You are here

سرتن سرتن في أي مكان..صحرا ان كان أو بستان

Primary tabs

ما هو أصله يوم باين من أوله

يبتدي يومي المنيل اللى لا باينله أول من آخر بصحيان بدري علشان اكمل اوم البرزنتشن..بوادر دور برد من يوم الجمعة لا عايزة تيجي و لا عايزة تغور، بس منكدة عليا عيشتي و مخلياني مش عارفة اركز..البرزنتشن لسه مخلصتش، احساس بايخ اوي ذي اللي عنده امتحان و ما ذكرش من أول السنة..يا ربي هو احنا مش هنخلص من الحكاية دي بقه.

ميعاد الطيارة 2 الظهر، مسافرة على الإيطالية، ترنزيت صغير في روما (50 دقيقة) و بعدين صوفيا (بلغاريا) اوصل هناك على 9 بالليل واخد قطر أو أتوبيس 7 ساعات لفارنا.

اوصل مطار القاهرة متأخرة شوية، مش مهم المهم أن الطيارة بتاعتي هتطلع متأخرة و 95% مش هلحق طيارة صوفيا.

بعد محاولات عديدة فاشلة لتحويل سفري على أي خط طيران تاني، ينصحني مسئول أليطاليا أني أروح و اجي الفجر اخد طيارة تانية عن طريق ميلانو. أوافق ما فيش حل تاني. بس على بال مانخلص الحكاية دي و يشوفولي توصيلة على بيت امي (في مدينة نصر..ما أنا مش هرجع الهرم تاني)، يكون دور البرد تعمق و تفشى و توغل..اروح اكلم المنظمين و اقولهم على معاد وصولي الجديد، يوعدوني أنهم هيحجزولي طيارة من صوفيا لفارنا و اخش انام. اصحى اعمل البرزنتشن بعد ما يطلع عيني مع اوبن اوفيس امبريس..أول مرة استخدمه، و يبعتولي أن ما فيش أماكن على رحلات صوفيا - فارنا..اشمعنى يعني حظي هيتغير دلوقتي

اروح المطار، زكام فظيع، صداع عنيف و مغص بالمرة,,مش عارفة ازاي هستحمل ضغط الطيارة. اوصل المطار و اقابل واحد من موظفين وردية الضهر، يحاول يعوضني بأنه يقعدني على صف بوابة الطوارئ علشان بيبقى بعيد عن الصف اللي اقبله و مريح، و يسيبني اختار الكرسي اللي يعجبني..جنب الشباك عاليمين.

واحد مصري قاعد جانبي، ضخم الجثة عريض المنكعين، يسند عالمسند اللى ما بينا و لا كأني حاطة إيدى، اشيل إيدي..بالتأكيد مش قصده حاجة

نشتغل فالأزرق بعد ما الوجبة تخلص و يطفوا أنوار الطيارة. كل ما أنعس أفوق على دراعه ملامس دراعي..كل مرة حاجة زي كده تحصل اقول لنفسي انني حساسة زيادة عن اللزوم و عندي بارانويا، و احاول اعدل وضعي و انام تاني..لكن ما فيش فايدة، و بعد شوية تتضح الصورة و اخد بالي ايديه فين..اتاري الراجل شغال مع نفسه من الصبح، هما مش طفوا النور يبقى خلاص

حتى الطيارات بقيت مواصلات عامة لازم الواحدة تبقى مصحصة فيها لكل واحد جنبها و لا واراها. يصعب علي الراجل: هتنزلهم خلاص علشان دراعك لازق في دراعي؟؟

احاول اطنش بس مافيش فايدة..مش عارفة استريح و انام، جسمي متخشب و حاسس بكل حركة بسيطة حواليه. يا عم ارحمني حرام عليك دا أنا ادامي يوم مش باينله آخر..يا ربي مش عايزة اتخانق. أعدل قعدتي بشكل مفاجئ ياخد باله أني صحيت و يشيل إيده من على بتاعه لاكن ما يبطلش محاولات أنه يفضل لامس دراعي.

ما أطيقش و أطلب منه يوسع شوية، يوسع و يحاول يرجع تاني كل شوية..مافيش دم خالص. لحسن الحظ ينوروا الطيارة و يطلبوا عدل الكراسي علشان حننزل خلاص..

ميلانو 4 أكتوبر - 8:40

Comments

Alaa should know better than to behave like that, really...

