدفعله علشان يقعد يعمل فتن و يخرف تستاهل إللي بيحصلك يا معفن أما باقي المعتقلين الشرفاء إللي بيحبوا مصر بجد فربنا معاهم إن شاء الله سواء مسلمين أو مسيحيين للأسف في ناس كتير مخدوعة فيك و فاكراك بطل و إنت حثالة يا علماني يا معفن

المتخلف اللى أسمه مصراوي دا حبيت أقوله معلومة بس

يا جاهل الوطنية ملهاش لا دين ولا ملة ولا طريقة ، يا متخلف عقلياً مش عشان هو مش مؤمن بربنا يبقى بيكره مصر أو حتى بيكرهك ، زي ما أنت كدا مؤمن بربنا و مرتاح هو مش مؤمن و مرتاح و الإيمان و الدين يا متخلف دا إعتقاد شخصي البني آدم حر فيه ، وكل دا على إفتراض إنه علاء ملحد مع إنه مقالش كدا

المهم اللى عايز أقوله ليك يبني إنك شكلك سنك صغير و لسة متعرفش حاجة خش أعتذر للراجل و أدعيله ربك يساعده في محنته

و وحشنى لسانك الطويل ياد يا علاء مستنيك تخرج و تسمعنا كام شتيمة حلوة من بتوعك على كام صورة بتفضح فيها خولات أمن الدولة

و يا منال و أنتي بتظهري كلامي دا أبقى أقريه عشان أنا عارف أنتي بتدايقي قد أيه لما حد يغير الحقايق و يقول على محبي مصر عملاء

كفاية رغي كدا و سلام

دا مخبر.

أنت ما شفتش فيلم "البداية" أبدا!

يفقع الزمبة و يسخن الناس على "الديموقراطية" و "العلمانية" و "الكلمات التانية ال مش مفهومة" و العياذ باالله!

إلى هذا المتخلف الأهوج الرضيع

يا طفل يالى مسمي نفسك مصراوي ، الوطنية ملهاش علاقة بالتدين يا متخلف ! علماني أو حتى يهودي فين المشكلة؟ هو مصر مكتوب عليها للمسلمين بس؟ أو للمسيحين بس؟ أيه الغباء دا ياربي ! و هو الشرف مرتبط بدين يا جاهل؟؟ و هو أرجل منك على الأقل الراجل مهموش أي حاجة في حياته زي ما مصر مهمة بالنسباله و ساب مراته و حياته و راح مكان هو عارف بنسبة كبيرة إنه ممكن يعتقل و أنت ساعتها كنت نايم على سرير بيتكم يا تافه !

و الناس بدأت تفهم إنه حسني كلب ، لإنه القضاء بالنسبة ليهم حاجة كبيرة أوي و طالما بدأو يوسخوه " هما موسخينه من زمان" لكن طالما الناس بدأت تعرف يبقى إحتمال يحصل تغيير و إحتمال ميحصلش !

عموما تحية لعبير العسكري و لكل بنات مصر اللى مشرفينا بجد و بتمنى لعلاء إنه العصابة اللى خطفاه تفرج عنه و الصبر كويس يا منال و جوزك راجعلك قريب

كس امك يامصراوى يامتناك .. اقسم بالله انت ماتعرف يعنى ايه علمانيين انت بتسمع الكلام اللى قالولك عليه يابن الشرموطه ياعرص .. العلمانيين اللى بتقول عليهم دول جزمتهم برقبة كس امك على الاقل مش دلاديل ومش بيفرقعوا نفسهم فى السياح الاجانب .. ينعل دين امك

علاء ومنال،

اهنئكم على شجاعتكم، بالرغم من الخوف الذي هو طبيعي في هكذا ظروف صعبة. الذي يحدث في مصر فظيع ومخيف، خاصة وأن العالم "الديمقراطي" يغض الطرف ويتجنب الضغط على النظام المصري. ولكن رسالتكم انتم الاشخاص العاديين وصلت لأبعاد الأرض لإناس عاديين آخرين وحتما ستأتي بثمر لأننا جميعنا سنصل ليوم ونقول كفاية معا.

