You are here

المصريين مش بيشخوا في الشارع بيشخوا في دماغهم

Primary tabs

ده أخري، مش هعرف أكتب عدل عن مظاهرات الاعتراض على مجزرة نهاية العام، المظاهرتين كانوا صغيرين جدا رجال الأمن كانوا متعجرفين و عندهم استعداد رهيب للعنف، نصيبي كان لكمة صغيرة في فكي و الظابط الأهبل ابن الهبلة قاللي لو كنت لوحدك مكنتش تستجرأ تعمل كده (أصل أحنا كان عددنا يجي 70 و هما كانوا 200 و معاهم تلات عربيات امدادات فقط، طبيعي يخاف مني و أنا مش لوحدي).


المصيبة أن الناس طلعت بتصدق كلام الجرايد

في المظاهرتين اللي عملناهم احتجاجا على المجزرة عملنا مناقشات كتير مع الناس اللي في الشارع، و قعدوا يرددوا نفس كلام الاعلام لدرجة أني في الأول افتكرتهم كلهم مخبرين

و بعدين سألتهم بتصدقوا التليفيزيون و الصحافة لما بتنقلكم و تجملكم وعود الحكومة؟ لما بتتكلم عن أحوالكم؟

و طبعا الاجابة كانت لأ قاطعة

أومال بكس أمكم بتصدقوهم ليه لما بيتكلموا عن اللاجئين.

المشكلة كمان في التعود على الغباء، واحد من الناس دي قاللي دول فتحوا بطن أمين شرطة

بدل ما أشتم الحيوان أمين الشرطة اللي يستاهل أكتر من فتح البطن و أنادي بعودة تنظيم الجهاد للعمل المسلح ضد الظباط قلت أناقشه أحسن و سألته الطفلة اللي عندها أربع سنين اللي اتقتلت دي عورت أمين شرطة؟

كانت اجابته طبعا لأ، لكن فسرها أن أهلها هما اللي عرضوها للخطر، فقلتله على فكرة الجملة دي هي اللي الاسرائليين بيبرروا بيها قتل أطفال فلسطين.

النتيجة محدش فهم أصلا يعني ايه، كان فيه مليون رد يتقالوا أبسطهم أن اسرائيل بتقتل الأطفال و هم في طريقهم للمدرسة مش و هم في اعتصام، لكن الرد أصلا متفهمش و من المجموعة كلها و نزل عليهم صمت. معلش أنا من الفضاء و بتكلم تنيناوي برضه.

و بعدين تحس الناس مش بتسمع نفسها أصلا، قعدوا يقوللوا يرضيك والدتك تشوف واحد بيشخ في الشارع؟؟!

قلتله ليه هو المصريين مش بيشخوا في الشارع

فاتبرجل و حد تاني رد و قال بس مش في المهندسين (سامعين يا كلاب؟ الشخ في المهندسين عقوبته الاعدام)

المهم اللي عايز أقولله أن بعد مناقشات طويلة و رفض تام من جهتي لمناقشة مشكلة اللاجئين الأصلية و التركيز فقط على قتلهم الناس اقتنعت و أكتر من واحد فيهم وقف معنا و شال شمعة كمان، يعني يمكن سنين التعليم الوسخ و الاعلام الوسخ و كمان المعاملة الغير انسانية اللي خلت الحدث ده عادي أصلا و اللي خلت المصري ميعرفش يعنى ايه كرامة من أسباب موقف الجمهور المهبب مش العنصرية بس.

يمكن التفسير كمان يكون البرجوازية، تفتكر لو المعتصمين كانوا غلابة من الدويقة مش كنا هنسمع نفس الكلام؟ مش يمكن كان الأمن اتصرف بنفس الطريقة؟ هو يعني مش بيقتل و يعذب في المصريين ليل و نهار؟ محدش سمع مواطن عادي معرض في أي لحظة للنفخ بيبرر استخدام التعذيب في التحقيق؟

عنصرية على برجوازية على تغييب و غباء و قلة كرامة مع بعض كوكتيل عظيم

انضم لينا تلاتة من اللاجئين منهم سليمان اللي بنته و مراته اتقتلوا، حسيت أن فيه ناس مقدرتش تتعاطف معاه لأنه مش بيعوي و يلطم و يمرمغ نفسه في التراب، الراجل اللي اقتنع و انضم لنا قعد يسأل ده أهله ماتوا؟ ده؟ ده؟

المشكلة مش في رفض الاختلاف، المشكلة أصلا أننا مش واخدين بالنا أن الاختلاف موجود مش مصدقين أنه ينفع، الراجل توقع رد فعل معين للموت دارج جدا عندنا (فاكرين شيماء اللي قتلت بشظية من قنبلة ارهابية و أبوها قعد يطلع في التلفيزيون يولول أسبوعين؟) و دراما معينة محصلتش و مخه مقدرش يستوعب دي.

و على غير عادتي هعمم و أقول أننا بقينا شعب جبان لدرجة أننا ما بنفهمش غياب الخوف لما سليمان قال أنا بايت هنا اتلم عليه اهل البلد اللي بحكلكم عنهم و بصدق أصروا أنه مينفعش و أن أمن الدولة هيفشخوه و قعدوا يحاولوا يقنعوه يمشي، رد عليهم ما معناه أنه عايز يموت هنا زي أهله، أو يتسحل و يتسجن بس يبقى في وسط أهله، "النشكاء" فهموا و قعدوا يحاولوا يقنعوه أن يريح يومين بس و بعدين نشوف هنعمل ايه و أنه موته و حبسه مش هيفيد حد، "العاديين" مفهموش تماما بالنسبة لهم ده كائن فضائي.