كثرت الآراء والأحاديث منها الممتاز ومنها الجيد ومنها السىء والأسوء هو تشعب الموضوع والتطرق لمواضيع أخرى لا تمت للموضوع بصله ... وهدف هذا الموضوع من ( منال ) حسب وجهة نظرى هو لعدة اسباب ساقول اثنين منها الاول...... هو التظاهر والتجمل باكذوبة من الخيال الواسع للفت الانظار

الثانى .... هو انها تريد كتابة موضوع شاذ للفت الانظار ايضا وهذا ان دل انما يدل على شخصية مهزوزه ومريضة نفسيا

واسباب اعتقادى هذا هو

اولا ان الرجل اذا كان مسافرا لايطاليا او قادما منها فاعتقد انه لا يخفى على احد ماذا يحدث فى الدول الاوربيه من النساء وحالتهم المذريه فاين العطش لهذا الجنس الذى لا يسعه الا ممارسته فى الطائرة على مقعد ضيق وكمان ( بيسرتن ) على حد تعبيرها ..... هل لا يوجد حمام وصابون فى الطائرة ؟؟

ثانيا .....لماذا لا يكون الرجل مريضا مثلا بحساسية او ماشابه فكلما قام بحك نفسه استيقظت الهانم واعتقدت ما تخيلت او تصورت او على الارجح تمنت

ثالثا ..... اذا كان نشر الفاحشة من حقوق المرأة فلعنة الله على من يعترف بهذه الحقوق وما اعظم حقوق المرأة المسلمة التى لا تستمع ولا تشاهد البرامج التليفزيونية المدفوعة الاجر امثال هالة سرحان المعقدة او غيرها

وشكرا

هالة سرحان امرأة ممحونة ويمكنكم الاطلاع على ما ذكرت عبر ضحكاتها وميوعتها لدى عرض برامجها المثيرة للشهوة.. انا صراحة حين اتفرج عليها أحس بأنها امرأة ذات خبرة في الشرمطة وينتصب قضيبي واشتهي أن انيكها 24/24 ساعة أنا متأكد أنها لو قرأت هذا المقال ستكون مسرورة وغير منزعجة!

انا عندي سؤال ليه كل واحد- او واحدة ميعجبهوش حاجة تلاقيه بيعملها مهما كان

يعني انت مثلا بتثار من هالة سرحان و كلامها بغض النظر عن ما اذا كان كلامك صحيح ام لا و ما اذا كان من المفترض ان يعرض برنامجها ام لا لماذا تشاهده؟؟؟

ليه كل ما اقابل حد و يقعد يشتم في الفيديو كليبات الرقيعة المنحلة الاقيه يقولي علي تفاصيل فستان مش عارف مين يعني هو شاهد الكليب عدد مرات لا يحصي و يعرف كل تفصيلة فيه طيب بتتفرج ليه.

انا مش باقولك انك مش من حقك انك تطالب بمنع برنامج او عمل فني -رغم ان هذا رايي- لكني اتحدث في نقطة اخري ليه بتتفرجوا؟؟

No Commecnt el sar7a a2ol ih a7sby Allah wa na3m el wakel ... mish hanakns el seida 2orib :-D ?

خلينى اخمن

الراجل ده ملتحى مش كده ؟ ;-)

no he wasn't molta7y, he was a man in his mid thirties, and was wearing a suit

eshme3na molta7y ya3ny??

yemken 3ashan enta lessa ma3andaksh sha3r ta7t batak?? ;)

3ala fekra , elmolta7y dah kan elnaby beta3ak, low enta muslim ya3ny

next time take a good photo (with your camera or cameraphone) of the asshole and put it here for public humiliation. I am not sure, but it would have been very cool if you could have managed to get his full name from the airplane attendants.

I saw them, very good especially after they published on the magazine. unfortunaely I hadn't my camera and I dont have one in my mobile, though I dont think I would have had the courage to take a photo of him.

قرات هذه التدوينة بالأمس، وركبت الطائرة اليوم. كان بجانبي رجل سمين أيضًا لكنه بلجيكي ومعه زوجته. لم أتمالك نفسي من أن أنظر إليه وأتذكر التدوينة وأضحك في داخلي. ـ

very happy that my blog post left a mark in ur memory, and u remembered it later on.

حتخليني أفتكر نفسي بلوجر بجد

يعني إيه سرتن سرتن؟

certain, certain must-rub-(loc)ation

ana wakhed microbus volks we gayeb el regala we gayenlek

Isn't it nice that you have a sexy arm to attract a shy perverse.

You should also feel good that you helped the poor guy to comfort himself.

You should also be grateful that it has not gone beyond this. There are real stories about acts of raping (or close to) that have taken place in aeroplanes (and not only when it was dark!).

Was it also an interesting and funny distraction from "youmek elmenayyel" with delays and presentation headeches, etc.

A request: Would you mind publishing a photo of your sexy arm ;-) It might help others to achieve comfort without bothering you personally ;-)

انا مش عارف ايه اللي مضايقك

كل كلامك ان الراجل بيظبط نفسه وبعدين لا جه ناحيتك ولا جابهم على بنطلونك ولا حاجة ولا قلتي انه حاول يعفق فيكي طب فين المشكله اه المشكلة انه مصري يعني لو كان جنبك بتين امريكانيات بيلعبوا في بعض كان عادي او لو كان جنبك واحد ايطالي خول كان برضه عادي المشكلة انه مصري طب هي المشكلة اليطاليا يعني لو كنتي على مصر للطيران كان يبقى مسموح ضرب اتنين في خمسة عموما احنا المصريين بننادي بحق ضرب العشرة في اي مكان وخصوصا لما تحضر جنبنا المزه مع ضمان عدم لمس دراع المزه اسوة بكل الشواذ في العالم