انا عايزة اتكلم معاكم ضرورى علاء ومنال ابعتولى على الميل ونشوف طريقة تواصل الموضوع جاد ومتخافوش من اى حاة باىىىى

عناوين ايميلاتنا منشورة على الصفحة الرئيسية

الطعن اترفض يا بقر وايمن نور هيقعد فى السجن كمان 5 سنين

احيه على كس ام الشعب على كس ام الاحزاب على كس ام الوطن

النهاردة الخميس وهتنيكوا فى نسوانكوا وتسيبوا مصر تتناك يا شعب بضان ابن قحبة

تستاهلوا اللى بيجرالكوا يا شعب خول

خليكوا ساكتين كدة لحد ما حسنى مبارك يطرطر فى بقكوا واحد واحد يا شعب منافق ابن متناكة

برافو عليك -- سلمت يمينك -- لولا ما يفرضه عمري علي من قيود -- ورهبة --

الكبر - لقلت أضعاف اضعاف ما قلت -- برافو عليك

فعلا شعب وسخ -- وسخ -- فعلا شعب جبان حقير -- ياعلاء ارجع لاسرتك -- خلاص بقي -- كفاية احنا شعب معرص -- جمال حمدان وصل للحقيقة قبل الحزاب كلها وموت نفسه -- انتحر -- لما أيقن ان مصر عبقرية مكان فقط -- ولن ولن تكون ابدا عبقرية شعب -- مش عاوز واحد يطلع لي ويقول لي -- امال احمد زويل منين -- أحمد زويل شخ علي كل المعرصين من الشعب الجبان ونجح لانه في بلادلا تؤمن الا بالعلم -- بلاد حق المواطنة فيها قبل حق المعرص الكبير حسني مبارك ال حول مصر فيلا كبيرة ليه ولكس امه -- ياشعب وسخ -- حقير

ياجدو عيب..مش انت برضه اللى كنت شوية قرفنا انهم اعتقلوك فى مظاهرات مش عارف ايه سنة 68 ؟ دلوقتى جاى تناضل بشتيمتنا ؟ يا أخى قطع لسانك ولا سلمت يمينك..بقى احنا شعب وسخ وحقير ؟ طبعا بما فينا حضرتك يعنى..ولا حضرتك من طينة تانية وشعب تانى؟ وايه حكاية ( لولا ما يفرضه عمري علي من قيود -- ورهبة --

الكبر ) لما هو كده سعادتك نازل شتيمة وقباحة ليه؟ هو أى حد عشان يثبت حمقته وو طنيته يخش بشتم مبارك ويشتم الشعب ويشتم اللى يردوا عليه؟ هى دى الوطنية يا بتاع قيود السن ورهبة الكبر ؟ عيب عليك ياجدو

ال يقول لكم الحق تزعلوا -- احنا شعب حقير -- احنا انا وانت وكلنا شعب حقير -- كلنا لا نستحق الحياة -- ياأخي انت معاك حق في نقدي -- وكلامك لا تشوبه شائبه -- فيه فرق كبير بين جيلنا وجيلكم -- الا القله القليلة من الاحرار -- في جلنا كنا كلنا علي قلب رجل واحد -- يعني مثلا -- انت لا تعرف معني ان يكون وطنك محتل احتلال صهيوني -- احنا عشنا واشتركنا في تحرير ارض محتلة-- كان فيه هم وطني -- وانتم مش عارفين تحرروا وطنكم من أحتلال داخلي عميلة للامريكان -- اقصد حكم مبارك-- تبقي دي خيبه ولا لقه -- --خيبه جيل وشعب

كس ياامك يابتاع الحزب الوطنى ياخول .. لعبه مكشوفه يابن المرة الوسخه

هو حضرتك بتشتم مين بالظبط؟

ده مش جدو .. ده جدته .. ده جزمته ده خول

بالذمة دى ألفاظ واحد محترم أو متربى

شوفتوا المصراوي الوسخ

هما دول الاخوانجية المعفنين

على حقيقتهم علشان كده بئى لما يضربوا ويتسحلوا مايبئاش يتزعل عليهم زي كده ما بيشمت في علاء اللي هوا ضفروا برئبتة أمثاله

برافو عليك يا علاء كلنا معاك والدين هيفضل لله والوطن للجميع

شكرا

هما دول الاخوانجية???

Who told you that he is one?

