You are here

a7a department

مفيش فائدة

مفيش أمل بالمرة، مش عشان العدو مفتري و جبار ولا عشان المقاومة كتيانة و معندهاش رؤية و خطة أصلا، ولا عشان مفيش تضامن أو فيه تواطئ. و لا بسبب الخونة و لا الحنجوري و لا حتى بسبب الصراع الداخلي و غياب وحدة الصف.

كل دي تفاصيل بسيطة ياما شعوب عانت منها و عرفت تتحرر غصب عن الظروف اللي شبهها.

مفيش فائدة لأن في وسطينا كثير زي الفسل اللي كاتب الكلام ده:

الاخوان اللى انت بتشتمهم انهارده صايمين علشان ساعة الفطار يدعوا للناس فى غزة و برضه بيقيموا بالليل علشان يدعوا للناس فى عزة مش بيعدوا فى البرصة

الوثني ابن الوثني مقتنع أن الحل هو تمتمة التعاويذ و تقديم القرابين، و مؤمن أن ده ينفع يبقى طرح القوى السياسية الأكثر شعبية و تنظيما في المنطقة.

لحسن ننسى و نحتفل

أيام بعد الحكم على الحيوان اسلام نبيه نسمعخبر تعذيب عبد الكريم نبيل سليمان في السجن

طبعا تعذيب سجين و سوء معاملته مش موضوع جديد و لا مستغرب و مش بالضرورة مرتبط بشخص السجين ولا سبب سجنه، لكن مش قادر أتخلص من فكرة أن عقوبة الظابط اللي بيعذب و ينتهك عرض مواطن ثلاث سنين في حين أن عقوبة الشاب اللي بيعبر عن رأيه أربع سنين.

يحيا العدل.

بعد العيشة في روما ثلاث أيام

أصدقائي، يا مصريين يا أهل بلدي،

أنا رحت و شفت و قريب انشاءالله هنتصر

لكن حبيت أعترفلكم أني طلعت برجوازي مرفه جدا جدا جدا و عايش عيشة دلع خالص خالص خالص و أن القاهرة بلد متقدمة جدا و المواصلات فيها ماشية كويس خالص خالص خالص. و أن مستوى معيشتي في مصر لا يمكن أبدا أبدا أحلم بأفضل منه.

و لما تبقى في روما أعمل زي الرومان و سمعني سلام حتى أنت يا برودي

أنا صحفي اذن أنا ملفق - يلعن كس أم جرنال البديل على كس أم الصحفي عبد الرحمن سعد

يا ريت السادة الصحفيين يشوفلهم شغلانة شريفة بقى، مش ممكن أن الواحد كل ما يفتح جرنال يلاقي تلفيق و تزوير و استهبال و ده في المواضيع اللي تخصه أو يفهم فيها، يا ترى المواضيع اللي مبفهمش فيها معدلات التلفيق أكبر؟

و بعدين بكس أمكم هي موضة الكتابة عن المدونين دي مش هتخلص؟ يا تافه يا ابن التافهة أنت و اللي مشغلينكم مش لاقيين حاجة تكتبوا عنها فبتكتبوا عن ناس بتكتب؟ يعني لما اخترعوا القلم الجاف سيادتكم فعدتوا أربع سنين تكتبوا عن ظاهرة استخدام القلم الجاف؟!!

مفيش فائدة، بلدنا مش هتعرف صحافة عدلة أبدا، الخرقة المعفنة بتاعت محمد السيد سعيد اللي بيقولوا عليها جرنال البديل طبعا مش استثناء، بالعكس دي يمكن مسخرة أكثر من غيرها، جرنال ملوش أي لازمة و كل الناس دائرة تنكت عليه و المصيبة الصحفيين مش مكسوفين من نفسهم.

بمناسبة العياط على العياط

بهذه المناسبة الجليلة نحب نفكر الأخوة المواطنين أن عبد الكريم نبيل سليمان هو المصري الوحيد اللي اتحكم عليه على خلفية أحداث العنف الطائفي بتاعت السنتين اللي فاتوا

أيوه من تكلم و عبر عن رأيه (و في قول ازدرى) محبوس أما من حرق و طعن و خرب و نهب و ضرب و قتل فالمسامح كريم و كلنا أخوة في الوطن

و بالمرة برضه نفكر بعض أن قضائنا مستقل و نزيه و عادل و عبد الفتاح مراد

و تكرار الكلام بقى بايخ راجعوا كويس

و من أرشيف جردل منال و علاء نقدم لكم أقوي معارك التعليقات، حيث الوحدة الوطنية متعة

و لو لم أكن مصريا ....

