You are here

مؤسسة الأهرام تمنع العاملين من قراءة المدونات

Primary tabs

بلغنا أن مؤسسة الأهرام بدأت تمارس رقابة داخلية على الانترنت و حجب مواقع معينة، من ضمن المواقع المحجوبة كل المدونات المسجلة على خدمة blogger.com و ده معناه أن صحفيو الأهرام مش هيقدروا يقرأوا أغلب المدونات المصرية أثناء العمل.

Comments

It seems that they are using a UTM (Firewall + URL filtering), called FortiGate (http://www.fortinet.com/).

The point is that thy block all the NewsGroups and Message Boards category (which seems to have the blogs in there).

But why do they block the NewsGroups, are they afraid of the comptition with their mighty newspaper and its great web page :) or it is because of some political decision, which doesn't make sense, as the other ISP's do not block such stuff.

واية يعنى لما الاهرام ولا الجمهورية او الاخبار تحجب المدونات؟؟ للدرجة دى خايفين من تاثير المدونات فى عقول فطاحل الصحافة؟؟ولا خايفين ان الرابسو اللى غسلوا به العقول يدوب؟؟ مض مهم ..دول صحفيين من ماركة اطعم الفم تستحى العين...مش وراهم الا قام الرئيس ..نام الرئيس..الريس نزل الجنينة...الريس فتح مشروع..يا فرحتى بيهم...ثم يعنى لما الاهرام حجبتها من حواسيب المؤسسة ..هم العاملين دول مش عندهم حواسيب شخصية يعنى؟؟ اما حاجة عبيطة بنت عبيطة بشكل؟؟ كل مدى يتضح الغباء المزمن فى الناس العبيطة دى

انتم زعلانين على المدونات بس؟ طيب إحنا في الأهرام لما بنفتح الميل بتاعنا على ياهو ونخلص ونيجي نقفله، نبص نلاقي رسالة بتطلع أنه لو عملنا إنهاء للبرنامج، المستخدم الآخر (اللي هو بيتنصت علينا وإحنا المفروض مش عارفينه)حيبطل يشوف الإنبوكس هو كمان. الذكاء الحقيقة فاق كل الحدود !

yagama3a asasan 3leeh el 3wd f kol el s7f el kwmya deeh mn zamaan 7tah law feha s7fyeen 2olyleen shorfa2 msh by2droh ynshroh brdoh haga el baraka ya alaa f el dostoor w gherha elly dyman mtb3enk w bynshrolk hagat

الأهرام لم يمنع المدونات بالتحديد ، الإجراء الذي اتخذه االأهرام اتخذه للأسباب ليس لها أي علاقة بمحتوى الموقع التي تم وضع لتر عليها ، وهي أسباب تقنية ، ومن حق أي مؤسسة تضم أي عدد كبير من المستخدمين أن تضع ضوابط وبخاصة إذا كانت هناك استخدامات تؤثر على الشبكة ، كاستخدام المواقع التي يتم منها تحميل بعض الموادالسمعيةوالبصرية للأسف مع كل الاحترام للشبكة العربية لحقوق الانسان ، البيان كان أقرب للمثل الشعبي ( بيصوت من غير ما يعرف مين مات ) والاستاذ جمال كتب كلااااام كبير خالص ( وكان الأدعى له أن يتصل بالمسؤلين عن شبكة الأهرام في ( أماك ) ليعرف ( ليعرف) فاالمؤسسة اللتي يديره اسمها الشبكة العربية ( لمعلومات ) حقوق الانسان ، وللأسف هو لم يكلف نفسه عناء استقصاء المعلومة قد يظهر أحد الآن ويقول الاأهرام استجاب تحت الضغوط وفتح االمدونات تاني ، كأحد العاملين في الأهرام أقول ولمن يود معرفة ( الحقيقة قط ) بدون بهارات المدونات فتحها وغلقها ( وبالمناسبة الااغلاق كاان لبعض الخدمات الأخرى كالماسنجر وغيرها ليس لها أي علاقة بأي محتوى

أستاذ جمال عيد من فضلك رجاء أن تتدارك الخطأ الذي وقعت فيه االشبكة

أستاذ علاء انت وضعت الرابط عندك دون أن تصلك معلومات عن أسباب جب المدونات ، وكون مدونتكم لها شعبية كبيرة فهذه مسئولية ،وأظن موضوع الدستور أوضح لكم مقدار شعبيتكم لذا أرجو في المرات التالية تتعبوا شوية في محاولة الوصول للمعلومات قبل ما تحطوا اللينكات ، أو ( تصبروا ) شوية لحد ما تتض الأمور

شكرا جزيلا

صباح حمامو

صحفية بالاهرام

فلترة الوب في مؤسسة صحفية أمر غير مقبول بالمرة و لا معنى له فمثلا تم حجب كل مواقع blogger.com و منها مدونات عديدة يمكن التعامل معها على أنها مصادر.

و سرفرات blogger.com لا تحمل مواد سمعية و بصرية دي حجة واهية.

البرامج المستخدمة لمنع الماسنجر غير البرامج المستخدمة لفترة الوب و بالتالي دي برضه حجة واهية.

الشبكة اتصلت بأكثر من صحفي بمؤسسة الأهرام و طلبت منهم التجربة و الscreenshot المنشورة أعلاه أرسلها لنا صحفي يعمل بالمؤسسة.

لا أحتاج لمعرفة أسباب حجب المدونات لأعتبرهافضيحة كبرى أن تحجب، كل ما أحتاجه هو التأكد من صحة المعلومة.

فلترة المواقع أمر المفروض يكون بيمارس على الأطفال من قبل أولياء أمورهم فقط.

You're right, it's not only حجة واهية but such reason can be said to someone who doesn't have any knowledge in IT!!!

The most simple way, is to control the bandwidth, and limit the bandwidth for the members (if it's really a bandwidth problem as he's saying)!!