You are brainwashed :D

وسط كل اللى احنا فية دة لازم تعرفوا ان التاريخ بيعيد نفسة كتير افتكروا معايا اعتقالات سبتمبر 81 واللى حصل بعدها على طول اللى حصل ان النظام سقط وكان وقتها موجود فى السجن كل شرفاء الامة من اول اليساريين لغاية اليمينيين كلهم كانوا هناك فى نفس سجنك يا علاء وممكن يكونوا على نفس البورش كمان لكن هما طلعوا والنظام والسادات راحوا لمزبلة التاريخ والجغرافيا كمان وصدقونى الفرج قرب قوى ومبارك قريب جدا هيمشى ازاى معرفش لكن انا متاكد وساعتها هنصرخ بالصوت الحيانى فى ميدان التحرير يسقط يسقط حسنى مبارك وفيفا فيفا علاء وعبير

الاخوه الافاضل 000ان كنتم لسه بتتنفسوا داخل جدرانهم وسامعين صوت الماذن واجراس الكنائس 0اجعلوا جدرانهم هذه سجونا لهم لا لكم 00عارفين ازاى ؟ عيشوا حياتكم انتم خلفها 0اصنغوا حياتكم انتم داخلها تخيلوا انكم فى بيوتكم وبين اهليكم مش داخل زنازينهم ومعتقلاتهم00ارتقوا بأنفسكم اكثر لترتفع هاماتكم اعلا من اسوار سجونهم ومعتقلاتهم واعلموا:ان ثمن الحريه يدفعه الشرفاء والعقلاء والمثقفين فى اوطاننا0وهل يدفعها السفهاء أو تجار الذمم ؟!!! بالطبع لا!!!! الشرفاء فقط والمؤمنين بأن الحياه بلا حريه هى السجن الكبير 000 اذن انتم الاحرار وكلنا السجناء والمعتقلين نحن الخجلى والمنكسه رءوسهم من الخزى والعار الذى نعيش فيه وانتم كما انتم خلف اسوارهم !!اى خزى نشعر به يا اخوتى ويا أخواتى وانتم هناك ونحن هنا حيث نحن كل مانستطيع عمله لكم هو ان نقرأ اخباركم وندعوا لكم بنهاية الليل !! وهل هذا جل ما نستطيعه ؟!! يالخزينا وعارنا !! على العموم انتم الاحرار ليس نحن 0افرح ياعلاء ويا عبير و يا كل فخر الوطن انتم القائمون على فجر نفرح فيه جميعا 00انتم دافعى ضريبة الحريه من 00ايامكم ولياليكم !! من دمائكم 00انتم العائشون فى زمن الموتى والفائقين فى زمن النيام فأهنأوا بالصباح القريب

لقد أخطأت يا هشام عند وصفهم بالكلاب فالكلاب حيوانات وفية لا تعرف الغدر ولا غش ولا الكذب ولا السرقة ولا هتك الاعراض ولاالنفاق ولا التحرش ببنى جنسها نحن امام كيانات بلا قلب ولاعقل ولاضمير ولا نخوة ولو كنت كلبا لما قبلت هذه الاهانة ولا الاعتذار فالاهانة أكبر من أن تعتذر مرة واحدة

قصيدة القدس(مصر) عروس عروبتكم في هذي الساعة في وطني ، تجتمع الأشعار كعشب النهر وترضع في غفوات البر" صغار النوقً يا وطني المعروض كنجمة صبح في السوق في العلب الليلية يبكون عليك ويستكمل بعض الثوار رجولتهم ويهزون على الطبلة والبوقْ أولئك أعداؤك يا وطني! من باع فلسطين سوى أعدائك أولئك يا وطني ؟ من باع فلسطين وأثرى ، بالله ، سوى قائمة الشحاذين على عتبات الحكام ومائدة الدول الكبرى؟ فاذا أجن الليل ، تطق الأكواب ، بأن القدس عروس عروبتنا أهلاً أهلاً .. من باع فلسطين سوى الثوار الكتبهْ ؟