اللي مضايقني أنه فعلا جه ناحيتي

كونه مصري، أني مسافرة على أليطاليا، و أنه كان يوم 4 أكتوبر مهياش مؤثرات في الحكاية دي زيادة تفاصيل

و ما كنتش هبقى مضايقة لو في اتنين جانبي قاعدين بيلعبوا في بعض، سواء كانوا بنتين أو ولدين أو بنت و ولد، طالما أنهم ما بيلعبوش فيا

الغريب انك في كلامك كل اللي قلتيه انه حاطط ايده على المسند يعني مش عليكي والمسند ده مشترك ما بينك وبينه يعني انتي برضه مش من حقك تنفعلي اوي كده بس هو في النهاية برضه ابن وسخه يعني ما يستنى لما يروح ايطاليا ويبقى يعرص مع طوب الارض هناك او ربما بقى انه مقدرش يسيطر على نفسه لما شافك الخلاصه في النهاية ان البوست ده علق زيادة عن اللزوم.

بيقولك الراجل بيلعب في بتاعه؟ لما الواحد يلعب في بتاعه في الطيارة يبقى بيعمل ايه بالظبط؟

والله انت الاهبل وما انت فاهم بنحور في ايه من الصبح انا فاهم ان الراجل بيلعب في (بتاعه) لما الواحد يلعب في بتاعه في طيارة او قطر او اتوبيس او سينما يبقى بيضرب عشرة وفي الغالب على اللي هو شايفها وكل اللي باقوله ان ده من حقه بنفس منطق الحرية طالما انه بيلعب في (بتاعه) مش بيلعب في (بتاعها)

سيادتك شايف انه من حقه، ابقى وضح كلامك بعد كده

لا أظن في أي بلد قوانينها هتتعامل مع ده على أنه حق و حرية، واضح أنك محتاجين تبدأوا حركة برايز من أجل التغيير.

طبعا العيب على منال أنها مندهتش على حد من المضيفين يتصرف معاه

يعني هي جت لحد اللي بيضربوا برايز ولبست اللباس وقالت شريفة طب وفيها ايه برايز من اجل التغيير وشراميط من اجل التغيير ولباوي من اجل التغيير ماهي العملية سابت خلاص الحكومة والمعارضة بيتنافسوا علشان يلحسوا لامريكا وطالما الحوار وصل لحد السرتنة والكلام من واحدة ست وعلى النت وقال ايه هي دي المعارضة المصرية يبقى من حق اي خول واي ابن وسخة يقول اللي هو عايزه ويطالب بحق ضرب العشرة في الشارع وانتم استمروا على الطريق غناج من اجل التغيير وكاندم من اجل التغيير و سوتيان من اجل التغيير وقشطه

وإنت إيه إللي مش عاجبك لما واحدة ست تتكلم وتعبّر عن نفسها؟ هي مش عندها مخ وتعرف تتكلم برده؟ مش أحسن من الخيبة التقيلة إللي مالهاش طعم ولا شخصية إللي بنشوفها ماشية في شوارع البلد؟ ولا هو لا مؤاخذة الكلام مسموح للي عندهم 21 صابع وبس؟

وبعدين واضح من تركيز الألفاظ الخارجة في كلامك إن إنت أصلا بتحب الحاجات دي والكلام فيها... لما تبقى تمشّي كلامك على نفسك إبقى تعالا إتكلم

كمان انا اللي الفاظي خارجة صحيح انا الفاظي خارجة لوحدها بالليل وده عيب ده البوست اسمه سرتن سرتن يا مغفل والله انت ولاايجبشن برسون ولا حتى هندي برسون لو ان الستات المفروض يتكلموا في كل حاجة ويعملوا كل حاجة زي الرجالة يبقى المفروض ميبقاش في عربية للستات في المترو ولا فيش حمام رجالة وحمام ستات والمفروض بقى الرجالة تحمل كنوع من انواع المشاركة وبعدين امشي ايه على نفسي انا واحد اداني الموقع ده وقال لي ده واحد ومراته عاملين موقع بيشتموا حسني مبارك فيه فلما دخلت لقيت سرتن سرتن فعرفت الموضوع فرحت قالع وقلت اما اتكلم براحتي بقى طبعا انا باحب النسوان والكلام القبيح وانا مش عارف كان تايه عني الهلس ده كله فين وكمان القسم المكتوب فيه البوست اسمه قسم احه عايز ايه اكتر من كده يا احه

انت باين عليك فاهم ان ده موقع سياسي، و دي فكره غلط خالص دي مدونة بنكتب فيها عن أي حاجة لكن غالبا بنكتب عن حاجات من حياتنا/خبراتنا.