أما ألطف لقطة كانت الشاب المستريح اللي مش قادر يصدق أن الأمن قتلهم و عمال بيقولك تدافع قلتله ليه هي بعيدة عن الأمن المصري و مش قتل الناخبين؟ مش بيقتل الفلاحين.

قام الواد قالك لأ موضوع الفلاحين ده كان أيام الملك.

و أنت عايش في أيام مين يا حمار


لازم تقرأوا قصيدة زنجي يا ولاد القحبة

Comments

elmoshkela heya heya...tegah kol 7aga: el dostour...el estefta2...el entekhabat...el lag2een...nafs el demagh el weskha

اه بس متخيلتش أن ده ينطبق على قتل فوق الخمسين بني أدم

طبعا أنا أصلا اللي أهبل و فاكر أن الحياة دي حاجة مهمة، اللي يشوف احنا بنرمي عيالنا في الشارع من يلعبوا و يتفرموا وسط العربيات ازاي و يشوف بنوسخ أي منطقة نعيش فيها ازاي و مش مهتمين بصحتنا ازاي يفهم أن المصريين قرروا أن البني أدم ميسواش (عندنا منه فائض فيها ايه لما يموت شوية يعني).

فعلا ياعلاء مصيبة فعلا ان الناس طلعت بتصدق كلام الجرايد..وده شىء ماكنتش اتوقعه.أنا كنت حاسس ان كفاية وغيرها من التجمعات النشطة والمدونين قدروا يحسسوا الناس شوية..لكن المجزرة دى حسستنى باحباط وان مافيش فايدة فى المصريين...واكتشفت ان الشعب المصرى بكل أمراضه وتخلفه فيه عنصرية بغيضة ونزعة استعلاء غير مبررة..أنا كمان عايز أعتذر لك عن حاجة..أنا كنت موجود يوم السبت معاكم وشفت كل حاجة (مظاهرة المساء) وكنت عايز أتكلم معاك بس حسيت ان مش وقته وانت كمان كنت مشغول بتليفونات كتير وبالكلام مع الست العجوزة حاملة الشمعة..المهم فعلا الناس كانت حاجة تقرف..أنا نفسى اتكلمت مع اتنين شباب شكلهم يقول انهم متعلمين..فوجئت بيهم بيقولوا لى كويس ياعم انهم غاروا دول كانوا حايبهتوا علينا؟؟؟؟؟؟.. معلومة كمان مش مهمة لكن عشان شرح اللى بعدها..أنا مهندس وطبيعة شغلى باتعامل مع أجانب كتير..منهم استشارى انجليزى كنا النهارده فى اجتماع شغل خمس مهندسين مصريين وهو وواحد كندى...المهم كلام الشغل خلص وكان فيه ربع ساعة بنشرب فيها نسكافيه المهم الانجليزى فتح معانا موضوع السودانيين ومعلوماته كانت من ال بى بى سى..بيسألنا رأينا فأنا الكلام جه ع الجرح وابتديت أقول له ان دى همجية وان المصريين بيرفضوا أسلوب الأمن وان مافيش حاجة تبرر قتل واصابة 100 بنى ادم فيهم أطفال...كنت فاكر ان المهندسين المحترمين اللى معايا اللى المفروض انهم من كريمة المجتمع بيثوروا عليا واللى يقول له دول سود وأخلاقهم أخلاق السود (يعنى ايه؟) واللى يقول له دول بيشربوا خمرة (لاحظ انه بيكلم أجنبى) واللى يقول له دول فيهم خولات وعندهم ايدز وكانوا بينيكوا بعض فى الشارع (تقولش كان خايف ينيكوه وهو معدى)...خلاصته الراجل كان سامعهم و هو مذهول واضطر يغير الموضوع..قبل مايغيره حاولت أعزز كلامى بالاستشهاد بموقعك ومواقع باقى المدونين وكنت مجهز عموما ورقة بيها كل المواقع دى لتوعية اللى أعرفهم..الأجانب خدوها بمنتهى الاحترام والباشوات زمايلى قعدوا يقولوا لى (بالانجليزى): دول ناس كدابين وعملاء وبينشروا صور متركبة (زى الصور السكس كده)......اخرة القرف بعد ما خرجنا من القعدة لقيت الباشوات بيلومونى..عارف ليه؟ عشان باهاجم حكومتنا وبانشر غسيلنا الوسخ بره....ياخى أحااااااااااا علاء...انت كان عندك مليون حق لما قلت انك ومنال بتنتموا لفلسفة الخواجات..احنا فعلا شعب همج وأخيرا للأخ مندوب عزرائيل اللى اسمه خالد...اللهم امين...ده تعقيبى للى دعت على سيادتك....ربنا ياخدكم..صحيح ان الناس مش كلها فى رقة احساس علاء ( زى ماكنت بتقولها بتريقة) بس أكيد برضه مهماش فى نطاعتك وتخانة جلدك الحلوف.