س: لماذا لم تشارك في مظاهرة الأمس

ج: عشان أنا جبان ابن وسخة و خايف على نفسي لدرجة أني بعمل على روحي كل ما أسمع كلمة مظاهرة

و بعدين أنا بايع القضية و متواطئ مع الأمن كمان

و يا ريت محدش يطلب مني أنشر تنويه أو اعلان عن مظاهرة ثاني أبدا ﻷن بصفتي عميل جبان متخاذل لا يصح أني أشارك في التحريض على التجمهر.

لو حد منكم شافني في مظاهرة ثاني يبقى أنا يا أما جاي بالغلط يا أما جاي أقضي مصلحة يا أما أمن الدولة باعتيني أراقب عليكم.

تضامنوا مع وزير الداخلية و وزير العدل و النائب العام و رئيس الوزراء

تنويه

هذه التدوينة خالية من البذائات و منزوعة الدسم ، مش حبا منا في الأدب لا سمح الله لكن تقية و حماية لشخصنا من خطر قضايا السب و القذف، أستسمح جمهوري العريض اللي تعود منا على مستوى أداء معين أنه يعذرني المرة دي، صدقوني أنا زيكم شايف أن في طرف من أطراف القضية الشتيمة فيه تبقى مديح لكن ما باليد حيلة.

أيوه أنا فعلا بأناشدكم تتضامنوا مع السادة وزراء العدل و الداخلية و الاتصالات و كمان رئيس الوزراء (ياللا يمكن نشيلهم جمايل تنفعنا في يوم أسود)، أصل المسألة أن سيادة القاضي المبجل عبد الفتاح مراد رافع قضية ضدهم و ضد الدولة كلها في محلس الدولة على أساس أن السادة الوزراء دول فشلوا في حماية الوطن من المواقع الارهابية الشريرة و بيطالب بحجم المواقع دي.

مين بقى المواقع الارهابية الشريرة؟ مدونة بنت مصرية، مدونة صاحب الأشجار، مدونة الله الوطن فاطمة، مدونة الصعيدي، موقع الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان، موقع مركز هشام مبارك للقانون، موقع مركز النديم لتأهيل ضحايا التعذيب الخ.

شفتوا ازاي بقى؟

دلوقتي عدالة القاضي عبد الفتاح مراد رافع القضية دي مش خوفا على الوطن من المواقع الارهابية زي ما بيقول لكن كمحاولة للضغط و الانتقام من الناس اللي كتبت عن فضيحة (أسف عن احتمال فضيحة يعني) نسخه لمحتوى تقرير الشبكة العربية و تدوينة لبنت مصرية في كتبه عن المدونات بدون الاشارة لأصحاب العمل الأصلي.

عارف الولية اللي لما تختلفوا مع بعض تروح خابطة نفسها في الحيطة لحد ما راسها تجيب دم و تروح القسم تتهمك انك ضربتها مع أنك مقربتش ناحيتها أصلا؟ أهي الولية دي ملهاش أي علاقة بالقضية بتاعتنا ولا حاجة.

خبر عاجل: القانون تعيشوا أنتم

قبل ما تقرأ يا ريت تشوف الحوار المنشور على مدونة زنزانة مع روضة أحمد محامية عبد الكريم، لجنة دفاع عبد الكريم فيها محامين كبار معروفين في مجال حقوق الانسان، لكن روضة محامية شابة لسه في أول الطريق و هي اللي شالت القضية من أول التحقيقات الي اليوم، محدش من المتضامنين مع عبد الكريم منبهرش بروضة و حبها.

لسه واصلني الخبر، محكمة استئناف أسكندرية أيدت الحكم على عبد الكريم بالأربع سنين (أيوه بما فيهم السنة بتاعت اهانة رئيس الجمهورية) و مش بس كده و حكمت المحكمة كمان بقبول الدعوى المدنية (دعوى الحسبة يعني).

المذهل في الأمر أن بعد قضية نصر حامد أبو زيد تم تعديل القانون بحيث لا يحق لأحد رفع دعوى حسبة مباشرة و القانون بينص على أن دي من اختصاصات النيابة، لكن ايه دخل القانون بالموضوع أصلا؟ هو المحاكم ساحات لتطبيق القانون لا سمح الله؟!