و يللا شد حيلك و احمل بقى عاوزين نفرح

طبعا ده موقع سياسي بس دي سياسة امك كمان بترد وبتقوللي احمل كأن انا اللي عايز كده يابني ده انت اللي عايز تحمل انا يا اخويا راجل وفرحان ببتاعي وباخد بالي منه وباحلق شعري قصير او اقرع علشان الناس تقول عليا راجل شوف انت اللي عندك مشكلة وبعدين انا مش فاهم انت منفعل ليه طالما بتكتبوا اي حاجة يبقى اعتبر كلامي حاجة من ضمن الأي حاجة وبرضه مش فاهم ليه زباينك دايما كل ما ييجي الكلام عن النسوان او السكس يروحوا جايبين سيرة الجماعة الدقون هي مجموعتك دي عندها عجز جنسي وبيغيروا من الدقون أوي كده عموما النهارده المقويات على افا من يشيل بس المهم تكون مبيت النية انك راجل

لما الراجل يلعب فى بتاعه يبقى فيه اكتر من احتمال ممكن يكون بيعمله رياضة وممكن يكون بيحاول يطولة لو يسكته وممكن مجرد ود او بيحب بتاعه يعنى مش لازم يكون بيسرتن بس على فكرة بقى لما شفت صورة منال حسيت ان الراجل عنده حق رجليها حلوة يعنى تستاهل الواحد يسرتن عليها

احييك والله يابني انت ولد فوق النمرة واحد اهو ده الشباب مش تقولي مش عارف مين

مساء الخير يا جماعة... بص ياعلاء..دى أول مشاركة ليا معاكم...أنا مش حاتكلم كلام مجعلص عن الدين والأخلاق..مش حاشتم زى الدمنهورى اللى بيتكلم عن معنى كويس بس ضايع وسط ألفاظه السخيفة..و مش حاقدر أدعى انى راجل متفتح لدرجة تقبل الألفاظ دى من واحدة ست علنا كده..لكن بجد والله اللى عايز أفهمه..ايه اللى استفدتوه انت ومنال من كده؟كان ممكن تتناقشوا بينكم وبين بعض مثلا..لكن ليه تدخلوا كل من هب ودب زينا؟ايه اللى حانستفيده؟وايه اللى حانستفيده فى سيرتكم الذاتية لما نعرف ان أول سنتيان لبسته منال كان لونه قرنفلى؟ومعناها ايه صور قزايز البيرة اللى متصورة كلوز تماللى معاكم؟مش ده برضه استفزاز ياعلاء؟من حقك فى مدونتك تنشر اللى يريحك..بس برضه راعى ان ده موقع مفتوح..ارجو ترد عليا بدون زعل أو غلط...وفى نفس الوقت نفسى أقول لك حاجة..أنا ممكن أتقبل مساحة الجرأة دى من زميلتى..عشيقتى..صاحبتى..لكن مراتى ازاى تنام فى حضنى وهى ممكن تكون بتفكر فى زبر الراجل اللى شافته فى الطيارة او أى مكان تانى؟

i agree with you 100%. that stupid man was trying something. I am just surprised you didn't scream or do something. That man whether he was Egyptian or Italian does not give him the excuse to do what he did.

Anyways I liked the way you wrote what happened to you. It is really strange that happening in a PLANE.

Ya Maaraa ya Sharmouta kefaia Keda baa

يا سلام مش مهم اذا كانوا اتنين بيلعبوا فى بعض المهم ان يكون بعيد عن كسك او طيزك يعنى بتحبى تتفرجى مش تتفرشى

السرتنه فى لغة أهل الجيزه تعنى ضرب العشره فى لغة أهل القاهره. وبما أنى لست من الجيزه، فقد سمعت كلمة سرتنه تقال لأول مره وأنا فى السنه الثانية فى الجمعة. ولست أدرى من إين يأتى أصل تلك الكلمه. أما عن كلمة ضرب العشره فبالطبع كنت أعرفها من إيام المدرسه الإعداديه ولكنى لم أعرف أصل الكلمه إلا من بضع سنوات. ضرب العشره ليس له علاقه بالرقم عشره كما كان فى مخيلتى ظول تلك السنوات، وإنما يأتى الإسم من قذف العشره، والعشره تأتى من كلمة العشار الذى عو أصل الجماع.

العشار ليس هو الجماع يا اهبل العشار هو الحمل لما يقولوا ولا مؤاخذة جاموسة عشر يعني جاموسة حامل والسرتنة مصطلح جاي من حركة اليد في ممارسة العادة السرية للرجال وفي بعض الدول العربية بيقولوا عليها تجليخ يا سلام اهو ده الكلام في السياسة والا بلاش

The only time i wasn't comfortable with the person sitting next to me in a flight is when a swedish guy who smelt like shit in a cross atlantic trip.

Wallahe kont hashtereelo barfan mel soo2 el 7orra we arosha lola enni kont mefalles

my comment about that >>>الراجل ده ملتحى مش كده ؟ ;-)

is only SHIT

SHIT because there are people on the earth thinking on that stupid way

SHIT because there are people like that creature judging people with there beard

SHIT because i dont think that any bearded dares to judge generally as this creature did

Stupid way ? Good that you are telling me that, I didn't know this.

And who the fuck told you that I judge people by how they look like ?

