You are here

بمجرد اللمس

Primary tabs

حلوة قوى يا سقراط

حاسة اللمس بالنسبة لي خاصة جدا في أنها بتسمح بخلق علاقات مع حاجات تانية غير الناس. اللعب مع الحيوانات أساسا باللمس، كمية من التواصل مع القطط بس بأطراف صوابعك. تحسس حوالين ودنهم، يرفعوا رأسهم و تهرش تحت دقنهم يحركوا راسهم و يلمسوا ايدك، يتمسحوا فيك، يشدوا انتباهك بلمس رجلك بجسمهم، أو بلمس وشك بمناخيرهم. الكلاب تحضنهم تحاول تلمس الجسم كله بايدك، تدعك حوالين الودن برضه، يلحسوك و يلمسوك بمناخيرهم.
Touching cats

مش بس الحيوانات حاسة اللمس بتفتح الباب لتواصل و علاقات مع الجمادات. لمس آلة موسيقية، و يا سلام لو كونترباص، لازم تحضنه و الا هيقع، و الكونترباص حميمي قوي مش بس بيسيبك تلمسه ده بيردهالك و هو في حضنك بيرسل ذبذبات قوية في جسمك لحد ما كل نوتة ترن فيك و تطلع من جواك. ما جربتش قبل كده ألمس هارب بس الفرجة على العازفين ملهمة، لمسة بسيطة جدا و رقيقة جدا، مداعبة بس بس بيجي منها كلام كتير.
Alaa plays the bass

لمس لوحة مفاتيح، معرفش أقعد على الكمبيوتر من غير ما ايدي تفضل لامسة لوحة المفاتيح، محبش الماوس أفضل الكيبورد، احساس فظيع بالقوة، لمسات سريعة متدفقة و ألاقي العالم كله تحت أمري، لما أجي أبرمج أشغل موسيقى اليكترونية، أفضل موسيقى معرفش مؤلفها عشان أحس أنها طالعة من مكنة و صوابعي تطير و باللمس بس تبني عالم كامل.
WiFi by the nile

لمس قطعة فنية، لمس سطح خشبي قديم بس عشان أحس بملمسه (مش عارف هعمل ايه لما أجيب مكتب جديد سطحه أملس). لازم ألمس درابزين السلم مهما كان متسخ. لمس زجاجة نبيذ، مبحبش ملمس الورق بس أعرف ناس كتير بتحتبه. تحط ايدك في جيبك و تلمس مفاتيحك و العملات و البطاقة و تقعد تلعب فيهم بايدك.

أعمال جاودي المعمارية لازم تتلمس، الراجل بنى جنينة كاملة تفهمها باللمس أكتر من بالبصر، فيها نتوئات على سيراميك أبيض لا يمكن أصلا تاخد بالك منها غير بمجهود الا اذا كنت بتلمس طبعا، التنين الأزرق اللي في مدخل الجنينة كل الزوار مبيقدروش يمسكوا نفسهم، لازم يلمسوه، لازم يتصوروا بيحضنوه.
Manal in Park Guell

و النباتات، الكائنات اللي مشاركنا الحياة و بننسى أنها حية، لا يمكن أمشي جنب شجر منخفض من غير ما ألمس الورق، و في القاهرة اللي يندر فيها النباتات لازم أقطع ورقة من أخر شجرة و أمشي أفرك فيها زمن. أقعد على نديلة و أمشي ايدي عليها، لو لمست الطين ما أحسش بحاجة لكن لما ألمس الحشيش أحس أني بلمس الأرض من جوه، الحشيش جدوره مش عميقة، بس الشعر برضه جدوره مش عميقة و مع ذلك لما حد يلمس شعري و يحسس عليه جسمي كله بيحس بيه. الشجر، يا نهار أسود على لمس الشجر، الشجر مش أنواع الشجر افراد، تشوفه بسرعة تقول شبه بعضه، لكن كل شجرة بتكبر بشكل مختلف، بتفرع، بتكلكع، بتخشن في أماكن و تنعم في أماكن، مأدبة للمس.
on a tree in cape town