أقسمت باعناق أباريق الخمر وما في الكأس من السُمِّ وهذا الثوريّ المتخم بالصدف البحريّ بيروت تكرّش حتى عاد بلا رقبه أقسمت بتاريخ الجوع ويوم السَغَبة . لن يبقى عربي واحد ، ان بقيت حالتنا هذي الحالة بين حكومات الكسبه القدس عروس عروبتكم ؟!! فلماذا ادخلتم كل زناة الليل إلى حجرتها ووقفتم تسترقون السمع وراء الأبواب لصرخات بكارتها وسحبتم كل خماجركن ، وتنافختم شرفاً وصرختم فيها أن تسكت صوناً للعرض ؟؟!! فما أشرفكم ! أولاد القحبة هل تسكت مغتصبه ؟؟! أولاد القحبة ! لست خجولاً حين أصارحكم بحقيقتكم إن حظيرة خنزير أطهر من أطهركم تتحرك دكة غسل الموتى ، أمَّا أنتم لا تهتز لكم قصبه ! الآن اعريكم في كل عواصم هذا الوطن العربيّ قتلتم فرحي في كل زقاق أجد الأزلام أمامي أصبحت احاذر حتى الهاتف ، حتى الحيطان .. وحتى الأطفالْ أقيء لهذا الأسلوب الفج وفي بلد عربيِّ كان مجرد مكتوب من أمي يتأخر في أورقة الدولة شهرين قمريين تعالوا نتحاكم قدام الصحراء العربية كي تحكم فينا أعترف الآن أمام الصحراء ، بأني مبتذل وبذيء وحزين كهزيمتكمْ يا شرفاء مهزومين ! ويا حكاماً مهزومين ! ويا جمهوراً مهزوماً ! ما أوسخنا !! ما أوسخنا ! ما أوسخنا ! ونكابر !!! ما أوسخنا ! لا أستثني أحداً هل تعترفون ؟ أنا قلت بذيء ، رغم بنفسجة الحزن وايماض صلاة الماء على سكري ، وجنوني للضحك بأخلاق الشارع والثكنات ولحسن الفخذ الملصف في باب الملهى . يا جمهوراً في الليل يداوم في قبو مؤسسة الحزن ! سنصبح نحن يهود التاريخ ونعوي في الصحراء بلا مأوى ! هل وطن تحكمه الأفخاذ الملكية ، هذا وطن ؟؟! أم مبغى ؟! هل أرض هذي الكرة الأرضية أم وجر ذئاب ؟ ماذا يُدعى القصف الامميّ على هانوي ؟ ماذا تدعى سمة العصر وتعريص الطرق السلميَّة ؟ ماذا يُدعى استمناء الوضع العربيّ أما مشاريع السلم ، وشرب الأنخاب مع السافل "روجرز" ماذا يُدعى أن تتقنع بالدين وجوه التجار الأمويين ؟ ماذا يُدعى الدولاب الدمويّ "كذا" ؟؟! ماذا تُدعى الجلسات الصوفية في الأمم المتحدة ؟!! ماذا يُدعى إرسال الجيش الإيراني إلى "قابوس" ؟؟؟ "وقابوس هذا : سلطان وطني جداً. لا تربطه رابطة ببريطانيا العظمى وخلافاً لأبيه وُلدَ المذكور من المهد ، ديمقراطياً ولذاك تسامح في لبس النعل ووضع النظارات فكان أن اعترفت بمآثره الجامعة العربية ، يحفظها الله وإحدى صحف الإمبريالية قد نشرت عرض سفير عربيّ يتصرف كالمومس في أحضان الجنرالات وقْدام حُفاة "صلاله". ولمن لا يعرف أنّ الشركات النفطية في الثكنات هناك ، يراجع قدرته العقلية" ماذا يُدعى هذا ؟!! ماذا يُدعى أخذ الجزية في القرن العشرين ؟! ماذا تدعى تبرأة الملك المرتكب السفلس في التاريخ العربيّ ولا يشرب إلا بجماجم أطفال البقعة ؟؟؟! أصرخ فيكمْ … أصرخ أين شهامتكمْ ؟!! إن كنتم عرباً … بشراً … حيوانات فالذئبة حتى الذئبة ، تحرس نطفتها والكلبة تحرس نطفتها والنملة تعتز بثقب الأرض وأمَّا أنتم ، فالقدس عروس عروبتكم ؟!!! أهلاً! القدس عروس عروبتكم ؟ فلماذا أدخلتم كل السيَلانات إلى حجرتها ووقفتم تسترقون السمع وراء الأبواب لصرخات بكارتها وسحبتم كل خناجركمْ ! وتنافختم شرفاً !! وتنافختمْ شرفاً !! وصرختم فيها أن تسكت صوناً للعرض ! فأيّ قرون أنتم ؟!!! أولاد قُراد الخيل ! كفاكم صخباً خلُّوها دامية في الشمس بلا قابلة ستشهد ظفائرها ، وتقيء الحمل عليكمْ ستقيء الحمل على عزتكم ستقيء الحمل على أصوات إذاعتكمْ ستقيء الحمل عليكم بيتاً بيتاً ، وستغرز أصبعها في أعينكمْ : أنتم مغتصبيَ ، حملتم أسلحة تطلق للخلف وثرثرتم ورقصتم كالدببه ! كوني عاقر أيَ أرض فلسطين ! فهذا الحمل مخيف كوني عاقر يا أم الشهداء من الآن ، فهذا الحمل من الأعداء دميم ومخيف. لن تتلقح تلك الأرض بغير اللغة العربية ، يا أمراء الغزو فموتوا سيكون خراباً سيكون خراباً … سيكون خراباً .. سيكون خراباً هذي الآمة لا بد لها ، أن تأخذ درساً في التخريب .