حرام عليكي ياشيخه....تلائيه حشران ومش أدر يوئف ويسند طوله وبيفكر في الممر اللي مش سيعاه عشان يروح ويتنيل في التويليت.....اه ممكن ولا ايه

واضح انك مثقفة بدليل البيرزنتيشن والسفر و و ... بس أعتقد ان الكلام ده كناس المفروض انها قدوة فى كفاية مالهوش اى لازمة على الاطلاق ......مش كده

أولا مين اللي يحدد الكلام يبقى له لازمة ولا مالوش لازمة، أنا ماطلبتش منك تنشره في كتاب و لا تناقشه في مؤتمر..و بما أنني قعدت ضيعت مش أقل من نص ساعة في أنني اكتبه يبقى بالتأكيد له لازمة بالنسبالي

ثانيا أنا مانيش عضوة في كفاية أصلا و بعدين ايه علاقة السياسة و الثقافة باللي أنا كتباه؟؟

Isn't things like that is why Islam prevents women from traveling alone ???

Which Islam are you talking about? You certainly mean retarded stupid traditions that have nothing to do with anything but ignorance.

This reminds me of an interesting article written by a Saudi Mofti "20 reasons why women should not drive cars!". Apart from the sexual complexes exhibited by the writer, the conclusion was that a woman should not leave her home but on two occasions:

the first is to move to her husband's house (if she ever get married!!! and if the husband will not live in the same house as her parents!!!),

the second is when it is time to bury her :-(

So you see Manal, it is good for you that you are not this type of woman ;-)

على فكرة انا كل يوم بادخل الموقع على الصفحة دي لان الموضوع عاجبني نييييييييك ومش عارف ازاي انا فاتني البوست بتاع ديك ام سيادتك طب الاسلام مش زي ما قال المفتي السعودي يبقى الاسلام الجديد ازاي همممممم الاسلام الليبرالي يا سلام اهو ده الفكر الجديد مش تقول لي الحزب الوطني ونسميها بقى الطريقة المنالية العلائية الاسلامية والاحسن نقول الطريقة المنالية العلوقية في السرتنة الرمزية

ديك أم سيادتى يأستاذ دمنهورى بيتكلم على التفسير المتخلف لللاسلام اللى مودينا ورا ومخللى امخخننا فيها زناخة مركزة الاسلام برىء كل البراءة منها

لو عايز تعرف ايه هو الاسلام الصحيح اتعلم عربى كويس واقرأ القران علشان تفهمه. أنا متأكد حتغير رأيك فى أفكار كتيرة متفسرة لينا غلط

يعني انت مش معترض على سفر الست لوحدها ماشي ولا معترض على انها تتكلم عن السرتنة وضرب العشاري مع شعب مصر اونلاين اومال ممكن تعترض على ايه ممكن تعمله الست؟ معترض انها تحمل سفاح والا لا فهمني ؟؟؟؟؟!!!!!! ده كده المفروض بدل ما اتعلم عربي واروح اقرا القران اتعلم اسباني واروح اعيش في فنزويلا وعمري هناك ما هاكتب هناك كلام زي ده يا مولاي العارف بالله شانكه هالابولا

أعتقد أن غلطة منال فى هذا الموضوع أنها نسيت أن نسبة كبيرة من المجتمع المصرى الرجالى عندهم عقد جنسية و تخلف يمنعهم من مناقشة موضوع زى ده مع الحريم

المفروض علشان هى حرمة أنها تستحمل كل اللى يجرالها وممنوع عليها تفضفض عن نفسها وتشكى همها لأى حد هنا أصل صوت الحريم عورة والذى منه مش كده برضه واللا إيه

الغلطة مش غلطة منال الغلطة غلطة المعرص اللي عاجبه الكلام وماحدث لمنال في الطيارة وحكايته على الملأ هو استمرار لمسلسل البحث عن لباس نوال الذي هو لباس كل حرة مستقلة

غلطة منال .. غلطة منال .. كل واحد يبدأ تعليقه بغلطة منال ايه هى بقى غلطة منال .. غلطة منال الحقيقية انها بتستخف باحتياج انسانى اعتقد انه طبيعى ومشروع .. خلونا نناقش الحكاية بهدوء ومن الزفته اللى اسمها الحاجه اخلاق ..

ياست منال مش من حقك تتريقى على راجل حتى لو كان هايج وبيمارس العادة السرية او السرتنة .. اولا لانها فعل انسانى جدا وثانيا لانها فعل مريح ومهدئ للنفس والجسد وثالثا لان كل ولاد الوسخة اللى عاملين فيها حكماء بعد مابيكتبوا التعليق بتاعهم بيسرتنوا احنا شعب بوشين بنقول كلام وبنعمل كلام تانى .. غلطة منال الاولى انها بتسخر من واحد طبيعى واحد بيحس واحد بيمتع نفسه .. هذا هو الغلط الوحيد لمنال ..؟

لو كان الراجل بيعمل اللي بيعمله و هو بيتفرج على مجلة سكس و هو وقاف جانبك كنت هتتضايق، فما بالك لما تكون أنت نفسك موضوع السرتنة و الراجل لازق فيك!