كل ما ألمس شجرة أفتكر كتب ماريون زيمر برادلي، و ازاي بطلاتها بيلمسوا الطبيعة و الأرض و الآلهة عن طريق الشجر، ازاي بيناموا على الأرض أو يحضنوا شجرة أو يقفوا داخل شجرة مجوفة و يسكتوا و يحسوا بنبض الأرض، بدفق الحياة، برتم الكون و أزا لما يلمسوا حجرة جدورها عميقة بيقدروا يستمدوا قوة و يتحكموا في الحياة حواليهم، مورجين تغزل و تنسج تعاويذها السودة في القماش و بعدين تلمس الأبرة بصباعها، لمسة واحدة بس و تسترجع فيها كل المرات اللي لمست الأرض و الحجر و الشجر و يموت عدوها في نفس اللحظة.

متعة الفرجة على اللي بيلمسوا النار من غير ما يتألموا (أو من غير ما يسيبوا الألم يتحكم فيهم)، لمس مجداف خشن و بعدين تمسكه جامد و يحك في ايدك يصنفرها و هو بينقلك لمسة النيل ذات نفسه، عبقرية أنك تعرف امتى تسيب المجداف و أمتى تمسك فيه، أمتى تشد و أمتى تزق بأنك تفضل لامسه و حاسس بيه في كل لحظة، لما أركب فلوكة لازم أدلل ايدي و ألمس المياه، أيام التجديف كان نادر لما ألمس المياه، عن طريق المجداف لمست النيل كله مش محتاج أنزل ايدي في المياه. و ان كان التجديف بعد شوية بيقتل جلد الايد و يبوظ احساس اللمس تماما، على العموم بطلناه بعد مدة قصيرة.
The Nile in Menia

لمس الأكل اثناء طبخهه، و الأكل بالأيد. لا يمكن أستطعم طبيخ طباخ لابس جوانتي مهما كانت الاعتبارات الصحية، دي ملمستش الخضار و هو مبلول و اللحمة و هي نية. الطماطم لما أفرتكها قبل ما نقلبها سلطة، الواحد يدفن ايده في كومة بسلة خضراء نية، أو يدفن ايده في مكرونة مغسولة بعد سلقها، ملمس ناعم يزحلق، مياه ساقعة و حرارة و دفئ مستخبيين في المكرونة، تلمس اللحمة و أنت بتقطعها و الدهن يلزق فيك و لا تتهز و أنت بتفكر أن ده كان كائن عايش من كام يوم، بالعكس تحس بنشوة و تفكر يا تري الصياد بيحس بايه، و تفتكر القطط و فخرها الشديد لما تصتاد فأر و تقعد تلف بيه البيت كله و تتمنظر على حريمها، و القطط الصغيرة لما تديهم لحمة نية و تصحي فيهم غريزة الصياد و يقعدوا يتمخطروا كأنهم اصطادو الفرخة بنفسهم مثلا (اللحمة يعني فراخ طبعا عدا أيام العيد لحسن حد يحسدنا ولا حاجة).
Market in Barcelona

لما النور يقطع و تمشي في بيتك في الضلمة باللمس بمهارة عالية رغم أنك متدربتش قبل كده، كأن ايدك فاهمة كل حاجة عينك شافتها، كأن ايدك حافظة كل حاجة عينك شافتها.

الرغبة المرعبة في لمس اللوحات و التماثيل في المتاحف حتى و سلك جهاز الانذار واضح، حتى و أنت عارف أن لو كل حد عمل كده اللوحة لا يمكن تستحمل.

ولا الحواس لما تدخل على بعض، عمرك سمعتي مزيكا حلوة قوي و حسيتي كأن جسمك قشعر؟ أو كأنك دفيتي؟ أو كان حد دلك رأسك؟ مش برضه لما حاجة بتأثر فينا بنقول لمستني من جوه؟ لمستني في المكان اللي مش ممكن أتلمس فيه بجد؟

حكى لي جدي عن باحث بيطري مصري مش فاكر أسمه للأسف رصد أن العجول المولودة حديثا اللتي لم تلعقها أمهاتها بعد الولادة على طول، بيظهر عندهم أعراض اضطراب نفسي.