من المقلق أيضا تجاهل القاضي لتوضيح الدفاع أن حكم محكمة الدرجة الأولى باطل لأن القاضي حكم على عبد الكريم بمادة في القانون تم تعديلها، أيوه القاضي ذكر في حكمه نص مادة مش موجود حاليا في القانون و أيوه محكمة الاستئناف اعتبرت ان ده عادي جدا.

المحامين مندهشين من سرعة الحكم، رغم تقديم أكثر من مرافعة مطولة و مركبة، يعني كان مفروض ياخد وقته يقرأ المذكرات و يراجع نصوص القانون و أوراق القضية. عموما الأمل مكانش كبير أصلا و برضه مش كبير في مرحلة النقض أحمد سيف الاسلام (محامي عبد الكريم) بيقول أن عمره ما شاف برائة في قضية اذدراء أديان واضح أن نسبة كبيرة من قضاتنا عاجزين عن الالتزام بالقانون لما الموضوع بيمس الدين. (و عاجزين عن اظهار الرحمة في تخفيف العقوبة حتى لو اللي ماثل قدامهم شاب صغير أو كهل أو مريض نفسي).

يعني محكمة استئناف أسكندرية بتقولكم ينفع يتحكم بنص غلط أو نص القاضي مش عارفه.

و ينفع يترفع عليكم قضايا من جهات غير مختصة برضه مش مهم.

و اللي يقول على مبارك أنه ديكتاتور و مستبد هيتحبس.

مبروك على الاسلام و الأمة.

بعد الحكم على عبد الكريم و البهائيين الكفار هينيكوا أختك

أيوه هينيكوا أختك

هينيكوا أختك

أختك

أختك

بعد حرمان البهائيين من استخراج أي أوراق رسمية و حبس عبد الكريم لتعبيره عن رأيه الكفار أمثال البهائيين و عبد الكريم مجبرين دلوقتي ينافقوا

مجبرين يدعوا أنهم مسلمين و موحدين و يقوللوا الشهادتين.

مجبرين مرة بحكم قضائي بيطلب منهم بشكل شبه مباشر أنهم يعملوا كده و مرة ثانية بحكم قضائي بيخوفهم من كشف حقيقتهم

نتيجة ده أن ممكن جدا بكرة واحد يتقدم يطلب ايد أختك

أيوه أختك

و ممكن الواحد ده يكون كافر (لا سمح الله) و مش هتقدر تعرف لأن لما تبص في بطاقته هتلاقي مكتوب مسلم و لما تجوجله هتلاقي مدونته برضه مكتوب فيها مسلم

و بعد الجواز هينيك أختك

الكفار هينيكوا أختك

الكفار هينيكوا أختك

الكفار هينيكوا أختك

تنكروا؟؟؟

رمضان

رمضان شهر التفاهة التلفزيونية

رمضان شهر الفوضى و الزحمة

رمضان شهر التحضير للسعار الجنسي

رمضان شهر النفسنة و فلتان الأعصاب

رمضان شهر قلة الشغل و الكسل

رمضان شهر الطفاسة و السفه

رمضان شهر المنظرة بالدين

رمضان شهر وقف الحال و العطلة

رمضان شهر البزنسة و النهب

رمضان شهر التريقة و التعالى على الناس

باقي أشهر السنة شهور اللامنطق

كله محصل بعضه

بيقولك عندنا قوميين صلوا صلاة غائب على صدام و يساريين لسه بيقولوا على نفسهم ستالينيين و بتوع حقوق انسان مش بيدافعوا عن المثليين و عندنا كمان ليبراليين عايزين الدولة تحدد مين يتكلم في الدين.

و مع ذلك بيقولك خايفين على الديمقراطية يا عيني من الاسلاميين.

الكلاب لسه في المطار

عن وكالة الأنباء الفرنسية القاهرة

بيقولك مصر للطيران لبست غرامة 10 ألاف دولار بسبب كلب بوليسي شخ (لا مؤاخذه) في كابينة طائرة متوجهة الي نيويورك أثناء تفتيشها للتأكد من خلوها من المتفجرات.

أيوه الكلب البوليسي شخ في الطيارة و لبس مصر للطيران غرامة تأخير عشان الكابتن رفض يطلع بالطيارة أم شخة.