m4m brilliant from-the-heart "scream" at a surreal culture and population living in cockoo land, where "we are better than any one else", the louder you shout the more you are convinced you are right, and everyone's perfected the denial life style, it's never my mistake it's someone else's, where religion is used as a weapon rather than a soothing medicine to life's problems, and where reason has taken a permanent holiday... cockoo land alright

thanks, you just said it all

im sudanese born and raised in egypt and live in the UK , as my long experince with egyption i see most of them hate the black skin people even the egyption one ( nubians) see them as serevent and BOAB degrading them as human and consider themselves as WHITE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! antother thing they see themselves as master of the world and better than anyone else specially other arab ,asian,african countries i donot see where these people get this idea is it the education system ?is it the media ?is it the way their parent raised them!!! i really could not get the answer for that

السؤال .. لماذا نفترض ان المصريين يختلفون عن الصرب مثلا الذين يقتلون المساجين العزّل؟ هل لأننا ما نزال تعنقد ان مصر ام الدنيا وإننا شعب خاص ومتميز ؟ العنصرية موجودة في الدم وفي الدين وفي لبن الأم في كل الشعوب .. لكن درجة التحضر هي التي تحدد الفرق بين الهمجية والتمدن . اقصد بالهمجية هي رفض الآخر المختلف في اللون والدين والجنوسية ( يعني الهومو مثلا ونطلق عليه شاذ !!) درجة التحضر تعني اني اتوقف بسيارتي في الزبرا وادع المارة يمروون بسلام .. درجة التحضر ان لا ارفع درجة المايكرفون في الساجد وان لا اعوي في سيارتي او نافذتي بالعنب العنب !!انظر فقط الى حركة الدخول والخروج من ابواب المترو وستجد نفسك امام منظر البقر في افلام الكاو بوي وهو يخترق السدود ويدوس من امامه . الذي فعلناه ونفعله كمصريين في الآخر نفعله في بعضنا البعض . الم يسأل احد نفسه السؤال الطبيعي : " لماذا يقوم امناء الشرطة وهم من فقراء المصريين بتعذيب وضرب المواطنين الغلابة الفقراء نثلهم ؟" الإجابة الطبيعية والمنطقية هي ان مبدأ استخدام العنف الجسدي بمواجهة المواطن الأعزل هو مبدأ همجي لا علاقة له بالعنصرية او غيرها .. هو نفس مبدأ المايكرفونات ومبدأ التحرش الجنسي ومبدأ دخول وخلازج المترو .

همجية !!

لماذا نحن استمرينا همج وبقية البشر تحضروا وتهذبوا في سلوكهم ؟

اسأل عن الجينات !!

بص يا علاء، أهو موضوع التصديق وتبرير موقف الحكومة والأمن أكثر حاجة هتجنني، سمعت تعليقات مش ممكن تتخيلها زي: بس ما هما حاولوا معاهم بالذوق كتير، وهما كانوا موسخين المهندسين، والشحاته انتشرت هناك، والمنظر مكنش قد كده، واللي واللي، كلام يقتلك من القهر، بس نفسي حد يقول لي، لو كانوا دول "عرب - أو تعريفهم كان مسلمين، بدل سودانيين" مثلاً كان أتعمل فيهم كده هنا!!!؟؟؟ أو لو كانوا في فرنسا أو انجلترا يا ترى كان رد الفعل المجتمع هيكون بالغباء ده؟؟

مش عارفة، كل اللي أعرفه أني مشفتش قرف أكثر من تعليقات المصريين الغبية والسلبية.

كلمة من الآخر اتقالتلي النهاردة

الناس في بلدنا لو معندهاش مصدر بديل للمعلومات هتصدق أول مصدر تقابله و تردد كلامه.

فكر فيها هبتسمع كلمة معرفش؟ ده موضوع معقد و رأيي فيه مش واضح؟ معنديش معلومات؟ مش فاهم أبعاد الموضوع؟ الرؤية مش واضحة؟ أي حاجة من دي؟

يبقى الحل منسيبش فرصة أبدا للاعلام الحكومي يسحوز على خبر واحد، أي موضوع مهم لازم يكون أصواتنا واصلة فيه، كلنا تجاهلنا موضوع اللاجئين لحد المذبحة (مش عشان حاجة، هو أحنا كنا نقدر نعمل ايه)، النتيجة لا المدونات و لا الجرائد المستقلة و لا جرائد المعارضة ولا الفضائيات تناولته (غير خفيف كده من بعيد لبعيد) و كانت النتيجة أن الناس صدقت.

على العموم متخلفين من أجل التغيير هتدعوا لمحاولة لحل الخلل في نشر المعلومات ده.

Only now ya 3alaa u discoverd how messed up our people are. Yabni our goverment should be noted in history cause they created a new type of dictatorship, insted of killing people who object or say no, they decided that they will mess up all values and intentionaly destroy and corrupt the quality of Egyptians so they can never know what is right or what is wrong "3'anam ya3ni" so it is easier to drive them like animals, and hence they will never ever solidify on one single issue.

U may visit this for further explanation www.almeezan.blogspot.com

Bye

انا مبأحبش استخدم الكلام البذيء لأسباب أخلاقيه و دينيه و لكن احه.% احه% احه% احه% كس أم الناس دي.

اللي أتفرج علي العاشره مساء. الجربوع اللي اسمه مصطفي بكري و الخول محمد ابو العينين الخمورجي اللي خايف عالمصلين و هو بيعربد من السكر.