و بعدين تلمس محبوتك، أي لمس، تقعدوا تقروا أو تشتغلوا بس جسمكم لازق في بعض، تحضروا حفلة أو تتفرجوا على فيلم بس تمسكوا ايد بعض، تناموا تماما بس في حضن بعض. لحظات المفروض أنك فيها بتقفل على نفسك بتبقى لوحدك بس باللمس بس بتفضلوا مع بعض، بدل ما تقفل على نفسك بتذوبوا مع بعض في لحظة واحدة.
Manalaa casts shadow on the beach

Comments

كلام حلو قوي

أحلى ما فيه صدقه

هو وكلام سقراطة يتلفوا في حرير...

كمان مافيش أحلى من ملمس اللحاف والبطانية الناعمة في شتاء مصر (وده بافتقده هنا بسبب التكييف والتدفئة-اللهم لا حسد برضه-دي حاجة موفرة لكل مواطن بناء على توجيهات جميع السادة الرؤساء)

وبافتكر كمان وأنا في إعدادي كنت أذاكر في الشتاء وأحب ألمس الأباچورة من برة بسرعة علشان أتدفى من غير ما أتلسع، وبعدين بقيت أبل صباعي وألمسها أكثر، وبعدين لساني!!

وده يفكرني بملمس المكواة لما تبل صباعك علشان تشوف سخنت كفاية ولا لأ...

ويا سلام على الملمس المقزز للأرضيّة لما تكون فيها تراب...

في أمريكا كمان ملمس المياه الساخنة لما تكون داخل من برة وإيديك (حرفياً) تجمد الثلج فيها وتسمعها تطقطق...

بعض تدريبات التأمل بتدعوك للتركيز على كل مستقبلات اللمس في جسدك، واللي معظمها بيحصله تشبع فمش بيبعت إشارات: مثلاً ملمس الياقة على رقبتك وقفاك، ملمس الملابس، ملمس الشراب، والأساتك المختلفة تحت الملابس، وملمس الهواء الساكن على وجهك وهكذا..

ويا سلام لما تنام على المياه وتعمل التدريب ده في البحر أو حمام السباحة...

ظريف قوي الموضوع ده، المفروض نعمله تاج ونكتب كلنا فيه..

R

Sob7an allah!, thnx.

،وطبعاً لا يفوتنا أن نسبق ونتعجب أنّ موقع التنانين مش بس بيكتفي بالنضال السياسي والتمرد على المجتمع، ده كمان بيتخطى الخيال العلمي إلى الموضوعات اليومية.

يا ترى إيه علاقة ده بحركة كفاية والبطاطس؟؟؟

R

انت فعًلا لمستني بالتدوينة ديه.

أمّا بخصوص البسلة، مع إني مش باحبهابس باحب جدًا ملمس البسلة قبل الطبخ في الطبق، كتيرة وصغيرة كده جنب بعض.

ويا سلام فعًلا على ملمس الهواء الساكن على الوجه، ايه التعبيرات ديه يا علاء، لقد تأثرت (كالعادة|).

الهواء الساكن على الوجه دي بتاعت رامي مش بتاعتي أنا، و فخور جدا أن تدويناتي بقيت بتعجب كبيرة الغابة.

و بعدين ايه انت علاء دي؟ ماله علاء يعني؟

Great Stuff! Been drinking something?

waah are you accusing me of being sobber in my past posts?

Minds like ours will never function without Alcohol.

I always say: "Alcohol is the second best hole"

انا مقتنعة تماما أنا ربنا عمل الليل علشان نستخدم حواس تانية أهم من البصر: اللمس مثلا و الشم و طبعا الحاسة السادسة

بس يا خسارة القاهرة الحقيرة مفهاش ليل

القاهره الحقيره!!!!!!!

و اما هي حقيره ما سبتهاش ليه؟؟؟

...الحقيقة يعني.