طيب أقول ايه يعني؟ اللي ادانا مطار و طيارات ظلمنا؟

لا و منال قفشت لما الراجل اتحرش بيها في الطيارة، على الأقل من نفس الفصيلة.

راجع التعليقات عند العروبي لمزيد من نوادر مطار القاهرة البولي

العنوان اشارة لمسرحية على سالم "الكلاب وصلت المطار"، المسرحية مستلهمة من قصة زوجة الدكتور عبد العظيم أنيس (حد يعرف اسمها) اللي ماتت لما عضها كلب مسعور في المطار (القصة حقيقة و الخبر اللي فوق ده حقيقي برضه، و مصر دي بلد موجودة بجد مش كارتون).

مزهقتوش من قعر الحلة؟

قعر الحلة

قعر الحلة

قعر الحلة

قعر الحلة


أنا المصري كريم العنصريين ... بنيت المجد بين الأهرمين
جدودي أنشأوا العلم العجيب ... ومجرى النيل في الوادي الخصيب
لهم في الدنيا آلاف السنين ... ويفنى الكون وهما موجودين

همسة صغيرة

يقال أن مصطبة دوش القلة قررت أن تكون الدورات الرمضانية المقبلة حكر على من حضر مؤتمر واحد من مؤتمرات همسة على الأقل، المجد للقرود و الفراعنة و سلملي على العراق موديل 2006 و سمعني الدستور يا ولد.

أبليس يعلن ولائه

ميم التحرش تصيب برنامج العاشرة مساءا

أنا كنت ناوي أبطل كلام في ميم حفل السعار الجنسي الشهير بما أن ورايا كلام مهم متأجل بقاله زمن، لكن بما أن الميم صابت التلفزيون أخيرا فيجب التنويه

الأستاذة نوارة نجم مشكورة استغلت فرصة ظهورها في برنامج العاشرة مساء بقناة دريم و حكيت لهم على اللي حصل في وسط البلد أول و ثاني يوم العيد، و البرنامج مشكور برضه نزل عمل حوارات في الشارع و اتكلم عن الموضوع ثاني يوم على طول، و وائل عباس مشكورا برضه حمل فيديو فيه المقطع اللي تناول الموضوع على youtube.

أدي شهادات من عاملين في المحلات بالاضاف لشهادات المدونين و التحقيق اللي عمله حسام، أظن مفيش مجال للانكار بقى.

روابط اليوم

ميم التحرش عقبال ميم المنطق قادر يا كريم

روابط اليوم تحت خالص (بعد ما تدوس Read More)

موضوع حفلة التحرش الجنسي الجماعي بقى موضوع ملحمي، يمكن تكون من أقوى الميمات اللي هتعدي على فضاء التدوين المصري و تدوينة مالك هتكسر الأرقام القياسة بتاعت تدوينة منال الشهيرة. التعليقات عند مالك خلاص وصلت مرحلة البلالا و صعب متابعة المناقشة، لكن برغم ده كله رصدت كام فكرة متكررة في التعليقات و المناقشات أحب أعلق عليهم

جريمة عنف

قبل كل شيئ خلينا نفهم البشر البضينة اللي زي السيد بيسو ليه الناس مستغربة، التحرش الجنسي بالنساء في شوارع المخروبة سلوك شائع بقاله زمن طويل و حدته و كثافته بتزيد و القبول المجتمعي ليه بيزيد لحد ما بقى استحالة تتكلم عنه على أنه جريمة. لكن حادثة وسط البلد مختلفة اختلاف جذري.

التحرش أشكال، الدارج أنه بيكون سرقة على الماشي، يعني واحد لازق في واحدة في الأوتوبيس ولا مد ذراعه بسرعة و جري كده يعني، أو بيكون معتمد على سلطة/قوة زي مدير يتحرش بالعاملات (و أسطى يتحرش بالصبيان) أو عم يتحرش بطفلة، حد بيستغل مركز قوة للتحرش الجنسي و دي نماذج منتشرة جدا.

أما الأقل انتشارا فهو التحرش العنيف، و في المعتاد يرتبط في ذهننا بالخطف و الاغتصاب، أن عصابة عفوية من الشباب تستخدم العنف لهتك عرض عدد مش قليل من البنات في الشارع فده ظاهرة غريبة و كونها متكررة ده ظاهرة مقلقة جدا، الغصب بالعنف و القوة الجسدية ده اغتصاب جماعي و أظن واضح أحنا ليه مذعورين.