احنا شعب ابن وسخه يستاهل ضرب الجزم

Why the foul Language, I think it's the tool of the weak. I like what I read here, I can see a lot of genuine intelligent posts, but please guys and girls, please, dont use foul language (3amal 3ala battal), its use distracts the reader from the main arguement

الحمار يرد اقلك احنا عايشين فيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين يامش حمار وعلى العموم كلنا فى زريبه واحده فاختار الاسم اللى يعجبك ونقى باه واختار باه ياعم على مزاجك وافرز بس نصيحه منى ابعد عن الحمار الكبير ومراته الجاموسه وابنهم العجل الحمارى اننا نصحتك وانت حر وكمان وجيتار ايه كلمه بنشخ دى مش عيب اسمها بنعمل بيبى ومش فى الشارع فى الاسترررررررررررررررررررريت يعنى الجمله على بعضها بنعمل بيبى فى الاستريت سمعها واحفظها واكتبها 30 مره يعنى مش 30 مره هو كله فى ايد ربنا وانت عارف ممكن يكونوا اقل وممكن اكتر والله اعلم وربنا يكرمنا ويكرم الحمار الكبير انت كنت بتكلم عن نسييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييت مش مهم هى جت على دى مااحنا نسينا البلد كمان وهى نسيتنا ولا فاكرانا نسيت مش فاكر وتقولى الناس بتصدق الجرايد صلى على النبى وروح خدلك دش ميه ساقعه ونام ومتسطغطاش كويش وافتح الشبابيك على راى منييييييييييييييييييييييييييييير وفتح عنيك ونام واصحى متاخر واول ماتصحى اشرب شويه ميه مبلوله على الريق مش تحت الريق عشان الريق مايزعلش منك وههاتفوق وهاتبقى عال ا لعال ان شاء الله بس قول ياااارب ومش مهم تعرفوا

نسيت اقلك لما الناس ماتصدقش كلام الجرايد اللى و كلام الحكومه العاقله الرشيده البالغه سن الرشد ويأست من زمااااااااااااااااااااااااااااااااااان مش فاكر من امتى افتكر انت براحتك المهم هو ايه المهم اه هايصدقوك انت يعنى ياخى ............. ولا بلاش ومش مهم تعرف انت بالذات

نسيت اقلك اصل بقيت بنسى كتير اليومين دوا مش فاكر ليييييييييييه شكل الصنف مضروب اصلى بجيبه مع التمويييييييييييييييييييييييييييين بس معرفش هو مضروب من مين ياعينى انضرب ضرب من وزاره الضمان الاجتماعى مراته الجديده اصله طله التموين مراته القديمه ماعلينا مش هانخش فى بيوت البنى ادميييين دى خصوصيات خصوصياات نظيف ماعلينا سؤال لحضرتك لو الناش ماشختش فى الشارع ولا فى دماغهن هاتشخش فيييييييييييييييييييييييييييين والنبى السؤال ده ايه ديه لاى نائب مزنوق يقدمه فى المجلس فتحى هايفرح بيه قوى وكمان زعلان اوى انهم بيعملوا كده اتفح حمام بيتك ليهم ياجدع ول ا انت بق عل الفاضى يعنى ولا اقلك يشخووووووووووووووووووووووووووووووا فى دماغ الكبييييييييييير اصله مابقاش بيتكيف مننا ولا يشخوا فى دماغ كلب الحكومه سابقا اصل مدلوش لازمه من بعد ماشالوه وخلوه رئيس مش عارف ايه فى المجلس ومش مهم تعرفووووووووووووووووووووووووووووووا

we have a long way to go before we can learn civilization. I cam across a blog by an American woman studying in Egypt. I am shocked to the lack of civility in our 'old' culture. ................................... Violated--worst experience(s) in Egypt

http://smsevcik.blogspot.com/2005/11/violated-worst-experiences-in-egypt.html ......................... It seems that our people became more hybocrits, i.e more religious.

[email protected]

شوفوا يا رجالة مصر يا اجدع رجالة فى البلد دى
انا اول مرة اكتب فى المدونات
بس عاوز اقول
الله ىيلعن ابو كل فاسد مستبد فيكى يامصر
ويارب يخلص عليهم واحد واحد
وعلى العموم اهو شارون مات اهو
عقبال اللى فى بالى

المفروض ما تتمناش الموت لحد و لكن اللي في بالك ده حاله خاصه و اوافقك الرأي

اتابع موقعكم ولا اعرف ان كان لي حق التعليق رغم عدم تسجيلي

المهم جذب انتباهي كلامكم عن ما حدث لاخواننا السودانيين واحترمت موقفكم العام من توحش الامن وردود افعال الناس عليه لكن ما دفعني للتعليق هو قول م فور م (علاء...انت كان عندك مليون حق لما قلت انك ومنال بتنتموا لفلسفة الخواجات..احنا فعلا شعب همج)

وهذا يائس اتصور انه مضر لما تفعلونه فلو كنتم تنتمون لفلسفة الخواجات او حتي للخواجات انفسهم لما كان لكلامكم معني فالمعني الحقيقي انكم مصريون وان تحاولون رغم كل التجهيل والتعهير الذي يمارس علي العقول في مصر نحن لسنا همج وانتم لستم خواجات ومصر يجب ان تخرج مما هي فيه وذلك قد يستلزم تعميق مصريتنا التي تجعلنا نرفض هذا التوحش والاستبداد ليس لاننا سوف نصبح خواجات بل سنصبح مصريين افضل. مع خالص تحياتي لكم جميعا(