I am ashamed to say that my Arabic has deterioriated to the point where it would take me hours with my old Hans Wehr dictionary to read intelligent posts in Arabic. I know there are readers here who are fluent in both English and Arabic (or, like me at me peak, fluent in one (English), and competent in the other (Arabic, both الفصحىand Egyptian dialect, but 20 years ago and with little opportunity to practice since. I never stopped caring, but I did stop studying, and had little opportunity (my own failing) to practice.) I understand if you don't think it is worth the trouble, but if you do, is there anyone who has time to provide some brief updates on important events in English? I'm afraid my own incompetence in Arabic these days makes it difficult to follow the debate.

I can understand that it may seem a waste of your time to explain things to me in my own language. And I expect that some will tell me what they want to see dispersed in English, confident that I won't see all that is said in Arabic (they are right. I will catch some of it, but do not have the time or ability at present to catch all of it).

Nonetheless, I want to say, I never stopped caring about the issues, have tried to help other Americans understand the legitimacy of the grievances, both re Palestine and re our propping up repressive regimes for our own interests (and why this is bad for American interests, too, in the long run), and will always do so.

As much as our country has screwed up lately, you may suspect a clumsy CIA request for info. Well, maybe they'll read. But here's my history: Harvard grad, former AUC intern, worked for Al Gore in the Senate, worked in the Clinton administration in the Office of Legal Counsel at Justice, and in the unlikely event that anyone remembers that, am probably badmouthed now for working pretty hard to tone down some of the over-reaching efforts against Arab charities that I think probably did have to straddle some difficult borders (Holy Land Foundation?? That's who I would have given money to. But at least by 94 or 95 the FBI wanted after them. I still don't know whether they really knew something I didn't or just criminalized paying anything to the impoverished family members of suicide members. I tend to suspect the latter.)

you are a symbol to us abeir and we r proud of you... one day you'll have your rights from them you'll be always reminded but they'll be forgotten

الى كل المعتقلين شدوا حيلكوا يا رجالة واعوا تخافوا او تتراجعوا والى كل الشرفاء اللى بيحاولوا يساعدوا المعتقلين اوعوا تملوا او تزهقوا وخصوصا المحامين ارجوكم ان نسنمروا دوت ملل وان تنظموا انفسكم اكثر منت ذلك واخص الاستاذ احمد حلمى والاستاذ خالد على بهذة الرسالة

ايه بقى المناضل المستتر ده ياكس امك هو فيلم .. ده عبيط صحيح

طيب امه ودينها زنبهم اية

انا قلت ابعت الخبر ده يمكن يرفع شوية من معنوياتك ومعنويات جميع المحبطين

قال مصدر قضائي إن محكمة مصرية قضت بحبس ثمانية من المسؤولين الحكوميين منهم رئيس هيئة قصور الثقافة السابق عشر سنوات لكل منهم بتهمة الاهمال فيما يتعلق بحريق شب في قصر ثقافة ادى الى مقتل 46 شخصا في العام الماضي. وقال المصدر القضائي إن الدكتور مصطفى علوي الرئيس السابق لهيئة قصور الثقافة من بين المدانين وهو ايضا عضو في لجنة السياسات بالحزب الوطني الديمقراطي الحاكم فيما يعمل السبعة الباقون في وزارة الثقافة. واضاف المصدر إن المدانين مسؤولون عن ادارة انشطة قصور الثقافة الحكومية في مصر. وكان وزير الثقافة المصري فاروق حسني قد قدم استقالته في اعقاب الحريق الذي وقع في الخامس من سبتمبر ايلول من العام الماضي في قصر ثقافة بني سويف بمصر الوسطى على بعد 100 كيلومتر الى الجنوب من القاهرة الا ان رئيس الوزراء المصري طلب منه الاستمرار في مباشرة مسؤولياته بناء على تعليمات الرئيس المصري. وطالب فنانون ومثقفون باقالة وزير الثقافة في اعقاب الحادث الذي نجم عن اشتعال شمعة في محتويات قاعة مسرح قصر ثقافة بني سويف