لو حقيقي أن الموضوع متكرر بالشكل ده يبقى ده أقرب لحالات العنف الجماعي الطائفي منه للتحرش اللي بندلعه و نسميه معاكسة.

أما السلوك العجيب بتاع اهانة الناس عشان مستغربين مع أن ده حصل في حفلة منير و نهائي كأس الأمم، مش عارف أقول ايه، حادثتين في السنتين اللي فاتوا، حضارتكم مش واخدين بالكم أن البلد أكبر شوية من أن الكل يكون شارك في الحادثتين دول و أكيد واخدين بالكم من أن مكانش فيه (ولا هيكون فيه) تغطية اعلامية جادة تخلي اللي محضرش يعرف، مفيش حاجة بديهية ولا واضحة في الموضوع بلاش تنطيط على البشر مش ناقصاكم.

لوم النظام

Eid a festival of sexual harassment

Sexual harrasement of women in public spaces has been discussed several times before in the Egyptian blogosphere, everybody knows it's prevalent but denial flows like a river in Egypt, any woman dares open the topic has to face an avalanche of abuse on anonymous comments sometimes even from fellow bloggers. blaming the victims is the most common response but sometimes they even deny it happens at all, with the abuse also comes more accounts and stories of how it's like to be female in urban Egypt.

Last tuesday was the first day of Eid El Fitr the streets are typically full of people celebrating and enjoying their time, downtown Cairo is full of cinemas and Eid is the main cinema season, this year Malek, Wael Abbas, Mohammed Sharkawy, Ma3t, GemyHood and Radwa Osama witnessed a mob attacking and sexually harassing women in downtown cairo, their reports sparked heated discussions on the blogosphere, with no shortage of theories everything was blamed at one point or another as being responsible, music videos, sheikhs, israel, drugs, mubarak, class dynamics, you name it.

One topic that always pops out when discussing sexual harassment is the veil since the veil is sometimes promoted as a way to protect women from sexual harassment, yet it's as common to hear complains from veiled women as from unveiled ones, the molesters do not differentiate they attack anything that might be female.

This time the question of policing was brought to the front, downtown Cairo is where most political protests happen it's common to see thousands upong thousands of police officers and anti riot soldiers attacking a few hundred (and sometimes a dozen) protesters yet on a day like the first day of el Eid they failed to show up and protect the women.

As with any interesting discussion it was mostly in Arabic, but we had a few English posts on the topic.

3arabawy wrote a short post focusing on the role (or lack of) of police. Mechanical crowds did a great job of trying to summarize and dissect all the eyewitness accounts and some of the discussions, a must read. Zenobia searches for a reason and Tarek offers an explanation based on identity and culture while chris finds it hard to believe. Hope links the incident with Sheikh Taj el-Din al-Hilali's sermon that offered the metaphor of women as uncovered meat and men as hungry alley cats.

روابط اليوم عن موضوع حفل التحرش الجماعي بوسط البلد

لو معندكيش خلفية ابدأي بالقراءة عن حفل هتك العرض الجماعي اللي حصل في وسط البلد أول يوم العيد

حسام محمد دياب مشكور جدا نزل عمل حوارات قصيرة مع العاملين في المحلات حوالين سينما مترو لتقصي الحقائق بنفسه، و نشر نص حواره مع العاملين في 5 محلات مختلفة. (يا حسام متعملك مدونة عشان نعرف نتابعك)

فيه ناس اعتبرت الحوار ده دليل على أن كان فيه تهويل، الحوار فيه كلام خمس أفراد و المدونات عليها شهادات من مالك و شرقاوي و جيمي هوود و وائل عباس و معت نقلت شهادة أصدقاء لها بالاضافة لشهادة من رضوى عن أحداث مشابهة ثاني يوم، ده من غير ما أتابع التعليقات. دي كلها مصادر معلومات قرر أنت هتثق في مين أكثر أنا شخصيا هثق في المدونين أكثر.

الأهم هو أن فيه اتفاق على وجود تحرش جنسي جماعي و فيه شواهد على أن دي حاجة متكررة و دارجة و في أماكن ثانية كمان.