We Don't need no Education We don't need no thought control no dark sarcasm in the classroom teachers leave them kids alone

All in all it's just another brick in the wall

WRONG! Do It AGAIN IF U DON"T EAT YeR MEAT .....U CANT HAVE ANY PUDDING HOW CAN U HAVE ANY PUDDING IF U DONT EAT YeR MEAT!

alaa...iam so lucky to find myself in your page...i hope alot of youth start thinking like u guys...at last ..a place to share a piece of mind....god blees u all

اتخبط فى دماغى و طلعت من الشغل عالاستاد....ماهو قصاد المكتب.....و الماتش كان ببلاش....المهم...الاستاد بقى انضف.....مبولة انضف.....الناس كدة ياخى ما تصدق تلاقى واحد مديهم ظهرة الا وتروح تصف جنبه...مؤازرة بقى وللا ايه مش فاهم.....شاكرين عالمجهودات والتضحيات والبتنجانات...الموكوس موكوس....مش فالحين بس غير فى قتل الناس الابرياء..وقتل العايشين بالحيا بردو....و اننا نشجب و نطلب التوضيح...وسلملى على احمد نظيف...

Iam a sudanese and Iam deeply shocked by what had happened to the sudanese refuges in cairo. This massacre reminds us of other crimes committed by the egyptians in Sudan: have you ever heard about the crimes of Difterdar against the sudanese people? Many Sudanese think that the Turks and later on the British came to the Sudan riding an egyptian donkey

وهو ايه الجديد فى موقف الامن ياولاد المتناكة ماهو اتقتل اكتر من اتناشر مصرى فى الانتخابات .. الافضل من الكلام المعاد المكرر الممل عن الامن ووحشية الامن انكو تتعملوا حاجه غير انكوا تتناكوا وتتبعصوا ليل ونهار .. ياخولات ياللى خادتوا على البعبصة .. اوسخ ظابط شرطة فى اوسخ قسم شرطة ممكن ينيك ام اتخن واحد فيكو ياجبنا ياخولات ياولاد المرة الوسخه .. عملتوا اية للمصريين لما عاوزين تعملوا حاجة للسودانيين .. كلنا سودانيين ياخولات وكلنا زنوج .. ااقلعوا اللباس وحضروا طيظكوا عشان العدلى هايمر من هنا ويبعبص .. فالحين فى الكلام بس ياشراميط

موضوع تصديق اي شئ موضوع عايز دراسة علي سيكولوجية الشعب المصري هل هو طيب لدرجة الهبل، ولا ما بيحبش يتعب نفسه و يشغل مخه، ولا ما اتعلمش فن تحليل الأحداث،

حكايه ألوط............ الباشا كان طول الليل بيفكر , و الفكره وخداه . كانت الفكره اللى قلقاه هى شعار (الشرطه فى خدمه الشعب ) دخل الحمام الصبح بعد ليله مطينه و كل حته فى عقله بتفكر ازاى نبقى فى خدمه ولاد الكلب دول اللى اسمهم الشعب, و بعدين و هوا قاعد على التواليت و الهوا بيتص فى.... و الألوط نازل جتله الفكره العبقريه للشعار الجديد و قال الشرطه و الشعب فى خدمه القانون و بكده يبقوا ولاد الكلب دول خدامين للقانون و القانون طوارىء يعنى احنا القانون يبقى هما اللى خدامين لينا. و بعت الفكره ع الفاكسات لكل اقسام الشرطه و اتغير الشعار. و بعدين جه الألوط الكبير(الكبير قوى...77سنه تقريبا) شم الريحه قال والله فكره هايله واكيد لما ألوط من رجالتى يبتكر شعار زى ده يبقى انا ألاليطى لازم متبقاش خره لانى الكبير يبقى اشخ ملبس و نلبس كل واحد من الشعب ملبسه علشان محدش فيهم يقلط(يفكر) و يقول كفايه مره تانيه

Don't u people have any respect for national feelings....Alaa..u heared the same answer over and over again from the people in the street not because they are stupid and listen to the media.but rather it's ur stupidness that shut off da remaining functioning part. I'm sorry for ur laptop man but that doesn't give u the right to thrash every sigle little thing that happens to u as "government bent kalb". Those sudanesse brothers had no right in what they did...the police was patient for 3 months....they took money from the UN....they worked (had no right to as refugees) for wages egyptians don't get and yet they don't like egypt and they want out! well that sucks! I just hope one day u leave the country u hate so much and go seek assylum in australia...ur free word..where u'll be kept in detension camps for up to 5 years till they study ur case and guess what only 15% get granted a stay.......p.s) the war in the southern-sudan is over . p.s2) as far as i'm concerned...we r overpopulated,unemployed,economicaly devestated contry....southern sudanesse (not arab brothers and pro-israel hords) can go to canada for all i care!