طبعا مسألة شخصيات، حد\حدة تانية كانت ممكن تنبسط أو لا تهتم، لكن طالما البني آدمة دي اتضايقت و حكت فلازم على الأقل تحترم رأيها و شعورها و ليس تفسيرها بالعكس أو تلمس الأعذار للمخطئ! و خصوصا أنها لم تدن الراجل أو الفعل في حد ذاته!

صعبة دي كمان؟!

لأ مش صعبة .. عداك العيب

إنما سفر المرأة للفضاء الخارجي في المكوك حلال أم حرام؟ وهل يحب أن يكون معها محرم؟ وإذا لم يتوفر المحرم فهل يجوز السفر إذا تم توفير مكوك للنساء فقط؟

LOOOOL

:-D

هوا دا اللى إنت فالحة فيه. تولعيها نار وتقعدى تزغرطى.

أظرف حاجة إن الموضوع اللى مجموعة كبيرة من المعلقين بتقول عليه هايف هوا اللى ضارب رقم قياسى فى عدد التعليقات لحد دلوقت.

LOL == Laughing Out Loud

Isn't Zaghrouda another Egyptian way of laughing out long and loud. That is how I understood the four o's. Anyway Be Happy ;-)

اتطمن .. طول ماالجماعه اللى زى حضرتك موجودين مش هانركب المكوك .. هانفضل راكبين الحمار .. جاتها نيلله اللى عاوزة خلف ..؟

لأ معلهش،العالم بتاعة الحلال والحرام وبتوع المجتمع الشرقي وحياء الأنثى خلاص عرفنا رأيهم في الحاجات المتكررة إياها، لازم بقى لازم نتكلم معاهم في مواضيع تتماشى مع طبيعة العصر ونعرف أفكارهم فيها، ومن هنا جاء سؤال المكوك. فهل من مفتي؟

بسؤال المفتى إياه رد بأن المكوك الذى تتكلمون عليه لم يرد فى كتب وآراء السالفين ولاحجة لنا فى هذا الشأن. لكن حيث أن المرأة طبقا لهذه الأحكام ليس من حقها قيادة أو ارتياد أى شأى سيار حتى لو كان حمار فالإجابة واضحة أن إرتياد أو قيادة هذا المكوك حرام حرام حرام. للمرأة فقط التعامل مع المكوك الموجود فى ماكينات الحياكة تسمى أيضا الخياطة حيث أن ذلك يندرج تحت باب الأعمال المنزلية المنوط طبقا لأحكام السلف فقط للمرأة القيام بها. ومن يخالف ذلك له الكثير من عذاب القبر بعد عذاب القهر فى الدنيا حتى وإن لم يكن ذلك فى الآخرة.

Again, and what about non-moslem women who are not prevented to travel without a me7rm??

So is it my fault?? The guy didn't do anything wrong?? Was it his right to do this or was he doing this in order that I learn a lesson and never travel again without some male to protect me??

Mrs Manal,

I didn't say if what he did is right or wrong (obviously it's wrong and no need to state that).

I was just pointing out how Islam protects woman from such things.

Aside from that, I think you should've done something so he doesn't do this again to someone else. (maybe I'm for much from you as I don't know myslf what I should've done if I were in your shoe)

Dear Manal and Alaa,

This is my first time to comment in your blog. I read with great interest in your blog and find it quite informative. I believe that a blog should be open and expose all things happening to the person in question in a free manner, including the unfortunate thing that happened to Manal in the plane. It just shows the weakness and frustration of people and how sick people can get. The reaction of some of the comments just shows how a section of our society views women and their freedom, putting the blame on the person exposing such behaviour rather than the sick act.

Keep up the good work in your blog.

Egyptian in Germany

والله يابني انت اللي مريض بس مرضك مالوش علاج الظاهر جالك من كتر أكل الشفينيفليش والمرض هو عدم الغيرة على الستات يعني تشوف مراتك بتقبح وتتكلم في السكس تبقى سعيد ولما تشوف واحد نايم مع اختك تبقى اسعد لانها بتمارس حقها زيها زي اي راجل ما بيمارس حقه وفي النهاية تكتمل سعادتك وانت بتشوف امك بتعمل فيلم سكس يا سلام اهي دي العيشة والا بلاش وكما قال نجيب سرور كس ام الشرف بقى نفعني واستنفع والله يا اخي ما جابنا ورا غير اللي زيكم ولو كنتم شايفين ان الغيرة على النسوان من اسباب تخلفنا يبقى اللهم اجعلنا متخلفين احسن ما يسخطنا زيكم معرصين

:حضرتك بتقول ولما تشوف واحد نايم مع اختك تبقى اسعد لانها بتمارس حقها زيها زي اي راجل ما بيمارس حقه

هل ده معناه ان الراجل من حقه انه ينام مع اى واحدة أو يسرتن على أى واحدة كده على مزاجه يأستاذ دمنهورى؟