الله يا علاء.. بسيط و عميق

هل شاهدت فيلم "أميلي"؟ في أحد المشاهد في أوله تتحدث أنها أستعاضت عن متعة الجنس بمتع بسيطة لا يشاركها فيها أحد، إحدى هذه المتع كانت أن تدفن بدها في كيس الحبوب

تذكرت هذه المشهد عند حديثك عن لمس البسلة

يا عم رجع البطانية عشان مفتقدين لمستها، دي كانت ناعمة جدا

بسلة ؟؟
بطانية ؟؟؟
كيس الحبوب ؟؟
حسنا الى اللقاء

بصراحة مش لاقي كلام تاني اقوله بعد اللي قولته عند سقراط وياريت تقروه وفعلا شكرا يا علاء على الموضوع الجمبل ده وشكرا مرة تانية لانك انت اللي خلتني اخش اقرا الموضوع الاصلي

الله يحفظك يا عم علاء

مكنتش أعرف إن فيه ناس كتير بتحب تلمس الأشياء لمتعة اللمس لا أكثر، يعني أكياس الحبوب دي حاجة عظيمة جداً، والبسلة دي فخ ما تعرفش تطلع إيدك منه أبداً، ولما تغمض عينيك وتستكشف نبات بصوابعك بس، وتحس الانحناءات على طماطماية أو تفاحة أو برتقانة. فيه نوع من أنواع التأمل قائم على تأمل الأشياء الطبيعية باللمس فحسب

ما بأقدرش أقاوم لمس اللوحات والتماثيل، وشكلها بيتغير في دماغي بعد ما ألمسها

والحاجة العظيمة بقى إللي بنفتقدها بعد الطفولة إنك تحط الأشياء في بقك وتدورها وتحسها من غير ما تأكلها باسنانك، الفرق بين احساس الجيلي واحساس بندقة

والمشي حافي على الرملة في البحر أو الصحرا، وتدفن رجلك في الرملة وتطلعها تاني ... هكذا إلى ما لا نهاية

وإنك تقعد تعدي صباعك على فرشة السنان

أو تتقلب على مرتبة منفوخة جداً

يا سلام

Great Stuff .. sure touching sutff is amazing 7`sosan el makrona el maslo2ha but what is more really drive me crazy el kawtish el tary sheiwa makes u feel u don't want to lose it again... and sure i love the keyboard touches alot and also the monitor i recall someone at work saw me touching the monitor he told me " damn u cuz it's just a female !!? "

P.S alaa u never know ba2a to make a real tnin bamby ? y3ny shewet 7`alash so3`iren keda wa get tanin bamby 7a2i2y zay ili kan 3aish zaman keda .. bas hawa kan bamby begad :P?

Peace


Live Free Or Die...

Egyptian Police will evict the sudanese refugees in Mostafa Mahmoud square thursday night, December 29th 2005 by force. Please help those poor people against the brutality of the Egyptian police forces. It will be a massacre. Please stand by them and bring human rights watchers to the area.

وكمان طيظك ياعلاء .. انت نسيت واللا اية .. لمس طيظك الناعمة شئ جميل واللى عايز يعرف يجرب ويلمس

وحلو كمان يارامى لما تلمس زب الرئيس فى مصر .. او زب ابنه .. الملمس هايعجبك قوى يارامى احسن من زبر جورج بوش

جميل فعلاً..

:)

مش الموقع ده عشان الناس تكون افضل ولا عشان ايه بالضبط

يعني محدش اتكلم عن ملمس الكتاب وانت بتذاكره اعتقد ان ده اكثر فائدة لو عاوزين نتقدم ولا كمان حتى ملمس ايد امه عليه لما تكون راضية عنه ولا حتى اصحابه لما يكونوا مع بعض

هل جربت ملمس الموت
ملمس التفكير فيما بعد الموت
ملمس الحق والباطل
مش عرف تعرف الحق يعني ايه ولا حتى الباطل ولا ايه
يارب تكون بتعرف الحق يعني ايه او حتى مرادفها

هو ليه احنا عايشيين
لو مش عارف

جرب ملمس السؤال على كل التيارات اللي كانت موجودة واللي موجودة
جرب بس وفكر حواليك وسيبك من النبيذ بتاعك شوية واهدأ

جرب ملمس

كل الكلام ازاي تغير مبدئك تحت شعار الحرية
وازاي تكون اكبر الألهة تحت شعار حبيبتي الحرية
ملمس العقل وانت بتفكر مفيش احسن منه
ملمس روحك وقلبك لما تكون في قرب من الله مش هنتكلم عليه
ملمس