الحكومة....... الحكومة... الحكومة... واضح ان الشعب المصرى يا جماعة اللى هو احنا عايز اعادة نظر فيه.. ولازم نشوف له مكان كويس يشخ فيه

مبحبش لغة الشتيمة لكن الواحد مش مبسوط لا من الناس ولا من علاء رغم عنده حق فى موضوع فى موضوع الأخوة السودانين وانا معرفش تفاصيل كتير عن اللى بيعملوه السودانين لكن مش معقولة واحد ليس فى بلده ولاجىء هيتجاوز حدوده لدرجة وقحة تستاهل قتلة (قتل النفس التى حرم الله ,احب اقول للأخوة السودانين البلد بلدكم والأرض كلها أرض الله ومشاكلكم على مشاكلنا والنفس بقت رخيصة ولا إيه يا جدعان عا ملين نتكلم عن المبادىء ومصالحنا ومصالح الأخرين وبعدين نقتل ونبرر كمان مش نقتل بس وعلى العموم هى دى مصر يا رأفت

سيدي الرئيس اعمل ما بدا لك بس كلو إلا السودان وانتا العسكري سيد العارفين انو ضهرنا للسودانيين إلي عمرهم مغدروش بينا ولا عمرهم هيغدرو لانهم شعب من الكرام . وانتا الاقتصادي وعارف ان كل مشاكلنا الاقصادية المستقبلية حلها في السودان مش في الخليج ولا في امريكا . السودان ( بدون دبلوماسية ) الاخ الشقيق بمعنى الكلمة . قرأت لصحفي سوداني مكلوم ( وادري انه لايعني ماكتب فقط هو الام اللحظة ) يقول ماذا لو طبعنا العلاقات مع اسرائيل وسمحنا لها ببناء قواعد تبعد كيلومترات قليلة عن سدهم العالي . ما رأيك سيدي الرئيس وما رأي المؤيديين لما حدث اذا حدث ما قاله الصحفي . يجب التروي في قراراتك في ما يخص عزبة والدك سيدي الرئيس . فلسد العالي هو مصر

انتو بتفكروا حلو بس لية بتشتموا شعب مصر الشتيمة حرام ا احنا كلنا مسلمين يعنى عايزين تصلحوا مصر ماشى و انا معاكوا و كلامكوا كويس بس لية تشتموا انتوا عايزين تاخدوا سيئات

عيب والله عيب .. انا مستغرب هو مدير الموقع فينه ؟ مخلي كل واحد يسب كلام وقح وبذئ .. هذا وانتم اهل مصر بعد ..استحو على وجيهكم .. وكل واحد يدل على تربيه اهله

تحيه الشرفاء فى زمن عز فيه الشرف . على فكره يا جماعه الى حصل مع السودانيين ده مش جديد على الأمن المصرى ده شىء بيحصل منهم بالفعل مع المصريين عندما يحاولون أبداء أرائهم أو مجرد التفكير فى محاوله عمل مظاهره أو اعتصام ليقولوا ارائهم فما يدهشكم فيما فعلوه مع هؤلاء ...؟! أعتقد بأن كل شخص مصرى مهتم بالسياسه قد لقى على أيدى هؤلاء ( العلوج ) على رأء الصحاح كما يلاقى الأن اخواننا فى العراق و فلسطين و غدا سوريا و لبنان و إيران و أعتقد بكهة معدش فاضل قدمهم غير مصر خلى الشرطه بتعتنا تتجدعن و تورينا حا يعملو ايه ...؟! عارف أيه الى حا يحصل زى زمان كل واحد منهم هيحاول يتقرب لهم علشان يفضل فى مكانه و يعطى الشعب على قفاه . فلكم الله يا شعب مصر ولا عزاء للمخلصين مجموعه الحريه

إيمان - إخلاص - تضحيه من أجل هذا الوطن ، ودعم حق العرب

هما مين واحنا مين خما الامرا والسلاطين هما الفيلا والعربية والنسوان المتنئية حيوانات استهلاكية شغلتهم حشو المصارين احنا مين احنا الفقرا المحكومين حزر فزر شغل مخك شوف مين بيختم مين احنا الحرب حصادها ونارها واحنا الجيش اللى حررها حزر فزر شغل مخك شوف ميفينا بيقتل مين هما مين هما الامراوالسلاطين هما مناظر فى المزيكا والف وشغل البولتيكا ودمغاهم طبعا استيكة بس البركة فى النياشين هما مين واحنا مين هما الامرا والسلاطين هما بيلبسو اخر موضة واحنا بنسكن سبع فى اوضة

هما بيمشو فى طيارات واحنا متنا فى الاوتوبيسات هما بيكلو حمام وفراخ واحنا الفول دوخنا وداخ هما حبياتهم بنت جميلة هما فصيلة واحنا فصيلة

حادى يابادى يا عبد الهادى يالى عليك الغنوة ادى لما الشعب يقوم وينادى شوف مين فين هايغلب مين

الأخ الذى كتب يوم15/1 انه زعلان من الكلام اللى فيه خروج الموجه للشعب انت عندك حق على فكرة يعنى فى هذه الملحوظة وانا اسف مثلا لذكرى جملة مثل لازم نلاقى مكان كويس يشخ فيه لكن من الغلب فى عدم وجود شيىء جيد حقيقى الواحد يأمل فيه الخير وأول ما تلاقى حاجه كويسة وتلاقى فيها خير تتبسط وبعد شوية قلبت تجد أصحاب هذا العمل يبدأون فى حصاد ما كانوا يأملون وتجد الأغلب يرمون لأغراض ليس لوجه الله تعالى وانما لمصالح خاصة وفى الأخر نقتل النفس ومش عايز الواحد يزعل ويغلط ولكن أنا بعتب عليك عدم التعاطف ووضع نفسك مكان أخيك المظلوم وإن ممكن يحصل ليك اللى بيحصل له