الحقوق في الاسلام واضحة وصريحة ياللي بتتكلم على الاسلام الزاني والزانية العزاب بيتجلدوا والمتجوزين بيترجموا لما يموتوا ومعندهمش فرق بين راجل وست ولكن بما اننا لا بنطبق اسلام ولا حتى قانون يقى نتمسك بشوية نخوة المفروض انها موجودة فينا كشرقيين وهي ان احنا نغير على ستاتنا وبناتنا وما تقوليش ان البنت بتنطعن في شرفها لما تعرف ان اخوها مرافق واحدة زي ما الولد يحصل له لو عرف كده عن اخته كلامي واضح الاتنين غلط لكن النخوة موجودة عند الراجل اكتر بمراحل من الست وعشان تصدق كلامي كل ستات مصر بتحب بناتها تلبس عريان في الشارع والافراح وتقول البت لسه صغيرة ومحدش قال على الستات دول معرصات لكن لو واحد طلب من بنته تلبس بكيني علشان هو بيحب يشوفها بالبكيني لان جسمها حلو انا من مجلسي هذا باقول عليه معرص وشاذ وابن وسخة واللي معترض يرد عليا وكل عام وانتم

تطلع ايه النخوة دى اللى تديك الحق ياراجل ياشرقى انك تنط على اخوات اصحابك وتمنع أى حد يقرب من أختك والللا الذنب دايما على البنت اللى مابتفكرش فى نخوة أخوها

مشكلة الراجل الشرقى أنه فاكر نفسه راجل بحق وحقيق وبيطلع كل عقده النفسية والجنسية على النسوان وبيدارى جهله باستعمال عضلاته أو صريخه علشان يقنع اللى قدامه بأن كلامه الغلط يكون صح وإللا؟؟؟

النخوة اللي انا باتكلم عليها هي اللي تمنعني انط على اخوات صحابي واللي بينط على اخت واحد صاحبه في السر بيقوله عليه في مصر خول وزمان كان الواحد يمشي على حل شعره بس بره منطقته ياللي مش عارف او مش عارفة حاجة عن مصر وبتتكلم وبص(ي) بقى انا مصري من ساسي لراسي والمثل بيقول اللي عنده معزة يلمها واللي عنده ثور يحلبه فهمت(ي) والاأوضح يا تعريص

توضح إيه وتهبب إيه. بتقول أنك ضد السرتنة وعايز تحلب ثور!!!! تمشى ازاى دى على بعضها؟

ثم عامللى مصرى بشنبات يقف عليها الدبان ومش قادر تعرف أنا هوا واللا هى. مش أنت برضه من اللى بيدهنو الهوا دوكو والسما جملكة.

هوا عادل إمام كان بيقول عليه إيه: يا خرنج والللا ياكرنب مش فاكر

مين ابن وسخة قال اني ضد السرتنة كل اللي باقوله بالمفتشر ان المفروض عمو علاء يلم المدام شوية والمفروض ما تتكلمش في موقع انترنت ولا حتى في بلوج عن كلام زي ده المرة الجاية المفروض تعرفنا الطرق المصرية المتخلفة في النتف وكيف يمكن معالجتها اجتماعيا وثقافيا وده معنى اللي عنده معزة يلمها ومعنى ثور يحلبه ان المثل المصري حتى مش بيفرق ما بين واد وبت وبعدين واد والا بنت مش حتفرق انا عن نفسي مفترض اني باتكلم مع جنس تالت

يعنى ايه يلم المدام يادمنهورى .. ده كلام بلدى قوى وتفكير متخلف جدا .. الواحد يثق ويحترم البنت الحرة .. انما اللى عاملة نفسها مؤدبة وملمومة وهى بنت شرموطة .. على الاقل منال بتقول اللى عايزاه قدام اى حد .. مش بوجهين .. مش بتقول كلام من جوه وكلام من برة .. بص يادمنهورى عشان انت شتام وهجام ومتخلف جدا .. كلامك بلدى قوى يادمنهورى وبالذات كلمة يلم مراته .. احنا فين هنا فى كفر مصيلحه ..؟

يا عم أنا مبسوط بكلامك تقوم تزعلني كده؟

ايه بلدي دي، يعني كلام بلدي و كلام مش بلدي و فيها ايه لما الكلام يكون بلدي، و بعدين حد عارف اللي بيكتب و اللي بيقرأ قاعد فين دلوقتي و جاي منين؟

على العموم أحييك أنك فاهم العلاقة بين الحرية و الأخلاق، و أن على فكرة أنا أصلا معنديش القدرة على لم المدام أو تغيير سلوكها بأي شكل.