الخلاف على أصابع الشباب وصلت لفين بالظبط و هل تم تعرية الثديين أم ثدي واحد خلاف عبثي لو كان كل اللي حصل تقفيش من فوق الهدوم هل ده يخليها مشكلة أقل من لو حصل من تحت الهدوم؟؟ ده عامل زي اللي يقولك متهولوش محصلش تعذب ده يادوبك الظابط لطشله و ضربه على القفا، أو اللي يقولك لأ الأبله كويسة بتشتمنا بس. خليكوا فاكرين التلطيش تعذيب و التحسيس تحرش و الشتيمة اهانة

ما علينا روابط اليوم

كل سنة و أنتم طيبين بدأ عيد هتك العرض بداية موفقة

أيوه هتك العرض

أصل حضرتك ده جزء جديد في الفلكلور المصري احتفالا بنهاية رمضان الشباب المصري بينزل وسط البلد و بدل البمب و المراجيح و الكحك و الحاجات بتاعت زمان دي بيبقى فيه حفلة هتك عرض جماعي.

مش مصدقني؟ أقرأ مالك و معت و جيمي هود و وائل عباس

مش قلنا

تحديث روابط لمدونين ناقشوا الموضوع! شهود عيان

مناقشات

يا جماعة الموضوع جد فيه عصابة هجمت على النساء وسط البلد قدام سينما مترو و هتكوا عرض أكثر من بنت في وسط الشارع و أعداد كبيرة شاركت.

و مع ذلك لسه فيه ناس بتلوم الضحية و تقولك البنات هي اللي غلطانة.

الاختراق الدستوري للمدونات

تحديث

تأكدنا أن صديقنا الصحفي الغلبان ملوش ذنب و أن الأسئلة جاتله من فوق بالنص، يعني الهيافة دي هيافة على مستوى رفيع و استراتيجي

عموما كتبت رد على الأسئلة هنا


فاكرين الروبي الصحفي بتاع الجمهورية اللي مستحملش تعليقين تلاتة و طلع يجري؟ الراجل اتصدم لما أكتشف أن الناس ممكن ترد و تكتب هي كمان.

أهلا بيك في الفضاء السيبري.

في ناس في الدستور اتسرعت برضه لما لقيت أن الناس ممكن تكتب عنهم ولا ما تفهم.

يعني تدوينتين قرأوا كام ألف مرة و عشرات التعليقات و مدونة جديدة عدد قرائها محدود جدا تعمل ده كله؟ ده كلام يعقل ده جرنان بيبيع فوق المئة ألف نسخة أومال فيه ايه؟ مكالمات تليفون من كل ناحية و ناس تطلب مننا نمسح التدوينة و هيصة.

لكن ألطف حاجة رد فعلهم الأخير، ألاقي صديق من الدستور بيتصل بي يقوللي عايز أعمل معاك حديث عن المدونات و يطلع الموضوع كله محاولة لتصوير المدونات على أنها مخترقة أمنيا و معرفش ايه. و يا ترى صديقي العزيز أهبل ولا متآمر ولا أنا ظالمهم و عندي بارانويا؟

ياللا يا جماعة دي دعوة أنكم تشاركوني في الرد على أسئلة الدستور العبقرية.

  • ما هو تأثير المدونات علي النظام و لماذا يخافها ؟
  • هل يستطيع النظام استخدام الامن في انشاء مدونات خاصة تشبه الموجودة و لكنها توظف لصالحه من خلال دعم الخلافات بين المعارضة او تشويه بعض رموزها ؟
  • اذا لم يستطع النظام السيطرة علي فكرة المدونات من خلال القبض علي اصحابها او الترهيب هل تعتقد انه قد يميل الي تجنيد البعض للعب هذا الدور ؟ او استعارة اسماء معينة و الادلاء باراء تظهر انها ضد النظام و لكن من اجل اكتساب مصداقية داخل المدونة تستطيع بعدها ان تظهر الدعم للنظام و لكن في الوقت المناسب ؟
  • هل عرض عليك ان تكف عن الكلام او ان تترك المدونة الخاصة بك ؟
  • هل للمدونات الامنية مواصفات نستطيع من خلالها التمييز بينها و بين المدونات المعارضة الحقيقية ؟
  • هل وسائل الاعلام تعتمد في الوقت الحالي علي تشويه المعارضة و داخلها المدونين ؟

الدونين يكتبوا ردودهم في التعليقات لو سمحتم.

مؤسسة الأهرام تمنع العاملين من قراءة المدونات

بلغنا أن مؤسسة الأهرام بدأت تمارس رقابة داخلية على الانترنت و حجب مواقع معينة، من ضمن المواقع المحجوبة كل المدونات المسجلة على خدمة blogger.com و ده معناه أن صحفيو الأهرام مش هيقدروا يقرأوا أغلب المدونات المصرية أثناء العمل.