النظام فى مصر المحبوسه وقع فى غلطه جدير بها ملهاش لزمه زيه تمام وعلى مايبدو أن التيبس بدأ يصل الى الأطراف بعدما استوطن الراس والمره دى اتلخبط اللى جوه بلى بره وعلى العموم كله عند البجم زبون هناك غلطات مفهومه لأن لها اسباب تخص اسلوب حكم فقد شرعيته واتحزم بسلطته وده اللى ادى للنظام انه يعامل الناس بالطريقه اللى موصوفه فى كل المشاركات السابقه ولكن فى نفس الوقت الطريقه دى هى اللى فى النهايه هتخلص على النظام طال الزمن او قصر بس ولامؤاخذة اذا كان الأوباش اللى حكم الزمن الردي ومجزومية بنى عسكر ان يحولواالمحروسه الى محبوسه وان تأخذهم الغشومه بالبجومه فيستهينوا بالناس ويحتقروهم وتتحول ممارستهم هذه الى سياسة لها ادواتها التنفذيه بدا من جهاز الشرطه حتى الواد عبده الشغال الى مؤسساتها المعارضه الا ليت اللحى كانت كنافه بقول رغم كل ده فكل ما سبق من مشاركات يحمل نفس الأستهانه والأحتقار برضه ولكن هذه المره متأسس ولمؤخذه على الوعى احنا واعين وهما لأ فما هذا الوعى اللى يدينى الحق انى العن ....أم المواطن المصرى لأنه ولمؤاخذه لا يثور ويولع شمعه فهو ابن كذاوهوعند النظام ايضا ابن ستين كذا ليه لان الحكومه تملك السلطه وهو عندناابن كذا ليه لأننا ولمؤاخذه نملك الوعى فيبدو انه لابد ان يكون ابن كذا لنكون نحن هكذا

حسني مبارك يا ضراب السوداني خلي بالك ان لكل ظالم نهاية واعلم انها لو دامت لغيرك ما وصلت اليك

if we ppl (egyptians)love egypt we dond have 2 b sittin infronrt of da net swearing at da govornment and cusing the president we could just write some opinions of how can we help 2 make every thing better like telling ppl 2 stop shittin in the streets and saying good opinions that could help instead of doin notthing

by da way dere is ma info 4 any 1 wanaa b a friend:):)

name:hussien age:15 country:egypt school: cant tell

مكلفين نفسكم وعاملين موقع وانتم اصلا زبالة يا معرسين يا خولات وتقولي مبارك مبارك مين والسادات مكين والناس نيمين دة رئسنا هو حبيبنا بيشرب من حليبنا دة موقع فاشل وبعدين الي يشخ يشخ بعيد عشان الريحة يا خولالالالالالات

الحقيقة اننا امام مأساة فعلا الاخوة السودانيون اكثر الناس التصاقا جسدا وكيانا ومعزة عندنا في مصر لكن بصراحة هناك نوعيات لم نعرفها من قبل من السودانيين فقد عرفنا نماذج رائعة زاملناها في الدراسة والجامعات وكانوا افذاذ خلقا وعلما اما النوعيات التي قدمت خلال العشر سنوات الاخيرة فقد اساءت لرصيد السودان من العزة والكرامة والعلم والتحضر السودانيون كانوا عمالقة في الرياضة والادب والصحافة والاعلام والسياسة ولكن التدهور نتيجة اوضاع السياسة الداخلية اثرت سلبا عليهم في كل مكان في الخليج ومصر وليبيا وقد سبق للزعيم الليبي ان اعادهم عبر منفذ مجاور للسودان بالعربات الخاصة بنقل البضائع والله هذا لايسرنا ولا يبرر ماحدث ولكن هناك حاجة من السودانيين اولا في لملمة جراحهم فكل شعوب الارض مطحونه والحياه صعبه في كل بلد لكن السلوك الذي انتهجه بعض الذين اقاموا في ميدان مصطفي مجمود اكيد يحزن السودانيين العقلاء وذوي الكرامة والشهامة وهم من اكثر الناس انفة واعتداد بالنفس حسب معرفتنا الوثيقة بهم ماحدث حقيقة من سوء تصرف افضي الي حنق المقيمين بجوارهم ومنهم من لم يخبر اهل السودان الذين عايشنهم من قرن ماضي اخواننا لنا في السراء والضراء واما ما صنعه الامن بهم فهو مؤاخذ عليه لكن للعداله هم ما دفعوا الامور لهذه الدرجة وهيئوا الشارع العام على الاقل اللصيق بهم من التعاطف على المبدأ وان تأثر بما حدث انسانيا ولاتنسوا المثل العربي الذي يقول ياغريب كن اديب وهذا ما كان اخواننا السودانيين رغم انهم غير اغراب عنا يعتزون به وهو كرامتهم ولا اعتقد ان سلوك هذه المجموعات مهما كان السبب سلوك متحصر يليق بالسودانيين وكان من اللمكن عرض مطالبهم بشكل اكثر احتراما لبلادهم وسامحونا