أنا مبشتموش علشان علماني و خلاص أنا بشتمه علشان بيغلط في الإسلام

إللي بيشتموني أنا مش حرد عليهم هو كان عينكم محاميين عنه ؟؟؟ كل إللي أنا قولته عليه معفن يقوم يجيلي سيل من أقذر الألفاظ إللي أنا متأكد إن إللي كاتبينها بنفس القذارة بتاعتهم

لعلمكم أنا لا إخواني ولا أنتمي لأي جماعة أنا مجرد مواطن مصري بيعبر عن رأيه طيب أنا أعرف علاء من البلوج بتاعه و إللي كاتبه فيه إنتوا بقه تعرفوني علشان تشتموني بالطريقة دي ؟؟؟ طيب و إيه ذنب ديني أو ذنب أمي و دينها

أنا مش حرد عليكم بنفس الطريقة إللي إتكلمتوا بيها و عمري ما حوصل للمستوى الزبالة ده سواء مستواكم أو مستوى علاء إللي بيكيل بمكيالين أي حد يهاجم الإسلام يشجعه و أي حد يهاجمه و يجيب أدلة يقوم يحذف التعليق بتاعه مسألتوش نفسكم هو ليه بيتحكم في التوقيعات قبل ما ينشرها !!!

واضح إني ضيعت وقت كتير على ناس متستاهلش النصيحة

بالنسبة للأشخاص إللي فاكرني كمان تبع الحزب الوطني فأنا من أكتر الناس إللي بتكرهه و بتكره حسني و عصابته

و زي ما قولت قبل كده أنا لا أنتمي لأي حزب أو أي جماعة أنا مجرد واحد بيقول رأيه

و إللي بيشتموا فأنا لسه وقتي أثمن من إني أضيعه مع واحد مش عارف يكتب كلمة "يلعن" و كاتب بدالها "ينعل" !!!

و للعلم إللي بيقولوا حيفضل الدين لله و الوطن للجميع أنا لسه لغاية دلوقتي مش فاهم معنى إيه الكلام ده طيب أنا دلوقتي قولت مثلا نخرج من مصر أصحاب الديانات التانية !!! أنا قولت نضطهدهم أو نشتمهم أو أي حاجة !!!!

للعلم بس أنا عندي أصحاب مسيحيين محترمين كتييييييييير لكن على النت كل شوية الواحد يلاقي واحد متخلف لما تيجي تتكلم معاه يقعد يشتمك في دينك كإنك لو شتمته تبقى شتمت عيلته كلها و المسيحيين إللي في العالم كله و كإنك شتمت دينه !!!!

مش حقدر أقول غير ربنا يشفي

والسلام

انامحمد البرلسى

سوف يأتى يوم لكى يتحول الظلم الى دماء من أجل الحرية انا عندى الحل لااسقاط النظام و لحزب الوطنى و العصابة ميدخلش لحزب الوطنى و يمدح فى الريس و النظام و يعملوا شعبية و يجيب معاة صحابة و يتفقو نة اول ميوصل ل امانة الحزب و ى مانة ان يعمل انقلااب فىالحزب و يعمل مشاكل و يخاد الناس الى ميدينة و يعمل زى معملوا فى حزب الغد نلعب لعبتهم لاان فى الاخر مهما نعل مظاهرات و نوجع دمخ الحكومة و الامن يعتقلونة هما 40 وحد بس بيتظاهرو سوف كفاية او مرضة دة ذا كانت المعرض اسا ليها مظهرت الحل التنى احنا نتفق مع 3 رقصات و نجيب شعبولا و ريكو و طبلة و نشغل هيسة هيسة الاغنية الشعبية و نطلع اشاعة ان احنا بنوزع حشيش ببلااش هنبس نلااقى مئات بل الالف من البشر هيتظهروا و مستعدين يتضمنوا من جل اى شى حتى و لو مع الشيطان و هما دولت لحلين الى ممكن ينفعوا م الشعب المصرى الاان

We owe it to all your guys and gals.

I suggest making a list of any and every person involved in obstructing justice, lets know them all, names, photos etc. We all know that we are not going back to the old ways of things anymore.

Should a change happens in Egypt, it is because you all.

Thanks, Ahmed