الصحافة التقليدية بتشلق في فضاء الصحافة الشعبية

على مدونة مصرنا، تدوينة بسيطة هادئة بيعبر فيها المدون زانجولا عن افتقاده لرسوم و كتابات عمرو سليم في الدستور.

بعد ثلاث أسابيع اتحولت التدوينة لأرض معركة ما بين مجاهيل، أغلبهم بيدعي أنه كان بيشتغل في الدستور أو لسه بيشتغل فيها. و هاتك يا شتيمة و شرشحة و محدش فاهم ايه اللي بيجرى.

الخناقة عن ناس سابت الدستور و طرف بيقولك ده بسبب مستحقات مالية و طرف بيشتم و يقولك معرفش مين نام مع مين و هيصة.

Alaa blogs: What if Hosni dies while I'm in jail?

We've been playing with this question for a while now, mostly as a joke, but sometimes an irrational fear grips me.

He is old and senile enough, and i'm sure millions are actively praying for his sudden death.

Normally I'd be happy, his death is no solution for Egypt but it's bound to shake things up and spark an interesting sequences of events.

But now that I'm in jail it's a scary thought. It would take no less than 3 months for the dust to settle and who knows what will be the result of this power struggle. Most likely no one but immediate family will remember us until it is over.

In my mind most people will continue living their lives normally. The huge bureaucracy will chug along just fine, but all security organs will be paralyzed.

In my mind no officer will wake up the next day and head for his post. Which means prison will be abandoned.

حكايا السنجيولاريتي

هو أحنا كنا بنسمي singularity بالعربي ايه؟ ما علينا

النهاردة منعونا نبلغ عن نفسنا و بالجزمة، تصور كده وليد التسوئي بيضربك على قفاك و يقولك "أنت بريئ يا ابن الكلب غور من هنا"، دي طبعا سابقة قانونية جديدة لكن النائب العام هو اللي دهن الهواء دوكو برضه مش هيغلب يعني.

طب بجد مش تهريج ضربونا و طردونا لما جينا نقدم بلاغ عن نفسنا و حتى المحامين مرضوش يقابلوهم.

يا ريت اليوم خلص على كده، لكن ترجع بيتكم تقرأ الخبر ده؟

لقى أربعة مواطنين مصرعهم كما أصيب آخر باصابات مختلفة نتيجة انفجار جسم معدنى داخل أحدى ورش السيارات بمنطقة كفر حجازى بمركز شرطة امبابة بالجيزة حيث تبين بعد الفحص أنه مقذوف مضاد للطائرات من المخلفات القديمة .
...
...
وبسؤال محمود خلف أقر بأنه اشتراها من بائع خردة يدعى خالد عبد الناصر عبد المنعم 19 سنة عامل والذى اعترف بأنه قام بشرائها ضمن مخلفات زنتها ستة كيلوجرام من مقاول نقل أتربة يدعى فؤاد نصر صبحى غنيم 39 سنه مقاول بالوراق . وبضبط المقاول قرر أنه يعمل فى مجال نقل المخلفات من شركة اوليمبك والنصر للمسبوكات وأن المدعو خالد عبد الناصر يعمل لديه وأن الشركة تتعامل مع مخلفات القوات المسلحة .

وبالفحص الفنى تبين أن الجسم المعدنى عبارة عن طبة لمقذوف مضاد للطائرات انفجر بسبب الطرق عليه محدثا موجة انفجارية وشظايا أدت الى حدوث وفيات واصابات ..وقد أخطرت النيابة التى باشرت التحقيق

يا مسلمين أرحموهم بس عندي سؤال

عن اخناتون

الدم يغلى فى العروق. هى الناس عايزة ديه إيه؟ عايزة أنهار دم؟ عايزة تنتقم من حد؟ عايزين إيه؟ سيبونا فى حالنا. ما إحنا عايشين ومبنتكلمش. بيسألونا فيه إضطهاد نعوض على شفايفنا ونقول لأ، الدين لله والوطن للجميع. "المسلمين إخواننا ونحن نعيش فى حب ووحدة وطنية والإسلام دين سلام..."