بصراحة انا سمعت على هذه المدونة منذ مده ولم يسبق لي اي مشاركة فيها ولفت نظري مقال متزن في المدونة وانا بدور في جوجل على موضوع معين لكن بعد فتح المدونة وجدت كلام فيه اسفاف والفاظ لا تليق بمثقفين (طبعا اقصد البعض) والحقبقة بفترض في المدونه بتجمع مثقفين يمكن ان يساهمو بالراي والراي الاخر حتي تتحول الي مدونة راقية مع احترامي للجميع وارجو الا اكون تجاوزت في الطرح هذه المدونة لو بقيت على مستوي من الجدية ستجذب كل اطراف الطيف وانماطه لماقشة امورنا بشكل واقعي وجميل وهادف اما اذا كان الالفاظ فيها كما في صاحب راي وهو ايه جديد وحكاية بصراحة الموضوع سيكون غريبا عن اي قارء او مدون محترم هل من رؤيا جادة للاخوان علاء ومنال لاستمرارالمشاركة ووقف الاو حذف العبارات الساقطة واعتذر للجميع مرة تانية ومن غير زعل

ردي المعتاد هو أننا أصلا مش مثقفين

بس أنا هقترح عليك حل بناء، ايه رأيك تبني أنت المدونة (و أحنا مستعدين نستضيفها و نساعدك في اعدادها و نقدملك أقوى برامج ادارة المواقع) اللي هتجذب كل أطراف الطيف و أنماطه؟ و تقدر تدعوا أي حد يعجبك يشاركك فيها. بدل ما تستننى مننا أننا نتغير لأن ده مش هيحصل (قريبا على الأقل محدش عارف الدنيا مخبيالله ايه).

انا اسف ياعم علاء والظاهر ان انا فهمت الموضوع غلط وكنت فاكرك انت احرص مني على اسلوب الكلام اللي بان في المدونة ويجرح الاحساس بالفاظ غير لائقة من البعض اكرر اسفي

لأ مش أحرص طبعا بما أن أنا و منال بنستخدم أسلوب هجومي و قبيح كتير برضه يعني مش من البعض بس ده من أصحاب المدونة كمان.

و عرضي لسه قائم

ماكنش لازم تكتب الموضوع فيه كل الشتايم ديه

في اساليب احسن من كدة

عشان اللي بيشتم كدة بيكون دليل على ضعف موقفوه

و لو ما شتمتش يبقى موقفي اللي متغيرش فجأة بقى أقوى؟

لو موقفي ضعيف فعلا مفيش بأيدي جاجة تقويه و محبش أخبي ضعفه عن حد، و لو موقفي مش ضعيف يبقى منطقه كافي لايصال الرسالة للي بيسمع بغض النظر عن اختيار الألفاظ

و تسمية الحاجات بأساميها لا يضر أبدا.

ايه يا حمرة الكلام دا

لانعرف كيف نتحدث او ان نعرض مشاكلنا فليس بهذا الكلام البذىء تحل مشاكلنا

يمكن اسلوب الشتايم دة هو اسلوب العصر !!!

الاحترام واجب

عيب تشتم المصريين احنا اسياد اي كلب ممكن يتكلم علينا كدة

لسنا اسيادا يامحترم وبلاش الكلام الفارغ ورد على الكلام الحقيقي اللى كلنا هارفينه

في دبانه وقفت على وش سوداني هشها .. قالت له حتى أنت ياوسخ

ياترى الدبانة دى كانت جنسيتها اية، عيب يا بقف انت مش بس وقح وكمان غبى

انا احب دائما اخاطب الأخوة السودانيين بالأخوة فى الجنوب لاننى اعتبر ان السودان ومصر بلد واحد وحسب علمى ان الأخوة السودانيين ايضا يستخدمون لفظ الجنوبى كناية عن اهل جنوب السودان المهم اود ان اقول للاخوة فى الجنوب ان ماحدث هو شئ طبيعى وعادى ومسلك لا غرابة فيه من الامن المصرى ولم يكن مقصودا فهذه هى عادة الامن المصرى التى تربى ونشا عليها وهو لا يفرق بين مصرى و سودانى و انما هو يتعامل مع الجميع بهذه القسوة وان من يتحمل المسئولية هوالسيد حسنى مبارك آخذه الله واراحنا منه ونحن كشعوب مغلوبون على امرنا ولا داعى لنشر الغسيل القذر الشعوب غلابة تبحث عن لكمة العيش ولا داعى لجلدها وسلخها واذا اردنا ان نوقظها فيجب اولا ان نرقى بها لا ان نجلدها على جهلها وكلمة اخيرة اقولها لااصحاب الموقع الا لفاظ البذيئة تحط من قدر اصحابها

بحبك

awlan thanx alaa for ur topics its represent our protest on the government so ana bas 3ndy ml7oza so3'eira 3la el shatayem el kter ely btet2al f nos el kalam ana bgd bab2a 3aiza a2ra el mawdoo3 bas 3o2bal mawsal lea5ro bab2a etmalet araf mn el shtayem wel alfaz el we7sha deh ana bnt w msh b7eb asma3 el 7agat deh bas f nafs el wa2t 3aiza a2ra el mawdo3at momkn tra3y sh3ory b2a?