ده الجزء اللي علاء بيحيوا في الغرب وعشان كده مفيش ولا مادة في الموقع عن ازاي الواحد يكون متفوق في دراسته ولا حتى عنده مبدأ

ولا اي مادة علمية
ولا حتى اخلاقية
طبعا طريقة علاء معروفة
واثبتت فشلها للعالم
لو كان ده الصح كان زمان العالم في حالة افضل
انت مخلوق وانا مخلوق ده لو انت مؤمن بكده

ولا خلينا نقول موجود

وطلب من اخ مصري
الرجاء الأنتباه إلى عموم الألفاظ الواردة
ولا كمان هتقولوا حرية اللغة
بس الحمد لله دي متقدروش عليها
ومش لازم عشان حد واقف جنبك بيمدحك تكون انت صح

أنت ايه حكايتك بالظبط

مين بس اللي ضحك عليك و قالك الموقع ده عشان الناس تكون أفضل؟؟؟

يا سيدي الهدف من الموقع مكتوب بشكل واضح جدا على الصفحة الرئيسية

Welcome to Manal And Alaa's space, where we record our thoughts and feelings, keep in touch with friends and upload the occasional file.

واخدلي بالك؟ بكل بساطة مساحة شخصية لمنال و علاء بنسجل فيها أفكارنا و انطبعاتنا، بنتواصل بيها مع أصدقائنا و من حين لآخر بننشر فيها ملفات أو وثائق عاوزين نشارك الناس فيها. ايه دخل ده بالناس تكون أفضل و بكيف تذاكر (و أنا مالي تذاكر اواي، أنا اتخرجت بالعافية أصلا). و اه هنقول حرية اللغة بكس أمك. غور يا حمار و مترجعش تاني اللا لما تتعلم تقرأ و تشغل نافوخك.

حضرتك بني آدم زيينا برضه ولا مخلوق فضائي؟؟

ياريت تقولي لمست التفكير ازاي يعني..براسك ولا ايديك ولا لسانك؟

لمست الموت و التفكير و الحق و الباطل كمان؟؟ و جربت ملمس السؤال؟؟ علي شعرك و لا علي ايه بالظبط؟؟

سؤال أخير..أنت بتتعاطى ايه؟ باين عليه صنف تمام اوي

الف شكر على احترامك وشخصيتك اللي مش عليها تعليق

والحمد لله انك متعرفيش التفكير ولا حتى ما هو ادنى من التفكير

الا وهو الشعور اللي انتم فاهمين انكم حاسينه وشكلك كمان يا عم علاء طالما السب كده على لسانك زي كلمة ماما فالحمد لله محدش هيسمع كلامكم الإ من باب اللمسة المجنونة يعني كل من يرى الهرج ده هيدعي لكم بالهداية وبالفعل هي غلطتي يا علاء اني حاولت اشارك برأي معاكم وطلع كلام اللي كتبوا قبلي هنا صح عن انه مفيش فرق بينك اقصد منهجك ومنهج مبارك واعوانه

وبالنسبة للصنف اللي الأنسة منال بتسأل عنه ده صنف انتم خايفيين منه وعمركم ماهتعرفوه بالطريقة دي الإ اذا شاء من يتحكم في الكون وارجو من منال ان تعلم علاء بعض من طريقة كلام ولو حتى اللي ستجنب بيه كره الناس

حلوة كاية تتعلم تقرأ دي

وكمان تشغل دماغك

يبقى كده بتثبت للمرة اللي ملاهاش عدد انك من فصيلة النظام الحاكم انت اللي بتشغل نافوخك وانت اللي بتعرف كل حاجة حلو اوي

وبجد انا فرحان من وجود موقع زي ده
في وسط المواقع الجميلة على الويب
عشان الناس تعرف الحق من غيره
بالنسبة لموضوع الموقع اللي بتقول عليه ده

طالما انه خاص بيك ومنال واصدقائك والأحداث الجارية يبقى متخرفوش في اللي ملكوش فيه الأ لما يكون بتتكلموا حتى بأدب مش هقول علم ولو ابسط علوم الوقت الحالي الأ وهي الجرايد هههههه

ولا تقصد من الأسلوب بتاعك في الموقع هو تقليد اعمى للغرب في كل شيء بدون اي تعلقيات