الله عليك يا لول يا رافع رايتنا

رايتكم..انتم دي تعود على مين بالظبط؟؟

وانت ايه اللى يخليك تلمها وايه اللى يخليك تغير سلوكها انت متجوز بطيخة دى بنى ادمة .. كيان ليه عقل وليه روح وليه شخصية .. مش مطلوب منك تغيرها ولامطلوب منك تلمها .. وعاوز ااقولك ان المقصود بالكلام البلدى هو الكلام المتوارث والذى يرددة الناس دون تفكير فية .. زى تلم مراتك .. زى البنت المحترمة ماتقولش كذا وتقول كذا .. على العموم انا مرتاح ان اخويا الدمنهورى بطل يشتمنى عشان نعرف نواصل حوارنا .. ربنا يهديك يادمنهورى ياخويا ..؟

يلم المدام يعني يخليها ما تتكلمشي في الحاجات الوحشة الياي دي ياي ياي يعني ايه يسرتن طب ما تقول مستربيشن والا حاجة نفهمها ولازم برضه حضرتك الكلام يكون بحساب عشان كلام البني ادم من افعاله وبعدين يعني ايه بنت شرموطة تقصد ان مامتها حتة قماش قديمة يعني وبعدين فين كفر مصيلحة دي بعد شرم الشيخ؟

Tesada2 ya ebn el metnaka enek fawart dammi... danta eli zayak howa eli el mafrood yekoon 3ando 7aya we wetkesef men nafso... danata makanak mostashfa...

Ya m3aras lazem tefham en kol afkarak di mayeta mayeta la ma7ala... le2nha matmsheesh ma3 deen wala 7ata tabee3et el bani adam... lel asaf baladna etbalet beiko ya walad el metnaka

ياعم ايجيبشين إن جيرمانى

السرتنه ليست sick act وليست كذلك weakness

بلاش نظريات هرش المخ دى ربنا يخليك فى المانيا على طول

every one does it... males or females!!! and regardless of if it's right or wrong, that attitude is not acceptable... NOT in public transport God damn it!!

whats the difference between us and animals??? they might as well do it in mosques and churches!!! maho dah eli na2es!!

واحد شاف ابوه بيضرب عشره قاله بتعمل ايه يا حاج قاله يابني بلعب تمارين أصل ضهري بيوجعني....

وأنا من هذا المقام أتحدث إلى الاخت الفاضله وأؤكد لها إعجابي الشديد بالهيافه المنقطعة النظير واللي مفيش زيها..ولا أنسى أيضا من ضمن المدح هؤلاء الاخوه اللي معرفش ازاي جالهم دم يردوا على واحده هايفه زي دي..وكمان يوافقوها..يا خسارة بقينا في اخر الزمن يا جدعان ربنا يسلم

الحمد لله ان انا لقيت في البلد دي ناس لسه عندها دم والله انا باحييك يا بني على المروءة اللي في دمك وباحيي الفكر الديمقراطي ليك يا كابتن علاء على نشر التعليق ولو ان ده ما يبررش لك اللي بيتنشر يا حاج علاء بخلاف الدين فيه حاجة اسمها تقاليد شرقية انت بتضربها في الصميم لما مرات حضرتك تكتب المسخرة دي او يمكن بقى هو ده الهدف الحقيقي من الموقع واحنا اللي اللي قاعدين كلوتات في القعدة

التقاليد الشرقية دى لامؤاخذة تطبقها وتحطها فى طيظك .. قال شرقية قال ..؟

أحب اوجه نظرك أن بتعليقك اللي فات أصبحت من "هؤلاء الاخوه اللي معرفش ازاي جالهم دم يردوا على واحده هايفه زي دي "

انتم موقع فاشل وتافه وكل من يدخل موقعكم بالفعل يضيع وقته

what are you doing ms i think you should go a pythicological clinic

Thats Hillarious. ur funny

how you know arabic?

السلام عليكم صدقينى الى انتى قولتية دة عيب اوى وعيب من اى شخص مسلم بنت أو ولد دى نقطة

النقطة التانية ان الراجل لو كان شايفك على الزى الاسلامى عمرة فى حياتة ماكان قرب ليكى لان ربنا سبحانة وتعالى بيقول فى القران الكريم بسم الله الرحمن الرحيم::إن الله يدفع عن الذين آمنوا::صدق الله العظيم وفى رواية اخرى إن الله يدافع عن الذين آمنو::صدق الله العظيم فياريت نفكر فى ديننا ودراستنا وحاجة ننفع بيها فى دنيانا واخرتنا بدل الكلام دة لان اولا ماديتناش معلومة مفيدة ولا سيرة حياتك تهم حد لانك مش شخصية مميزة ولا عالمة فى علم معين لكى نتابع سيرتك بهذة التفاصيل

راجعى نفسك الحياة أهم من كدة :) ربنا يهديكوا ويهدينى للطريق الصح قولوا امين :)

و انت ايه بقى اللي خلاك تفترض أنها مسلمة أصلا؟

فى الحقيقة الرسالة الأصلية ساذجة وردك عليها ياعلاء أكثر سذاجة. إنتم مشخبطين أساميكم فى كل حتة ومن السهل إفتراض أنهى ديانة مكتوبة ليكم فى البطاقة الشخصية.

السؤال الحقيقى هنا ليه عيب نتكلم فى موضوعات زى ده. إيه الغلط فى مناقشة تصرفات وأخلاقيات الراجل اللى ضايق منال. ليه بنحشر الدين ونخلط بينه وبين العادات والتقاليد. إلخ إلخ.

el 3eb fel kalam wel alfaz masm3tesh 3an 7aga esmha 7aya2

Pages