هو مش الحكومة قالبة الكنائس حصون عسكرية و حاطة عندها حراسة و امن من أيام الارهاب؟ ازاي بقى الحيوانات اللي دخلت قتلت دي هربت؟ فين الأمن اللي حوالين الكنيسة؟ ما هو مش منطقي يكون الأمن بياخد أجازة أيام القداس.

يعني المرة الأولانية في مار جرجس و قلنا الهجوم كان من كتلة كبيرة من المسلمين المخابيل، لكن دول تلات أنفار، مش غريبة دي برضه؟

يمكن ده بس لخبطة من التغطية الاخبارية، هنشوف عرفوا يمسكوهم ولا لأ.

وثنيين

وثنيين

بيصلوا للشمس و القمر مجتمعين
بيدبحوا للآلهة قرابين
و بالعلاج بالانشاد مقتنعين
بيقدسوا حاجات من حجر و طين
بيقتلوا اللي يسيب جماعتهم و اللي ينشر السر الدفين
و بعدين يقولوا محناش دوجماتيين

شعر ركيك ينسب خطأ لحكايا الوراجي

معلومة

ساعات الناس بتقعد تتناقش مناقشات بيزنطية تماما و يفوتهم حقائق بسيطة، خد المعلومة دي يمكن تنفعك في يوم من الأيام

المدخن مدمن للسجائر و ميقدرش يستغنى عنها بسهولة

أيوه التدخين بيؤدي لادمان مادة النيكوتين (مش الكافيين يا حمار) و الا مكانش الناس قعدت تدخن لحد ما جالهم سرطان.

ده معناه ايه؟ معناه يا فطاحل أن مينفعش مدخن يقعد 24 ساعة من غير تدخين ببساطة كده

اه و معلومة تانية لما بنقول أنها مش عزبة مبارك و مش بلد أبو جمال مبارك، منقصدش أنها بل

Egypt classified, or what the fuck is AIESEC

I know I should be doing more important stuff right now but here goes.

given my socialist and sha3by loving background I'm an avid AUC hater I consider all things bourgeois to be dangerous and all that jazz.

but our beloved AIESEC bloggers have reached new heights of self delusional bourgeois expressionism, dear readers I give you AIESEC classification of Egyptian society

well the rich updder class (in marketing we call them Class A) are 1% in addition to the 5% Class B makes a total of 6% of educated Egyptians with financial ability to be something in society. of those 6% i would say 1% acctually have the desire to think and change things in this country.

WTF manalaa.net closed intermittently

WHAT THE FUCK

how could it be closed if you're reading this message on manalaa.net? that my dear reader is the kind of existentialist question fucking journalists at the IRIN News (the UN Office for the coordination of Humanetarian Afairs) don't have to deal with because they're too bussy inventing news.

I give you this syndicated news item

Independent Egyptian bloggers have also been at the receiving end of such curbs. The award-winning www.manalaa.net blog has been closed intermittently, while blogger Abdel-Karim Abdel-Salam was arrested in December 2005. Both sites featured regular, often critical, political commentary.

خبر عادي و استقالة غير عادية 2: المرة دي من طالب

الجزء الثاني من مسلسل الناس اللي اتخبلت في عقلها و صدقت أن دي بلد و أن فيها جامعة

وصلني عن طريق جماعة المهندسين الديمقراطيين نص مذكرة و خطاب استقالة من الطالب محمد مصطفى عبدالخالق أمين اللجنة الثقافية باتحاد طلاب كلية هندسة شبرا (تابعة لجامعة الزقازيق فيما أظن) و جامعة الزقازيق دي حدوتة لوحدها كان لي تجربة شخصية في الاصتدام مع فساد ادارة كلية علوم الحاسب هناك و كانت نتيجته اجهاض نشاط طلابي في مجال البرمجيات الحرة.

المهم أن محمد مصطفى واقف موقف شجاع و يا ريت أمثاله و أمثال الدكتور سالم سلام


نص المذكرة التي تقدمت بها اليوم الثلاثاء 7 مارس

اتحاد الطلاب اللجنة الثقافية

ا.د.م/محمد سليمان رائد اللجنة الثقافية

تحية طيبة وبعد

برجاء التكرم بالرد على هذه المذكرة رد كتابي

تم وضع خطة للجنة الثقافية من أعضاء اللجنة وتم عرضها على سيادتكم وعلى جهاز رعاية الشباب بالكلية. وحتى الآن لم يتم تنفيذ معظمها وذلك للأسباب التالية

Pages

Subscribe to RSS - a7a department