ممكن يكون ده قصدك وانا مش واخد بالي

مش عيب يا علاء انك تكون اتخرجت بالعافية بس المهم ان تكون فيه مبادىء عندك وعلى فكرة الغرب اللي انت بتتكلم عنه في كلمة العالم كله مش بيسمح في مواقعه بالألفاظ اللي موجودة هنا

اقصد طبعا المواقع غير الإباحية

إلا إذا كان هذا الموقع على سبيل الإباحية الكلامية وده باين من كلام الآنسة منال في حدوتة السرتنة اياها

ولا حتى في ردودك المنطقية على غيرك من اللي بيقولوا برأيهم ومن فضل سيادتك حاول انك ما تشتمش بجد عشان كده مش رجولة

عماد

انا معجب جدا بالمقاله لكن للاسف ابن الكلب الى رد بعدك ضيع عليا احساسها

منه لله

استمر يا علاء

انا معاك فى مدرسة الاحساس

مين ابن الكلب ده ممكن اعرفه

انا معاكى ان اللمس ده شيىء مهم فى حياتنا وخصوصا فى مصر هاتقوليلى ليه وهاقلك مش عارف ولو كنت عارف يبقى كنت نسيت فاهمه حاجه ولا انا المهم اللمس مهم فى حيه المصريين ده حتى بيقوليلك الاكل اللى مايعصش الايد مايعصش القلب المهم انتى عايشه فى برج عالى وكبييييييييييييييييييييييييير انصحك تخلييكى قاعده فييييييييه وماكليش دعوه بينا خاااااااااااااااااااالص حضرتك بتكلمى عن احساس ومتعه اللمس لما بتلمسى الكيبورد او تمثال مش عارف مييييييييييين او لوحه مين او اعمال مييييييييييييييييييييييييين ده عندك فووووووووووووووووووووق تحت تحت برجك يعنى فى واحد شاب وشابه نفسهم يحسوابحاجات تانيه مع اللمس نفسهم يلمسوا الكباب و الكفته والجمبرى والكافيار وياكلوهم انتى عارفه دول اذا كلوا حته كفته مابيغسلوش ايديهم من كتر حبهم زيك كده فى حاسه اللمس دول كمان بيقدروا حاسه الشم وبيحاولوا ينموها وهم معدين قدام بتاع كباب او كفته وحاسه النظر عند الجزار نفسهم يلمسوا شقتهم وعفشها نفسهم يلمسوا بعض بالحلال نفسهم يلمسوا حاجاااااااااااات كتيرررررررررررررررررررررررررررررررر مش مهم تعرفيها

ما كنتش أعرف أنك من الممسوسين يا علاء. أنا كمان باحضن الشجر و أطبطب على الأرض و ادب يدي في أكياس الحبوب، لكن المكرونة المسلوقة لأ، يمكن علشان الأسباب الصحية :)

تدوينتك أنت و السقراطة عاوزين يتبروزا.

اثارت فتوي جديدة تحرم التجرد من الملابس خلال المعاشرة الزوجية جدلا بين عدد من اساتذة الشريعة في مصر. فقد افتي الشـيخ رشاد حسن خليل عميد كلية الشريعة والقانون السابق بان التجرد مـن الملابس اثناء المعاشرة الزوجية يبطل عقد الزواج . واعتبر الشيخ عبدالله مجاور امين لجنة الفتوي في الازهر ان النظر الي الجسد مستحب باستثناء الفرج ( اللى هو اهم حاجة ) ومن ثم اوصي بان يستتر الزوجان برداء او غطاء

هل رأيتم او سمعتم او علمتم ماهو اغرب وافظع واغبى من هذا الرجل .. انة يحرم حتى الجنس بين الزوج وزوجته انهم يريدون لنا الدخول الى مستشفى الامراض العقلية .. او نفعلها مثلهم من فوق الهدوم .. ينعل دين امك ..

دنتم عبط جداااااااا

لمس ايه اللي انتا جاي تقول عليه

انا هندهلك امن الدولة وهما يحسسوا عليك يا علاء

و الله يا جماعة دي فرصه نضيفه!!!!!

اللمس

انا قريت اللى كتبتة و لفت نظرى انى امارس هذة الهواية دون ان ادرى
ما ان ارى شجرة عتى اخطف منها ورقة
اتحسس ملمسها
ثم افركها فى يدى لاشم رائحتها
صدقنى هناك اشجار تعطيك رائحة ثمارها المستقبلية
روح على شجرة موالح فى غير اوان طرحها
المس ورقة منها وافركها وشم الرائحة
ستعلم فورا انها يرتقال او لارنج او يوسف افندى
الغريب ان بعض اشجار الزينة لاوراقها رائحة غريبة
لها رائحة الحشيش , الحشيش بتاع الانفاس مش بتاع الارانب,
رغم انك اذا فركت هذة الاوراق فى سيجارة ,الدخان سيكون لة نفس الرائحة, لكن مافيش سطل!
دة بقى اللمس ....طب اية الفرق بينة وبين التحسيس ؟
ماهو برضو لمس بس متصل وفية استمتاع اكتر ,

وكفاية كدا احسن حاندخل فى اللحس ودة مدرسة واسعة

هههههههههههههههههههههههههلمسه يا علاء هلمسه

جميل هذا الاحساس العالي بقالي فتره طويله بقرا كلامكم بس مش باحب اكتب ردود بس جميل اوي انكم متنورين كده ربنا يوفقكم و يكتر من امثالكم فالبلد استمروا فالقافله تسير و الكلاب تعوي تصدقوا اول مره اقرا كلام يستفزني اني اقابل اللي كتبوه !! سلام

مش عارف ليه حاسس ان صحاب الموقع ده متخلفين عقليا متهيالي فيه ناس كتير هتوافقني على رأيي ده

و أول المتخلفين حضرتك .. عشان أنت مش شايف و مش سامع و مش حاسس. و أوعى تفتكر إن أنا مش و طنى، أنا لسة مطلع دين أم واحد أمريكانى شتم المصريين. بس أنا جواى بقول كس أمين أم دى بلد .. على الرغم من أنا مش متعود أشتم .. ما هى حاجة تجنن .. أما أقعد شغال فى دين أم البلد عشر سنين و لما أجى أخطب أستلف ثمن الشبكة من واحد صاحبى .. وبعدين أجى هنا الخليج ف سنة واحدة أعمل شقة بالعفش بالفرح فى فندق خمس نجوم .. تبقى حاجة تجنن وإلا لأ .. لما يكون أخوى الكبير وهو أحد العباقرة فى هذا البلد الكئيب .. معاه دكتوراة من خمس سنين و مازال حتى هذة اللحظة شغال موظف ب 150 جنية تبقى حاجة تجنن وإلا لأ.. و سلم لى ع الترماى .....

YA IBN EL 3ABEETAH , HOWA ENTA 3ALSHAN 7OMAR WE 3'ABY TESHTEM FEL BALAD -MA FEE NASS SHA3'ALA WE BETEKSAB FEE MASR -BADAL MA URO70 L7'AWALAT EL 7'ALEEG YNIKO FEEHOM 3ALSHAN MABEY3RAFOOSH 3'EIR YEHZO TYAZHOOM

مع احترامي للمواضيعكم بس بلاقي كلامكم سعات بيتحول مثلا زي كلمة >جسمكم لازق في بعض > ولاقي واحد تاني كتبلي كلام مشابي لكدة يا ريت نتقي الله في كلامنا لان المواضيع دية بيشفها ولاد وكمان بنات

الموقع دة موقع مفتوح و اللى نفسة فى حاجة بيقولها .. و بعدين حضرتك زعلان من الكلمة البسيطة دى .. طب أقولك على حاجة حلوة .. روح على التدوينة بتاعت سرتن سرتن و أنت تقرأ العجب .. شتيمة و قباحة من اللى قلبك يحبها و الشباب ما شاء اللة عليهم و لا بطولة كأس العالم .. المهم الموقع دة مفتوح و اللى زعلان يروح موقع تانى و يريح نفسة.

موضوع ممتاز و هادف جدا....جرب كده تقعد عالكوسه أو الأته....يا سلااااام...هتحس براحه بنت وسخه....يا سلام على مواضيعك يا علاء...كلها احساس و عمق....انت قدوة لكل خول...الى الامام